Husin Tuominen: Rokotusjärjestys pantava uusiksi – taustalla vieraskielisten suuri osuus pk-seudun koronatartunnoissa
Taitaa suomalaiset joutua odottamaan vielä pitkään rokotetta tällä menolla, kun pitää huomioida kriittiset väestöryhmät. Ulkomaalaistaustaiset saavat rauhassa rellestää kylillä porukassa rajoituksista piittaamatta ja Baltian raksaduunarit saavat tehdä ilman karanteenia töitä täällä, kun omassa maassa ei koronan takia töitä voi tehdä. Mutta mikäs siinä, suomalaiset ovat kyllä tyypillisesti hyviä odottamaan kiltisti omaa vuoroaan ilman suurempaa riehumista.
Oli kyse sitten rellestyksestä, idiotismista, kielitaidottomuudesta, demografiasta, asemasta työelämässä tai jostain muusta, niin en itse näe että rokote olisi tuossa mielessä mikään varsinainen palkinto. Musta on tärkeää, että se annetaan sinne, missä vaikutus on suurin - vaikka sen tuntuisi epäoikeudenmukaiselta. Ihan kaikki Suomessa asuvat kärsivät siitä jos jossain rajoitukset eivät pure. Jos silloin lievä rokotusten painottaminen auttaa koko maan tautitilannetta, niin antaa mennä vain. En usko, että kyse olisi siitä, että esim. kaikki vironkieliset rokotetaan ennen valtaväestöä.
Yhtä lailla suomenkielisten joukossa on meitä, jotka ottavat rajoitukset ihan helvetin tosissaan ja vähän päälle. Ja sitten heitä, jotka pyrkivät tekemään kaikkea sosiaalista kohtaamista, mitä ei ole vielä ehditty kieltää ja jotka hokevat "nuhakuume, kuulikko!". Itse siis en ole riski kellekään, nuo muut ovat. Silloin karu totuus on että rokotteesta on enemmän hyötyä jos joku muu kuin minä sen saan. Vaikka sellaisen sinänsä mielelläni ottaisinkin.
Ei ole helppoa asia ja kyllä mä ymmärrän ton oikeudenmukaisuus/tasavertaisuusnäkökulmankin. Siksi musta olisi hienoa, jos perseilijät vähän vähemmän perseilisivät.
EDIT: Ja kuten yllä sanottiin: en minäkään kannata minkäänlaista etnistä priorisointia. Vaan esim. ammatin tai alueen tms. mukaista. Ammatti kuitenkin pitkälti määrittää niiden kohtaamisten määrän ja laadun. Etähommia tekevä asiantuntija vs. raksamies. Asuinalue myös korreloi jonkin verran kohtaamisten kanssa.
Viimeksi muokattu: