Miksi keskittyä lähiaikoihin kun ne on menneet pieleen kautta linjan?
Käytännössä kaikki jatkuvat ennusteet ja huolestuneisuudet joka ikisen tapahtuman, juhlan, pyhän, loman, koulujen alun, koulujen lopun jne. yhteydessä miten lähtee käyrät nousuun. Sähän olit keväällä huutamassa kouluja ja päiväkotejakin kiinni.
Ja vaikka lopulta menisi oikein niin se on silti 99 kertaa väärässä, kerran oikeassa.
Jos seurasit THL:n tilastoja, niin huomasit kyllä, että hyvin tapauksia levisi lomien johdosta ympäri Suomea, varsinkin Lappiin ym lomapaikkakunnille.
Lisäksi tiukemmilla rajoituksilla tartunnat olisi saatu hyvin alas jo useampi kuukausi sitten ja toimivan rajavalvonnan kanssa olisi päästy paljon pienemmin yleisrajoituksiin (asim lasten harrastusten suhteen!
THL:n tilastoihin olen aina aika-ajoin pistänyt linkin, joista voit katsoa alueittain korona tapausmäärien kehitystä.
Ja se nyt on puupökkelöllekkin selvää, että jo Englannin variantti levisi varsin tehokkaasti koulujenkin kautta. Toisinsanoen koulujen aukipitämisen johdosta saimme rangaistuksena ison joukon muita, pitkiä rajoituksia. (Valittiin siis "koulut auki" ja " raskaat rajoitukset".) Tietysti jatkuva perus huolimattomuus ja tunarointi rajavalvonnan kanssa pahensi myöskin selvästi asiaa.
Ja hyvinhän nuo tapausmäärät olivat kevättalvella nousussa, kunnes otettiin ja kiristettiin rajoitteita välillä huomattavasti.
-------------------------------------------------------
Koronan kaltaisen ongelman kurissapitämisen kanssa kannattaa ymmärtää, että on eri vaiheita.
Myöhempien vaiheiden rajummat toimenpiteet toimivat luonnollisesti myös aikaisemmissa vaiheissa, mutta ovat turhia, kun kevyemmilläkin pärjätään.
Ja noihin rajumpiin toimenpiteisiin on mentävä vain, jos kevyemmät ryssitään. Itse olen ollut kokoajan sillä kannalla että optimiratkaisu olisi ollut tapausmäärien pitäminen hyvin alhaalla, jolloin pitkiä, raskaita yleissulkuja ei olisi tarvittu vaan olisi edetty "totaalisilla täsmäiskuilla" ja sitten rokotettu mahdollisimman nopeasti ja kattavasti.
Ainakin omasta mielestä viime talvi oli melko perseestä noiden sulkujen ja pakollisten turvatoimien takia.
Ja mitä tulevaisuuteen tulee, niin ei ole minkäänasteista panikoitia, kun toteaa, että
jos seuranta ja karanteenit nyt ryssitään, niin meillä on todennäköisesti tarvetta taas tiukemmille rajoituksille (sitä ei vielä tiedä, miten tiukoille). Ja tämän pystyy siis oikeinhyvin perustelemaan, kuten olen noissa aikaisemmissa viesteissäni tehnytkin.
Nythän kisaturisteilta on löytynyt jo 120:ltä koronaa ja ilmeisesti sitä deltavarianttia, joka siis esim Suomessa "hups" sulki sairaalan, kun levisi siellä yllättävän tehokkaasti. Ja jonka tapaukset ovat Israelissakin nousussa..