Kotelotuulettimet

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja arcane
  • Aloitettu Aloitettu
Suositelkaa nyt MagLevin vuonna 2017 kuitenkin molexin sijaan sata-virtapiuhalla tulevia piuhoja. Saatais toi molex tapettua jo pikkuhiljaa pois. Tässä ton saman splitterin sata -versio.
Samaa mieltä!
Harmi kun pumput yleensä tarvii Molex-virtaa :shifty: vai antaisko jonkinlainen SATA->Molex-adapteri tarpeeksi virtaa sille? o_O kun SATA-johto kumminkin kiinni PSUssa.
Esim. tällanen Akasa Thermal Solution
 
Yleensä tuuletinpaikat on speksattu maks 1A eli 12V jännitteellä maksimiteho on 12W.
Näitä esim NF-A14 Noctuioita (ei Industrial) voit ketjuttaa periaatteessa vaikka kuusi peräkkäin jos siltä tuntuu.
Nyt meni metsään ja pahasti!
Tuulettimia ei laiteta sarjaan vaan rinnan!
Sarjaan laittaessa tuulettimeen vaikuttava jännite laskisi kertoimella 1/tuulettimien määrä.


PWM mahdollistaa laajemmat kierrosalueet (pienempi minimi) ja on yleisesti ottaen energiatehokkaampi ratkaisu (hyötysuhde).
Koska sitä jännitettä pulssitetaan (Pulse Width Modulation) nopeasti päälle/pois sen sijaan että otetaan +12V lähtöjännite ja tiputetaan se stepdown kautta esim 7V tai 5V.
Kyllä hyvät tuulettimet pyörivät 5V jännitteelläkin.
Tietenkin valmiiksi matalakierroksisella tuulettimella "minimikierrokset" tulevat vastaan aikasemmin ja samoin jos tuuletin on jäykkä pyörimään ei jännitettä voi laskea paljoa.
Esim. SlipStream 1200 rpm starttaa 2½ voltilla:
Fan Roundup #5: Attack of the 120 Scythes | silentpcreview.com

Muutaman sadan kierroksen nopeudethan taas ovat käyttökelvottomia olemattomalla ilmavirralla.
Oikeasti merkityksellistä tuuletusta aletaan samaan siinä 400 rpm:n paikkeilla.
Ja jos äänellä on merkitystä niin silloin ei yksinkertaisesti kannata ottaa mitään 1500+ rpm turbiineita.
 
Suositelkaa nyt MagLevin vuonna 2017 kuitenkin molexin sijaan sata-virtapiuhalla tulevia piuhoja. Saatais toi molex tapettua jo pikkuhiljaa pois. Tässä ton saman splitterin sata -versio.
Molex on helvetisti turvallisempi Kiinalaisten halpavalmistajien laatustandardeille.
SATA nojaa oikosulkujen välttämisessä tarkkoihin laatuvatimuksiin, niin siitä kun rihkamapajat tekevät halpisversionsa alkaa hyvin helposti käryjä nousta!
 
PWM tuulettimien ohjaus jännitteellä ei todellakaan haittaa mitään. Mikään ei mene rikki jne.
Ainoa mitä menettää on se PWM ominaisuus.
PWM mahdollistaa laajemmat kierrosalueet (pienempi minimi) ja on yleisesti ottaen energiatehokkaampi ratkaisu (hyötysuhde).
Koska sitä jännitettä pulssitetaan (Pulse Width Modulation) nopeasti päälle/pois sen sijaan että otetaan +12V lähtöjännite ja tiputetaan se stepdown kautta esim 7V tai 5V. Hyötysuhde kun ei ole oikeastaan missään 100% niin jännitesäädöllä hyötysuhde on huomattavasti huonompi kuin PWM säädöllä jossa se jännite on aina 12V.
Eli PWM säädöllä saadaan myös se matalampi kierrosnopeus aikaiseksi, jos jännitettä lasketaan niin siltä loppuu jossain kohtaa vääntö kun taas PWM säädöllä se moottori tökkii sitä tuuletinta kokoajan eteenpäin tasaisella jännitteellä.
Esim CoolingTechniquen testissä NF-A14 PWM pyörähti käyntiin ~4.5-4.6V jännitteellä. 5V jännitteellä kierrosnopeus oli ~660rpm.
Omaa NF-A14 PWM yksilöä olen ajanut PWM säädöllä niin hitaasti että emolevyn kontrolleri ei enää ymmärtänyt sitä RPM signaalia ja näytti nollaa. Katsoin sitten sen signaalin manuaalisesti yleismittarilla ja tuuletin pyöri jotain ~130-160rpm tjsp luokkaa kun PWM signaali oli jotain 11-13% tjsp.​
Haluatko linkkaa artikkelin, jossa todetaan pwm hyötysuhteen olevan parempi.
 
Molex on helvetisti turvallisempi Kiinalaisten halpavalmistajien laatustandardeille.
SATA nojaa oikosulkujen välttämisessä tarkkoihin laatuvatimuksiin, niin siitä kun rihkamapajat tekevät halpisversionsa alkaa hyvin helposti käryjä nousta!
Mä en kyllä perusta yhtään mitään suositusta sen perusteella että käytetään kiinalaisia halpavalmistajia. Jos niitä käyttää niin se ei ole multa pois mutta en kyllä suosittele sitä etenkään jos asioista ei tiedä itse.
 
Haluatko linkkaa artikkelin, jossa todetaan pwm hyötysuhteen olevan parempi.

Pulse-width modulation - Wikipedia

Vaikkapa tuo. Mutta jos menee yli hilseen niin voisit vaikka lukea mitä kirjoitin.
Koska sitä jännitettä pulssitetaan (Pulse Width Modulation) nopeasti päälle/pois sen sijaan että otetaan +12V lähtöjännite ja tiputetaan se stepdown kautta esim 7V tai 5V. Hyötysuhde kun ei ole oikeastaan missään 100% niin jännitesäädöllä hyötysuhde on huomattavasti huonompi kuin PWM säädöllä jossa se jännite on aina 12V.

Nyt meni metsään ja pahasti!
Tuulettimia ei laiteta sarjaan vaan rinnan!
Sarjaan laittaessa tuulettimeen vaikuttava jännite laskisi kertoimella 1/tuulettimien määrä.

:facepalm:
Korjattu, ei täällä kukaan ole tuulettimia laittamassa sarjaan.
 
Toimisiko nämä EK-Vardarit myös kotelotuulettimina?

EK-Waterblocks 120 x 120 x 25mm EK-Vardar F4-120ER tuuletin, 2200 RPM, valkoinen - 17,90€

Tarkoitus olisi löytää täysin valkoiset kotelotuulettimet kun joutuu laittamaan kotelon ulkopuolelle, joten nämä olivat lähes ainoat pätevän oloiset mitä löysin. Bitfenix Spectreä saa kanssa valkoisena, mutta on hieman äänekäs jopa alemmilla kierroksilla. PWM säätö ei pakollinen, mutta plussaa.
 
Haluasin nähdä että joku onnistunut mittaamaan tuon eron, koska tuuletin vie sen 1w erot ei kovin suuria voi olla.
Joo, siinä vaiheessa kun tuulettimien hyötysuhde alkaa merkitä jotain taitaa olla hyvä hetki ostaa läppäri.
 
Mä en kyllä perusta yhtään mitään suositusta sen perusteella että käytetään kiinalaisia halpavalmistajia. Jos niitä käyttää niin se ei ole multa pois mutta en kyllä suosittele sitä etenkään jos asioista ei tiedä itse.
Sitä et voi koskaan tietää mistä mahdollisimman halvasta paikasta niitä osia kuka valmistaja milloinkin hankkii.
Tuulettimien mukaan bundlatuissa Molex-adaptereissa ja kaikenlaisissa tarvikkeissa juuri tulee eniten vastaan liittimiä, joiden kontaktit ovat tavallista heiluvampia.
Molex-liittimessä se ei ole automaattinen oikosulkuriski, kunhan käyttää järkeä asentamisessa.

SATA-liitin taas nojaa millin murto-osien toleransseihin siinä, ettei liittimen paikalleen painamisesta seuraa automaattista oikosulkuriskiä.
Kontaktien tilaa/kuntoa et käytännössä näkisi naarasliittimestä, kuin hyvässä valaistuksessa ja suurennuslasin kanssa tarkoituksella katsoen.
Ja ovat niin heppoisia että ei paljoa tuntuisi, jos liitintä paikalleen painaessa irtoaisi ja menisi poikittain.


Mutta modernille ei niin ajattelevalle/tietoiselle Homo Urbanus Consumericuksellehan muodikkuus on tärkeintä...
 
Pulse-width modulation - Wikipedia

Vaikkapa tuo. Mutta jos menee yli hilseen niin voisit vaikka lukea mitä kirjoitin.
Tuota ei voida suoraan soveltaa PWM-tuulettimiin.
PWM on vain ohjaussignaalin modulointitapa.
Se miten tuulettimen ohjauselektroniikka sitten hoitaa kierroksien laskemisen ei ole niin selvä, tai se että kaikki valmistajat tekisivät sen samoin.

Itse asiassa virallinen speksikin määrittelee useampia "käytöstapoja" tuulettimelle "pienen nopeuden ohjaussignaalilla".
http://www.formfactors.org/developer/specs/4_Wire_PWM_Spec.pdf


Ja kyllä jännitteen säätämisessäkin voidaan käyttää lineaarireguloinnin sijaan korkean hyötysuhteen hakkuria.
Jotkut säätimet taitaneet yrittää pätkiä PWM:llä käyttöjännitettäkin.
Osa tuulettimista rupeaa siitä vinkumaan tai kierrokset eivät oikein tahdo laskea säätimen "jännitteen" mukana.
 
Jotkut säätimet taitaneet yrittää pätkiä PWM:llä käyttöjännitettäkin.
Osa tuulettimista rupeaa siitä vinkumaan tai kierrokset eivät oikein tahdo laskea säätimen "jännitteen" mukana.
Joo noita viritelmiä kutsutaan "feikki pwm liittimiksi" tai +5V liittimiksi koska ne eivät ole aitoja pwm liitäntöjä vaikka matkivatkin sitä ja ovat 4pinnisiä. On sinänsä harmi ettei tuosta ole tiettyä standardia ja vielä enemmän harmi että emolevyvalmistajat saattavat jopa yhdellä lankulla sekoittaa käyttäjää pistämällä osan liittimistä aitoina PWM liitäntöinä ja osan feikkeinä. Tämä sitten johtaa tilanteisiin, joissa osa tuulettimista ei kykene ajamaan annetulla minimikierroksella vaan minimi saattaa olla monta sataa rpm enemmän. Tai sitten joku ML sarjalainen joka menee paskaksi saadessaan 12V sijaan vain 5V. Tällä foorumilla on kivasti aiheesta infoa mutta veikkaan että keskivertomyyjäkään ei tiedä muuta kuin mitä tuulettimen tai emon spekseissä lukee jolloin kuluttajille tulee ainakin joissakin tapauksissa yhdistelmä jossa tuulettimet pyörivät turhan nopeasti ja/tai turhan äänekkäinä.
 
Toimisiko nämä EK-Vardarit myös kotelotuulettimina?

EK-Waterblocks 120 x 120 x 25mm EK-Vardar F4-120ER tuuletin, 2200 RPM, valkoinen - 17,90€

Tarkoitus olisi löytää täysin valkoiset kotelotuulettimet kun joutuu laittamaan kotelon ulkopuolelle, joten nämä olivat lähes ainoat pätevän oloiset mitä löysin. Bitfenix Spectreä saa kanssa valkoisena, mutta on hieman äänekäs jopa alemmilla kierroksilla. PWM säätö ei pakollinen, mutta plussaa.

Eri mallien EK Vardareista sellaisia kokemuksia että, tuotteen laatu on täyttä paskaa. Paskimmassa lavat pyöri vain jos kädellä väkisin pyöritti... Omat lojuvat samassa roskakorissa missä ML tuulettimetkin ovat.
Jos on aikaa leikkiä takuu juttujen kanssa tai omaat sihteerin joka hoitaa takuu tappelut puolestasi, niin siitä vain arpa onnea kokeilemaan.
 
Eri mallien EK Vardareista sellaisia kokemuksia että, tuotteen laatu on täyttä paskaa. Paskimmassa lavat pyöri vain jos kädellä väkisin pyöritti... Omat lojuvat samassa roskakorissa missä ML tuulettimetkin ovat.
Jos on aikaa leikkiä takuu juttujen kanssa tai omaat sihteerin joka hoitaa takuu tappelut puolestasi, niin siitä vain arpa onnea kokeilemaan.
Jaa? Itselläni täysin päinvastainen kokemus kyseisen puljun ropelleista.
 
@Fenotype kiitoksia rehellisestä palautteesta. Itselläni ei ole mikään pakottava tarve ostaa juuri noita. Onko suositella mitään parempaa noilla kriteereillä?
 
Ei valitettavasti ole noilla kriteereillä muuta suositeltavaa tuuletinta. Voit kokeilla EK Vardar tuulettimia, kunhan tiedostat tuon laadun vaihtelun. Omat myös piti ihmeen kovaa ääntä 2/5 osa kierros alueella. Arvelen että kun joudut kotelon ulkopuolelle nuo laittamaan, niin saatat pettyä.

Mutta jokaisen pitää asia itse testata.
Jimssillä takuu homma pelittää aivan varmasti, omat ovat ulkomailta kun ei ollut vielä suomessa saatavilla.
 
@Fenotype kiitoksia rehellisestä palautteesta. Itselläni ei ole mikään pakottava tarve ostaa juuri noita. Onko suositella mitään parempaa noilla kriteereillä?
Onko valkoisella valolla olevat tuulettimet (vähän läpikuultavat) pois suljettuja? esim. ML jos sulla on aidot PWM:t tai sitten jotkut SP/HD120 RGB? Ja ehdottomasti Vardaritkin ottaisin ennemmin kuin Bitfenixit :cigar2: En ole Corsair fanboy, noi vaan tuli mieleen ja halusin esittää vaihtoehdoiksi, kun ei niitä kauheesti näytä olevan...
 
Ei valitettavasti ole noilla kriteereillä muuta suositeltavaa tuuletinta. Voit kokeilla EK Vardar tuulettimia, kunhan tiedostat tuon laadun vaihtelun. Omat myös piti ihmeen kovaa ääntä 2/5 osa kierros alueella. Arvelen että kun joudut kotelon ulkopuolelle nuo laittamaan, niin saatat pettyä.

Mutta jokaisen pitää asia itse testata.
Jimssillä takuu homma pelittää aivan varmasti, omat ovat ulkomailta kun ei ollut vielä suomessa saatavilla.

Täytyy varmaan kokeeksi tilata pari. Kävin hakemassa nuo Bitfenixit VK:stä kokeeksi kun ei nyt olleet niin kalliit, mutta kyllähän nuo vähän äänekkäiltä tuntuu. 600 rpm ajelen tuossa niin menee vielä OK, mutta ei kyllä tunnu ilmaa hirveästi siirtävän.

Onko valkoisella valolla olevat tuulettimet (vähän läpikuultavat) pois suljettuja? esim. ML jos sulla on aidot PWM:t tai sitten jotkut SP/HD120 RGB? Ja ehdottomasti Vardaritkin ottaisin ennemmin kuin Bitfenixit :cigar2: En ole Corsair fanboy, noi vaan tuli mieleen ja halusin esittää vaihtoehdoiksi, kun ei niitä kauheesti näytä olevan...

Ledejä en kaipaa. Katselin noita läpinäkyvien lapojen tuulettimia kyllä myös. ML tuulettimia on kotelossa kaikki muut entuudestaan (sisällä), joten nuo olisi ollut luonnollinen jatkumo.
 
Eipä noilla kriteereillä kovin montaa vaihtoehtoa ole @copter
Itse ostaisin varmaan jonku valkolapaisen tuulettimen ja vetäisin sitten kalikali purkilla rungon valkoiseksi.
Takuut siinä tietenkin menee ja purkamisessa riski että laakeri vaurioituu tai menee paskaa sisälle jne mutta voivoi. Ja tietenkin enemmän säätöä kuin valmiiksi valkoinen tuuletin.

Jossei säätäminen kiinnosta niin kyllä nuo Vardarit on aikalailla paras vaihtoehto noilla kriteereillä vaikkei ne nyt kaikkista parhaimpia tuulettimia ole.

P.S. Odottaisin ehkä nuo EVO mallit jos haluat HDB laakerin tuplakuulan sijaan
EK-Waterblocks EK-Vardar EVO 120ER White, PWM -laitetuuletin, 2200 rpm, valkoinen - 17,90€
EKWB:ltä uusia start-stop-ominaisuudella varustettuja Vardar EVO -tuulettimia - io-tech.fi
 
Kiitoksia kommenteista @Lagittaja. Tein nyt siten että asensin nuo Bitfenixit koteloon mukana tulleilla kumitulpilla ruuvien sijaan niin ääni hieman hiljentyi. Ei toki mitenkään optimaalinen ratkaisu, mutta näillä pärjää hetken ja ehkäpä siihen saakka että noita EVO malleja on saatavilla. Toki itseni tuntien mielipide muuttuu nopeasti varsinkin jos alkaakin joku ääni tuolta kantautua korvaan ja ärsyttämään. :)

Ei noilla kuitenkaan tarvitse mitää kovia kierroksia nyt ajaa kun ei ole radissa kiinni.

Onkos noista Noiseblockkereista joku tietty malli parhaiten soveltuva kotelotuulettimeksi? Niissä valkoiset lavat ja melko vähän pintaa mitä pitäisi maalailla jos siihen leikkiin tässä ryhtyy.
 
Mistäs muuten saisi nopeasti ja halvalla noita kumikiinnikkeitä? Jimssillä ei tunnu olevan vaihtoehtoina varastossa kuin Noctuan vanhoja tappeja. Tulisivat toki nopsaa kirjeenä kotio..

Tarvin vähintään kolmelle tuulettimelle kiinnikkeet
 
Moro! Hieman neuvoa tulin kysymään. Minullahan on semmoinen kotelo kuin Thermaltake View 27. Etupaneliin mahtuis 3x120mm tai 2x140mm tuularit. tällähetkellä 3x120mm articin halpikset. Josta rupee yhestä kuulua jo rohinaa.

Onko eroa 140mm vai 120mm käytössä?
Corsairin ML kiinostaisivat todella paljon, noctuasta ei minkäänlaista kokemusta...
 
Moro! Hieman neuvoa tulin kysymään. Minullahan on semmoinen kotelo kuin Thermaltake View 27. Etupaneliin mahtuis 3x120mm tai 2x140mm tuularit. tällähetkellä 3x120mm articin halpikset. Josta rupee yhestä kuulua jo rohinaa.

Onko eroa 140mm vai 120mm käytössä?
Corsairin ML kiinostaisivat todella paljon, noctuasta ei minkäänlaista kokemusta...
3x 120 liikuttaa enemmän ilmaa kuin 2x 140. Kannattaa katsoa myös miellyttääkö silmää joku noiseblockerin tuuletin.
 
Minulta löytyy Noctuan ruskeita kumeja jos kuinka monta, voin pistää kirjeen hinnalla tulemaan mikäli tarvis. :)

e: jaa ilmeisesti juuri nuo ei kelpaa. Pitäisi opetalla lukemaan. :btooth:
Heh, kyllä ne olisivat käyneet, mutta ehdin jo pistää tilaukseen nuo valkoiset kiinnikkeet (ehtivät tuuletintilaukseen mukaan kun niitä ei ole varastossa).. Saa nähdä miten Phanteksin MP-tuulettimet pärjää kotelotuulettimina vrt. Fractalin defaultteihin.
 
Onko mielestänne kotelon tuuletus hyvällä tasolla, vai onko jopa liikaa? Lähinnä mietin että onko sivupaneelin tuuletin tarpeellinen. Rupesin miettimään kun tuolla AIO ketjussa puhuttiin alipaineesta :D

Eli kotelona Fractal Design Define R5. Tuulettimina edessä fractalin oma + Corsair ML140. Katossa ei mitään. Sivussa Cooler Master SickleFlow 120. Takana fractalin oma.

Eli yhteensä 4 tuuletinta. Onko jopa liikaa? Pitäisikö sivusta ottaa pois?
 
Onko mielestänne kotelon tuuletus hyvällä tasolla, vai onko jopa liikaa? Lähinnä mietin että onko sivupaneelin tuuletin tarpeellinen. Rupesin miettimään kun tuolla AIO ketjussa puhuttiin alipaineesta :D

Eli kotelona Fractal Design Define R5. Tuulettimina edessä fractalin oma + Corsair ML140. Katossa ei mitään. Sivussa Cooler Master SickleFlow 120. Takana fractalin oma.

Eli yhteensä 4 tuuletinta. Onko jopa liikaa? Pitäisikö sivusta ottaa pois?
Riippuen täysin miten tuulettimet on ja miten optimoitu.esim. Hyvät tuulettimet jotka imee kotelosta ilmaa ja perus tuulettimet puhaltaa sisään, niin syntyy alipaine. Ja toisipäin tietenkin luonnolisesti päinvastoin.
 
Onko mielestänne kotelon tuuletus hyvällä tasolla, vai onko jopa liikaa? Lähinnä mietin että onko sivupaneelin tuuletin tarpeellinen. Rupesin miettimään kun tuolla AIO ketjussa puhuttiin alipaineesta :D

Eli kotelona Fractal Design Define R5. Tuulettimina edessä fractalin oma + Corsair ML140. Katossa ei mitään. Sivussa Cooler Master SickleFlow 120. Takana fractalin oma.

Eli yhteensä 4 tuuletinta. Onko jopa liikaa? Pitäisikö sivusta ottaa pois?
Et tarvitse sivupaneeliin tuuletinta. Kaksi eteen ja yksi taakse on erittäin hyvä kombo.
 
Onko mielestänne kotelon tuuletus hyvällä tasolla, vai onko jopa liikaa? Lähinnä mietin että onko sivupaneelin tuuletin tarpeellinen. Rupesin miettimään kun tuolla AIO ketjussa puhuttiin alipaineesta :D

Eli kotelona Fractal Design Define R5. Tuulettimina edessä fractalin oma + Corsair ML140. Katossa ei mitään. Sivussa Cooler Master SickleFlow 120. Takana fractalin oma.

Eli yhteensä 4 tuuletinta. Onko jopa liikaa? Pitäisikö sivusta ottaa pois?
2 IN + 1 OUT on hyväksi todettu kombo, kuten Härkönen jo sanoi.
Jossei näyttis tai prossu käy erityisen kuumana, niin ottaisin sivutuulettimen pois, koska luultavasti se myös pitää eniten ääntä ja sivusta kait suorin reitti korviisi... Toisaalta et maininnut häiritseekö Sickleflowin ääni, mutta se sivupellin suojalevykin pitäisi vähän mölyjä kopan sisällä.
 
ID-Cooling CF-12025-W PWM -laitetuuletin, valkoinen LED, musta - 8,90€

- Tärinää estävä design

Miten musta tuntuu että tollanen reikäjuusto on mahdotonta saada tasapainoon, voisin kuvitellä pikemminkin että tuossa on "Tärinää edistävä design"?
Bling Bling Ping Pong Kiinarihkamakusetukselta tosiaan vaikuttaa.
Kehyksen ja lapojen päidenkin välissä iso rako, niin paineentuottokykykin kärsii ilman vuotaessa helpommin takaisin lapojen ohi.
Ja tuollainen rakenne muutenkin aiheuttanee ääneen kaikenlaisia taajuuspiikkejä.
 
Kuka noita alle 10€ tuulettimia muutenkin ostaa? Ei se parin euron säästö ole vitutuksen arvoista.
 
Kuka noita alle 10€ tuulettimia muutenkin ostaa? Ei se parin euron säästö ole vitutuksen arvoista.

PWM Fan Roundup: 24 120 mm Fans Tested - Overclockers

Vitosen arctic on hiljasempi kuin kahenkympin noctua ja liikuttaa aikalailla saman verran ilmaa sekä vapaana, että radin läpi... Toki käyttöiän kannalta tommonen voi joutua kohtuu nopeasti vaihtoon sitten. Siinä tapauksessa se vitutus voi tosissaan tulla vastaan.
 
Kokemuksia ja suositteluja kaivataan noista slimmi-mallin 12cm tuulettimista! Onko kukaan testannu mikä on hyvä ja tekeekö niillä ylipäätänsä mitään? PWM olisi plussaa toki, mutta ei pakollinen.
P.S. en ostaisi slimmi mallia jos normikokoinenkin mahtuisi.
 
Tarkoituksena olisi ostaa In Win 301 koppa ja uudet tuulettimet pitäisi samalla hommata. Jäähynä corator DS ja siihenkin olisi aika varmaan vaihtaa ropelli.


Nykyinen koppa Bitfenix Shinobi ja tuulettimina Scythe slip streamit jotka pitää melkoista rahinaa jo. Prossuna 3570k emolevynä Asrock extreme4-m ja näyttiksenä 7870 jos niillä jotain merkitystä on.

Mietinnässä olisi ostaa 4kpl Noctua 120 x 120 x 25mm NF-S12B redux-1200 PWM - 13,90€

Emolevyssä on vain 2 pwm tuulettimen paikkaa onkohan niihin mahdollista kytkeä usemapia tuulettimia vai miten noita tuulettimia saisi säädettyä? Vai kannattaisiko ostaa 2kpl pwm tuulareita ja 2kpl jotain valmiiksi hitaita tuulettimia? esim. Noctua 120 x 120 x 25mm NF-S12B redux-700 - 13,90€
 
@saikti kyllähän noita PWM-splittereitä löytyy. Itselläni esim. tällainen ja hoitaa hommansa. Muita vaihtoehtoja: Tuotehaku - Jimms.fi
Ja kyllähän lisäksi "normituulettimia" (ei-PWM) voi säätää BIOSin kautta (tai vaikkapa Windowsista käsin ohjelmilla kuten speedfan jne.) ellei ole täysin mopo-emolevy kyseessä. En suosittele ostamaan 700rpm tuuletinta koska a) ei liikuta ilmaa paljon ollenkaan b) ei ole säätövaraa jos tarvit tehokkaamman tuulettimen c) 1200rpm tuulettimenkin voi säätää toimimaan 700rpm kuten mainitsin
 
Tarkoituksena olisi ostaa In Win 301 koppa ja uudet tuulettimet pitäisi samalla hommata. Jäähynä corator DS ja siihenkin olisi aika varmaan vaihtaa ropelli.


Nykyinen koppa Bitfenix Shinobi ja tuulettimina Scythe slip streamit jotka pitää melkoista rahinaa jo. Prossuna 3570k emolevynä Asrock extreme4-m ja näyttiksenä 7870 jos niillä jotain merkitystä on.

Mietinnässä olisi ostaa 4kpl Noctua 120 x 120 x 25mm NF-S12B redux-1200 PWM - 13,90€

Emolevyssä on vain 2 pwm tuulettimen paikkaa onkohan niihin mahdollista kytkeä usemapia tuulettimia vai miten noita tuulettimia saisi säädettyä? Vai kannattaisiko ostaa 2kpl pwm tuulareita ja 2kpl jotain valmiiksi hitaita tuulettimia? esim. Noctua 120 x 120 x 25mm NF-S12B redux-700 - 13,90€

itellä on tuo inwin 301, ja kannattaa tuulettimia valkatessa ottaa huomioon pci-e paikan sijainti. jos pci-e paikka sijaitsee "alhaalla", ei pohjaan mahdu kuin slim-tuularit. Itse laitoin noctuan 15mm tuulettimet, jotka ovat -todella- lähellä näyttistä. Kaapelointi tuossa ei ole todellakaan mistään helpoimmasta päästä, joten melkein suosittelisin laittamaan hubin ja tuulettimet siihen kiinni.

Hubin sai hyvin powerin shroudiin kiinni ja siihen oli todella helppo vetää piuhat sivun kaukalosta piilossa näkyvistä varsinkin alhaalta. Tällä hetkellä koneessa on kiinni ITX emo, jossa näyttis uppoaa ylempiin koloihin ja alas jää reilummin tilaa. Laittaisin silti mielummin nuo slimmit noctuat kuin täysikokoiset, jää vähän ilmarakoa niin.

Kotelossa ilma liikkuu omasta mielestä yllättävän hyvin ja kotelo on muutenkin todella siisti ja tukeva. Itsellä on kotelossa kiinni 3x 120mm Magalevejä (vahva suositus näille) ja 2x NF-A12x15 FLX L.N.A adapterilla (1400 rpm tuolla adapterilla). Noctuatkin ovat korkeista kierroksista huolimatta melko hiljaiset. Hubina Thermaltaken lisävirrallinen 10 tuulettimen hubi (tällekin suositus, toimii lisävirran ansiosta hyvin magalevien kanssa)

Xz7irHo.jpg
 
Tarttis saada tehokkaat PWM ohjatut propellit pöntön kattoon, paikat on 140mm mutta kiinnitys reijät 120mm. Idea olis että nettaillessa PWM ohjaus pitää melutason siedettävänä ja sitten kun pakataan videota ja kellot on tapissa saisivat huutaa ihan reippaasti kunhan vaan ilma liikkuu. Jompaa kumpaa noista olin fundeerannut, meneekö pahasti pieleen, onko ehdottaa jotain muuta?

140mm: Thermalright TY 143 laitetuuletin, 600-2500RPM - 16,00€
120mm: Scythe 120 x 120 x 25mm Grand Flex PWM-laitetuuletin, 600-2400rpm, 13.5-39.5dB - 12,00€
 
Tarttis saada tehokkaat PWM ohjatut propellit pöntön kattoon, paikat on 140mm mutta kiinnitys reijät 120mm. Idea olis että nettaillessa PWM ohjaus pitää melutason siedettävänä ja sitten kun pakataan videota ja kellot on tapissa saisivat huutaa ihan reippaasti kunhan vaan ilma liikkuu. Jompaa kumpaa noista olin fundeerannut, meneekö pahasti pieleen, onko ehdottaa jotain muuta?

140mm: Thermalright TY 143 laitetuuletin, 600-2500RPM - 16,00€
120mm: Scythe 120 x 120 x 25mm Grand Flex PWM-laitetuuletin, 600-2400rpm, 13.5-39.5dB - 12,00€
Corsair 120mm ML120 Premium Magnetic Levitation -laitetuuletin, Dual Pack, musta/harmaa - 29,00€
Vaatii toki aidon pwm-paikan jotteivat hajoa.
 
En ole mitannut onko emolla aito PWM paikka mutta Z77-D3H BIOS antaa muistaakseni vaihtoehdoiksi PWM ja voltage control. CPU/SYSFAN2&3 antaa ~12V mutta SYSFAN1 antaa vain ~6.5V, jännitteet eivät juurikaan muutu kuormitettaessa kun tuulettimet alkavat pyöriä kovemmin (SF1:ssä ei kiinni propellia). Ja lisää kun tonki niin SYSFAN2&3 PWM ei sitten taida seurata CPU lämpöjä vaan jotain muuta (seuraakohan yhtään mitään?) koska ei laukkaa samaan tahtiin CPUFAN PWM:n kanssa.

ML120 paketin hinta tosiaan ~sama kuin noissa muissa mutta näistä käppyröistä tulkkasin että olisi vähän huonompi perffi, lähinnä tuo "Pressure (mm H2O) / CFM" kuvaaja. Mahtaakohan nuo olla ihan höpö höpö mittauksia ja mitä muuta asiassa pitäisi osata ottaa huomioon?

ML120 & Grand Flex: Recensione ventole Corsair ML - Magnetic Levitation fan
TY143: Recensione Thermalright Silver Arrow SB-E Extreme
 
Viimeksi muokattu:
En ole mitannut onko emolla aito PWM paikka mutta Z77-D3H BIOS antaa muistaakseni vaihtoehdoiksi PWM ja voltage control.

ML120 paketin hinta tosiaan ~sama kuin noissa muissa mutta näistä käppyröistä tulkkasin että olisi vähän huonompi perffi, lähinnä tuo "Pressure (mm H2O) / CFM" kuvaaja. Mahtaakohan nuo olla ihan höpö höpö mittauksia ja mitä muuta asiassa pitäisi osata ottaa huomioon?

ML120 & Grand Flex: Recensione ventole Corsair ML - Magnetic Levitation fan
TY143: Recensione Thermalright Silver Arrow SB-E Extreme

käy kattomassa tuo ml ketjun alotuspostaus. Siellä on aika selkeää kuvaajaa ja muutenkin asiallinen postaus noista ml-sarjalaisista. Tehokkuudella noissa huippupään tuulettimissa alkaa erot olemaan aika minimaalisia, mutta nuo magalevit ovat kyllä ehdotonta huippua. Toki jokainen tekee omat päätökset esim äänen laadusta, mutta esimerkiksi itselle ei tule enää muuta kuin ml sarjan tuulettimia jos vaan mahdollista (esim slimmeinähän noita ei saa).

Corsair ML-sarjan tuulettimet (MagLev)
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 248
Viestejä
4 490 997
Jäsenet
74 171
Uusin jäsen
äänihaitta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom