Mietin täs et kun ilmeisesti kouluissta taas laajoja altistumisia uutisoitu niin mitä ongelmia tossa etä koulutuksessa on edes? Onko se vaan, ettei osata vielä kunnolla hoitaa sitä? Onko täällä edes parempaa triidiä keskustella tosta?
Kun itse yritän miettiä mitä saavutetaan ja menetetään etäopetuksella, en mitään suurempia ongelmia keksi joita ei voisi ratkaista, jopa mielestäni paremmin etänä, kun vertaan mitä oma koulussa käynti oli joskus. Kuinka suorittaa kokeet ilman huijausta on yks asia ja vaikeampi keskittyä, kun on siel kotona ja pitäs kyylää opettajan lähettämää tuntia. Tms.
Ei kai tuo ongelma ole ja mielestäni olisi järkevää kohtuu herkästikin ottaa etäopetus uudelleen käyttöön, jos ilmenee että (läpimätä valehtelu) lapset saattavatkin aiemmista linjauksista poiketen levittää viirusta.
Etäopetus toimi paikoittain todella hyvin. Varmaan koulujen välillä eroja. Meillä ongelmia oli lähinnä lapsilla, joilla oma-aloitteisuuden kanssa oli ongelmia ja että joutuivat tällä kertaa oikeasti vastailemaan kysymyksiin/läksyihin (jotka opettaja kävi tarkasti läpi sen sijaan, että olisi luokassa vierestä kävellyt ohi ja katsonut paperilla olleen jotain suttua). Ala/Ylä-asteen oppilailla ainakin vaikutti ihan hyvältä ratkaisulta tuo etäopetus. Samat naamat oli "tippujina" mitä lähiopetuksessakin. Ja heille oli mahdollista etäopetuksesta huolimatta järjestää lähitunteja koululla pienemmässä ryhmässä.
Opettajille tuo taas oli henkilöriippuvaista. Osa koki raskaaksi, sillä oppilaiden tehtäväpalautuksia tuli pitkin päivää ja asioiden rytmittäminen/tehtäväsuunnittelu vaati totuttelua, ettei tarvinut 24/7 olla "käytettävissä".
Tämmöisiä kokemuksia oppilashuollon puolelta. Itse koin myös hyvänä sen, että vanhemmat oikeasti joutuivat heräämään oman lapsensa koulunkäyntiin ja tuen tarpeeseen.
Itse taas olen työn ohessa jatkanut opintoja etänä ja olen kokenut sen erittäin hyvänä ratkaisuna. Oikeastaan se mahdollisti kesän aikanakin opiskelun kurssille, joissa olisi normaalisti joutunut kulkemaan pitkiäkin matkoja lähipäiville. Ilman koronaa, en olisi niihin voinut edes osallistua. Koronan ansiosta olen saanut edistettyjä opintoja huomattavasti normaalia nopeammin ja valmistuminen voisi tapahtua jopa vuoden etuajassa normaaliin nähden.