Koronavirus SARS-CoV-2 ja sen aiheuttama tauti COVID-19 (Yleinen keskustelu)

Tlapio

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 984
Tän voi jokainen tarkistaa itse pakittamalla tätä ketjua tuonne heinäkuun loppupuolelle. Ihan mikä vaan numero kelpaa huolenaiheeksi, oli se 400/päivä tai viitosen ylitys. Sikälikin tukahduttajia on turha kuunnella tai yrittää miellyttää koska "sitten voidaan" on vain oranssiksi värjätty keppi, jota roikutetaan edessä siinä toivossa, että muut suostuisivat auttamaan sinne, missä edelleenkään ei olla tyytyväisiä tilanteeseen.
Tukahduttamalla ja karanteeneilla ulkomailta tulevat tämä olisi saatu hallintaan elokuussa.
Edit.
Ja nyt elettäs ei tartuntoja Suomessa tai muutama siellä täällä ketä ei karanteeneilla kuriin saataisiin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 172
Saksasta tulee ensimmäinen joka massarokottaa noin 900 000 asukasta koronaa vastaan joulukuun puolivälissä. Antanee melko kattavan tiedon mahdollisista haittavaikututuksista.

 
Liittynyt
21.10.2020
Viestejä
4 741
Tukahduttamalla ja karanteeneilla ulkomailta tulevat tämä olisi saatu hallintaan elokuussa.
Edit.
Ja nyt elettäs ei tartuntoja Suomessa tai muutama siellä täällä ketä ei karanteeneilla kuriin saataisiin.
Eikö tämä jos mikä kerro että nyt teeskennellään tekevänsä jotain? Silloin oli mahdollisuus hallita tilannetta jonkin aikaa, sitä ei haluttu käyttää. Nyt sitten otetaan "kovat piippuun" ja teeskennellään että tilanne on hallinnassa kun löysät on jo housuissa. Se on myöhäistä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 172
Laitetaas tänään vielä ruotsin tämän päivän lukemat. Seuraavat tulevat vasta tiistaina niin on jotain vertailupohjaa.

-uusia tartuntoja 7018
-osastolla 1622
-teholla 179
-kuolleita 61
 

Tlapio

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 984
Paljonko näistä lopulta on ulkomaantuonteja pl. ne Skopjen tuliaiset ja Pieksämäen puutarhan kausityöläisten rykäisy.
Kaikki, Suomessa oli heinäkuun lopulla vaan muutama tartunta mutta rajojen aukaisu räjäytti potin. Pakko oli päästä ulkomaille.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Paljonko näistä lopulta on ulkomaantuonteja pl. ne Skopjen tuliaiset ja Pieksämäen puutarhan kausityöläisten rykäisy.

Sen verran suuri määrä, että siinä sai kyllä mukavasti vauhtia epidemian uuteen käynnistymiseen. Olisihan se saattanut ilmankin päästä vauhtiin (ehkä jopa todennäköisesti), mutta huomattavasti hitaammin, jollloin tilanne olisi tällä hetkellä vähintään reilusti parempi.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 481
Kaikki, Suomessa oli heinäkuun lopulla vaan muutama tartunta mutta rajojen aukaisu räjäytti potin. Pakko oli päästä ulkomaille.
Kerta taas tulee tätä ulkomaan matkailun syyllistämistä niin lienee sopivaa lainata yhtä mun viestiä about viikon takaa:

Näissä "Raja Kiinni feat: Korona" huuteluissa kyllä korostuu se vanha kunnon "Kun homma ei koske mun elämää niin se voidaan kieltää"-mentaliteetti.

Maailma, ja Suomi siinä ohessa, on nykyään aika helvetin kansainvälinen ja Suomestakin löytyy helposti satoja tuhansia ihmisiä joiden elämään kuuluu olennaisena osana kyky matkustaa vähintäänkin EU:n piirissä. Ja kyse ei ole mistään nuuska/viina matkailusta tai siitä että pääsee bilettään Ibizalle (vaikka toki noitakin on) vaan työ- ja perhe-elämästä. Pikainen lista:

1. Ulkomaantyökeikkaa tekevät. Näiden kohdalla ensinnäkin ne työt vaatii sitä että pääsee reissaamaan maailmalla. Toiseksi, kun ihmiset ovat ulkomaankomennuksella useita viikkoja tai kuukausia niin yleensä sieltä lennetään useampaan otteeseen viikonloppuisin takaisin Suomeen perheen luo. Viikottain, parin viikon välein, kerran kuukaudessa jne. Itsekin olen kahteen otteeseen tehnyt vajaan vuoden mittaiset keikat joissa oli mahdollisuus lentää takaisin joko kerran viikossa tai kahden viikon välein. Itse en lentänyt noin usein koska ei ollut Suomessa naista/lapsia joita haluaisi moikata joka viikonloppu mutta silti tuli lennettyä about kuukauden välein moikkaamaan vanhempia, kavereita ja siskoa. Ne työkaverit joilla oli perheet kotimaissansa reissasivat lähes joka viikonloppu. Ja kun aikanaan oma isä teki paljon ulkomaankeikkoja niin oli se silloinkin mukavaa että se pääsi jonkun kuukauden mittaisen keikan aikana käymään ainakin kerran kotona.

2. Perheet jotka asuvat eri maissa. Ja tästä löytyy niin lapsiperheitä kuin pariskuntia. Ja toki myös eronneita perheitä jossa vanhempien pitää reissata maiden välillä jotta näkevät lapsiaan. Estetään tuo matkailu ja samalla erotetaan pariskunnat ja vanhemmat lapsistaan useiksi kuukausiksi.

3. Henkilöt joilla on merkittävä määrä lähisukua toisessa maassa. Oli kyseessä sitten omat vanhemmat, sisarukset jne. Parhaimmassa tapauksessa tuosta seuraa vain se että ne isovanhemmat ei näe lapsenlapsiaan useaan kuukauteen. Huonommassa tapauksessa, ja tämä koskee etenkin niitä jotka ovat muuttaneet Suomeen ja joiden vanhemmat asuvat vielä siellä lähtömaassa, noiden isovanhempien elinolot voivat merkittävästi riippua siitä että ne heidän lapset pääsevät käymään vierailemassa. Ja tämän takia esimerkiksi ymmärrän täysin nuo Balkanin koronalennot.

4. Kaikki ne joiden elinkeino nojaa matkailuun.


Toki tuo ei tarkoita että pitäisi antaa ihmisten elää kuin Ellun kanat. Mutta se tarkoittaa että valtion ei pidä alkaa missään nimessä ylireagoimaan noissa matkustusrajoituksissa vain sen takia että tuulipuvut pelkää koronaa ja voivat luopua siitä vuosittaisesta Mallorcan matkasta. Ja noilta osin sanoisin että Suomessa hallitus on onnistunut tilanteeseen nähden todella hyvin. Se että kuuluuko tuosta kiitos hallitukselle vai sille että Suomeen on onnistuttu luomaan oikeasti hyvä ja järkevä perustuslaki jota myös noudatetaan on sitten toinen keskustelu.
Eli siis joo, joillakin on oikeasti "pakko" päästä ulkomaille.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Eli siis joo, joillakin on oikeasti "pakko" päästä ulkomaille.
Jollain on pakko ja toisilla on sitten "pakko". Kun seuraukset on tätä luokkaa muulle yhteiskunnalle, niin ehkä sitä voi yksilökin hieman miettiä, että onko ihan pakko.

Lähisukua on itselläkin ulkomailla. Ei sinne ole silti kukaan lähtenyt, eikä kukaan sieltä tänne tullut. Myöhemmin sitten taas. Onneksi on näitä kommunikaatiovekottimia nykypäivänä.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 481
Jollain on pakko ja toisilla on sitten "pakko". Kun seuraukset on tätä luokkaa muulle yhteiskunnalle, niin ehkä sitä voi yksilökin hieman miettiä, että onko ihan pakko.
No niin no, kai sitä jokainen voi kysyä itseltään että kumpi on tärkeämpää. Että pääsee pelaan sitä höntsylätkää vai että pystyy näkemään lapsiaan, puolisoaan tai vanhempiaan muutenkin kuin Skypen yli.
Lopulta kyse on jokaisen omista henkilökohtaisista prioriteeteista mutta kannattaa pitää mielessä että ne omat prioriteetit eivät ole mikään universaali totuus.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 255
Kerta taas tulee tätä ulkomaan matkailun syyllistämistä niin lienee sopivaa lainata yhtä mun viestiä about viikon takaa:

Eli siis joo, joillakin on oikeasti "pakko" päästä ulkomaille.
Erityiset naiiviuspisteet tuosta, että raksa-slobot menee Corona Airillä "hoitomaan mummojaan" :tup:
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
No niin no, kai sitä jokainen voi kysyä itseltään että kumpi on tärkeämpää. Että pääsee pelaan sitä höntsylätkää vai että pystyy näkemään lapsiaan, puolisoaan tai vanhempiaan muutenkin kuin Skypen yli.
Lopulta kyse on jokaisen omista henkilökohtaisista prioriteeteista mutta kannattaa pitää mielessä että ne omat prioriteetit eivät ole mikään universaali totuus.
No jos tälle (lapselliselle) linjalle haluat väkisin lähteä niin:

Jokainen voi kysyä kumpi on tärkeämpää päästä itse sinne ulkomaille vai se, että joku muu näkee vielä lapsiaan puolisoaan tai vanhempiaan. Ikinä.

Lopulta kysymys on siitä kuinka tärkeä se oma perse on muista välittämättä.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 481
Joskus keväällä esim. virolaisten piti valita kummassa maassa olevat, sen sijaan että ramppaa edestakaisin. Oli varmaan ihan toimiva konsepti.
Niin ja pointti on että on aika perseestä jos joutuu valitsemaan työpaikan ja oman perheensä välillä. Ja luonnollisesti valtio yrittää välttää tuollaisia tilanteita muuten kuin pakon edessä.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 481
No jos tälle linjalle haluat väkisin lähteä niin:

Jokainen voi kysyä kumpi on tärkeämpää päästä itse sinne ulkomaille vai se, että joku muu näkee vielä lapsiaan puolisoaan tai vanhempiaan. Ikinä.

Loppupeleissä kysymys on siitä kuinka tärkeä se oma perse on muista välittämättä.
Ja sitten kun Suomessa alkaa kuolemaan merkittäviä määriä väkeä koronan takia voidaan harkita rajoituksia uudelleen.
Mutta pointti on se että noiden rajoitusten pitää noudattaa oikeaa tarvetta sen sijaan että laitetaan massiiviset rajoitukset jotka aiheuttavat todella suurta haittaa tuhansien ihmisten elämiin ihan vaan kaiken varalta.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Niin ja pointti on että on aika perseestä jos joutuu valitsemaan työpaikan ja oman perheensä välillä. Ja luonnollisesti valtio yrittää välttää tuollaisia tilanteita muuten kuin pakon edessä.
Onneksi tämä koronan leviäminen ja yhteiskunnalliset rajoitukset eivät ole yhtään kenellekään millään tavalla perseestä. Mutta turhahan tästä on jatkaa. Sinun näkemyksesi on hyvin selvä, eikä se selittelemällä siitä taida kauniimmaksi muuttua.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 255
Niin ja pointti on että on aika perseestä jos joutuu valitsemaan työpaikan ja oman perheensä välillä. Ja luonnollisesti valtio yrittää välttää tuollaisia tilanteita muuten kuin pakon edessä.
Onko se nyt sitten jotenkin hienompaa ihan vaan viedä tai pistää tauolle se työpaikka kuten rajoituksien takia tietyt alat :comp:
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Ja sitten kun Suomessa alkaa kuolemaan merkittäviä määriä väkeä koronan takia voidaan harkita rajoituksia uudelleen.
Mutta pointti on se että noiden rajoitusten pitää noudattaa oikeaa tarvetta sen sijaan että laitetaan massiiviset rajoitukset jotka aiheuttavat todella suurta haittaa tuhansien ihmisten elämiin ihan vaan kaiken varalta.
Jos ihmiset itse miettisivät vähän enemmän onko juuri minun pakko lähteä sinne ulkomaille niin sitten niitä rajoituksiakaan ei tarvisi määrätä. Mutta tämä nyt tuntuu olevan ihan liian vaikeaa käsittää.

Ja kun se ei kerran onnistu omatoimisesti niin sitten tarvitaan niitä kovia rajoituksia joista kärsivät myös ne, ja nimenomaisesti etupäässä ne, joilla ihan oikeasti olisi se tarve, ei vain leikisti.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Erityiset naiiviuspisteet tuosta, että raksa-slobot menee Corona Airillä "hoitomaan mummojaan" :tup:
Mä oletan, että viitataan noihin Skopjen lennoilla matkustaviin kaksoiskansalaisiin/työntekijöihin? Eiköhän ne mene "mummojaan hoitamaan" ihan siinä missä täälläkin halutaan "suojella vanhuksia" :kahvi:
 

Uranus

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.03.2020
Viestejä
374
No niin no, kai sitä jokainen voi kysyä itseltään että kumpi on tärkeämpää. Että pääsee pelaan sitä höntsylätkää vai että pystyy näkemään lapsiaan, puolisoaan tai vanhempiaan muutenkin kuin Skypen yli.
Lopulta kyse on jokaisen omista henkilökohtaisista prioriteeteista mutta kannattaa pitää mielessä että ne omat prioriteetit eivät ole mikään universaali totuus.
Harrastuksiin ei saa mennä, mutta ravintoloissa saa hillua 23:00, kerrassaan huvittavaa!
Muistakaa kun matkustatte, niin 99% todennäköisempää saada korona matkoilta kuin paikallisesta salista.
Koronaa tulee Suomeen myös vierastyöläisten mukana. Koronan toinen aalto sai vahvasti vauhtia syksyn alkaessa siitä, kun ulkomailta Suomeen palasivat niin vierastyöläiset kuin ulkomailla lomailleet maahanmuuttajataustaiset suomalaiset ja kantasuomalaiset.

Iltalehden tietojen mukaan pari viikkoa sitten Helsinki-Vantaalla tarkistettiin Ukrainasta tullut kone, jonka matkustajina olleilla 70 vierastyöläisellä todettiin koronatartunta. Henkilöt asetettiin kahden viikon karanteeniin.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 481
Onko se nyt sitten jotenkin hienompaa ihan vaan viedä tai pistää tauolle se työpaikka kuten rajoituksien takia tietyt alat :comp:
Toki taustalla pitää olla kokonaisharkinta. Mutta se mitä mä tässä yritän sanoa että tuo ulkomaanmatkailun tärkeys todella usein heitetään täysin sivualalla henkilöiden toimesta joiden omaan elämään sillä ei ole vaikutusta. Ja sama pätee kaikkiin muihinkin rajoitustoimiin, väki tuppaa kannattavan juurikin niitä rajoitustoimia joilla ei ole vaikutusta omaan elämään. Jos ei käy yökerhoissa tai ravintoloissa eikä myöskään itse tai muut läheiset ole taloudellisesti riippuvaisia niistä niin sitten huudellaan niitä sulkuun. Vaikkakin se aiheuttaa massiivista haittaa niissä työskenteleville ihmisille.
Pointti on se että tuollainen "no suljetaan rajat" huutelu on erittäin kapeakatseista ja itsekästä toimintaa johon yleensä päädytään silloin kun se ei satu vaikuttamaan siihen omaan elämään.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 481
Jos ihmiset itse miettisivät vähän enemmän onko juuri minun pakko lähteä sinne ulkomaille niin sitten niitä rajoituksiakaan ei tarvisi määrätä. Mutta tämä nyt tuntuu olevan ihan liian vaikeaa käsittää.
Kun sä sanot noin niin se mitä sä sanot tuhansille ihmisille on:
"Jos ihmiset itse miettisivät vähän enemmän onko juuri minun pakko päästä töihin niin sitten niitä rajoituksiakaan ei tarvisi määrätä."
ja
"Jos ihmiset itse miettisivät vähän enemmän onko juuri minun pakko nähdä vaimoani, lapsiani tai vanhempiani niin sitten niitä rajoituksiakaan ei tarvisi määrä."
 
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
4 418
Ja sitten kun Suomessa alkaa kuolemaan merkittäviä määriä väkeä koronan takia voidaan harkita rajoituksia uudelleen.
Itse luulen, ettei kuolleiden määrä ole se olennainen juttu rajoitusten kannalta, vaan sairaaloiden täyttöaste. Vaikka se karulta tuntuukin, niin jos kuolemat kohdistuvat ryhmään, joka elää jatkuvassa kuolemanvaarassa, ei sillä ole sinänsä isoa merkitystä. Jos jollain on yli 80-vuotiaita hoitokotikuntoisia sukulaisia tai tuttuja, niin kysykääpä heiltä rehellinen mielipide koronasta ja kuolemasta ylipäätään. En usko, että ovat kovin peloissaan yhdestä kiertävästä tartuntataudista. Mutta yksilöitä on erilaisia toki.

Kävin juuri Eastonin kauppakeskuksessa ja kyllähän maskit näyttäisi olevan päällä about kaikilla, paitsi tietysti itselläni...ja oli siellä muitakin maskittomia, ihan jokaisesta ikäryhmästä, mutta selvästi lisääntynyt käyttö. Oli tosiaan huono aika käydä, mutta ihan vaan huomiona, että selvästi maskien käyttö on lisääntynyt, valitettavasti uskon, ettei sillä ole juurikaan merkitystä.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Itse luulen, ettei kuolleiden määrä ole se olennainen juttu rajoitusten kannalta, vaan sairaaloiden täyttöaste. Vaikka se karulta tuntuukin, niin jos kuolemat kohdistuvat ryhmään, joka elää jatkuvassa kuolemanvaarassa, ei sillä ole sinänsä isoa merkitystä. Jos jollain on yli 80-vuotiaita hoitokotikuntoisia sukulaisia tai tuttuja, niin kysykääpä heiltä rehellinen mielipide koronasta ja kuolemasta ylipäätään. En usko, että ovat kovin peloissaan yhdestä kiertävästä tartuntataudista. Mutta yksilöitä on erilaisia toki.
Toin tän esiin aiemmin ja juuri niinhän se on. Ne vanhukset vaikuttaisivat ajattelevan, että mieluummin näkee sukulaisia ja lapsenlapsia kuin elää pari vuotta pitempään mutta vaikka vuoden eristyksissä siitä. Siellä hoivakodissa ei oikeasti ole juuri mitään tekemistä yksin.

Tämä toki sotii joidenkin taktiikkaa vastaan kun oman hädän keskellä huudetaan miten meidän pitäisi ajatella niitä vanhuksia (mutta ei kysyä heiltä).

Kuten ei ne sotaveteraanitkaan lopulta kysyttäessä olleet ihan sitä mieltä mitä "isäm maalliset" kuvittelivat...
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 481
Itse luulen, ettei kuolleiden määrä ole se olennainen juttu rajoitusten kannalta, vaan sairaaloiden täyttöaste. Vaikka se karulta tuntuukin, niin jos kuolemat kohdistuvat ryhmään, joka elää jatkuvassa kuolemanvaarassa, ei sillä ole sinänsä isoa merkitystä. Jos jollain on yli 80-vuotiaita hoitokotikuntoisia sukulaisia tai tuttuja, niin kysykääpä heiltä rehellinen mielipide koronasta ja kuolemasta ylipäätään. En usko, että ovat kovin peloissaan yhdestä kiertävästä tartuntataudista. Mutta yksilöitä on erilaisia toki.

Kävin juuri Eastonin kauppakeskuksessa ja kyllähän maskit näyttäisi olevan päällä about kaikilla, paitsi tietysti itselläni...ja oli siellä muitakin maskittomia, ihan jokaisesta ikäryhmästä, mutta selvästi lisääntynyt käyttö. Oli tosiaan huono aika käydä, mutta ihan vaan huomiona, että selvästi maskien käyttö on lisääntynyt, valitettavasti uskon, ettei sillä ole juurikaan merkitystä.
Joo siis olen aikalailla samoilla linjoilla. Tärkein tehtävä on turvata yhteiskunnan toiminta mahdollisimman pitkälle. Koronan kanssa tuo tuppaa tarkoittamaan sitä että sairaaloiden täyttöaste on se ensimmäinen asia joka alkaa uhkaamaan sitä yhteiskunnan toimintaa.
Sitten se seuraavaksi katsottava kriteeri on menetetyt elinvuodet, eli jos jotain perustervettä 0-65 vuotiasta alkaa lakoamaan astetta ankarammin niin tuo on selkeästi asia johon pitää puuttua rajoituksilla. Mutta jos se kuolleiden määrä nousee hetkellisesti koska ne 80-vuotiaat lakoaa siihen koronaan sen kausi-influenssan sijaan niin noh, elämä on.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
191
Toin tän esiin aiemmin ja juuri niinhän se on. Ne vanhukset vaikuttaisivat ajattelevan, että mieluummin näkee sukulaisia ja lapsenlapsia kuin elää pari vuotta pitempään mutta vaikka vuoden eristyksissä siitä. Siellä hoivakodissa ei oikeasti ole juuri mitään tekemistä yksin.

Tämä toki sotii joidenkin taktiikkaa vastaan kun oman hädän keskellä huudetaan miten meidän pitäisi ajatella niitä vanhuksia (mutta ei kysyä heiltä).

Kuten ei ne sotaveteraanitkaan lopulta kysyttäessä olleet ihan sitä mieltä mitä "isäm maalliset" kuvittelivat...
Mihin perustat päätelmäsi, että vanhukset ajattelevat näin?
 
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
4 418
Joo siis olen aikalailla samoilla linjoilla. Tärkein tehtävä on turvata yhteiskunnan toiminta mahdollisimman pitkälle. Koronan kanssa tuo tuppaa tarkoittamaan sitä että sairaaloiden täyttöaste on se ensimmäinen asia joka alkaa uhkaamaan sitä yhteiskunnan toimintaa.
Sitten se seuraavaksi katsottava kriteeri on menetetyt elinvuodet, eli jos jotain perustervettä 0-65 vuotiasta alkaa lakoamaan astetta ankarammin niin tuo on selkeästi asia johon pitää puuttua rajoituksilla. Mutta jos se kuolleiden määrä nousee hetkellisesti koska ne 80-vuotiaat lakoaa siihen koronaan sen kausi-influenssan sijaan niin noh, elämä on.
Nyt näyttää siltä, että ikä korreloi kaikkein selviten koronariskien kanssa, sellaisen käsityksen olen muodostanut mediatietoihin pohjaten. Edes ne perussairaudet eivät ole niin merkittävässä roolissa. Eli oletettavasti kuolemantapaukset painottuvat sinne ehtoopuolelle riippumatta henkilön terveydentilasta, eli hyväkuntoinenkin vanhus on sinänsä suuremmassa vaarassa ja varmasti siinä ikävuosia menetetään.

Jos tämä tauti menee koko väestön läpi, niin kyllähän siinä kuolee paljon ns. terveitä ja nuorehkojakin. Nuoria ja lapsia ei kyllä montaa mene, mutta menee kuitenkin. Silloin pitää suhteuttaa asia realiteetteihin, eli ainahan niitä nuoria ja terveitä kuolee, joten onko nyt kyse jostain dekadia suuremmasta kriisistä vai vain uutisoinnin luomasta suuruusharhasta. Aika moni kuolema on odottamaton, jos puhutaan alle 60-vuotiaista, silti niitä tapahtuu päivittäin.

Sellainen hyvä "filosofinen" kysymys on, että onko väärin kuolla koronaan? Sitä voi pohtia monelta kantilta ja miettiä, että miksi siitä ollaan tekemässä väärää tapaa kuolla. Tai siis on tehty jo, mutta miksi näin? Luin hyvän kommentin jostain YLEn jutusta, että ei tarvitse mennä montaa vuosikymmentä taaksepäin, kun tällainen korona ei olisi aiheuttanut minkäänlaista paniikkia, koska se olisi ollut todella kesy tauti aikalaistauteihin ja hoitoihin nähden.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Kun sä sanot noin niin se mitä sä sanot tuhansille ihmisille on:
"Jos ihmiset itse miettisivät vähän enemmän onko juuri minun pakko päästä töihin niin sitten niitä rajoituksiakaan ei tarvisi määrätä."
ja
"Jos ihmiset itse miettisivät vähän enemmän onko juuri minun pakko nähdä vaimoani, lapsiani tai vanhempiani niin sitten niitä rajoituksiakaan ei tarvisi määrä."
Ja tässä on ongelma koska?

Tietenkin on aina se hedonistinen vaihtoehto: "Kun minäkään en miettinyt muuta kuin omaa itseäni, niin nyt ollaan sitten lockdownissa."
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Toin tän esiin aiemmin ja juuri niinhän se on. Ne vanhukset vaikuttaisivat ajattelevan, että mieluummin näkee sukulaisia ja lapsenlapsia kuin elää pari vuotta pitempään mutta vaikka vuoden eristyksissä siitä. Siellä hoivakodissa ei oikeasti ole juuri mitään tekemistä yksin.

Tämä toki sotii joidenkin taktiikkaa vastaan kun oman hädän keskellä huudetaan miten meidän pitäisi ajatella niitä vanhuksia (mutta ei kysyä heiltä).

Kuten ei ne sotaveteraanitkaan lopulta kysyttäessä olleet ihan sitä mieltä mitä "isäm maalliset" kuvittelivat...
Jälleen tahallista disinformaatiota, mutta ei toki mitään uutta.

Niitä vanhuksia tulee kaatumaan suuria määriä paljon ennen kuin on hoivakodin ovista nähty edes unia, jos tauti saa jyllätä vapaasti. Suurin osa eläkeikäisistä on vielä kaukana haudasta, mutta riski on silti hyvin korkea. "Parista vuodesta" puhuminen on ihan puutaheinää.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 481
Ja tässä on ongelma koska?

Tietenkin on aina se hedonistinen vaihtoehto: "Kun minäkään en miettinyt muuta kuin omaa itseäni, niin nyt ollaan sitten lockdownissa."
Ei se ole ongelma niin kauan kun pitää mielessä sen että se ulkomaille matkustava usein ei ole yhtään sen itsekkäämpi kuin se joka pysyy kotimaassa mutta päättää käydä töissä ja viettää aikaa perheensä ja sukulaistensa kanssa sijaan sen sijaan että vain istuisi yksin päivät pitkät neljän seinän sisällä.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Sellainen hyvä "filosofinen" kysymys on, että onko väärin kuolla koronaan? Sitä voi pohtia monelta kantilta ja miettiä, että miksi siitä ollaan tekemässä väärää tapaa kuolla. Tai siis on tehty jo, mutta miksi näin? Luin hyvän kommentin jostain YLEn jutusta, että ei tarvitse mennä montaa vuosikymmentä taaksepäin, kun tällainen korona ei olisi aiheuttanut minkäänlaista paniikkia, koska se olisi ollut todella kesy tauti aikalaistauteihin ja hoitoihin nähden.
No pääsääntöisesti kaikkia ennnenaikaisia kuolemia pidetään "vääränä". Ei tämä mikään erityistapaus ole.

Kyllä tässä saa sen100v mennä taaksepäin, että löytyy vastaava. Se toki oli sitten vielä pahempi. Mutta se oli silloin se. Silloin ei aiheuttanut paljon mikään muukaan paniikkia, josta ollaan päästy eroon. Onko se nyt sitten joku valittamisen aihe tai ongelma? Ei ainakaan minusta. Minusta se on vain hienoa, että nykyään menee paljon paremmin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 172
Toki taustalla pitää olla kokonaisharkinta. Mutta se mitä mä tässä yritän sanoa että tuo ulkomaanmatkailun tärkeys todella usein heitetään täysin sivualalla henkilöiden toimesta joiden omaan elämään sillä ei ole vaikutusta. Ja sama pätee kaikkiin muihinkin rajoitustoimiin, väki tuppaa kannattavan juurikin niitä rajoitustoimia joilla ei ole vaikutusta omaan elämään. Jos ei käy yökerhoissa tai ravintoloissa eikä myöskään itse tai muut läheiset ole taloudellisesti riippuvaisia niistä niin sitten huudellaan niitä sulkuun. Vaikkakin se aiheuttaa massiivista haittaa niissä työskenteleville ihmisille.
Pointti on se että tuollainen "no suljetaan rajat" huutelu on erittäin kapeakatseista ja itsekästä toimintaa johon yleensä päädytään silloin kun se ei satu vaikuttamaan siihen omaan elämään.
Mielestäni ulkomailla voi käydä ja jopa tulla takaisin. Ainut mikä kyrsii, on se että sieltä saa tuoda tuliaisena viruksen jolle kukaan ei voi yhtään mitään.
Sanotaan vaan että tervetuloa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Ei se ole ongelma niin kauan kun pitää mielessä sen että se ulkomaille matkustava usein ei ole yhtään sen itsekkäämpi kuin se joka pysyy kotimaassa mutta päättää käydä töissä, viettää aikaa perheensä ja sukulaistensa sijaan sen sijaan että vain istuisi yksin päivät pitkät neljän seinän sisällä.
No töissä käynti on yhteiskunnalle aika paljon tärkeämpää kuin jonkun huvimatka ulkomaille. Ilmeisesti ymmärrät moraalisesti kestävän argumentaation mahdottomuuden jo itsekin, kun pitää keksiä täysin järjettömiä vertauksia?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 481
No töissä käynti on yhteiskunnalle aika paljon tärkeämpää kuin jonkun huvimatka ulkomaille. Ilmeisesti ymmärrät argumentaation puutteet jo itsekin, kun pitää keksiä täysin järjettömiä vertauksia?
OIenko missään vaiheessa puhunut huvimatkoista? Päinvastoin, mun koko argumentti on perustunut siihen että noissa ei ole kyse huvimatkoista.
*edit*
Ja ei, en laske sitä että matkustaa nähdäkseen perhettään "huvimatkaksi".
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 518
Olipas muuten näppärän hienovaraisesti ilmaistu tuossa päivän HUS tiedotustilaisuudessa, että kiertäkää mamut kaukaa (positiivisuusprosentti korkea ryhmässä 'äidinkieli muu kuin suomi tai ruotsi). Eikä siinä mitään, faktaa pitääkin tiedottaa. En ole ennen huomannut mainintaa näissä covid infoissa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
OIenko missään vaiheessa puhunut huvimatkoista? Päinvastoin, mun koko argumentti on perustunut siihen että noissa ei ole kyse huvimatkoista.
*edit*
Ja ei, en laske sitä että matkustaa nähdäkseen perhettään "huvimatkaksi".
Siellä on varmasti paljon matkoja, mitkä olisi aivan varmasti voinut jättää tekemättäkin. Jos ulkomailta olisi tullut arvioidun tuhannen tartunnan sijaan vain 500 saati vain 100, niin tilanne olisi oleellisesti parempi. Sitä liikennettä on kuitenkin ollut melkoisen paljon.

Jos perhettä näkee huvikseen se on huvimatka.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 481
Siellä on varmasti paljon matkoja, mitkä olisi aivan varmasti voinut jättää tekemättäkin. Jos ulkomailta olisi tullut arvioidun tuhannen tartunnan sijaan vain 500 saati vain 100, niin tilanne olisi oleellisesti parempi. Sitä liikennettä on kuitenkin ollut melkoisen paljon.

Jos perhettä näkee huvikseen se on huvimatka.
Varmasti on sellaisia matkoja mutta eiköhän ne tällä hetkellä ole vähemmistössä kun otetaan huomioon kuinka tehokkaasti paikat ovat kiinni ympäri maailmaa. Veikkaisin että valtaosalla on todella hyvä syy matkustaa, eli joko perhesyyt tai työ.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Toki taustalla pitää olla kokonaisharkinta. Mutta se mitä mä tässä yritän sanoa että tuo ulkomaanmatkailun tärkeys todella usein heitetään täysin sivualalla henkilöiden toimesta joiden omaan elämään sillä ei ole vaikutusta. Ja sama pätee kaikkiin muihinkin rajoitustoimiin, väki tuppaa kannattavan juurikin niitä rajoitustoimia joilla ei ole vaikutusta omaan elämään. Jos ei käy yökerhoissa tai ravintoloissa eikä myöskään itse tai muut läheiset ole taloudellisesti riippuvaisia niistä niin sitten huudellaan niitä sulkuun. Vaikkakin se aiheuttaa massiivista haittaa niissä työskenteleville ihmisille.
Pointti on se että tuollainen "no suljetaan rajat" huutelu on erittäin kapeakatseista ja itsekästä toimintaa johon yleensä päädytään silloin kun se ei satu vaikuttamaan siihen omaan elämään.
MOT:

”Uudet rajoitukset eivät minua haittaa ollenkaan, ihan aiheesta ne mielestäni annettiin. Mutta olisivat voineet tulla aiemminkin, koska mehän olemme kohta ihan kusessa.”

Näin kommentoi Vihdissä asuva linja-autonkuljettaja Toni Sirkiä, 61, perjantaina pääkaupunkiseudulle koronaepidemiatilanteen takia annettuja rajoituksia ja suosituksia.

Yhdet haluaa koulut kiinni, toiset baarit. Kolmannen mielestä rajat pitäisi sulkea ja neljäs haluaa liikuntapaikat boseen. Kertoo enemmän haluajasta kuin tilanteesta.
 
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
4 418
No pääsääntöisesti kaikkia ennnenaikaisia kuolemia pidetään "vääränä". Ei tämä mikään erityistapaus ole.

Kyllä tässä saa sen100v mennä taaksepäin, että löytyy vastaava. Se toki oli sitten vielä pahempi. Mutta se oli silloin se. Silloin ei aiheuttanut paljon mikään muukaan paniikkia, josta ollaan päästy eroon. Onko se nyt sitten joku valittamisen aihe tai ongelma? Ei ainakaan minusta. Minusta se on vain hienoa, että nykyään menee paljon paremmin.
Olen samaa mieltä siitä, että on kehitys on hyvästä ja tämä tulee vieläpä todistettua siten, että koronaongelman tulee lopulta kehitys ratkaisemaan rokotteen muodossa. Ei tätä kriisiä ratkaise valtioiden poliittiset päättäjät tai sulkutoimet, ihan puhdasta puuhastelua.

Ei tarvitse mennä kuin 50 vuotta taaksepäin, niin ihmisiä kuoli kuin sieniä sateella erilaisiin tauteihin, mm. syöpään. Hoitoja ei vaan ollut tai ne olivat todella heikkoja.

Ja tämä kaikki siis länsimaissa, kehittyvissä maissa tilanne voi olla tänäpäivänäkin se, että jopa nälkään menee enemmän ihmisiä kuin koronaan. Siinä vähän realiteettia ja mietittävää.

Kuolla ei kukaan halua, mutta jossain vaiheessa se tulee eteen...
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
176
Tyttäreni asuu Floridassa, ja vaikka ESTA:ni on voimassa, en pääse sitä nyt katsomaan koska jenkkilään on voimassa maahantulokielto. Kyllähän se kielto vituttaa, mutta ei hänellä siellä mitään hätää ole. Tuo JCSH:n lista 1-4 on täyttä paskaa. Matkustaa tietysti voi minne lystää, mutta 10 vrk omakustanteinen valvottu karanteeni Suomeen palatessa olisi vähintä mitä Suomen hallitus voisi nyt alkaa väkertää.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Varmasti on sellaisia matkoja mutta eiköhän ne tällä hetkellä ole vähemmistössä kun otetaan huomioon kuinka tehokkaasti paikat ovat kiinni ympäri maailmaa. Veikkaisin että valtaosalla on todella hyvä syy matkustaa, eli joko perhesyyt tai työ.
Tällä hetkellä joo, mutta epidemia sai syksyllä/loppukesästä uuden lentävän lähdön kun kesällä rynnättiin ulkomaille, maihin joissa tilanne oli paljon pahempi. Ja siellä oli kyllä paljon niitä hupimatkojakin. Eikä takaisin tullessakaan niin tainnut aina vapaaehtoiset karanteenit kiinnostaa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Olen samaa mieltä siitä, että on kehitys on hyvästä ja tämä tulee vieläpä todistettua siten, että koronaongelman tulee lopulta kehitys ratkaisemaan rokotteen muodossa. Ei tätä kriisiä ratkaise valtioiden poliittiset päättäjät tai sulkutoimet, ihan puhdasta puuhastelua.
Sen puuhastelun tarkoitus on nimenomaan pitää vahingot minimissä, jotta se rokote saadaan ratkaisemaan tilanne. Ei rajoituksilla olekaan tarkoitus ratkaista ongelmaa vaan pitää ne ihmiset hengissä (ja yhteiskunta hallitusti pystyssä) kunnes päästään rokottamaan.

Kyllähän se tauti varmasti ilman rokotettakin ohi menee (kovalla hinnalla), mutta nyt nimenomaan halutaan, että ei menisi vaan tulisi se rokote ensin ja tämä vaatii jarruttamista. Ja jos se rokote sieltä nyt kohta tulee, niin kaikki hätiköimällä syntynyt kärsimys/kuolemat on käytännössä ihan "turhia".
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 481
Tyttäreni asuu Floridassa, ja vaikka ESTA:ni on voimassa, en pääse sitä nyt katsomaan koska jenkkilään on voimassa maahantulokielto. Kyllähän se kielto vituttaa, mutta ei hänellä siellä mitään hätää ole. Tuo JCSH:n lista 1-4 on täyttä paskaa. Matkustaa tietysti voi minne lystää, mutta 10 vrk omakustanteinen valvottu karanteeni Suomeen palatessa olisi vähintä mitä Suomen hallitus voisi nyt alkaa väkertää.
Okei, jos olet tyyppi joka on keikkatöissä vaikka muualla Euroopassa (tai muualta Euroopasta Suomessa töitä tekevä) joka normaalisti lentää joka viikonloppu tai vaikka kerran kuussa kotiin vaimon ja vaikkapa 5 vuotiaiden lasten luo niin mitenkä ihmeessä sä meinaat että tuo onnistuisi jos olisi pakotettu 10vrk omakustanteinen valvottu karanteeni aina kun tulee takaisin Suomeen?

On se nyt aika helvetin julmaa laittaa vanhemmat valitsemaan joko työnsä tai niiden pienten lapsien näkemisen välillä. Useiden kuukausien ajaksi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 172
Tällä hetkellä joo, mutta epidemia sai syksyllä/loppukesästä uuden lentävän lähdön kun kesällä rynnättiin ulkomaille, maihin joissa tilanne oli paljon pahempi. Ja siellä oli kyllä paljon niitä hupimatkojakin. Eikä takaisin tullessakaan niin tainnut aina vapaaehtoiset karanteenit kiinnostaa.
Näin siis ministeri Lintilä vaati elokuussa.

 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Okei, jos olet tyyppi joka on keikkatöissä vaikka muualla Euroopassa (tai muualta Euroopasta Suomessa töitä tekevä) joka normaalisti lentää joka viikonloppu tai vaikka kerran kuussa kotiin vaimon ja vaikkapa 5 vuotiaiden lasten luo niin mitenkä ihmeessä sä meinaat että tuo onnistuisi jos olisi pakotettu 10vrk omakustanteinen valvottu karanteeni aina kun tulee takaisin Suomeen?

Joo se sun tytär on varmaan jo aikuinen ja oppinut elämään omillaan. Ja veikkaan että et hirveän tiheään tahtiin sinne Floridaan muutenkaan reissaa.
Mutta on se nyt aika helvetin julmaa laittaa vanhemmat valitsemaan joko työnsä tai niiden pienten lapsien näkemisen välillä. Useiden kuukausien ajaksi.
Vielä julmempaa on viedä työ ja toimeentulo tuhansien muiden lasten vanhemmilta, viedä muiden lasten isovanhemmat tai sulkea muiden lasten koulut ja harrastukset vain siksi, että juuri sinun piti päästä joka kuukausi sen oman lapsesi ja vaimosi luo.

Kun sen koronan tuo sieltä ulkomailta niin se vaikuttaa hyvin negatiivisesti 5 miljoonan muun ihmisen elämään. Ne 5 miljoonaa muuta kärsiii, koska juuri sinun itse piti nyt vain päästä sinne ulkomaile.

Ehkä siellä kotona voikin nyt käydä vaikka vaan kerran kolmeen kuukauteen tai kerran puoleen vuoteen ja kärsiä se karanteeni. Yrittää ottaa sitten vaikka lomaa ja pysyy vähän pidempään kun kerran lähtee.
 

Uranus

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.03.2020
Viestejä
374
Käppyröitä katsoessa Suomi yrittää immortality linjaa. Muu pahoinvointi, panikointi ja järjettömöy rikokset lisääntyy tämän kustannuksella. Kauankon meitä voidaan pelotella tehopaikkojen loppumisesta?
AD3F9109-48D6-4E6F-934C-05B3C2850C18.jpeg
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
241 850
Viestejä
4 229 330
Jäsenet
71 110
Uusin jäsen
sebuu13

Hinta.fi

Ylös Bottom