Toisaalta sosiaallinen painostus voi toimia rajoitusten tavoin, jos ihmiset päättävät, että potentiaalisesti tappavan tai vähintään vammauttavan taudin levittäminen on huono juttu.Tuo menee nyt vähän ohi asiasta. Eihän kukaan oikeasti tiedä mitä luvuille tapahtuu nyt kun rajoituksia lievennetään, THL:n oman mallinnuksen mukaan ne nousevat aika reippaasti, ja rajoitusten poisto perustuu tähän mallinnukseen. Todellisuus on asia erikseen ja varmaan kaikilta löytyy tulevaisuudesta joku oma ennuste takataskusta.
Ei minunkaan harrison-stetsonista mitään 1,8 tartuttavuuslukua nouse, luulen että pääkaupunkiseudulla tartuntaluvut nousee vähän ja muualla ei tapahdu yhtään mitään, mutta tää on ihan pelkkä amatöörin tuntuma.
Pointti ainakin mun kritiikissä näitä rajoitusten poistoja kohtaan on se, että rajoitukset poistetaan raportin perusteella joka esittää että tartuntamäärä nousee poiston perusteella 0,8->1,8, mutta eipä se haittaa koska saman raportin mukaan laumasuoja vaikuttaa jo syksyllä niin voimakkaasti että vaikka silloin poistetaan loputkin rajoitukset, epidemia hiipuu '21 alkuvuoteen mennessä. Tästä voi myös ihan loogisesti johtaa sen, että jos käy niinkuin itse veikkaan, että tartuttavuusluku ei nousekaan ennustetusti, ei myöskään laumasuojaa saavuteta, ja rajoituksia sekä ohjeistuksia joudutaan jatkamaan jotta "toiselta aallolta" vältytään (käytännössä ihan sama skenaario jos oltaisiin valittu tukahdutus joka ei sitten onnistuisikaan), tai jos käy niin että laumasuojaa ei saavutetakaan, joudutaan loppukesästä tiukentamaan rajoituksia uudestaan.
Kuitenkin saatiin melkoinen haloo aikaan jo rokotteesta joka huomattavasti harvemmalle aiheutti ongelmia (ei kuitenkaan suoraa hengenvaaraa), niinkuin tämä virus..