Koronavirus SARS-CoV-2 ja sen aiheuttama tauti COVID-19 (Yleinen keskustelu)

mestarikokki

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.06.2021
Viestejä
416
Ai.. sekö on salaliittoa jos mainitsee asiasta.



Nimenomaan tuo ASAP asian tiimoilla pohdituttaa. Viruksen kuolleisuus lähenee hädin tuskin prosenttia, jos ollaan oikein reiluja niin voi mennä päälle prosentin. Tässä ei mielestäni ole tarvetta hätiköidä asioita, 2010 esimerkiksi hätiköity H1N1-rokote (sikainfluenssa) loppujen lopuksi aiheutti narkolepsiaa. Samahan voi käydä tälläkin kertaa. Jotkut ovat jopa kuolleet itse rokotteeseen vaikka näiden tapausten määrä on onneksi todella harvinaisia. Onneksi suurimmalla osalla on kuitenkin vapaus itse valita ottaako rokotteen vai ei. Tutkimukset mitkä ovat omaan haltuuni saapunut eivät ole olleet omasta mielestäni riittäviä, tai ainakaan tarpeeksi vakuuttavia rokotteen ottamisen puolesta. Mua ei ainakaan haittaa odotella pidempiaikaisia tutkimustuloksia.
Muistetaan nyt se että viruksen kuolleisuus ollaan saatu noin prosenttiin rajoituksilla, suluilla ja maskeilla. Ilman näitä se olisi suurempi.

Kaikissa rokotteissa ja lääkkeissä on sivuvaikutuksia. Onneksi kukaan ei pakota sua ottamaan rokotetta. Buranaankin kuolee porukkaa vuosittain, mutta silti välillä otan buranaa kun tarttee.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
1 765
Ai.. sekö on salaliittoa jos mainitsee asiasta.



Nimenomaan tuo ASAP asian tiimoilla pohdituttaa. Viruksen kuolleisuus lähenee hädin tuskin prosenttia, jos ollaan oikein reiluja niin voi mennä päälle prosentin. Tässä ei mielestäni ole tarvetta hätiköidä asioita, 2010 esimerkiksi hätiköity H1N1-rokote (sikainfluenssa) loppujen lopuksi aiheutti narkolepsiaa. Samahan voi käydä tälläkin kertaa. Jotkut ovat jopa kuolleet itse rokotteeseen vaikka näiden tapausten määrä on onneksi todella harvinaisia. Onneksi suurimmalla osalla on kuitenkin vapaus itse valita ottaako rokotteen vai ei. Tutkimukset mitkä ovat omaan haltuuni saapunut eivät ole olleet omasta mielestäni riittäviä, tai ainakaan tarpeeksi vakuuttavia rokotteen ottamisen puolesta. Mua ei ainakaan haittaa odotella pidempiaikaisia tutkimustuloksia.
Mikä siinä rokotteessa on sellainen aine, joka sinua huolettaa kun olet selvästi asiaan perehtynyt tarkemmin? Verrattaen muihin rokotteisiin Comirnatyssa esimerkiksi on vähemmän ongelmia aiheuttavia aineita sekä viruksen proteiineja kuin ns. tavallisissa rokotteissa mitä on annettu kuten vertaat esim. H1N1-rokotetta jossa oli kunnon tehosteaineet sekä kasa viruksen proteiineja.

Itse taudinkin vaikka potiessa altistuu koko viruksen proteiinien kirjolle. Comirnatyssa se jäänee hyvin hyvin pieneksi näiden osalta. Jos ollaan huolissaan näistä, niin argumenttina ei voida pitää tätä. mRNA on hyvinkin tuttu mekanismi ja tätä on käytetty myös jo aiemmin eri hoidoissa. Ainoastaan lipideihin on tunnetusti yhdistetty näitä eritasoisia allergisia reaktioita.

Jos meillä ei olisi rokotteita ja pitäisimme vaikka 10 vuoden pitkäaikaisseurantajakson rokotteella ennen hyväksyntää, olisimme nykyisessä rajoitusjamassa sekä tähän lätkäistään päälle influenssa ja RS-virus ym. epidemiat päälle suomalaiselle terveydenhuollolle jos rajoituksia höllennetään. Kuolleisuus tautiin riippuu hyvin paljon siitä, millaista hoitoa vakavaan taudinkuvaan sairastunut saa. Nuorikin aikuinen kuolee helposti hoidon puutteen tai viivästymisen takia. Asianmukaisella hoidolla asia on täysin eri eli rajoituksia pitäisi olla koko ajan että hoito voitaisiin toteuttaa asianmukaisesti.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 153
Nimenomaan tuo ASAP asian tiimoilla pohdituttaa. Viruksen kuolleisuus lähenee hädin tuskin prosenttia, jos ollaan oikein reiluja niin voi mennä päälle prosentin. Tässä ei mielestäni ole tarvetta hätiköidä asioita, 2010 esimerkiksi hätiköity H1N1-rokote (sikainfluenssa) loppujen lopuksi aiheutti narkolepsiaa. Samahan voi käydä tälläkin kertaa. Jotkut ovat jopa kuolleet itse rokotteeseen vaikka näiden tapausten määrä on onneksi todella harvinaisia. Onneksi suurimmalla osalla on kuitenkin vapaus itse valita ottaako rokotteen vai ei. Tutkimukset mitkä ovat omaan haltuuni saapunut eivät ole olleet omasta mielestäni riittäviä, tai ainakaan tarpeeksi vakuuttavia rokotteen ottamisen puolesta. Mua ei ainakaan haittaa odotella pidempiaikaisia tutkimustuloksia.
Mikä on mielestäsi riittävä määrä testaamista ja monta vuotta tässä olisi pitänyt vielä testailla ja odotella? Kenellä ne testit olisi tehty? Tavallisilla ihmisillä? No, näinhän juuri tehdään, sillä nytkin on menossa ns. neljännen vaiheen testi, eli rokotukset on aloitettu ja tarkkaan seurataan miten rokote vaikuttaa ja tuleeko millaisia sivuvaikutuksia.

Mielestäni rokotteiden hyväksymisessä oltiin suorastaan ehkä liiankin varovaisia viime vuonna kun oli tälläinen pandemiatilanne päällä. Jälkiviisaana voi jossitella, että jos rokotteet, mitkä hyvänsä niistä, olisi otettu käyttöön esimerkiksi jo keväällä 2020, olisi epidemia saatu kenties kukistettua jo aikaa sitten eikä uusia pahoja muunnoksia olisi välttämättä päässyt syntymäänkään. Miljoonat olisi säästäneet henkensä.

Se surullisenkuuluisa ranskalaisrokotekin olisi ollut tyhjää parempi jos/kun ei kuitenkaan sinänsä pahoja sivuvaikutuksia aiheuta. Moderna "keksittiin" käytännössä yhdessä viikonlopussa tammikuussa 2020. Myyntiluvan sai vasta lähes vuosi myöhemmin.

Mutta ymmärrettävää myös, että kunnon testien valmistumista halutaan odottaa. Ja nyt ne tehtiin. Ei tässä paljon mitään mutkia oiottu. Vaikka oli kiire.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 202
Ei vaikuta tilanne kovin pahalta. Rokotemäärät ovat kolmisen viikkoa todella korkeita ja sen jälkeen vähän laskee määrät. Tilanne THL:n ilmaantuvuussivulla on 14 vuorokauden ajalta kaikilla alueilla alle 50, eli ilmaantuvuuden osalta ollaan jo kaikilla alueilla perusvaiheessa. Eiköhän nuo pari-kolme aluetta aika piakkoin siirry perusvaiheeseen virallisesti, jolloin koko maa olisi perusvaiheessa.

Intian variantti toki leviää Euroopassa jonkin verran (varsinkin briteissä), mutta tilanne on varsin hyvä rokotteiden takia vaikka kahta piikkiä vaaditaankin (koska jo yhdellä piikillä ainakin brittitutkimusten mukaan riski sairaalaan joutumiseen pienenee neljäsosaan tuotakin vastaan).
 
Liittynyt
02.12.2019
Viestejä
151
Mutku ne tekee miljardien voittoja tällä..

Tosin se on normaalia lääkekehityksessä. Jos onnistut teet parhaimmillaan satojen miljoonien rahasammon lääkkeestä. Jos tuotekehitys epäonnistuu häviät miljoonakaupalla rahaa. Se on jo huomattu korona lääkkeiden kehitystyössä.
Tottahan tuokin on. Ehkä itse vain karsastan ajatusta että toisen kärsimyksellä tai hädällä tehdään rahallista voittoa.
 
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
4 400
Intian variantti toki leviää Euroopassa jonkin verran (varsinkin briteissä), mutta tilanne on varsin hyvä rokotteiden takia vaikka kahta piikkiä vaaditaankin (koska jo yhdellä piikillä ainakin brittitutkimusten mukaan riski sairaalaan joutumiseen pienenee neljäsosaan tuotakin vastaan).
Britanniassa on Euroopan korkein ilmaantuvuus tällä hetkellä, n. 150 tapausta / 100 000 asukasta / 14 vrk. Ja suunta ylös. Siellä varmaan seurataan sairaalakuormitusta eikä enää niinkään puhtaita tartuntamääriä, luulisin.

Muita tartuntamäärissä nousevia maita ovat Portugali ja Venäjä. Ja vielä pikkuriikkinen Monaco. Kaikissa muissa Euroopan maissa lasketellaan.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 153
Britanniassa on Euroopan korkein ilmaantuvuus tällä hetkellä, n. 150 tapausta / 100 000 asukasta / 14 vrk. Ja suunta ylös. Siellä varmaan seurataan sairaalakuormitusta eikä enää niinkään puhtaita tartuntamääriä, luulisin.

Muita tartuntamäärissä nousevia maita ovat Portugali ja Venäjä. Ja vielä pikkuriikkinen Monaco. Kaikissa muissa Euroopan maissa lasketellaan.
Oletettavasti Venäjällä tilanne on kaikkein huonoin, mutta luotettavaa virallista tietoa sieltä ei ole saatavilla.

Kuitenkin viranomaiset on ihan julkisestikin huolestuneita tilanteesta siellä.

Kuvia ambulanssijonoista on postailtu someen. Väliaikaisia kenttäsairaaloja on käytössä. Aika hiljaista pitelee, että EU-maissa tai Britanniassa juuri ambulanssijonoja tai kenttäsairaaloja juuri tarvitaan ja nähdään nyt...



 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 637
Olipas hyvä strawman kommentti.
Perustelisitko? Jos sanot karsastavasi sitä että lääketehtaat tekevät voittoa tuotteillaan (tai siis osalla niistä, kun moni tuote jää pahasti tappiolliseksi jo kehitysvaiheessa), niin mikä olisi sinun vaihtoehto? Pelkällä pyhällä hengellä ei saa tällaista tutkimusta, kehitystä ja tuotantoa aikaiseksi.
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
3 541
Tottahan tuokin on. Ehkä itse vain karsastan ajatusta että toisen kärsimyksellä tai hädällä tehdään rahallista voittoa.
Entä yhtiöt jotka ovat satsanneet miljoonia-satoja miljoonia covid rokotteen kehitykseen ja huomaavatkin että rokote ei ole tarpeeksi tehokas joten tuo raha on hukkaan heitettyä. Ei sitä heille kukaan korvaa.

On tietysti hyvä että pidetään huolta rokotteiden/lääkkeiden hintatasosta, onneksi tälläinen kokomaailmaa koskeva pandemia on niin laaja ettei mitään härskiä rahastusta pääse millään syntymään. Joissain lääkkeissä näin on käynyt mutta se onkin sitten oma keskustelunaihe..
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 202
Ilman yksityisiä tahoja on toki vähän epätäydellinen lausahdus, mutta jos tarkoitettiin että ilman pörssiyrityksiä rokotteita ei kehitettäisi tai saataisi tehtyä on humpuukia.

Tässä pitää myös muistaa, että suurin osa (käytännössä kaikki) raha kehitykseen näissä Covid rokotteista tulee suoraan valtioilta ostolupausten muodossa. Eli jos joku luulee että rokote olisi tullut vuodessa ilman valtion takaamista ostoista niin luulee väärin. Se olisi todennäköisesti tullut siinä normaalissa kehitysajassa (eli n. kolmessa vuodessa) kuten normaalistikin.
 
Liittynyt
02.12.2019
Viestejä
151
Perustelisitko? Jos sanot karsastavasi sitä että lääketehtaat tekevät voittoa tuotteillaan (tai siis osalla niistä, kun moni tuote jää pahasti tappiolliseksi jo kehitysvaiheessa), niin mikä olisi sinun vaihtoehto? Pelkällä pyhällä hengellä ei saa tällaista tutkimusta, kehitystä ja tuotantoa aikaiseksi.
Perustella strawman-kommenttiasi? Muotoilet jo omia virkkeitä ja tulkintoja siitä lauseesta mitä kirjoitin.

Edit: typo
 
Viimeksi muokattu:

Pocket.demon

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
147
Millä argumentilla? Operoiko ne kenties Norwegianin lennoilla, jotka ei siis lennä nyt.

Syyttivät lentojoa, eli Finski ei lennä Prevezan. Ei oltais pahempaan turrerysään haluttu mennä.

Varattiin nyt sitten Apollon kautta Kreetalle.

Toivottavasti tässä kuukaudessa ehtii lähtee Kreikasta maskipakot pois.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 637
Perustella strawman-kommenttia? Muotoilet jo omia virkkeitä ja tulkintoja siitä lauseesta mitä kirjoitin.
Jos se oli olkiukko ja oletkin tosiaan jotain muuta mieltä kuin mitä viestistäsi ymmärsin, niin sitten voit varmaan vastata tuohon tarkentavaan kysymykseeni, vai kuinka?
 

mestarikokki

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.06.2021
Viestejä
416
Ilman yksityisiä tahoja on toki vähän epätäydellinen lausahdus, mutta jos tarkoitettiin että ilman pörssiyrityksiä rokotteita ei kehitettäisi tai saataisi tehtyä on humpuukia.

Tässä pitää myös muistaa, että suurin osa (käytännössä kaikki) raha kehitykseen näissä Covid rokotteista tulee suoraan valtioilta ostolupausten muodossa. Eli jos joku luulee että rokote olisi tullut vuodessa ilman valtion takaamista ostoista niin luulee väärin. Se olisi todennäköisesti tullut siinä normaalissa kehitysajassa (eli n. kolmessa vuodessa) kuten normaalistikin.
No juu, mutta sille on syynsä miksi ne suurimmat kapitalistisikamaat näitä rokotteita keksii. Ei noita rokotteita mistään Venezuelasta tai Suomesta tule. Miksiköhän?
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 320
Ai.. sekö on salaliittoa jos mainitsee asiasta.
Se on salaliittoa väittää ettei rokotteita ole testattu. Kuten sanoin, niin tuon jälkeen on tutkittu kyllä niin paljon, että ei kukaan voi vakavissaan enää väittää ettei olisi testattu.


Nimenomaan tuo ASAP asian tiimoilla pohdituttaa. Viruksen kuolleisuus lähenee hädin tuskin prosenttia, jos ollaan oikein reiluja niin voi mennä päälle prosentin. Tässä ei mielestäni ole tarvetta hätiköidä asioita, 2010 esimerkiksi hätiköity H1N1-rokote (sikainfluenssa) loppujen lopuksi aiheutti narkolepsiaa. Samahan voi käydä tälläkin kertaa. Jotkut ovat jopa kuolleet itse rokotteeseen vaikka näiden tapausten määrä on onneksi todella harvinaisia. Onneksi suurimmalla osalla on kuitenkin vapaus itse valita ottaako rokotteen vai ei. Tutkimukset mitkä ovat omaan haltuuni saapunut eivät ole olleet omasta mielestäni riittäviä, tai ainakaan tarpeeksi vakuuttavia rokotteen ottamisen puolesta. Mua ei ainakaan haittaa odotella pidempiaikaisia tutkimustuloksia.
No jotain oli pakko tehdä, ei tätä rajoitus linjausta voi loputtomasti jatkaa, joten kyllä tässä todellakin oli kiire. Korona ei mikään vaaraton tauti kaikille, joten kyllä ne rokotteet piti saada käyttöön, että kuolemat eivät pääse nousemaan ja sairaalat täyttymään. Se H1N1 ei aiheuttanut sairaalakuormitusta jne. Se narkolepsia oli todella harvinainen sivuvaikutus juuri tietyn geenin omaavilla. Ilman rokotuksia olisit ollut valmis vetämään seuraavat 5v näitä rajoituksia ja lockdowneja sen takia, että saadaan pitkäaikaisia tutkimuksia tehtyä? Yli 2 miljardia piikkiä on annettu, joten kyllä aika hyvin tiedetään mitkä ne haittavaikutukset on. Teoriassa joku haittavaikutus voi tulla vaikka 5v päästä rokotuksesta, mutta mitä sitten vaikka tulisikin tuollainen narkolepsian tapainen erittäin harvinainen haitta? Rokotteiden hyödyt ovat selvästi niin paljon suuremmat kuin sen haittavaikutukset, että kyllä se nyt oli selviö aloittaa rokotukset.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
724
Ehkä itse vain karsastan ajatusta että toisen kärsimyksellä tai hädällä tehdään rahallista voittoa.
Normaalirokotteen hinta länsimarkkinoilla on 50-200USD. Noin saman Suomenkin rokotusohjelmat maksaa siihen kuuluvista rokotteista. Se että Covid-19 rokotteita saa alle 20USD hintaan on oikeasti lähinnä hyväntekeväisyyttä. Näitä hintoja on täällä ruodittu aiemminkin ja todettu että esim. Pfizerin rokotteen tehdashinnaksi jää ihan sama muutama taala kuin AstraZ:tan. Astran ilmoitettu hinta on vapaasti tehtaan varastosta, Pfizerin taasen paikalliseen logistiikkakeskukseen syväjäädytettynä tuotuna. Tuo rahti ei ole ilmainen.

Vinkuisit rokotteen hinnasta jos se olisi se normi, eli uusi ja haluttu kustantaa sen 200usd/annos. Kuten kaikki muut rokotteet markkinoilla.

Täkäläisiä rokotehintoja Kelan korvauksen jälkeen voi ihmetellä vaikka tästä:
Rokotusten hinnasto

Vastaavia hintoja yleisille rokotteille USA:ssa:
Certified Travel Clinic NYC | Vaccines & Prescriptions
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 153
(Uudet) lääkkeet ja sairaanhoito ylipäätään ovat varsin kalliita, eikä tosiaan koronarokotteet ole siinä vertailussa suinkaan erityisen kalliita, päinvastoin.

Miettikääpä että mitä parilla kympillä saa suomalaisesta apteekista (ennen Kela-korvauksia), niin eipä kovin mullistavia lääkkeitä saa paitsi jotain vanhaa tavaraa. Tavallinen influenssapiikkikin varmaan maksaa enemmän, jossei kuulu riskiryhmään ja se pitää itse ostaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 189
Perustelisitko? Jos sanot karsastavasi sitä että lääketehtaat tekevät voittoa tuotteillaan (tai siis osalla niistä, kun moni tuote jää pahasti tappiolliseksi jo kehitysvaiheessa), niin mikä olisi sinun vaihtoehto? Pelkällä pyhällä hengellä ei saa tällaista tutkimusta, kehitystä ja tuotantoa aikaiseksi.
Tämähän se olisi. Lääkeyhtiöillä on eittämättä myös hyvin kyseenalaista toimintaa, joka joko vertautuu esimerkiksi tupakkateollisuuteen ja ironista kyllä, osin kilpailee suoraan sen kanssa. Koronarokote ei kuulu näihin.
 

cman

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 754
Tämähän oli jo tiedossakin, mutta aina mukavaa, että myös kotoiset havainnot tukevat käsitystä.

"Ylilääkäri Tero Varpula kertoo Ylelle, että kaikki Husin alueella viimeisen kuukauden aikana tehohoitoa saaneista potilaista ovat olleet sellaisia, joiden olisi pitänyt jo saada rokote, mutta jotka eivät ole ottaneet sitä.

ROKOTETTUJEN henkilöiden on havaittu sairastavan koronaviruksen aiheuttama tauti lievempänä, mikäli he saavat tartunnan. Usein tartunta on oireeton.


 
Liittynyt
26.02.2019
Viestejä
2 447
Ei se immuniteetti varmaan ikuisesti kestä. Itse ainakin hakisin rokotteen, jos sairastamisesta on jo puoli vuotta. Varsinkin kun oletan appiukkosi olevan ikänsä puolesta jo jonkinlaista riskiryhmää.
Tätä ei tietenkään vielä tiedetä. Pistin tänne kuitenkin aikaisemmin tutkimuksen missä todettiin, että kaikkia 4 (vai 5?) tarvittavaa solua oli vielä vuodenkin jälkeen sairastamisesta mitkä tarvitaan immuniteettiin muodostamiseen.

Tässä vielä kuitenkin lisää juttua tuosta. Itse en ainakaan viitsi maksaa kahta vakuutusmaksuakaan samasta asiasta näin verrannollisesti. Eihän rokotteenkaan tehoa vielä tiedetä, että kuinka pysyvää se on vai tarvitaanko tehostetta joka vuosi.


Lyhyt lainaus, kun ei viitsi koko juttua tänne lainata mutta jos kiinnostaa voi käydä jutun lukemassa. Toki löytyy muitakin, jos haluaa lisää etsiä.
Good news: Mild COVID-19 induces lasting antibody protection
People who have had mild illness develop antibody-producing cells that can last lifetime

Months after recovering from mild cases of COVID-19, people still have immune cells in their body pumping out antibodies against the virus that causes COVID-19, according to a study from researchers at Washington University School of Medicine in St. Louis. Such cells could persist for a lifetime, churning out antibodies all the while.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 153
Tätä ei tietenkään vielä tiedetä. Pistin tänne kuitenkin aikaisemmin tutkimuksen missä todettiin, että kaikkia 4 (vai 5?) tarvittavaa solua oli vielä vuodenkin jälkeen sairastamisesta mitkä tarvitaan immuniteettiin muodostamiseen.

Tässä vielä kuitenkin lisää juttua tuosta. Itse en ainakaan viitsi maksaa kahta vakuutusmaksuakaan samasta asiasta näin verrannollisesti. Eihän rokotteenkaan tehoa vielä tiedetä, että kuinka pysyvää se on vai tarvitaanko tehostetta joka vuosi.


Lyhyt lainaus, kun ei viitsi koko juttua tänne lainata mutta jos kiinnostaa voi käydä jutun lukemassa. Toki löytyy muitakin, jos haluaa lisää etsiä.
Vaikka sairastaminen yleensä antaakin hyvän suojan joksikin aikaa tai pidemmäksikin aikaa, niin rokote "buustaa" sitä entisestään eli kyllä se kannattaa ottaa.

Toki moraalisessa mielessä on tietysti "jaloa", että antaa sen annoksensa ensin jollekin toiselle, joka ei vielä ole tautia sairastanut. Ja ottaa sitten itse sen rokotteen myöhemmin.
 
Liittynyt
26.02.2019
Viestejä
2 447
Vaikka sairastaminen yleensä antaakin hyvän suojan joksikin aikaa tai pidemmäksikin aikaa, niin rokote "buustaa" sitä entisestään eli kyllä se kannattaa ottaa.

Toki moraalisessa mielessä on tietysti "jaloa", että antaa sen annoksensa ensin jollekin toiselle, joka ei vielä ole tautia sairastanut. Ja ottaa sitten itse sen rokotteen myöhemmin.
Jos tutkimisten mukaan (oletetaan näin) saat immuniteetin sairastamisella, niin mitä lisäarvoa buustaus tuo? Saat mega immuniteetin tai jotain? Katostaan sitten lisää, kun saadaan lisää tutkimustulosta tästä. Tai sitten minä tai muut käsittävät sanan immuuni jotenkin erilailla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 126
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 153
Jos tutkimisten mukaan (oletetaan näin) saat immuniteetin sairastamisella, niin mitä lisäarvoa buustaus tuo? Saat mega immuniteetin tai jotain? Katostaan sitten lisää, kun saadaan lisää tutkimustulosta tästä. Tai sitten minä tai muut käsittävät sanan immuuni jotenkin erilailla.
Ei sairastaminen mitään 100% suojaa anna lyhyelläkään tähtäimellä, ja immuniteetti toki vähenee ajan funktiona. Onhan näitä tapauksia maailmalla ollut, että ihmiset ovat sairastuneet uudelleen.

Kyllä mä sen rokotteen ottaisin, niin sitten on ainakin hyvä suoja. Ehkä yksi annos riittää...
 
Liittynyt
26.02.2019
Viestejä
2 447
Ei sairastaminen mitään 100% suojaa anna lyhyelläkään tähtäimellä, ja immuniteetti toki vähenee ajan funktiona. Onhan näitä tapauksia maailmalla ollut, että ihmiset ovat sairastuneet uudelleen.

Kyllä mä sen rokotteen ottaisin, niin sitten on ainakin hyvä suoja. Ehkä yksi annos riittää...
Olen jo muutaman tutkimuksen tänne laittanut mitkä ovat erimieltä kanssasi immuunista sairastelun jälkeen. Joitakin tapauksia voi olla, että on sairastanut uudelleen, mutta taitaa olla juurikin niitä poikkeuksia. Tai sitten ensimmäinen tulos on ollut väärä positiivinen. Näitäkin on ollut. Tai sitten (kuten tämäkin on todettu), että virus näyttäytyy vielä kuukausienkin päästä positiivisena testissä ja Suomessa jotkut lääkärikeskukset ei edes testaa ohjeistuksen mukaan toista kertaa tämän takia. (tästäkin olen laittanut tänne juttua).

Mutta toki sinä saat ottaa rokotteen vaikka olisitkin sairastanut. En yritä kääntää kenenkään päätä etteikö voisi tai saisi ottaa. Tietysti, jos et lue noita linkkejä vaan haluat vängätä, sekin on tietysti eri asia.

Edit. Tässä vielä nopea löytö. Ei jaksanut lukea koko juttua enää, mutta tuo osui silmään.


Suomessa uudelleen sairastaneet ovat yksittäistapauksia
Suomessakin on kuvattu muutamia yksittäistapauksia, joissa henkilö on todettu kahdesti koronaviruspositiiviseksi. Kattavaa tietoa uudelleensairastaneista ei kuitenkaan Suomessa kerätä – eikä syytä uudelleensairastamiseen myöskään tiedetä varmaksi.

– Vaikuttaa siltä, että sairastumistapauksissa on useimmiten ollut kyse vanhan, edellisen infektion häntimistä eli positiiviset näytteet ovat olleet vanhan infektion jäänteitä, arvioi HUSin ylilääkäri Asko Järvinen.

Immunologian professori Seppo Meri uskoo, että toisen tartunnan saaminen voi olla mahdollista, jos ensimmäinen sairastettu infektio jää niin lieväksi, ettei se suojaa uudelta infektiolta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 153
Olen jo muutaman tutkimuksen tänne laittanut mitkä ovat erimieltä kanssasi immuunista sairastelun jälkeen. Joitakin tapauksia voi olla, että on sairastanut uudelleen, mutta taitaa olla juurikin niitä poikkeuksia. Tai sitten ensimmäinen tulos on ollut väärä positiivinen. Näitäkin on ollut. Tai sitten (kuten tämäkin on todettu), että virus näyttäytyy vielä kuukausienkin päästä positiivisena testissä ja Suomessa jotkut lääkärikeskukset ei edes testaa ohjeistuksen mukaan toista kertaa tämän takia. (tästäkin olen laittanut tänne juttua).

Mutta toki sinä saat ottaa rokotteen vaikka olisitkin sairastanut. En yritä kääntää kenenkään päätä etteikö voisi tai saisi ottaa. Tietysti, jos et lue noita linkkejä vaan haluat vängätä, sekin on tietysti eri asia.

Edit. Tässä vielä nopea löytö. Ei jaksanut lukea koko juttua enää, mutta tuo osui silmään.


Sairastamisen tuoma suoja on toki hyvä keskipitkällä aikavälillä, mutta miten on vuosien tähtäimellä? Buusterilla suojaa voidaan vahvistaa eikä sitten tarvitse jossitella ja arvuutella-parvuutella joskus 2023, että vieläköhän immuniteettia on vaiko ei.

Sitä paitsi se voi vaihdella yksilöllisesti, että miten vahva immuniteetti tulee sairastamisen myötä. Tai onhan näitä tutkittukin ja mielestäni juuri näin on. Joillekin tulee vain heikko immuniteetti, jonka pysyvyys pidemmällä tähtäimellä on arveluttavaa.

Buusteria me muutkin saatetaan vielä tarvita...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 202
Onhan maailmalla todettu jo epidemian alkuaikoina ainakin kaksi todistettavasti uudelleen sairastunutta.

Mutta eihän tuo koko populaatiossa näy todennäköisesti mitenkään, kun kerran mitään selviä massatapauksia ei ole tullut selville (toinen oli reissukaveri ja toisella oli todettu joku autoimmuniteetti sairaus). Mutta toki toisen kerran sairastaminen esim. täysin oireettomana on ihan mahdollista nykytiedon valossa (mitä rokotetuista tiedetään).

Mutta immuniteetin muodostuminen on hyvinkin yksilöllistä. Vaikka siis rokotteen teho olisi populaatiossa 94% tautia vastaan, niin ei taudin sairastaminenkaan välttämättä herätä vasta-aineita välttämättä juuri tuosta eroten. Kyse on kuitenkin esiintyvyydestä ja tilastomatematiikasta ja yksilölliset erot vaihtelevat tietty paljon.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 109
Tämähän oli jo tiedossakin, mutta aina mukavaa, että myös kotoiset havainnot tukevat käsitystä.

"Ylilääkäri Tero Varpula kertoo Ylelle, että kaikki Husin alueella viimeisen kuukauden aikana tehohoitoa saaneista potilaista ovat olleet sellaisia, joiden olisi pitänyt jo saada rokote, mutta jotka eivät ole ottaneet sitä.

ROKOTETTUJEN henkilöiden on havaittu sairastavan koronaviruksen aiheuttama tauti lievempänä, mikäli he saavat tartunnan. Usein tartunta on oireeton.


.. ja sitten yhteiskunta tuhlaa näiden hoitoon kymppitonneja/nuppi, kun se rokote olisi maksanut kymppejä. Näille olisi ihan oikein, että maksaisivat itse hoitonsa kaikki todelliset kustannuksensa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 109
No sen saman pitää sitten päteä kaikkeen muuhunkin. En mäkään halua maksaa esim. jonkun spandex-pellen tehohoitokuluja kun on nauriina, kun vähän tötöilty.
Mitähän ihmettä nyt oikein horiset. Laittamalla tietystä materiaalista tehtyjä vaatteita päälleen ei joudu sairaalahoitoon, ellei ole allerginen kyseiselle materiaalille.

Ja aika monilla ihmisillä on vapaa-ajan tapaturmavakuutus josta harrastuksissa tapahtuneiden onnettomuuksien hoidot katetaan. Ja sitten kun idiootit autoilijat kiilaa pyöräilijöitä ojaan, hoidot maksetaan näiden idioottien autoilijoiden vakuutuksista.

Ja keskimäärin ihmisten kuntoiluharrastuksilla yhteiskunta nimenonaan säästää todella suuria summia elintasosairauksien hoidossa.

Että meni kyllä todella typeräksi whataboutismiksi tuo kommenttisi.

Ei ole mitään "kaikkea muuta" mihin pätisi samanlainen typeryys ja turha yhteiskunnan sairaanhoidon kuormittaminen kuin rokotuksista kieltäytymiseen, paitsi ehkä päihteiden käyttö. Ja etanolia ja nikotiinia jo verotetaan aika reippaasti ja aika lailla muut huumaavat aineet on kielletty.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
02.06.2019
Viestejä
328
Kultakala taitaa olla kesälomilla tuomitsemassa yksittäisiä kansalaisia yhteiskunnan terveyspalvelujen ulkopuolelle.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 109
kultakala taitaa olla kesälomilla tuomitsemassa yksittäisiä kansalaisia yhteiskunnan terveyspalvelujen ulkopuolelle
Melkoista olkiukkoilua.

Ei, vaan totean, että ihmisten pitäisi ottaa vastaan se yhteiskumman tarjoama ennaltaehkäisevä hoito mitä heille ilmaiseksi tarjotaan, mutta jos ovat niin typeriä, että siitä kieltäytyvät, maksakoot itse sitten sen kalliimman hoidon jota typeryytensä/kieltäytymisensä takia tarvitsevat.

Se, että yhteiskunnan rahoja tuhlataan suuria määriä rokotuksista kieltäytyvien hoitojen maksamiseen on vaan typerää ja väärin.

Ja se, että ihminen joutuu itse maksamaan typeryytensä seuraukset ei ole mitään terveyspalvelujen ulkopuolelle tuomitsemista.

Päin vastoin, nyt noiden sairaaloita kuormittavien idioottien takia joidenkin muiden hoidot lykkääntyy.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
2 693
Melkoista olkiukkoilua.

Ei, vaan totean, että ihmisten pitäisi ottaa vastaan se yhteiskumman tarjoama ennaltaehkäisevä hoito mitä heille ilmaiseksi tarjitaan, mutta jos ovat niin typeriä, että siitä kieltäytyvät, maksakoot itse sitten sen kalliimman hoidon jota typeryytensä/kieltäytymisensä takia tarvitsevat.

Se, että yhteiskunnan rahoja tuhlataan suuria määriä rokotuksista kieltäytyvien hoitojen maksamiseen on vaan typerää ja väärin.

Ja se, että ihminen joutuu itse maksamaan typeryytensä seuraukset ei ole mitään terveyspalvelujen ulkopuolelle tuomitsemista.

Päin vastoin, nyt noiden sairaaloita kuormittavien idioottien takia joidenkin muiden hoidot lykkääntyy.
Tässä ajattelussa on liikaa ongelmia, iso osa meistä ei välitä fyysisestä kunnostaan, liikasyömisestään, tupakoinnistaan ynm ja sairastuttuaan on yhteiskunnan avun varassa eli veronmaksajien. Tietysti asia ei ole AIVAN sama kuin verrataan koronarokotteeseen, mutta ihan samalla tavalla meitä on valistettu kouluajoilta lähtien oman terveytemme hoidosta.

Ja silti:
Osa on niin typeriä ettei ota rokotetta, kyllä vain ja sairastuu.
Osa on niin typeriä ettei välitä mitä suuhunsa laittaa ja syö/juo itsensä sairaaksi, diabetekset, työkyvyttömyydet ynm.
Sairaaloita ja systeemiä rasitetaan monesta syystä johon välinpitämättömyyskin liittyy, omasta itsestään.

Korona näemmä aiheuttaa paljon tunteita mutta samalla unohdetaan että koko järjestelmä yhteiskunnassamme perustuu siihen että saat apua, olet sitten hölmöillyt kuinka paljon tahansa terveytesi kanssa, se tulee vastaan. Itse näin keski-ikäisenä olen pudottanut 20 kiloa painoa, urheilen, leikkasin sokerit pois ja olen elämäni kunnossa ja otin koronarokotteenkin. 2 vuotta sitten olin huonompaan suuntaan menossa, elämäntapojeni kanssa. Äskeisellä meinasin sitä, etten silti jaksa ärsyyntyä ihmisistä jotka toimii toisin, se on heidän asiansa mitä terveydellään tekee. Suomalaisessa terveydenhuollossa systeemi nyt on tämä ja se tuskin on muuttumassa, korona kun ei kaikesta huolimatta ole kuin lopulta yksi ongelma muiden joukossa, ja jonka hoidosta jotkut kieltäytyy.

Edit: Pitäisi kai lisätä että toki korona on yhteinen asia hoitaa pois, mutta osaa se ei kiinnosta kuitenkaan. Pitää vain tehdä oma osuutensa, minkä pystyy noudattaen suosituksia, thats it.
 
Viimeksi muokattu:

Uranus

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.03.2020
Viestejä
374
Tämähän oli jo tiedossakin, mutta aina mukavaa, että myös kotoiset havainnot tukevat käsitystä.

"Ylilääkäri Tero Varpula kertoo Ylelle, että kaikki Husin alueella viimeisen kuukauden aikana tehohoitoa saaneista potilaista ovat olleet sellaisia, joiden olisi pitänyt jo saada rokote, mutta jotka eivät ole ottaneet sitä.

ROKOTETTUJEN henkilöiden on havaittu sairastavan koronaviruksen aiheuttama tauti lievempänä, mikäli he saavat tartunnan. Usein tartunta on oireeton.


Viime vuonna ennen rokotetta myös hyvin moni sairasti taudin jopa oireita ;)

Tamperelaisen sairaalan seulonnassa 19 positiivisesta korononäytteestä 15 saatiin testihetkellä oireettomalta potilaalta.
 

Uranus

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.03.2020
Viestejä
374
Ei tuo nyt ihan rehellinen tapa ole, kun läheskään kaikkien kuolinsyy tuskin on se korona kun se mediaani ikä taisi olla ~84v (Suomessa) tms. Kuolinsyy kun kuitenkin jokaiselle merkitään sinne kuolintodistukseen, niin ihan hyvin voitaisiin sen perusteella mennä, mutta pelotteluun saadaan isommat lukemat tekemällä näin.
Hiljaa hissukseen aletaan koronakuolemia korjaamaan ”tarkentamaan” alaspäin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 246
Covid(2019) asettuu Suomen osalta aiempien vastaavantasoisten tautien kartalla "hongkongilaisen" tienoille:

Influenssavirus muuntuu herkästi. Ajoittain se muuttuu niin radikaalisti, että pystyy aiheuttamaan maailmanlaajuisen pandemian.

Tilastoidun ajanjakson ensimmäinen influenssapandemia, vuosina 1956–1958 riehunut aasialainen näkyy kuolemansyytilastossa piikkinä. Suomessa epidemia oli pahimmillaan marraskuusta 1957 tammikuuhun 1958 ja tappoi yhteensä 1 800 henkeä. Suurin osa kuolemista osui vuodelle 1957. (Linnanmäki 2005).

Vain vuosikymmen myöhemmin, vuonna 1968, puhkesi uusi influenssapandemia, ns. hongkongilainen (Linnanmäki 2005). Suomessa se oli edeltäjäänsä lievempi aiheuttaen tuhat kuolemaa, joista suurin osa tapahtui vasta taudin toisessa aallossa vuonna 1969.
[Kuinka monen kuoleman syy on influenssa – kertovatko luvut kaiken? | Tieto&trendit]

Näissähän korostuu historiallisesti Kiinan suunta, ja syitä on luultavasti muitakin kuin se, että tykkäävät syödä raakoja lepakoita ja/tai tutkia lepakoita kelvottomilla suojavarustuksilla. Miksi ei tule latinalaisesta amerikasta epidemioita? Toisin päin toimii, eli muiden mantereiden kulkutaudit osuu rajusti mm. Peru/Kolumbia/Brasilia- suunnan etnisyyteen.
 
Viimeksi muokattu:

mestarikokki

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.06.2021
Viestejä
416
No sen saman pitää sitten päteä kaikkeen muuhunkin. En mäkään halua maksaa esim. jonkun spandex-pellen tehohoitokuluja kun on nauriina, kun vähän tötöilty.
Onhan näitä joo: tupakoitsijat, viinaa juovat, sairaalloisen ylipainoiset, kaiken maailman vaarralliset harrastukset yms yms.

Tolle tielle kun lähdetään, niin saa kaikki maksaa omat mokansa. Sopii toki mulle, mutta ei siitä koronarokotteesta nyt tarvitse noin vitusti jeesustella ja samalla unohtaa omat tötöilynsä.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
.. ja sitten yhteiskunta tuhlaa näiden hoitoon kymppitonneja/nuppi, kun se rokote olisi maksanut kymppejä. Näille olisi ihan oikein, että maksaisivat itse hoitonsa kaikki todelliset kustannuksensa.
Sama sitten tupakoitsijoille kun keuhkosyöpä iskee ja läskit myös :think:

Meneeköhän läpi?
 
Liittynyt
04.08.2017
Viestejä
732
Varmaan ollutkin jo täällä ja maallikkohan hänkin on, mutta mielestäni hyvä ja itseenikin vaikuttanut avautuminen Linus Torvaldsilta.

"Ihan vaan siltä varalta, että haluat oppia jotakin: mRNA ei muuta geenejäsi millään tavoin. Se on täsmälleen samanlainen välittäjänä – väliaikaisena sellaisena – toimiva aine, jota solut tuottavat koko ajan osana normaalia toimintaansa. MRNA-rokote luo sekvenssin, joka saa omat solusi luomaan piikkiproteiinia, jotta elimistösi oppii tunnistamaan sen.

Lähetti-RNA:n puoliintumisaika on muutama tunti. Rokote katoaa kehostasi päivässä tai parissa. Sillä ei ole muita pitkäaikaisvaikutuksia kuin että kehosi oppii tunnistamaan ja tuhoamaan vieraat proteiinit. (Tämäkin vaikutus hiipuu, mutta kestää paljon pidempään kuin muutaman päivän.) Ja kyllä, kun kehosi oppii puolustautumaan vieraita aineita vastaan, olosi saattaa tuntua jonkin aikaa paskalta. Se on luonnollinen reaktio siihen, että solusi käyttävät resurssejaan oppiakseen puolustautumaan uusia uhkia vastaan.

Kaikista rokotteista mRNA-pohjaiset ovat nykyaikaisimpia ja parhaiten kohdistettuja – juuri siksi, että niissä *ei* tarvita rokotteissa yleisiä geneettisiä aineksia (eli ei tarvetta kokonaiselle – vaikkakin heikennetylle – geneettiselle bakteeri- tai virusainekselle). Toisin sanoen mRNA-rokotteissa on *vähemmän* vierasta ainesta kuin perinteisissä rokotteissa. Ja *paljon* vähemmän kuin aidossa covid-19-viruksessa, joka leviää sinunkin naapuristossasi.

Ihan oikeasti: kuka tahansa, joka sanoo muuta ja väittää rokotteen muuttavan geenejäsi, on yksinkertaisesti tietämätön. Lopeta rokotevastaisten valheiden uskominen ja suojele perhettäsi ja läheisiäsi. Mene rokotettavaksi…"

Itselle aukesi tuossa juuri sopivasti keskiviikkona ajanvaraus ja samalle päivälle heti aika. Mielestäni varsin hyvin järjestetty kuvio ja sujuvasti onnistui työpaivan keskellä. 10 min rokotteen saannin jälkeen tuli vähän heikko olo, mutta se meni nopeasti ohi - varmaan joku psykosomaattinen juttu, koska jos olisi joku oikea vaikutus, niin tuskin menisi tuollain hetkessä ohi? En kyllä jännittänytkään, mutta sama tuo - 3kk päästä sitten seuraava.
 
Liittynyt
01.03.2017
Viestejä
656
Sama sitten tupakoitsijoille kun keuhkosyöpä iskee ja läskit myös :think:

Meneeköhän läpi?
Kultala on siinä täysin oikeassa, että yhteiskunnassa huudetaan kovaan ääneen kuinka rokote maksaa x rahaa ja vedotaan kuvitteelliseen "yksilönvapauteen" ja jätetään se ottamatta.
Sairastumisen hetkellä tämä yksilönvapauden sotilas ei kuitenkaan soita tukijoukoilleen vaan sinne julkiseen terveydenhuoltoon ja vaatii itselleen hoitoa joka tulee maksamaan monikymmenkertaisesti rokotteeseen nähden.

Se että yhteiskunta kerää läskeiltä sokeriveroa, rokotevastaisilta loton avulla idioottiveroa ja tupakoivilta muuten vaan veroa on tapa rahoittaa heidän tulevaa hoitojaksoa sairaalassa ja pitää yhteiskuntarauha maassa.
Täysin utopiaa että usko yksilönvapauteen murrettaisiin ja piikitettäisiin jokainen, uskoi hän sitten mihin tahansa, mutta jotain yhteiskunnalle on tapahtunut 1985 - 2021 välillä, -85 poliorokotteen otti 95% kansasta
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Kultala on siinä täysin oikeassa, että yhteiskunnassa huudetaan kovaan ääneen kuinka rokote maksaa x rahaa ja vedotaan kuvitteelliseen "yksilönvapauteen" ja jätetään se ottamatta.
Sairastumisen hetkellä tämä yksilönvapauden sotilas ei kuitenkaan soita tukijoukoilleen vaan sinne julkiseen terveydenhuoltoon ja vaatii itselleen hoitoa joka tulee maksamaan monikymmenkertaisesti rokotteeseen nähden.

Se että yhteiskunta kerää läskeiltä sokeriveroa, rokotevastaisilta loton avulla idioottiveroa ja tupakoivilta muuten vaan veroa on tapa rahoittaa heidän tulevaa hoitojaksoa sairaalassa ja pitää yhteiskuntarauha maassa.
Täysin utopiaa että usko yksilönvapauteen murrettaisiin ja piikitettäisiin jokainen, uskoi hän sitten mihin tahansa, mutta jotain yhteiskunnalle on tapahtunut 1985 - 2021 välillä, -85 poliorokotteen otti 95% kansasta
Kaikilta kerätään veroa että heillä on ilmainen terveydenhuolto :facepalm:
 

vipe

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 887
Täysin utopiaa että usko yksilönvapauteen murrettaisiin ja piikitettäisiin jokainen, uskoi hän sitten mihin tahansa, mutta jotain yhteiskunnalle on tapahtunut 1985 - 2021 välillä, -85 poliorokotteen otti 95% kansasta
Niin, itsekin lapsena poliorokotteen sain sokeripalassa enkä muista että asiasta olisi edes kysytty tai mitään foliohattua tarvinnut viritellä. Silloin ei kyllä ollut intternetsiä tai muita tehokkaita tapoja levittää salaliittoteorioita kuin paikalliset kylähullut.

Polio on kuitenkin melko kylmäävä tauti tähän verrattuna kaikinpuolin. Ja erityisen ikävän siitä tekee se että tarttuu pääasiassa lapsiin. Koronallahan tilanne on juuri päinvastoin...Veikkaisin että jos lapset olis olleet koronan "kohderyhmää" vakavan sairastumisen puolesta, olis monet yhteiskunnat seisahtaneet täysin ja porukka lukkiutunut koteihinsa.

Nyt kun niittää lähinnä vanhuksia jotka muutenkin omaa eniten sairauksia ja saattaa kuolla muutenkin jo pelkästä yskäisystä tai kävelystä postilaatikolle tilanne on ihan eri.

Polio on myös hyvä esimerkki miten se on tapettu rokotteilla globaalisti lähes kokonaan. Toivoa sopii että koronarokotettakin otettaisiin niin paljon että jäisi lähinnä "shithoulistaneihin" pyörimään.

Ps. Veroina tullut maksettua aika moninverroin jo hoito mitä en ole koskaan vielä tarvinnut ja toivottavasti en tarvikaan. Urheiluvammat on kattanut vakuutus josta toki maksan vielä lisää. Silti hyväksyn asian että ns. "köyhät" voivat itsensä tarvittaessa hoidattaa mun rahoilla. Kukaan tuskin haluaa USA-tyylistä sairausvakuutusjärjestelmääkään tänne.
 

mestarikokki

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.06.2021
Viestejä
416
Kultala on siinä täysin oikeassa, että yhteiskunnassa huudetaan kovaan ääneen kuinka rokote maksaa x rahaa ja vedotaan kuvitteelliseen "yksilönvapauteen" ja jätetään se ottamatta.
Sairastumisen hetkellä tämä yksilönvapauden sotilas ei kuitenkaan soita tukijoukoilleen vaan sinne julkiseen terveydenhuoltoon ja vaatii itselleen hoitoa joka tulee maksamaan monikymmenkertaisesti rokotteeseen nähden.

Se että yhteiskunta kerää läskeiltä sokeriveroa, rokotevastaisilta loton avulla idioottiveroa ja tupakoivilta muuten vaan veroa on tapa rahoittaa heidän tulevaa hoitojaksoa sairaalassa ja pitää yhteiskuntarauha maassa.
Täysin utopiaa että usko yksilönvapauteen murrettaisiin ja piikitettäisiin jokainen, uskoi hän sitten mihin tahansa, mutta jotain yhteiskunnalle on tapahtunut 1985 - 2021 välillä, -85 poliorokotteen otti 95% kansasta
Kansa totutettu siihen että on erittäin paljon oikeuksia mutta samalla erittäin vähän velvollisuuksia. Tällaista porukka äänestää ja siis myös saa.
 
Liittynyt
26.02.2019
Viestejä
2 447
Kultala on siinä täysin oikeassa, että yhteiskunnassa huudetaan kovaan ääneen kuinka rokote maksaa x rahaa ja vedotaan kuvitteelliseen "yksilönvapauteen" ja jätetään se ottamatta.
Sairastumisen hetkellä tämä yksilönvapauden sotilas ei kuitenkaan soita tukijoukoilleen vaan sinne julkiseen terveydenhuoltoon ja vaatii itselleen hoitoa joka tulee maksamaan monikymmenkertaisesti rokotteeseen nähden.

Se että yhteiskunta kerää läskeiltä sokeriveroa, rokotevastaisilta loton avulla idioottiveroa ja tupakoivilta muuten vaan veroa on tapa rahoittaa heidän tulevaa hoitojaksoa sairaalassa ja pitää yhteiskuntarauha maassa.
Täysin utopiaa että usko yksilönvapauteen murrettaisiin ja piikitettäisiin jokainen, uskoi hän sitten mihin tahansa, mutta jotain yhteiskunnalle on tapahtunut 1985 - 2021 välillä, -85 poliorokotteen otti 95% kansasta
Poliorokote mainittu, Suomen epidemia tosiaan -84-85 vasta ja Poliorokote oli kehitetty jo n. 30 vuotta aikaisemmin. Ei tuossa(kaan) alku mennyt ihan putkeen, jos katsoo mitä silloin tapahtui, kun nopeasti piti saada rokote markkinoille.

Edit. Laitetaan tähän vielä, että poliorokote tuli kansalliseen rokoteohjelmaan -57 Suomessa
 
Viimeksi muokattu:

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 204
Jahas, nyt alkoi meidän moderaattoreiden rokotus omalla paikkakunnalla, eli 91-syntyneistä lähtien pääsee piikille. Varasin oman ajan.
Olisi ollut tänään rokotus, mutta kun otin muutama päivä sitten lääkärin kanssa puheeksi rokotteen ja mahdolliset haittavaikutukset, niin suositteli olemaan ottamatta, sillä itsellä jokin piilevä autoimmuunisairaus, pari vuotta sitten sairastettuani influenssan puski oireet ekaa ja toistaiseksi viimeistä kertaa päälle, 3kk kesti eikä ole sittemmin kuulunut eikä näkynyt, mutta ei voinut lääkäri rokotetta suositella ennen kuin on sisätautien erikoislääkärillä käyty. No, siirsin rokotusta niin että ehtii käydä ennen ottoa. Hieman epäluottamusta herättää rokotetta kohtaan, mutta onhan tuo toki pientä riskipeliä.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Olisi ollut tänään rokotus, mutta kun otin muutama päivä sitten lääkärin kanssa puheeksi rokotteen ja mahdolliset haittavaikutukset, niin suositteli olemaan ottamatta, sillä itsellä jokin piilevä autoimmuunisairaus, pari vuotta sitten sairastettuani influenssan puski oireet ekaa ja toistaiseksi viimeistä kertaa päälle, 3kk kesti eikä ole sittemmin kuulunut eikä näkynyt, mutta ei voinut lääkäri rokotetta suositella ennen kuin on sisätautien erikoislääkärillä käyty. No, siirsin rokotusta niin että ehtii käydä ennen ottoa. Hieman epäluottamusta herättää rokotetta kohtaan, mutta onhan tuo toki pientä riskipeliä.
Enemmän tuo kuulostaa lääkäriltä, joka pelaa varman päälle "en voi suositella" mutta ei myöskään suosittele skippaamaan vaan ulkoistaa vastuun toiselle lääkärille. Vois melkein sanoa, ettei olisi kannattanut kysyä.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
239 682
Viestejä
4 188 729
Jäsenet
70 778
Uusin jäsen
Heiniks

Hinta.fi

Ylös Bottom