Kotelotuulettimet

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja arcane
  • Aloitettu Aloitettu
Mikäs emo kyseessä? Mitä nyt ton kotelon manuaalista kaivoin, niin tuo FAN6 liitin välittää emolle kierrosnopeuden. Eli siis emo näkee vain siihen liittimeen kytketyn tuulettimen nopeuden. PWM säätö välittyy kaikille.
Kyseessä siis MSI B450-A Pro Max.
 
Hei,

Olen ajatellut vaihtaa tuulettimia(nykyiset rumat ja ei niin hiljaiset noctuat) koteloon + prossujäähylle ja kysyisin teiltä viisaammilta neuvoa.
Kokoonpano:
Fractal define c: 2x140pwm ja takana 1x120pwm
Prossujäähy: Noctua nh-d15 1x140pwm ja 1x120pwm
Emossa asus(joku 370f gaming= on noita pwm ohjaimia tarpeeksi tuon setin säätämiseen.

Olen lueskellut tätä ketjua ja ajatellut jos ostais noita arctic p12 ja p14:
Koppaan eteen 1x140pwm pst + 1x140pwm(nämä tulee samaan ja taakse 1x120pwm
Prossujäähylle joko 1x120pwm pst + 1x120pwm/tai 1x140pwm
Tuo prossujäähyn toisen tuulettimen koko mietityttää 120 vaiko 140 kuin nykyisessä on tällä hetkellä, lähinnä esteettinen puoli vai liekkö jäähdytystehoon vaikuttaa?
Näytönohjain on asus 1080ti ja prossu 8700i
 
Viimeksi muokattu:
Olen lueskellut tätä ketjua ja ajatellut jos ostais noita arctic p12 ja p14:
Koppaan eteen 1x140pwm pst + 1x140pwm(nämä tulee samaan ja taakse 1x120pwm
Prossujäähylle joko 1x120pwm pst + 1x120pwm/tai 1x140pwm
Tuo prossujäähyn toisen tuulettimen koko mietityttää 120 vaiko 140 kuin nykyisessä on tällä hetkellä, lähinnä esteettinen puoli vai liekkö jäähdytystehoon vaikuttaa?
Prossujäähyn tuuletinkiinnityksethän on 120mm koolle, niin standardin 140mm tuulettimen kiinnittäminen voisi vaatia vähintään kiinnitysrautojen taivuttelua.
Ainakin olisi hyvä verrata 140mm tuulettimeen että menisikö klipsut tuulettimien reikiin taivuttamalla.
 
Puget Systemsin vanhasta Effects of Grill Patterns on Fan Performanhe/Noise -artikkelista voi olla joillekin hyötyä. Kotelon "ritilät" vaikuttavat virtaukseen ja ääneen yllättävän paljon. Esimerkiksi koteloissa yleisesti käytetty metalliverkko (mesh) alentaa virtausta noin 10%, vaikka lisää vain vähän äänentuottoa.

Kunhan hetki sitten tilaamani Noctuan tuulettimet (NF-A12x25 PWM) tulevat, dremelöin Lian-Li 011 Dynamic XL kotelosta kaikki esteet tulo- ja poistoilmalta. Silmämääräisesti katsottuna kotelossa käytetty ritiläratkaisu on todella rajoittava - hyvä että EKWB Predator 360 radi saa ilmaa! Tai saahan se, mutta ääntäkin tulee rasituksessa. Onneksi kotelossa on hyvät pölynsuodattimet entuudestaan. Poistoilma läheekin sitten suoraan tuulettimen lavasta ilman mitään esteitä.
 
Puget Systemsin vanhasta Effects of Grill Patterns on Fan Performanhe/Noise -artikkelista voi olla joillekin hyötyä. Kotelon "ritilät" vaikuttavat virtaukseen ja ääneen yllättävän paljon. Esimerkiksi koteloissa yleisesti käytetty metalliverkko (mesh) alentaa virtausta noin 10%, vaikka lisää vain vähän äänentuottoa.

Kunhan hetki sitten tilaamani Noctuan tuulettimet (NF-A12x25 PWM) tulevat, dremelöin Lian-Li 011 Dynamic XL kotelosta kaikki esteet tulo- ja poistoilmalta. Silmämääräisesti katsottuna kotelossa käytetty ritiläratkaisu on todella rajoittava - hyvä että EKWB Predator 360 radi saa ilmaa! Tai saahan se, mutta ääntäkin tulee rasituksessa. Onneksi kotelossa on hyvät pölynsuodattimet entuudestaan. Poistoilma läheekin sitten suoraan tuulettimen lavasta ilman mitään esteitä.
Silverstonella myös mittauksia erilaisten ritilöiden ilmavirran jarrutuksesta:
SilverStone Technology Co., Ltd.
Pienistä rei'istä ei virtaa paljoa mitään...

Tuo Lian Li O11 tosiaan aika pahasti sabotoidulla ilmavirralla.
Pitäisi tehdä sille tuo "Bilteman paperiroskis-modi":
Ilmajäähdytys yleisthredi
 
Uutta emoa tulossa niin kai se aika päivittää tuulettimetkin uudempaan tasoon. Laitetaas tosta nyt ARCTIC P14 PWM PST, 140mm PWM-laitetuuletinsarja, 5 kpl, musta - 35,90€ tilaukseen perjantaina muun kaman yhteydessä.

Sitten vielä kyssäri. Löytyy Noctua NH U14S prossutuuletin johon oon heittämässä toisen PWM tuulettimen kiinni. Emolevyssä kuitenkin vain 1. CPU Fan liitäntä. Joten joutuu ostamaan semmosen jakajan. (Kaikki emon tuuletinpaikat menee käyttöön kotelotuulettimille.) Eikö tosiaan ole mitään "hienompia" ratkaisuja kuin esim. EK-Waterblocks EK-Cable Y-Splitter 2-Fan PWM (10cm) - 4,90€ Esim. Ihan vaan joku semmonen pieni "juttu" joka siihen liittimeen laitettaisiin.
 
Sitten vielä kyssäri. Löytyy Noctua NH U14S prossutuuletin johon oon heittämässä toisen PWM tuulettimen kiinni. Emolevyssä kuitenkin vain 1. CPU Fan liitäntä. Joten joutuu ostamaan semmosen jakajan. (Kaikki emon tuuletinpaikat menee käyttöön kotelotuulettimille.) Eikö tosiaan ole mitään "hienompia" ratkaisuja kuin esim. EK-Waterblocks EK-Cable Y-Splitter 2-Fan PWM (10cm) - 4,90€ Esim. Ihan vaan joku semmonen pieni "juttu" joka siihen liittimeen laitettaisiin.
Jos et halua ruveta johtoja katkomaan ja yhdistelemään, niin tuollainen adapterin on helpoin tapa.

Tuon jäähyn tuulettimien kiinnitysreiäthän ovat 120mm tuulettimen mukaan, niin Arcticin P14:sta et siihen kiinni saa.
Ellei ne raudat sitten satu "levenemään" 140mm tuulettimelle sopivaksi sitä suoristaessa.
 
Uutta emoa tulossa niin kai se aika päivittää tuulettimetkin uudempaan tasoon. Laitetaas tosta nyt ARCTIC P14 PWM PST, 140mm PWM-laitetuuletinsarja, 5 kpl, musta - 35,90€ tilaukseen perjantaina muun kaman yhteydessä.

Sitten vielä kyssäri. Löytyy Noctua NH U14S prossutuuletin johon oon heittämässä toisen PWM tuulettimen kiinni. Emolevyssä kuitenkin vain 1. CPU Fan liitäntä. Joten joutuu ostamaan semmosen jakajan. (Kaikki emon tuuletinpaikat menee käyttöön kotelotuulettimille.) Eikö tosiaan ole mitään "hienompia" ratkaisuja kuin esim. EK-Waterblocks EK-Cable Y-Splitter 2-Fan PWM (10cm) - 4,90€ Esim. Ihan vaan joku semmonen pieni "juttu" joka siihen liittimeen laitettaisiin.
Tökkää se toinen tuuletin emolevyn CPU_OPT fan headeriin jos sellainen löytyy. Tai sitten laita tollainen Arcticin PST-tuuletin Noctuan kaveriksi, jolloin voit kytkeä sen Noctuan Arcticin haaroittimeen.
 
Jos et halua ruveta johtoja katkomaan ja yhdistelemään, niin tuollainen adapterin on helpoin tapa.

Tuon jäähyn tuulettimien kiinnitysreiäthän ovat 120mm tuulettimen mukaan, niin Arcticin P14:sta et siihen kiinni saa.
Ellei ne raudat sitten satu "levenemään" 140mm tuulettimelle sopivaksi sitä suoristaessa.

Juu, en mä tota meinannutkaan :D Toista Noctuan samanlaista kiinni siihen.

Tökkää se toinen tuuletin emolevyn CPU_OPT fan headeriin jos sellainen löytyy. Tai sitten laita tollainen Arcticin PST-tuuletin Noctuan kaveriksi, jolloin voit kytkeä sen Noctuan Arcticin haaroittimeen.

Hmm, tuotesivulla lukee, että

1 x 4-pin CPU fan connector
1 x 4-pin water-pump-fan connector

Käykö toinen tohon water pump fan connectoriin? Onko ihan tavallinen PWM liitin?
 
Emon manuaalista selviää onko ko. liitin PWM vai jänniteohjattu, joissain lankuissa 4-pin liittimet on ns. feikki-PWM:iä.

f9c6bdc65560e5cc1d6ababbed09a571.png


Eli ilmeisesti toi Water Pump fan controller on PWM, eli voin laittaa sen toisen prossujäähyn PWM tuulettimen siihen kiinni, CPU_Fan1 myös.
Noi 4 muuta sitten näköjään jänniteohjattuja, mutta eikös 3pinnisiäkin voi ohjata? Miksi ne tehdään 4pinnisiksi? Vai käsitänkö jotain väärin.
 
f9c6bdc65560e5cc1d6ababbed09a571.png


Eli ilmeisesti toi Water Pump fan controller on PWM, eli voin laittaa sen toisen prossujäähyn PWM tuulettimen siihen kiinni, CPU_Fan1 myös.
Noi 4 muuta sitten näköjään jänniteohjattuja, mutta eikös 3pinnisiäkin voi ohjata? Miksi ne tehdään 4pinnisiksi? Vai käsitänkö jotain väärin.

Voi, riippuu emolevystä. Solekko räpätä kiinni ja kokeilla
 
f9c6bdc65560e5cc1d6ababbed09a571.png


Eli ilmeisesti toi Water Pump fan controller on PWM, eli voin laittaa sen toisen prossujäähyn PWM tuulettimen siihen kiinni, CPU_Fan1 myös.
Noi 4 muuta sitten näköjään jänniteohjattuja, mutta eikös 3pinnisiäkin voi ohjata? Miksi ne tehdään 4pinnisiksi? Vai käsitänkö jotain väärin.

Minä tulkitsen tuon niin, että nuo SYS_FAN{1,2,3,4}-liittimet ovat defaulttina DC-modessa, mutta nekin voi kytkeä PWM-modeen BIOS:ista käsin. En nähnyt mainintaa emolevysi mallista, niin on vaikea tarkistaa.

Eikai niitä DC-only-tuuletinliitäntäisiä emoja ole enää aikoihin ollut markkinoilla? Tai no, voihan joku sellainen halpisromu olla jos oikein etsii. Itselläni oli jo 5 vuotta sitten hankkimassani aikaisemmassa kokoonpanossa kaikki PWM:ää. Toimii tosi kivasti paremmin kuin DC-ohjaus etenkin splittauksissa yms. Harmittaa kun ainakin joissain koteloissa tulee vielä tänäkin päivänä DC-ohjattua antiikkia mukana.
 
Minä tulkitsen tuon niin, että nuo SYS_FAN{1,2,3,4}-liittimet ovat defaulttina DC-modessa, mutta nekin voi kytkeä PWM-modeen BIOS:ista käsin. En nähnyt mainintaa emolevysi mallista, niin on vaikea tarkistaa.

Eikai niitä DC-only-tuuletinliitäntäisiä emoja ole enää aikoihin ollut markkinoilla? Tai no, voihan joku sellainen halpisromu olla jos oikein etsii. Itselläni oli jo 5 vuotta sitten hankkimassani aikaisemmassa kokoonpanossa kaikki PWM:ää. Toimii tosi kivasti paremmin kuin DC-ohjaus etenkin splittauksissa yms. Harmittaa kun ainakin joissain koteloissa tulee vielä tänäkin päivänä DC-ohjattua antiikkia mukana.

Eiku niin totta, siinähän lukee default DC.
Sehän sit selventää.

Emo tulee luultavimmin olemaan msi b450 gaming pro carbon ac
 
Lisään vielä, että itse laittaisin kyllä NH-U14S:n molemmille puolille identtiset puhaltimet. Jos eri puolilla on eri malliset tuulettimet, voivat ne hyvinkin työntää samalla ohjauksella ilmaa eri vauhdilla, josta voisi ajatella syntyvän ylimääräistä ääntä ja rasitusta tuulettimien laakereihin. NF-A15:n mukana tulisi se Y-splitterikin kaupan päälle...
 
Niin mä meinasinki laittaa. Pitää vaan huudella Noctualle että saisko niitä klipsuja millä sen toisen saa kiinni. Muistaakseni jäähyn mukana tuli toiset, mutta ei oikee löydy enää.

Ja näköjään, en huomannukkaa et nf-a15 mukana tulee toi splitteri
 
Mitkäs tuularit kannattaisi iskeä Meshify C:hen jos haluaa ilman liikkuvan tarvittaessa ja olevan hiljainen? Aattelin Noctuan NF-S12A, 2-3 eteen ja 1 taakse. Vai kannattaako jotkut painetta tuottavat tuularit mielummin, tossa kopassa on kyllä katto auki, että karkaako se paine sieltä?
 
Mitkäs tuularit kannattaisi iskeä Meshify C:hen jos haluaa ilman liikkuvan tarvittaessa ja olevan hiljainen? Aattelin Noctuan NF-S12A, 2-3 eteen ja 1 taakse. Vai kannattaako jotkut painetta tuottavat tuularit mielummin, tossa kopassa on kyllä katto auki, että karkaako se paine sieltä?

Corsairin ML-sarja oli minulle paras, jos on rahaa.
Jos ei ole rahaa ja pitää hiljaisuudesta, Arctic Coolingin P-sarja on se halpa vaihtoehto. 2-3 x P12 tai 2x P14 eteen ja ilma kiertää.
Takanakin taisi olla yksi..
 
Mitkäs tuularit kannattaisi iskeä Meshify C:hen jos haluaa ilman liikkuvan tarvittaessa ja olevan hiljainen? Aattelin Noctuan NF-S12A, 2-3 eteen ja 1 taakse. Vai kannattaako jotkut painetta tuottavat tuularit mielummin, tossa kopassa on kyllä katto auki, että karkaako se paine sieltä?

ARCTIC P12 tai 14 PWM PST riippuu miten istuvat kiinnityskehykseen. Taakse kanssa P12 poistoon kun se puskee ritilää vasten niin paremmin ilma huilaa lävitte. 5kpl pulkki pakkaus Arcticia, itse en ainakaan keksi miksi mitään muuta kotelotuuletinta pitäs tällä hetkellä käyttää mistään muusta syystä kuin että jos haluaa rbg valot ja grumeluurit.
 
Millaiset miniminopeudet näillä mahtaa olla jänniteohjattuna, pystyykö joku kokeilemaan?

Käynnistymisjännitteet:
  • P14 (1700RPM) 2,1V
  • P14 (1700RPM) PWM 3,9V
  • P14 (950RPM) Silent 7V

Alle 500RPM tulisi päästä, mutten ainakaan tuosta Silentistä tän perusteella mene takuuseen.
 
Millaiset miniminopeudet näillä mahtaa olla jänniteohjattuna, pystyykö joku kokeilemaan?

Käynnistymisjännitteet:
  • P14 (1700RPM) 2,1V
  • P14 (1700RPM) PWM 3,9V
  • P14 (950RPM) Silent 7V

Alle 500RPM tulisi päästä, mutten ainakaan tuosta Silentistä tän perusteella mene takuuseen.
Tuo Silentin korkea käynnistymisjännite vihjaa huonoa sen jänniteohjautuvuudesta.
Alhaisen käynnistymisjännitteen tuulettimet taas kyllä yleensä skaalautuvat alhaisille kierroksille:
Recensione Scythe Grand Flex 800, 1600 e 2400 RPM

No tässä kyllä tuo PWM malli käyttäytyy erikoisemmin vaatien paljon jännittettä mutta pyörien hitaasti:
Recensione Fractal Venturi serie HF e HP
 
ARCTIC P12 tai 14 PWM PST riippuu miten istuvat kiinnityskehykseen. Taakse kanssa P12 poistoon kun se puskee ritilää vasten niin paremmin ilma huilaa lävitte. 5kpl pulkki pakkaus Arcticia, itse en ainakaan keksi miksi mitään muuta kotelotuuletinta pitäs tällä hetkellä käyttää mistään muusta syystä kuin että jos haluaa rbg valot ja grumeluurit.

Miksei Arctic F -sarjaa voi käyttää myös? Pienemmillä kierroksilla hieman enemmän motteja (m3) läpi.
 
Miksei Arctic F -sarjaa voi käyttää myös? Pienemmillä kierroksilla hieman enemmän motteja (m3) läpi.
F-sarja ei ole niin hyvällä paineentuotolla ja vastus laskee ilmavirtaa paljon nopeammin.
Se "alamäkeen myötätuuleen" ilmavirta kun on aika hyödytön luku.
 
Kyllä nuo arcticin F ja P sarjalaiset on itsellä kestänyt jo useamman vuoden. Ei rutise laakerit tms. Hyvää laatua budjetti hintaan.
 
Kannattaako arcticin p sarjasta ottaa pwm vai perinteinen versio?

Emossa pwm liitäntöjä mutta tarkoitus ketjuttaa useampi tuuletin saman tuuletinliitännän taakse.
 
Kannattaako arcticin p sarjasta ottaa pwm vai perinteinen versio?

Emossa pwm liitäntöjä mutta tarkoitus ketjuttaa useampi tuuletin saman tuuletinliitännän taakse.
Ota pwm pst-malli niin niissä on haaroitin valmiiksi piuhassa.

Hetken jo harkitsin vaihtavani etupaneelin takana olevaan radiin Corsairin ml120:t siinä toivossa, että tulisi enemmän ilmaa koteloon näytönohjaimelle, mutta nuo Arcticin P-sarjalaiset on kyllä niin hiljaiset, että en taida jaksaa alkaa kikkailemaan.
 
Hetken jo harkitsin vaihtavani etupaneelin takana olevaan radiin Corsairin ml120:t siinä toivossa, että tulisi enemmän ilmaa koteloon näytönohjaimelle, mutta nuo Arcticin P-sarjalaiset on kyllä niin hiljaiset, että en taida jaksaa alkaa kikkailemaan.
Tuskin ainakaan ilmavirta-melusuhde paranisi. Todennäköisesti tekisi päinvastoin.
Corsairin geometria kun on ääniprofiilin kannalta keskinkertaisesta alaspäin:
Moottorin tuet ovat todella paksut ja käytännössä lapojen jättöreunan kanssa yhdensuuntaiset, mikä aiheuttaa lavoista irtoavaan ilmavirtaan töksähdyksiä.
 
Kannattaako arcticin p sarjasta ottaa pwm vai perinteinen versio?

Emossa pwm liitäntöjä mutta tarkoitus ketjuttaa useampi tuuletin saman tuuletinliitännän taakse.
PWM-versioissa on parannettu moottorikin, niin en näe miksi ottaa volttisäätöisiä, jotka vielä PWM PST-malleista poiketen tarvitsisivat erillisten haaroittimien käyttöä.

Tuotehaku - Jimms.fi
 
Miksei Arctic F -sarjaa voi käyttää myös? Pienemmillä kierroksilla hieman enemmän motteja (m3) läpi.
Voin luvata että siinä vaiheessa kun nuot on kopassa kiinni peltien takana niin P-sarjalaiset pesee nuot joka alueella, itellä jokunen F-sarjalainen ollu käytössä ihan käypiä nekin mutta ei mitään järkiä tänä päivänä ostaa. Osa vaihtaa noctuaaki psarjalaisiin niin kait seki jotain tarinaa kertoo, itellä ei ole näitä tullu rinnan samassa kopassa vielä testattua.
 
Voin luvata että siinä vaiheessa kun nuot on kopassa kiinni peltien takana niin P-sarjalaiset pesee nuot joka alueella, itellä jokunen F-sarjalainen ollu käytössä ihan käypiä nekin mutta ei mitään järkiä tänä päivänä ostaa. Osa vaihtaa noctuaaki psarjalaisiin niin kait seki jotain tarinaa kertoo, itellä ei ole näitä tullu rinnan samassa kopassa vielä testattua.
No tuli pari F14 hankittua ennen kuin oli koko P sarjaa olemassa. En tiedä paranisiko ilmankierto jos laittaisi P mallia tilalle.
 
Onko porukalla Corsairin LL120 tuulettimien kanssa ollut sellaista ongelmaa, että hubin neljänteen tuulettimeen ei tule valoja? Tuossa joku aika sitten laittelin 7. tuulettimen koppaan mutta sen valot ei syty kummankaan ohjainhubin neljännessä paikassa (ostin 2x kolmen tuulettimen kittejä + yhden erillisen tuulettimen).

Vaihtelin sitä pimeää neljättä tuuletinta muutaman toisen palavan kanssa, jolloin se aiemmin sammuksissa oleva syttyi mutta aiemmin palanut taas sammui siinä samassa neljännessä paikassa. Mistä mahtaa johtua, ei kai kumpikin hubi voi mitenkään olla "puoliksi hajalla"? Ajattelin testailla lisää tuulettimet eri järjestyksessä kunhan uusi prossu joskus saapuu.

Muuten kyllä nätit tuulettimet ja ei noista seitsemästä juurikaan ääntä lähde minimikierroksilla :tup:

edit: no tulipa nyt kyllä laiteltua postia liian aikaiseen. Lueskelin lisää Corsairin foorumia ja sieltä löytyi juttua että Windowsin versio 1903 mahdollisesti sössii iCuen toiminnan. Latasin kaikki Windowsin päivitykset ja hiljattain tulleen iCue updaten ja nyt toimii o_O
 
Viimeksi muokattu:
Nyt kyselen varmasti monen mielestä tyhmiä aloittelijana. Sain viimein kasattua 3700X + MSI X570 Unify koneeni mutta ongelmana on että Noctuan NF-S12A (FLX) kotelon etu-tuulettimet eivät lähde joka kerta pyörimään. Kytkin ne suoraan emolevyyn kuten aiemmallakin emolevyllä ja koitin poistaa myös Noctuan omat LNA-adapterit mutta sama lopputulos.

Biosissa kyseiset tuulettimet ovat DC tilassa 7.2 voltilla. Kokeilin vaihtaa ne PWM tilaan ja silloin ne lähtevät kyllä pyörimään. Miten nämä kannattaisi kytkeä / conffata biosista? Vai kannattaako suosiolla vaan kytkeä suoraan virtalähteeseen adaptereilla?

Huomasin myös että kotelon alkuperäinen fractalin takatuuletin pitää ärsyttävää naksuvaa ääntä ja haluaisin korvata sen. Sopisiko tähän paremmin Noctuan NF-A12x25 PWM tai Arctic P12 PWM? Tätä threadia lukeneena avasin nyt testiksi itsekin kotelon yläosan (pölysuodattimella toki).

fractalc-3700x.jpg MSI_SnapShot_01.png
 
Viimeksi muokattu:
Mulle on tulossa Fractal Designin Meshify C ja katselen nyt siihen kotelojäähyjä. Onko kokemuksia toimisiko settupina eteen 2x Arctic Cooling P14 PWM ja taakse 1 x Arctic Cooling P12 PWM? Sitten kotelon mukana tulevat 2x Dynamic X2 GP-12 voi laittaa lattiaan/kattoon tarpeen mukaan.

Tuo on hyvä setuppi noilla Arcticeilla. Kattoon on turha laittaa mitään, menee alipaineiseksi. Lattiassa on itsellänikin mukana tullut FD:n tuuletin. Kokeilin siinäkin Arctic P12 PWM:ää, mutta otti jonkin ihme resonanssin, jota ei saanut kuriin niin laitoin sen FD:n takaisin.
 
Nyt kyselen varmasti monen mielestä tyhmiä aloittelijana. Sain viimein kasattua 3700X + MSI X570 Unify koneeni mutta ongelmana on että Noctuan NF-S12A (FLX) kotelon etu-tuulettimet eivät lähde joka kerta pyörimään. Kytkin ne suoraan emolevyyn kuten aiemmallakin emolevyllä ja koitin poistaa myös Noctuan omat LNA-adapterit mutta sama lopputulos.

Biosissa kyseiset tuulettimet ovat DC tilassa 7.2 voltilla. Kokeilin vaihtaa ne PWM tilaan ja silloin ne lähtevät kyllä pyörimään. Miten nämä kannattaisi kytkeä / conffata biosista? Vai kannattaako suosiolla vaan kytkeä suoraan virtalähteeseen adaptereilla?

Huomasin myös että kotelon alkuperäinen fractalin takatuuletin pitää ärsyttävää naksuvaa ääntä ja haluaisin korvata sen. Sopisiko tähän paremmin Noctuan NF-A12x25 PWM tai Arctic P12 PWM? Tätä threadia lukeneena avasin nyt testiksi itsekin kotelon yläosan (pölysuodattimella toki).

fractalc-3700x.jpg MSI_SnapShot_01.png
Laita sellaiselle dc jännitteelle jolla ne käynnistyvät varmasti. Vaihtoehtoisesti voit laittaa jännitteen vaan 12 volttiin ja lätkäistä sen lna adapterin väliin, jolloin ne toiminevat samalla tavalla kuin edelliselläkin emolevylläsi.
 
Kuvittelin, että MSI B450M mortar max emolla olisi 3-pin ARGB liitin, mutta ei, vanhempia 5050 4-pinnisiä 2kpl. Mistä (ja millaisen) löytää Suomesta sopivan boxin/adapterin tms jolla saan tuon 4-pin 12v muunnettua 3-pin 5v ARGB systeemiksi? Flektejä tällä hetkellä 2kpl 120 millisiä, mutta myöhemmin tulee samaa sarjaa 2x 240mm ja ehkä vielä yksi 120mm lisää, ARGB:n saa ilmeisesti haaroitettua noiden kaikkien kesken.
 
Tuo on hyvä setuppi noilla Arcticeilla. Kattoon on turha laittaa mitään, menee alipaineiseksi. Lattiassa on itsellänikin mukana tullut FD:n tuuletin. Kokeilin siinäkin Arctic P12 PWM:ää, mutta otti jonkin ihme resonanssin, jota ei saanut kuriin niin laitoin sen FD:n takaisin.

Onko kokemuksia kotelon suodattamattomien reikien tiivistämisestä? Meinasin että voisin ehkä pitää katon kiinni ja tiivistää noi takaseinän ylimääräiset reiät sähköteipillä että ilma menis vaan pihalle sen yhden takatuulettimen kautta? Eteen sitten se 2x140 tai 3x120 ja pohjaan 1x120 kun hdd-kelkka tulee pihalle.
 
Onko kokemuksia kotelon suodattamattomien reikien tiivistämisestä? Meinasin että voisin ehkä pitää katon kiinni ja tiivistää noi takaseinän ylimääräiset reiät sähköteipillä että ilma menis vaan pihalle sen yhden takatuulettimen kautta? Eteen sitten se 2x140 tai 3x120 ja pohjaan 1x120 kun hdd-kelkka tulee pihalle.

Itselläni tahtoo alkaa meshify c:ssä imemään tuon pitkittäisen takaritilän alaosasta ilmaa sisään siinä vaiheessa kun näytönohjaimen tuulettimet pyörii 1800rpm. Katossa ei ole tuuletinta ja omien kokemusteni mukaan sillä kattotuulettimella on vain negatiivinen vaikutus kotelon ilmankierron suhteen. Tuohan on helppo testata esimerkiksi kynttilän savulla, että mihin suuntaan ilma liikkuu kotelon takareijistä omassa kokoonpanossa. Minulla on nyt 4x120mm tuuletinta puhaltamassa sisään(3 etupaneelin takana ja 1 lattiassa), joista kaksi puhaltaa radin läpi. Takaseinässä 120mm puhaltaa ulos. Sisäänmenotuulettimissa on noin 1000rpm ja poistotuulettimessa 800rpm tässä ns. pelikäytössä jolloin näytönohjaimessa on se noin 1800rpm. Kiinasta on matkalla suodatinverkkoa ja magneettinauhaa, jotka ajattelin viritellä siihen takaseinän pitkittäiseen ritilään.

DIY 30x100cm Computer Mesh PVC PC Case Fan Cooler Black Dust Filter Cover | eBay

1M Rubber Self Adhesive Magnetic Stripe Flexible Magnet DIY Craft Tape 10 High | eBay
 
Viimeksi muokattu:
Itselläni tahtoo alkaa meshify c:ssä imemään tuon pitkittäisen takaritilän alaosasta ilmaa sisään siinä vaiheessa kun näytönohjaimen tuulettimet pyörii 1800rpm. Katossa ei ole tuuletinta ja omien kokemusteni mukaan sillä kattotuulettimella on vain negatiivinen vaikutus kotelon ilmankierron suhteen. Tuohan on helppo testata esimerkiksi kynttilän savulla, että mihin suuntaan ilma liikkuu kotelon takareijistä omassa kokoonpanossa. Minulla on nyt 4x120mm tuuletinta puhaltamassa sisään(3 etupaneelin takana ja 1 lattiassa), joista kaksi puhaltaa radin läpi. Takaseinässä 120mm puhaltaa ulos. Sisäänmenotuulettimissa on noin 1000rpm ja poistotuulettimessa 800rpm tässä ns. pelikäytössä jolloin näytönohjaimessa on se noin 1800rpm. Kiinasta on matkalla suodatinverkkoa ja magneettinauhaa, jotka ajattelin viritellä siihen takaseinän pitkittäiseen ritilään.

DIY 30x100cm Computer Mesh PVC PC Case Fan Cooler Black Dust Filter Cover | eBay

1M Rubber Self Adhesive Magnetic Stripe Flexible Magnet DIY Craft Tape 10 High | eBay

Tota takaritilästä tulevaa imua itsekin murehdi kun koira talossa ja sen myötä myös karvaa ja pölyä löytyy. Voisin kokeilla tuota tiivistämistä, josko saisi ilmat kulkemaan fiksusti ja kohtalaisen ylipaineen koppaan. Kiitokset vinkeistä!
 
Mitkäs on suositeltuja malleja 120/140mm slim-tyypin tuulettimissa?

Tänään pääsin lopulta kasailemaan BF-ostokimarassa syntynyttä konetta. Muutoin kaikki mahtuu joten kuten ekaa kertaa omistamaani ITX-koppaan, mutta perkele Mugen 5:sen siili on niin iso, että ottaa takana olevaan Arcticin P14:seen kiinni niin, etteivät sovussa sovi olemaan :D Pitäisi korvata jollain max 15mm paksusella pöristimellä.

Koppana Bitfenix Prodigy ja edessä 2x P12. Kotelon takakannessa siis 120/140mm paikka, mutta liekö 140mm slimmeissä paljoa tarjontaa tai hyviä yksilöitä vai pitääkö suoraan kattoa 120mm tuulareita (Noctuan..?).

Kiitos ennakkoon vastauksista, pahoittelut jos on asiasta jossain kymmenien sivujen varrella mainittu.

PS. Miten muuten tuo PST toimii tarkalleen. Jos hommaan toisen brändin tuulettimen, niin toimiiko PWM kuitenkin P12 PST:n haarottimen kautta molempiin?
 
Mitkäs on suositeltuja malleja 120/140mm slim-tyypin tuulettimissa?

Tänään pääsin lopulta kasailemaan BF-ostokimarassa syntynyttä konetta. Muutoin kaikki mahtuu joten kuten ekaa kertaa omistamaani ITX-koppaan, mutta perkele Mugen 5:sen siili on niin iso, että ottaa takana olevaan Arcticin P14:seen kiinni niin, etteivät sovussa sovi olemaan :D Pitäisi korvata jollain max 15mm paksusella pöristimellä.

Koppana Bitfenix Prodigy ja edessä 2x P12. Kotelon takakannessa siis 120/140mm paikka, mutta liekö 140mm slimmeissä paljoa tarjontaa tai hyviä yksilöitä vai pitääkö suoraan kattoa 120mm tuulareita (Noctuan..?).

Kiitos ennakkoon vastauksista, pahoittelut jos on asiasta jossain kymmenien sivujen varrella mainittu.

PS. Miten muuten tuo PST toimii tarkalleen. Jos hommaan toisen brändin tuulettimen, niin toimiiko PWM kuitenkin P12 PST:n haarottimen kautta molempiin?
Jäähy saattaa mahtua toisinkin päin kiinni, jos muistit ei ole hirveän korkeat.
 
Jäähy saattaa mahtua toisinkin päin kiinni, jos muistit ei ole hirveän korkeat.
No voe helevetti, näihän tuo taitaapi mahtua. :facepalm: Kiitos! :tup: Tämän takia ei uuden ropaaminen aamuviideltä oo ehkä paras idea.

Edelleen silti kiinnostaa, onko slim-mallistossa jotain bang for buck -tyylistä P-sarjavastinetta? Melkosta tilansäästöä syntyy ITX-maailmaan, jos kaikista hyrristä leikkaa sentin syvyyttä pois.
 
No voe helevetti, näihän tuo taitaapi mahtua. :facepalm: Kiitos! :tup: Tämän takia ei uuden ropaaminen aamuviideltä oo ehkä paras idea.

Edelleen silti kiinnostaa, onko slim-mallistossa jotain bang for buck -tyylistä P-sarjavastinetta? Melkosta tilansäästöä syntyy ITX-maailmaan, jos kaikista hyrristä leikkaa sentin syvyyttä pois.
Sen paksuuden mukana lähtee suorituskykyä reilusti varsinkin paineentuotossa.
Eli ohuemmat tuulettimet pitäisi laittaa pienen ilmanvastuksen paikkoihin.

Tuossa kuvat toisinpäin asennetusta Mugen 5:Stä pienessä kotelossa.
Scythe Mugen 5 (155mm) in sub-11L SG13
 
Kotelotuulettimina tällä hetkellä focus g mukana tulleet 2kpl. Prossujäähynä amd stokki. Lisäpaikkoja kotelon katossa 2kpl ja taakse mahtuu yksi. Suosituksia tuulettimista ja niiden sijoittamisesta. Lisäksi mukana tulleet tuulettimet pitävät erittäin kovaa ääntä raskaammissa peleissä.
 
Kotelotuulettimina tällä hetkellä focus g mukana tulleet 2kpl. Prossujäähynä amd stokki. Lisäpaikkoja kotelon katossa 2kpl ja taakse mahtuu yksi. Suosituksia tuulettimista ja niiden sijoittamisesta. Lisäksi mukana tulleet tuulettimet pitävät erittäin kovaa ääntä raskaammissa peleissä.
Useimmat prossujen vakiojäähyt ovat todella rankasti alimitoitettuja, eikä yhtäkään voi sanoa hyväksi.
Ja koteloon Arcticin P12/P14 ovat järkihintaisia. Tosin kaikkia paikkoja ei ole mieltä täyttää, jos koneen ääntä pitäisi hiljentää.
Nuo vakiotuulettimet saattavat olla vaikka resonoivaa muovia kun ovat tuollaiset kirkkaat.
 
Useimmat prossujen vakiojäähyt ovat todella rankasti alimitoitettuja, eikä yhtäkään voi sanoa hyväksi.
Ja koteloon Arcticin P12/P14 ovat järkihintaisia. Tosin kaikkia paikkoja ei ole mieltä täyttää, jos koneen ääntä pitäisi hiljentää.
Nuo vakiotuulettimet saattavat olla vaikka resonoivaa muovia kun ovat tuollaiset kirkkaat.
Prossuna toimii ryzen 5 2600
 
Laittasin eteen 2xP14 puhaltamaan sisään ja siirtäsin vakiot taakse ja kattoon taaimmaiseen paikkaan puhaltamaan ulos. Sitten vaan säädöt tuulettimista kohdilleen, eli siis niin hiljaseks ku mahdollista lämmöt kurissa pitäen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 201
Viestejä
4 489 439
Jäsenet
74 169
Uusin jäsen
tater

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom