Koronavirus SARS-CoV-2 ja sen aiheuttama tauti COVID-19 (Yleinen keskustelu)

Onko noista virkamiesten kovista palkoista faktaa? Paljon siitä puhutaan, mutta satun ihan läheisestikin tuntemaan muutamia tavallisia virkamiehiä ja ihan keskituloista sakkia ovat.

Riippuu miten on virkaan päässyt. Jos on kultapossukerhon jäsen ja päässyt sitä kautta leppoisaan suojatyöpaikkaan, niin silloin yleensä on liksat kohdllaan tai ne tulee jonain bonuksina. Eräs sukulainen oli kansanedustajana ja sieltä pudottuaan puolue järjesti oikein leppoisan paperinpyörittelyviran eräässä valtion laitoksessa. Elintasosta päätellen ei todellakaan tarvitse kelan palveluita käytellä.
 

Mahtaa olla sars-cov3 menossa jo kun tämä on saatu päivitettyä merkittävään osaan puhelimista.

Eiköhän tuommoiset päivityksen saada isojen valmistajien toimsta ajettua puhelimiin ihan hujauksessa.

Jokohan sitä Sailfishiä saisi kohta johonkin tuoreempaan puhelimeen asennettua?
 
Tämä uutinen 1,5kk takaa ja silloin toitotettiin joka suunnasta hyvää varautumista tähän tilanteeseen. Marin lupasi 8,9 miljoonaa koronaviruksen tapauksen hoitoon. Kyl tää vaan osoittaa miten osaamatonta porukkaa valtion leivissä on. Vielä Suomessa tämä ei ole vielä edes edennyt niin pahaksi mitä voisi, mennään aika lievällä käyrällä onneksi.

 
Eiköhän tuommoiset päivityksen saada isojen valmistajien toimsta ajettua puhelimiin ihan hujauksessa.

Jokohan sitä Sailfishiä saisi kohta johonkin tuoreempaan puhelimeen asennettua?
Vähän epäilen että saisi. 50% on 9 & 10 versioita, loput vanhempia mitä ei ylipäätänsä taideta päivittää enää.
 
Tämä uutinen 1,5kk takaa ja silloin toitotettiin joka suunnasta hyvää varautumista tähän tilanteeseen. Marin lupasi 8,9 miljoonaa koronaviruksen tapauksen hoitoon. Kyl tää vaan osoittaa miten osaamatonta porukkaa valtion leivissä on. Vielä Suomessa tämä ei ole vielä edes edennyt niin pahaksi mitä voisi, mennään aika lievällä käyrällä onneksi.


Mainio linkki. Oma suosikki-quoteni:
Valtiovarainministeri Katri Kulmuni (kesk.) puolestaan totesi, että talousvaikutukset viruksesta kohdistuvat lähinnä matkailuun ja ilmailuun.
 
Joistain on jäänyt mieleeni väite, että varautumisvelvoitteita joskus viime tai sitä edellisellä vuosikymmenellä leikattiin varmaankin lyhytnäköisten säästöjen takia. Mutta en tuosta tiedä tarkemmin enkä myöskään sitä, että onko vaikuttanut näiden suojaimien määriin.
En välttämättä arvostelisi säästöjä. Siellä on ehkä nähty syvemmälle, että miten raha syydetään. Itse esim nähnyt hyvin läheltä miten r&d rahaa heitetään kankkulan kaivoon. Sitten jälkeenpäin huudellaan, että ne leikkaukset söivät tulevaisuuden. Mutta kaikki leikkaukset olivat oikeasti ihan järkeviä, koska ne "investoinnit" olivat aivan täyttä paskaa.
 
No viestissä johon vastasin väitettiin että:
"Huoltovarmuuskeskus kuuluu hänen ministeriönsä alaisuuteen. Jos hänen alaisuuteen kuuluva organisaatio laiminlyö täysin tulevaan kriisiin valmistautumisen"

Mutta kerta HVK:n tehtävään ei kuulu noiden suojavarusteiden hankkiminen ja varastoiminen tällaisia tilanteita varten niin silloin he eivät myöskään voi laiminlyödä kriisiin valmistautumista noilta tosin.

Sitten siinä vaiheessa kun HVK:n pyydettiin toimimaan ja tilaamaan jotain mikä ei normaalisti kuulu heidän vastuualueelleen niin he sössivät. Oikeastaan tähän liittyen oli joku artikkeli siitä miten HVK:ta ei olisi alunperinkään pitänyt nakittaa tuohon hommaan koska homma ei kuulu heidän alueelle joten heillä ei ole hyviä valmiuksia hankkia noita tavaroita. Tosin millään valtion alaisella organisaatiolla ei ole noita valmiuksia koska tuo homma kuuluu sairaanhoitopiireille, ei valtiolle. Joten HVK oli varmaan se paras mahdollinen organisaatio valtion alaisuudessa hoitamaan tuota.

Eli siis summauksena, HVK ei laiminlyönyt valmistautumista koska et voi laiminlyödä jotain sellaista mikä ei ylipäätänsäkään ole sun vastuulla. Mutta sitten kun HVK:n pyydettiin toimia niin he sössivät sen.
Jos HVK:lla ei olekaan velvoitteena varastoida suojaimia, se on kuitenkin viranomaisvastuussa terveydenhuollon tarvikkeiden säilytysjärjestelyistä yhteistyössä mm. terveydenhuoltosektorin kanssa. Sen perustuotanto-osasto on valvova viranomaiselin, jonka johdossa on suojainkauppoja ilmeisesti järjestellyt Hakola.

Vaikka HVK:lla ei siis olisikaan varastointivelvollisuutta, sen varautumis- ja valvontavelvollisuus on epäonnistunut täysin. Kovapalkkaisten virkamiesjohtajien pitää pystyä muuhunkin kuin lounastamiseen, kampaviineripalavereihin ja poliittisten piirien nuoleskeluun.

Tuolta voi katsella "komentoketjua" l. nykysuomella vastuunvälttelyketjua: Perustuotanto-osasto (HVK) - Huoltovarmuuskeskus
 
Mielestäni tähän ei ole voinut järkevästi varautua. Kukaan. Jos pelkkiä maskeja menee 100 miljoonaa kuukaudessa, niin 6kk käyttö on 600000000. Jos vanhentumisaika on esimerkiksi 5 vuottaja oletetaan että ne maksaa euron kipale, niin pelkkien maskien varallapitäminen maksaisi 120000000 vuodessa. Kaikkia muitakin suojavarusteita kuluu älyttömästi, joten pelkästään suojavarusteiden varautumiseen kuluisi rahaa perstuntumalta 0,5 miljardia vuodessa. Kukaan ei menneisyyden perusteella voi perustella tuollaista tarvetta ja rahankäyttöä vuosittain. Juuri tällä hetkellä asian voisi varamaan perustella, mutta ei ennen tätä. Ehkä suojavarustevalmistuskoneiden ja raaka-aineiden varastointi tulevaisuudessa olisi rahankäytön kannalta järkevämpää. Kai ? Vanheneehan nuo materiaalitkin, mutta tulisi varmaan halvemmaksi.
 
Oliko niin että HVK oli edellisen kerran tositoimissa ww2:n aikaan? Varmaan totuttu helppoihin hommiin tuolla ja nyt kun jotain piti tehdäkin niin eihän kukaan oikein tiennyt miten hommat hoituu...
 
Tuosta jutusta löytyi useita linkkejä tutkimustuloksiin. Tässä on Suomen raportti 2016-2017. Koronaa on tuolloinkin pyörinyt jossain muodossa, kun 7% tutkituista sitä sairasti

7FF4FD1D-8FB0-4F66-98CE-EAC2B50CF8A8.png

Ensin luulin että trollaat mutta jos et oikeasti ole juuri perillä asiasta niin näissä syypäänä ovat yleisesti flunssaa (arviolta neljännes kaikista perusflunssista) aiheuttavat koronavirukset 229E, HKU1, NL63 ja OC43. Nämä on tunnettu jo vuosikymmeniä ja näistä ainakin joku erittäin harvoin aiheuttaa vakavamman taudin. Uusi koronavirus, jonka alustava nimi oli 2019-nCov ja myöhemmin virallisesti SARS-CoV-2, tunnistettiin vasta vuodenvaihteessa 2019-2020. Se aiheuttaa taudin nimeltään COVID-19. SARS-CoV-2 on läheisempää sukua muille 2000-luvulla tunnistetuille vakavia hengitystieoireita ja usein kuolemaankin johtavia komplikaatioita aiheuttaville SARS-CoV ja MERS-CoV -viruksille. Nämä ovat aiheuttaneet pienempiä epidemioita 2003 (SARS) ja 2014 (MERS) paikkeilla.

Lähteet:

(Sille että flunssakoronat 229E, HKU1, NL63 ja/tai OC43 saattavat johtaa vakaviin hengitysoireisiin en löytänyt tähän hätään ikävä kyllä lähdettä mutta muistan lukeneeni asiasta)
 
Viimeksi muokattu:
Mielestäni tähän ei ole voinut järkevästi varautua. Kukaan. Jos pelkkiä maskeja menee 100 miljoonaa kuukaudessa, niin 6kk käyttö on 600000000. Jos vanhentumisaika on esimerkiksi 5 vuottaja oletetaan että ne maksaa euron kipale, niin pelkkien maskien varallapitäminen maksaisi 120000000 vuodessa. Kaikkia muitakin suojavarusteita kuluu älyttömästi, joten pelkästään suojavarusteiden varautumiseen kuluisi rahaa perstuntumalta 0,5 miljardia vuodessa. Kukaan ei menneisyyden perusteella voi perustella tuollaista tarvetta ja rahankäyttöä vuosittain. Juuri tällä hetkellä asian voisi varamaan perustella, mutta ei ennen tätä. Ehkä suojavarustevalmistuskoneiden ja raaka-aineiden varastointi tulevaisuudessa olisi rahankäytön kannalta järkevämpää. Kai ? Vanheneehan nuo materiaalitkin, mutta tulisi varmaan halvemmaksi.

Mielestäni on kummallista, että kirjoitat ensimmäisessä lauseessasi, että tähän ei voi järkevästi varautua ja kuitenkin keksit järkevän varautumiskeinon - eli valmistuskyvyn turvaamisen - kappaleesi loppupuolella. Materiaalejakaan ei tarvitse erityisemmin varastoida, kunhan on luotettava kyky tuottaa niitä. Jonkinlaista varastointia (ja sen kierrättämistä) toki tarvitaan, koska valmistuskapasiteetin kasvattamisessa kestää varmasti jonkin aikaa.
 
Kyllä osavastuuta voi siirtää esimerkiksi THL:lle ja hallituksellekin. Kyllä olisi pitänyt tajuta että epidemia on tulossa ja patistaa sairaanhoitopiirejä hankkimaan tarvikkeita itsenäisesti tai yhteistyössä valtion kanssa.

Mutta sehän Suomen meininkiä leimasi koko alkuvuosi, että asioita vähäteltiin eikä epidemian tulemista otettu oikein tosissaan.

Toki kerta täällä muutenkin näyttäisi olevan massiivinen halu syyttää hallitusta asioista jotka eivät ole heidän päätäntävallassa tai vastuulla. Mutta järkevämpää on sellainen kritiikki joka kohdistuu niihin asioihin jotka oikeasti ovat hallituksen kontrolloitavissa.
Esimerkiksi ihan validi kohta kritiikille on se että hallitus puhui liian positiivisesti HVK:n varastoista. Parempi viesti olisi ollut "Meillä on jonkinverran maskeja HVK:n varastossa ja niitä pyritään myös HVK:n toimesta tilaamaan lisää mutta sairaanhoitopiirien pitää jatkaa heidän omia tarvikehankintojaan siten kun näkevät tarpeelliseksi".
 
Mielestäni on kummallista, että kirjoitat ensimmäisessä lauseessasi, että tähän ei voi järkevästi varautua ja kuitenkin keksit järkevän varautumiskeinon - eli valmistuskyvyn turvaamisen - kappaleesi loppupuolella. Materiaalejakaan ei tarvitse erityisemmin varastoida, kunhan on luotettava kyky tuottaa niitä. Jonkinlaista varastointia (ja sen kierrättämistä) toki tarvitaan, koska valmistuskapasiteetin kasvattamisessa kestää varmasti jonkin aikaa.

No joo, onhan se noinkin. Materiaalien tuottamiseen toki tarvitaan materiaaleja joiden suhteen Suomi ei ole omavarainen. Tiukan paikan tullen noista raaka-aineista voi olla kova kysyntä. Kaikki lienee enemmä ja vähemmän oljypohjaisia tuotteita ?
 
Suurin osa (Suomen) lääkäreistä ja hoitajista ei käytä kyllä maskin maskia päivässä. Osa joutuu käyttämään (erilaisia maskeja) kuitenkin sitten tietenkin selvästi useampia. Kuitenkin hyvin harva - jos kukaan - kuitenkaan lähellekään 30 kymmentä maskia ainakaan yhden vuoron aikana käyttää - tuolloinhan ei juuri muuta ehtisi tehdäkään kuin maskeja vaihtaa (siltä se varmasti toki ajoittain tuntuukin...), koska maskin vaihdon yhteydessä tapahtuu muutakin suojavarusteiden vaihtoa ja mm. käsien ja visiirin desifiointia.

Joo mutta noin tuossa artikkelissa luki, 100 miljoonaa maskia kuukaudessa. Joten tuo määrä itsessään vaikuttaa käsittämättömältä.
 
Mainio linkki. Oma suosikki-quoteni:

Tosin Yleltä aika oudosti lyhyeksi leikattu lainaus kerta jos katsoo sitä varsinaista lähetystä niin siinä Kulmuni korostaa tilanteen taloudellista epävarmuutta ja sanoo että jos viruksen leviäminen saadaan rajattua niin sitten vaikutukset kohdistuvat enimmäkseen teollisuuteen komponenttipulan osalta ja matkailuun. Jos virus leviää laajemmalle niin sitten vaikutukset osuvat koko valtiontalouteen ja siihen valtio voi reagoida lisätalousarviolla.
 
En välttämättä arvostelisi säästöjä. Siellä on ehkä nähty syvemmälle, että miten raha syydetään. Itse esim nähnyt hyvin läheltä miten r&d rahaa heitetään kankkulan kaivoon. Sitten jälkeenpäin huudellaan, että ne leikkaukset söivät tulevaisuuden. Mutta kaikki leikkaukset olivat oikeasti ihan järkeviä, koska ne "investoinnit" olivat aivan täyttä paskaa.
En kritisoinut säästämistä yleensä. Jotkut säästöt ovat järkeviä, mutta säästöt eivät ole automaattisesti sitä jos mittarina on joku muukin asia kuin käytettävän rahan määrä. Tämä riippuu mistä säästetään, millä keinoilla ja millä perusteella. Jos säästöt saadaan toteutettua toimintaa samalla tehostamalla ja tuottavuutta lisäämällä, ovat säästöt yleensä hyviä säästöjä. Jos säästöt tehdään leikkaamalla ydintoiminnasta ilman, että tuottavuutta on mahdollista lisätä kompensoimaan vähempää resurssia, sitten joudutaan tekemään jotain asiaa vähemmän. Jos se asia, jota tehdään vähemmän on turha, niin sitten asiassa ei lopulta ole mitään olennaista ongelmaa. Mutta jos sitä leikattua asiaa tarvittaisiin, joudutaan lopulta pärjäämään ilman tai sitten hankkimaan se myöhemmin kuitenkin jollain tavalla, mikä voi aiheuttaa enemmän tai vähemmän ongelmia ja pahimmillaan enemmän rahan menoa kuin mitä alun perin saatiin säästettyä.

Huoltovarmuus on varmaan korostetuimmasta päästä toiminto joka on aika vaikea budjetoida. Ei niitä varastoja oikein ikinä ole mihinkään tarvittu, joten käytännössä vain säilötään tavaraa ja osaksi kierrätetään vanhaa uuden tilalta, joka on kallis ja normaaliaikana täysin tuottamaton prosessi. Mutta sitten jos joskus niitä varastoja tarvitaan niin ei sitä tavaraa välttämättä olekaan yhtään liikaa vaikka sitä olisi hankittu jo kuinka paljon tahansa. Tai jos nyt totaalinen sota unohdetaan niin melkein joka tilanteessa suuri osa Suomenkin varastoimista tarvikkeista on aina täysin käyttämättömänä, niin kuin nytkin vaikka miten on pandemiahässäkät päällä. Jos tulee hyvä kesä niin viljaakin tulee paljon enemmän kuin mitä Suomi seuraavaan vuoteen tarvitsee. Mutta kylmää päätä pitää olla jos vaikka sellaisen päätöksen joku tekisi, että vähennetään puolet räjähteiden valmistamiseen tarvittavista kemikaaleista pois kun niitä on kallis varastoida eikä tarvetta ole melkein 80 vuoteen ollut. On siinä tasapainottelemista.
 
Ensin luulin että trollaat mutta jos et oikeasti ole juuri perillä asiasta niin näissä syypäänä ovat yleisesti flunssaa (arviolta neljännes kaikista perusflunssista) aiheuttavat koronavirukset 229E, HKU1, NL63 ja OC43. Nämä on tunnettu jo vuosikymmeniä ja näistä ainakin joku erittäin harvoin aiheuttaa vakavamman taudin. Uusi koronavirus, jonka alustava nimi oli 2019-nCov ja myöhemmin virallisesti SARS-CoV-2, tunnistettiin vasta vuodenvaihteessa 2019-2020. Se aiheuttaa taudin nimeltään COVID-19. SARS-CoV-2 on läheisempää sukua muille 2000-luvulla tunnistetuille vakavia hengitystieoireita ja usein kuolemaankin johtavia komplikaatioita aiheuttaville SARS-CoV ja MERS-CoV -viruksille. Nämä ovat aiheuttaneet pienempiä epidemioita 2003 (SARS) ja 2014 (MERS) paikkeilla.

Lähteet:

(Sille että flunssakoronat 229E, HKU1, NL63 ja/tai OC43 saattavat johtaa vakaviin hengitysoireisiin en löytänyt tähän hätään ikävä kyllä lähdettä mutta muistan lukeneeni asiasta)
Missä kohtaa trollauksen havaitsit.. Faktaahan tuossa kaikki on. Myös siitä ettei kausi-influenssa rokotteet anna parhaimmillaankin kuin 70% suojan. Huonoimmillaan haitat on pahempia.
 
Ensin luulin että trollaat mutta jos et oikeasti ole juuri perillä asiasta niin näissä syypäänä ovat yleisesti flunssaa (arviolta neljännes kaikista perusflunssista) aiheuttavat koronavirukset 229E, HKU1, NL63 ja OC43. Nämä on tunnettu jo vuosikymmeniä ja näistä ainakin joku erittäin harvoin aiheuttaa vakavamman taudin. Uusi koronavirus, jonka alustava nimi oli 2019-nCov ja myöhemmin virallisesti SARS-CoV-2, tunnistettiin vasta vuodenvaihteessa 2019-2020. Se aiheuttaa taudin nimeltään COVID-19. SARS-CoV-2 on läheisempää sukua muille 2000-luvulla tunnistetuille vakavia hengitystieoireita ja usein kuolemaankin johtavia komplikaatioita aiheuttaville SARS-CoV ja MERS-CoV -viruksille. Nämä ovat aiheuttaneet pienempiä epidemioita 2003 (SARS) ja 2014 (MERS) paikkeilla.

Lähteet:

(Sille että flunssakoronat 229E, HKU1, NL63 ja/tai OC43 saattavat johtaa vakaviin hengitysoireisiin en löytänyt tähän hätään ikävä kyllä lähdettä mutta muistan lukeneeni asiasta)

Nyt kun koko kevään on puhuttu koronaviruksesta tarkoittaen pelkästään yhtä koronavirusta SARS-CoV-kakkosta niin hyvin suuri osa maailman ihmisistä yhdistää koronaviruksen pelkästään tähän tällä hetkellä eniten päänvaivaa aiheuttavaan virukseen. Ei sitä kovin yleisesti tiedetä että koronaviruksia on vaikka mitä ja moni arkinen syysflunssakin on ollut sen aiheuttama. COVID-19:lle olis pitänyt keksiä heti joku näppärä helposti sanottava puhekielinen nimi, koska nyt sitten ikinä ei enää voida missään tiedemaailman ulkopuolella puhua koronaviruksista niin etteikö se jotenkin käsitettäisi väärin. COVID-19 ei ole oikein iskevä tavaramerkki niin kuin vaikka influenssa tei ebola on.
edit. en siis sitä teidä miten ronsulaattori nämä on ymmärtänyt vaan yleinen havainto
 
Joo mutta noin tuossa artikkelissa luki, 100 miljoonaa maskia kuukaudessa. Joten tuo määrä itsessään vaikuttaa käsittämättömältä.
On kyllä suuri luku, mutta tähän 30 maskin arvioituun päiväkulutukseen ei laskettu mukaan lähihoitajia, joita on kuitenkin vielä enemmän kuin sairaanhoitajia. Kotihoidossa ja tehostetussa palveluasumisesa, suurin osa työntekiöistä on lähihoitajia. Ainakin kotihoidossa maski vaihdetaan joka käynnin jälkeen ja näitä käyntejä voi olla 10-15 vuorossa (Nyt puhuu kotihoidon "juoksulistoja" tekevä hoitaja – "Kotihoito on syöksykierteessä, hoitajia pitäisi olla tuplasti lisää"). Tätä vasten on ymmärrettävää miksi näiden hoitajaryhmien maskinkäytöstä on ollut epäselviä linjauksia Ministeriö tarkensi ohjeita, kotihoidon työntekijöiltä vaaditaan hengityssuojaimia – perusturvajohtaja: Suojavarusteista tulee valtava pula
 

Taitaa olla nyt toinen vai kolmas tapaus Suomessa sairaalaolosuhteissa, jossa ilmeisesti virheellinen testaustulos jonka takia suuri määrä henkilökuntaa laitettu eristykseen.

Olisi kiva tietää nämäkin taustat. Oliko ensimmäinen testi positiviinen ja toinen ei? Miten negatiivinen on perusteltu. Kun jos varma haluaa olla niin varmistettuun tartuntaan tarvitaan se, nenänielu, suu, yskös. Kuivayskös niin vaikea saada ysköstä tällöin oikein. Nenänielu ja suu ei pakosti ole tosiaan riittävä.
 
Missä kohtaa trollauksen havaitsit..

Siinä että en aluksi uskonut että kukaan oikeasti kuvittelisi nyt koronan synonyyminä tunnetun taudin/viruksen olleen liikkeellä jo kolme vuotta sitten. Kuten sanoin, nimenomaan aluksi LUULIN että trollaat. Ihmisellä yleisten koronavirusten (229E, HKU1, NL63 ja OC43) aiheuttamat flunssat eivät ole SARS-CoV-2 -koronaa "jossain muodossa". Kuten Esterhauskin asian ilmaisi niin koronan ja koronaviruksen käyttäminen tarkoittamaan pelkästään COVID-19 ja SARS-CoV-2 on käytännössä ja lähtökohtaisesti virheellistä. Lähes samaa tasoa kuin influenssan kutsuminen flunssaksi.
 
Viimeksi muokattu:
Mielestäni on kummallista, että kirjoitat ensimmäisessä lauseessasi, että tähän ei voi järkevästi varautua ja kuitenkin keksit järkevän varautumiskeinon - eli valmistuskyvyn turvaamisen - kappaleesi loppupuolella. Materiaalejakaan ei tarvitse erityisemmin varastoida, kunhan on luotettava kyky tuottaa niitä. Jonkinlaista varastointia (ja sen kierrättämistä) toki tarvitaan, koska valmistuskapasiteetin kasvattamisessa kestää varmasti jonkin aikaa.
Kekkosen ja Koiviston ajan jälkeen, ja erityisesti Neuvostoliiton kaatumisen jälkeen on tuollainen kotimaisen tuotantokyvyn ylläpitäminen lopetettu käytännössä kokonaan. Nyt luotetaan markkinoihin.

Hyvä esimerkki tuosta on Sotilasapteekki, jolla aiemmin oli velvoite pitää yllä lääkeaine-, reseptiikka ja valmistuskykyä lääkkeisiin kriisiajan tarpeisiin. Kaksituhattaluvun taitteen tienoolla se poistettiin, ja siirrettiin velvoite 6 kk varastoista lääkkeiden maahantuojille. Samaan aikaan monien lääkkeiden raaka-aineiden valmistus on lopetettu euroopassa ja viety Kiinaan. Lääketehtaat ovat täysin Kiinan varassa ja tuotannossa on katkoja.
Nyt sitten meillä onkin jatkuvasti joku lääke loppu. Tätähän ei juuri sattunut ennen, kun Sotilasapteekki tarvittaessa paikkasi.
 
Toki kerta täällä muutenkin näyttäisi olevan massiivinen halu syyttää hallitusta asioista jotka eivät ole heidän päätäntävallassa tai vastuulla. Mutta järkevämpää on sellainen kritiikki joka kohdistuu niihin asioihin jotka oikeasti ovat hallituksen kontrolloitavissa.
Esimerkiksi ihan validi kohta kritiikille on se että hallitus puhui liian positiivisesti HVK:n varastoista. Parempi viesti olisi ollut "Meillä on jonkinverran maskeja HVK:n varastossa ja niitä pyritään myös HVK:n toimesta tilaamaan lisää mutta sairaanhoitopiirien pitää jatkaa heidän omia tarvikehankintojaan siten kun näkevät tarpeelliseksi".
Nimenomaan tämä. On odotettu maskeja sieltä HVK pohjattomasta laarista.
"Lakkapään toimitusjohtajan Jukka Lakkapään mukaan osa julkisen sektorin toimijoista kieltäytyi tilauksista, koska ne uskoivat saavansa tuotteita valtion kautta. " Suojavarusteet | HS:n haltuun saamat Huoltovarmuuskeskuksen luvut paljastavat, miten vähän Suomen valtiolla oli kasvosuojaimia koronakriisin iskiessä päälle
Kyllä mediakin olisi voinut olla kärkkäämpänä kysymässä lukumääristä ministeriltä. Taidettiin kaikkialla mennä mukaan siihen mukavaan turvallisuuden tunteeseen, kun ulkomaillakin noteerattiin meidän HVK. Niin menin minäkin.
 
Eiköstä ohjeistuksia ollut, eli pysykää kotona jos on sairauden oireita. Etenkin jos olette käyneet riskialueilla. Se että lentokentillä ei ollut ohjeistusta erikseen oli toki virhe. Muuta ei hallitus tuossa vaiheessa oikein pysty tekemään.

Se, että ohjeistusta on "jossain" on eri asia kuin että se huolehditaan, että ohjeistuksen saa käsiinsä ja lukee sen.

Ulkomailla ei näy suomen televisio (eikä monissa maissa paikallisen telkkarin ohjelmia ulkomaalaisena ymmärrä).
Ja kaikki eivät seuraa samalla tavalla internetiä kuin keskimääräinen techbbs-käyttäjä.

Olisi pitänyt varmistaa, että kukaan ei pääse lentoasemalta ulos vähintään saamatta sitä ohjeistusta.

Toki ne olisivat voineet antaa vanhan suosituksen että pysykää kotona pari viikkoa jos olette tulleet ulkomailta mutta lopulta tuo on vain suositus ja pätee vain niihin joilla on etätyömahdollisuus.

... ja niille, jonka työvuoroja pystytään vekslaamaan.

Ulkomailta palasi suomeen myös paljon sellaisia ihmisiä, jotka eivät olleet siellä viikon lomamatkalla vaan esim. vaihto-opiskelijoina, ja keskeyttivttä vaihto-opiskelunsa, tai jotka olivat pitämässä pidempiaikaista "sapattivuotta" tms. eikä ollut mikään kiire töihin heti suomeenpaluun jälkeen. Nämä olisi voinut ihan hyvin karanteenittaa suomeen ilman mitään haittaa yhteiskunnan tominnalle.
 
Jos olen ymmärtänyt niin sairaanhoitopiireillä ja kunnilla ei ole mitään yhteistä hankintayhtiötä, jossa olisi erikoistunut osaaminen esim. lääketieteellisten välineiden hankkimiseen, vaan sh-piirit hankkii jokainen itse miten parhaaksi näkee. Ja tuloksena esim. julkisuudessa olleet HUS:n 40 miljoonan hankinnat ilman kilpailutusta kun ei ole sitten kuitenkaan edes noin isossa puljussa osattu tehdä asioita oikein. Valtiolla on hankintayhtiö Hansel joka nettisivujen mukaan kilpailuttaa ja sopii vaikka mitä, hotellimajoituksista lähtien. Varsinaiset hankinnat kai tekee kuitenkin jokainen virasto itse mutta näistä kilpailutetuista paikoista. Jos olisi edes sairaanhoidolla erikoistunut hankintayhtiö ja alan asiantuntemusta materiaaleista ja kaupallisesta puolesta, olisi sillä ihan eri mahdollisuudet kriisitilanteessa järkätä jättierien ostaminen kun nyt kun saman asian kanssa hääräilee jokainen sh-piiri ja sitten yhtä aikaa HVK.
 
On kyllä suuri luku, mutta tähän 30 maskin arvioituun päiväkulutukseen ei laskettu mukaan lähihoitajia, joita on kuitenkin vielä enemmän kuin sairaanhoitajia. Kotihoidossa ja tehostetussa palveluasumisesa, suurin osa työntekiöistä on lähihoitajia. Ainakin kotihoidossa maski vaihdetaan joka käynnin jälkeen ja näitä käyntejä voi olla 10-15 vuorossa (Nyt puhuu kotihoidon "juoksulistoja" tekevä hoitaja – "Kotihoito on syöksykierteessä, hoitajia pitäisi olla tuplasti lisää"). Tätä vasten on ymmärrettävää miksi näiden hoitajaryhmien maskinkäytöstä on ollut epäselviä linjauksia Ministeriö tarkensi ohjeita, kotihoidon työntekijöiltä vaaditaan hengityssuojaimia – perusturvajohtaja: Suojavarusteista tulee valtava pula

Tässäkin voisi vähän miettiä, että onko esimerkiksi kotipalvelussa todellakin tarpeen vaihtaa suunenäsuojus jokaiseen potilaskohtaamiseen, vai voisiko vanhusten luona kulkeva hoitaja käyttää samaa suojusta vaikkapa aamupäivän ja lounasaikaan vaihtaa toisen suojuksen iltapäiväksi? Suunenäsuojus suojaa potilasta tai tässä tapauksessa avustettavaa vanhusta hoitajan tuottamilta pisaroilta, joten tuntuu vähän turhalta tuhlaukselta heittää suojus aina pois. Normiaikana niitä on tietysti paljon ja hintaa on muutama sentti kappaleelta, mutta näin poikkeusaikana voisi käyttöä järkeistää.
 
Se, että ohjeistusta on "jossain" on eri asia kuin että se huolehditaan, että ohjeistuksen saa käsiinsä ja lukee sen.

Ulkomailla ei näy suomen televisio (eikä monissa maissa paikallisen telkkarin ohjelmia ulkomaalaisena ymmärrä).
Ja kaikki eivät seuraa samalla tavalla internetiä kuin keskimääräinen techbbs-käyttäjä.

Olisi pitänyt varmistaa, että kukaan ei pääse lentoasemalta ulos vähintään saamatta sitä ohjeistusta.

Joo kuten sanoin, tuossa tehtiin virhe. Se että kuinka kriittinen tuo virhe oli on tietenkin sitten toinen kysymys.

... ja niille, jonka työvuoroja pystytään vekslaamaan.

Ulkomailta palasi suomeen myös paljon sellaisia ihmisiä, jotka eivät olleet siellä viikon lomamatkalla vaan esim. vaihto-opiskelijoina, ja keskeyttivttä vaihto-opiskelunsa, tai jotka olivat pitämässä pidempiaikaista "sapattivuotta" tms. eikä ollut mikään kiire töihin heti suomeenpaluun jälkeen. Nämä olisi voinut ihan hyvin karanteenittaa suomeen ilman mitään haittaa yhteiskunnan tominnalle.

Tarkennus termeihin:
Karanteeni on asia johon henkilö määrätään. Suomessa tuo valta tällaisissa tapauksissa on vain ja ainoastaan lääkärin käsissä. Eli hallitus ei olisi tuossa tilanteessa pystynyt määräämään ihmisiä karanteeniin.
Se mitä hallitus olisi voinut tehdä, ja en ole ihan varma että tekivätkö, on kehoittaa ihmisiä pysymään kotona pari viikkoa matkalta paluun jälkeen. Mutta tuo ei ole mitään muuta kuin kehoitus ja se miten ihmiset sitä sitten tottelevat riippuu vain ja ainoastaan heistä itsestään.
 
Tässäkin voisi vähän miettiä, että onko esimerkiksi kotipalvelussa todellakin tarpeen vaihtaa suunenäsuojus jokaiseen potilaskohtaamiseen, vai voisiko vanhusten luona kulkeva hoitaja käyttää samaa suojusta vaikkapa aamupäivän ja lounasaikaan vaihtaa toisen suojuksen iltapäiväksi? Suunenäsuojus suojaa potilasta tai tässä tapauksessa avustettavaa vanhusta hoitajan tuottamilta pisaroilta, joten tuntuu vähän turhalta tuhlaukselta heittää suojus aina pois. Normiaikana niitä on tietysti paljon ja hintaa on muutama sentti kappaleelta, mutta näin poikkeusaikana voisi käyttöä järkeistää.
Normiaikoina niitä yleensä käytetään vain tarvittaessa. Nyt on syytä käyttää ja vaihtaa siksi, että se hoitaja ei tartuta sitä riskiryhmään kuuluvaa potilasta. Silloin on pakko vaihtaa jokaisen luo uusi.

Jos suojeltaisiin pelkästään hoitajaa, voisi toki mennä samalla maskilla paikasta toiseen.
 
Normiaikoina niitä yleensä käytetään vain tarvittaessa. Nyt on syytä käyttää ja vaihtaa siksi, että se hoitaja ei tartuta sitä riskiryhmään kuuluvaa potilasta. Silloin on pakko vaihtaa jokaisen luo uusi.

Jos suojeltaisiin pelkästään hoitajaa, voisi toki mennä samalla maskilla paikasta toiseen.

Eihän sen maskin ideana olekaan suojella hoitajaa, vaan sitä kotona asuvaa vanhusta (tai siinä tapauksessa tietenkin on, jos hoidetaan koronavirukseen sairastunutta potilasta kotona).
 
Tarkennus termeihin:
Karanteeni on asia johon henkilö määrätään. Suomessa tuo valta tällaisissa tapauksissa on vain ja ainoastaan lääkärin käsissä. Eli hallitus ei olisi tuossa tilanteessa pystynyt määräämään ihmisiä karanteeniin.
Se mitä hallitus olisi voinut tehdä, ja en ole ihan varma että tekivätkö, on kehoittaa ihmisiä pysymään kotona pari viikkoa matkalta paluun jälkeen. Mutta tuo ei ole mitään muuta kuin kehoitus ja se miten ihmiset sitä sitten tottelevat riippuu vain ja ainoastaan heistä itsestään.

Hallituksen olisi vähintäänkin pitänyt käyttää käsissään oleva ase eli tehdä lakiehdotus pakollisista karanteeneista. Tämän tekemättä jättäminen on ollut hallituksen päätös.
 
Normiaikoina niitä yleensä käytetään vain tarvittaessa. Nyt on syytä käyttää ja vaihtaa siksi, että se hoitaja ei tartuta sitä riskiryhmään kuuluvaa potilasta. Silloin on pakko vaihtaa jokaisen luo uusi.

Jos suojeltaisiin pelkästään hoitajaa, voisi toki mennä samalla maskilla paikasta toiseen.

Järjestää käynnit niin, että samalla hoitajalla on aamupäivisin ja iltapäivisin joka päivä samat asiakkaat, jolloin riskeerataan vain koko aamu- tai iltapäivän ryväs käyttämällä yhtä maskia. Tällöin maskeja kuitenkin riittää toisin kuin joka käynnille vaihdettaessa.

Tästä on toki parempiakin malleja (jakaa asiakkaat ryppäisiin ja minimoi eri hoitajien käynnit näissä), mutta ne eivät ole tämän keskustelun kannalta relevantteja. Olennaista on: yritetäänkö edes tällaista tehdä.
 
Taitaa olla normaalioloissakin aika kaukana että tehdään organisoidusti ja järkevästi.

Insinöörimäisellä ajattelutavalla on melko mahdoton ymmärtää kuinka käytännössä valitettavasti hommia johdetaan.
 
Onko tämä nyt joku totuus tällä hetkellä, että tauti on ilmateitse tarttuva ja pilviä leijailee siellä täällä jotka tartuttaa? Tästä ei nyt ole vaan mitään sitä tukevaa faktaa. Voidaan puhua hypoteettisesti ja teorissa toki pyöritellä asioita. Sitäkö siis teet? Jos et niin laita todisteita tiskiin ja tutkimusta että tauti nyt on ilmateitse tehokkaasti tarttuva kun siitä täällä koko ajan viitataan.

Pisaratartunnassa nämä pisarat tulevat suht nopeasti alaspäin, eivätkä jää pyörimään ilmaan pidemmäksi aikaa. Aerosolit jäävät (ilmateitse tapahtuva tartunta) ilmaan pyörimään pidemmäksi aikaa.

Sairaalassa tarvitaan sen takia että nimenomaan niitä (ffp2 / 3) kun Aerosolitartuntoja tulee (ilmateitse tartunta), koska tehdään sellaisia toimenpiteitä joissa niitä muodostuu suuremmissa määrin (tämä pätee myös muihin hengitystieinfektioihin, mm. Influenssa). Tällöin FFP2, mieluiten se FFP3 on pakollinen.

edit: kertakäyttöinen puku, hattu, kengät, visiiri, mahdollinen kirurginen maski ffp2-suojan jne edessä lisäsuojana pisaratartuntaan.... ilmateitse tartuntaan se ffp2 / ffp3 hengityssuojain.

Kannattaa nyt vetää siihen hahmotukseen:
Kunnolliseen tutkimuksen tekoon menee helposti vuosi tai enemmän.
Koronavirukseen havahduttiin oikeastaan siinä vuoden vaihteessa. Kukaan ei siis voi linkata mihinkään peerusteellisiin KORONAN tutkimuksiin, joita on vertailtu muihin ja todettu, että kyllä näin varmasti on. Se on tutkittu, minkä kokoisia partikkeleita tulee ihmisen yskäistessä (Tulee kaikenkokoisia, myös tarpeeksi pieniä, että ne jäävät ilmaan joksikin aikaa)). Löysin linkinlinkin tästä ketjusta. Etsi, löytänet kyllä, jos oikeasti kiinnostaa.
Eikä ole mitään syytä epäillä, että korona ei säilyisi pienissä hiukkasissa hengissä muutamaa minuuttia.
 
Normiaikoina niitä yleensä käytetään vain tarvittaessa. Nyt on syytä käyttää ja vaihtaa siksi, että se hoitaja ei tartuta sitä riskiryhmään kuuluvaa potilasta. Silloin on pakko vaihtaa jokaisen luo uusi.

Jos suojeltaisiin pelkästään hoitajaa, voisi toki mennä samalla maskilla paikasta toiseen.

Tarkemmin asiaa tutkimatta, ei ne virukset siitä maskista välttämättä altistuta ketään, kontaktia toki syytä välttää. Ihan samalla tavalla ne virukset kulkevat vaikkapa vaatteiden mukana paikasta toiseen.

En siis itse näe mahdottomaksi pitää samaa maskia päivän aikana ja desinfioida ne uusiokäyttöön - kunhan sitä maskia ei räplätä käsillään käytön aikana.
 

Taitaa olla nyt toinen vai kolmas tapaus Suomessa sairaalaolosuhteissa, jossa ilmeisesti virheellinen testaustulos jonka takia suuri määrä henkilökuntaa laitettu eristykseen.

Olisi kiva tietää nämäkin taustat. Oliko ensimmäinen testi positiviinen ja toinen ei? Miten negatiivinen on perusteltu. Kun jos varma haluaa olla niin varmistettuun tartuntaan tarvitaan se, nenänielu, suu, yskös. Kuivayskös niin vaikea saada ysköstä tällöin oikein. Nenänielu ja suu ei pakosti ole tosiaan riittävä.
Luitkos muutakin kuin otsikon? Tuollahan luki että inhimillinen kirjaamisvirhe.

Hankejohtaja Ismo Rautiainen hyvinvointiyhtymästä kertoo, että kyse on inhimillisestä testituloksen kirjaamisvirheestä. Virhe sattui testejä tekevälle palveluntuottajalle. Asia tuli hyvinvointiyhtymän tietoon eilen.
 
Luitkos muutakin kuin otsikon? Tuollahan luki että inhimillinen kirjaamisvirhe.

Luin koko uutisen, mutta tuo oli silloin kun sen pastesin niin lyhyt kun se julkaistiin. Ilmeisesti tämä päivitettiin jälkeenpäin. Tätäkin tapahtuu näissä. Hyvä tietää nyt oikea tausta :) kiitos oikaisusta
 
Kannattaa nyt vetää siihen hahmotukseen:
Kunnolliseen tutkimuksen tekoon menee helposti vuosi tai enemmän.
Koronavirukseen havahduttiin oikeastaan siinä vuoden vaihteessa. Kukaan ei siis voi linkata mihinkään peerusteellisiin KORONAN tutkimuksiin, joita on vertailtu muihin ja todettu, että kyllä näin varmasti on. Se on tutkittu, minkä kokoisia partikkeleita tulee ihmisen yskäistessä (Tulee kaikenkokoisia, myös tarpeeksi pieniä, että ne jäävät ilmaan joksikin aikaa)). Löysin linkinlinkin tästä ketjusta. Etsi, löytänet kyllä, jos oikeasti kiinnostaa.
Eikä ole mitään syytä epäillä, että korona ei säilyisi pienissä hiukkasissa hengissä muutamaa minuuttia.

Niin, kuten on sanottu ja vertailtu muihin hengitystieinfektioihin niin ei ne muutkaan hengitystieinfektiot perus flunssat / influenssat eivät ole ilmateitse tarttuvia vaan pisaratartuntaisia. Miksi se tähän sitten sopisi yht'äkkiä jos niihin vertaillaan? On virheellistä väittää muuta, jos tutkimustuloksia tai faktaa ilmateitse tarttuvasta tartunnasta ei ole normaalioloissa. Kannattaisi tuoda ilmi, että kysesessä on teoria ja hypoteettinen asia eikä tuoda tätä jonkinnäköisenä totuutena - toki aina voi ylivarautua ja toimia teorian valossa itse. Jos tuo olisi ilmateitse tarttuva, sairastuneiden määrä olisi noussut reippaasti enemmän mitä se nyt on muualla maalla eikä olisi taantunut esimerkiksi HUS. Ihmisiä silti kokoontuu kauppoihin ym. julkisiin joka luo ilmateitse tarttuvalle tartunnalle erinomaiset olosuhteet. Myös sairaalaoloissa olisi pitänyt hurjia määriä myös tulla tartuntoja, koska kirurginen suunenäsuojain ei tältä suojaa kunnolla.

edit: mistä tämä alkujaan lähti kun otin kantaa siihen "ehkä, ehkä ei, voi olla" tutkimukseen joka oli tehty stetsonista heitetyllä ihmisellä ilman kunnon tieteellistä tutkimusta. Sitten viitattiin postaajan toimesta vielä, että nämä viruspartikkelit (niiden pisara-aerosolien sisällä) voivat leijua jopa tunteja. Olen puhunut koko ajan ilmateitse tartuntaisesta johon tuo viittaus on. Mistä itse puhut? Onko nyt kantasi, että virus tarttuu myös ilmateitse tehokkaasti vai on pisaratartuntainen?
 
Viimeksi muokattu:
Kekkosen ja Koiviston ajan jälkeen, ja erityisesti Neuvostoliiton kaatumisen jälkeen on tuollainen kotimaisen tuotantokyvyn ylläpitäminen lopetettu käytännössä kokonaan. Nyt luotetaan markkinoihin.

Hyvä esimerkki tuosta on Sotilasapteekki, jolla aiemmin oli velvoite pitää yllä lääkeaine-, reseptiikka ja valmistuskykyä lääkkeisiin kriisiajan tarpeisiin. Kaksituhattaluvun taitteen tienoolla se poistettiin, ja siirrettiin velvoite 6 kk varastoista lääkkeiden maahantuojille. Samaan aikaan monien lääkkeiden raaka-aineiden valmistus on lopetettu Euroopassa ja viety Kiinaan. Lääketehtaat ovat täysin Kiinan varassa ja tuotannossa on katkoja.
Nyt sitten meillä onkin jatkuvasti joku lääke loppu. Tätähän ei juuri sattunut ennen, kun Sotilasapteekki tarvittaessa paikkasi.
Jos noin on EU:n alueella, niin sillä kyllä kaivattaisiin puheenvuoroa, joka alkaisi Kekkosen sanoin: "SAATANAN TUNARIT" Tuossa Kiinaan siirtämisessä pitäisi kyllä selkeästikin ottaa monia askeleita taaksepäin. Samoin varmuusvarastoja tulisi jälleen kasvattaa ihan kansallisestikin (ja valmistaa tiettyjä tuotteita jonkinverran itse). Osalle tuottaista pitäisi olla suunnitelmat ja valmius polkaista tuotanto pystyyn parissa viikossa - kuukaudessa.
 
Tästä on toki parempiakin malleja (jakaa asiakkaat ryppäisiin ja minimoi eri hoitajien käynnit näissä), mutta ne eivät ole tämän keskustelun kannalta relevantteja. Olennaista on: yritetäänkö edes tällaista tehdä.
Ongelmaksi muodostuu hoitajien määrä suhteessa asiakkaisiin. Työvuorossa kotihoidossa saattaa keskisuuressa kaupungissa olla hatusta heitettynä 5-10 hoitajaa kerrallaan, joilla kullakin on päivässä kymmeniä käyntejä. Lisäksi noita käyntejä saattaa joillakin asiakkailla olla 4/vrk, eli väkisinkin vaihtuu hoitajat kun vuorot vaihtuu.
 
Maskeista sen verran, että juuri sain tiedon tavarantoimittajalta Kiinasta jolta tilasin pienen määrän kirurgisia maskeja, että eilisestä lähtien Kiinan valtio vaatii myös niille tehtävän laatutarkastuksen viranomaisen toimesta ennen maastavientiä. Eli jonkinnäköistä painetta sinne suuntaan on tullut tuon osalta.
 
Kontakteja on vieläkin liikaa kun tartunnat eivät vähene. Hus alueella toiseksi suurin päivälukema (93).


HUS Lehtosen rajoitusten tiukentaminen Uudenmaan alueella ja tehokas tartuntaketjujen jäljitys muussa maassa ei olisi huono idea, mutta ei taida tulla kyseeseen.

Tässäkin tartuntaketjujen katkeamiselle ja esiintymiselle on myös se ongelmallinen tilanne, että perheellisten sairastuessa tauti leviää helposti yli R=1.6 (THL yläraja). Tällä hetkellä ei ole mitään vaihtoehtoa sille, että olisi näitä koronahotelleja tai vastaavia messukeskuksia jonne esim. lieväoireinen pystyisi eristäytymään tartuttamatta muita. Perheellisellä ei ole vaihtoehtoja ellei ole jonkinnäköinen porvari.

Niitä hallituksen suunnitelmia hallintaan / tukahduttamiseen odotellessa...
 
HUS Lehtosen rajoitusten tiukentaminen Uudenmaan alueella ja tehokas tartuntaketjujen jäljitys muussa maassa ei olisi huono idea, mutta ei taida tulla kyseeseen.

Tässäkin tartuntaketjujen katkeamiselle ja esiintymiselle on myös se ongelmallinen tilanne, että perheellisten sairastuessa tauti leviää helposti yli R=1.6 (THL yläraja). Tällä hetkellä ei ole mitään vaihtoehtoa sille, että olisi näitä koronahotelleja tai vastaavia messukeskuksia jonne esim. lieväoireinen pystyisi eristäytymään tartuttamatta muita. Perheellisellä ei ole vaihtoehtoja ellei ole jonkinnäköinen porvari.

Niitä hallituksen suunnitelmia hallintaan / tukahduttamiseen odotellessa...
Samoin lieväoireinen voi tartuttaa koko työpaikan jos/kun ei testata.
 
Maskeista sen verran, että juuri sain tiedon tavarantoimittajalta Kiinasta jolta tilasin pienen määrän kirurgisia maskeja, että eilisestä lähtien Kiinan valtio vaatii myös niille tehtävän laatutarkastuksen viranomaisen toimesta ennen maastavientiä. Eli jonkinnäköistä painetta sinne suuntaan on tullut tuon osalta.


Tuossa jutussa kerrotaan, että 1.4 alkaen on vaadittu kansallisen lääkintälaitoksen hyväksyntä vientituotteille.
 
Samoin lieväoireinen voi tartuttaa koko työpaikan jos/kun ei testata.

Lieväoireisen pitäisi olla kotona eikä mennä sinne töihin ylipäätänsä vaan kuten on neuvottu soittaa työnantajalle asiasta eikä tule töihin jos mitään oireita on. Sen pitäisi kaikki tässä vaiheessa tietää.
 
Tuosta HVK:n mokailusta. Kari Uoti blogissaan nimeää HVK tilauksen tehneen henkilön.
Luonnollisesti se ei ollut eroamaan joutunut tj Lounela itse, vaan Jyrki Hakala.

Kuriositeettina, Uoti itsekin on aikanaan istunut useamman vuoden linnassa talousrikoksista, mutta käytti sen ajan hyödyksi opiskellen oikeustieteitä.


.
 

Tuossa jutussa kerrotaan, että 1.4 alkaen on vaadittu kansallisen lääkintälaitoksen hyväksyntä vientituotteille.
Jos tavarantoimittajaani on uskominen niin lisäsivät eilen vasta nuo HS 6307900010 kirurgiset maskit tuolle listalle jotka pitää aina tarkastaa ennen vientiä:
“General Administration of Customs Announcement No. 53 of 2020

In order to strengthen the supervision of the export quality of medical materials, in accordance with the "Import and Export Commodity Inspection Law of the People's Republic of China" and its implementation regulations, the General Administration of Customs announce medical materials under HS code "MASK-6307900010" and other codes(see attached list) must implement export commodity inspection from the date of this announcement. April 10th, 2020.”
Löysin tämän päivityksen nyt useammalta valmistajalta eli kai tähän on uskominen. Tuo tullisivujen "Announcements" -osio on jumissa niin en pääse sieltä tarkastamaan. Vientilisenssi piti siis olla jo 1.4. lähtien.
 
Tuosta jutusta löytyi useita linkkejä tutkimustuloksiin. Tässä on Suomen raportti 2016-2017. Koronaa on tuolloinkin pyörinyt jossain muodossa, kun 7% tutkituista sitä sairasti

7FF4FD1D-8FB0-4F66-98CE-EAC2B50CF8A8.png
Tämä nyt ei (toivottavasti) ollut uutinen kenellekään. Kyse on nyt tästä yhdestä uudesta koronaviruksesta ei niistä satoja/tuhansia vuosia kiertäneistä. Voitko nyt kuitenkin osoittaa niistä "useista tutkimuksista" sen, jossa osoitetaan Suomessa riehuneen 3 vuotta sitten Korona viruksen kuolleisuusennusteisiin verrannollisen taudin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
286 104
Viestejä
4 911 425
Jäsenet
79 129
Uusin jäsen
raparperi_

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom