Koronavirus SARS-CoV-2 ja sen aiheuttama tauti COVID-19 (Yleinen keskustelu)

No tuossa samaisessa pykälässä otetaan kantaa myös elämään ja turvallisuuteen, eli jos tuota haluaa tulkita, niin koronatestaaminen voidaan käsittää ihmiselämien turvaamisella sekä oikeutta elämään riskiryhmäläisille. :hmm: @JCSH
 
Eikö keväällä onnistuttu improvisoimaan paljonkin lisää hoitokapasiteettia? Miksi nyt ei onnistu?

Siis sitä improvisoidaan kaikesta muusta terveydenhoidosta, esim. ei-kiireellisistä leikkauksista, joten ei se ole mikään ilmainen lounas vaan heikentää merkittävästi sitä terveydenhuollon toimintaa.
 
Eikö keväällä onnistuttu improvisoimaan paljonkin lisää hoitokapasiteettia? Miksi nyt ei onnistu?

Onnistuttiin ja tietenkin onnistutaan. Mihin tuo nyt liittyy? Ja miten niin ei muka onnistu? Lues nyt ne aiemmat vastaukset kun tämä on käyty monta kertaa läpi. Annan hakusanavinkin myös Googleen: hoitovelka.
 
No tuossa samaisessa pykälässä otetaan kantaa myös elämään ja turvallisuuteen, eli jos tuota haluaa tulkita, niin koronatestaaminen voidaan käsittää ihmiselämien turvaamisella sekä oikeutta elämään riskiryhmäläisille. :hmm: @JCSH

No siihenhän se perustuu että noita rajoituksia voidaan ylipäätänsä tehdä. Mutta olennaista on se että pitää löytää se oikea tasapaino noiden eri perusoikeuksien välillä.
 
Ja juuri koska niistä rajatapauksista on monia mielipiteitä niin niiden kohdalla tuo lain säätäminen on vaikeaa. Ei mahdotonta mutta ei suoraviivaista ja siten aikaa vievää.
Ja yleensä ne merkittävimmät asiat ovat juurikin niitä rajatapauksia koska ne ovat niitä joilla aletaan niitä perusoikeuksia, ainakin ensinnä, rikkomaan. Yleensä juurikin "yleisen turvallisuuden" nojalla. Mainio ja erittäin ajankohtainen toinen esimerkki noista rajatapauksista on sananvapaus, etenkin lait ns. "vihapuheen" osalta. Ja veikkaan että säkään et halua että nykyinen hallitus tekee sellaisia päätöksiä tuon osalta missä otetaan se poliittinen tavoite ja sitten taivutetaan sitä perustuslakia siinä rajalla juuri sen verta että se sopii niihin tavoitteisiin.
Suomen sananvapaustilanteessa on ollut aika isoja ongelmia jo ennen tätä hallitustakin, ja perustuslaki on valitettavasti ollut liian heikko tässä asiassa.

Koronan suhteen kannatan mitä tahansa toimia, joilla voidaan estää viruksen saapuminen maahan ulkomailta. Tässä on vastakkain yksilön oikeus tulla viruksen kanssa maahan vastaan muiden yksilöiden oikeus olla sairastumatta ja olla tulematta epidemian maksumiehiksi. Ensimmäinen osapuoli venyköön nyt.
 
Koronan suhteen kannatan mitä tahansa toimia, joilla voidaan estää viruksen saapuminen maahan ulkomailta. Tässä on vastakkain yksilön oikeus tulla viruksen kanssa maahan vastaan muiden yksilöiden oikeus olla sairastumatta ja olla tulematta epidemian maksumiehiksi. Ensimmäinen osapuoli venyköön nyt.

Itse laitan yhteiskunnan kokonaishyödyn sen edelle että verrattain pieni määrä ihmisiä kuolee joten vissiin voidaan agree to disagree.
 
Itse laitan yhteiskunnan kokonaishyödyn sen edelle että verrattain pieni määrä ihmisiä kuolee joten vissiin voidaan agree to disagree.
Niin eli sä kannatat Tegnellin linjaa. Ei siinä mitään, kannata vaan. Suurin osa maailmasta ei ole samaa mieltä kanssasi. Ei oikein edes Ruotsi tätä nykyä...
 
Itse laitan yhteiskunnan kokonaishyödyn sen edelle että verrattain pieni määrä ihmisiä kuolee joten vissiin voidaan agree to disagree.
Mikä yhteiskunta ei suojele heikoimpiaan? Seuraavaksi voidaan alkaa valkkaamaan ketä hoidetaan, kun kapasiteetti ei riitä. Jätetäänkö vammaiset hoitamatta; vanhukset, syöpähoidot kesken jne. ?
 
En mä Tegnellin linjaa kannata. Kannatan sellaista järkevää keskitietä mitä Suomi on ainakin toistaiseksi onnistunut seuraamaan erittäin hyvin.

Nykyisen tilanteen huomioiden täytyy muistaa, että nykyisten rajoitusten toimivuutta ja tasapainoa muuttaa uusi variantti.

Mutta on edelleen valitettavaa nähdä, että joukosta löytyy asennevammaisia ja itsekkäitä idiootteja. Onneksi kuitenkin vähemmissä määrin onneksi, mutta entistäkin suurempi ääni ja ulostulo tuntuu olevan heillä olevan esim. eri sosiaalisissa kanavissa. Se faktakin mitä jaetaan on yleensä Esson Baarin tasoa tai sitten se on omaa empiiristä tutkimusta omassa kaveriporukassa. Moni iso mieskin tuntee ilmeisesti kaupassakin itsensä mieheksi, kun ei laita "rättiä" naamalle :)
 
Mikä yhteiskunta ei suojele heikoimpiaan? Seuraavaksi voidaan alkaa valkkaamaan ketä hoidetaan, kun kapasiteetti ei riitä. Jätetäänkö vammaiset, vanhukset, syöpähoidot kesken jne. ?

Tottakai heikompia pitää suojella mutta se suojelu pitää suhteuttaa kaikkeen muuhun.
 
Nykyisen tilanteene huomioiden täytyy muistaa, että nykyisten rajoitusten toimivuutta ja tasapainoa muuttaa uusi variantti.

Joo en mä näitä tänään ilmoitettuja toimia vastusta. Sanoisin että tuntuu ihan järkevältä setiltä toimenpiteitä tässä tilanteessa.
Keskitiellä tarkoitan sitä että ei mennä millään Ruotsin (ainakin epidemian alun) laissez faire mentaliteetilla mutta ei myöskään lähdetä mihinkään "yhteiskunta seis jotta säästetään muutama sata henkeä" panikointiin.
 
Tottakai heikompia pitää suojella mutta se suojelu pitää suhteuttaa kaikkeen muuhun.
Eikö rajalla tapahtuva tikku nokkaan ole aika maltillinen keino vrt massiivisiin toimepiteihin rajoituksineen, koska osa ihmisistä on itsekeskeisiä persereikiä, eikä suostu testiin? Fakta kumminkin on, että tuliaisien takia tämä tauti jyllää.
 
Eikö rajalla tapahtuva tikku nokkaan ole aika maltillinen keino vrt masiivisiin toimepiteihin rajoituksineen, koska osa ihmisistä on itsekeskeisiä persereikiä, eikä suostu testiin?

Juu on se maltillinen ja en mä tarkoita etteikö sitä pitäisi tehdä. Halusin vain huomauttaa että perustuslain kannalta tuo ei ole mikään läpihuutojuttu vaan asia joka puuttuu perusoikeuksiin ja siten vaatii hyvät perustelut.
 
Joo en mä näitä tänään ilmoitettuja toimia vastusta. Sanoisin että tuntuu ihan järkevältä setiltä toimenpiteitä tässä tilanteessa.
Keskitiellä tarkoitan sitä että ei mennä millään Ruotsin (ainakin epidemian alun) laissez faire mentaliteetilla mutta ei myöskään lähdetä mihinkään "yhteiskunta seis jotta säästetään muutama sata henkeä" panikointiin.

Suomessa ollaan oltu niin hyvässä jamassa tämän pandemian suhteen, että se taudin yhteiskunallinen kokonaisvaikutus ei ole näkynyt konkreettisesti muutoin kuin rajoitusten suhteen ja hyvä niin. Siksi ehkä niitä soraääniäkin tulee paljon juuri rajoitusten suhteen eikä taudin - tilanne voisi hyvinkin olla toinen ja veikkaisinkin että olisi, jos oltaisiin koettu yksikin isompi rytinä niinkuin monet muut maat ovat kokeneet.

edit: myös keskusteluista loistaa poissaolollaan Long Covid-19 termi, johon nämä eräät ryhmät niin kovin hanakasti aina tarttuvat ja pyrkivät sen heti lyttäämään, mutta kuten WHOkin totesi ilmiö on prioriteettilistan kärjessä ja 1 / 10 heidän mukaansa kärsisi pitkäaikaisesta oireilusta (12 vko) ja pieni osa sitten vielä siitä pidempään. Tauti näkyy muutenkin kuin kuolemina. Myös kovana virustautina se laukaisee autoimmuunisairauksia jos on "huono perimä" tämän pitkän koronan ohella.
 
Viimeksi muokattu:
Itse laitan yhteiskunnan kokonaishyödyn sen edelle että verrattain pieni määrä ihmisiä kuolee joten vissiin voidaan agree to disagree.
Tässä yhtälössä on vaan sellainen tuntematon tekijä, että mitä enemmän viruksella on kasvualustaa, sitä todennäköisempää on sen muuntuminen ja mitä enemmän se muuntuu, sitä hankalampaa sitä vastaan on taistella rokotteilla (koska ne tulevat aina jälkijunassa) ja jossakin vaiheessa sieltä voi tulla lahjaksi sellainen superpöpö, jonka kanssa ollaankin sitten ihan aikuisten oikeasti kusessa, kun ei mikään rokote tepsi. Ei oikein toimi tuossa kokonaisuudessa pelkästään sellainen ajatus, että toimenpiteitä tehdään pelkästään nykyhetken mukaan, kun myöhemmin voi olla... niin no, myöhäistä.

Tämähän ei ole edes mitenkään mahdottoman kaukaa haettu skenaario ja viimeksi tänään luin aiheesta jonkin artikkelin, jota nyt en kuitenkaan tähän hätään lähteeksi löytänyt.

Ja ei, en ole minkään täyslukituksen kannalla minäkään, ainakaan vielä tässä vaiheessa, mutta kyllähän tämä viivyttely ja perustuslain kanssa kaikesta vastaan vänkääminen väkisinkin ihmetyttää. Suomi oli esimerkkimaa, kunnes tuli tämä trendikäs koronaväsymys ja kaikki laitettiin ihan läskiksi.

Mikä yhteiskunta ei suojele heikoimpiaan? Seuraavaksi voidaan alkaa valkkaamaan ketä hoidetaan, kun kapasiteetti ei riitä. Jätetäänkö vammaiset, vanhukset, syöpähoidot kesken jne. ?
Vähän tuon suuntaista hekumointia on nähty tässäkin ketjussa aika ajoin. Sellaisia lukiessa pukkaa kyllä aika vahvasti "I don't want to live on this planet anymore" -fiilistä. Paskat vanhuksista, lapsista, vammaisista, sairaista ja kaikista muistakin, kunhan pääsee itse Leville laskettelemaan ja baariin vetämään lärvit supermies-spandexeissa.

Nuo pitää vaan yrittää ohittaa olankohautuksella, mutta kyllähän se vähän uskoa ihmiskuntaan syö silti.
 
En mä Tegnellin linjaa kannata. Kannatan sellaista järkevää keskitietä mitä Suomi on ainakin toistaiseksi onnistunut seuraamaan erittäin hyvin.
Tässä on vaan se ongelma, että mitään "keskitietä" ei oikeastaan ole olemassakaan. Epidemia joko kiihtyy tai hyytyy meidän toimiemme johdosta, ja korkeintaan tuurilla se voi jonkin aikaa pysyä jossain vakaassa tilassa.

Ja nyt tosiaan uusi mutaatio on sekoittanut pakkaa sillä tavalla, ettei ne vanhat "keskitien toimet" enää riitä.
 
Juu on se maltillinen ja en mä tarkoita etteikö sitä pitäisi tehdä. Halusin vain huomauttaa että perustuslain kannalta tuo ei ole mikään läpihuutojuttu vaan asia joka puuttuu perusoikeuksiin ja siten vaatii hyvät perustelut.
Tässä oikeastaan kiteytyy suomalaisen yhteyskunnan ongelma, eli yhteisöllisyyden puute: jokainen tuijottaa tiukasti omaa napaa ja vaalii/vaatii omia oikeuksiaan paskat välittämästä muista(välillinen uhri on oikeus ja kohtuus, joka sittemmin ilmenee yleisenä moraalin rappeutumisena -> netissä sitten ollaan pyövelinä/tuomioistuimena tuomitsemassa itselle vieraiden asioiden kohdalla, koska paskalehdistö on osannut tehdä raflaavan jutun twitter-kommentista jne.).
 
Tässä yhtälössä on vaan sellainen tuntematon tekijä, että mitä enemmän viruksella on kasvualustaa, sitä todennäköisempää on sen muuntuminen ja mitä enemmän se muuntuu, sitä hankalampaa sitä vastaan on taistella rokotteilla (koska ne tulevat aina jälkijunassa) ja jossakin vaiheessa sieltä voi tulla lahjaksi sellainen superpöpö, jonka kanssa ollaankin sitten ihan aikuisten oikeasti kusessa, kun ei mikään rokote tepsi. Ei oikein toimi tuossa kokonaisuudessa pelkästään sellainen ajatus, että toimenpiteitä tehdään pelkästään nykyhetken mukaan, kun myöhemmin voi olla... niin no, myöhäistä.

Tämähän ei ole edes mitenkään mahdottoman kaukaa haettu skenaario ja viimeksi tänään luin aiheesta jonkin artikkelin, jota nyt en kuitenkaan tähän hätään lähteeksi löytänyt.

Ja ei, en ole minkään täyslukituksen kannalla minäkään, ainakaan vielä tässä vaiheessa, mutta kyllähän tämä viivyttely ja perustuslain kanssa kaikesta vastaan vänkääminen väkisinkin ihmetyttää. Suomi oli esimerkkimaa, kunnes tuli tämä trendikäs koronaväsymys ja kaikki laitettiin ihan läskiksi.

No ne päätökset pitää tehdä faktoihin pohjautuen mikä tarkoittaa sitä nykytilaa. Ei niitä rajoituksia voida alkaa laittaan pystyyn silloin kun hommat ovat hyvässä kuosissa ihan siltä varalta että ehkä tulevaisuudessa hommat ei ole niin hyvin.
Toki tuo ei tarkoita että voi toimia vasta kun shitti on tuulettimessa vaan se tarkoittaa että voidaan toimia sitten kun näyttää siltä että kohta shitti on tuulettimessa. Kuten nytkin toimittiin, vielä ei olla siinä pisteessä että terveydenhuolto olisi ylikuormittunut mutta ollaan siinä pisteessä että nähdään että jos mitään ei tehdä niin se tulee ylikuormittumaan.

Ja itse ihmettelen enemmänkin sitä että kuinka ihmiset pitävät sitä huonona että sitä perustuslakia oikeasti pyritään noudattamaan. Kyseessä on kuitenkin se laki mihin meidän koko yhteiskunnan toiminta ja sen perusteet pohjautuu. Mukaan lukien ihmisten oikeus haukkua hallituksen toimia tässä keskustelussa.
 
Kuulostaa siltä, että Hjallis ei tajua tilastoja. THL:n mukaan 1. annoksen saaneita on 320k ja 2. annoksen saaneita 77k. Eli yhteensä siis noin 400k annosta on tilastoissa. Siihen päälle rokotukset, joita ei ole tilastoitu. Eli varmaan 400-450k annosta jo annettu. Ja tällä viikolla ollaan menty päälle sen 600k:n saaduissa annoksissa, joita ollaan kuljettamassa sairaanhoitopiireihin.

Ihan hyvin tuo näyttää etenevän. Mitä isommat viikkoannokset, sitä isommalta gäppi näyttää.

Hjallis siis kuvitteli, että jos rokotteen on saanut 10 ihmistä, se tarkoittaisi 10 annosta. Se tarkoittaa 10-20 annosta.

Viime viikolla oli jo se 470k annosta maassa. Tilastoissa nyt on alle 400k rokoteannosta pistetty. Joko meillä tilastointi laahaa pahasti perässä tai sitten täällä tyypillisesti byrokratia hidastaan kaiken. Voi toki johtua ihan siitä, ettei siellä on taas excelit solmussa kuten oli tovi sitten, kun ei millään onnistunut laskea montako annosta millekkin hoitopiirille lähetetään. Rokotteita tulee niin pieniä määriä, että niiden pistäminen nopeasti ei pitäisi olla mikään ongelma varsinkaan kun etukäteen tiedetään paljonko niitä on tulossa.
 
Tässä on vaan se ongelma, että mitään "keskitietä" ei oikeastaan ole olemassakaan. Epidemia joko kiihtyy tai hyytyy meidän toimiemme johdosta, ja korkeintaan tuurilla se voi jonkin aikaa pysyä jossain vakaassa tilassa.

Ja nyt tosiaan uusi mutaatio on sekoittanut pakkaa sillä tavalla, ettei ne vanhat "keskitien toimet" enää riitä.

No me ollaan menty sillä keskitiellä viimeisen vuoden ajan ja se on toiminut hyvin.

Ja joo, uusi mutaatio tarkoittaa että nyt pitää tehdä lisätoimia. Ja se on juurikin sitä keskitien toimintaa, kun on oikea tarve toimille niin sitten toimitaan. Mutta ei ylimitoteta niitä toimia silloin kun niille toimille ei ole tarvetta, esim. viime kesästä noin joulukuuhun asti.
 
Ei, vaan mun ratkaisu on se, että tulkitaan perustuslakia sillä tavalla, ettei testaus ole ongelma. Se on täysin ok, koska perustuslakia tulkitaan muutenkin ja sitä vartenhan se hemmetin valiokunta on olemassa. Jos perustuslaissa ei yksiselitteisesti kielletä testausta, niin sitten se on sallittua, jos niin päätetään.

Ja vaikka se olisi kiellettyä perustuslaissa, se voidaan silti tulkita niin, että se on sallittua. Vrt. Lissabonin sopimus ja EU:n velanotto.
 
Viime viikolla oli jo se 470k annosta maassa. Tilastoissa nyt on alle 400k rokoteannosta pistetty. Joko meillä tilastointi laahaa pahasti perässä tai sitten täällä tyypillisesti byrokratia hidastaan kaiken. Voi toki johtua ihan siitä, ettei siellä on taas excelit solmussa kuten oli tovi sitten, kun ei millään onnistunut laskea montako annosta millekkin hoitopiirille lähetetään. Rokotteita tulee niin pieniä määriä, että niiden pistäminen nopeasti ei pitäisi olla mikään ongelma varsinkaan kun etukäteen tiedetään paljonko niitä on tulossa.

Musta taas kuulostaa, että kitisijät kitisevät. Sellaiset, joilla ei ole harmainta aavistusta, mitä rokotelogistiikka, ajanvaraus ja rokottaminen oikeasti vaativat.

Suomessa joka tapauksessa näyttää tämäkin sujuvan muuta eurooppaa paremmin. Mutta väärin toki taas onnistuttu kun piikki ei ole olkavarressa sillä sekunnilla kun rokotelähetys saapuu maahan :facepalm:
 
Jos vertaa espanjantautiin, niin milloin on odotettavissa kolmas aalto ajallisesti muuhun Eurooppaan ja milloin tänne pussin perälle? Vai ollaanko jo aallon kyydissä? Loppuiko espanjantauti kolmanteen aaltoon?

E: Wikipedian mukaan neljä aaltoa oli.
 
Kyllä tulliviranomaiset saavat muutenkin puuttua rajalla sun "koskemattomuuteen", eihän siinä ole mitään ihmeellistä. Ehkä voivat ääritapauksessa tehdä vaikka peräsuolitutkimuksen sulle..

Koronatesti ei todellakaan loukkaa kenenkään perusoikeuksia, kun päätetään, ettei se loukkaa. Suomessa ei edes ole mitään perustuslakituomioistuinta, jonne tuon asian voisi viedä. Jos eduskunnan perustuslakivaliokunta päättää, että se ei loukkaa perustuslakia, niin sitten se ei loukkaa perustuslakia. Ei ole olemassa mitään korkeampaa tahoa, jolla olisi asiassa joku painavampi sana. Toki kansalainen voi sitten haastaa valtion oikeuteen after the fact, jos haluaa testata onneaan käräjillä. Siitä vaan sitten.

Ei sillä perustuslailla voi pyyhkiä persettä, sinun mielestäsi selvästi voi ja pitäisikin nyt. Onneksi Suomesta löytyy edelleen ihmisiä, joille se perustuslaki merkitsee jotain, kun sinulle se selvästi ei.
 
Ja itse ihmettelen enemmänkin sitä että kuinka ihmiset pitävät sitä huonona että sitä perustuslakia oikeasti pyritään noudattamaan. Kyseessä on kuitenkin se laki mihin meidän koko yhteiskunnan toiminta ja sen perusteet pohjautuu. Mukaan lukien ihmisten oikeus haukkua hallituksen toimia tässä keskustelussa.
Ei perustuslain noudattamisessa ole mitään vikaa, mutta siitä tulee ongelma, jos sen liian tiukka tulkinta uhkaa muuta yhteiskuntajärjestystä.
 
Ei sillä perustuslailla voi pyyhkiä persettä, sinun mielestäsi selvästi voi ja pitäisikin nyt. Onneksi Suomesta löytyy edelleen ihmisiä, joille se perustuslaki merkitsee jotain, kun sinulle se selvästi ei.
Vai niin, no kyllä ne rajatestaukset nyt kuitenkin on ilmeisesti tulossa käytäntöön huhtikuussa, ilmeisesti ne ei sitten tuolloin loukkaa kenenkään oikeuksia kuten nyt loukkaisivat. Tai jotain.

Mutta onhan toi ihan älytöntä, että tulee kolmen viikon "sulku", ja sitten kuitenkin Virosta tulee virusta maahan mielin määrin. Ei mitään järkeä, aivan älyvapauden huipentuma.
 
Musta taas kuulostaa, että kitisijät kitisevät. Sellaiset, joilla ei ole harmainta aavistusta, mitä rokotelogistiikka, ajanvaraus ja rokottaminen oikeasti vaativat.

Suomessa joka tapauksessa näyttää tämäkin sujuvan muuta eurooppaa paremmin. Mutta väärin toki taas onnistuttu kun piikki ei ole olkavarressa sillä sekunnilla kun rokotelähetys saapuu maahan :facepalm:

Jos ~100k piikkiä ei saada Suomessa pistettyä viikossa, niin kyllä on ihan helvetin huonosti hoidettu asiat. Muualla euroopassa taitaa olla se ongelma, ettei ihmiset halua ottaa sitä. Täällä halukkaita tuntuu olevan jonoksi asti, joten en nyt oikein ymmärrä mikä siinä on niin hankalaa. Erien suuruudet kun on etukäteen tiedossa, niitä aikoja voidaan varata jo valmiiksi. Jos se näillä
 
Vai niin, no kyllä ne rajatestaukset nyt kuitenkin on ilmeisesti tulossa käytäntöön huhtikuussa, ilmeisesti ne ei sitten tuolloin loukkaa kenenkään oikeuksia kuten nyt loukkaisivat. Tai jotain.

Mutta onhan toi ihan älytöntä, että tulee kolmen viikon "sulku", ja sitten kuitenkin Virosta tulee virusta maahan mielin määrin. Ei mitään järkeä, aivan älyvapauden huipentuma.

Ei niitä asioita voida vaan päättä, ettei asia x loukkaa peruslain tarjoamaan suojaa kuten sanoit. Noin homma toimii toki diktatuurissa, mutta Suomessa ei. Tuollainen toimintamalli olisi todella vaarallinen. Kuten JCSH sanoi, niin perustuslakiin nojaa niin moni koronaan tärkeämpi asia, että ei siitä voi vaan kävellä yli silloin kun huvittaa. Hallituksella toki olisi ollut aikaa hoitaa lainsäädäntö kuntoon jo aikaa sitten kuten kuuluu. Eivät vaan yksinkertaisesti ole saaneet aikaan tai kiinnostanut, ei varmaan olisi päässyt Voguen kanteen, jos olisi tälläiset "ikävät" asiat hoitanut kuten kuuluu.

Edit: siitä olen kyllä samaa mieltä, että touhu on ihan älytöntä räpeltämistä hallituksella tämän koronan kanssa.
 
Jos ~100k piikkiä ei saada Suomessa pistettyä viikossa, niin kyllä on ihan helvetin huonosti hoidettu asiat. Muualla euroopassa taitaa olla se ongelma, ettei ihmiset halua ottaa sitä. Täällä halukkaita tuntuu olevan jonoksi asti, joten en nyt oikein ymmärrä mikä siinä on niin hankalaa. Erien suuruudet kun on etukäteen tiedossa, niitä aikoja voidaan varata jo valmiiksi. Jos se näillä
Täh, siis onko nyt jossakin ollut viitettä siitä, ettei täällä olisi saatu pistettyä rokotteita sitä mukaa kun niitä maahan saadaan? Käsittääkseni ongelmaa ei ole missään muussa kuin rokotteiden saatavuudessa.
 
Vai niin, no kyllä ne rajatestaukset nyt kuitenkin on ilmeisesti tulossa käytäntöön huhtikuussa, ilmeisesti ne ei sitten tuolloin loukkaa kenenkään oikeuksia kuten nyt loukkaisivat. Tai jotain.

Mutta onhan toi ihan älytöntä, että tulee kolmen viikon "sulku", ja sitten kuitenkin Virosta tulee virusta maahan mielin määrin. Ei mitään järkeä, aivan älyvapauden huipentuma.

Rajatarkastusten kohdalla pitää myös muistaa että ne syö helvetisti resursseja. Suomessa nyt tehdään päivässä noin 20k testiä. Pelkästään Helsinki-Vantaan matkustajat lisäsi tuohon päivätasolla helposti sellaiset 5000.
 
Täh, siis onko nyt jossakin ollut viitettä siitä, ettei täällä olisi saatu pistettyä rokotteita sitä mukaa kun niitä maahan saadaan? Käsittääkseni ongelmaa ei ole missään muussa kuin rokotteiden saatavuudessa.

No viime viikolla maassa oli jo 470k rokotetta ja tänään (torstaina) tilastoissa pistetyjä on alle 400k. Joten miksi niitä viime viikon rokotteita ei vielä ole edes pistettyä? Toki kyse voi olla pelkästään siitä, että tilastointi on vaan hitosti myöhässä, mutta ei luulisi nyt niin hankalaa olevan tilastoida paljonko niitä on pistetty. Tällä viikolla on sitten tullut tai tulee ~150k lisää.
 
Rajatarkastusten kohdalla pitää myös muistaa että ne syö helvetisti resursseja. Suomessa nyt tehdään päivässä noin 20k testiä. Pelkästään Helsinki-Vantaan matkustajat lisäsi tuohon päivätasolla helposti sellaiset 5000.
En näe ongelmaa. Testin hinta tulisi lisätä matkan hintaan ja yksityiset, hyväksynnän saaneet firmat voisivat tehdä testit. Jos ei ole tuoretta testiä, niin karanteenin kautta.
Saa nyt nähdä, saako EU aikaan edes jonkinlaisen rokotekortin, johon on merkitty, mitä rokotetta on saanut ja milloin (korona ja muut).

Empä ihmettelisi, vaikka rokotukset laahaisivat tehottoman byrokratian takia.
 
En tiedä onko muut huomanneet, mutta uutisointi ja spekulointi täällä aiemmin viittasi koko ajan siihen että kun viruksen mutaatioita syntyy niin tauti tietenkin pyrkii tarttumaan herkemmin mutta samalla se lievenisi, virukselle ei ole eduksi sairastuttaa vakavammin. Näin ei kuitenkaan ole ollut uusien varianttien suhteen eli niiden virusmäärät ovat nousseet sekä signaalit ovat näiden varianttien suhteen että sairastuttavat vakavammin. Tämä myös on todettu jo useaan otteeseen brittivariantin suhteen. Myös samaa on keskusteltu Etelä-Afrikan variantin suhteeen ja nyt USAsta olisi signaalia vastaavaan omaan varianttiin:


Ei ole vielä vertaisarvioitu. Mutta signaalit mitä näistä uusista varianteista on tullut lähes jokaisesta, jossa mutaatioita on ollut enemmissä määrin on että tartuttavat enemmän, mutta samalla sairastuttavat myös vakavammin.

Yksi mikä on "pelon" aihe, että tulisi sellainen variantti joka leviäisi myös lasten keskuudessa hyvinkin voimakkaasti niinkuin tyypillisesti hengitystieinfektiot leviävät ja lapset ovat näiden ensisijaisia levittäjiä. Se muutama pärskäisy luokkahuoneessa ja se on puolet sitten kipeänä. Tällaista ei kyllä haluaisi syntyvän, sitten onkin taas epidemian estämisessä taas ihan eri sfääreissä...
 
Viimeksi muokattu:
En tiedä onko muut huomanneet, mutta uutisointi ja spekulointi täällä aiemmin viittasi koko ajan siihen että kun viruksen mutaatioita syntyy niin tauti tietenkin pyrkii tarttumaan herkemmin mutta samalla se lievenisi, virukselle ei ole eduksi sairastuttaa vakavammin. Näin ei kuitenkaan ole ollut uusien varianttien suhteen eli niiden virusmäärät ovat nousseet sekä signaalit ovat näiden varianttien suhteen että sairastuttavat vakavammin. Tämä myös on todettu jo useaan otteeseen brittivariantin suhteen. Myös samaa on keskusteltu Etelä-Afrikan variantin suhteeen ja nyt USAsta olisi signaalia vastaavaan omaan varianttiin:


Ei ole vielä vertaisarvioitu. Mutta signaalit mitä näistä uusista varianteista on tullut lähes jokaisesta, jossa mutaatioita on ollut enemmissä määrin on että tartuttavat enemmän, mutta samalla sairastuttavat myös vakavammin.

Yksi mikä on "pelon" aihe, että tulisi sellainen variantti joka leviäisi myös lasten keskuudessa hyvinkin voimakkaasti niinkuin tyypillisesti hengitystieinfektiot leviävät ja lapset ovat näiden ensisijaisia levittäjiä. Se muutama pärskäisy luokkahuoneessa ja se on puolet sitten kipeänä.
Koronaan ei päde sama logiikka kuin useimpiin muihin viruksiin, koska se leviää oireettomana ja lieväoireisen alkuvaiheen aikana. Viruksen leviämisen kannalta on yhdentekevää, kuoleeko potilas joskus kolmen viikon päästä vai ei.
 
Koronaan ei päde sama logiikka kuin useimpiin muihin viruksiin, koska se leviää oireettomana ja lieväoireisen alkuvaiheen aikana. Viruksen leviämisen kannalta on yhdentekevää, kuoleeko potilas joskus kolmen viikon päästä vai ei.

Käsittääkseni esim. brittivariantti aiheuttaa hanakammin oireita sekä enemmissä määrin eli tällöin täysin oireettomienkin tai hyvin hyvin vähäoireisten tartuttajien määrä vähenee prosentuaalisesti. Toki siinä on aina se 1-2pv aikaikkuna ennenkuin tauti "puhkeaa".
 
Hyvin hyvin moni asiakas käy joka päivä 2-4 kertaa kaupassa.
Kontekstista päätellen siis samassa kaupassa. Miksi vitussa? Ymmärrän että on kaikenlaisia avohoitopotilaita, yksinäisiä vanhuksia ja ympäriinsä notkuvia teinejä. Mutta että "hyvin moni" asiakas?

Onneksi vuosi sitten ollut ilmiö, missä ihmiset tekoyskivät kohti, ja mahdollisesti mainitsivat omaavansa koronan, on kadonnut. Oli melkoinen yllätys jokaiselle, kun näissä tilanteissa tehtiin kiinniotto ja poliisit tulivat kymmenen kertaa nopeammin viemään henkilöt pois vrt. näpistykset.
Ohhoh, en edes ehtinyt vielä lukea koko viestiä. Missä maassa? Mitä helvettiä? Toivottavasti tämä oli trolli.

Voin jotenkin käsittää, että tuollaista tapahtuu Australiassa, Venäjällä tai ehkä Espanjassa, mutta kai tämän voisi mainita viestissä.

E2: En tosin tiedä, jättääkö seuraava mitään epäselvyyttä:

Pari kertaa on tullut hauska tilanne kun asiakas on tajunnut, että niitä hihnan alle menneitä rahoja ei hyvitetä, eikä myyjä todellakaan pyydä asiaa anteeksi.
Juu, tokihan löytäjä saa pitää. Ne vaan katoavat jonnekin.

Oliko viesti niin pitkä, ettei sitä enää kukaan lue? Aivan älyttömät jutut menevät tutkan läpi.
 
Viimeksi muokattu:
Kontekstista päätellen siis samassa kaupassa. Miksi vitussa? Ymmärrän että on kaikenlaisia avohoitopotilaita, yksinäisiä vanhuksia ja ympäriinsä notkuvia teinejä. Mutta että "hyvin moni" asiakas?
Näiden lisäksi ovat narkit, juopot (esim. ostavat aina kaksi olutta kerralla ties kuinka monta kertaa), unohtelijat. Ihmiset ostavat alkoholia, tupakkaa, Veikkausta, karkkeja jne. erillisillä käyntikerroilla. En tiedä motiiveista. Osalla ei varmasti ole parempaa tekemistä ja osa ei yksinkertaisesti yhtään suunnittele etukäteen toimiansa.


Ohhoh, en edes ehtinyt vielä lukea koko viestiä. Missä maassa? Mitä helvettiä? Toivottavasti tämä oli trolli.

Voin jotenkin käsittää, että tuollaista tapahtuu Australiassa, Venäjällä tai ehkä Espanjassa, mutta kai tämän voisi mainita viestissä.
PK-seudulla, mutta meillä on hyvin kansainvälinen asiakaskunta. Mitä vähävaraisemmasta alueesta on kyse, niin sitä vähemmän toiminnasta löytyy rationalismia. Alaa nähneenä on äärimmäisen helppoa ymmärtää miksi korona on kurittanut erityisesti vähävaraisia alueita. Kyse ei ole syrjinnästä vaan ihmisten omista toimista.

Juu, tokihan löytäjä saa pitää. Ne vaan katoavat jonnekin.
Niitä hihnan alle meneviä rahoja ei yksinkertaisesti saa pois sieltä ilman huoltomiestä. Eli ne rahat ovat todennäköisesti vuosia siellä hihnan alla. Rahojen hihnalle pistäminen lasketaan törkeäksi huolimattomuudeksi.
 
Yksityisten toimijoiden kohdalla pitää varmaankin odottaa noita uusia lakimuutoksia ennen kuin niihin on mahdollista puuttua. Siihen saakka kaikki on käsittääkseni vain suosituspohjalla. Viime vuoden maaliskuussa Flamingo laittoi ovensa kiinni suosituksesta, joten en ihmettelisi jos tekevät niin myös nyt.


Työturvallisuuslain mukaan työnantaja vastaa työntekijöiden turvallisuudesta ja terveydestä työssä. Se tarkoittaa samalla, että työnantajien tulee seurata ja noudattaa viranomaisten suosituksia. Jos käytännöt omalla työpaikalla ovat epäselviä, pitää työnantajalta vaatia selkeitä ja yksiselitteisiä toimintaohjeita.

Täältä löytyy aika kattava tietopaketti sekä työntekijöille että työnantajille:

Niissä työpaikoissa missä etätyö on mahdollista, on varmasti siirrytty jo vuosi sitten tekemään töitä pääsääntöisesti muualta kuin konttorilta. Lopuissa pitää tehdä muita järjestelyitä. Ei kannata olettaa, että hallitus sanelee ehdottomat ohjeet jokaiselle työpaikalle.
Paitsi meillä, koko ajan normaalisti töissä vaikka voisin ihan hyvin tehdä töitä himassa :tup:

Asiasta keskusteltu monta kertaa, tuloksetta.
 
En näe ongelmaa. Testin hinta tulisi lisätä matkan hintaan ja yksityiset, hyväksynnän saaneet firmat voisivat tehdä testit. Jos ei ole tuoretta testiä, niin karanteenin kautta.
Saa nyt nähdä, saako EU aikaan edes jonkinlaisen rokotekortin, johon on merkitty, mitä rokotetta on saanut ja milloin (korona ja muut).

Empä ihmettelisi, vaikka rokotukset laahaisivat tehottoman byrokratian takia.

Se resurssipula ei tarkoita vain rahapulaa vaan jos sitä testauskapasiteettia nostetaan niin se vaatii merkittävästi lisää laitteistoa joka ei ole mitään verkkokauppa.comin hyllytavaraa vaan tavaraa jolla on normaalioloissakin yleensä kuukausien toimitusajat, puhumattakaan nyt kun kaikki maailman valtiot kiireellä shoppailee noita.
Lisäksi nuo koneet tarvitsee jatkuvana virtana kulutustavaraa, pipettejä, reagensseja, näyteputkiloita, kontrollinäytteitä, jne. Kaikki sellaista tavaraa jonka kulutus on räjähtänyt globaalisti tämän pandemian seurauksena tehden noiden saatavuudesta huonoa.
Ja viimeisenä, tuohon testaukseen tarvitaan pätevää henkilöstöä. Henkilöstöä alalla jossa oli Suomessa työvoimapulaa jo ennen tätä pandemiaa, puhumattakaan nyt pandemian aikana.
Eli lopulta kyse ei ole siitä että nostetaan vain niitä lippujen hintoja.
 
Koronaan ei päde sama logiikka kuin useimpiin muihin viruksiin, koska se leviää oireettomana ja lieväoireisen alkuvaiheen aikana. Viruksen leviämisen kannalta on yhdentekevää, kuoleeko potilas joskus kolmen viikon päästä vai ei.

Koronaan pätee tasan tarkkaan sama logiikka kuin kaikkiin muihin viruksiin, eli evoluutio.
Ja evoluution osalta keskimääräisesti paremmin pärjää ne virusten mutaatiot jotka eivät tapa sitä kantajaa koska jos se kantaja kuolee niin se ei enää tartuta sitä virusta muihin. Jos se pysyy hengissä ja jatkaa elämäänsä siten että kantaa sitä virusta niin sitten hän tartuttaa vielä enemmän väkeä. Eli evoluution osalta se että viruksen kantaja kuolee on virukselle negatiivinen asia. Ja mitä nopeammin tuo kuolema tapahtuu, sitä huonompi juttu se on. Se että kantaja pysyy hengissä on positiivinen asia.

Tuo ei tarkoita että jokainen mutaatio mikä lähtee leviämään enemmän kuin sen edeltäjä olisi vähemmän tappava, koska esimerkiksi se että virus tarttuu muuten helpommin helposti kompensoi tuon tappavuuden aiheuttaman evoluutionäärisen haitan, mutta se tarkoittaa että pitkällä aikavälillä tarkasteltuna lopulta virukset, kaikki virukset korona mukaanlukien, kehittyvät siihen suuntaan että tartunnan saanut tartuttaa muita ihmisiä helpommin mutta kuoleman todennäköisyys henkilön kohdalla laskee.
 
Viimeksi muokattu:
Vai niin, no kyllä ne rajatestaukset nyt kuitenkin on ilmeisesti tulossa käytäntöön huhtikuussa, ilmeisesti ne ei sitten tuolloin loukkaa kenenkään oikeuksia kuten nyt loukkaisivat. Tai jotain.

Mutta onhan toi ihan älytöntä, että tulee kolmen viikon "sulku", ja sitten kuitenkin Virosta tulee virusta maahan mielin määrin. Ei mitään järkeä, aivan älyvapauden huipentuma.

Et taida kauheasti lukea niitä uutisia. Kyllä ne rajatestaukset on olleet käytössä jokaisella rajalla. Toki ne perustuvat pääasiassa vapaaehtoisuuteen. Venäjän rajalla taitaa olla tiukin, mutta sielläkin se omaehtoinen testaus on lisääntynyt tuolla että viikon pääsee samalla negatiivisella testillä läpi.

Virosta tulijat testataan nykyään varustamoiden toimesta, eli 72h maksimissaan ikäisellä negatiivisella testituloksella pääset laivaan (liikennöijät toteuttaneet suosituksia eivätkä päästä omiin tiloihinsa ilman ko. testiä). Taas valtio voi suositella, mutta ei voi vaatia kun kyse on yksityisestä yrityksestä.

Lisäksi pakkotestaus on ollut jo pidempään lainsäädännössä etenemässä, mutta jos kerran perustuslaki pistää vastaan niin tarkoittaa vain että ne perusteet pitää olla kunnossa ja riittävästi rajattuja. Myöskin lainsäädäntötyö tapahtuu lain säätämässä järjestyksessä eikä siitä voi poiketa miten vain.

Mitä vaaleihin tulee, niin valtiosihteerit siitä keskustelevat ensi viikolla. Päätöksiä tulee ehkä silloin, ja siis kyse on parlamentaarisesta päätöksenteosta joten se tehdään koko eduskunnan arvovallalla jos kuntavaaleja siirretään.

Odotan ihan mielenkiinnolla miten sulku noin käytännössä aluehallintoviranomaisten puolella toteutetaan eli mitkä ne toimet ovat milläkin paikkakunnalla.

Tervetullut sulku kuitenkin on. Jo ihan henkisistä syistä että meillä on jokin aikatavoite ja askeleet katsottuna mitä tehdään ja millä ajalla. Vieläpä hivenen etukäteen niin eri toimijat voivat mukauttaa toimintaansa tilanteen mukaan.

Ravintoloiden kohdalla se tarkoittaa myös ihan konkreettisia korvauksia (ja muidenkin tilojen jotka samalla lailla suljetaan rajoitetuksi ajaksi). Se on sitten eri asia että onko korvaustaso ravintoloiden mielestä riittävä (tuskin), mutta onpahan olemassa mekanismi jolla voidaan hyvittää.

Jos tuo Viron suunta vähän rauhoittuisi viikossa (johtuen pakollisesta testistä) ja siihen päälle se sulku niin vaikuttaa ainakin etukäteen hyvältä yhdessä rokotteiden positiivisten uutisten kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
Se resurssipula ei tarkoita vain rahapulaa vaan jos sitä testauskapasiteettia nostetaan niin se vaatii merkittävästi lisää laitteistoa joka ei ole mitään verkkokauppa.comin hyllytavaraa vaan tavaraa jolla on normaalioloissakin yleensä kuukausien toimitusajat, puhumattakaan nyt kun kaikki maailman valtiot kiireellä shoppailee noita.
Lisäksi nuo koneet tarvitsee jatkuvana virtana kulutustavaraa, pipettejä, reagensseja, näyteputkiloita, kontrollinäytteitä, jne. Kaikki sellaista tavaraa jonka kulutus on räjähtänyt globaalisti tämän pandemian seurauksena tehden noiden saatavuudesta huonoa.
Ja viimeisenä, tuohon testaukseen tarvitaan pätevää henkilöstöä. Henkilöstöä alalla jossa oli Suomessa työvoimapulaa jo ennen tätä pandemiaa, puhumattakaan nyt pandemian aikana.
Eli lopulta kyse ei ole siitä että nostetaan vain niitä lippujen hintoja.
Korona ja sen tuleminen rajojen yli ei ole mikään uusi juttu, joten kuukausienkaan toimitusajat ym eivät ole ongelma, jos asia olisi haluttu tehdä. Nyt on vain edetty hyvin paljon "toivotaan toivotaan" linjalla tuon suhteen..
 
Korona ja sen tuleminen rajojen yli ei ole mikään uusi juttu, joten kuukausienkaan toimitusajat ym eivät ole ongelma, jos asia olisi haluttu tehdä. Nyt on vain edetty hyvin paljon "toivotaan toivotaan" linjalla tuon suhteen..

Kyllä se on ongelma sen laitteiston kohdalla koska jos niillä on normaaleissakin oloissa kuukausien toimitusajat niin tilanteessa missä tarvitaankin tyyliin yli kymmenkertainen määrä niitä koneita käytännössä jokaiseen vähänkin kehittyneempään maahan niin sitten ne toimitusajat kyllä helposti venyvät yli vuodenkin mittaisiksi. Kyseessä on kuitenkin monimutkaisia koneita jotka pitää valmistaa tarkkojen laatustandardien mukaan joten niiden valmistusta ei voida skaalata pelkästään sormia napsauttamalla.
 
Kyllä se on ongelma sen laitteiston kohdalla koska jos niillä on normaaleissakin oloissa kuukausien toimitusajat niin tilanteessa missä tarvitaankin tyyliin yli kymmenkertainen määrä niitä koneita käytännössä jokaiseen vähänkin kehittyneempään maahan niin sitten ne toimitusajat kyllä helposti venyvät yli vuodenkin mittaisiksi. Kyseessä on kuitenkin monimutkaisia koneita jotka pitää valmistaa tarkkojen laatustandardien mukaan joten niiden valmistusta ei voida skaalata pelkästään sormia napsauttamalla.
Ja sitten vielä se, että ne eivät ole mitään lihamyllyjä, joita voi kuka tahansa veivata. Pelkällä laitteella ei tee sairaalassa mitään, sillä sen operointi ja ylipäätään koko se teho-osaston toiminta vaatii osaavaa henkilöstöä. Ei ole tätäkään puolta mahdollista nostaa hetkessä.

Edit.
Taisi tosin olla puhe testauslaitteistosta ja minä puhuin hengityskoneista, mutta silti. :D
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä se on ongelma sen laitteiston kohdalla koska jos niillä on normaaleissakin oloissa kuukausien toimitusajat niin tilanteessa missä tarvitaankin tyyliin yli kymmenkertainen määrä niitä koneita käytännössä jokaiseen vähänkin kehittyneempään maahan niin sitten ne toimitusajat kyllä helposti venyvät yli vuodenkin mittaisiksi. Kyseessä on kuitenkin monimutkaisia koneita jotka pitää valmistaa tarkkojen laatustandardien mukaan joten niiden valmistusta ei voida skaalata pelkästään sormia napsauttamalla.
Hyvin teoreettinen ongelma, koska käytännössä ei ole edes yritetty.
Ko asia oli ajankohtainen jo kuitenkin vuosi sitten.
 
Hyvin teoreettinen ongelma, koska käytännössä ei ole edes yritetty.
Ko asia oli ajankohtainen jo kuitenkin vuosi sitten.

Suomessa ollaan viimeisen vuoden aikana pyritty nostamaan sitä testauskapasiteettia koko ajan. Ja se testauskapasiteetti on noussut moninkertaiseksi kevään jälkeen, pääasiassa sen takia että on saatu noita oikeasti raskaan sarjan testauslaitteita lisää Suomeen ja sen seurauksena nykyään voidaan ajaa se tyyliin 20 000 testiä päivässä muutaman sadan tai tuhannen sijaan.
Mutta tuossa kapasiteetin nosto ei missään vaiheessa ole tapahtunut kädenkäänteessä vaan se on noussut sitä mukaa kun on saatu lisää kalustoa ja henkilöstöä. Koska sitä kalustoa eikä sitä henkilöstöä ole vapaana vaan pitää odottaa että kalustoa saadaan rakennettua ja että henkilöstöä saadaan koulutettua.
Ja sitten kun se kalusto on saatu ja henkilöstö koulutettua niin silti tarvitaan jatkuvana virtana niitä materiaaleja millä ne testit tehdään. Ja niistä materiaaleista on maailmalla jatkuva pula ja valmistajilla ei ole mitään rajoittamatonta kapasiteettia tuottaa niitä.
 
Vähän kyllä särähtää korvaan tämä :


Asia vaan päätettiin ilman faktoja?
Ei kyllä ilman faktoja päätetty, tuosta lähetyksestä selviää tarkemmin:


Ihmetyttää että tätä ei missään uutisen tv lähetyksissä ole vielä näkynyt, että etelä-karjala on virallisesti nyt myös leviämisvaiheen alue, siinä kartassa näkyy edelleenkin kiihtymisalueena (eilen aamupäivällä päätetty asia), hidasta kartan päivitystä. Lappi muutettiin kyllä nopeasti kiihtymisvaiheesta -> leviämisvaiheeseen siinä kartalla.

Kiihtymisvaiheeseen myös lisäystä ilmeisesti kun essoten alueelta muut kuin Mikkeli (joka ilmoitettiin viime viikolla leviämisvaiheeseen) päätyivät nyt kiihtymisvaiheeseen:
 
Viimeksi muokattu:
Lisäksi pakkotestaus on ollut jo pidempään lainsäädännössä etenemässä, mutta jos kerran perustuslaki pistää vastaan niin tarkoittaa vain että ne perusteet pitää olla kunnossa ja riittävästi rajattuja. Myöskin lainsäädäntötyö tapahtuu lain säätämässä järjestyksessä eikä siitä voi poiketa miten vain.

Nappaan nyt kiinni tähän yhteen kohtaan, vaikkei vastaukseni varsinaisesti sinulle olekaan, vaan yleisemmin pakkotestauskeskusteluun liittyen. Pakkotestaushan on ollut iän ja kaiken mahdollista tartuntatautilain 16 § nojalla, mikäli AVI sen pystyy kulloinkin perustelemaan (hyvä vaatimus mielestäni). Perustuslain 7 § koskemattomuusvaadetta suurempi ongelmahan tuossa on nimenomaan tuo perustelujen tarve (ihan oikein), jos ajatellaan laajamittaisen ja pidempiaikaisen pakkotestauksen toteutusta. Nyt lainsäädäntöputkessa etenemässä olevat pykälät pakkotestauksesta rajoilla ovat viivästyneet nimenomaan siksi, että perusteita testaukselle viilataan ja haetaan, jotta homma olisi oikeasti tasapuolista ja oikeudenmukaista. Tämä on siis hyvä asia, että homma nyt pohditaan kunnolla ja asianmukaisessa järjestyksessä, vaikkei tähän pandemiaan kunnolla ehtisikään (se on sitten seuraavaa varten valmiina).

Itse perustuslakihan ei tosiaan pakkotestausta suoraan kiellä, vaan nimenomaan mahdollistaa sen perusteltujen lakipykälien kautta, kuten tartuntatautilain pykälien olemassa olosta voidaan päätellä. Ja kuten voidaan havaita, on pakkotestaus mahdollista määrätä jo voimassa olevan lainsäädännön puitteissa kunhan se vain pystytään perustelemaan muutenkin kuin "musta nyt tuntuu, että tarvitaan" -perustein. Alla vielä perustuslain 7 § kokonaisuudessaan, korostin vain olennaisen kohdan tähän keskusteluun:
7 §
Oikeus elämään sekä henkilökohtaiseen vapauteen ja koskemattomuuteen


Jokaisella on oikeus elämään sekä henkilökohtaiseen vapauteen, koskemattomuuteen ja turvallisuuteen.

Ketään ei saa tuomita kuolemaan, kiduttaa eikä muutoinkaan kohdella ihmisarvoa loukkaavasti.

Henkilökohtaiseen koskemattomuuteen ei saa puuttua eikä vapautta riistää mielivaltaisesti eikä ilman laissa säädettyä perustetta. Rangaistuksen, joka sisältää vapaudenmenetyksen, määrää tuomioistuin. Muun vapaudenmenetyksen laillisuus voidaan saattaa tuomioistuimen tutkittavaksi. Vapautensa menettäneen oikeudet turvataan lailla.
Ja näitä perusteita siis haetaan nyt tarkemmin, kuin mitä tartuntatautilain 16 §:stä ilmenee (ei ilmene).
 

Statistiikka

Viestiketjuista
264 240
Viestejä
4 579 389
Jäsenet
75 377
Uusin jäsen
Hannes7

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom