Kotelotuulettimet

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja arcane
  • Aloitettu Aloitettu
en jaksa lähtee säätään ml tuulettimien kanssa niin suositelkaas meshify c koppaan hyrriä, eteen 2kpl af140, taakke 1 af120 ja kattoon 2kpl sp120 sittenkun tulee radi? saa toki muita suositella, arctic f14/f12?
Noiseblocker blacksilent pro sarjan kiinnitysmekanismi on omaa luokkaansa.
 
Minkä vaan saa pysäytettyä kokonaan jos vaan emolevysi tuuletin säädin osaa sen tehdä.

Sepä tässä onkin, kun ei tunnu osaavan. Olen kokeillut useammalla ohjelmalla, eikä Phanteksin 140mm mene sitä speksattua 500 rpm:ää alemmaksi. Emolevynä Asrock X370 mini-itx. Toinen tuuletin ohjautuu volteilla ja se menee pois päältä ihan kiltisti.
 
Sepä tässä onkin, kun ei tunnu osaavan. Olen kokeillut useammalla ohjelmalla, eikä Phanteksin 140mm mene sitä speksattua 500 rpm:ää alemmaksi. Emolevynä Asrock X370 mini-itx. Toinen tuuletin ohjautuu volteilla ja se menee pois päältä ihan kiltisti.

En ole vielä törmänny emolevyyn missä saisi cpu fan liitännän sammumaan mutta ainakin asuksen levyissä saa chassis fan liittimet pysäytetty. Asrockin levyistä ei itsellä kokemusta.
 
Minulla on kotelossa kaksi tuuletinpaikkaa, toiseen menee 120mm ja toiseen maksimissaan 140mm tuuletin. Haluaisin noihin semmoiset PWM-tuulettimet, jotka saa idlessä pysäytettyä kokonaan. ?

EK:n EVO Vardar PWM taitaa myös start & stopata... Taitaa olla high static pressure tuuletin.
 
Viimeksi muokattu:
Minkä vaan saa pysäytettyä kokonaan jos vaan emolevysi tuuletin säädin osaa sen tehdä.

@Rytkonen Tähän huomauttaisin sen verran että vaikka emolevyn säädin sallisi esim alle 20% PWM signaalin tai 0% niin se riippuu tuulettimesta pysähtyykö se vai ei.
http://www.formfactors.org/developer/specs/rev1_2_public.pdf
For all duty cycles less than the minimum duty cycle, the RPM shall not be greater than the minimum RPM.
The following graphs and definitions show three recommended solutions to handle PWM duty cycles that are less than the minimum operational RPM, as a percentage of maximum.

In a Type A implementation the fan will run at minimum RPM for all PWM duty cycle values less than minimum duty cycle. The minimum fan speed is controlled by design and can not be overridden by the external fan speed controller. See Figure 3
upload_2017-10-18_16-58-20.png

In a Type B implementation the fan will run at minimum RPM for all non-zero PWM duty cycle values less than minimum duty cycle and turn off the motor at 0% PWM duty cycle. See Figure 4.
upload_2017-10-18_16-58-50.png

In Type C implementation the fan will stop running when the current provided to the motor windings is insufficient to support commutation. The fan should not be damaged from this. The fan would also turn off the motor at 0% PWM duty cycle input. See Figure 5.
upload_2017-10-18_16-59-18.png

Toki jos emolevyn säädin katkaisee +12V kokonaan pois 0% PWM signaalin kanssa niin sitten se A tyypin tuuletin tietenkin pysähtyisi.
 
@Rytkonen Tähän huomauttaisin sen verran että vaikka emolevyn säädin sallisi esim alle 20% PWM signaalin tai 0% niin se riippuu tuulettimesta pysähtyykö se vai ei.
http://www.formfactors.org/developer/specs/rev1_2_public.pdf


Toki jos emolevyn säädin katkaisee +12V kokonaan pois 0% PWM signaalin kanssa niin sitten se A tyypin tuuletin tietenkin pysähtyisi.
Joo tämän tajusin itse tuon kanssa säätäessä. Eli nykyisellä Phanteksilla 0% = 500rpm. Kone pysyy kevyessä työpöytäkäytössä hyvin viileänä pelkällä prossun tuulettimella, joten siksi haluan tuollaiset 0 rpm tuulettimet.
 
Joo tämän tajusin itse tuon kanssa säätäessä. Eli nykyisellä Phanteksilla 0% = 500rpm. Kone pysyy kevyessä työpöytäkäytössä hyvin viileänä pelkällä prossun tuulettimella, joten siksi haluan tuollaiset 0 rpm tuulettimet.

Menee aika hankalaksi siihen nähden, että slipareilla minimit eli 200-300rpm vastaa äänitason puolesta nollaa kierrosta.
 
Be quiet pure wings 2 140mm 1000rpm saisi ihan hyvään hintaan 12.90€/kpl. Onko tuohon hintaluokkaan vielä parempia vai? 12-15€ per hyrrä saa maksaa.
 
Ei kylla tuohon hintaan juuri parempia saa. Menee 16-20 euron pintaan jarkevat side/upgradet
 
Montako tuuletinta koteloon kannattaa pistää ja minne, jotta ilma kiertäisi hyvin pientä kellotusta varten? Kotelossa olisi paikkoja edessä 3x120 tai 2x140 takana 1x120 ja katossa 2x140/120
 
Montako tuuletinta koteloon kannattaa pistää ja minne, jotta ilma kiertäisi hyvin pientä kellotusta varten? Kotelossa olisi paikkoja edessä 3x120 tai 2x140 takana 1x120 ja katossa 2x140/120
2 eteen ja 1 taakse on hyvä ja edullinen ratkaisu. Kunhan vaan on enemmän tuloa kuin poistoa niin homma skulaa ja pysyy pölyt poissa.
 
No ilman suotimiakaan ei pölyä pääse kertymään paljoa koska kotelossa on ylipaine, aika harvassa kotelossa ei filttereitä ole.
Kyllähän sitä pölyä vaan ilman suotimia sinne kotelon sisään menee. Tuulettimethan siinä kaiken pölyn kauhoo suoraan sisään. Halvemmissa kopissa on vähemmän filttereitä.
 
Nyt kun sattui olemaan pieni ja langaton kännykällä ohjattava lämpömittari, niin piti mitata kotelon lämpötiloja. Poistotuulettimen edessä näyttiksen yläpuolella pelatessa 57 astetta ja näyttiksen allakin 39 astetta, jota näyttis sitten imi. Testin jälkeen otin sivupaneelin pois, niin oikein kuuma tuulahdus tuli ulos. Ei oikein ilmanvaihto pelaa.

Tuulettimia löytyy hirveä määrä, mutta kaikki ovat enemmän ilman siirtämiseen keskittyviä ja tämän vuoksi ilma ei varmaankaan pääse pölysuodattimen läpi kunnolla. Suodattimen poistamalla lämmöt tippuivat heti 5 asteella.

Tilasin sitten Noctua NF-P14S reduxit, niin tulee vähän enemmän painetta. Taakse Corsair AF120 jää ledien takia ja tuollekin voi vielä lykätä lisää kierroksia.

Edit: Olikin PWM-liitännällä. Saa ehdottaa jotain muuta tilalle.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä 4pin PWM sopii 3pin liittimeen ja pystyy säätämään jännitteellä. Mutta minimi kierrokset ei tule olemaan yhtä matalat.
 
Kyllä 4pin PWM sopii 3pin liittimeen ja pystyy säätämään jännitteellä. Mutta minimi kierrokset ei tule olemaan yhtä matalat.
Aivan. Corsairin ML-tuulettimista puhuttiin aina, että niitä ei saa ajaa 3-pinnisellä jännitettä säätäen, mutta se taisikin johtua vain magneettiominaisuudesta.

Nyt kuitenkin huomasin, että tuuletinprofiilit olivat aivan pielessä :facepalm: Taka-ja etutuulettimet olivat biosin säädöissä sekaisin ja edessä olevat FD Dynamic X2 GP12:t eivät ottaneet kierroksia kunnolla. Nyt on kaikki kunnossa ja lämmöt laskivat selvästi, kun tulee viileää ilmaa sisälle kunnolla.
 
Halvallahan saa tunnetusti hyvää. Mitkäs olisivat oikeasti halvat ja hiljaiset tuulettimet koteloon. Kuulemma pitäisi ilmankin liikkua.
 
Omaan koppaan tuli juuri 3x tuollaisia tungettua.
Idlessä pyörimässä 20% ja on kyllä kuultavissa pöydän alta, mutta ei ainakaan omaan korvaan häiritse millään tavalla.
Sen verta halpa ropeli että varmaankin useimmilla on vara ottaa kyseisen tuotteen kanssa taloudellinen riski siitä ettei se miellytäkään.
 
Onko kellään kokemuksia noista arctic f14 silent mallista ? Onko oikeasti hiljaisia ja liikkuuko ilma miten ? eteen ajattelin arc midiin eteen pari ja taakse ehkä 1 vanhan tuulettimen tilalle. kotelon katossa on kenno tuulettimilla.
 
Itse hommasin Corsairin ML 2x120 ja 2x140 Jonsbon W2 koteloon kun ei tuntunut viilentyvän orkkis tuulettimilla ja voin kyllä suositella lämmöllä. Erittäin hiljaiset kun ei pelaile mitään ja siirtää ilmaa erittäin hyvin.
 
En ole ehtinyt pysyä ajan tasalla tuulettimissa. Onko CFM/dBA-suhteessa tullut jotain täysin ylivertaista markkinoille 120mm tai 140mm (25mm) -kokoluokassa, jotka ohittavat Nidec Gentle Typhoon PWM, Scythe Slip Stream Fuma tai San Ace “Silent” M PWM -tuulettimet vesijäähy (paksumpi/tiheämpi lauhdutin) käytössä järkevällä melutasolla (<30dBA)?

NF-A12x15-HSF.png

Lähde: Noctua NF-A12x15 Fan Review - Overclockers

Omakohtaisia kokemuksia noiden tai parempien tuulettimien kestosta/laadusta/värinästä ja muista käytännön asioista, joita kannattaa huomioida?
 
En ole ehtinyt pysyä ajan tasalla tuulettimissa. Onko CFM/dBA-suhteessa tullut jotain täysin ylivertaista markkinoille 120mm tai 140mm (25mm) -kokoluokassa, jotka ohittavat Nidec Gentle Typhoon PWM, Scythe Slip Stream Fuma tai San Ace “Silent” M PWM -tuulettimet vesijäähy (paksumpi/tiheämpi lauhdutin) käytössä järkevällä melutasolla (<30dBA)?

NF-A12x15-HSF.png

Lähde: Noctua NF-A12x15 Fan Review - Overclockers

Omakohtaisia kokemuksia noiden tai parempien tuulettimien kestosta/laadusta/värinästä ja muista käytännön asioista, joita kannattaa huomioida?

Lueskelehan ThermalBenchistä testejä.
Esimerkiksi 140mm PWM eLoop on aika kova vaihtoehto maks 1200rpm luokassa
Blacknoise NB-eLoop B14-PS and B14-3 140mm fans
upload_2017-11-14_14-52-14.png
 
Pyöräytin nopeasti ym. Overclockersin joukkotestistä seuraavat käppyrät. Niistä voi karkeasti silmäillä CFM/dB(A)-suhdetta. Laitoin mukaan vain nuo ilmeisimmät tuulettimet. HUOM! Tämä on toki vain yksi otos, tietyillä kierrostaajuuksilla, tietyllä ilmanvastuksella, jne.

Eli: harmaa katkoviiva on lineaarinen trendilinja. Viivan yläpuolella ovat tuulettimet, jotka antavat keskimäärin enemmän ilmavirtausta (Y-akseli), tuottaen kuitenkin vähemmän meteliä (X-akseli). Viivan alapuolella sitten ne näissä testiolosuhteissa huonommin pärjänneet. Luonnollisesti dB(A) ei ole sama kuin sone, joten miltä mikäkin tuuletin oikeasti kuulostaa, minkälaisella ripustuksella/kiinnityksellä, luonnollisesti vaihtelee.

nsI8qSL.png


47E5RKc.png
 
En ole ehtinyt pysyä ajan tasalla tuulettimissa. Onko CFM/dBA-suhteessa tullut jotain täysin ylivertaista markkinoille 120mm tai 140mm (25mm) -kokoluokassa, jotka ohittavat Nidec Gentle Typhoon PWM, Scythe Slip Stream Fuma tai San Ace “Silent” M PWM -tuulettimet vesijäähy (paksumpi/tiheämpi lauhdutin) käytössä järkevällä melutasolla (<30dBA)?

NF-A12x15-HSF.png

Lähde: Noctua NF-A12x15 Fan Review - Overclockers

Omakohtaisia kokemuksia noiden tai parempien tuulettimien kestosta/laadusta/värinästä ja muista käytännön asioista, joita kannattaa huomioida?

Noiseblockerin nb-eloop on kanssa radikäyttöön kovapeli. Itse menisin noctua nf-f12 nb-eloop tai gentletyphoonit.
 
Onko id cooling no 12025 sd tuulettimista mihinkään. Vai tilaanko silverstone ap 123 flekit, Tulis jonsbo w2 koppaan eteen ja pohjaan.
 
Viimeksi muokattu:
uutta projektia pukkaa.Nestekierrolle lämpötila-anturi ja kotelotuulettimeks 4 Be Quietin silent wings 3.Menee enthoo primoon kotelotuulettimeks ja en oo aikaisemmin omistanu ainuttakaan Be Quiettia.
Jännityksellä odotan onko niistä mihinkään.Pää syy vaihtoon on pwm,volti ohjaus aika kuraa Hero x.ssä.
20171119_193423.jpg
 
Arc mini r2 koppana ja hiljaseks pitäs saaha' eteen corsair sp/af 120 2kpl ja taakke af120 1kpl?
 
Ei se keskinkertaisilla tuulettimilla tai tuulettimien vaihdolla hiljaiseksi muutu. Laske ensi alkuun nopeuksia.
 
Arc mini r2 koppana ja hiljaseks pitäs saaha' eteen corsair sp/af 120 2kpl ja taakke af120 1kpl?
Vastasin sulle jo aiemmin että ennemmin AF tuulettimet koska ne ovat tarkoitettu kotelotuulettimiksi. SP:t ovat radikäyttöön. Hiljaisesta ovat kaukana, AF:t ovat ihan ok minimikierroksilla. Oikeasti hiljaisia noiseblockerit, be quiet, ML, muutaman mainitakseni.
 
Corsairin 400c kotelossa nyt kraken X62 280mm radi edessä niin että tuulettimet radin ja kopan kuorien välissä puhaltamassa ilmaa kotelon sisään radin läpi. Katosssa 2x120mm ja takana 1x120mm jotka kaikki puhaltaa ulos.

Mietin että olisiko järkevää laittaa kraken puhaltamaan niin että sekin olisi poistona. Eli puhaltaisi ulos ilmaa myös kotelon etuosasta. Tämähän olisi ilmeisesti se negative pressure vaihtoehto?

Onko tässä mitään järkeä? Tarkoitus saada GPU pysymään mahdollisimman viileänä. Veikkauksia nostaako tämä GPU lämpöjä vai laskee?

Nythän radin läpi tulee "kuumaa" ilmaa suoraan näyttikseen.


Tilanne nyt siis tämmöinen, paitsi että katossa 2 tuuletinta. Ja näyttis ei ole blowerstyle-mallia vaan päästää ilman koppaan.
image.png.235ce511ab31fbfd7617478037942b39.png
 
Corsairin 400c kotelossa nyt kraken X62 280mm radi edessä niin että tuulettimet radin ja kopan kuorien välissä puhaltamassa ilmaa kotelon sisään radin läpi. Katosssa 2x120mm ja takana 1x120mm jotka kaikki puhaltaa ulos.

Mietin että olisiko järkevää laittaa kraken puhaltamaan niin että sekin olisi poistona. Eli puhaltaisi ulos ilmaa myös kotelon etuosasta. Tämähän olisi ilmeisesti se negative pressure vaihtoehto?

Onko tässä mitään järkeä? Tarkoitus saada GPU pysymään mahdollisimman viileänä. Veikkauksia nostaako tämä GPU lämpöjä vai laskee?

Nythän radin läpi tulee "kuumaa" ilmaa suoraan näyttikseen.


Tilanne nyt siis tämmöinen, paitsi että katossa 2 tuuletinta. Ja näyttis ei ole blowerstyle-mallia vaan päästää ilman koppaan.
image.png.235ce511ab31fbfd7617478037942b39.png
Sulla on nyt jo kotelossa alipaine. Ei mitään järkeä enää radin tuulettimia kääntää ympäri.
Radi kattoon jos haluat mahdollisimman viileää ilmaa näyttikselle.
 
Sulla on nyt jo kotelossa alipaine. Ei mitään järkeä enää radin tuulettimia kääntää ympäri.
Radi kattoon jos haluat mahdollisimman viileää ilmaa näyttikselle.

Kattoon menisikin, mutta kun ei tähän koteloon mahdu :/ Harkinnut kyllä uuden kotelon ostoa juuri tuosta syystä,mutmut...

Ehkä annan olla vaan näin. Push/pull radille voisi varmaan vähän lisätä viileää ilmaa kotelossa?
 
Kattoon menisikin, mutta kun ei tähän koteloon mahdu :/ Harkinnut kyllä uuden kotelon ostoa juuri tuosta syystä,mutmut...

Ehkä annan olla vaan näin. Push/pull radille voisi varmaan vähän lisätä viileää ilmaa kotelossa?
Kyllä 600C kopassa mahtuu 280mm radi olemaan pohjassa, eikös tuo 400C koppa ole tää sama mutta ”oikeinpäin”.

Eturadilla ei ole juurikaan eroa näyttiksen lämpöihin, pushpull lisää ilmavirtaa kotelon sisuksiin, mutta ei kannata hirveitä eroja odottaa, näin ohuella radilla ei oikeastaan muuta hyötyä pushpullista ole kuin että voi ajaa pienemmillä kierroksilla radin tuulettimia.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 252
Viestejä
4 491 053
Jäsenet
74 171
Uusin jäsen
äänihaitta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom