Kotelotuulettimet

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja arcane
  • Aloitettu Aloitettu
Eikö ketään muuta kyrsi korkean RPM:n tuulettimissa, että kone huutaa kuin syötävä käynnistäessä tai bootatessa kunnes biossin tuuletinprofiilit ottaa hallinnan?
Enpä nyt voi sanoa että juurikaan häiritsisi. Se on vain hetkellistä ja sitten laskeutuu hiljaisuus.
 
Kuudella tuulettimella push-pull (edessä vetämässä ilmaa sisään ja takana/katossa työntämässä ilmaa ulos) konfiguraatiossa pystyy siirtämään riittävästi ilmaa normaaliin pelikoneeseen. Niitä voi joidenkin mielestä olla jopa liikaa. Siksi ajattelin, että jos käy liian kovaäänisesti niin kierroksia alas PWM:llä, tuo on ihan riittävä määrä jäähdytystä.

Suurin etu suuremmasta tuuletinmäärästä on se, että saa paremman ilmanvaihdon pienemmillä kierrosnopeuksilla per tuuletin. Hyvään ilmanvaihtoon pääsee paljon pienemmälläkin määrällä jos hyväksyy sen, että RPM täytyy sitten olla paljon suurempi varsinkin kun kone on täydessä kuormituksessa. Tämä siis oma mielipiteeni asiasta.
 
Suurin etu suuremmasta tuuletinmäärästä on se, että saa paremman ilmanvaihdon pienemmillä kierrosnopeuksilla per tuuletin. Hyvään ilmanvaihtoon pääsee paljon pienemmälläkin määrällä jos hyväksyy sen, että RPM täytyy sitten olla paljon suurempi varsinkin kun kone on täydessä kuormituksessa. Tämä siis oma mielipiteeni asiasta.

Näinhän se on. Ongelma on kuitenkin siinä, että se koneen kuumin komponentti on näytönohjain ja sille pitäisi saada enemmän ilmaa.

--

Melkein kannattaisi enemmänkin optimoida koteloa ja ottaa semmoinen, johon saa tuulettimet alas, esim:
Lian Li PC-O11 AIR, ikkunallinen E-ATX -tornikotelo, musta - 136,90€

--

Lisäksi tuo kommenttini on vanhentunut, kun nykyään saa sitä mesh-paneelia.. :)
Siinä versiossa kyllä katto on valmiiksi auki , niin jotkut käyttäjät eivät voi epäonnistua katon ilmanvaihdossa ja kuuma ilma pääsee pois kotelosta, joka oli osasyynä P400S:n ongelmiin.
 
Näinhän se on. Ongelma on kuitenkin siinä, että se koneen kuumin komponentti on näytönohjain ja sille pitäisi saada enemmän ilmaa.

Niin suuremmalla tuuletin määrällä saa ironista kyllä hiljaisemman kotelon täydessä kuormassa kuin pienellä tuuletinmäärällä olettaen, että kierrosnopeudet säätää oikein. Periaatteessa pienelläkin tuuletinmäärällä pärjää, mutta sitten joutuu jossain määrin hyväksymään sen, että kovassa kuormassa RPM menevät imuri meteli alueelle kun isolla tuuletin määrällä ei ikinä tarvitse mennä RPM silent aluetta ylemmäksi ja silti ilma vaihtuu. Näin siis omien kokemusteni mukaan.
 
Niin suuremmalla tuuletin määrällä saa ironista kyllä hiljaisemman kotelon täydessä kuormassa kuin pienellä tuuletinmäärällä olettaen, että kierrosnopeudet säätää oikein. Periaatteessa pienelläkin tuuletinmäärällä pärjää, mutta sitten joutuu jossain määrin hyväksymään sen, että kovassa kuormassa RPM menevät imuri meteli alueelle kun isolla tuuletin määrällä ei ikinä tarvitse mennä RPM silent aluetta ylemmäksi ja silti ilma vaihtuu. Näin siis omien kokemusteni mukaan.

Corsair ML-sarja ja Arcticin BioniX-sarja, niin olen joutunut rajoittamaan maksimi-RPM:ää korvien takia.

Kahdella ML120:llä kellottelin Phanteksin P300:ssa 130W TDP prosessoria, niin kyllä tuulettimet antoi kuulua itsestään, mutta lämpötilat oli alle 70 astetta Cinebenchissä ja rasitustesteissä.
 
Osaatko sanoa paljonko F:n paineen tuotto on? Kun sillä on noin 40% enemmän ilman liikkuvuutta
Eipä sillä "alamäkeen myötätuuleen" lukemalla paljoa tee.
Sehän on mitattu siten että tuuletin puhaltaa kirjaimellisesti myötätuuleen, eikä tuota yhtään painetta.
Mikä ei todellakaan ole realistinen tilanne.
Kotelon ritilät, pölysuodattimet jne aiheuttavat aina jonkin verran vastusta.
Pitäisi tietää koko P-Q käyrä.
ARX FANS, ARX DC FAN


Melkein kannattaisi enemmänkin optimoida koteloa ja ottaa semmoinen, johon saa tuulettimet alas, esim:
Lian Li PC-O11 AIR, ikkunallinen E-ATX -tornikotelo, musta - 136,90€
Prossun tuuletuksen kannalta taas tuo ei ole todellakaan mikään ilmajäähykotelo, kun jäähyn korkeusraja on 155mm.
 
Kokeilin huvikseni miten paljon kotelotuulettimet vaikuttaa lämpöihin kun ajaa stressitestiä koneelle vähintään 10 minuuttia putkeen 100% CPU ja 100% GPU kuormituksella. Poistin kaikki ylikellotukset köytöstä, jotta kone ei kärähdä. En laittanut RPM mitään kierrosrajoja, joten tuulettimet saa ulvoa niin paljon kuin haluvat.

Eli kaikki kotelotuulettimet käytöstä poistettuna
CPU: 71C
GPU: 92C

YKSI 140mm tuulitin edessä ja YKSI 140mm takana käytössä:
CPU: 60C
GPU: 79C

KAKSI 140mm tuuletinta edessä ja YKSI 140mm takana käytössä:
CPU: 58C
GPU: 77C

KAIKKI TUULETTIMET KÄYTÖSSÄ ELI 2 x 140mm edessa, 1 x 140mm takana, 2 x 140mm katossa:
CPU: 55C
GPU: 76C

Jos joku ihmettelee miksi GPU käy noin kuumana niin koneessani on normaalia lyhempi kortti yhdellä tuulettimella, joka on täysin stock jäähdytyksellä. Kun CPU päällä pyörii Noctuan ilma jäähy.

Jos tavoittelee hiljaista kokoonpanoa niin se onnistuu parhaiten rajottamalla RPM ja käyttämällä mahdollisimman paljon tuulettimia olettaen, että tuulettimet ovat sellaisia, että ne ovat lähes äänettömiä alhaisella RMP tasolla ja kotelossa olisi hyvä olla äänenvaimennusta.

Johtopäätöksen on, että jos on hyvä CPU cooleri pärjää pienelläkin kotelotuuliten määrällä, mutta GPU on se mikä nauttii enemmän kotelotuulettimista varsinkin jos käyttää STOCK GPU jäähdytystä tai se on muusta syystä heikko kuten itselläni normaalia lyhyemmän korttimallin takia.
 
Kokeilin huvikseni miten paljon kotelotuulettimet vaikuttaa lämpöihin kun ajaa stressitestiä koneelle vähintään 10 minuuttia putkeen 100% CPU ja 100% GPU kuormituksella. Poistin kaikki ylikellotukset köytöstä, jotta kone ei kärähdä. En laittanut RPM mitään kierrosrajoja, joten tuulettimet saa ulvoa niin paljon kuin haluvat.

Eli kaikki kotelotuulettimet käytöstä poistettuna
CPU: 71C
GPU: 92C

YKSI 140mm tuulitin edessä ja YKSI 140mm takana käytössä:
CPU: 60C
GPU: 79C

KAKSI 140mm tuuletinta edessä ja YKSI 140mm takana käytössä:
CPU: 58C
GPU: 77C

KAIKKI TUULETTIMET KÄYTÖSSÄ ELI 2 x 140mm edessa, 1 x 140mm takana, 2 x 140mm katossa:
CPU: 55C
GPU: 76C

Jos joku ihmettelee miksi GPU käy noin kuumana niin koneessani on normaalia lyhempi kortti yhdellä tuulettimella, joka on täysin stock jäähdytyksellä. Kun CPU päällä pyörii Noctuan ilma jäähy.

Jos tavoittelee hiljaista kokoonpanoa niin se onnistuu parhaiten rajottamalla RPM ja käyttämällä mahdollisimman paljon tuulettimia olettaen, että tuulettimet ovat sellaisia, että ne ovat lähes äänettömiä alhaisella RMP tasolla ja kotelossa olisi hyvä olla äänenvaimennusta.

Johtopäätöksen on, että jos on hyvä CPU cooleri pärjää pienelläkin kotelotuuliten määrällä, mutta GPU on se mikä nauttii enemmän kotelotuulettimista varsinkin jos käyttää STOCK GPU jäähdytystä tai se on muusta syystä heikko kuten itselläni normaalia lyhyemmän korttimallin takia.
Mihin suuntaan kattotuulettimet puhaltaa?
 
Mihin suuntaan kattotuulettimet puhaltaa?

Taka ja kattotuulettimet puhaltaa ulospäin kotelosta ja etutuulettimet sisäänpäin. Olen sijotellut tuulettimet siten, että sisääntuleva ilma menisi mahdollisimman läheltä GPU:ta ja ulospäin menevä imu menee sitten kaikkien komponenttien läpi. (koska testieni perusteella GPU on se joka tykkää eniten kotelotuulettimista ainakin omassa kokoonpanossa)

Pitäs varmaan testata joskus mitä se vaikuttaa jos kääntää kattotuulettimet sisäänpäin jos se vaikuttaa mitään sitten kun ehtii. En tiedä onko se parempi tai onko sillä mitään väliä.
 
Johtopäätöksen on, että jos on hyvä CPU cooleri pärjää pienelläkin kotelotuuliten määrällä, mutta GPU on se mikä nauttii enemmän kotelotuulettimista varsinkin jos käyttää STOCK GPU jäähdytystä tai se on muusta syystä heikko kuten itselläni normaalia lyhyemmän korttimallin takia.
Jäähdytyksen tarvehan riippuu komponentin tuottamasta lämpöenergian määrästä ja GPU:t tuottavat rajusti enemmän lämpöä rasituksessa kuin CPU:t.
No ehkä pois lukien Intelin kahdeksanytimiset.
Tuleva 5GHz tehdasylikellotettu kun tulee olemaan 250W kiuas täydessä rasituksessa.

Mutta se on nimenomaan ei-referenssinäytönohjaimet, jotka vaativat kokonaisuutena enemmän kotelotuuletukselta.
Radiaalituulettimelliset referenssikortithan puhaltavat lämmön suoraan ulos kotelosta.
Ei-referenssikortit vain hämmentävät sitä lämpöenergiaa kotelon sisällä.
Ja jos kotelotuuletus ei kykene vaihtamaan kotelon ilmaa riittävän tehokkaasti, lämpötila kotelon sisällä lähtee nousuun.
 
Nyt on Lian Li Bora Digital sekä Corsair LL120 RGB tuulettimia sarjat, ja kylläpä on vaikea valita kummat pitää. Typerää että jokaisella valmistajalla ihan omat systeeminsä RGB:n suhteen. Lian Li onneksi edes tukee useampaa softaa.

LL120 / Corsair Linkissä oikeastaan ainoa addressable ledejä tukeva tila mikä omaa silmää kiinnostaa, mutta tuo ei muista asetuksia ollenkaan ellei Corsair Link ole päällä. Ei oikein kiinnosta katsella sateenkaarihelvettiä joka kerta kun koneen käynnistää, mistään Linux käytöstä puhumattakaan. Tähänkään hommaan vissiin ole mitään muuta toimivaa ratkaisua ku tehä kaikki ite ja rakentaa jotku arduinot väliin :confused:
 
Pitkään piti miettiä ja päädyin sit Bora Digitaleihin, tykkästyin tohon alumiinirenkaaseen niin kovasti. Tunti meni vaihtaa Corsairit pois ja laittaa johdot siististi. Sitten aloin nopeuksia säätämään ja eihän näitä saa mitenkäänpäin hiljaiseksi :mad: PWM säädöllä saa ~900rpm jolloin kuuluu hirveä raksutus. DC säädöllä sai jonnekkin ~600rpm paikkelle mutta ei jaksa lähteä pysähdyksista käyntiin ja siltikin kuuluu hirveet huminat ja jumputukset. Voiko Lian Li myydä muka oikeesti näin huonoja tuulettimia vai onko mulle tullu samaan pakettiin kolme viallista?

Tosi huonosti löytyy mitään revikoitakaan näistä. Lian Li BORA Digital RGB 120mm Fans Review - MMORPG.com tuossa on yksi jonka mukaan olisivat "very quiet" :confused:

photo_2019-08-19_22-06-27.jpg
 
Millaiset tuulettimet kannattaa vaihtaa Fractal R5 -kotelon eteen jos käytössä on koteloon kuuluva oma säädin + 3kpl 2-pinnisiä liittimiä (liittimiin ilmeisesti voi kytkeä 3-pinniset tuulettimet)?
Emolevyssä on paikka vain kahdelle CHA-tuulettimelle, joten ajattelin siirtää kotelon mukana tulleen etutuulettimen edestä pohjaan ja hommata eteen kaksi uutta tuuletinta ja kytkeä ne sitten kotelon liittimiin. Hinta-laatu suhteeltaan ilmeisesti Arctic P14-tuulettimet ovat hyvä valinta, mutta minkä noista tarkalleen otan? Tuotehaku - Jimms.fi
ARCTIC P14 Silent, 140mm laitetuuletin, musta - 6,90€ Tuossa on ainakin 3-pin liitin - tarviiko mitään muuta ottaa huomioon?
Muita suosituksia kotelon tuulettimien suhteen?
 
Pitkään piti miettiä ja päädyin sit Bora Digitaleihin, tykkästyin tohon alumiinirenkaaseen niin kovasti. Tunti meni vaihtaa Corsairit pois ja laittaa johdot siististi. Sitten aloin nopeuksia säätämään ja eihän näitä saa mitenkäänpäin hiljaiseksi :mad: PWM säädöllä saa ~900rpm jolloin kuuluu hirveä raksutus. DC säädöllä sai jonnekkin ~600rpm paikkelle mutta ei jaksa lähteä pysähdyksista käyntiin ja siltikin kuuluu hirveet huminat ja jumputukset. Voiko Lian Li myydä muka oikeesti näin huonoja tuulettimia vai onko mulle tullu samaan pakettiin kolme viallista?

Tosi huonosti löytyy mitään revikoitakaan näistä. Lian Li BORA Digital RGB 120mm Fans Review - MMORPG.com tuossa on yksi jonka mukaan olisivat "very quiet" :confused:

photo_2019-08-19_22-06-27.jpg

Ilmotetaanhan noiden spekseissä, että nopeusalue 900-1800rpm. Sivuäänistä en osaa sanoa, mutta tolla nopeusalueella on tarkotuskin toimia ja jos alemmas tosta ni pitäs valita eri tuulettimet.

Millaiset tuulettimet kannattaa vaihtaa Fractal R5 -kotelon eteen jos käytössä on koteloon kuuluva oma säädin + 3kpl 2-pinnisiä liittimiä (liittimiin ilmeisesti voi kytkeä 3-pinniset tuulettimet)?
Emolevyssä on paikka vain kahdelle CHA-tuulettimelle, joten ajattelin siirtää kotelon mukana tulleen etutuulettimen edestä pohjaan ja hommata eteen kaksi uutta tuuletinta ja kytkeä ne sitten kotelon liittimiin. Hinta-laatu suhteeltaan ilmeisesti Arctic P14-tuulettimet ovat hyvä valinta, mutta minkä noista tarkalleen otan? Tuotehaku - Jimms.fi
ARCTIC P14 Silent, 140mm laitetuuletin, musta - 6,90€ Tuossa on ainakin 3-pin liitin - tarviiko mitään muuta ottaa huomioon?
Muita suosituksia kotelon tuulettimien suhteen?

P14 malleista on PWM ja DC mallit. Nuo soveltuvat 3-pin ohjaukseen. Muita suositeltavia tuulettimia Corsair ML ja Noctua A-sarja, jotka tosin maksavat aika paljon enemmän eivätkä tuo merkittävää parannusta jos otetaan hintaero huomioon.
 
Arvostaisin kovasti jos joku voisi avustaa noviisia.

Tilanne on se, että emolevyssäni on 2 paikkaa tuulettimille. Kaikessa yksinkertaisuudessaan 1x CPU 1x Case.

Haluaisin asentaa kotelooni ainakin 4-6 lisätuuletinta.

Kuinka on järkevintä edetä?

a) Kytkeä tuulettimet suoraan virtalähteeseen. Tämä käsittääkseni aiheuttaa sen, että kaikki tuulettimet pyörivät kokoajan ns. täysiä ja kone kuulostaa helposti turbiinilta jopa idlessä. Ei tunnu hyvältä ajatukselta.

b) Hommata joku jakorasia emolevyn olemassaoleville tuuletinpaikoille, jotta emolevy jakaa RPM dataa eteenpäin tuulettimille tarpeen mukaan. Mikä on tälläinen ratkaisu ja mistä sellaisen voi hommata? En kaipaa mitään manuaalista kontrollia / ohjauspaneelia, haluan mahdollismman "tyhmän" ratkaisun joka "vain toimii" ja piilottuu kotelon sisään.
 
Arvostaisin kovasti jos joku voisi avustaa noviisia.

Tilanne on se, että emolevyssäni on 2 paikkaa tuulettimille. Kaikessa yksinkertaisuudessaan 1x CPU 1x Case.

Haluaisin asentaa kotelooni ainakin 4-6 lisätuuletinta.

Kuinka on järkevintä edetä?

a) Kytkeä tuulettimet suoraan virtalähteeseen. Tämä käsittääkseni aiheuttaa sen, että kaikki tuulettimet pyörivät kokoajan ns. täysiä ja kone kuulostaa helposti turbiinilta jopa idlessä. Ei tunnu hyvältä ajatukselta.

b) Hommata joku jakorasia emolevyn olemassaoleville tuuletinpaikoille, jotta emolevy jakaa RPM dataa eteenpäin tuulettimille tarpeen mukaan. Mikä on tälläinen ratkaisu ja mistä sellaisen voi hommata? En kaipaa mitään manuaalista kontrollia / ohjauspaneelia, haluan mahdollismman "tyhmän" ratkaisun joka "vain toimii" ja piilottuu kotelon sisään.

Joku ton tyylinen ratkaisu varmaa paras
Deepcool FH-10, 10-porttinen tuuletinhubi, musta - 15,00€
 
Arvostaisin kovasti jos joku voisi avustaa noviisia.

Tilanne on se, että emolevyssäni on 2 paikkaa tuulettimille. Kaikessa yksinkertaisuudessaan 1x CPU 1x Case.

Haluaisin asentaa kotelooni ainakin 4-6 lisätuuletinta.

Kuinka on järkevintä edetä?

a) Kytkeä tuulettimet suoraan virtalähteeseen. Tämä käsittääkseni aiheuttaa sen, että kaikki tuulettimet pyörivät kokoajan ns. täysiä ja kone kuulostaa helposti turbiinilta jopa idlessä. Ei tunnu hyvältä ajatukselta.

b) Hommata joku jakorasia emolevyn olemassaoleville tuuletinpaikoille, jotta emolevy jakaa RPM dataa eteenpäin tuulettimille tarpeen mukaan. Mikä on tälläinen ratkaisu ja mistä sellaisen voi hommata? En kaipaa mitään manuaalista kontrollia / ohjauspaneelia, haluan mahdollismman "tyhmän" ratkaisun joka "vain toimii" ja piilottuu kotelon sisään.
Ensimmäinen heräävä kysymys on, että minkälaisessa kokoonpanossa emolevyllä on vain 2 tuuletinpaikkaa, mutta sinne tarvisi kuitenkin 6-8 tuuletinta?

Tarvitset PWM-jakajan, esim. Phobya PWM 4x 4-Pin jakaja - 6,90€
Emolevyn tuuletinpaikat sekä käytettävät tuulettimet pitää olla kans PWM-mallia (johdossa neljä pinniä). Tällä kaikki tuulettimet säätävät nopeuttaan automaattisesti esim CPU-lämpötilan mukaan.

Jos vain toinen emolevyn tuuletinpaikoista on PWM niin tarvit isomman jakajan, kuten Phobya PWM 8x 4-Pin jakaja - 9,90€ mutta on loppu varastosta.
 
Ensimmäinen heräävä kysymys on, että minkälaisessa kokoonpanossa emolevyllä on vain 2 tuuletinpaikkaa, mutta sinne tarvisi kuitenkin 6-8 tuuletinta?

Tarvitset PWM-jakajan, esim. Phobya PWM 4x 4-Pin jakaja - 6,90€
Emolevyn tuuletinpaikat sekä käytettävät tuulettimet pitää olla kans PWM-mallia (johdossa neljä pinniä). Tällä kaikki tuulettimet säätävät nopeuttaan automaattisesti esim CPU-lämpötilan mukaan.

Jos vain toinen emolevyn tuuletinpaikoista on PWM niin tarvit isomman jakajan, kuten Phobya PWM 8x 4-Pin jakaja - 9,90€ mutta on loppu varastosta.

Kiitos vastauksesta. Buildista sen verran, että matx budjettipelikoneesta on kyse.

Emolevy: Asus PRIME B450M-K AM4 ATX-emolevy 76,90
Suoritin: AMD Ryzen 7 2700X -prosessori AM4 -kantaan 287,90 (ostin käytettynä huomattavasti edullisemmin)
Kotelo: Cooler Master MasterBox Q300L mATX-kotelo ilman virtalähdettä 43,90

Ajattelin, että sujuvan ilmanvaihdon järjestämiseksi olisi hyvä laittaa:
- 2x 140mm etupaneeliin (sisääntulo)
- 1x 120mm taakse (ulos)
- 1x 120m kattoon taakse (ulos)
- (1x cpu tietysti)

Ajatuksia tietysti myös koko homman järkevyydestä saa kyseenalaistaa.
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos vastauksesta. Buildista sen verran, että matx budjettipelikoneesta on kyse.

Emolevy: Asus PRIME B450M-K AM4 ATX-emolevy 76,90
Suoritin: AMD Ryzen 7 2700X -prosessori AM4 -kantaan 287,90 (ostin käytettynä huomattavasti edullisemmin)
Kotelo: Cooler Master MasterBox Q300L mATX-kotelo ilman virtalähdettä 43,90

Ajattelin, että sujuvan ilmanvaihdon järjestämiseksi olisi hyvä laittaa:
- 2x 120mm etupaneeliin (sisääntulo)
- 1x 120mm taakse (ulos)
- 1x 120m kattoon taakse (ulos)
- (1x cpu tietysti)
No jo oot rupuisen emolevyn löytänyt. Veisin tuon kauppaan takaisin mikäli vain mahdollista, ~10e enemmällä saisit paljon laadukkaamman lankun, josta löytyisi myös paremmin noita fan headereita (Asrock B450M Pro4).

Tuolla Asuksen budjettiemolla kannattaa olla varovainen 2700X:n kanssa, ettet käräytä emolevyn virransyöttöä. Ei ole edes jäähdytyssiiltä noiden muutenkin huonosti toteutettujen virransyötön komponenttien päällä.
 
Kyllä tuolla olisi parempi käydä kotelossa kova puhuri.
Tuon prossuvirransyöttö on jo valmiiksi kusetustason heikko ja sama kuin tämän testin Asuksessa:
Testissä AMD B450 -emolevyt (ASRock, Asus, Gigabyte & MSI) - io-tech.fi
Sillä erotuksella, että nyt ei ole edes pienintäkään jäähdytysripaa!

Tuskin menee paljon metsään, jos Stetson-Harrison menetelmällä sanon että prossussa on puolet liikaa ytimiä, siihen nähden mitä tuo emolevy pystyy ruokkimaan.
 
Kiitokset todella teille, upean avulias ja aktiivinen foorumi. Yksi kysymys johtaa toiseen ja asiat alkavat selviämään. Lankku lähtee palautukseen (ei vielä edes avattu laatikkoa) ja tuo suositeltu Asrock tilalle.

Pitkästä aikaa paluu PC-puolelle. Ajattelin, että jo tässä vaiheessa kun sorttaa suosion ja hinnan mukaan jonkun omiin tarpeisiin istuvan tunnetulta valmistajalta, jolla monta keltaista tähtöstä sivustolla, ei tulisi kuttaperkaa. Vähän tiesin.
 
Samalla voi ton kotelon nakata sinne mistä tullukki, koska aivan todella surkea ilmankierroltaan.
 
Samalla voi ton kotelon nakata sinne mistä tullukki, koska aivan todella surkea ilmankierroltaan.

Ei tuo nyt niin huono ole, jotenkin mietin, miten kotelo täynnä reikiä voi edes olla huono:
2_474254-480x432.jpeg

En omista kyseistä koteloa, mutta kuvasta katsoen näyttäisi siltä, että ilmaa saa tuonne monestakin aukosta ja samalla lailla ulos.

Ehkä tuollaisia:
ARCTIC P14 PWM PST, 140mm PWM-laitetuuletin, musta - 7,90€
ARCTIC P12 PWM PST, 120mm PWM-laitetuuletin, musta - 6,90€

Noi PST-mallit menee kahdella tuuletinpaikalla..

Itse ostaisin vaan tällaisen:
ARCTIC P12 PWM PST Value Pack, 120mm PWM-laitetuuletinsarja, 5 kpl, musta - 29,90€

..ja koettaisin noita eri paikoissa, ei ainakaan lopu kesken..
 
Ei tuo nyt niin huono ole, jotenkin mietin, miten kotelo täynnä reikiä voi edes olla huono:
2_474254-480x432.jpeg


Ehkä tuollaisia:
ARCTIC P14 PWM PST, 140mm PWM-laitetuuletin, musta - 7,90€
ARCTIC P12 PWM PST, 120mm PWM-laitetuuletin, musta - 6,90€

Noi PST-mallit menee kahdella tuuletinpaikalla..

Itse ostaisin vaan tällaisen:
ARCTIC P12 PWM PST Value Pack, 120mm PWM-laitetuuletinsarja, 5 kpl, musta - 29,90€

..ja koettaisin noita eri paikoissa, ei ainakaan lopu kesken..
Noissa paneeleissa on silti enemmän metallia kuin reikää eikä ilma liiku oikein kunnolla kun siihen eteen vielä paiskataan pölyfiltterit. Leikkaa tuulettimien kohdalle isot reiät niin sitten tuo toki toimii ihan ok.
 
Noissa paneeleissa on silti enemmän metallia kuin reikää eikä ilma liiku oikein kunnolla kun siihen eteen vielä paiskataan pölyfiltterit. Leikkaa tuulettimien kohdalle isot reiät niin sitten tuo toki toimii ihan ok.

Sitten tulee ruma kotelo :(
 
Ei tuo nyt niin huono ole, jotenkin mietin, miten kotelo täynnä reikiä voi edes olla huono:
2_474254-480x432.jpeg
Koska ei noista assteettisistä/kosmeettisista rei'iästä ilma kunnolla kulje läpi
Passiivinen konvektiivinen tuuletus ei tuollaisista ahdistuksista saa läpi kuin pienten lämpötehojen siirtämiseen riittävän ilmavirran.
Eikä se takatuuletinkaan siirrä kunnolla ilmaa muuten kuin jäätävällä melulla suuren paineen vaatimien korkeiden kierrosten takia.

Muutenkin umpipaskan tuuletinpaikan suunnittelun lisäksi suoriin riveihin tehdyt reiät ovat vielä reilusti huonompia kuin lomittain olevat jo valmiiksi surkeat reiät:
SilverStone Technology Co., Ltd.
 
Koska ei noista assteettisistä/kosmeettisista rei'iästä ilma kunnolla kulje läpi
Passiivinen konvektiivinen tuuletus ei tuollaisista ahdistuksista saa läpi kuin pienten lämpötehojen siirtämiseen riittävän ilmavirran.
Eikä se takatuuletinkaan siirrä kunnolla ilmaa muuten kuin jäätävällä melulla suuren paineen vaatimien korkeiden kierrosten takia.

Muutenkin umpipaskan tuuletinpaikan suunnittelun lisäksi suoriin riveihin tehdyt reiät ovat vielä reilusti huonompia kuin lomittain olevat jo valmiiksi surkeat reiät:
SilverStone Technology Co., Ltd.

2/3 henkilön hankinnoista on nyt haukuttu. Emolevy kyllä aiheesta.

Lähtisin itse nyt ostamalla 2x kohtuuhintaisia flektejä ja menisin niillä:
ARCTIC P14 PWM, 140mm PWM-laitetuuletin, musta - 7,60€

edit: vaihdettu halvempiin, ja vain kaksi enää. Ei kannata ehkä pistää hirveästi rahaa tuohon kiinni.

Jos tuolla ei toimi, olin (taas) väärässä ja rahoja ei saa takaisin. Mutta on pieni mahdollisuus, että noilla saa kohtuullista suorituskykyä. Ryzen 2700X:sta kun ottaa PBO:n pois, se on ihan tarpeeksi viileä ja nopea (on kokemusta), ja sitten pitäisi olla vähemmän kiuas näytönohjain.
 
Viimeksi muokattu:
Ei tuo nyt niin huono ole, jotenkin mietin, miten kotelo täynnä reikiä voi edes olla huono:
2_474254-480x432.jpeg

En omista kyseistä koteloa, mutta kuvasta katsoen näyttäisi siltä, että ilmaa saa tuonne monestakin aukosta ja samalla lailla ulos.

Ehkä tuollaisia:
ARCTIC P14 PWM PST, 140mm PWM-laitetuuletin, musta - 7,90€
ARCTIC P12 PWM PST, 120mm PWM-laitetuuletin, musta - 6,90€

Noi PST-mallit menee kahdella tuuletinpaikalla..

Itse ostaisin vaan tällaisen:
ARCTIC P12 PWM PST Value Pack, 120mm PWM-laitetuuletinsarja, 5 kpl, musta - 29,90€

..ja koettaisin noita eri paikoissa, ei ainakaan lopu kesken..
Siinä vähän revikkaa (käytännössä sama kotelo, virtalähteen paikka vain eri). Yksi surkeimmista suoriutujista ilmanvaihdon kannalta. Myöhemmin taisivat myös laittaa kanavalle videon, missä porasivat kopan rei'istä isompia ja samalla ilmanvaihto parani reilusti. Tosiaan peltiä on enemmän kuin reikiä ja tuulettimet isketään suoraan kyseiseen peltiin kiinni. Ei hyvä.


Jos koppaan pitää ostaa se ~5kpl tuulettimia, että siitä saa käyttökelpoisen niin helpommalla varmaan pääsee vain ostamalla heti alkuun kunnollisen kotelon.

/OFFTOPIC
 
Siinä vähän revikkaa (käytännössä sama kotelo, virtalähteen paikka vain eri). Yksi surkeimmista suoriutujista ilmanvaihdon kannalta. Myöhemmin taisivat myös laittaa kanavalle videon, missä porasivat kopan rei'istä isompia ja samalla ilmanvaihto parani reilusti. Tosiaan peltiä on enemmän kuin reikiä ja tuulettimet isketään suoraan kyseiseen peltiin kiinni. Ei hyvä.


Jos koppaan pitää ostaa se ~5kpl tuulettimia, että siitä saa käyttökelpoisen niin helpommalla varmaan pääsee vain ostamalla heti alkuun kunnollisen kotelon.

/OFFTOPIC


OT: Kai se uskottava, kun kaksi ihmistä sen sanoo faktojen kanssa. Oikeasti luulin, että reikäinen rakenne riittää, mutta nähtävästi tuo ei ole ilmanvirtaukselle hyvä, niinkuin @E.T linkissä oli.

Onhan se vähän ikävää, jos kaikki osat pitää laittaa uusiksi, heti kun ne on saanut postista.
 
Onhan tuossa vielä kertomatta mitkä muistit, wlan-sovitin, ssd ja näytönohjain tähän uuniin tungetaan. Taidan jättää oman mielenterveyden nojalla salaisuudeksi. Valistuminen on kivuliasta.

En taida tuota keissiä lähteä palauttamaan kumminkaan. Riittävän hiki tuli jo Postilta kannellessa kotiin. Katsotaan miten äijän käy. Ensiksi vanilla testit, jos keittää niin käsityönä suurempaa reikää – ja jos ei edelleenkään pysy viileänä niin vesilinnuille ja ens kerralla ammattilaisjuomarahojen kanssa kauppaan. Kantapään kautta kuten tähänkin asti. Kiitos jäbät!
 
Emolevyni fan headerit antaa 2 A, voiko noihin laittaa suoraan 3-way splitterit ja kestää kolmea tuuletinta per header? Esim. CPU headeriin menisi Ryzen vakio tuuletin ja lisäksi kaksi kappaletta Corsair ML120. Nuo ML120 sanovat power draw: 0.225 A eli sen perusteella ainakin riittää jopa kahdeksalle. Mutta entä tuo 12V vaatimus, tarvitseeko sittenkin erillistä virtaa suoraan powerista?
 
Emolevyni fan headerit antaa 2 A, voiko noihin laittaa suoraan 3-way splitterit ja kestää kolmea tuuletinta per header? Esim. CPU headeriin menisi Ryzen vakio tuuletin ja lisäksi kaksi kappaletta Corsair ML120. Nuo ML120 sanovat power draw: 0.225 A eli sen perusteella ainakin riittää jopa kahdeksalle. Mutta entä tuo 12V vaatimus, tarvitseeko sittenkin erillistä virtaa suoraan powerista?
Eli voit laittaa 8 tuollaista rupelia siihen yhteen headeriin.
 
Emolevyni fan headerit antaa 2 A, voiko noihin laittaa suoraan 3-way splitterit ja kestää kolmea tuuletinta per header? Esim. CPU headeriin menisi Ryzen vakio tuuletin ja lisäksi kaksi kappaletta Corsair ML120. Nuo ML120 sanovat power draw: 0.225 A eli sen perusteella ainakin riittää jopa kahdeksalle. Mutta entä tuo 12V vaatimus, tarvitseeko sittenkin erillistä virtaa suoraan powerista?
Nuo ML Corsairit vaativat emolevyltä PWM-ohjauksen ja jos sitä ei ole, niin ei se erillinen virtakaan paljoa lohduttaisi tuulettimien paahtaessa täysillä.
Yhteen headeriin taas ei kannata laittaa erilaisia tuulettimia, koska ne kävisivät erikierroksilla.

Niistä jo valmiiksi ökyhintaisista ei-ML:stäkin on tällä foorumilla ollut ei niin hyviä kokemuksia ylimääräisistä äänistä ja Prot ne vasta onkin hintaisia.
Se on ainakin varmaa että Corsair nauraa räkäisesti matkalla pankkiin.
Samaan aikaan kun löytyy tällaista 10v takuulla:
ARCTIC P12 PWM PST Value Pack, 120mm PWM-laitetuuletinsarja, 5 kpl, musta - 29,90€
ARCTIC P14 PWM PST, 140mm PWM-laitetuuletinsarja, 5 kpl, musta - 35,90€
 
@E.T Corsair ropelit tuli jo ostettua kun sai Pro versiota 10€/kpl. :btooth: Emolevyn headerit on PWM, Wraith Spire 2650 RPM ja ML120 2400 RPM niin toivottavasti ovat tarpeeksi lähellä toisiaan.
3-way splitteri nyt tulossa eli katsotaan miten toimii kun laitan nuo suoraan emoon kiinni. Nämä ampeerit, voltit ja watit vain hieman sekottavat.
 
@E.T Corsair ropelit tuli jo ostettua kun sai Pro versiota 10€/kpl. :btooth: Emolevyn headerit on PWM, Wraith Spire 2650 RPM ja ML120 2400 RPM niin toivottavasti ovat tarpeeksi lähellä toisiaan.

Eri tuulettimet käyttäytyvät eri tavalla PWM ohjauksella, eli 50% PWM ei tarkoita aina 50% max kierroksista.
 
@E.T Corsair ropelit tuli jo ostettua kun sai Pro versiota 10€/kpl. :btooth: Emolevyn headerit on PWM, Wraith Spire 2650 RPM ja ML120 2400 RPM niin toivottavasti ovat tarpeeksi lähellä toisiaan.
3-way splitteri nyt tulossa eli katsotaan miten toimii kun laitan nuo suoraan emoon kiinni. Nämä ampeerit, voltit ja watit vain hieman sekottavat.
Täyttä takuuta ei ole, mutta jospa niiden kierrokset olisivat lähekkäisiä ainakin pääosan säätöalueesta.
Selkeätä stardardia kun ei ole tuulettimien PWM-ohjaukseen.

Teho (watit) on jännite (voltit) kertaa virta. (ampeerit)
P=UI
Perusalgebralla saa siitä helposti kaavan yhden tuntemattoman laskemiseen.
 
Ehkäpä tämä ketju on oikea paikka seuraavalle kysymykselle:

Ongelmana on se, että toinen kotelotuulettimista (Arctic P12 PWM, SYS_FAN2-liitännässä) pyörii vain hetken aikaa käynnistyksen yhteydessä ja pysähtyy sen jälkeen (tuuletin ei pyöri enää siis biosissa eikä Windowsissa). Biosin Hardware Monitorin kautta säädettäessä SYS_FAN1-liitännän tuuletin (samanlainen P12) säätyy ja toimii niin PWM- kuin DC-tilassakin (bios tosin näyttää nuo liitäntöjen numeroinnit päinvastoin eli SYS_FAN1 näyttää 0 RPM kun SYS_FAN2 on se, joka ei pyöri). Mutta tosiaan toiseen tuuletinliitäntään ei tule mitään eloa asetuksia vaihtelemalla (ei vaikka tallettaa asetukset ja boottaa koneen asetusten vaihtamisen välissä). Olen kokeillut kaikkia eri comboja mitä noista asetuksista saa ilman apua ja vaikka asetukset olisivat identtiset molemmille tuulettimille, niin toinen pyörii, toinen ei. Emolevynä on MSI:n B450M Gaming Plus ja bios on uusin "ei-beta"-versio.

Uskon kuitenkin vian olevan softapuolella, sillä SYS_FAN2-liitännässä oleva tuuletin kuitenkin toimii normaalisti Windowsissa, jos käytän MSI:n Command Centeriä tuuletinprofiilien säätämiseen. Tämä vaatii sitten aina ohjelman avaamisen sekä tuuletinprofiilin lataamisen erikseen ja haluaisin saada tuulettimet toimimaan bioisn asetusten mukaisesti ilman erillistä ohjelmaa.

Joten mikähän tuohon voisi auttaa?
 
Ehkäpä tämä ketju on oikea paikka seuraavalle kysymykselle:

Ongelmana on se, että toinen kotelotuulettimista (Arctic P12 PWM, SYS_FAN2-liitännässä) pyörii vain hetken aikaa käynnistyksen yhteydessä ja pysähtyy sen jälkeen (tuuletin ei pyöri enää siis biosissa eikä Windowsissa). Biosin Hardware Monitorin kautta säädettäessä SYS_FAN1-liitännän tuuletin (samanlainen P12) säätyy ja toimii niin PWM- kuin DC-tilassakin (bios tosin näyttää nuo liitäntöjen numeroinnit päinvastoin eli SYS_FAN1 näyttää 0 RPM kun SYS_FAN2 on se, joka ei pyöri). Mutta tosiaan toiseen tuuletinliitäntään ei tule mitään eloa asetuksia vaihtelemalla (ei vaikka tallettaa asetukset ja boottaa koneen asetusten vaihtamisen välissä). Olen kokeillut kaikkia eri comboja mitä noista asetuksista saa ilman apua ja vaikka asetukset olisivat identtiset molemmille tuulettimille, niin toinen pyörii, toinen ei. Emolevynä on MSI:n B450M Gaming Plus ja bios on uusin "ei-beta"-versio.

Uskon kuitenkin vian olevan softapuolella, sillä SYS_FAN2-liitännässä oleva tuuletin kuitenkin toimii normaalisti Windowsissa, jos käytän MSI:n Command Centeriä tuuletinprofiilien säätämiseen. Tämä vaatii sitten aina ohjelman avaamisen sekä tuuletinprofiilin lataamisen erikseen ja haluaisin saada tuulettimet toimimaan bioisn asetusten mukaisesti ilman erillistä ohjelmaa.

Joten mikähän tuohon voisi auttaa?
Oletko päivittänyt BIOS:in jos et tee se.
 
Oletko päivittänyt BIOS:in jos et tee se.

Biosin olen päivittänyt uusimpaan versioon.

Nyt huomasin sellaisen "ominaisuuden", että jos laitan koneen lepotilaan, käynnistyy tuuletin koneen herätessä lepotilasta ja pysyy siitä eteenpäin päällä. Voiko tuo toiminta (tai oikeammin toimimattomuus) liittyä jotenkin virransäästöasetuksiin?
 
Nyt huomasin sellaisen "ominaisuuden", että jos laitan koneen lepotilaan, käynnistyy tuuletin koneen herätessä lepotilasta ja pysyy siitä eteenpäin päällä. Voiko tuo toiminta (tai oikeammin toimimattomuus) liittyä jotenkin virransäästöasetuksiin?
Jokin bugihan tuo on.
Asuksellakin noita bugeja tällä hetkellä, että esim. sen vesiletkujäähyn pumppu pysähtyy kokonaan säädön sekoillessa.
Ja aiemmin ollut sellaistakin että säätö toimii BIOS-puolella, mutta kun Windows lataa amon ajurit/softat, niin tuulettimet jumittuvat täysille.
 
Jokin bugihan tuo on.
Asuksellakin noita bugeja tällä hetkellä, että esim. sen vesiletkujäähyn pumppu pysähtyy kokonaan säädön sekoillessa.
Ja aiemmin ollut sellaistakin että säätö toimii BIOS-puolella, mutta kun Windows lataa amon ajurit/softat, niin tuulettimet jumittuvat täysille.

MSI:n foorumeilta sain selville, että ilmeisesti näissä uusissa Ryzen 3xxx-prossuja tukevissa bios-versioissa on ongelmia mm. tuuletinsäätöjen kanssa. Laitoin tilalle alkuvuodesta julkaistun version (viimeisin ennen tukea uusille prossuille) ja tuolla vaikuttaisi pelittävän ihan normaalisti. Eikä tuo ole onneksi ihan ensimmäisiä tälle lankulle julkaistuja bioseja, joten tässäkin versiossa on jo jonkin verran päivityksiä tehty ensimmäiseen versioon verrattuna.
 
On tässä mietinnässä vaihtaa nuo Fractal design R6-kotelon mukana tulleet tuulettimet (3xDynamic X2 GP-14 140mm) hieman hiljaisempiin versioihin, mutta että niillä saisi ilman myös kotelossa kiertämään kohtuullisesti.

Muutamia tietoja omasta kokoonpanosta:

Fractal design R6
AMD Ryzen 3700x (vakiocooleri menossa vaihtoon)
Asus X570 Gaming plus
Powercolor RX5700XT Red dragon

Muutamia vaihtoehtoja olen jo ehtinyt kartoittaa:

- be quiet! 140x140x25 Silent wings 3 PWM
- SilentiumPC sigma Pro 140 PWM
- Noctua 140x140x25 NF-A14 ULN

Kyseisistä tuulettimista olen hieman ehtinyt testejä katsella, mutta omakohtaisia kokemuksia noista valmistajista ei ole. Mitä tuulettimia porukka täälä suosittelee?
 
Viimeksi muokattu:
Ehkä hieman aiheen ohi mutta kysytään nyt kuitenkin täältä. Eli, 19" umpinainen seinäkaappi olisi tarkoitus ottaa käyttöön verkkolaitteille. Kaapissa on alhaalla 24vdc 4W 120x120mm tuuletin puhaltamassa sisään ja ylhäällä toinen samankokoinen reikä ulos. Ohjauksena ihan on-off termari. Mietin että varmaan olisi hyvä olla jonkinlainen pölyfiltteri tuohon tulopuhaltimeen(nyt pelkkä sormisuoja) joten minkälainen tuohon kannattaisi hankkia jos haluaa vähentää kaapin sisään kulkeutuvaa pölyä?
 
On tässä mietinnässä vaihtaa nuo Fractal design R6-kotelon mukana tulleet tuulettimet (3xDynamic X2 GP-14 140mm) hieman hiljaisempiin versioihin, mutta että niillä saisi ilman myös kotelossa kiertämään kohtuullisesti.

Muutamia tietoja omasta kokoonpanosta:

Fractal design R6
AMD Ryzen 3700x (vakiocooleri menossa vaihtoon)
Asus X570 Gaming plus
Powercolor RX5700XT Red dragon

Muutamia vaihtoehtoja olen jo ehtinyt kartoittaa:

- be quiet! 140x140x25 Silent wings 3 PWM
- SilentiumPC sigma Pro 140 PWM
- Noctua 140x140x25 NF-A14 ULN

Kyseisistä tuulettimista olen hieman ehtinyt testejä katsella, mutta omakohtaisia kokemuksia noista valmistajista ei ole. Mitä tuulettimia porukka täälä suosittelee?

Arctic P12/14, halpa ja hyvä.
 
On tässä mietinnässä vaihtaa nuo Fractal design R6-kotelon mukana tulleet tuulettimet (3xDynamic X2 GP-14 140mm) hieman hiljaisempiin versioihin, mutta että niillä saisi ilman myös kotelossa kiertämään kohtuullisesti.
Arctic P14 on hyvälaatuinen (+10v takuinen) ja varsinkin kohtuuhinnoiteltu tuuletin suodattimien jne voittamiseen sopivalla paineentuotolla.
ARCTIC P14 PWM PST, 140mm PWM-laitetuuletinsarja, 5 kpl, musta - 35,90€
Tuosta paketista riittää myös varalle/are asettelujen testailuun.

Mutta niitä ilmavirran vastuksiakin olisi hyvä minimoida.
Takatuulettimen ritilä olisi hyvä Dremelöidä pois ja laittaa tilalle sormisuoja.
https://www.fractal-design.com/wp-content/uploads/2019/06/Define-R6-BKO_10-1.jpg
N/A Metallinen sormisuoja 140x140, musta - 2,50€


Prossulle Fera 3 olisi se normihyvä kohtuubudjetille.
SilentiumPC Fera 3 HE1224 v2 -prosessorijäähdytin - 28,90€
Mugen 5 on sitten todella järeä vain askeleen parhammista jäljessä.
Scythe Mugen 5 Rev.B. prosessorijäähdytin - 49,90€
 
Tuo Arcticin P14-tuuletin onkin itseltä mennyt ihan ohi:tdown: Vaikuttaa speksien ja hintansa puolesta ihan kelpo tuotteelta (ja varsin pitkä takuu näyttää olevan).

Itse koteloa en vielä viitsi alkaa modailemaan:D

Prossulle hommasin tuon SilentiumPC Fortis 3 HE1425 v2-coolerin, vaikutti testien perusteella ihan riittävän pätevältä omaan käyttötarpeeseen. Kävi myös tuo Scythen Mugen 5 rev. B mielessä, mutta niitä tuntui olevan heikosti siinä vaiheessa saatavilla, kun tuota cooleria etsiskelin.
 
Onko muilla be quietin pure wings 2-tuulettimia käytössä? Minulla on kaksi 140mm ja yksi 120mm ja kaikki pitää hiljaista rahinaa/rallatusta. Jos on muuten ihan hiljainen asunto niin ääni kuuluu hyvinkin selvästi ja ärsyttävästi.
 
Onko muilla be quietin pure wings 2-tuulettimia käytössä? Minulla on kaksi 140mm ja yksi 120mm ja kaikki pitää hiljaista rahinaa/rallatusta. Jos on muuten ihan hiljainen asunto niin ääni kuuluu hyvinkin selvästi ja ärsyttävästi.

120mm Pure Wings 2 tuuletin pitää hiukan meteliä eli rahinaa. Ei mitään itseä häiritsevää. Huomaa jos korvansa vie koneen viereen.

Itsellä tietokone on tuollaisella pyörillä liikkuvalla alustalla ja noin 1½ metrin päässä. En ainakaan itse kuule tuota tässä istuessa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 227
Viestejä
4 490 078
Jäsenet
74 169
Uusin jäsen
tater

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom