Koronavirus SARS-CoV-2 ja sen aiheuttama tauti COVID-19 (Yleinen keskustelu)

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 055
Miten siitä voisi "näyttöä" ollakaan? Toisaalta samalla logiikalla, miksei sitten avata Ruotsin ja Venäjän rajojakin?

Ja näyttöä on kyllä siitä, että etenkin epidemian alkuvaiheessa tauti levisi Helsingin seudulta muualle Suomeen. Tai nimenomaan juuri sieltähän ne käytännössä kaikki tuli, jos Helsinki-Vantaan lentoasema lasketaan mukaan.
Jos muistellaan missä se viruslinko ensialkuun oli, niin Levin ja lapin muut after ski -baarit. Sieltä se lähti laskettilijoiden mukana leviämään ympäri suomen. Toki osa turisteista oli etelä-suomesta koska silloin taisi hiihtolomat olla aluillaan. Sen jälkeen kun lapin hiihtokeskukset suljettiin niin virus ei päässyt leviämään vauhdilla muualle suomeen.
Pääkaupunkiseutu on taas muuta maata tiiviimpää ihmismassaa, niin täällä se pääsi jatkamaan leviämistään.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 044
Hiihtolomalaisethan sen koronan etupäässä haki Suomeen. Sitten sitä leviteltiin tehokkaasti ympäriinsä, baareissa ym, ympäri Suomea..
Eteläsuomessa vain seottiin kirkkaasti ensimmäisenä tautiketjujen jäljityksessä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
786
Tuon 1200 voi kertoa kertoimella x, jolloin saadaan todellisten sairastuneiden määrä... THL arveli aikoinaan, että todellisia tartuntoja voi olla esimerkiksi 20-kertaisesti todettuihin verrattuna. Vieläkö mennään tämän arvion mukaan, en osaa sanoa, mutta kerroin x on joka tapauksessa jokin muu luku kuin 1.

Anyway, jos sairastuneita on esimerkiksi 10.000 kappaletta ja ne kirmaa luonnossa vapaasti, niin eihän se hyvä juttu ole, ei ollenkaan, eikä niiden kohdemaakuntien kannalta mihin nämä kirmaajat saapuvat...
Jaa taas saa käyttää vähän isompia kertoimia sairastuneiden määrän arvioinnissa? Kai tiedät, että noilla luvuilla kuolleisuuskin on sitten jotain promilleluokkaa ja sairaalassakin noista 10000:sta vain prosentin verran, thl oli siis sittenkin oikeassa?

Viimeksi kyllä olet tainnut toitottaa, että vasta-ainetestit osoittaa, että tilastojen ulkopuolella ei kauheasti sairastuneita ole ja sitä myötä ilmmuniteettiä ei monellakaan ole ja kuolleisuuskin olisi huomattavasti thl:n arvioita suurempi. Todellisuus vaan taitaa olla, että sinulla ei ole lainkaan omaa mielipidettä asiaan vaan se muuttuu jatkuvasti sen mukaan mikä parhaiten tukee omia sairaalloisia pelkofantasioita.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 044
Aikaisemmat kristallipallopohdinnat alkaa loksahdella paikoilleen. Alkaa löytyä vaikka mitä viisaita ajatuksia miten homma olisi pitänyt tehdä, vaikka ne samat ajatukset ei jostain syystä tullut silloin mieleen kun toimet oli ajankohtaisia. ;)
Totesin hyvin ennen hiihtolomaa, että sieltä se tulee, ei siinä kristallipalloa tarvittu, vaan ihan hahmottaminen, mitä tapahtuu hiihtolomalla..
Hallitus oli silloin täysin poissa kuvioista, ei se Suomeen tule toiveineen, joten mitään ei tehty.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Aikaisemmat kristallipallopohdinnat alkaa loksahdella paikoilleen. Alkaa löytyä vaikka mitä viisaita ajatuksia miten homma olisi pitänyt tehdä, vaikka ne samat ajatukset ei jostain syystä tullut silloin mieleen kun toimet oli ajankohtaisia. ;)
Harvinaisen älyvapaa ja turha kommentti.

Tässä ketjussa on rapiat 23 600 viestiä tammikuun lopulta alkaen. Muutama viisas ajatus on selvästi tullut mieleen "jo silloin", toinen juttu on sitten mitä tehtiin ja kuka teki. Ei taidettu io-techistä paljon toimenpiteitä kysellä.
 
Liittynyt
03.04.2018
Viestejä
305
Aikaisemmat kristallipallopohdinnat alkaa loksahdella paikoilleen. Alkaa löytyä vaikka mitä viisaita ajatuksia miten homma olisi pitänyt tehdä
Nykyhetkellä netti on täynnä neljänlaisia kirjoituksia:

1) Olisi pitänyt tehdä paljon enemmän rajoituksia taudin tukahduttamiseksi ja nykyhetken todisteet osoittaa että minä olin aivan oikeassa.

2) Olisi pitänyt tehdä paljon vähemmän rajoituksia talouden pelastamiseksi ja nykyhetken todisteet osoittaa että minä olin aivan oikeassa.

3) Olisi pitänyt tehdä joku pikkujuttu pikkuriikkisen eri tavalla ja tämä pikkujuttu olisi ollut valtavan tärkeä ja nykyhetken todisteet osoittaa että minä olin aivan oikeassa.

4) Väitän tänään yhdenlaista juttua ja eilen väitin aivan päinvastaista ja nykyhetken todisteet osoittaa että minä olin aivan oikeassa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Nykyhetkellä netti on täynnä neljänlaisia kirjoituksia:

1) Olisi pitänyt tehdä paljon enemmän rajoituksia taudin tukahduttamiseksi ja nykyhetken todisteet osoittaa että minä olin aivan oikeassa.

2) Olisi pitänyt tehdä paljon vähemmän rajoituksia talouden pelastamiseksi ja nykyhetken todisteet osoittaa että minä olin aivan oikeassa.

3) Olisi pitänyt tehdä joku pikkujuttu pikkuriikkisen eri tavalla ja tämä pikkujuttu olisi ollut valtavan tärkeä ja nykyhetken todisteet osoittaa että minä olin aivan oikeassa.

4) Väitän tänään yhdenlaista juttua ja eilen väitin aivan päinvastaista ja nykyhetken todisteet osoittaa että minä olin aivan oikeassa.
5) En sanonut mitään joten en ollut väärässä silloin enkä sano mitään nytkään, joten olen siis viisain, parhain ja kaunein.
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
154
Hiihtolomalaisethan sen koronan etupäässä haki Suomeen. Sitten sitä leviteltiin tehokkaasti ympäriinsä, baareissa ym, ympäri Suomea..
Eteläsuomessa vain seottiin kirkkaasti ensimmäisenä tautiketjujen jäljityksessä.
oman kylän 6000 asukkaan joukossa on alle 5 varmistettua tapausta. ensimmäiset tuli kun laskettelureissulla käynyt poika toi sen perheelleen ja uusin tietämäni toi sen armeijasta eli aika surkeesti tämä leviää pääkaupunkiseudun ulkopuolella. katsotaan miltä syksyllä tilanne näyttää
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 000
5) En sanonut mitään joten en ollut väärässä silloin enkä sano mitään nytkään, joten olen siis viisain, parhain ja kaunein.
6) En käy keskustelua sen vuoksi että toisin sille lisäarvoa, vaan yritän boostata omaa egoa keksimällä erilaisia tapoja vaikuttamalla muita paremmalta. Koronaketju vaan sattuu olemaan paras paikka tälle, kun voi esittää olevansa maan hallitusta viisaampi jälkikäteen.
7) Näitä voisi kyllä tehdä loputtomiin.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
6) En käy keskustelua sen vuoksi että toisin sille lisäarvoa, vaan yritän boostata omaa egoa keksimällä erilaisia tapoja vaikuttamalla muita paremmalta. Koronaketju vaan sattuu olemaan paras paikka tälle, kun voi esittää olevansa maan hallitusta viisaampi jälkikäteen.
7) Näitä voisi kyllä tehdä loputtomiin.
Niinpä voisi. Mitäs siis, jos keskulteltaisiin aiheesta ja pädettäisiin mielummin vaikka kotona peilin edessä itseään kehuen?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 001
oman kylän 6000 asukkaan joukossa on alle 5 varmistettua tapausta. ensimmäiset tuli kun laskettelureissulla käynyt poika toi sen perheelleen ja uusin tietämäni toi sen armeijasta eli aika surkeesti tämä leviää pääkaupunkiseudun ulkopuolella. katsotaan miltä syksyllä tilanne näyttää
Ihan yhtä surkeasti se leviää pk-seudullakin, 14 uutta tapausta vaikka koulujen avaamisen piti räjäyttää pankki totaalisesti.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 411
Ihan yhtä surkeasti se leviää pk-seudullakin, 14 uutta tapausta vaikka koulujen avaamisen piti räjäyttää pankki totaalisesti.
Mielestäni koulujen avaus oli aivan älyttömän järkevää. Nyt nähdään alustavasti miten vaikuttaa Suomessa tartuntoihin, ja ei tarvitse sitten syksyllä arpoa, että mitä tapahtuu ja tehdä paniikissa ratkaisuja. Tai jos (kun?) tarvitsee, niin ainakin paremman datan perusteella.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 946
Ihan yhtä surkeasti se leviää pk-seudullakin, 14 uutta tapausta vaikka koulujen avaamisen piti räjäyttää pankki totaalisesti.
Eiköhän täällä ole pääasiassa sanottu, että koulujen avaaminen kasvattaa viruksen tartuttavuutta ja että vaikutukset näkyvät noin kolme viikkoa koulujen avaamisen jälkeen todetuissa tartunnoissa sekä neljä viikkoa sen jälkeen sairaalatapauksissa. Katsotaan siis vaikutusta kesäkuun puolivälin jälkeen.

Ainakin itse olen kritisoinut sitä, että rajoitustoimien purkamispäätöksiä tehtiin ilman arviota niiden vaikutuksesta viruksen tartuttavuuteen. Nyt mennään taas tuurilla eikä taidolla. Tämä on tavallaan huvittavaa, koska vaikka kuinka korostetaan, että mennään eteenpäin vain tutkittuun tietoon pohjautuen, päättäjillä ei tunne olevan edes ymmärrystä siitä, mitä tietoa päätöksenteon pohjalle tarvittaisiin.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 221
Eiköhän täällä ole pääasiassa sanottu, että koulujen avaaminen kasvattaa viruksen tartuttavuutta ja että vaikutukset näkyvät noin kolme viikkoa koulujen avaamisen jälkeen todetuissa tartunnoissa sekä neljä viikkoa sen jälkeen sairaalatapauksissa. Katsotaan siis vaikutusta kesäkuun puolivälin jälkeen.

Ainakin itse olen kritisoinut sitä, että rajoitustoimien purkamispäätöksiä tehtiin ilman arviota niiden vaikutuksesta viruksen tartuttavuuteen. Nyt mennään taas tuurilla eikä taidolla. Tämä on tavallaan huvittavaa, koska vaikka kuinka korostetaan, että mennään eteenpäin vain tutkittuun tietoon pohjautuen, päättäjillä ei tunne olevan edes ymmärrystä siitä, mitä tietoa päätöksenteon pohjalle tarvittaisiin.
Eiköstä ne oireet ilmene keskimäärin viiden päivän jälkeen?

Mitä tulee jälkimmäiseen niin sä ajattelet tuon vähän väärinpäin. Niiden rajoitustoimien jatkaminen pitää perustella, ei niiden purkaminen. Ja niidenkin osalla se kysymys on "Kestääkö Suomen terveydenhuolto sen että rajoitukset puretaan?".
 

namke

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
20.12.2017
Viestejä
448
Eiköhän täällä ole pääasiassa sanottu, että koulujen avaaminen kasvattaa viruksen tartuttavuutta ja että vaikutukset näkyvät noin kolme viikkoa koulujen avaamisen jälkeen todetuissa tartunnoissa sekä neljä viikkoa sen jälkeen sairaalatapauksissa. Katsotaan siis vaikutusta kesäkuun puolivälin jälkeen.

Ainakin itse olen kritisoinut sitä, että rajoitustoimien purkamispäätöksiä tehtiin ilman arviota niiden vaikutuksesta viruksen tartuttavuuteen. Nyt mennään taas tuurilla eikä taidolla. Tämä on tavallaan huvittavaa, koska vaikka kuinka korostetaan, että mennään eteenpäin vain tutkittuun tietoon pohjautuen, päättäjillä ei tunne olevan edes ymmärrystä siitä, mitä tietoa päätöksenteon pohjalle tarvittaisiin.
Onneksi täältä löytyy tietoa viruksesta, sekä osaamista lakipykälistä paremmin kun hallituksessa ja thl:ssä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 946
Eiköstä ne oireet ilmene keskimäärin viiden päivän jälkeen?
Vaikka R nousisi koulujen avaamisen johdosta kolmeen (karkea yliarvio) kestää silti oman aikansa ennen kuin merkittävä määrä ihmisiä saa tartunnan. Tartunnan saamisesta kestää kyllä keskimäärin viitisen päivää oireiden alkuun ja tästä menee oma aikansa ennen kuin ihmiset hakeutuvat ja pääsevät testaukseen.

Aikavakion (kolme viikkoa) voi havaita poikkeustilan julistamisesta: havaittujen tartuntatapauksien määrä kasvoi kolmisen viikkoa ja kääntyi sitten laskuun. Sama kävi sairaalatapauksissa, mutta viive oli nelisen viikkoa.

Toki nyt saattaa olla, että testeihin pääsee aiempaa herkemmin, joten vaikutus saattaa näkyä nopeamminkin.

Ja koska täällä tunnutaan nyt ilkkuvan kovasti sitä, että mitään pahaa ei ole tapahtunut ennusteista huolimatta, niin väännän nyt rautalangasta, että en ole väittänyt koulujen avaamisen johtavan R > 1 tilanteeseen. Sen sijaan olen sanonut, että päätöksentekijäkään ei asiaa ole tiennyt.

Mitä tulee jälkimmäiseen niin sä ajattelet tuon vähän väärinpäin. Niiden rajoitustoimien jatkaminen pitää perustella, ei niiden purkaminen. Ja niidenkin osalla se kysymys on "Kestääkö Suomen terveydenhuolto sen että rajoitukset puretaan?".
Samapa tuo kummin päin asia pitää perustella. Jos riittävää pohjatietoa ei ole, ei pysty tekemään oikeaa päätöstä muuten kuin tuurilla.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 221
Samapa tuo kummin päin asia pitää perustella. Jos riittävää pohjatietoa ei ole, ei pysty tekemään oikeaa päätöstä muuten kuin tuurilla.
No kyllä se merkkaa. Kysymys on:
"Onko meillä tarvetta jatkaa näitä toimia?"
Jos tuohon vastaus on "Ei" tai "Emme tiedä" niin sitten niitä toimia ei jatketa.
Jos vastaus on "Kyllä" niin sitten niitä voidaan jatkaa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 946
No kyllä se merkkaa. Kysymys on:
"Onko meillä tarvetta jatkaa näitä toimia?"
Jos tuohon vastaus on "Ei" tai "Emme tiedä" niin sitten niitä toimia ei jatketa.
Jos vastaus on "Kyllä" niin sitten niitä voidaan jatkaa.
Otetaan tilanne: Kymmenen minuuttia sitten painettiin pohjaan nappi, jonka silloin uskottiin estävän maapallon räjähtäminen. Samalla todettiin, että asiaa tarkastellaan uudestaan kymmenen minuutin päästä. Tänä aikana kukaan ei jaksanut tehdä minkäänlaisia arvioita siitä, onko napin painaminen tarpeen, joten johtopäätös on, että napin painaminen pitää lopettaa, koska ei ole tietoa, estääkö maapallon räjähtämisen.

Aivan fantsua logiikkaa.
 

namke

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
20.12.2017
Viestejä
448
Otetaan tilanne: Kymmenen minuuttia sitten painettiin pohjaan nappi, jonka silloin uskottiin estävän maapallon räjähtäminen. Samalla todettiin, että asiaa tarkastellaan uudestaan kymmenen minuutin päästä. Tänä aikana kukaan ei jaksanut tehdä minkäänlaisia arvioita siitä, onko napin painaminen tarpeen, joten johtopäätös on, että napin painaminen pitää lopettaa, koska ei ole tietoa, estääkö maapallon räjähtämisen.

Aivan fantsua logiikkaa.
Tarkoitatko että mitään seurantaa tai arviota ei olla tehty Uudenmaan rajan avaamisen kanssa, tai rajoituksien poistamisilla? Tilanne on kuitenkin yritettävä normalisoida myös ennen mahdollista rokotetta, ja miten sen voi muuten tehdä kun lain mukaan antaa liikkumisvapautta kansalle?

Vertaus itsessäänhän on aivan perseestä. Toisessa maapallo tuhoutuu toisessa seurataan lakipykäliä eikä kaikki tuhoudu tai kuole.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 221
Otetaan tilanne: Kymmenen minuuttia sitten painettiin pohjaan nappi, jonka silloin uskottiin estävän maapallon räjähtäminen. Samalla todettiin, että asiaa tarkastellaan uudestaan kymmenen minuutin päästä. Tänä aikana kukaan ei jaksanut tehdä minkäänlaisia arvioita siitä, onko napin painaminen tarpeen, joten johtopäätös on, että napin painaminen pitää lopettaa, koska ei ole tietoa, estääkö maapallon räjähtämisen.

Aivan fantsua logiikkaa.
Eli siis:
Oli pelko että koronavirus leviää niin nopeasti että Suomen terveydenhuolto ei pysy perässä. Johtuen siitä että tehohoitokapasiteetti oli mitä oli, suojatarvike tilanne oli mitä oli ja testauskapasiteetti oli mitä oli. Tuon takia vedettiin hätäjarrusta, koska pelättiin että Suomessa käy kuten monessa muussakin maassa ja terveydenhuolto yllätetään ns. housut kintuissa.
Nyt sitten kun tehohoidon kapasiteettia on skaalattu ylöspäin, suojatarviketilanne on parantunut merkittävästi ja testauskapasiteetti on moninkertaistettu niin tuo pelko ei ole enää niin suuri. Tai ainakin voidaan sanoa että jos tuo tauti lähtee leviämään uudestaan ja nopeasti niin meillä on enemmän aikaa vetää uudestaan siitä hätäjarrusta kuin mitä oli viimeksi.
Eli rajoituksia voidaan purkaa vaikka ei tiedetä tasan tarkkaan mitkä on sen seuraukset. Koska tiedetään että meillä on enemmän puskuria kuin silloin kun ne rajoitukset otettiin käyttöön.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 946
Tarkoitatko että mitään seurantaa tai arviota ei olla tehty Uudenmaan rajan avaamisen kanssa, tai rajoituksien poistamisilla?
Ainakaan rajoitustoimien purkamisen perusteena ei ollut se, että arvio toimien vaikutuksista johtaa tarttuvuusluvun kasvamiseen, mutta pysymiseen alle yhdessä. Sen sijaan THL teki joitakin simulaatioita, joissa tarttuvuusluku oli reilusti yli yhden.

Eli siis:
Oli pelko että koronavirus leviää niin nopeasti että Suomen terveydenhuolto ei pysy perässä. Johtuen siitä että tehohoitokapasiteetti oli mitä oli, suojatarvike tilanne oli mitä oli ja testauskapasiteetti oli mitä oli. Tuon takia vedettiin hätäjarrusta, koska pelättiin että Suomessa käy kuten monessa muussakin maassa ja terveydenhuolto yllätetään ns. housut kintuissa.
Nyt sitten kun tehohoidon kapasiteettia on skaalattu ylöspäin, suojatarviketilanne on parantunut merkittävästi ja testauskapasiteetti on moninkertaistettu niin tuo pelko ei ole enää niin suuri. Tai ainakin voidaan sanoa että jos tuo tauti lähtee leviämään uudestaan ja nopeasti niin meillä on enemmän aikaa vetää uudestaan siitä hätäjarrusta kuin mitä oli viimeksi.
Eli rajoituksia voidaan purkaa vaikka ei tiedetä tasan tarkkaan mitkä on sen seuraukset. Koska tiedetään että meillä on enemmän puskuria kuin silloin kun ne rajoitukset otettiin käyttöön.
Kyllä, näinkin. En ole kuitenkaan halunnut, että tiedettäisiin tasan tarkkaan rajoituksien purun seurauksia. Olen sen sijaan halunnut, että seurauksia olisi edes arvioitu - toisin kuin nyt on tehty.

Tällä hetkellä päätös rajoitusten purusta vaikuttaa siltä, että päätös on tehty ilman, että oltaisiin edes kiinnostuneita siitä, mitä seurauksia päätöksellä on. Sellaisesta päätöksenteosta en ei voi antaa pisteitä.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Eli siis:
Oli pelko että koronavirus leviää niin nopeasti että Suomen terveydenhuolto ei pysy perässä. Johtuen siitä että tehohoitokapasiteetti oli mitä oli, suojatarvike tilanne oli mitä oli ja testauskapasiteetti oli mitä oli. Tuon takia vedettiin hätäjarrusta, koska pelättiin että Suomessa käy kuten monessa muussakin maassa ja terveydenhuolto yllätetään ns. housut kintuissa.
Nyt sitten kun tehohoidon kapasiteettia on skaalattu ylöspäin, suojatarviketilanne on parantunut merkittävästi ja testauskapasiteetti on moninkertaistettu niin tuo pelko ei ole enää niin suuri. Tai ainakin voidaan sanoa että jos tuo tauti lähtee leviämään uudestaan ja nopeasti niin meillä on enemmän aikaa vetää uudestaan siitä hätäjarrusta kuin mitä oli viimeksi.
Eli rajoituksia voidaan purkaa vaikka ei tiedetä tasan tarkkaan mitkä on sen seuraukset. Koska tiedetään että meillä on enemmän puskuria kuin silloin kun ne rajoitukset otettiin käyttöön.
Tämä oli ainakin Laumasuoja Salmisen näkemys aiheesta. Hallitus ei kai varsinaisesti missään kohtaa julistanut Ruotsin tietä meidän tieksemme.

Laumasuojastrategiaan on nyt kuitenkin lyöty viimeisetkin naulat arkkuun jo hyvän aikaa sitten, eikä tarkoiuksena ole nykytiedoin yrittää optimoida sairaaloiden täyttöastetta vaan minimoida hautausurakoitsijoiden työt
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 221
Tämä oli ainakin Laumasuoja Salmisen näkemys aiheesta. Hallitus ei kai varsinaisesti missään kohtaan julistanut Ruotsin tietä meidän tieksemme.

Laumasuojastrategiaan on nyt kuitenkin lyöty viimeisetkin naulat arkkuun jo hyvän aikaa sitten, eikä tarkoiuksena ole nykytiedoin yrittää optimoida sairaaloiden täyttöastetta vaan minimoida hautausurakoitsijoiden työt
Mutta jos puhutaan noista perustuslain §23 mukaisista poikkeustoimista (kuten koulujen ja ravintoloiden sulkeminen) niin niiden perusteena on juurikin tuo terveydenhuollon kapasiteetti.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Mutta jos puhutaan noista perustuslain §23 mukaisista poikkeustoimista (kuten koulujen ja ravintoloiden sulkeminen) niin niiden perusteena on juurikin tuo terveydenhuollon kapasiteetti.
No joskus pitää vain hyväksyä se, että meillä on nopeasti muuttuva tilanne ja toimintaympäristö sen sijaan, että annetaan koko valtion mennä helvettiin, koska joku besserwisser näkee mielummin maailman palavan kuin päästää yhdenkin pilkun vanhenemaan neitsyynä. Ei se eduskunta ja hallitus voi joka päivä säätää uusia lakeja.

Kesäkuussa ravintoloiden rajoitukset on tarkoitus hoitaa tartuntatautilain kautta.
 
Liittynyt
10.11.2016
Viestejä
1 684
Jos jostakin haluaa vienosti huolestua, niin Itä-Savon SHP:n COVID-tapausten ilmaantuvuudesta

Tuolla siis viimeisen seitsemän päivän aikana muiden sairaanhoitopiirien ilmaantuvuus on pysynyt minimaalisena, ja Helsingin ja Uudenmaan tapauksessa laskenut selvästi, mutta Itä-Savon sairaanhoitopiirissä ilmaantuvuus viimeisen seitsemän päivän ajalta on noussut melkein samaan kuin Helsingin ja Uudenmaan SHP:ssä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Otetaan tilanne: Kymmenen minuuttia sitten painettiin pohjaan nappi, jonka silloin uskottiin estävän maapallon räjähtäminen. Samalla todettiin, että asiaa tarkastellaan uudestaan kymmenen minuutin päästä. Tänä aikana kukaan ei jaksanut tehdä minkäänlaisia arvioita siitä, onko napin painaminen tarpeen, joten johtopäätös on, että napin painaminen pitää lopettaa, koska ei ole tietoa, estääkö maapallon räjähtämisen.

Aivan fantsua logiikkaa.
Nyt tiedetään, että maapallo ei räjähdä, vaikka napin poistaisi, koska moni muukin maa on lopettanut napin painamisen ja yhdessäkään maassa ei ole lähtenyt liikkeelle mitään isoa toista aaltoa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Nyt tiedetään, että maapallo ei räjähdä, vaikka napin poistaisi, koska moni muukin maa on lopettanut napin painamisen ja yhdessäkään maassa ei ole lähtenyt liikkeelle mitään isoa toista aaltoa.

Minä en tiedä yhtään maata, jossa oltaisiin purettu kaikki rajoitukset. Moni maa on purkanut rajoituksia lähemmäs Suomen tilannetta, joissain asioissa yli, toisissa alle. Kerro toki mistä maista sinä puhut?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941

Minä en tiedä yhtään maata, jossa oltaisiin purettu kaikki rajoitukset. Moni maa on purkanut rajoituksia lähemmäs Suomen tilannetta, joissain asioissa yli, toisissa alle. Kerro toki mistä maista sinä puhut?
273 tartuntaa on matalin Saksassa ilmoitettu lukema sitten 10.3., joten ainakaan vielä ei näytä siltä, että maa olisi luisumassa tuhoon.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
273 tartuntaa on matalin Saksassa ilmoitettu lukema sitten 10.3., joten ainakaan vielä ei näytä siltä, että maa olisi luisumassa tuhoon.
Ei siellä myöskään vielä olla palattu mihinkään rajoituksettomaan normaalitilanteeseen.


Ja kysehän on vain kulmakertoimen suunnasta, loppu on ihan automatik.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
17 948
Jos jostakin haluaa vienosti huolestua, niin Itä-Savon SHP:n COVID-tapausten ilmaantuvuudesta

Tuolla siis viimeisen seitsemän päivän aikana muiden sairaanhoitopiirien ilmaantuvuus on pysynyt minimaalisena, ja Helsingin ja Uudenmaan tapauksessa laskenut selvästi, mutta Itä-Savon sairaanhoitopiirissä ilmaantuvuus viimeisen seitsemän päivän ajalta on noussut melkein samaan kuin Helsingin ja Uudenmaan SHP:ssä.
Taitaa se mökkeily kuitenkin vaikuttaa korona-tapauksiin, vaikka kuinka olisi olevinaan kyse viattomasta eristäytymisestä metsän siimekseen...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 055
Taitaa se mökkeily kuitenkin vaikuttaa korona-tapauksiin, vaikka kuinka olisi olevinaan kyse viattomasta eristäytymisestä metsän siimekseen...
Vai ovatko savolaiset palanneet espanjasta takaisin suomeen....

Sosterissa viime viikolla ilmi tullut tartuntatapaus ja -ketju on tullut tänne Peitsaron mukaan Suomen rajojen ulkopuolelta.
 
Viimeksi muokattu:

vipe

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 887
Taitaa se mökkeily kuitenkin vaikuttaa korona-tapauksiin, vaikka kuinka olisi olevinaan kyse viattomasta eristäytymisestä metsän siimekseen...
Tuon mukaan tartuntaketju tullut "Suomen rajojen ulkopuolelta".
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 946
STM:n ja THL:n kasvojen pelastus on kohta päätöksessään ja sitten päästään suosittelemaan kasvomaskien käyttöä ensin rajoitetusti ja sitten laajemmin (maskien saatavuusongelmista johtuen).

 
Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
354
STM:n ja THL:n kasvojen pelastus on kohta päätöksessään ja sitten päästään suosittelemaan kasvomaskien käyttöä ensin rajoitetusti ja sitten laajemmin (maskien saatavuusongelmista johtuen).

Eivät ole aiemmin voineet suositella maskeja kun niitä ei ole ollut saatavilla, siitäkö vasta ois paniikki syntynyt kun lampaat yrittää löytää maskeja kaikin keinoin.
 
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
4 356
STM:n ja THL:n kasvojen pelastus on kohta päätöksessään ja sitten päästään suosittelemaan kasvomaskien käyttöä ensin rajoitetusti ja sitten laajemmin (maskien saatavuusongelmista johtuen).

En kyllä olisi mitenkään varma, että edes suosituksia tulisi. Maskipakkoa en voisi Suomeen kuvitella ellei hyödyistä olisi olemassa kovaa tieteellistä näyttöä - ja sitä ei tietenkään ole. Suositustenkin kanssa olen vähän epäilevällä kannalla.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 044
Tuon mukaan tartuntaketju tullut "Suomen rajojen ulkopuolelta".
Niin, edelleenkään ei ole osattu tehdä mitään matkustamisen jälkeen..
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
1 703
En kyllä olisi mitenkään varma, että edes suosituksia tulisi. Maskipakkoa en voisi Suomeen kuvitella ellei hyödyistä olisi olemassa kovaa tieteellistä näyttöä - ja sitä ei tietenkään ole. Suositustenkin kanssa olen vähän epäilevällä kannalla.
Suositus joukkoliikenteeseen olisi hyvä. Yksityissektorilla, vaikkapa kokoonpanolinjoilla, vaikkapa Uudenkaupungin autotehtaalla, maskipakko jo on. Elintarvikekauppoihin, puhumattakaan kaduille, se taas olisi ylilyönti.

Sitä en kyllä ymmärrä, että mikä pakko jengillä on yhtäkkiä jäädä hengailemaan kaupan aulatilan sohvaryhmille. Just tätä me on odotettu kaksi kuukautta, että sais istahtaa kauppakeskuksen aulaan ja kyllä se kotiolot voittaa. :facepalm:
 
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
4 356
Tässä taas yksi muistutus siitä, ettei tämä ole pelkästään heikkokuntoisten vanhusten tauti:


Henki ei lähtenyt, mutta silti.
Perus klikkiuutinen. Pointtina siis se, että onhan tämä korona oikeasti vakava tauti tietyille ihmisryhmille, mutta harvinaisten tapausten esilletuominen on turhanpäiväistä - ihmisiä kuolee tosi tavallisiin tauteihin, mutta tämä henkilö muuten selvisi. Joku haavasta alkanut, sinänsä harmiton, esim. bakteeri-infektio, voi pistää kenet hyvänsä arkkuun.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
17 948
Perus klikkiuutinen. Pointtina siis se, että onhan tämä korona oikeasti vakava tauti tietyille ihmisryhmille, mutta harvinaisten tapausten esilletuominen on turhanpäiväistä - ihmisiä kuolee tosi tavallisiin tauteihin, mutta tämä henkilö muuten selvisi. Joku haavasta alkanut, sinänsä harmiton, esim. bakteeri-infektio, voi pistää kenet hyvänsä arkkuun.
Kyllä näitä vastaavia uutisia on vaikka kuinka paljon, eikä perusterveiden nuorehkojen ihmisten vakava sairastuminen koronaan ole mikään harvinainen yksittäistapaus, vaan kyllä näitä on. Puhumattakaan, että monilla meistä on erilaisia perussairauksia taustalla ja/tai ikää kertynyt...

Tuskin sinustakaan olisi kiva käydä henkihieverissä koronan takia, jos sitä voidaan helpohkoilla toimenpiteillä ehkäistäkin.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
17 948
Eivät ole aiemmin voineet suositella maskeja kun niitä ei ole ollut saatavilla, siitäkö vasta ois paniikki syntynyt kun lampaat yrittää löytää maskeja kaikin keinoin.
Kangasmaskikin on tyhjää parempi ja suojelee lähimmäisiä. Kangas ei ole Suomesta kesken loppumassa, ja virallisetkin maskit voi olla aika riittoisia jos ihmiset käytännössä liikkuvat sitä vaativissa paikoissa vain silloin tällöin, eivätkä tarvitse useita maskeja päivässä joka päivä.

En minäkään ehkä edellyttäisi maskin käyttöä kaikkialla, mutta sellaisissa paikoissa, missä ollaan tekemisissä vieraiden ihmisten kanssa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 034
Tässä taas yksi muistutus siitä, ettei tämä ole pelkästään heikkokuntoisten vanhusten tauti:


Henki ei lähtenyt, mutta silti.
Kuten pari jo kommentoi, persuklikki tai yksilökohtaista tai yksittäistapaus. Ei kuitenkaan ole mikään suuri amerikanihme, että elopaino pitkässä osastohoidossa laskee. Etenkin bodarimöykyllä. Niin se kaverillakin laski alle kahdessa kuukaudessa melkein saman, vaikka olikin muusta syystä kuin tartuntataudin takia osastolla ja hereillä melkein koko ajan. Vuodelepo ei ole ihmiselle keskimäärin hyväksi, vaikka joitakin osia voi yllättävästikin parantaa. Lisäksi sairaalan ruoka(jos on syöntikunnossa) on oksettavaa ja vaikka kaiken saisi vedettyä, laihtuu tällainen perusläskikin aika tiukkaa tahtia. Ei toki 2-4 kiloa viikossa, mutta kilon helposti. Sitä pahanmakuista sontaakin on niin niukasti.

Kangasmaskikin on tyhjää parempi ja suojelee lähimmäisiä. Kangas ei ole Suomesta kesken loppumassa, ja virallisetkin maskit voi olla aika riittoisia jos ihmiset käytännössä liikkuvat sitä vaativissa paikoissa vain silloin tällöin, eivätkä tarvitse useita maskeja päivässä joka päivä.

En minäkään ehkä edellyttäisi maskin käyttöä kaikkialla, mutta sellaisissa paikoissa, missä ollaan tekemisissä vieraiden ihmisten kanssa.
Minä en edellyttäisi ollenkaan lukuunottamatta tiettyjä työtehtäviä (myös terveydenhuollon ulkopuolella) ja joitakin tiettyjä tilanteita. Luultavasti vaatimukset voisi rajoittaa elinkeinoelämään, ja muille antaa pelkkiä suosituksia.

Nyt ollaan kuitenkin vähän myöhässä. Hyöty olisi ollut aiemmassa vaiheessa suurempi, kun nyt tilanne on ainakin toistaiseksi aika hyvin hallinnassa.
 

valurauta

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
3 528
Jos jostakin haluaa vienosti huolestua, niin Itä-Savon SHP:n COVID-tapausten ilmaantuvuudesta

Tuolla siis viimeisen seitsemän päivän aikana muiden sairaanhoitopiirien ilmaantuvuus on pysynyt minimaalisena, ja Helsingin ja Uudenmaan tapauksessa laskenut selvästi, mutta Itä-Savon sairaanhoitopiirissä ilmaantuvuus viimeisen seitsemän päivän ajalta on noussut melkein samaan kuin Helsingin ja Uudenmaan SHP:ssä.
HS:n tilanneseurannasta Tartuntatilanne maanantaina | Pankkikorttidata näyttää, kuinka kotona puuhailusta tuli toukokuussa hitti – HS kertoo reaaliaikaiset tiedot viruksen etenemisestä, "Uudet tartunnat päivässä sairaanhoitopiireittäin" näkyy, että Itä-Savon naapurimaakunnistakin on viime viikon aikana löytynyt tapauksia: Itä-Savolla on 2 täppää (ja 4 positiivista?), Etelä-Savolla myös 2 täppää ja Etelä-Karjalallakin 1. Näillä maakunnilla on yhteensä 85 positiivista koko epidemian ajalta. Jos tapaukset liittyvät toisiinsa, niin toivottavasti edes tunnetulla tavalla.

HUS-aluetta ja Varsinais-Suomea lukuunottamatta muu Suomi onkin hyvin hiljainen. Länsi-Pohjakin on saatu kuriin.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
17 948
Minä en edellyttäisi ollenkaan lukuunottamatta tiettyjä työtehtäviä (myös terveydenhuollon ulkopuolella) ja joitakin tiettyjä tilanteita. Luultavasti vaatimukset voisi rajoittaa elinkeinoelämään, ja muille antaa pelkkiä suosituksia.

Nyt ollaan kuitenkin vähän myöhässä. Hyöty olisi ollut aiemmassa vaiheessa suurempi, kun nyt tilanne on ainakin toistaiseksi aika hyvin hallinnassa.
Kyllä julkinen liikenne on aika paha paikka ja maskit olisi hyödyksi, kuten EU-komissiokin suosittelee.

Itse en käytä julkista liikennettä, mutta jos olisi ihan pakko käyttää, niin kyllähän se mieltä rauhoittaisi että kaikilla matkustajilla olisi siellä maskit eikä ainoastaan minulla... Sama kyllä pätee jossain määrin kauppoihinkin. Hyvin harvoin käyn kaupoissa nyt, mutta kyllä koko tilanne ahdistaa kun muilla asiakkailla ja henkilökunnalla ei ole huolen häivääkään, ja vaikka olisikin huolen häivä niin virukset leviää pienissä sisätiloissa helposti jos ovat levitäkseen. Maskit ehkäisisi kyllä huomattavasti virusten leviämistä.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 497
Itse olen julkisilla kulkenut töihin aamuin illoin ihan normaalisti koko koronan ajan. Mitään 1€ maskeja en kyllä ala omasta lompsasta kustantamaan, ellei niitä saa våhentää työmatkakuluina tai muuten verotuksessa. 10€/viikko ja melkein 500€ vuodessa, juuh ei.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 055
Kangasmaskikin on tyhjää parempi ja suojelee lähimmäisiä. Kangas ei ole Suomesta kesken loppumassa, ja virallisetkin maskit voi olla aika riittoisia jos ihmiset käytännössä liikkuvat sitä vaativissa paikoissa vain silloin tällöin, eivätkä tarvitse useita maskeja päivässä joka päivä.

En minäkään ehkä edellyttäisi maskin käyttöä kaikkialla, mutta sellaisissa paikoissa, missä ollaan tekemisissä vieraiden ihmisten kanssa.
Eli siis aina kotoa poistuessa? Kodin ulkopuolella olet aina tekemisissä vieraiden ihmisten kanssa. Menet sitten töihin,kauppaan, terassille tai vaikkapa koirapuistoon. Vai tarkoitatko kaikkialla sisätiloissa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 946
HS:llä on juttu rajoitusten purkamisen vaikutuksista. Olennaisia havaittuja ongelmia ovat laulaminen, myös kirkollisissa tilaisuuksissa (miksi tämä pitää erikseen mainita?), ravintoloissa tapahtuneet lähikontaktit sekä yökerhot.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
1 703
Tässä taas yksi muistutus siitä, ettei tämä ole pelkästään heikkokuntoisten vanhusten tauti:


Henki ei lähtenyt, mutta silti.
Miksiköhän tolle ei annettu enempää safkaa?

23 kg lihasta 6 viikon ajan on ½ kg päivässä.

à la sianliha (keskiarvo) 195 kcal/100g, se tekee yli 1000 kcal päivää kohden.

Koronavirus ei nykykäsityksen mukaan kuitenkaan infektoi lihassoluja so. sulattaen niitä rä'äksi, kuten otsikossa väitetään, vaan kataboliasta kyse.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
1 703
HS:llä on juttu rajoitusten purkamisen vaikutuksista. Olennaisia havaittuja ongelmia ovat laulaminen, myös kirkollisissa tilaisuuksissa (miksi tämä pitää erikseen mainita?)
Joku voisi puhua hybridivaikuttamisesta tässä :hmm:

Yhteislaulut kirkoissa ovat jostain syystä nauttineet erityisasemaa rajoituksia avatessa vs. laulaminen eteläpäädyssä tai Ruissalossa festareilla, niin ihan aiheellista mainita.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 401
Viestejä
4 159 819
Jäsenet
70 408
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom