Kotelotuulettimet

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja arcane
  • Aloitettu Aloitettu
No periaatteessa radi mahtuu kattoon, mutta sitten tuulettimet heitettävä katolle kotelon ulkopuolelle :D

Paksuus on se ongelma. 240mm radi voisikin mennä kattoon, saisi enemmän etäisyyttä emoon, mutta tämä 280mm ottaa kiinni emoon ja "korkeisiin" muisteihin.

Edit: Vaikuttaako lämpöihin laittaako radin tuulettimet kotelon "sisäpuolelle" vai radin ja kopan ulkokuoren väliin?
 
Viimeksi muokattu:
Itsellä on 600C kopassa 280mm radi pohjassa puhaltamassa ulos/alas ja sitten edessä tuulettimet ottamassa sisään, sekä takana puhaltamassa ulos. 400C kopassa tämä käännettynä varmaan toimii hyvin, eli kattoon 280mm radi puhaltamaan ulos ja sitten edestä sisään ja takaata ulos.

Noin sen itse laittaisin.
 
Itsellä on 600C kopassa 280mm radi pohjassa puhaltamassa ulos/alas ja sitten edessä tuulettimet ottamassa sisään, sekä takana puhaltamassa ulos. 400C kopassa tämä käännettynä varmaan toimii hyvin, eli kattoon 280mm radi puhaltamaan ulos ja sitten edestä sisään ja takaata ulos.

Noin sen itse laittaisin.

No näin laittaisin, mutta kun ei mahdu kattoon niin ei mahdu. Prkl.

Jimms sivuilta lainattua 400c kotelosta:

Radiaattorin yhteensopivuus :
360mm: Eteen
280mm: Eteen
240mm: Eteen tai kattoon
120mm: Eteen, kattoon tai taakse
 
Itsekin elin siinä kuvitelmassa että 400C olisi käytännössä 600C "oikeinpäin", mutta näinhän ei olekaan. Kotelo on näköjään pienempi mitoiltaan joka suunnalta.

Nyt kun radi jää eteen varmastikin, niin vaihtoehtona on myös ottaa ilma katosta sisään ja puhaltaa edestä ja takaata ulos. Tälläin tuulettimet edessä olevaan radiin tulisi sisäpuolelle eli push konfiguraatioon.

Jos kuitenkin haluat ottaa ulkoa ilman radille, niin sitten tuulettimet eteen, eli radi sisäpuolelle.
 
Itsekin elin siinä kuvitelmassa että 400C olisi käytännössä 600C "oikeinpäin", mutta näinhän ei olekaan. Kotelo on näköjään pienempi mitoiltaan joka suunnalta.

Nyt kun radi jää eteen varmastikin, niin vaihtoehtona on myös ottaa ilma katosta sisään ja puhaltaa edestä ja takaata ulos. Tälläin tuulettimet edessä olevaan radiin tulisi sisäpuolelle eli push konfiguraatioon.

Jos kuitenkin haluat ottaa ulkoa ilman radille, niin sitten tuulettimet eteen, eli radi sisäpuolelle.

No tämähän voisi olla ihan hyvä ratkaisu :rolleyes:

Mietin vielä että kannattaako takatuuletinkin kääntää ottamaan ilmaa sisään ja ulostulo olisi vain radin läpi eteen? CPU lämmöt eivät ole olleet ongelmana. Eikä nyt oikeastaan GPU:kaan, mutta olisi kiva saada muutama aste näyttiksen lämpöjä alas niin pysyisi kellot korkeampana.
 
Kannattaa kokeilla miten nuo vaikuttaa prossun ja näyttiksen lämpöihin eri kokoonpanoilla. Aiemmin Corsair Air 240:ssa avoimen mallisella näyttiksellä, edessa 240mm radi, pohjassa 2 120mm intakena ja katossa 120mm tuuletin. Kääntämällä radin intakesta exhaustiksi käytännössä näyttiksen lämmöt pysyivät samana mutta prossu kävi 10 astetta lämpimämpänä. Kannattaa vaan kokeilla mikä toimii ;) Teet jonkun hallitun testiskenaarion, vaikka 30 min unigine heavenia kiinteillä tuuletinnopeuksilla ja katsot mikä antaa parhjaan tuloksen. @slayer665

Nyt on 240mm radi katossa puhaltamassa ulos ja edestä intake ja takaa yks 120mm myös ulos niin pysyy näyttis mukavan viileänä ja prossukaan ei juuri kuumempana käy.
 
No juu kokeilemallahan tuo parhaiten onnistuisi, mutta aika räplääminen on kun vaihtelee paikkoja ja kääntelee noita. Mutta varmaa on se että jotenkin ilmankiertoa pysyy parantamaan. Seinä auki niin näyttis käy n. 5-6c viileämpänä.
 
Ei tossa oikein hyvää vaihtoehtoa ole, koska tossa kotelossa ainut tapa saada suoraan GPU:lle (alle) viileetä ilmaa on edestä ja se on samalla myös radin ainut kiinnityspiste. Ylhäältä ilmaa voisi jollain tapaa tulla, että melkein kokeilisin ekaksi tuota katosta sisään ja edestä radin läpi ja takaa ulos. Tälläin ainakaan sitä radin kautta tullutta lämmintä ilmaa ei pitäisi tulla GPU:lle.
 
Voisi kokeilla toista tuuletinta(push ja pull) radin alaosaan, jos vaan mahtuu. Tulisi ilma vähän reippaammin läpi ja kiertäisi gpu:lle saakka helpommin.
 
Itse en koskaan ole tykännyt ideasta että lämmintä ilmaa pusketaan sisään, varsinkaan jos se päätyy komponentille joka viilentää ainoastaan sillä itseään (GPU). Tosin siihen saatan itsekin joutua omassa 600C kopassa, mutta erona on että siinä on myös GPU loopissa joten vahinko ei ole niin suuri. Näkemyksiä tästä tietysti on varmasti monenlaisia.

Mietin vielä että kannattaako takatuuletinkin kääntää ottamaan ilmaa sisään ja ulostulo olisi vain radin läpi eteen? CPU lämmöt eivät ole olleet ongelmana. Eikä nyt oikeastaan GPU:kaan, mutta olisi kiva saada muutama aste näyttiksen lämpöjä alas niin pysyisi kellot korkeampana.

Uskon että tuo takatuuletin kannattaa tuossa konfiguraatiossa myös laittaa puhaltamaan ulospäin, koska GPU kuitenkin säteilee sitä lämpöä backplatesta ylöspäin ja tuo lämpö sitten häviäisi tuolla takatuulettimella ulos.
 
Voisi kokeilla toista tuuletinta(push ja pull) radin alaosaan, jos vaan mahtuu. Tulisi ilma vähän reippaammin läpi ja kiertäisi gpu:lle saakka helpommin.

Muuten joo, mutta en ole mistään löytänyt noita samoja tuulettimia mitä tulee Kraken X62 mukana. Olisi varmasti kuitenkin suositeltavaa käyttää samanlaisia tuulettimia radin molemmin puolin. Eikä taas toisaalta raaskisi ostaa 4 kappaletta 140mm erillisiä tuulettimia, kun ei ole edes varmuutta että auttaa asiaan. Tilan puolesta voisi juuri mahtua. Mutta silloin sisällä olevat tuulettimet käytännössä osuu näyttiksen perään :btooth:

Edit: taidan nyt päästyä kokeilemaan ensin sitä että laittaa eteen radin puhaltamaan ulos, takaa 1x120mm ulos ja katossa 2x120mm ilman sisäänotto. Tämä kuulostaa järkevimmältä mahdolliselta vaihtoehdolta.
 
Jos laittaa tuon push/pull niin se ei kyllä muuta tilannetta sen GPU:lle johtautuvan lämpimän ilman osalta. Eli tuo ei paranna tilannetta kuin CPU osalta.

Tai no, jos ilma kulkee reippaammin niin kai se on keskiarvolta vähän viileämpää kun ei kerkeä lämmitä niin paljoa radissa, mutta sama määrä lämpöä siitä kuitenkin kulkee kotelon sisälle.
 
Ymmärsinkö oikein, prossun jäähy on erikseen myös virranjakaja.

Kun kyse on tuuletin (Fans) niin johdot menee emon kiinni. (jotkut emon käyttöliittymistä pystyy lopettaa/starttaa tuulettimen toiminan)
 
Ymmärsinkö oikein, prossun jäähy on erikseen myös virranjakaja.

Kun kyse on tuuletin (Fans) niin johdot menee emon kiinni. (jotkut emon käyttöliittymistä pystyy lopettaa/starttaa tuulettimen toiminan)
Et ole ymmärtänyt oikein. Jäähyssä itsessään ei ole mitään muuta kuin kuparia/alumiinia/mistä se nyt onkaan tehty, tuuletin/tuulettimet kytketään niiden johdolla emon CPU FAN-liittimeen. Emolevyn biosista/windowsista tietyillä sovelluksilla pystyy sitten säätämään tuuletinkäyrät.
 
Et ole ymmärtänyt oikein. Jäähyssä itsessään ei ole mitään muuta kuin kuparia/alumiinia/mistä se nyt onkaan tehty, tuuletin/tuulettimet kytketään niiden johdolla emon CPU FAN-liittimeen. Emolevyn biosista/windowsista tietyillä sovelluksilla pystyy sitten säätämään tuuletinkäyrät.
Kyll on jonkin verran tietoa. Dont worry about me.

jos ymmärtää emon ohjeet, sillä parjää jo kevyesti.
 
No nyt kun kotelo on vaihtunut Meshifyhin niin kovin ääni lähtee edessä olevista FD Ventureista. 3-pin joten ei saa alle 60% pyörimään. Takana kotelon vakio FD Dynamic ja cooleriin vaihdettu ML Pro. Ja nuo on ainakin hiljaisempia.

Nyt siis mahdollisesti (jossain välissä jos jaksaa jotain tarjousta odotella) olisi tarkoitus vaihtaa eteen jotain muuta ja mielellän PWM-säädöllä.

Useimiten taitaa tarjouksessa olla Corsairilta Dual Pack ML140. Monet sanoo että ei huomaa eroa Pro-malliin. Onko näin?

Mites Noctua? Ikinä en ole Noctuaa omistanu ku ne on niin pirun rumia! Mutta nythän niitä saa jo muunkin värisinä.

Entäs Be Quiet? Onko nimensä veroisia?

Noctua NF-A14 PWM chromax.black.swap -laitetuuletin, musta - 24,90€

Corsair 140mm ML140 Premium Magnetic Levitation PWM -laitetuuletin, Dual Pack, musta - 37,90€

Corsair 140mm ML140 Pro Premium Magnetic Levitation -laitetuuletin, musta - 29,90€

be quiet! 140x140x25mm Silent Wings 3 -laitetuuletin, PWM, musta - 26,90€

Siinä joitain vaihtoehtoja. Hiljaisuus olisi pääasia. Eiköhän jokainen noista tarpeeksi ilmaa liikuta...
 
No nyt kun kotelo on vaihtunut Meshifyhin niin kovin ääni lähtee edessä olevista FD Ventureista. 3-pin joten ei saa alle 60% pyörimään. Takana kotelon vakio FD Dynamic ja cooleriin vaihdettu ML Pro. Ja nuo on ainakin hiljaisempia.

Nyt siis mahdollisesti (jossain välissä jos jaksaa jotain tarjousta odotella) olisi tarkoitus vaihtaa eteen jotain muuta ja mielellän PWM-säädöllä.

Useimiten taitaa tarjouksessa olla Corsairilta Dual Pack ML140. Monet sanoo että ei huomaa eroa Pro-malliin. Onko näin?

Mites Noctua? Ikinä en ole Noctuaa omistanu ku ne on niin pirun rumia! Mutta nythän niitä saa jo muunkin värisinä.

Entäs Be Quiet? Onko nimensä veroisia?

Noctua NF-A14 PWM chromax.black.swap -laitetuuletin, musta - 24,90€

Corsair 140mm ML140 Premium Magnetic Levitation PWM -laitetuuletin, Dual Pack, musta - 37,90€

Corsair 140mm ML140 Pro Premium Magnetic Levitation -laitetuuletin, musta - 29,90€

be quiet! 140x140x25mm Silent Wings 3 -laitetuuletin, PWM, musta - 26,90€

Siinä joitain vaihtoehtoja. Hiljaisuus olisi pääasia. Eiköhän jokainen noista tarpeeksi ilmaa liikuta...
Kaikki ovat hyviä vaihtoehtoja, itse olen tykästynyt Be Quietin ropelleihin. 3kpl Silent wingseja kotelossa ja idlessä käytännössä äänettömiä, saa laittaa korvan kiinni ropelliin että kuulee mitään. :D Magleveille pitää olla aidot PWM-paikat, se pitää varmistaa ennen ostoa että emosta löytyy sellaiset. Minkään noiden vaihtoehtojen kanssa et voi mennä metsään. :) jos aidot PWM-paikat on, niin ehdottomasti dual-pack tulemaan. Pro versiossa taisi olla vain kumitassut kulmissa?
 
Viimeksi muokattu:
Mutta myös noita Ventureita pidetään jossain hiljaisina. Mutta omien kokemusten mukaan ne ei mitään ihmeellisen hiljaisia ole.







Nuo videot tosin vaikuttaa oudolta...
 
Nuo videot tosin vaikuttaa oudolta...
Millä logiikalla vertaat noita videoita kun ne ei kerro mitään siitä miten paljon kyseisen tuulettimen lavojen muotoilu aiheuttaa ilmavirtaa ja/tai ilman pyörteilemistä kun se osuu eri mallisiin pölysuojiin, esteisiin tai radeihin? Noi äänivideot kertoo tasan sen miltä mikäkin tuuletin kuulostaa yksinään ilman mitään esteitä. Aika helvetin harvassa kotelossa tuulettimet saa pyöriä niin ettei jommallakummalla puolella ole yhtään mitään ja nimenomaan radit tai erimalliset pölyfiltterit ovat sitä mikä aiheuttaa sitä ääntä mitä ei odottaisi.
 
Nykyään on helppo löytää jonkinlaisia ohje videoita.

2005 - 2009 YT oli aika tyhjä verrattuna tähän päivään.

Hyvin porukka pärjäs, oli foorumeita ja IRC kanavia.
 
Millä logiikalla vertaat noita videoita kun ne ei kerro mitään siitä miten paljon kyseisen tuulettimen lavojen muotoilu aiheuttaa ilmavirtaa ja/tai ilman pyörteilemistä kun se osuu eri mallisiin pölysuojiin, esteisiin tai radeihin? Noi äänivideot kertoo tasan sen miltä mikäkin tuuletin kuulostaa yksinään ilman mitään esteitä. Aika helvetin harvassa kotelossa tuulettimet saa pyöriä niin ettei jommallakummalla puolella ole yhtään mitään ja nimenomaan radit tai erimalliset pölyfiltterit ovat sitä mikä aiheuttaa sitä ääntä mitä ei odottaisi.

Tämä täysin totta. Itsellä nyt ollut useat testissä ja juuri esim. Pölyfilsut/muut esteet tahtoo aiheuttaa humina tai pörinä ääntä mitä isommilla kierroksilla tuulettimia ajetaan. Noctua nf-s12b piti ärsyttävää ääntä pölyfilsujen kanssa. Nb eloopit n.reilu 800rpm jälkeen pörinää. Nyt on työn alla vaihtaa bequitet sw3 tuularit kun vaihtuu samalla 140milliseksi. Kaikki noista erinomaisia ja hiljaisia tuulettimia joita voi kaikille suositella mutta hiljaisessa kopassa alkaa aina aikaajoin tietty asia ärsyttämään. ML ei mielestäni muuta etua kuin hyvä paineen tuotto isoilla kierroksilla jolloin tuokin jo äänekäs. Perinteiset nestelaakerit suunnilleen yhtä äänettömiä kuin tuo magneettilaakeri ja ei ole useasti täällä mainittuja ongelmia. Itsellä ollut yksi noctuan nf-p12 kohta 10vuotta pyörimässä ja on edelleen yhtä hiljainen kuin uutena.
 
Onkos noista silentiumin sigma pro 140 pwm kokemuksia etutuulettimiksi? Pitääkö tikittävää ääntä vai onko tuosta päästy eroon nykyaikaisissa pwm tuulareissa. Olisi ihan hyvän oloiset budjettituulettimet eteen vetämään ilmaa filtterin läpi.
 
3-pin joten ei saa alle 60% pyörimään
Kyllä saa! Menet BIOS -> Monitor -> Q-fan tuning. Mulla sama emo ja 3-pinniset pyörii 28-100%. PWM-tuulettimista en nyt muista havaitsiko ilman tuotakin, että pystyy pyörimään hitaammin vai miten meni...
 
Kyllä saa! Menet BIOS -> Monitor -> Q-fan tuning. Mulla sama emo ja 3-pinniset pyörii 28-100%. PWM-tuulettimista en nyt muista havaitsiko ilman tuotakin, että pystyy pyörimään hitaammin vai miten meni...

Kyllä yritetty on. Mutta ei käyrää tai viivaa saa laskettua millään 60% alle.
 
Mm... Taidan kuitenkin kallistua joko noctuan redux nf-p14s 1200 pwm tai A14 pwm tuulettimiin, testien mukaan tuo A14 on samassa top tier läjässä maglevien ja vastaavien kanssa. Takuu ja yleinen hyvä laatu houkuttelee.
 
Oiskohan noista radikäyttöön? ML:ien ja Gentle Typhoonien äänimaailma ei oikein miellytä.
 
Ei tuulettimilla mitään maata järisyttäviä eroja yleensä saakaan aikaan, juuri äänitasoissa suurimmat erot. :)

No ehkä odotin liikoja kun Noctuaa on hehkutettu jo jostain 1600-luvulta asti. Odotin suurinpiirtein että nämä on äänettömiä. Ei ihan. On ne hyvät, mutta onhan niitä muitakin hyviä. :)
 
No ehkä odotin liikoja kun Noctuaa on hehkutettu jo jostain 1600-luvulta asti. Odotin suurinpiirtein että nämä on äänettömiä. Ei ihan. On ne hyvät, mutta onhan niitä muitakin hyviä. :)


Noctuan hyvät tuulettimet on käytännössä nämät.

Noctua NF-F12 PWM chromax.black.swap -laitetuuletin, musta - 22,90€ ja siinäpä "ne" sitten olikin.

Itse jos osaisin kellottaa kunnolla niin käyttäisin Noctua 120 x 120 x 25mm NF-F12 industrialPPC-3000 PWM - 24,90€ näitä täydellä nopeudella jos jotain fx8350 pitäis saada 7ghz kelloille ;)
 
Noctuan hyvät tuulettimet on käytännössä nämät.

Noctua NF-F12 PWM chromax.black.swap -laitetuuletin, musta - 22,90€ ja siinäpä "ne" sitten olikin.

Itse jos osaisin kellottaa kunnolla niin käyttäisin Noctua 120 x 120 x 25mm NF-F12 industrialPPC-3000 PWM - 24,90€ näitä täydellä nopeudella jos jotain fx8350 pitäis saada 7ghz kelloille ;)
Oliko jotain perusteluja näille sun mielipiteille? Noi on radikäyttöön, ei kotelotuulettimiksi joille tämä ketju on.
 
Oliko jotain perusteluja näille sun mielipiteille? Noi on radikäyttöön, ei kotelotuulettimiksi joille tämä ketju on.


Eikun kappas vaan. Mun moka :D

No kyllä nuot kotelossakin menee kun kierroksia laskee, S-sarjalaiset menee takatuulettimena jos leikkaa kennon pois.
 
Auttakaas nyt aloittelijaa. Koppana Fractal Design Define C. Ostin tällaisen kotelotuulettimen Fractal Design Dynamic X2 GP-14 -laitetuuletin, 140x140x25mm, musta - 18,00€ mutta ei toi mene mun koppaan. Katsoin vielä manuaalista, että kyseinen kohta mihin oon laittamassa tukisi 140mm tuuletinta. Tai menee tuo kohdilleen (katsokaa kuva) mutta ei mitään toivoa kiristää ruuveilla.

Ajattelin, että siirtäisin tuota alempana olevaa 120mm tuuletinta alemmaksi, mutta on kyllä yhtä helvettiä noiden ruuvien irrottaminen. Yritin irroittaa ja sain pois, mutta ei kyllä mene millään täysin pohjaan asti kun uudelleen yritin kiristää..
Mitä voin tehdä? Heitänkö roskikseen tämän tuulettimen ja hankin varmasti yhteensopivan tuulettimen Fractal Design Dynamic X2 GP-12 -laitetuuletin, 120x120x25mm, musta - 15,00€ ?
 

Liitteet

  • 20171222_130645.jpg
    20171222_130645.jpg
    890,6 KB · Luettu: 103
Menee se kunhan lasket tuota alempaa vielä vähän alemmas et osuu nuo 140mm yläruuvitkin kohdalleen.
Nimim. sama koppa (meshify) ja 2*140mm edessä

Edit: uuden tuulettimen eka asennus ruuveilla on aina vähän taistelua, kun pitää sillä harvalla kierteellä kairata muoviin, lisää voimaa niin menee :)
 
Viimeksi muokattu:
Auttakaas nyt aloittelijaa. Koppana Fractal Design Define C. Ostin tällaisen kotelotuulettimen Fractal Design Dynamic X2 GP-14 -laitetuuletin, 140x140x25mm, musta - 18,00€ mutta ei toi mene mun koppaan. Katsoin vielä manuaalista, että kyseinen kohta mihin oon laittamassa tukisi 140mm tuuletinta. Tai menee tuo kohdilleen (katsokaa kuva) mutta ei mitään toivoa kiristää ruuveilla.

Ajattelin, että siirtäisin tuota alempana olevaa 120mm tuuletinta alemmaksi, mutta on kyllä yhtä helvettiä noiden ruuvien irrottaminen. Yritin irroittaa ja sain pois, mutta ei kyllä mene millään täysin pohjaan asti kun uudelleen yritin kiristää..
Mitä voin tehdä? Heitänkö roskikseen tämän tuulettimen ja hankin varmasti yhteensopivan tuulettimen Fractal Design Dynamic X2 GP-12 -laitetuuletin, 120x120x25mm, musta - 15,00€ ?
Löysäät vaan vähän ruuveja alemmasta, ei tartte kokonaan ruuvailla irti. :)
 
Kannattaa ekan kerran ruuvata ruuvit kiinni ennenkö pistää tuulettimen koppaan, tällöin tuulettimeen muotoutuu ne kierteet ja on helpompi sitten koteloon ne taistella.

Tilasin noctuan A14:t eteen, shame me. Jos kestää saman 10 vuotta mitä aiemmat noctuat niin hyvä on.
 
Kannattaa ekan kerran ruuvata ruuvit kiinni ennenkö pistää tuulettimen koppaan, tällöin tuulettimeen muotoutuu ne kierteet ja on helpompi sitten koteloon ne taistella.
Tää helpotti huomattavasti. Tai noh, nyt kotelotuuletin on kahdella ruuvilla kiinni kun onnistuin kahdesta ne kierteet paskomaan niin ettei mikään pää enää mene siiihen :D Että tietääkö joku saako tommosia ruuveja jostain k-raudasta vai onks nää tän tuotteen exclusive ruuveja?

Ja toinen hommeli, asensin tuulettimen tämän uuden samalla lailla kuin koneessa ennenkin oleva 120mm oli. Kun käynnistin koneen, teki se useamman kerran piippauksen ja laittoi mut safe moodiin ja sieltä biosiin. Menikö jokin väärin? Tuuletin on samalla lailla kuin se valmiina oleva. Molemmat puhaltaa ilmaa koneen etuosasta takaosaan.
 
Tsekkaappa kotelon/emolevyn mukana tulleet ruuvit, siellä voi kai olla noita. Katso ettei cpu tuulettimen piuha ole lähtenyt irti? Jotkut emot herjaa jos tuo ei ole kytkettynä.
 
Tsekkaappa kotelon/emolevyn mukana tulleet ruuvit, siellä voi kai olla noita. Katso ettei cpu tuulettimen piuha ole lähtenyt irti? Jotkut emot herjaa jos tuo ei ole kytkettynä.
Ei ollut ihan tuon kokoisia :/ Huomattavasti pienempiä.

Ei ollut lähtenyt irti. Tai jos olisi, niin eihän CPU cooleri pyöris ollenkaan kun kone on päällä?
 
Olisko ehdotuksia mikä olis hinta/laatusuhteeltaan paras 120mm tuuletin näytönohjaimelle, ostin tuossa Asus Strix 390X:n josta on yks tuuletin hajalla ja kortti käy hitusen lämpösenä. Ajatuksena oli irrottaa coolerin metallikuori ja tuulettimet ja vetää neppareilla pari 120mm hyrrää siilen päälle. Kattelin et Verkkiksestä sais Corsairin MagLev tuulettimia tuplapakkauksen 30 eurolla, mutta jos oon oikein ymmärtäny ni tuo taitaa olla melko hauraita kapistuksia.
 
Viimeksi muokattu:
Olisko ehdotuksia mikä olis hinta/laatusuhteeltaan paras 120mm tuuletin näytönohjaimelle, ostin tuossa Asus Strix 390X:n josta on yks tuuletin hajalla ja kortti käy hitusen lämpösenä. Ajatuksena oli irrottaa coolerin metallikuori ja tuulettimet ja vetää neppareilla pari 120mm hyrrää siilen päälle. Kattelin et Verkkiksestä sais Corsairin MagLev tuulettimia tuplapakkauksen 30 eurolla, mutta jos oot oikein ymmärtäny ni tuo taitaa olla melko hauraita kapistuksia.
Ei niissä muuta haurasta ole kuin pitää olla aito PWM-liitäntä noille.
 
Olisko ehdotuksia mikä olis hinta/laatusuhteeltaan paras 120mm tuuletin näytönohjaimelle, ostin tuossa Asus Strix 390X:n josta on yks tuuletin hajalla ja kortti käy hitusen lämpösenä. Ajatuksena oli irrottaa coolerin metallikuori ja tuulettimet ja vetää neppareilla pari 120mm hyrrää siilen päälle. Kattelin et Verkkiksestä sais Corsairin MagLev tuulettimia tuplapakkauksen 30 eurolla, mutta jos oot oikein ymmärtäny ni tuo taitaa olla melko hauraita kapistuksia.

Noihan on käytännössä ikuisia, koska ei ole liikkuvia osia.
 
Noihan on käytännössä ikuisia, koska ei ole liikkuvia osia.

Hiuksen halkaisen ja pilkulta repäisen revan rikki; on liikkuvia osia, mutta ne ei hankaa toisiaan vasten. Laakeri on magneettikenttä; akseli kelluu kirjaimellisesti magneetin varassa. Jos tsekkaatte ton ML-tuuletin triidin aloituspostauksen, niin siinä on Sunonin tekniset prujut aiheesta. MBT (meantime between failures) on ML tuulettimilla ihan omaa luokkaansa, syy sille miksi niitä käytetään paljon 'teollisella puolella'.

Sunon tekee myös corsairin ML-tuulettimet, se kun on patentoinut koko homman niin raskaasti että kukaan muu ei tule ML-laakerointia ikinä käyttämään. Ellei maksa sunonille helvetisti. Keksintönä jo vanhempi juttu, ja Sunon on paukutellu noita ML-tuulettimia servereihin jo monta sataa miljoonaa.

Corsairin ropeleissa on tosin jotain ongelmia ollut siinä että niistä häiritsevän suuri osa on rikki tai viallisia suoraan paketista. Näkee foorumeilla todella paljon siitä viestejä. Itsellä nyt pyörähtänyt 12kpl ML-tuulettimia, ja näistä yksi on ollut saapuessaan rikki. Valistuneet arvaukset on osoittaneet kuljetusketjuun; ML-tuulettimet ei kestä kauhean hyvin kolhuja/ravistelua ollessaan virratomia.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 252
Viestejä
4 491 053
Jäsenet
74 171
Uusin jäsen
äänihaitta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom