Jos sulla on jotain dataa tuon mutusi tueksi, niin sen saa toki esittää. Mielestäni rajojen kiinni laittamiseen ei ole ollut mitään laillista perustetta. Niiden osalta jolloin perusteet ovat täyttyneet (brittien, eafrikan yms. lentokiellot, Balkanin lentojen tauot, Viron liikenteen vähentäminen, itärajan sulkeminen ja liikenteen vähentäminen) rajaliikennettä on myös rajoitettu. Tai esim. kevään Uudenmaan sulku tehtiin erittäin vajavaisella tiedolla aika lailla pakotettuna sellaisessa raossa jossa teho-osastot olivat kovassa käytössä pääkaupunkiseudulla vaikka kaikki normaali toiminta ajettiin alas.
Jos jotain itse kaipaisin, olisivat ne ehkä tiukemmat sanktiot työtä johtaville yrityksille ja massatestaukseen työmailla joissa todetaan positiivisia tapauksia. Tuo että riski ulkoistetaan alihankkijalle jolla ei ole mitään intressejä valvoa työntekijöitään pitäisi korjata. Muuten voisi sulkea työmaan vaikka kokonaan, mutta ennemmin sanktiot pitäisi lätkiä sinne johtoportaalle koska työmaan sulkeminen tarkoittaa vain työntekijöiden suurempaa siirtymistä paikasta toiseen.
Todennäköisesti oltaisiin rajoitettu varmaan enemmänkin jos siihen olisi ollut mahdollisuutta lakien osalta.
Tautitapaukset ovat hälyttävän korkealla Uudellamaalla, mutta jos tauti on kerran ryöpsähdyksien jälkeen saatu muuallakin maassa kuriin niin miksei sitten pääkaupunkiseudulla tämä onnistuisi.
Faktaa sen tueksi, että korona tuli rajojen yli Suomeen? Suomessa kesällä oli todella matalat tapausmäärät, joten kyllä se ulkomailta tuli. En minä nyt sanonutkaan, että rajat pitäisi laittaa kiinni. Rajojen yli koronan tuleminen olisi pitänyt estää tehokkaasti. Kuten monissa EU-maissa on tehty, vaaditaan esim. se tuore negatiivinen testi. Ruotsissakin vaaditaan jo, mutta Suomessa ei vieläkään (voi korjata, jos tilanne on muuttunut). Tavaraliikenteeseen ym. välttämättömään tätä ei tietenkään sovelleta. Mielestäni silti erittäin kummallista, että omia kansalaisia voi vapaasti kiusata, mutta kun tauti tulee selvästi rajojen ulkopuolelta, ei rajoilla tehdä tarvittavia toimia.
Suomen tilannetta verrataan ensisijaisesti Suomen tilanteeseen, ja jos käppyrä selvästi näyttää, että tartunnat ovat kaksinkertaistuneet kahdessa kuukaudessa ja suunta on ylöspäin, mikä on fakta, niin en ymmärrä että mitä tarkoitushakuisuutta siinä muka on. Ilmeisesti en saisi laittaa tuollaista käppyrää suoraan ourworldin sivuilta vaan mun pitäisi ansin itse muokata asteikkoa sillä tavalla, että se saisi näyttämään Suomen tilanteen paremmalta kuin onkaan.Koska onhan se suuri ja huutava vääryys vihjata, että Suomessa olisi tilanne jotenkin huolestuttava! Kyllä tämä pitää ensin vähän nätimmäksi muokata, sehän on selvä. Ei kansa kestä totuutta.
Ihan turhaan tästä vänkäät kun kyllä itsekin näet, että se suomen käyrä on raflaavampi yksistään. Kuten @ilmojk tuossa osoitti, niin sopivasti tehdyllä kuvaajalla saa tilanteen näyttämään raflaavalta jokaisen maan kohdalta, jos siellä vaan on kasvua. Tosin motiivi kyllä selvä, kun pitäähän nyt jotain raflaavaa olla, että voit jatkaa sitä pakkomielteen omaista lockdownin vaatimista.