Kyllä ne sulut kestää tasan niin pitkään kuin ne päättää että ne kestää. Vähän aikaa elävät tiukemmin ja sitten taas höllentävät kun tilanne näyttää paremmalta.
Käsittääkseni Britanniassakin suunnitellaan että olisivat pari viikkoa tiukemmassa lockdownissa, ja sitten taas löysäävät.
Näinkin on ihan sallittua toimia. Ja järkevää, jos homma on räjähtämässä käsiin.
Näissä parin viikon lockdowneissa on vain se ongelma, että niiden vaikutus lienee mitätön taudin leviämiseen.
Yhteiskunnissa, erityisesti länsimaissa (Suomi mukaan lukien), on suluistakin huolimatta ylläpidettävä tiettyjä huoltovarmuuden kannalta kriittisiä toimintoja. Näitä ovat ainakin poliisi, asevoimat, pelastuslaitos, terveydenhuolto, ruoanjakelu alkaen alkutuotannosta ja pättyen ruokakauppoihin, sisltäen myös kaikki kuljetus ja varastoketjut, sähkön, veden, kaukolämmön, mahdollisen kaasun (edelleen käytössä monissa maissa), tietoliikenteen jakelujärjestelmät, satamat, logistiikka yms. yms. Ja ennen kaikkea kaikki näihin liittyvä kunnossapito, korjaamotoiminnot yms. Lisäksi terveydenhuollon henkilöstön on päästävä jotenkin töihin, joten esim. polttoainetta myös on oltava saatavilla.
Näissä huoltovarmuusaloissa on myös selainen erityispiirre, että etätyö ei juurikaan onnistu. Erityisesti kunnossapito on asia, jota ei nykyteknologialla pystytä automatisoimaan.
Näitä paikan päällä työskenteleviä "huoltovarmuustyöläisiä" on loppupelissä yllättänkin paljon. Esimerkiksi nämä työntekijät todennäköisesti olivat leijonaosa niistä Uudenmaan rajan ylittävistä viime kevään sulun aikana, kun työmatkaliikennettä kauhisteltiin. Se tauti siis väistämättä leviäisi edelleen näiden huoltovarmuustyöntekijöiden kautta. Näitä toimintoja kuitenkin on pakko pyörittää, sillä tuskin yhdenkään sivistysmaan tavoitteena on nälänhätää aiheuttaa. Vesi ja viemäriputkien ja sähkön on oltava kunnossa ihan jo hygienian takia epidemian aikana, ja nämä vaativat jatkuvaa huoltoa, korjausta ja kunnossapitoa. Sama koskee esim. yksistään jo ruoanjakeluketjujen kylmäkoneita.
Nimim. jonkin verran kunnossapitoinsinöörin töitä tehnyt suomalaisessa teollisuudessa.