Koronavirus SARS-CoV-2 ja sen aiheuttama tauti COVID-19 (Yleinen keskustelu)

Mielenkiintoista on myös se, muuttaako tämä kriisi maailman suhtautumista eliniän ainaisen pidentämiseen.
Tuskin, mutta kai ajatuksella voi leikkiä. Mitä jos vanhukset olisi jätetty ilman rokotteita ja aloitettu työikäisistä, etenkin duunareista jotka eivät voi etäillä. Festariliput myytäisiin ainoastaan rokotetodistusta vastaan tai oston yhteydessä piikki käteen, "hieman" kiihdytettäisiin rokotehalukkuutta. Baareihin ainoastaan rokotepassilla jne...

Oltaisiinko nyt alemmissa tartuntaluvuissa ja itse asiassa myös vanhuksilla olisi turvallisempaa olla kun rokotekattavuus olisi kadulla, ei vanhainkodeissa
Hoitohenkilökuntaahan on nimenomaan rokotettu ensimmäisten joukossa turvallisuuden lisäämiseksi.
Lisäksi kovasti on huudeltu, että korona ei olisi vaarallinen perusterveille aikuisille tai lapsille, joten ko ryhmien rokottamisella ei siis pitäisi olla kiire. Vai alkaako se nyt vaikuttaakin vaaralliselta, kun sairaalat on alkaneet täyttymään nuoremmista?

On se nyt kumma, jotta ei malteta edes puolta vuotta odotella niitä rokotuksia! Tilanne pitäisi kuitenkin loppukesään mennessä olla paljon parempi rokotusten suhteen.
 
On se nyt kumma, jotta ei malteta edes puolta vuotta odotella niitä rokotuksia! Tilanne pitäisi kuitenkin loppukesään mennessä olla paljon parempi rokotusten suhteen.
Tällä haavaa näyttää kyllä siltä, että nuoriso saattaa joutua odottamaan rokotettaan syksyyn. Kyllä muakin voisi vähän ketuttaa, jos kovasti jo menojalkaa vipattaisi, esimerkiksi ulkomaille ja miksei festareillekin, eikä se oikein onnistu ennen kuin saa rokotteen.

Kerrankin on jotain hyötyä siitä, että on jo vähän iäkkäämpi eikä ihan pentu enää, joskin vuoden jälkimmäiselle puolikkaalle se mullakin taitaa mennä ennen kuin piikin saa. Kyllähän se ketuttaa, jos kuitenkin moni muu maa on jo siinä vaiheessa saanut koko rokotehomman aikoja sitten pakettiin ja ovat palanneet arkeen.
 
Saa nähdä, meneekö tuhat rikki lähiaikoina... Sanoisin, että viikon sisällä voi olla aika lähellä kyllä. Sitten jos alkaa "sulku" tehota, voi tilanne ehkä helpottaa, ehkäpä pysyvästikin, who knows.

Voihan se tapahtua jo huomennakin. Tästä tämän päivän 800:sta ei ole tonniin enää prosentuaalisesti pitkä matka.

Sitten jos/kun ollaan tonnin yläpuolella, alkaa eksponentiaalisen kasvun julmuus paljastua vähän hidasälyisemmillekin... Tonnista ei ole kahteen tonniin oikeastaan sen pidempi matka kuin 500:sta tonniin.
 

Liitteet

  • Screenshot_20210303-122640.jpg
    Screenshot_20210303-122640.jpg
    850,1 KB · Luettu: 237
Taas on löydetty 25 vuotias perusterve


Onni hänelle että ei kuollut, mutta ei hänestä perustervettä saa tekemälläkään.

Ja tosiaan jos massa on tuota luokkaa 6vko kooman jälkeen niin mitä se on ollut ennen sitä?
Kaipa sairaalloinen lihavuus on nykyään sitten tervettä. Ei edes kaulaa omista, kun on niin paksu. Ei ihme, että korona iski pahasti.
 
Paska lehdistö sun muut impesillit hehkuttaa jotain sputnik rokoktetta, millä ei ole edes minkäänlaista myyntilupaa euroopassa. Tehkääpä kysely että kuinka moni ottaa sputnik roikotteen vaikkapa suomessa ihan tuosta vaan, veikaan että puhuaan noin 0-5%. Onhan se varmaan vitun mukava huudella sieltä jostain omasta paskasta että kuin huonosti tämäkin on mennyt, onnea vaan teille sinne omaan kuplaan.
 
Paska lehdistö sun muut impesillit hehkuttaa jotain sputnik rokoktetta, millä ei ole edes minkäänlaista myyntilupaa euroopassa. Tehkääpä kysely että kuinka moni ottaa sputnik roikotteen vaikkapa suomessa ihan tuosta vaan, veikaan että puhuaan noin 0-5%. Onhan se varmaan vitun mukava huudella sieltä jostain omasta paskasta että kuin huonosti tämäkin on mennyt, onnea vaan teille sinne omaan kuplaan.
Tuo Sputnikhan oli pärjännyt ihan hyvin arvioinnissa: Venäjän Sputnik V on yli 90-prosenttisen tehokas koronaa vastaan – lyö J&J:n tuotteen laudalta
 
Isoveli valvoo... sitä puhelinta...
Tuskin, pitäisin mahdottomana skenaariona useammastakin syystä. Tuossa on tarvinnut puhelimessa indikoida jotenkin todella vahvasti että "ei käy" ja tuoda itse ilmi että yksin pyörittää tuollaista joogasalia ja sitten melkein vieläpä karanteenipäätökseen osalliset (eli käytännössä joko lekurin - tuskin koska ei juttele henkilön kanssa- tai tiedoksiantajan puhelimitse vielä kulkea ko. salin ohi ja havaita tyyppi työssään)... Poliisi ei tiedä karanteenista, joku joogasalin käyttäjä uutisten perusteella sellaista voisi epäillä, mutta en jaksa uskoa että viikossa/kahdessa epäily etenisi mihinkään ja tuskin se ulkopuolisen ilmoittamana suoraan voi edes edetä -> ilmoituksen perusteella tuskin on oikeutta mennä penkomaan terveystietoja, olettavasti pitäisi pyytää ensin poliisia varmistamaan että henkilö on todella siellä ja vasta sitten katsella niitä tietoja että onko hän karanteenissa.

Miten muuten tuo karanteeripäätös ylipäänsä puhelimitse, täyttääkö se hallintopäätöksen muotosäännöt - tuskin? Hallintopäätöshän pitää olla valituskelpoinen ja mukana pitää olla valitusohjeet (karanteenihan on heti täytäntöön pantavissa valituksesta huolimatta), mutta tuskin sitä voi panna juridisesti siltikään täytäntöön ellei hallintopäätöksen muotomääräyksiä ole täytetty eli henkilön pitänee saada se lappu kouraan puhelun sijasta. Lasten tapauksissa lappu ainakin tulee/on tullut kotiin vasta kun karanteeni on jo ohi tai viimeisiä päiviä menossa.
 
AVI pistää taas tänään päätöksiä tiskiin kun kasa paskaa on jo huosussa, on kyllä todella upea ja hyödyllinen vinanomane tämä AVI, pirun ketterää toimintaa.
 
Me saatetaan olla kohta aivan saatanan isossa kusessa ja suomessa vaan Avit sun muut ulisee jostain vitun lakipykälistä, niitä voi oikeasti katsoa ja korjataz myös jälkeen päin, nyt pitää saada rajoituksia voimaan tällä paskalla lainsäädännöllä mikä nyt on, ei tässä ois varaa huudella muille ja odotella.
 
Me saatetaan olla kohta aivan saatanan isossa kusessa ja suomessa vaan Avit sun muut ulisee jostain vitun lakipykälistä, niitä voi oikeasti katsoa ja korjataz myös jälkeen päin, nyt pitää saada rajoituksia voimaan tällä paskalla lainsäädännöllä mikä nyt on, ei tässä ois varaa huudella muille ja odotella.
Kannattaa rauhottua. Mitään katastrofia ei ole tulossa. Ja kyseessä ei ole mitkään "vitun lakipykälät" vaan oikea laki. Ilman lakia, et sinäkään voisi datailla kotona rauhassa.
 
Tämä juttu kiteyttää aika hyvin tämän nykyisen lainsäädännön, totuus on se että ihan sama mikä hallitus siellä toimisi niin samat ongelmat se joutuisi kohtaamaan.
Joku toinen hallitus olisi ehkä saanut jo vuodessa niitä ongelmia ratkottua. Luulisi olleen motivaatiota.
 
Oltaisiinko nyt alemmissa tartuntaluvuissa ja itse asiassa myös vanhuksilla olisi turvallisempaa olla kun rokotekattavuus olisi kadulla, ei vanhainkodeissa
Ei. Rokotteita on jaettu reilusti alle 10 prosentille väestöstä. Jos ne olisi annettu työikäisille se olisi hyttysen pieru saharassa.
 
Joku toinen hallitus olisi ehkä saanut jo vuodessa niitä ongelmia ratkottua. Luulisi olleen motivaatiota.
Tai joku toinen hallitus olisi ehkä tehnyt mitä tarvitsee ja kärsinyt seuraukset sitten myöhemmin. Tai sitten ei. Uskoisin, että esimerkiksi viime keväänä olisi ollut ymmärrystä suuremmallekin perustuslain rikkomiselle jos sen seurauksena Suomi olisi elänyt loppuvuoden normaalia elämää ja rajoitukset olisivat olleet poissa.
 
Tai joku toinen hallitus olisi ehkä tehnyt mitä tarvitsee ja kärsinyt seuraukset sitten myöhemmin. Tai sitten ei. Uskoisin, että esimerkiksi viime keväänä olisi ollut ymmärrystä suuremmallekin perustuslain rikkomiselle jos sen seurauksena Suomi olisi elänyt loppuvuoden normaalia elämää ja rajoitukset olisivat olleet poissa.

Toisaalta se on ihan hyväkin, että ei ihmisten perusoikeuksiin vaikuttavia lakeja pääse muuttelemaan tuosta vaan, edes pandemiatilanteessa.
 
Oikeasti revittelette että olisi hienoa kun voisi kävellä yli lakien? Ennemmin ottaisin kyllä itse pandemia 2 kuin tällaisen viidakon, jossa tehdään mitä huvittaa.
 
Kyll
Joku toinen hallitus olisi ehkä saanut jo vuodessa niitä ongelmia ratkottua. Luulisi olleen motivaatiota.

varmasti olisi, heillä ois ollut paremmat lakimiehet ja kyky ennakoida ilman välttämättömyys periaatetta. Loppujen lopuksi kyse on siitä että nyt sovelletaan sotatilalakia pandemiaan.
Ihan sama kuka sitä lakia soveltaa, ei se sen ketterämmäksi muutu
 
Aikuiselle puoli vuotta on lapselle ikuisuus ja nuorelle puoli elämää.
Ei varmaan epäsosiaalinen ruutuhiiri tästä paljon kärsi kun aktiviteetti jääkaapin ympäristössä on muutenkin alhaista, mutta liikuntaa harrastava nuoriso jolla on tavoitteita joukkueurheilun puolella on suurin maksaja.
Tuhansia lapsia on harrastanut koko ikänsä lajia/lajeja ja halu harrastaa on jotain muuta kuin se kerta viikossa tasoa.
Nyt kun toista vuotta putkeen katkaistaan sarjat niin kuinka moni lopettaa urheilun ja kiinnostuu jostain ihan muusta... Reilukerho kokoontuu lähibaarissa ihmettelemään samaa asiaa.
Twiitti paljastaa – demariministeri istui baarissa, kun pääministeri vetosi vähentämään kontaktit minimiin

Hieman nurinkurisesti yhteiskunta edelleen ajattelee vanhukset > työikäiset > Nuoriso kun kuitenkin laskun maksamisjärjestys on toisinpäin.
 
Nyt alkaa vähän näyttää siltä, että juuri näin tulee tapahtumaan kuntavaalien kanssa, vaikka on naurettavaa, ettei muka Suomessa pystytä yksiä vaaleja järjestämään turvallisesti. Meille nauraa naakatkin ja Suomen sijoitus democracy indexissä tulisi kyllä heikkenemään.

Se on jännä juttu että mielestäsi Suomi pitäisi saada totaalilockdowniin mutta silti vaalit tulisi järjestää kaikesta piittaamatta. Tämä ei ole mikään henkilökohtainen loukkaus tai trollaus mutta en vaan ymmärrä siihen liittyvää logiikkaa ja se johtuu varmaan siitä että meillä on erilaiset perusteet.

Omasta näkökulmasta vaalien järjestäminen koronatilanteesta piittaamatta on itsekästä, vastuutonta ja epädemokraattista.

Itsekästä sen takia että poliitikkojen tulisi osoittaa tässä yhteydessä esimerkkiä kansalaisille siinä että Korona pitää ottaa vakavasti ja ei välttämättömät tapahtumat tulisi jättää väliin. En mitenkään ymmärrä vaalien välttämättömyyttä, saati sitten sitä että jonkun indeksin takia asetettaisiin ihmiset vaaraan.

Vastuutonta sen takia että se lisää monessa mielessä Korona altistusta eri vaiheissa. Äänestämään liikuttaessa, äänestettäessä, ääniä laskettaessa, vaaliseurannassa, mediassa, jne.

Epädemokraattista sen takia että suuri osa ihmisistä ei uskalla lähteä äänestämään kun pelkäävät Koronaa. Osa ehkä uskaltaisi mieluummin äänestää ennakkoon mutta tiedän ihmisiä jotka eivät kotoaan uskalla poistua.

EDIT: P.S. En todellakaan ole mikään nykyisen hallituspohjan/ideologian kannattaja vaan paatunut kapitalisti/liberaali mutta mielestäni ovat hoitaneet Korona hommat ihan hyvin muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta.
 
Viimeksi muokattu:
Se on jännä juttu että mielestäsi Suomi pitäisi saada totaalilockdowniin mutta silti vaalit tulisi järjestää kaikesta piittaamatta. Tämä ei ole mikään henkilökohtainen loukkaus tai trollaus mutta en vaan ymmärrä siihen liittyvää logiikkaa ja se johtuu varmaan siitä että meillä on erilaiset perusteet.

Omasta näkökulmasta vaalien järjestäminen koronatilanteesta piittaamatta on itsekästä, vastuutonta ja epädemokraattista.

Onko se siis mielestäsi huonompi vaihtoehto että ihmiset saavat itse valita lähtevätkö äänestämään kuin se että suoraan kielletään äänestäminen kaikilta?

Itse lainaamaasi kirjoitukseen en ota mitään kantaa. Tätä vain ihmettelen.
 
Eikö viimeisin tieto noista vaaleista ole se, että ne ollaan järjestämässä aikataulussa? Äkkiä ajateltuna vaalien järjestäminen pandemiastakin huolimatta olisi nimenomaan demokraattiselle valtiolle tärkeää, mutta saattaa toisaalta äänestäjien osalta olla aika hiljaiset vaalit, ellei jotain todella kontaktitonta versiota onnistuta sumplimaan.
 
Onko se siis mielestäsi huonompi vaihtoehto että ihmiset saavat itse valita lähtevätkö äänestämään kuin se että suoraan kielletään äänestäminen kaikilta?

Itse lainaamaasi kirjoitukseen en ota mitään kantaa. Tätä vain ihmettelen.
Ei kai kyse tästä ole vaan enemmän miten esim. taataan vaalivirkailijoiden turvallisuus. Maskipakkoa äänestyspaikoille tuskin voidaan asettaa. Pleksien ja muiden suojien rakentaminen joka paikkaan aika hankalaa. Miten hallitaan tilanne jos äänestyspaikalle tulee ruuhkaa - ihmisiä pitää ohjata jonottamaan ulkona.
 
Ei kai kyse tästä ole vaan enemmän miten esim. taataan vaalivirkailijoiden turvallisuus. Maskipakkoa äänestyspaikoille tuskin voidaan asettaa. Pleksien ja muiden suojien rakentaminen joka paikkaan aika hankalaa. Miten hallitaan tilanne jos äänestyspaikalle tulee ruuhkaa - ihmisiä pitää ohjata jonottamaan ulkona.
Onhan ne vaalitkin aika hanakala järjestää. Silti järjestetään. Oon ollut useasti äänestämässä. En kyllä ymmärrä miten siitä voisi saada jotenkin ongelman. Toki työvoimaa ja organisointia voi vaatia enemmän kuin normaalisti, että ihmiset pidetään turvallisilla etäisyyksillä. Mutta se nyt on vain pientä säätöä.
 
Onko se siis mielestäsi huonompi vaihtoehto että ihmiset saavat itse valita lähtevätkö äänestämään kuin se että suoraan kielletään äänestäminen kaikilta?

Demokratian kannalta on huonompi vaihtoehto. Yksilönvapauden kannalta ei ole.

Demokratiaan kun kuuluu se että kaikilla on mahdollisuus äänestää vapaasti. Tämä tarkoittaa sitä että heidän ei tarvitse pelätä mitään äänestäessään: väkivaltaa, leimaamista tai sairastumista.

EDIT: Mutta ymmärrän myös sen että tämä rajoittaa muiden mahdollisuutta demokraattisiin vaaleihin ja kysymys on sitten se että pitäisikö vaaleja viivästyttää niin paljon että sen negatiivinen vaikutus on suurempi kuin positiivinen vaikutus.
 
Saa nähdä, meneekö tuhat rikki lähiaikoina... Sanoisin, että viikon sisällä voi olla aika lähellä kyllä. Sitten jos alkaa "sulku" tehota, voi tilanne ehkä helpottaa, ehkäpä pysyvästikin, who knows.

Sulun tulee olla pysyvä, jotta sillä olisi toivottava teho, eikä mikään muutama viikko.
 
Eipä tässä sen kummempaa ole, turhauttaa vaan tämä super jäykkä säädäntö, se ois niin helppoa jos voitaisiin olla ketteriä.
 
Ei kai kyse tästä ole vaan enemmän miten esim. taataan vaalivirkailijoiden turvallisuus. Maskipakkoa äänestyspaikoille tuskin voidaan asettaa. Pleksien ja muiden suojien rakentaminen joka paikkaan aika hankalaa. Miten hallitaan tilanne jos äänestyspaikalle tulee ruuhkaa - ihmisiä pitää ohjata jonottamaan ulkona.
Miten vaalit eroaa kaupassa käymisestä, lyhyt vastaus: ei oikeastaan mitenkään.
 
Miten vaalit eroaa kaupassa käymisestä, lyhyt vastaus: ei oikeastaan mitenkään.

Olen ihan samaa mieltä. Prosessina vaalien järjestäminen on ihan sama kuin kaupassa käyminen. Sen sijaan johtopäätelmä saattaa olla erilainen

Syöminen on tarvehierarkiassa aika korkealla, vaalit eivät taida olla.

Kaupassa ei tarvitse käydä vaan ruuan saa toimitettuna kotiin.

Siksi ongelma vaalien järjestämisessä ei ole itse prosessin pyörittäminen. Tosin senkin osalta kannattaa pohtia että onko se riskin arvoista.

Vaan ongelma on demokratian toteutuminen jos ihmiset eivät uskalla lähteä äänestämään ja eivät pysty käyttämään äänioikeuttaan.
 
Miten vaalit eroaa kaupassa käymisestä, lyhyt vastaus: ei oikeastaan mitenkään.

Jos riskiryhmille (yli 60v, ja sen alle oleville riskiryhmille) taataan etä-äänestys ehdokaslistoista niin sitten ei kovasti mitenkään.

Itsekin lähden siitä, että jos ei voida vaaleja järjestää riittävän turvallisesti niin sitten niitä pitää lykätä. Tämä jos joku on demokraattista, että kaikilla kansalaisilla on yhtäläinen oikeus äänestää pelkäämättä. Jos sitä ei pystytä takaamaan niin sitten vaaleja pitää siirtää. Sinänsä uskon että ennakkoäänipäiviä lisäämällä, tiloissa olevien henkilöiden määrää rajaamalla tai esim. osassa paikoissa esim. ennakkoon äänestysajan varaamisella voisivat olla toimivia. Vaalivirkailijoiden turvallisuus on yksi iso ongelma, eikä siihen ole mitään yksinkertaista ratkaisua olemassa. Mutta yhtäkaikki, aika paljon erillisissäätöä tuo tulee vaatimaan vaikka äänestys päätettäisiinkin järjestää normaalisti kaikilla varotoimilla.

Ja sitten vielä se, että tuo automaatisesti lisää kuormitusta terveydenhoitoon. Jos sulkutoimet eivät tahdo purra, niin sitten kuormituksen lisäämistä ei kannata ottaa tuohon lisänä.
 
Miten vaalit eroaa kaupassa käymisestä, lyhyt vastaus: ei oikeastaan mitenkään.
No eroaahan se ihan täysin.

Vaalit on vähän sama kuin Tokmanni päättäisi jonakin sunnuntaina myydä yhdellä eurolla 50 euron arvoisia yllätysämpäreitä jokaisessa Suomen alakoulujen liikuntasalissa. Maksutapana kelpaa vain käteinen. Illalla ämpäreiden myynnin jälkeen myyjät kerääntyisivät vielä kootusti ja valvotusti yhteen tilaan laskemaan päivän myynnit manuaalisesti.

Ruokakauppoja on Suomessa paljon enemmän kuin äänestyspaikkoja ja ne ovat auki käytännössä joka päivä.
 
Voisihan niitä siirtää, mutta kun se hallituspuolueiden kannatus voipi rommata...

Mitään käytännön tai lainsäädännön estettä siirtämiselle ei ole. Vain pelko punaisessa perseessä. Viime viikolla jo puolet siitä tartuntamäärästä, mitä koko keväänä ja kesänä yhteensä? :hmm:
 
Jos riskiryhmille (yli 60v, ja sen alle oleville riskiryhmille) taataan etä-äänestys ehdokaslistoista niin sitten ei kovasti mitenkään.

Itsekin lähden siitä, että jos ei voida vaaleja järjestää riittävän turvallisesti niin sitten niitä pitää lykätä. Tämä jos joku on demokraattista, että kaikilla kansalaisilla on yhtäläinen oikeus äänestää pelkäämättä. Jos sitä ei pystytä takaamaan niin sitten vaaleja pitää siirtää. Sinänsä uskon että ennakkoäänipäiviä lisäämällä, tiloissa olevien henkilöiden määrää rajaamalla tai esim. osassa paikoissa esim. ennakkoon äänestysajan varaamisella voisivat olla toimivia. Vaalivirkailijoiden turvallisuus on yksi iso ongelma, eikä siihen ole mitään yksinkertaista ratkaisua olemassa. Mutta yhtäkaikki, aika paljon erillisissäätöä tuo tulee vaatimaan vaikka äänestys päätettäisiinkin järjestää normaalisti kaikilla varotoimilla.

Ja sitten vielä se, että tuo automaatisesti lisää kuormitusta terveydenhoitoon. Jos sulkutoimet eivät tahdo purra, niin sitten kuormituksen lisäämistä ei kannata ottaa tuohon lisänä.
Kysymys ei välttämättä ole siitä, voidaanko löytää keinot vaalien järjestämiseen turvallisesti, vaan siitä, että onko siihen aitoa yritystäkään jos hallituspuolueiden kannatus näyttää kehnolta juuri nyt...

No eroaahan se ihan täysin.

Vaalit on vähän sama kuin Tokmanni päättäisi jonakin sunnuntaina myydä yhdellä eurolla 50 euron arvoisia yllätysämpäreitä jokaisessa Suomen alakoulujen liikuntasalissa. Maksutapana kelpaa vain käteinen. Illalla ämpäreiden myynnin jälkeen myyjät kerääntyisivät vielä kootusti ja valvotusti yhteen tilaan laskemaan päivän myynnit manuaalisesti.

Ruokakauppoja on Suomessa paljon enemmän kuin äänestyspaikkoja ja ne ovat auki käytännössä joka päivä.
Ennakkoäänestys ei eroa kaupassa käynnistä juuri mitenkään.
 
Eipä tässä sen kummempaa ole, turhauttaa vaan tämä super jäykkä säädäntö, se ois niin helppoa jos voitaisiin olla ketteriä.

Tää on niin totta. Tosin historiassa on paljon negatiivisia esimerkkejä agilen ongelmista, joista tunnetuin on natsikortti: Kun saadaan positiivisia toimenpiteitä aikaan ihmiset ovat valmiita antamaan lisää valtaa ja lopputulos on helposti sellainen, jota ei alkupeleissä olisi haluttu.

Mutta tässä on kaksi puolta. Toimenpiteiden toteuttaminen ja toimenpiteiden suunnittelu. Suomessa on mielestäni onnistuttu hyvin toimenpiteiden suorittamisessa mutta huonommin toimenpiteiden suunnittelussa.

Tämä johtuu siitä että poliitikot keskittyvät nykyään paljon päivänpolttaviin asioihin sen sijaan että pystyttäisiin pitkäjännitteiseen toimintaan. Ja se on seuraus nykyisen mediaympäristön vaikutuksesta.

Ja hallintomalli ei sitten tue tälläistä dynaamista toimintaa. Hallintomallin on sitten demokratian ongelma.

Meillä olisi ollut ihan hyvää aikaa suunnitella toimenpiteitä etukäteen ja hakea näkemystä eri toimijoiden puitteissa. Tämä on selkeästi epäonnistunut.

Eli sen sijaan että haetaan lisää dynamiikkaa poistamalla demokratian elementtejä tulisi tehostaa suunnittelua ja valmistelua eikä panikoida.
 
Vaan ongelma on demokratian toteutuminen jos ihmiset eivät uskalla lähteä äänestämään ja eivät pysty käyttämään äänioikeuttaan.

Paljon suurempi ongelma on, jos niitä aletaan siirtää vain siksi, että järjestäminen sattuu olemaan pikkasen vaikeampaa. Tilanne ei ole varsinaisesti yllätys kenellekään.

No eroaahan se ihan täysin.

Vaalit on vähän sama kuin Tokmanni päättäisi jonakin sunnuntaina myydä yhdellä eurolla 50 euron arvoisia yllätysämpäreitä jokaisessa Suomen alakoulujen liikuntasalissa. Maksutapana kelpaa vain käteinen. Illalla ämpäreiden myynnin jälkeen myyjät kerääntyisivät vielä kootusti ja valvotusti yhteen tilaan laskemaan päivän myynnit manuaalisesti.

Ruokakauppoja on Suomessa paljon enemmän kuin äänestyspaikkoja ja ne ovat auki käytännössä joka päivä.
Mikä tarkalleen ottaen estää avaamasta enemmän äänestyspaikkoja?
 
Ei kyse ole mistään päivänpolttamasta asiasta, vaan siitä että tämä nyky lainsäädänto on paska, jos väittää joitain muuta niin mielestäni saivartelee.
 
Onko kenellekkään osunut eteen tilastoa (onko tälläistä tilastoa edes?), että missä Suomessa koronaan kuolleet ovat olleet, kotona vai sairaalassa? Tuli tässä mieleeni, kun kummatkin kulkutaudit on käyty läpi (korona & influenssa), jos omia kokemuksia peilaa, niin noissa taudeissa suuri mahdollisuus omallakin kohdalla olisi ollut, että taudeista johtava nestehukka olisi voinut viedä jopa hengen. Kummassakin tapauksessa reilun viikon kestävää kuumetta ja jossain kohti kroppa menee vain siihen tilaan, kun tarpeeksi kauan on juomatta ja syömättä, että itsenäisesti ei oikein enää jaksa hakea edes vettä. Onneksi vaimo pakotti nauttimaan nestetttä vaikkakin piti väkisin juoda, kun ei vain yksinkertaisesti mikään tahtonut mennä alas. Olotila parani huomattavasti , kun oli saanut itseään nesteytettyä. Tilanne olisi voinut olla omalla kohdalla erilainen, jos olisi yksin asuva.

Nestehukka voi jo itsessään olla hengenvaarallinen ja jos tähän vielä yhdistetään monisairaita vanhuksia tai vanhuksi jotka pystyvät vieläkin vähemmän pitämään itsestään huolta, niin soppa on valmis. Tarpeellinen nesteen nauttiminen vanhuksilla ei ole ihan itsestäänselvää vaikka ei sairastaisikaan mitään kulkutautia.

Ei sairaalakaan välttämättä autuaaksi tee, kun edesmennyt lähiomainen olisi ihan rauhassa saanut tukehtua ellei joku lähiomainen olisi ollut paikalla ja hälyttänyt apua. Tämä yhdessä yliopistollisessa sairaalassa. Sama juttu, kun tuolta siirrettiin pienempään sairaalaan muitten tieltä pois missä oli yksin omassa huoneessa, niin sinne olisi saanut kanssa ihan rauhassa tukehtua ellei jälleen kerran olisi ollut omainen paikalla, kun ei siellä hoitajia ole 24/7 ketään kädestä pitämässä.

Nämä mietteet nousivat esiin peilaten omia kokemuksia. Vaikkakin näillä aatteilla olisi edes jotain perää, niin ei tilanne tietenkään mihinkään muutu (varsinkaan kotioloissa ja varsinkin jos on yksin), koska ihminen välillä käyttäytyy järjenvastaisesti, jos energiatasot pääsevät tarpeeksi alhaalle ja monesti oman tilanteen huonontuminen on vain liian myöhäsitä, että jaksaisi/pystyisi itse asialle jotain tehdä.
 
Jos riskiryhmille (yli 60v, ja sen alle oleville riskiryhmille) taataan etä-äänestys ehdokaslistoista niin sitten ei kovasti mitenkään.

Itsekin lähden siitä, että jos ei voida vaaleja järjestää riittävän turvallisesti niin sitten niitä pitää lykätä. Tämä jos joku on demokraattista, että kaikilla kansalaisilla on yhtäläinen oikeus äänestää pelkäämättä. Jos sitä ei pystytä takaamaan niin sitten vaaleja pitää siirtää. Sinänsä uskon että ennakkoäänipäiviä lisäämällä, tiloissa olevien henkilöiden määrää rajaamalla tai esim. osassa paikoissa esim. ennakkoon äänestysajan varaamisella voisivat olla toimivia. Vaalivirkailijoiden turvallisuus on yksi iso ongelma, eikä siihen ole mitään yksinkertaista ratkaisua olemassa. Mutta yhtäkaikki, aika paljon erillisissäätöä tuo tulee vaatimaan vaikka äänestys päätettäisiinkin järjestää normaalisti kaikilla varotoimilla.

Ja sitten vielä se, että tuo automaatisesti lisää kuormitusta terveydenhoitoon. Jos sulkutoimet eivät tahdo purra, niin sitten kuormituksen lisäämistä ei kannata ottaa tuohon lisänä.
Kuinka pitkään niitä pitäisi lykätä, ja onko jotain takuuta, että tilanne olisi oikeasti parempi eikä esimerkiksi huonompi, jos lykätään? Viimeaikoina ei ole ns. mennyt ihan putkeen.
 
No eroaahan se ihan täysin.

Vaalit on vähän sama kuin Tokmanni päättäisi jonakin sunnuntaina myydä yhdellä eurolla 50 euron arvoisia yllätysämpäreitä jokaisessa Suomen alakoulujen liikuntasalissa. Maksutapana kelpaa vain käteinen. Illalla ämpäreiden myynnin jälkeen myyjät kerääntyisivät vielä kootusti ja valvotusti yhteen tilaan laskemaan päivän myynnit manuaalisesti.

Ruokakauppoja on Suomessa paljon enemmän kuin äänestyspaikkoja ja ne ovat auki käytännössä joka päivä.
Sulle on vissiin esim. ennakkoäänestys täysin tuntematon konsepti ja missähän se pääosin tapahtuu - ai niin, kaupoissa tai niiden kaltaisissa tiloissa... Ei siellä koulujen saleissa pääpäivänä ainakaan omien kokemusten mitään erikoisempaa ruuhkaa ole ollut, prismassa kassoilla keskimäärin enemmän sakkia.

Tässä vielä äänestys vs. kauppa, käytännössä menet kauppaan kassan kautta kertoen aikovasti ostaa viinaa ja ikä tarkistetaan ennenkuin pääset hakemaan viinapulloa ja lähdet kassan kautta, kassalla ollaan äänestyksessä keskimäärin vähemmän aikaa kuin oikeassa kaupassa edes muovipussillisen ostosmäärän kanssa, yksittäisen karkkipatukan ostamalla selviää nopeammin.

Odotat omaa vuoroasia == jonotat kassajonossa
Näytät henkilöllisyystodistuksen == ostat alkoholijuomia ja myyjä kysyy paperit
saat virkailijalta äänestyslipukkeen == otat kaupanhyllyltä työntekijän hyllyttämän (tai toisen asiakkaan käpistelemän) tuotteen
menet äänestyskoppiin == kävelet kaupan käytävällä
numero lappuun != no, oma kynä mukaan niin ei tarvi jännittää yhteistä kynää (vastaa löyhästi toisen asiakkaan käpistelemää tuotetta kaupassa)
viet lapun virkailijalla == näytät korttiasi lähimaksupäätteelle
virkailija leimaa lapun != ei löydy vastinetta kaupasta, virkailija ei koske lappuusi, joten rinnastetaan siihen että hengaat kassan lähellä kaupassa
pudotat lapun laatikkoon == lähdet kassalta kotiin :)
 
Viimeksi muokattu:
Paljon suurempi ongelma on, jos niitä aletaan siirtää vain siksi, että järjestäminen sattuu olemaan pikkasen vaikeampaa. Tilanne ei ole varsinaisesti yllätys kenellekään.

Olen eri mieltä ja perustelin näkökantani.

En ymmärrä mistä ongelma tulisi. Onko se mielestäsi enemmän itse järjestelyissä vai demokratian toteutumisessa?

Järjestelyjen osalta minulla ei ole kovin paljon kokemusta mutta sehän on vaan raakaa duunia, joten ei siinä mitään ongelmaa ole.

Demokratian osalta mun mielestä on suurempi ongelma jos esim 50% yli 60 vuotiaista ei pääse äänestämään kuin että 100% viivästyttää äänestämistään pari kuukautta. (oletan rokotuksilla ja kesälomilla olevan positiivista vaikutusta)
 
Sulle on vissiin esim. ennakkoäänestys täysin tuntematon konsepti ja missähän se pääosin tapahtuu - ai niin, kaupoissa... Ei siellä koulujen saleissa pääpäivänä ainakaan omien kokemusten mitään erikoisempaa ruuhkaa ole ollut, prismassa kassoilla keskimäärin enemmän sakkia.

Tässä vielä äänestys vs. kauppa, käytännössä menet kauppaan kassan kautta kertoen aikovasti ostaa viinaa ja ikä tarkistetaan ennenkuin pääset hakemaan viinapulloa ja lähdet kassan kautta, kassalla ollaan äänestyksessä keskimäärin vähemmän aikaa kuin oikeassa kaupassa edes muovipussillisen ostosmäärän kanssa, yksittäisen karkkipatukan ostamalla selviää nopeammin.

Odotat omaa vuoroasia == jonotat kassajonossa
Näytät henkilöllisyystodistuksen == ostat alkoholijuomia ja myyjä kysyy paperit
saat virkailijalta äänestyslipukkeen == otat kaupanhyllyltä työntekijän hyllyttämän (tai toisen asiakkaan käpistelemän) tuotteen
menet äänestyskoppiin == kävelet kaupan käytävällä
numero lappuun != no, oma kynä mukaan niin ei tarvi jännittää yhteistä kynää (vastaa löyhästi toisen asiakkaan käpistelemää tuotetta kaupassa)
viet lapun virkailijalla == näytät korttiasi lähimaksupäätteelle
virkailija leimaa lapun != ei löydy vastinetta kaupasta, virkailija ei koske lappuusi, joten rinnastetaan siihen että hengaat kassan lähellä kaupassa
pudotat lapun laatikkoon == lähdet kassalta kotiin :)

Tai sitten hoidetaan homma vaikka niin, että äänestyspaikalle saapuessa soitetaan / saadaan apista / tekstiviestillä järjestysnumero. Numeron kanssa odotetaan pihalla omaa vuoroa. Vartija päästää hallitusti yksi kerrallaan äänestysrakennukseen turvallisen ihmismäärän. Virkailija antaa äänestäjälle kynän, joka palautetaan ja desinfioidaan. Virkailijalla on oikea suojavarustus, sen visiirin sijaan, tai ilmastoitu koppi, mitä lie. Loppu prosessin mukaan.

Hyvin huonokuntoisille yms. joille ulkona odottaminen on liian haastavaa järjestetään varattu äänestysaika.

Saa suorittaa. Tai siis oletan, että on jo suoritettu. Kovin haastavaa ei pitäisi olla. Edes virkamiehelle.
 
Olen eri mieltä ja perustelin näkökantani.

En ymmärrä mistä ongelma tulisi. Onko se mielestäsi enemmän itse järjestelyissä vai demokratian toteutumisessa?

Järjestelyjen osalta minulla ei ole kovin paljon kokemusta mutta sehän on vaan raakaa duunia, joten ei siinä mitään ongelmaa ole.
Siis, et ymmärrä mikä ongelma tulisi, jos vaalien järjestäminen lopetettaisiin demokratiassa?

Sama kysymys kuin edellä, kuinka kauan niitä vaaleja lykätään ja mitä tehdään, jos tilanne vain pahenee eikä parane, kun se seuraava valittu päivä tulee?

Demokratian osalta mun mielestä on suurempi ongelma jos esim 50% yli 60 vuotiaista ei pääse äänestämään kuin että 100% viivästyttää äänestämistään pari kuukautta. (oletan rokotuksilla ja kesälomilla olevan positiivista vaikutusta)
Tämä nyt on jo Gävlen pukin kokoinen olkiukko.
 
Sulle on vissiin esim. ennakkoäänestys täysin tuntematon konsepti ja missähän se pääosin tapahtuu - ai niin, kaupoissa... Ei siellä koulujen saleissa pääpäivänä ainakaan omien kokemusten mitään erikoisempaa ruuhkaa ole ollut, prismassa kassoilla keskimäärin enemmän sakkia.

Tässä vielä äänestys vs. kauppa, käytännössä menet kauppaan kassan kautta kertoen aikovasti ostaa viinaa ja ikä tarkistetaan ennenkuin pääset hakemaan viinapulloa ja lähdet kassan kautta, kassalla ollaan äänestyksessä keskimäärin vähemmän aikaa kuin oikeassa kaupassa edes muovipussillisen ostosmäärän kanssa, yksittäisen karkkipatukan ostamalla selviää nopeammin.

Odotat omaa vuoroasia == jonotat kassajonossa
Näytät henkilöllisyystodistuksen == ostat alkoholijuomia ja myyjä kysyy paperit
saat virkailijalta äänestyslipukkeen == otat kaupanhyllyltä työntekijän hyllyttämän (tai toisen asiakkaan käpistelemän) tuotteen
menet äänestyskoppiin == kävelet kaupan käytävällä
numero lappuun != no, oma kynä mukaan niin ei tarvi jännittää yhteistä kynää (vastaa löyhästi toisen asiakkaan käpistelemää tuotetta kaupassa)
viet lapun virkailijalla == näytät korttiasi lähimaksupäätteelle
virkailija leimaa lapun != ei löydy vastinetta kaupasta, virkailija ei koske lappuusi, joten rinnastetaan siihen että hengaat kassan lähellä kaupassa
pudotat lapun laatikkoon == lähdet kassalta kotiin :)
Ne kerrat kun olen ennäkkoäänestänyt on se ollut kyllä paljon ruuhkaisempaa ja ahtaampaa touhua kuin varsinaisena vaalipäivänä - suorastaan ahdistavaa jo ihan ilman pandemiaakin.

Unohdat nyt kokonaan, että jotta vaalit saadaan järjestettyä, siellä taustalla tapahtuu aika paljon muutakin kuin se, että äänestäjä käyt laittamassa numeron lappuun.

En jaksa tästä enempää jankata. Henk.koht. ihan sama. Jos virkailijoiden ja muiden terveysturvallisuus saadaan jotenkin taattua, niin senkun pidetään vaalit.
 
Taas on löydetty 25 vuotias perusterve


Onni hänelle että ei kuollut, mutta ei hänestä perustervettä saa tekemälläkään.

Ja tosiaan jos massa on tuota luokkaa 6vko kooman jälkeen niin mitä se on ollut ennen sitä?
Onhan tämä aika huvittavaa, että nämä "perusterveet" on monesti tuollaisia hillittömiä läskejä. Jollain täytyy saada pidettyä pelkoa yllä
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 558
Viestejä
4 508 657
Jäsenet
74 435
Uusin jäsen
Tumppi_

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom