Koronavirus SARS-CoV-2 ja sen aiheuttama tauti COVID-19 (Yleinen keskustelu)

Merkel on siitä harvinainen poliitikko, että on myös tiedenainen. Ja miehensä ihan tunnettu saman alan aktiiviprofessori. Kvanttikemistinä saattaa myös olla keskimääräistä poliitikkoa paremmat eväät ymmärtää epidemiologien juttuja ja mallinnuksia. Itä-Saksa -taustalla ymmärrys erilaisista rajoituksista ja säännöistä sekä niiden vaikutuksista suuntaan jos toiseen lienee myös ihan selkärangassa.

Toki onhan meillä Suomessakin hallituksessa yksi tutkijatohtori, ei sillä.
Mutta ensin poliitikko. Ei sillä kansansuosiota kalastella, että kertoo odottavansa tieteen tuloksia. Vaikka olihan meillä Manu. Mutta se oli silloin se.
 
Eri asia sitten onko nykyinen linja todella järkevä. Tällä menolla pysyttelemme sisällä kevään, kesän ja syksyn ennätyshelteet, ja vielä vuoden vaihteenkin synkät päivät? Ei helvet... Kannattaisiko antaa niiden oikaista pitkälleen, kenelle huono tuuri käy? Tehohoitoa niille, joista on oletettavasti hyötyä yhteiskunnalle jossain hamassa tulevaisuudessa odottavalle jälleenrakentamiselle?

Ruotsalaisten ei-tehdä-mitään-linjalla talous kärsii suunnilleen yhtä pahasti kun ihmiset eivät uskalla kuluttaa ja ostaa ja käyttää palveluita entiseen malliin. Samoin vienti yskii Suomen tapaan.

Svenssonit saavat stategiallaan lähinnä vain ne kymmenet tuhannet ylimääräiset kuolleet "voitoksi" siitä verrattuna Suomeen.

Nykyisen Suomen linjan sijasta kannattaisi kiristää niitä rajoituksia kuukaudeksi ja tehdä muutama muu iso temppu siihen päälle niin virus saataisiin tukahdutettua olemattomiin. Sitten voitaisiin palata nykyistä rajoituksia lievempiin rajoituksiin vähitellen vaiheittain kolmen kuukauden aikana. Niiden nykyistä lievempien rajoitusten kanssa pitäisi sitten elää sinne ensi vuoden syksyyn tms. jolloin rokote toivottavasti pelastaa.

Nykyinen Suomen linja on sellainen puolivillainen epämääräinen rävellys että suoraan sanottuna en edes ymmärrä mikä siinä on se kuningasajatus ja exit-strategia. Nykyisellä linjalla pitäisi jatkaa vähintään loppuvuoden ajan että ensimmäisestä aallosta selvittäisiin. Toki nykyinen linja on erinomaisen hyvä jos tarkoitus on esimerkiksi kesäkuun alkuun mennessä rakentaa kymmenen kertaa nykyistä suurempi testauskapasiteetti Suomeen, hoitaa tartuntuntojen jäljitykseen iso organisaatio ja karentaanisairaalat positiivisisiksi todetuille ei yksin asuville ja sitten kesäkuun alussa lyödä kuukaudeksi totaalinen sulku ulkonaliikkumiskieltoineen päälle kun kaikki on valmista ja pistää kaikki yrityksetkin kuukaudeksi kiinni jotka eivät ole aivan välttämättämiä yhteiskunnan toimimiselle.
 
Eri asia sitten onko nykyinen linja todella järkevä. Tällä menolla pysyttelemme sisällä kevään, kesän ja syksyn ennätyshelteet, ja vielä vuoden vaihteenkin synkät päivät? Ei helvet... Kannattaisiko antaa niiden oikaista pitkälleen, kenelle huono tuuri käy? Tehohoitoa niille, joista on oletettavasti hyötyä yhteiskunnalle jossain hamassa tulevaisuudessa odottavalle jälleenrakentamiselle?
Aina kun tätä joku ehdottaa voisi samalla sitten nimetä tuttavapiiristään kaikki ne, jotka asettaa ehdolle "oikaistavaksi".
 
Aina kun tätä joku ehdottaa voisi samalla sitten nimetä tuttavapiiristään kaikki ne, jotka asettaa ehdolle "oikaistavaksi".
En usko, että he haluavat nimetä tuttujaan tänne. Itse kuulun riskiryhmään perussairauden vuoksi, joten voin itseni laittaa listalle, mutta en minäkään halua tänne nimeäni kertoa. Sitä paitsi, minä vain kysyin siitä vaihtoehdosta. Pahoittelen, että en ole jaksanut lukea ketjua pitkään aikaan aktiivisesti, en tiennyt että asiasta on jo keskusteltu.
 
En usko, että he haluavat nimetä tuttujaan tänne. Itse kuulun riskiryhmään perussairauden vuoksi, joten voin itseni laittaa listalle, mutta en minäkään halua tänne nimeäni kertoa. Sitä paitsi, minä vain kysyin siitä vaihtoehdosta. Pahoittelen, että en ole jaksanut lukea ketjua pitkään aikaan aktiivisesti, en tiennyt että asiasta on jo keskusteltu.
Nojoo, ehkä itsekin liian kärkäs olin. Pahoittelut ilmaisutavasta.
 
Nykyinen Suomen linja on sellainen puolivillainen epämääräinen rävellys että suoraan sanottuna en edes ymmärrä mikä siinä on se kuningasajatus ja exit-strategia. Nykyisellä linjalla pitäisi jatkaa vähintään loppuvuoden ajan että ensimmäisestä aallosta selvittäisiin. Toki nykyinen linja on erinomaisen hyvä jos tarkoitus on esimerkiksi kesäkuun alkuun mennessä rakentaa kymmenen kertaa nykyistä suurempi testauskapasiteetti Suomeen, hoitaa tartuntuntojen jäljitykseen iso organisaatio ja karentaanisairaalat positiivisisiksi todetuille ei yksin asuville ja sitten kesäkuun alussa lyödä kuukaudeksi totaalinen sulku ulkonaliikkumiskieltoineen päälle kun kaikki on valmista ja pistää kaikki yrityksetkin kuukaudeksi kiinni jotka eivät ole aivan välttämättämiä yhteiskunnan toimimiselle.

Ei tuollaiseen ole varaa. Ja se täyssulkukin käy aivan sietämättömän kalliksi vaikka sen tekisi nytkin.

Toki kaikenlaiset kotibileet ja muut perseilyt ovat sellaista paskaa, mitä ei tällä hetkellä kaivattaisi, koska ne eivät tuota pennin hyrää taloudelle, mutta pahentavat vain tilannetta.

Eiköhän se strategia ole painaa sairaus siedettävälle tasolle ja sitten purkaa rajoituksia yrittäen ptiää se leviäminen noin siinne R0 = 1 tasossa kunnes on parempi ratkaisu. Kesä todennäköisesti helpottaa monellakin tapaa tuota luontaista leviämisnopeutta Suomessa luontaisesti. Rajoitusten purkaminen myös helpottuu, mitä enemmän voidaan testata ja mitä enemmän on suojavarusteita niitä tarvitseville. Tällä hetkellä ei pystytä suojaamaan edes riskiryhmien kanssa työskenteleviä, joten viruksen leviäminen olisi katastrofi.
 
Toki nykyinen linja on erinomaisen hyvä jos tarkoitus on esimerkiksi kesäkuun alkuun mennessä rakentaa kymmenen kertaa nykyistä suurempi testauskapasiteetti Suomeen, hoitaa tartuntuntojen jäljitykseen iso organisaatio ja karentaanisairaalat positiivisisiksi todetuille ei yksin asuville ja sitten kesäkuun alussa lyödä kuukaudeksi totaalinen sulku ulkonaliikkumiskieltoineen päälle kun kaikki on valmista ja pistää kaikki yrityksetkin kuukaudeksi kiinni jotka eivät ole aivan välttämättämiä yhteiskunnan toimimiselle.
Lienee 0% mahdollisuus, että noin käy. Luultavasti rajoituksia vaan aletaan purkamaan toivoen parasta ja sitten heinäkuussa tökkää pahasti ja aloitetaan taas rajoitukset.
 
Nykyisen Suomen linjan sijasta kannattaisi kiristää niitä rajoituksia kuukaudeksi ja tehdä muutama muu iso temppu siihen päälle niin virus saataisiin tukahdutettua olemattomiin

Luulen, että tukahduttaminen ei tule onnistumaan ennen kuin voidaan testata nopeasti ns. kaikki, jäljittää nopeasti kaikki altistuneet ja pakottaa karanteeniin. Myös oireettomat. Ennen sitä tauti leviää varmasti, sillä ihmisten välistä kanssakäymistä ei vaan voi täysin katkaista.

Pidän tukahduttamista todella vaikeana jos tauti leviää oireettomana, miltä näyttää. Siihen asti pitää hidastaa ja oppia testaamaan paremmin, varmistaa sairaanhoidon kantokyky ja yhteiskunnan perustoimintojen pyöriminen. Musta valittu linja on ihan perusteltu.
 
Se nyt on vain niin, ettei yhdelläkään maalla ole olemassa toistaiseksi varsinaista exit-strategiaa ja joka maa joutuu toimimaan osittain lonkalta, koska nykyisenlaista tilannetta ei koskaan ole ollut. Ajatuksia erilaisista strategioista varmaankin on, mutta yhtäkään ei käytännössä ole, eikä ole voitu vielä testata. Lisäksi elämme globalisaation myötä maailmassa, jossa kaikkien maiden toiminta vaikuttaa käytännössä jollain tasolla toisiinsa, eikä Suomi voi minkäänlaista täysin toisista riippumatonta exit-strategiaa tehdäkään.
 
Pääministeri Sanna Marin IS:lle: Huoltovarmuuskeskuksen johtaja ei nauti enää luottamustani

Se oli siinä, sai äijä kenkää, kun ei tajunnut erota.
Toivotaan, että se poliisitutkinta alkaa mahdollisimman nopeasti.

Tämä oli täysin odotettu uhraus, että kaveri heitetään renkaiden alle. Oletan että saa uuden suojaviran myöhemmin palkinnoksi uhrautumisesta (jos ja kun erotetaan). Saadaan taas katse pois ministeritasolta. Se, että ministerit syyttelevät muita tahoja pääministeriä myöten, kertoo miten hukassa ollaan, tai ainakin ollaan oltu. Ehkä seniili-Salen nyrkki olisi ollut ihan hyvä idea.
 

Noita lukuja kun katsoo n. 1700 Uudellamaalla / 1000 muualla, niin tulee väkisin mieleen, että jos vain pistetään se Uusimaa säppiin ja puretaan rajoituksia muualla missä asutus on harvempaa. Säästäisi valtio pitkän pennin.

Tätä ei toki tulla ikinä esittämään koska, oikeudet, tasa-arvo ja itq ja parq.
 
Teki tällä hetkellä minkälaisen hienon strategian tahansa niin sillä on saman verran virkaa kuin Nokian Meego/Meltemi strategialla. Ei tästä ole niin paljon tietoa, että voitaisiin sanoa, että tehdään näin niin käy näin.
Tottahan tuo varmaan on. Mutta jostain syystä minä en näe Marinin hallituksen toimia sellaisessa ihanassa valossa, kuin moni tuntuu pitävän. Että tilanne olisi hallussa. En voi sille mitään, mutta tuntuu että mennään tuuliajoilla ja tehdään havaintojen mukaan ratkaisuja. Ja sitähän se on uusien asioiden kanssa. Mutta toivottavasti puoluepolitiikka ei kulisseissa vaikuta ratkaisuihin. Minä en vain luota tähän hallitukseen. Tämä siis tunne, ei minulla ole esittää ratkaisua, että eipä sillä. Tosiaan, vaikeaa se on varmasti. Tarvittaisiin Nyrkkiä ;) Sellaista jossa poliittiset nimitykset olisivat niin minimissä kuin mahdollista, asiantuntijuus ratkaisisi (sillehän ei voi mitään jos joku sopiva kannattaa/kuuluu johonkin puolueeseen).
 
Tottahan tuo varmaan on. Mutta jostain syystä minä en näe Marinin hallituksen toimia sellaisessa ihanassa valossa, kuin moni tuntuu pitävän. Että tilanne olisi hallussa. En voi sille mitään, mutta tuntuu että mennään tuuliajoilla ja tehdään havaintojen mukaan ratkaisuja. Ja sitähän se on uusien asioiden kanssa. Mutta toivottavasti puoluepolitiikka ei kulisseissa vaikuta ratkaisuihin. Minä en vain luota tähän hallitukseen. Tämä siis tunne, ei minulla ole esittää ratkaisua, että eipä sillä. Tosiaan, vaikeaa se on varmasti. Tarvittaisiin Nyrkkiä ;) Sellaista jossa poliittiset nimitykset olisivat niin minimissä kuin mahdollista, asiantuntijuus ratkaisisi (sillehän ei voi mitään jos joku sopiva kannattaa/kuuluu johonkin puolueeseen).
Tämäkin on varmasti totta. Tilannetta voi seurata tuuliajolla tai sitten pitää aktiivisesti alus paikalaan.
 
Mutta jostain syystä minä en näe Marinin hallituksen toimia sellaisessa ihanassa valossa, kuin moni tuntuu pitävän. Että tilanne olisi hallussa. En voi sille mitään, mutta tuntuu että mennään tuuliajoilla ja tehdään havaintojen mukaan ratkaisuja.

Ehkä tämän jo kirjoitit, mutta mitä siis pitäisi tehdä toisin? Mikä on kaikkein suurin virhe, jonka hallitus on tehnyt?
 
Millä ihmeen tavalla saadaan katse pois ministeritasolta? Mitä tarkoitat? Eikö johtajaa pitäisi laittaa vaihtoon?

Pitää, mutta ministeritasolla ei pitäisi esittää tietämätöntä siitä mitä alaiset häärää, levittää väärää tietoa koska ei ole tajuttu selvittää asioita ja sen jälkeen syytellä alaisiaan. Voisihan sen Harakan myös laittaa pihalle kun käsittääkseni nimitti pätevät kaverit sinne HVK:lle. Marinin hyökkäys myös kunnille jne. osoitti harkintakyvyn puutetta ja huonoa johtajuutta.
 
Lienee 0% mahdollisuus, että noin käy. Luultavasti rajoituksia vaan aletaan purkamaan toivoen parasta ja sitten heinäkuussa tökkää pahasti ja aloitetaan taas rajoitukset.

Niin siinä saattaa käydä. Sitten on entistä pahempi pandemia Suomessa ja vaadittavat sulkutoimet huomattavan paljon tiukempia kuin nyt ovat.

Mahdollisesti tuo homma vielä varmistetaan sillä, että kesäkuun alussa jaetaan Suomessa 10 miljardia euroa jotain helikopterirahaa että talous saadaan äkkiä täyteen vauhtiin elvytettyä. Samalla se viruksen leviämisen vauhti maksimoidaan siinä. Heinäkuussa sitten hoksataan kun ajetaan moottoritienopeutta suoraan päin betoniseinää että pk-seutu on pahempi korona-pesäke kuin Madrid, Pohjois-Italia ja New York ja Wuhan yhtensä. Olisi kyllä jotenkin perisuomalaista hölmöilyä parhaillaan.
 
Ehkä tämän jo kirjoitit, mutta mitä siis pitäisi tehdä toisin? Mikä on kaikkein suurin virhe, jonka hallitus on tehnyt?
Kuten sanoin, on vain sellainen tunne. Mutta jos jotain tarvitsee nimetä, niin olihan esim. tämä tietokatkos siitä, että kenen vastuulla oli ottaa paremmin haltuun ulkomailta palaavat matkustajat, on yksi esimerkki että jotenkin on hukassa asiat. Vasta kun Yle A-studiossa näytti (muistaakseni sen näki joku Viisikostakin tai edes joku "alempiarvoinen" ministeri) että tamperelaiset tjsp. tässä lähtevät julkisella kotiin, Panuko se oli vai mikä se bussifirman nimi, herätti Marinin tehokkaan hallituksen. :facepalm: Mutta ei siitä enempää, sitä lienee pohdittu ihan riittävästi täälläkin (kenen vika se täällä käydyn keskutelun mukaan oli, jos olette johonkin päätyneet?).
 

Noita lukuja kun katsoo n. 1700 Uudellamaalla / 1000 muualla, niin tulee väkisin mieleen, että jos vain pistetään se Uusimaa säppiin ja puretaan rajoituksia muualla missä asutus on harvempaa. Säästäisi valtio pitkän pennin.

Tätä ei toki tulla ikinä esittämään koska, oikeudet, tasa-arvo ja itq ja parq.

Tästähän on ihan THL puolelta täyttä faktaa lisää epidemian esiintyvyydestä: Experience

Tuon mukaisesti esiintyvyys on keskimäärin yli 3x suurempaa Uudellamaalla (102.5) kuin muun Suomen keskiarvo joka on alta 30.

Jos noita faktoja katsoo niin en tiedä mihin Sanna Marin perustaa esimerkiksi lausuntonsa, että Uudenmaan eristys purettaisiin ja oliko tästä pari päivää sitten. Eristystä nimenomaan perusteltiin sillä, missä vaiheessa epidemia muuhun maahan verrattuna on eikä tuo kyllä tällä hetkeltä siltä näytä että sitä voisi noiden faktojen perusteella voisi sanoa että puretaan, mutta tiedä näitä. Tartuntaketjujen selvitys myös vaikeutuu huomattavasti kun liikkuvuus on suurempaa ja näin tulee käymään heti kun tuo eristys häviää. Eikä tuolla pitäisi olla merkittävää taloudellistakaan vaikutusta kun työ- ja rahtiliikenne menee läpi normaalisti.

Luulisi tällä hetkellä hallituksen puhuvan niistä suunnitelmista mitä tehdään, ETTÄ rajoituksia voidaan purkaa eikä siitä että puretaan tätä ja tota ilman järkeviä perusteluita. Jatkosuunnitelmat, järjestelmällisyys, sen R-luvun pitäminen yhdessä tai alle... mitään faktaa ei ole tullut hallituksen puolelta mitä toimenpiteitä tehdään että jotain rajoituksia voitaisiin purkaa.
 
Viimeksi muokattu:

Noita lukuja kun katsoo n. 1700 Uudellamaalla / 1000 muualla, niin tulee väkisin mieleen, että jos vain pistetään se Uusimaa säppiin ja puretaan rajoituksia muualla missä asutus on harvempaa. Säästäisi valtio pitkän pennin.

Tätä ei toki tulla ikinä esittämään koska, oikeudet, tasa-arvo ja itq ja parq.
Yllättäen Ruotsin rajan tuntumassa on eniten uusia tapauksia Uudenmaan ulkopuolella. Ei rajaa voi sulkea koska närkästys
 
Kanadan pääministeri Trudeau sanoi puheessaan suoraan, että normaalielämään ei palata ainakaan vuoteen. Rokotetta on odotettava. Merkel viestittää samaa.


Lähtökohtaisesti on tyhmää puhua "normaalista elämästä" koska jokaisen pitäisi tietää että 2019 ja sitä edeltävään elämäntapaan ei ole mitään paluuta, tuli rokote tänään, ensi vuonna tai ei ollenkaan.

Nyt voittaa ne jotka osaa muuntautua tilanteeseen. Vanhan perään haihattelevat häviää.
 
Onko teidän mielestänne huonoa käytöstä kun olen juuri lähtemässä ostamaan jäätelöä? Minulla on 7 euroa käteistä, jotka aion käyttää.

Kysyn ihan tosissani, sillä on todella raskasta olla yksin elävä, jolla ei ole muuta kuin loputon määrä aikaa. Jokin loma meneillään. Harrastuksia eikä ystäviä ei ole. Ei seurustelua. (Pelaan kyllä aika paljon CIV 6).

Toivottavasti en altista ketään kuolemaan omalla toiminnallani, mutta loputtomasti ei kotona pysty olemaan.
 
Niin siinä saattaa käydä. Sitten on entistä pahempi pandemia Suomessa ja vaadittavat sulkutoimet huomattavan paljon tiukempia kuin nyt ovat.

Mahdollisesti tuo homma vielä varmistetaan sillä, että kesäkuun alussa jaetaan Suomessa 10 miljardia euroa jotain helikopterirahaa että talous saadaan äkkiä täyteen vauhtiin elvytettyä. Samalla se viruksen leviämisen vauhti maksimoidaan siinä. Heinäkuussa sitten hoksataan kun ajetaan moottoritienopeutta suoraan päin betoniseinää että pk-seutu on pahempi korona-pesäke kuin Madrid, Pohjois-Italia ja New York ja Wuhan yhtensä. Olisi kyllä jotenkin perisuomalaista hölmöilyä parhaillaan.
En mä oikein tiedä mitä sä nyt haluaisit tehdä? Jos yritetään jotain "täydellistä eristystä" niin niitä riskiryhmäläisiä alkaa kuolemaan hoitolaitoksiin ja koteihin moninkertaisesti tähän Coronaan verrattuna, ja kaupan päälle valtio velkaantuu vielä ihan uudella kertoimella.

Tarvitaan satoja tuhansia hmisiä pelkästään siihen, että edes perusinfra ja hoito saadaan pyörimään. Sitten ihmisille pitää vielä saada jokatapauksessa jotenkin jaettua ruokaa ja lääkkeitä yms.
 
Ehkä tämän jo kirjoitit, mutta mitä siis pitäisi tehdä toisin? Mikä on kaikkein suurin virhe, jonka hallitus on tehnyt?

Tälläinen puolivillainen tehdään vähän jotain sinnepäin mutta ei kuitenkaan kunnolla. Joko oikeesti kaikki säppiin italian malliin tai sitten ruotsin malli hyväksyen uhrit. Lisäksi voisi katsoa vähän pidemmälle kun just tähän hetkeen. Jännä nähdä mitä uhreja lopulta tulee kun rahalla ei tunnu olevan mitään väliä. HVKn johtokin varmaan ottanut tämän teesin, mitä muutamasta miljoonasta tässä vaiheessa niuhottaan kun kassa on pohjaton, katellaan sit myöhemmin miten kaikki kustannetaan.
 
Kuten sanoin, on vain sellainen tunne. Mutta jos jotain tarvitsee nimetä, niin olihan esim. tämä tietokatkos siitä, että kenen vastuulla oli ottaa paremmin haltuun ulkomailta palaavat matkustajat, on yksi esimerkki että jotenkin on hukassa asiat.

Ok. Omasta mielestäni muutama huonosti hoidettu asia ei ole tuuliajolla olemista, kun samalla voidaan aika suurella varmuudella todeta, että meillä asiat on hoidettu aikaisemmassa vaiheessa kuin monessa muussa lähimaassa. Eli paljon päättäväisemmin ja vähemmän epäröiden ja enemmän etukenossa. Ei missään nimessä täydellisesti (kuten surullinen maskikauppa, jonka takia HVK:n pomo luultavasti saa potkun perseeseen), mutta toistaiseksi hyvin. Päätökset saatu maaliin nopeammin kuin naapurimaassa, jossa hallitus sai vasta hiljattain sikäläisen poikkeuslain tulille. Täällä se on ollut jo viikkoja voimassa ja käsittely oli hämmentävän nopeaa kun mietitään, että tämä on liberaali länsimaa, jossa yksilön oikeudet ovat kultaa kalliimpia.

Ja hyvästä hoidosta kielii sekin, että oppositio on ollut varsin hiljaa. Pientä motkotusta siellä täällä, mutta pääosin eduskunta on päätösten takana. Ja siis hyvä niin. En usko merkittävästi erilaiseen lopputulokseen, vaikka hallituspohja olisi ollut toinen. Mutta, tämä vain spekulaatiota.
 
En mä oikein tiedä mitä sä nyt haluaisit tehdä. Jos yritetään jotain "täydellistä eristystä" niin niitä riskiryhmäläisiä kuolee hoitolaitoksiin ja koteihin moninkertaisesti tähän Coronaan verrattuna, ja kaupan päälle valtio velkaantuu vielä ihan uudella kertoimella.

Täydellinen eristys on siis sellainen että kaikki muut pistetään kiinni kuin aivan täysin välttämättömät työpaikat. Esimerkiksi joku paperitehdas voisi pyöriä ja sairaalat ja vaikka ruokakaupat olla auki niin että siellä saisi kerran viikossa käydä yksi perheenjäsen ja sisään päästettäisiin vain rajuttu määrä asiakkaita kerralla. Samoin esimerkiksi poliisi olisi töissä ja sähkövoimaloissa porukka yms.

Sitten myös ulkonaliikkumiskielto ja kunnon rangaistukset sen rikkomisesta niin että tuntuu ja pamppua kaupantekijäisiksi.
 
Lähtökohtaisesti on tyhmää puhua "normaalista elämästä" koska jokaisen pitäisi tietää että 2019 ja sitä edeltävään elämäntapaan ei ole mitään paluuta, tuli rokote tänään, ensi vuonna tai ei ollenkaan.

Nyt voittaa ne jotka osaa muuntautua tilanteeseen. Vanhan perään haihattelevat häviää.
Normaaliin elämään palattiin maailmansotienkin jälkeen. En mä nyt oikein keksi mihin tämäkin skenaariointi taas yrittää perustua.
 
Pääministeri Sanna Marin IS:lle: Huoltovarmuuskeskuksen johtaja ei nauti enää luottamustani

Se oli siinä, sai äijä kenkää, kun ei tajunnut erota.
Toivotaan, että se poliisitutkinta alkaa mahdollisimman nopeasti.
Tätä odottelinkin. Ei mikään tilanne voi sallia kriittisen kaman tilaamista aivan keneltä tahansa vaikka kuinka olisi tarve. Tätä on tälläkin palstailla joidenkin ollut hyvin vaikea sisäistää.
Pääministeri Sanna Marinin (sd) mukaan Huoltovarmuuskeskus on menetellyt väärin, kun se ei ole selvittänyt riittävästi niiden tahojen taustoja, keiden kanssa se on asioinut.
 
Täydellinen eristys on siis sellainen että kaikki muut pistetään kiinni kuin aivan täysin välttämättömät työpaikat. Esimerkiksi joku paperitehdas voisi pyöriä ja sairaalat ja vaikka ruokakaupat olla auki niin että siellä saisi kerran viikossa käydä yksi perheenjäsen ja sisään päästettäisiin vain rajuttu määrä asiakkaita kerralla. Samoin esimerkiksi poliisi olisi töissä ja sähkövoimaloissa porukka yms.

Sitten myös ulkonaliikkumiskielto ja kunnon rangaistukset sen rikkomisesta niin että tuntuu ja pamppua kaupantekijäisiksi.

Eli siis se vähintään puoli miljoonaa ihmistä käy edelleen töissä, autottomat eivät saa ruokaa ja poliisien määrä pitää kymmenkertaistaa. Kuulostaa toimivalta.

Niin ja verotulot valtiolle putoaa nollaan.
 
Ongelma tässä tapauksessa oli kyllä se, että HVK ei saanut tätäkään hoidettua, ja ministeriön olisi pitänyt tulla pitämään kädestä. Se siitä luottamuksesta.

Marin jo valitti julkisuudessakin, varmaan aiheesta, että yritä tässä nyt johtaa kun virkamiehet eivät kykene toteuttamaan mitä pyydetään. Tarvii varmasti olla joku poliisiohje, että jotain tapahtuu, virkamieskunnan ajatteluun ei taida mahtua, että toimitaan ylhäältä asetettujen tavaoitteiden mukaan, vaikka joka asiaa ei olisikaan erikseen kirjattu johonkin leimattuun paperiin.

Et ilmeisesti ole käynyt armeijaa tai jotain johtamisen koulutusta, kun vertaukseni ei auennut. Tässä vielä uusi yritys:

Viestini on, että komentoketjun pitää toimia. Se, että komentaja ei ole saanut toimivaa komentoketjua aikaiseksi ja vielä itsepäisesti lisää ketjuun pari ylimääräistä lenkkiä, joilla ei ole mitään ymmärrystä mistään ei ole organisaation vika vaan komentajan. Se, että johtaja puuhastelee tarkoittaa automaattisesti myös sitä, että alaiset alkavat puuhastelemaan.

Kun tuota HVK:n tapausta tutkitaan tarkemmin niin veikkaan, että siellä yritettiin toteuttaa ministerin/hallituksen toiveita ja jossain välissä komentoketju katkesi. Moka mikä moka, mutta johtamalla tälläiset ongelmat ratkeavat kuin itsestään.

Johtaminen ja sen kulttuuri lähtee aina ylimmästä tasosta. Jos capo di tutti capo on paska niin samanlaisia ovat sitten tämän alaisetkin. Johtajien pitää keskittyä johtamiseen ja mahdollistamaan suorien alaistensa parhaat mahdolliset toimintaolosuhteet. Tähän liittyy myös selkeä, suora ja looginen viestintä, joka toteuttaa kaikkein tietämää strategiaa. Poukkoilu, lyhytnäköiset päätökset, yleinen diskuteeraaminen ja pisteiden kerääminen on kriisitilanteissa (no oikeastaan kaikissa tilanteissa) aivan päinvastaista toimintaa, joka tuottaa todella onnettomia lopputulemia.

Nykyisen hallituksen toimintaa ei oikein mitenkään voi kääntää hyväksi - ei vaikka minkäväristen lasien lävitse katselee. Tietysti jos vetäytyy kuplaan ja alkaa keräilemään pisteitä, niin silloin voi hiukan helpottaa omaa oloa ja toistella, että kaikki hyvin. Toisten syyttäminen omista virheistä on myös hyvin toimivaksi todettu tapa.

Ei ole sattumaa, että johtajia ei kaikista tule ja jotkut ovat vaan selkeästi parempia johtajia kuin toiset. Tämä näkyy esimerkisi yritysmaailmassa siten, että osasta yrityksiä tulee suuryrityksiä ja osa menee konkurssiin.

Osoitus, että parempaa johtamista (ja viestien selkeyttä) tarvitaan, on myös tämän ketjun viestin lukumäärän/aiheiden kautta harvinaisen selkeää. Väitän, että suurinosa viesteistä jäisi kirjoittamatta, jos

1) Hallitus kertoisi selkeästi kokonaisstrategian tilanteen hoitamiseksi ->
2) Johtaminen olisi kunnossa ->
3) Olemassaolevat resurssit ja asiantuntijat olisi organisoitu tehokkaasti hoitamaan tilannetta ->
4) Kaikilla olisi selkeä ymmärrys mitä tapahtuu ja luottamus siihen, että asia hoituu

Tälläisistä asioista tulee se ns. Talvisodan-henki l. kaikki ymmärtävät mihin ollaan menossa ja miksi. Varmaan kaikki tietävät sen jutun, jossa NASAn siivoojalta kysyttiin mitä hän tekee työkseen ja hän vastasi: "Olen lähettämässä ihmistä kuulennolle".

Meillä on vielä aikaa korjata tilanne, mutta kello tikittää.
 
Tuo HVK alkaa juttu jutulta kuullostaa loistavalta valtion suojatyöpaikalta. Tittelien perusteella siellä on vaikka minkälaista johtajaa ja erikoisosaajaa. Mutta, kun korona osu tuulettimeen, niin ei tunnu kenelläkään olevan sitä vaadittavaa osaamista. Kirsikkana kakun päällä, homma vedettiin läpi hyväveliverkoston kautta, ilman isoimpia ihmettelyjä.

 
Et ilmeisesti ole käynyt armeijaa tai jotain johtamisen koulutusta, kun vertaukseni ei auennut. Tässä vielä uusi yritys:

Viestini on, että komentoketjun pitää toimia. Se, että komentaja ei ole saanut toimivaa komentoketjua aikaiseksi ja vielä itsepäisesti lisää ketjuun pari ylimääräistä lenkkiä, joilla ei ole mitään ymmärrystä mistään ei ole organisaation vika vaan komentajan. Se, että johtaja puuhastelee tarkoittaa automaattisesti myös sitä, että alaiset alkavat puuhastelemaan.

Kun tuota HVK:n tapausta tutkitaan tarkemmin niin veikkaan, että siellä yritettiin toteuttaa ministerin/hallituksen toiveita ja jossain välissä komentoketju katkesi. Moka mikä moka, mutta johtamalla tälläiset ongelmat ratkeavat kuin itsestään.

Johtaminen ja sen kulttuuri lähtee aina ylimmästä tasosta. Jos capo di tutti capo on paska niin samanlaisia ovat sitten tämän alaisetkin. Johtajien pitää keskittyä johtamiseen ja mahdollistamaan suorien alaistensa parhaat mahdolliset toimintaolosuhteet. Tähän liittyy myös selkeä, suora ja looginen viestintä, joka toteuttaa kaikkein tietämää strategiaa. Poukkoilu, lyhytnäköiset päätökset, yleinen diskuteeraaminen ja pisteiden kerääminen on kriisitilanteissa (no oikeastaan kaikissa tilanteissa) aivan päinvastaista toimintaa, joka tuottaa todella onnettomia lopputulemia.

Nykyisen hallituksen toimintaa ei oikein mitenkään voi kääntää hyväksi - ei vaikka minkäväristen lasien lävitse katselee. Tietysti jos vetäytyy kuplaan ja alkaa keräilemään pisteitä, niin silloin voi hiukan helpottaa omaa oloa ja toistella, että kaikki hyvin. Toisten syyttäminen omista virheistä on myös hyvin toimivaksi todettu tapa.

Ei ole sattumaa, että johtajia ei kaikista tule ja jotkut ovat vaan selkeästi parempia johtajia kuin toiset. Tämä näkyy esimerkisi yritysmaailmassa siten, että osasta yrityksiä tulee suuryrityksiä ja osa menee konkurssiin.

Osoitus, että parempaa johtamista (ja viestien selkeyttä) tarvitaan, on myös tämän ketjun viestin lukumäärän/aiheiden kautta harvinaisen selkeää. Väitän, että suurinosa viesteistä jäisi kirjoittamatta, jos

1) Hallitus kertoisi selkeästi kokonaisstrategian tilanteen hoitamiseksi ->
2) Johtaminen olisi kunnossa ->
3) Olemassaolevat resurssit ja asiantuntijat olisi organisoitu tehokkaasti hoitamaan tilannetta ->
4) Kaikilla olisi selkeä ymmärrys mitä tapahtuu ja luottamus siihen, että asia hoituu

Tälläisistä asioista tulee se ns. Talvisodan-henki l. kaikki ymmärtävät mihin ollaan menossa ja miksi. Varmaan kaikki tietävät sen jutun, jossa NASAn siivoojalta kysyttiin mitä hän tekee työkseen ja hän vastasi: "Olen lähettämässä ihmistä kuulennolle".

Meillä on vielä aikaa korjata tilanne, mutta kello tikittää.

Olen käynyt armeijan ja ollut myös töissä suurissa ja todella suurissa organisaatioissa. Mutta näillä ei ole varmaan mitään merkitystä, koska selvästi me eletään jossain täysin eri rinnakkaistodellisuuksissa.

Marin on ollut nyt muutaman kuukauden pääministerinä. Olkoon kyseessä sitten maailman paras tai paskin johtaja, niin se ei tuossa ajassa ole luonut kyllä tasan tarkkaan yhtään mitään toimintakulttuuria satojen tuhansien ihmisten organisaatioon. Se kulttuuri on siellä organisaatiossa paljon syvemmällä ja paljon pidemmän prosessin tuloksena. Koitas nyt edes vähän ajatella, mitä kirjoitat.

Se armeijakin toimii ihan samalla tavalla vaikka sinne ylipäälliköksi nimittäisi itse Uuno Turhapuron. Muutaman vuoden nyt ainakin. No Uunon ollessa kyseessä, ehkä vuoden.
 
Viestini on, että komentoketjun pitää toimia. Se, että komentaja ei ole saanut toimivaa komentoketjua aikaiseksi ja vielä itsepäisesti lisää ketjuun pari ylimääräistä lenkkiä, joilla ei ole mitään ymmärrystä mistään ei ole organisaation vika vaan komentajan. Se, että johtaja puuhastelee tarkoittaa automaattisesti myös sitä, että alaiset alkavat puuhastelemaan.

Kun tuota HVK:n tapausta tutkitaan tarkemmin niin veikkaan, että siellä yritettiin toteuttaa ministerin/hallituksen toiveita ja jossain välissä komentoketju katkesi. Moka mikä moka, mutta johtamalla tälläiset ongelmat ratkeavat kuin itsestään.

Eihän tuossa ole kyse komentoketjun katkeamisesta vaan siitä että HVK teki mitä ylempää käskettiin, eli hankkivat lisää suojaimia, mutta sössivät sen toteutuksen. Jos kenraali käskee everstiä valtaamaan jonkun kukkulan ja eversti itse toteaa että paras tapa hoitaa tämä on avoin rynnäkkö avoimella maalla ja homma menee perseelleen niin ei silloin tuossa komentoketju katkennut vaan eversti vaan ei osannut.
*edit*
Komentoketjun katkeaminen olisi ollut sitä että hallitus käskee HVK:ta hankkimaan suojavarusteita ja HVK päätyy ostamaan pari lentokoneellista kondomeja.
 
Et ilmeisesti ole käynyt armeijaa tai jotain johtamisen koulutusta, kun vertaukseni ei auennut. Tässä vielä uusi yritys:

Viestini on, että komentoketjun pitää toimia. Se, että komentaja ei ole saanut toimivaa komentoketjua aikaiseksi ja vielä itsepäisesti lisää ketjuun pari ylimääräistä lenkkiä, joilla ei ole mitään ymmärrystä mistään ei ole organisaation vika vaan komentajan. Se, että johtaja puuhastelee tarkoittaa automaattisesti myös sitä, että alaiset alkavat puuhastelemaan.

Kun tuota HVK:n tapausta tutkitaan tarkemmin niin veikkaan, että siellä yritettiin toteuttaa ministerin/hallituksen toiveita ja jossain välissä komentoketju katkesi. Moka mikä moka, mutta johtamalla tälläiset ongelmat ratkeavat kuin itsestään.

Johtaminen ja sen kulttuuri lähtee aina ylimmästä tasosta. Jos capo di tutti capo on paska niin samanlaisia ovat sitten tämän alaisetkin. Johtajien pitää keskittyä johtamiseen ja mahdollistamaan suorien alaistensa parhaat mahdolliset toimintaolosuhteet. Tähän liittyy myös selkeä, suora ja looginen viestintä, joka toteuttaa kaikkein tietämää strategiaa. Poukkoilu, lyhytnäköiset päätökset, yleinen diskuteeraaminen ja pisteiden kerääminen on kriisitilanteissa (no oikeastaan kaikissa tilanteissa) aivan päinvastaista toimintaa, joka tuottaa todella onnettomia lopputulemia.

Nykyisen hallituksen toimintaa ei oikein mitenkään voi kääntää hyväksi - ei vaikka minkäväristen lasien lävitse katselee. Tietysti jos vetäytyy kuplaan ja alkaa keräilemään pisteitä, niin silloin voi hiukan helpottaa omaa oloa ja toistella, että kaikki hyvin. Toisten syyttäminen omista virheistä on myös hyvin toimivaksi todettu tapa.

Ei ole sattumaa, että johtajia ei kaikista tule ja jotkut ovat vaan selkeästi parempia johtajia kuin toiset. Tämä näkyy esimerkisi yritysmaailmassa siten, että osasta yrityksiä tulee suuryrityksiä ja osa menee konkurssiin.

Osoitus, että parempaa johtamista (ja viestien selkeyttä) tarvitaan, on myös tämän ketjun viestin lukumäärän/aiheiden kautta harvinaisen selkeää. Väitän, että suurinosa viesteistä jäisi kirjoittamatta, jos

1) Hallitus kertoisi selkeästi kokonaisstrategian tilanteen hoitamiseksi ->
2) Johtaminen olisi kunnossa ->
3) Olemassaolevat resurssit ja asiantuntijat olisi organisoitu tehokkaasti hoitamaan tilannetta ->
4) Kaikilla olisi selkeä ymmärrys mitä tapahtuu ja luottamus siihen, että asia hoituu

Tälläisistä asioista tulee se ns. Talvisodan-henki l. kaikki ymmärtävät mihin ollaan menossa ja miksi. Varmaan kaikki tietävät sen jutun, jossa NASAn siivoojalta kysyttiin mitä hän tekee työkseen ja hän vastasi: "Olen lähettämässä ihmistä kuulennolle".
Meillä on vielä aikaa korjata tilanne, mutta kello tikittää.
Noissa meidän poikkeuslaeissa puhdasta komentoketjua pääsee luomaan vain, jos kyseessä on sotatila (oliko myös ydinkatastrofi...).
Pandemiapoikkeusolot ei sitä mahdollista, joten sen vaatiminen nyt on jokseenkin hedelmätöntä suunpieksäntää.

Kokonaan eri asia on sitten se, että valmiuslaki yms. kaipaa kovasti päivitystä. Ja uutta lakia säädettäessä on sitten korjattava näitäkin ongelmia.
Muita tunnettuja puutteita on, että siellä valmiuslainsäädännössä ei ole osattu varautua ns. vihreisiin miehiin (tyyliin Venäjän toiminta Ukrainassa), ei hybridivaikuttamiseen, eikä elektroniseen sodankäyntiin ja häirintään.
 
Ehkä tämän jo kirjoitit, mutta mitä siis pitäisi tehdä toisin? Mikä on kaikkein suurin virhe, jonka hallitus on tehnyt?

Mainitsen kaksi, joita en osaa laittaa järjestykseen:

1)
Olla tekemättä mitään ulkomailta palaavien ihmisten suhteen. Ei mitään tarkastuksia, ei ohjeistuksia, ei karanteeneja. Monille ei mahdollisuutta jäädä pois töistä. Eikä moneen viikkoon oireellisillekaan edes pääsyä koronatesteihin ellei tullut "epidemia-alueelta".

2) täydellinen piittaamattomuus ennakkovarustautumisen kanssa. Ei tiedetty mitään taudin leviämisestä eikä suomen todellisesta varautumistasosta, mutta pidettiin vaan puheita joissa valehdeltiin suoraan että Suomi on erinomaisesti varautunut. Olisi ollut tammikuu ja helmikuu aikaa hankkia niitä maskeja ja testikittejä, mitään ei tehty, kun pää oli "ei koske suomea"-puskassa.


Suomi on selvinnyt tästä pienillä kuolonureilla ihan lähinnä hyvän tuurin (syrjäinen sijainti, ei-sosiaaliset ihmiset) ja ei-valtiollisten toimijoiden (yliopistojen, yksiytyisten yritysten) omien toimien ansioista. Hallituksen sähläämisestä huolimatta.

Todella monet firmat alkoivat siis ajaa työntekijöitään etätöihin jo siinä vaiheessa kun hallitus oli vielä ihan pihalla.
 
Kuten sanoin, on vain sellainen tunne. Mutta jos jotain tarvitsee nimetä, niin olihan esim. tämä tietokatkos siitä, että kenen vastuulla oli ottaa paremmin haltuun ulkomailta palaavat matkustajat, on yksi esimerkki että jotenkin on hukassa asiat. Vasta kun Yle A-studiossa näytti (muistaakseni sen näki joku Viisikostakin tai edes joku "alempiarvoinen" ministeri) että tamperelaiset tjsp. tässä lähtevät julkisella kotiin, Panuko se oli vai mikä se bussifirman nimi, herätti Marinin tehokkaan hallituksen. :facepalm: Mutta ei siitä enempää, sitä lienee pohdittu ihan riittävästi täälläkin (kenen vika se täällä käydyn keskutelun mukaan oli, jos olette johonkin päätyneet?).
Kenestäkään muusta en tiedä, mutta tulipa muuten mieleen yksi syy miksi palikat vähän joka puolella maailmaa tuntuu olevan sekaisin. Yleensä hyvä tapa pysyä kärryillä jostain on mennä aina välillä paikan päälle katsomaan mikä on todellinen meininki, näin pysyy myös ymmärrys siitä kuinka luotettavia raportit on ym.. Mutta nyt tätä on vaikea tehdä sosiaalisen eristämisen takia. Rikkinäiset rakenteet mahdollistavat tässä tilanteessa monenlaisen soheltamisen ja veivaamisen.
 
Eli siis se vähintään puoli miljoonaa ihmistä käy edelleen töissä, autottomat eivät saa ruokaa ja poliisien määrä pitää kymmenkertaistaa. Kuulostaa toimivalta.

Niin ja verotulot valtiolle putoaa nollaan.

Autottomat saavat ruokaa entiseen malliin eikä poliisien määrääkään tarvi lisätä nykyisestä.

Valtion verotulot tosiaan kyykkäävät kuukaudeksi kenties puoleen nykyisestä.

Tuolla tavalla päästään siitä pandemiasta ja sen sulkutoimista pääosin eroon ja parin kuukauden jälkeen sulkutoimet voivat olla nykyistä lievempiä jo.

Toinen vaihtoehto on jatkaa nykyisellään vuoden pari. Silloin ne verotulot ja talous kyykkäävät paljon pahemmin.

Mallia voidaan ottaa myös Ruotsista ja olla tekemättä mitään. Silloin talous kyykkää Suomessa lähes nykyiseen tyyliin kun ihmiset eivät uskalla kuluttaa ja käyttää palveluita ja nysväävät kotona kuolemaa peläten. Tällä malilla saadaan myös kymmeniä tuhansia kuolleita lisää Suomeen.

Siinä on yllä kolme erilaista mallia joista voi valita mieleisensä.
 
Autottomat saavat ruokaa entiseen malliin eikä poliisien määrääkään tarvi lisätä nykyisestä.

Valtion verotulot tosiaan kyykkäävät kuukaudeksi kenties puoleen nykyisestä.

Tuolla tavalla päästään siitä pandemiasta ja sen sulkutoimista pääosin eroon ja parin kuukauden jälkeen sulkutoimet voivat olla nykyistä lievempiä jo.

Toinen vaihtoehto on jatkaa nykyisellään vuoden pari. Silloin ne verotulot ja talous kyykkäävät paljon pahemmin.

Mallia voidaan ottaa myös Ruotsista ja olla tekemättä mitään. Silloin talous kyykkää Suomessa lähes nykyiseen tyyliin kun ihmiset eivät uskalla kuluttaa ja käyttää palveluita ja nysväävät kotona kuolemaa peläten. Tällä malilla saadaan myös kymmeniä tuhansia kuolleita lisää Suomeen.

Siinä on yllä kolme erilaista mallia joista voi valita mieleisensä.

Ja yhtään noista tuskin tullaan näkemään. Nykytilannetta ei jatketa vuotta vaan rajoituksia aletaan kyllä purkaa. Sillä ei ole mitään mullistavaa merkitystä puretaanko niitä rajoituksia näiden toimien jälkeen vai sen kuukauden eristäytymisyrityksen (joka ei riitä mihinkään). Virusta ei saada poistettua kummassakaan tapauksessa, jos erittäin hyvin käy, saadaan pudotettua se esiintyvyys Stetson-Harrison menetelmällä arvioiden tuossa kuukaudessa ehkä puoleen, verrattuna nykyisiin toimiin.

Ja ilman autoa, sä et kanna viikon ruokaa kaupasta perheelle, eikä ne 7000 poliisia valvo tämänkokoista maata edes sinnepäin.
 
Viimeksi muokattu:
Jos pääsiäisen jälkeen saadaan paljon maskeja Lifa Airilta, kotimainen tuotanto polkaistaan käyntiin kuukauden päästä ja muitakin maskeja saadaan hankittua, niin käykös tässä nyt niin, että niitä nyt siten lopulta riittää siihen mihin tämän pandemian aikana pitikin riittää. Pulasta on puhuttu ja sitä on varmasti ollut, mutta jostain niitä nyt on kai saatu kaivettua että tähän asti on pärjätty. Vanhusten kotihoidossa on tainnut olla jotain vajetta ainakin joillakin toimijoilla.
 
Nykytiedon valossa tutkimus on alkanut nopeasti.

Kuulostaa nyt hyvin paljon THL:n tiedotukselta tämä. Mihin perustat näkemyksesi siitä, että vasta-ainetutkimus olisi Suomessa alkanut nopeasti, kun Saksassa on jo tuloksia ja Suomessa vasta lähetetään kirjeitä?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 252
Viestejä
4 491 053
Jäsenet
74 171
Uusin jäsen
äänihaitta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom