Koronavirus SARS-CoV-2 ja sen aiheuttama tauti COVID-19 (Yleinen keskustelu)

Liittynyt
29.10.2017
Viestejä
150
Irlanissa tulee korkeimman tasot rajoitukset voimaan keskiviikko-illasta lähtien:

Noh, etätyöt jatkuu ainakin ensi kesään itsellä ja uusi asunto/nopea netti, niin mikäs tässä. Kukkulat/metsät alkaa 100m päästä, niin pääsee rauhassa kävelyllä aamulla/illalla ja voi pitemmän patikan käydä vetään.

Sääli vain pubeja/ravintoloita. Kaveri aukaisi oman pienen ravintolan tammikuussa, ei ollut ihan paras mahdollinen ajoitus.
 

Karppi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
15.10.2019
Viestejä
2 058
Hyvin tuntuu tartunnat pysyvän aisoissa, vähän sama meininki kuin Norjassa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 157
Jos tosiaan ihmiset ei liiku, niin silloin se tauti kyllä hiipuu, vääjäämättä, mihinkään se ei tietty katoa, sen kai uskaltaa sanoa. Apteekista tuli mieleen, että piipahdin tänään ja se on muuten aika hyvä mesta hankkia erinäisiä tauteja, sellainen pärske ja niiskutus kävi. Se on vähän sama kuin sanonta, että jos et ole sairas, niin älä mene sairaalaan, ellet halua tulla sairaaksi.
Mulle tuli vähän sama fiilis korona-testistä viime viikolla... Nasaalipenetraatio rikkoi mun nenän limakalvot aika tehokkaasti ja ne on oireilleet näihin päiviin asti. Vähän huono homma siinäkin mielessä, että koronahan nimenomaan tarttuu juuri nenän kautta!

Joissain maissa vasta-aineita on havaittu kyllä paljonkin virallisiin sairausmääriin nähden, Suomessa tosin ei. Toisaalta vasta-ainetestit eivät anna täyttä varmuutta taudin sairastamisesta, sillä on olemassa epäily, että joidenkin ihmisten t-solut voivat nitistää koronan ennen kuin se ehtii edes ovelle ja mitattuja vasta-aineita ei muodostu (joo, en tiedä mitä tällä tarkoitetaan oikeasti). Tiedä häntä.
Islannissa tehtiin tutkimus ja havaittiin vasta-aineita jälkeenpäin 91 prosentilla niistä, jotka olivat aiemmin saaneet korona-diagnoosin.

Joten aika harvinaista siis on, ettei tulisi vasta-aineita, mutta mahdollista.

 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 109
Maaliskuun alussa ohjeistus oli, että jos et ollut käynyt ulkomailla eikä lähipiirissäsi ollut todennettua koronavirustartuntaa (mistäs sen olisi tiennyt?) -> sinulla ei ole koronavirusta eli sinua ei testata.
maaliskuun ALUSSA koronan ensimmäinen aalto ei ollut kunnolla iskenyt vielä Suomeen, ja testikapasiteetti oli olematon. Huhtikuu on se merkitsevä tämän kannalta, ei maalkskuun alku.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 157
maaliskuun ALUSSA koronan ensimmäinen aalto ei ollut kunnolla iskenyt vielä Suomeen, ja testikapasiteetti oli olematon. Huhtikuu on se merkitsevä tämän kannalta, ei maalkskuun alku.
Kunnolla ja kunnolla, mistäs sitä tiedettiin miten kunnolla se oli iskenyt kun ei tehty testejä. Mutta kyllä vaikuttaa siltä, että tautia oli jo aika hyvin liikkeellä Suomessa juuri tuolloin. Esimerkiksi 12.3. mennessä oli löydetty jo 109 tartuntaa. Seuraavaan päivään mennessä 155, ja 14.3. 225. You get the picture... Aika isoja määriä kun kerran juuri ketään ei edes testattu. Ei minuakaan testattu, vaikka syytä olisi ollut...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 246
Täälläkin palstalla oli keväällä monia esimerkkejä tyypeistä joilla sinänsä kaikki oireet täsmäsi koronaan, mutta julkinen terveydenhuolto ei suostunut testeihin. Pulaa oli varmaan paikoittain testausvälineistä mutta ennen kaikkea kunnon maskeista yms. suojauksesta. Varmasti monessakin paikassa ei yksinkertaisesti haluttu että koronapotilaat tuo tautia heidän terveyskeskukseensa tartuttamaan näytteenottajat ja aiheuttamaan karanteeniputken. Siksi se ohjeistus oli, että kärsii kotona ja jos kokee että ei selviä yksin hengissä niin soittaa jonnekin. Jopa satunnaiset ambulanssit eivät suostuneet ottamaan koronaoireisia. Tuosta nyt sitten ajan mittaan tuli kohdistetummat testausprosessit ja ohjeistukset.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
maaliskuun ALUSSA koronan ensimmäinen aalto ei ollut kunnolla iskenyt vielä Suomeen, ja testikapasiteetti oli olematon. Huhtikuu on se merkitsevä tämän kannalta, ei maalkskuun alku.
Huhtikuun lopussa vasta alkoi päästä lievillä oireilla testiin. Olin itse kroonisten allergiaoireitteni kanssa lääkärin tsätissä kun totesi, että edellisenä päivänä oli tullut tämä muutos ja nyt testataankin sut (yksityisellä).
 
Viimeksi muokattu:

FlyingAntero

ɑ n d r o i d
Premium-jäsen
S Y N T H W A V E
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 113
Huhtikuun lopussa vasta alkoi päästä lievillä oireilla testiin
Linjaus lieväoireisten testauksesta annettiin 16.4. mutta vasta huhtikuun loppupuolella testauskapasiteettia saatiin nostettua riittävästi kaikkien testaamiseen. Esimerkiksi Lapissa lieväoireisten testaus aloitettiin huhti-toukokuun vaihteessa.
Tartujen osuus testausmääristä on jossain määrin verrannollinen kevään ja syksyn välillä toukokuusta lähtien (viikko 18-19). Silloin tartuntojen osuus oli 3%:n luokkaa ja nyt ollaan 2%:ssa. Eli vielä ei olla kevään lukemissa, vaikka kevään huippu ei ole edes tiedossa, kun merkittävä osa tartunnoista jäi piiloon testauksen puutteen vuoksi.
Järvinen kuitenkin huomauttaa, että Suomi on nyt paremmassa tilanteessa kuin keväällä. Vaikka tartuntamäärät vetävätkin nyt jo vertoja kevään huippulukemille, ne eivät ole vertailukelpoisia, koska keväällä suurempi osa tartunnoista jäi havaitsematta.

– Suurempi osa tartunnan saaneista löydetään koska meillä testataan nyt paljon enemmän. Jos keväällä yli 10 prosenttia kaikista löydöksistä oli positiivisia, niin siitä jäi paljon ulkopuolelle. Tällä hetkellä vastaava luku on alle 2 prosentin.
Alla olevaan kuvaajaan olen kerännyt tiedot Varmistetut koronatapaukset Suomessa (COVID-19) - THL ja Tilannekatsaus koronaviruksesta - Infektiotaudit ja rokotukset - THL -sivuilta.

1603168910115.png
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 027
Huhtikuun lopussa vasta alkoi päästä lievillä oireilla testiin. Olin itse kroonisten allergiaoireitteni kanssa lääkärin tsätissä kun totesi, että edellisenä päivänä oli tullut tämä muutos ja nyt testataankin sut (yksityisellä).
Tulimme maaliskuussa Thaimaasta. Saapumispäivää seuraavana päivänä olin kuumeessa ja kovassa yskässä. Kuumetta kesti 3 päivää ja yskä lähti viikon sisällä. Mehiläisessä ei ohjattu testiin vaikka pyysin, koska en ollut tullut riskialueelta. Viikko saikkua siihen päälle ja töihin.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 638
Liittynyt
03.03.2018
Viestejä
1 206
Muistan, että joskus keväällä oli puhetta täälläkin, että tietyt verenpainelääkkeet altistaisivat koronan vakavammille tautimuodoille. Nyt niistä samoista lääkkeistä onkin kertynyt täysin päinvastaista tietoa:

"Aiemmissa tutkimuksissa on saatu näyttöä siitä, että näitä lääkkeitä käyttävillä oli muita alhaisempi sairaalakuolleisuus. "

Luulen, että tuo vaikutus liittyy lähinnä taustatekijöihin. Ihmiset jotka käyttää lääkkeitä, ovat paremmin kärryillä hoidostaan ja sen myötä "paremmassa kunnossa" kuin vertaisryhmänsä. Jos mietitään vaikka yleisesti jotain 60v+ ihmisiä (jotka näyttäytyy eniten tilastoissakin = nuissa tutkimuksissa kohderyhminä), niin todella monilla on jotain "pieniä vaivoja" mitkä olisi lääkkeillä hoidettavissa. Mutta hoitamatta jättäessä on riskitekijä koronan suhteen.

edit:


"Kohonnut verenpaine on maailmanlaajuisesti merkittävin terveitä elinvuosia vähentävä riskitekijä ja aiheuttaa vuosittain noin 10,4 miljoonaa ennenaikaista kuolemaa."

"Jos kohonneen verenpaineen kriteerinä pidetään raja-arvoja 140 ja 90 mmHg tai kohonneen verenpaineen lääkehoitoa, noin puolella 30 vuotta täyttäneistä suomalaisista on FinTerveys 2017 -tutkimuksen mukaan kohonnut verenpaine"

Eli onhan tuo selvä, että verenpainelääkkeiden säännöllisellä käytöllä saadaan riskitekijöitä vähennettyä ja täten tilastot näyttämään hyvältä lääkkeen suhteen.
 
Viimeksi muokattu:

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 638
"Aiemmissa tutkimuksissa on saatu näyttöä siitä, että näitä lääkkeitä käyttävillä oli muita alhaisempi sairaalakuolleisuus. "

Luulen, että tuo vaikutus liittyy lähinnä taustatekijöihin. Ihmiset jotka käyttää lääkkeitä, ovat paremmin kärryillä hoidostaan ja sen myötä "paremmassa kunnossa" kuin vertaisryhmänsä. Jos mietitään vaikka yleisesti jotain 60v+ ihmisiä (jotka näyttäytyy eniten tilastoissakin = nuissa tutkimuksissa kohderyhminä), niin todella monilla on jotain "pieniä vaivoja" mitkä olisi lääkkeillä hoidettavissa. Mutta hoitamatta jättäessä on riskitekijä koronan suhteen.
Joo, monen tekijän summa varmaan, mutta lähinnä olikin tarkoitus kommentoida sitä, kun keväällä uutisoitiin että nuo ACE-estäjät voisivat auttaa viruksen leviämistä elimistössä. Olihan tuosta jo aiemminkin mm. sydänliiton puolesta uutisoitu, ettei se ole niin simppeliä, mutta silti.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 192
Tuota itsekin silloin toivoin. Asiaa tutkittiin vähäsen ja vasta-ainetta kantavia ei juuri huomattu olevan ylimääräisiä.
Oireettomia (tai erittäin lieväoireisiä jotka eivät osaa epäillä mitään) lienee tosiaan vähemmistja etenkin vähemmän kuin keväällä joidenkin hypoteesien mukaan olisi ollut.

Pidetäänpä kuitenkin nyt mielessä edeltävä konteksti. Oireettomia ja erittäin lieväoireisia on joka tapauksessa enemmän kuin vakavasti sairastuneita, joten jo pelkästään tämä joukko aiheuttaa varovaisellakin arviolla sen, että kevään tartuntaluvut Suomessa pitää kertoa vähintään kahdella.

Tämä siis ennen kuin uskot, että influenssaan tai nuhakuumeeseen verrattavia kotona sairastaneita, jotka muodostavat selkeän enemmistön potilaista, ei pääosin testattu. Järkevämpi kerroin onkin vähintään noin viisi.
 

cman

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 754
Toissa lauantaina ajoin Vaasan torin vierestä klo 23 ja näin yhden (1) ihmisen koko ydinkeskustassa. Kai se viesti on mennyt perille jotenkin, töihinkin tuli välitön maskipakko. Tänään paikallisessa Supermarketissa oli 100 % ihmisistä maski naamalla. Ei sillä onko sillä vaikutusta vai ei mut oli ainaki maskit naamalla :D
Alkaa näyttää noi Vaasan luvutkin jo melkolailla paremmilta. Tänään tiistaiaamuna Vaasan sairaanhoitopiirissä on 10 uutta koronavirustartunnan saanutta maanantaiaamuun verrattuna. Muutaman päivän viiveellä alkaa tuo näkyä THL:n tilastoissakin.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 000
Jos huominen ja keskiviikko pienemmillä tartuntamäärillä niin voinee sanoa että laskusuhdannetta on huomattavasti mutta mistä johtuen varmaan tulisi kysyä?
No eipä ole. Sieltä putkahti taas lähes 300.

 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
No eipä ole. Sieltä putkahti taas lähes 300.

Kuten sanottua, maakuntatiistai. Siellä lienee kaikki Vaasan, Jyväskylän yms viivästyneet lauantailta saakka kun ovat näyttäneet nollaa päivä luvuissa vaikka tartunnoista on uutisoitu
 

poskiholisti

Team R&T
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
787
No eipä ole. Sieltä putkahti taas lähes 300.

Jotka perinteisesti tiistain tapauksessa jakaantuvat voimakkaasti edeltäville päiville.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 000
Kuten sanottua, maakuntatiistai. Siellä lienee kaikki Vaasan, Jyväskylän yms viivästyneet lauantailta saakka kun ovat näyttäneet nollaa päivä luvuissa vaikka tartunnoista on uutisoitu
Niin? Enhän minä ole mitään maakuntatiistaita kiistänytkään? Kunhan toin tämän päivän luvun pöytään ja lainasin käyttäjää, joka oli arvellut että jos tänään ja huomenna on matalat luvut niin laskusuhdannetta olisi havaittavissa. Totesin että laskusuhdannetta ei ole havaittavissa.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Niin? Enhän minä ole mitään maakuntatiistaita kiistänytkään? Kunhan toin tämän päivän luvun pöytään ja lainasin käyttäjää, joka oli arvellut että jos tänään ja huomenna on matalat luvut niin laskusuhdannetta olisi havaittavissa. Totesin että laskusuhdannetta ei ole havaittavissa.
Ei vaan yksittäinen päiväluku ei merkitse mitään, ainakaan tiistai. On toki huono idea spekuloida moisella maanantaina kun häviää automaattisesti jonkun lukiessa numeroita kuin piru raamattua
 

cman

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 754
Kuten sanottua, maakuntatiistai. Siellä lienee kaikki Vaasan, Jyväskylän yms viivästyneet lauantailta saakka kun ovat näyttäneet nollaa päivä luvuissa vaikka tartunnoista on uutisoitu
Jep, esim. Vaasan sairaanhoitopiirissä oli La 23, Su 36 ja Ma 22 todettua tartuntaa keskussairaalan ilmoituksen mukaan. Tarkoittaen edellisen päivän klo. 11 ja kuluvan päivän klo. 11 välisenä aikana varmistuneita.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 246
Onko se joku Twitterin koronabot tms. joka jakaa nuo maakuntatiistain lukemat eri päiville? En sitä löytänyt kun viimeksi yritin, mutta enpä toisaalta osannut kunnolla etsiäkään. Mutta siis, se olisi varmaan monelle jonkun tällaisen maakuntatiistain osalta ihan valaisevaa informaatiota, siellä raportoidaan jotain tyyliin kuukauden vanhoja tartuntoja kun prosessi on ilmeisen manuaalinen (ilmeisesti miljardilla eurolla ei terveydenhuollon korruptio-IT:ssä saa mitään).
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 637
Onko se joku Twitterin koronabot tms. joka jakaa nuo maakuntatiistain lukemat eri päiville? En sitä löytänyt kun viimeksi yritin, mutta enpä toisaalta osannut kunnolla etsiäkään. Mutta siis, se olisi varmaan monelle jonkun tällaisen maakuntatiistain osalta ihan valaisevaa informaatiota, siellä raportoidaan jotain tyyliin kuukauden vanhoja tartuntoja kun prosessi on ilmeisen manuaalinen (ilmeisesti miljardilla eurolla ei terveydenhuollon korruptio-IT:ssä saa mitään).
 
Liittynyt
20.03.2017
Viestejä
184
Sehän nyt on täysin mahdoton ajatus, että olisi 1 tietokanta, johon testaajat kirjaavat tuloksen ( esim. alue, näytteenottopäivä, testin valmistumispvm, ikäryhmä yms) ja näistä sit näkyis dashboard julkisesti.

Sen sijaan odotellaan päiviä että puhuva pää antaa jonkin luvun jossa on sekaisin eri päiviä ja ties mitä.:rolleyes:
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Sehän nyt on täysin mahdoton ajatus, että olisi 1 tietokanta, johon testaajat kirjaavat tuloksen ( esim. alue, näytteenottopäivä, testin valmistumispvm, ikäryhmä yms) ja näistä sit näkyis dashboard julkisesti.

Sen sijaan odotellaan päiviä että puhuva pää antaa jonkin luvun jossa on sekaisin eri päiviä ja ties mitä.:rolleyes:
Noin yleisesti voisi sanoa, että tuon tason tieto on epäolennaista eikä mitään uusia järjestelmiä julkispuolella ole tapana rustata yleisestä mielenkiinnosta.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Milläköhän joustoilla Vantaa on päätetty siirtää leviämisvaiheeseen (jos on)? Onko siellä kenties korkea testiesiintyvyys? Sairaanhoitotarve ei ainakaan ole "voimakkaassa kasvussa" (paitsi tietty jos mennään taas 2 -> 4 = 100%, tuplaantuminen, räjähdys).

Ihan älytöntä fiksailla täysin keinotekoiset luokitukset ja sitten joustella määritelmistä.

Vai onko tällä joku kytkös tuohon Vantaan lentokenttään?
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 637
Milläköhän joustoilla Vantaa on päätetty siirtää leviämisvaiheeseen (jos on)? Onko siellä kenties korkea testiesiintyvyys? Sairaanhoitotarve ei ainakaan ole "voimakkaassa kasvussa" (paitsi tietty jos mennään taas 2 -> 4 = 100%, tuplaantuminen, räjähdys).

Ihan älytöntä fiksailla täysin keinotekoiset luokitukset ja sitten joustella määritelmistä.

Vai onko tällä joku kytkös tuohon Vantaan lentokenttään?
Ihmettelin samaa. Tai etenkin sitä, että miksi Vantaa sooloilee? Mikä sen pk-seudun koordinaatiotyöryhmän rooli on jos kerta kaupungit kuitenkin itse päättävät näistä? Käsittämättömän sekavaa palloilua.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 000
Ei vaan yksittäinen päiväluku ei merkitse mitään, ainakaan tiistai. On toki huono idea spekuloida moisella maanantaina kun häviää automaattisesti jonkun lukiessa numeroita kuin piru raamattua
Mitä sen sitten pitäisi merkitä? En ymmärrä miksi lainailet näitä minun viestejäni ja heität noita onelinereita miten yksittäinen päiväluku ei merkkaa jne..

Siis kerro ihmeessä missä minä olen sanonut sen merkkaavan yhtään mitään? Missä minä olen sanonut että olisi hyvä idea spekuloida maanantaina? Missä minä olen sanonut että nämä luvut eivät ole "maakuntatiistain" ansiota?

Niin, en yhtään missään. Minä yksinkertaisesti osallistun täällä käytävään keskusteluun. Jotkut muut käyttäjät olivat spekuloineet eilen maanantaina, että tiistain ja keskiviikon luvuista voisi olla jotain luettavissa jos laskusuhdannetta on havaittavissa. Satuin avaamaan topicin samalla kun toisessa välilehdessä oli iltasanomat auki ja huomasin että tämän päivän lukuja ei tänne oltu vielä postattu. Joten minä sitten postasin ja totesin siinä yhteydessä että laskusuhdannetta ei ole havaittavissa. Ja eihän sitä ole, ihan sama mistä nämä luvut muodostuvat. Ihan aikalailla samalta näyttää kuin viime tiistaina, näissä luvuissa ei siis ole mitään selkeää laskusuhdannetta havaittavissa. Se on fakta, jonka totesin ääneen.

En vain ymmärrä että miksi ihmeessä sinä minulle jankkaat tätä miten päiväluvut ei merkkaa, nyt on tiistai, jaada jaada? Minä kun en ole sanonutkaan mitään sen suuntaista. Minä toin vain päivän informaation tänne keskusteltavaksi. Lainaa niitä käyttäjiä jotka eilen asialla spekuloivat jos sinulla on jotain siihen kohdistuvaa asiaa. Minulle sinun ei tarvitse jankata että päiväluku ei merkkaa mitään, tiedän sen kyllä enkä ole muuta väittänytkään.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Mitä sen sitten pitäisi merkitä? En ymmärrä miksi lainailet näitä minun viestejäni ja heität noita onelinereita miten yksittäinen päiväluku ei merkkaa jne..

Siis kerro ihmeessä missä minä olen sanonut sen merkkaavan yhtään mitään?
Kirjoitit, että tämän päivän luku on sitä ja sitä ja näin ei siis olla laskusuhdanteessa. Minä korjasin, että sen luvun (tiistain luku) perusteella et voi sanoa siitä asiasta juuta etkä jaata koska se jakautuu niin pitkälle ajalle, että todellisuudessa se saattaa jopa vahvistaa alaspäin menevää trendiä (tuskin).

Mikä jäi epäselväksi?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 246
Ihmettelin samaa. Tai etenkin sitä, että miksi Vantaa sooloilee? Mikä sen pk-seudun koordinaatiotyöryhmän rooli on jos kerta kaupungit kuitenkin itse päättävät näistä? Käsittämättömän sekavaa palloilua.
Ja Vantaa kun ei ole "kaupunki" kuin virallisesti, kyseessä kuitenkin vain kokoelma Helsingin lähiöitä.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Ja Vantaa kun ei ole "kaupunki" kuin virallisesti, kyseessä kuitenkin vain kokoelma Helsingin lähiöitä.
Tässäkö se on?

4 min. sitten Anna Näveri, Toimittaja

Vantaan kaupunginjohtaja Viljanen: "Vantaa on tällä hetkellä leviämisvaiheessa"
"Vantaa on tällä hetkellä leviämisvaiheessa", Vantaan kaupunginjohtaja Ritva Viljanen kertoo kaupungin koronainfossa.
"Uusia tartuntoja meillä on ollut 43,6 viimeisen päivän aikana 100 000 asukasta kohden", Viljanen perustelee.
"Nyt näyttää kuitenkin siltä, että kiihtymiminen lientyy, viimeisimmät rajoitustoimet ovat purreet."
Kouluissa on todettu altistumisia, muttei juuri uusia tartunnan saaneita.
Viljanen kertoo, että koronavirustartunnat eivät tule tällä hetkellä ulkomailta tai lentokentän kautta vaan kotoperäisesti.
Koronakoirat ovat tutkineet jo 1 800 matkustajaa.
"Koirat ovat saaneet erittäin paljon kansainvälistä positiivista huomiota", kaupunginjohtaja Ritva Viljanen kehuu Vantaan kaupungin tiedotustilaisuudessa.
Eli siis 10% lisäys ei täyty vaan tilanne lientyy, sairaanhoitotarve ei ole vauhdilla kasvamassa ja positiivisten osuus testatuista ei ylity. Mitä nyt 3/4 kohtaa jää uupumaan, leviämisvaihe! :D
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 000
Kirjoitit, että tämän päivän luku on sitä ja sitä ja näin ei siis olla laskusuhdanteessa. Minä korjasin, että sen luvun (tiistain luku) perusteella et voi sanoa siitä asiasta juuta etkä jaata koska se jakautuu niin pitkälle ajalle, että todellisuudessa se saattaa jopa vahvistaa alaspäin menevää trendiä (tuskin).

Mikä jäi epäselväksi?
En kirjoittanut. En kirjoittanut päivän luvusta yhtään mitään henkilökohtaista mielipidettä. Jos sinulla on suomenkielen ymmärtäminen noin pahasti hakusessa niin yritän taivuttaa rautalangasta. Tässä on minun postaukseni;

Jos huominen ja keskiviikko pienemmillä tartuntamäärillä niin voinee sanoa että laskusuhdannetta on huomattavasti mutta mistä johtuen varmaan tulisi kysyä?
No eipä ole. Sieltä putkahti taas lähes 300.

Luepa nyt postaukseni ajatuksella. Lainasin käyttäjää, joka spekuloi sanomalla että jos huomisen (eli tiistain) ja keskiviikko menevät pienemmillä tartuntamäärillä niin voidaan sanoa että laskusuhdannetta on havaittavissa. Minä vastasin tähän, että ei ole havaittavissa ja tänään tiistain luvuksi pamahti lähes 300.

Missä olen siis kirjoittanut mitään omaa henkilökohtaista mielipidettäni päivän luvusta? Fakta nyt on se että se päivän luku oli lähes 300. Se on ihan yksi lysti mistä se luku muodostuu; onko sen taustalla maakuntatiistai ja myöhästyneet raportoinnit sun muuta. Se "maakuntatiistai" kun katsos toteutuu sitten ihan joka tiistai. Minä vertaan tätä lukua viime viikon tiistaihin, joten aika samoissa lukemissa mennään. Täten ihan kuka tahansa voi todeta, että mitään selkeää laskusuhdannetta ei ole havaittavissa.

Mikä tässä on sinulle niin vaikea ymmärtää? Yritä nyt ymmärtää, että minä en ole keskustellut mistään muusta. En ole sanonut omaa mielipidettäni lukuihin. Olen lainannut käyttäjää joka spekuloi mahdollisella laskusuhdanteella ja todennut että eipä mitään varsinaista laskusuhdannetta ole nähtävissä. Ei muuta. Jos haluat jatkaa asiasta spekulointia, ole hyvä ja lainaa niitä käyttäjiä jotka luvuista jotain spekuloivat.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Luepa nyt postaukseni ajatuksella. Lainasin käyttäjää, joka spekuloi sanomalla että jos huomisen (eli tiistain) ja keskiviikko menevät pienemmillä tartuntamäärillä niin voidaan sanoa että laskusuhdannetta on havaittavissa. Minä vastasin tähän, että ei ole havaittavissa ja tänään tiistain luvuksi pamahti lähes 300.

Missä olen siis kirjoittanut mitään omaa henkilökohtaista mielipidettäni päivän luvusta?
No mitäs sä tuossa sitten teit ellet antanut omaa näkemystäsi suhdanteen suunnasta perustuen tiistain lukemaan (joka siis sisältää jopa yli viikon vanhaa tietoa)? :D
 
Liittynyt
03.03.2018
Viestejä
1 206
En kirjoittanut. En kirjoittanut päivän luvusta yhtään mitään henkilökohtaista mielipidettä. Jos sinulla on suomenkielen ymmärtäminen noin pahasti hakusessa niin yritän taivuttaa rautalangasta.
Luovuta jo. On tilanteita, missä rautalankakaan ei riitä :) Minä kyllä ymmärsin jo ensimmäisestä viestistä, että kyse oli vain tilastojen näyttämisestä toiselle käyttäjälle (jonka mielestä sillä tiistaillakin oli merkitystä laskusuhdanteeseen). Nyt olisi ihan jees jättää tämän asian jankkaaminen tähän.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 670
. Totesin että laskusuhdannetta ei ole havaittavissa.
Eiköhän yhä edelleen kannata suhdanteet katsoa viikkoluvuista ja vieläpä testauspäivän mukaan annetuista luvuista. Yksittäiset päivät ja nuo kirjausmäärät ovat huono tapa tarkastella mitään. Tämä ei ole muuttunut lainkaan maaliskuun jälkeen. Viikkomäärästä voi päätellä jo trendejä, ei lyhyemmistä jaksoista.
 

Tlapio

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 984

Suomessa on todettu 425 uutta koronavirustapausta, raportoi Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL). Koko maassa on todettu tähän mennessä yhteensä 13 849 tartuntaa, joista 2 727 on todettu viimeisen 14 päivän aikana.


Päivän luku tarkentunut
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 000
Asiaton käytös
No mitäs sä tuossa sitten teit ellet antanut omaa näkemystäsi suhdanteen suunnasta perustuen tiistain lukemaan (joka siis sisältää jopa yli viikon vanhaa tietoa)? :D
Kysymys ei ole minun mielipiteestäni tai näkemyksestäni silloin jos totean ääneen faktan. Vai meinaatko, että viime tiistain lukema ei sisältänyt ollenkaan vanhaa tietoa? Viime tiistaina lukema laskettiin jotenkin eri tavalla? Ai ei laskettu vai? No silloin voidaan myöskin todeta, että mitään selkeää laskusuhdannetta ei ole havaittavissa. Tämä ei edelleenkään ole mikään minun mielipiteeni, vaan fakta jonka kuka tahansa pystyy toteamaan numeroita katsomalla. Jos luvut ovat samaa luokkaa kuin viime tiistaina, silloin kukaan ei voi väittää että tässä olisi jotain isoa laskusuhdannetta nähtävissä. Se on ihan sama että miten ne luvut on saatu; ne kun saadaan joka tiistai kuitenkin ihan samalla tavoin ja täten vertailukelpoisesti keskenään.

Edelleen, ainoa asia jonka olen todennut on se että selkeää laskusuhdannetta ei ole nähtävissä. En mitään muuta. Voitko sinä väittää toisin? Näetkö jossain selkeän laskusuhdanteen? Missä?

Mutta kuten käyttäjä @bonekuukkeli totesi tuossa yllä, jätän tämän osaltani tähän. Idiooteille kun ei riitä edes rautalanka. Jos et ymmärrä niin et ymmärrä - onhan se taito tuo tahallinen väärinymmärryskin. Sitä oletkin tässä topikissa harjoittanut jo sen verran paljon, että taidat olla täällä ihan vain trollaamassa. En jaksa kanssasi asiasta enää jatkaa.
 
Viimeksi muokattu:

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 637

Suomessa on todettu 425 uutta koronavirustapausta, raportoi Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL). Koko maassa on todettu tähän mennessä yhteensä 13 849 tartuntaa, joista 2 727 on todettu viimeisen 14 päivän aikana.


Päivän luku tarkentunut
Kalevalla jotkut ihan omat luvut. Missään muualla ei tuota löydy :tdown:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 027

Suomessa on todettu 425 uutta koronavirustapausta, raportoi Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL). Koko maassa on todettu tähän mennessä yhteensä 13 849 tartuntaa, joista 2 727 on todettu viimeisen 14 päivän aikana.


Päivän luku tarkentunut
Ainoastaan Kaleva ja Lapin Kansa on uutisoinut tämän. Ettei nyt vaan olisi väärää uutisointia.
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 637
Eiku, tuohan on eilisen 131 ja tämän päivän 294 laskettuna yhteen.

Hyvin noi vetää :sdarra:

Maanantai joku krapulapäivä tuolla pohjoisessa, silloin ei uutisia tehdä?
 

FlyingAntero

ɑ n d r o i d
Premium-jäsen
S Y N T H W A V E
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 113
Päiväkohtaiset lukemat eivät ole hyviä mittareita arvioimaan tilanteen kehittymistä. Parempi katsoa viikkokohtaisia lukemia trendien hahmottamiseksi. Muutenkin pelkkien tartuntojen tuijottaminen saattaa johtaa harhaan. Sairaalahoidossa olevien potilaiden lukumäärä ja tartuntojen osuus testatuista kuvaa paremmin kokonaistilannetta nyt kun testauskapasiteettia kasvatettu. Niin kauan kuin nämä lukemat ovat kasvussa ei kannata puhua mistään taantumisesta.

1603187341641.png

1603187350300.png
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
239 806
Viestejä
4 192 554
Jäsenet
70 791
Uusin jäsen
NuuttiS

Hinta.fi

Ylös Bottom