Koronavirus SARS-CoV-2 ja sen aiheuttama tauti COVID-19 (Yleinen keskustelu)

Ehkä tämän jo kirjoitit, mutta mitä siis pitäisi tehdä toisin? Mikä on kaikkein suurin virhe, jonka hallitus on tehnyt?

Tälläinen puolivillainen tehdään vähän jotain sinnepäin mutta ei kuitenkaan kunnolla. Joko oikeesti kaikki säppiin italian malliin tai sitten ruotsin malli hyväksyen uhrit. Lisäksi voisi katsoa vähän pidemmälle kun just tähän hetkeen. Jännä nähdä mitä uhreja lopulta tulee kun rahalla ei tunnu olevan mitään väliä. HVKn johtokin varmaan ottanut tämän teesin, mitä muutamasta miljoonasta tässä vaiheessa niuhottaan kun kassa on pohjaton, katellaan sit myöhemmin miten kaikki kustannetaan.
 
Kuten sanoin, on vain sellainen tunne. Mutta jos jotain tarvitsee nimetä, niin olihan esim. tämä tietokatkos siitä, että kenen vastuulla oli ottaa paremmin haltuun ulkomailta palaavat matkustajat, on yksi esimerkki että jotenkin on hukassa asiat.

Ok. Omasta mielestäni muutama huonosti hoidettu asia ei ole tuuliajolla olemista, kun samalla voidaan aika suurella varmuudella todeta, että meillä asiat on hoidettu aikaisemmassa vaiheessa kuin monessa muussa lähimaassa. Eli paljon päättäväisemmin ja vähemmän epäröiden ja enemmän etukenossa. Ei missään nimessä täydellisesti (kuten surullinen maskikauppa, jonka takia HVK:n pomo luultavasti saa potkun perseeseen), mutta toistaiseksi hyvin. Päätökset saatu maaliin nopeammin kuin naapurimaassa, jossa hallitus sai vasta hiljattain sikäläisen poikkeuslain tulille. Täällä se on ollut jo viikkoja voimassa ja käsittely oli hämmentävän nopeaa kun mietitään, että tämä on liberaali länsimaa, jossa yksilön oikeudet ovat kultaa kalliimpia.

Ja hyvästä hoidosta kielii sekin, että oppositio on ollut varsin hiljaa. Pientä motkotusta siellä täällä, mutta pääosin eduskunta on päätösten takana. Ja siis hyvä niin. En usko merkittävästi erilaiseen lopputulokseen, vaikka hallituspohja olisi ollut toinen. Mutta, tämä vain spekulaatiota.
 
En mä oikein tiedä mitä sä nyt haluaisit tehdä. Jos yritetään jotain "täydellistä eristystä" niin niitä riskiryhmäläisiä kuolee hoitolaitoksiin ja koteihin moninkertaisesti tähän Coronaan verrattuna, ja kaupan päälle valtio velkaantuu vielä ihan uudella kertoimella.

Täydellinen eristys on siis sellainen että kaikki muut pistetään kiinni kuin aivan täysin välttämättömät työpaikat. Esimerkiksi joku paperitehdas voisi pyöriä ja sairaalat ja vaikka ruokakaupat olla auki niin että siellä saisi kerran viikossa käydä yksi perheenjäsen ja sisään päästettäisiin vain rajuttu määrä asiakkaita kerralla. Samoin esimerkiksi poliisi olisi töissä ja sähkövoimaloissa porukka yms.

Sitten myös ulkonaliikkumiskielto ja kunnon rangaistukset sen rikkomisesta niin että tuntuu ja pamppua kaupantekijäisiksi.
 
Lähtökohtaisesti on tyhmää puhua "normaalista elämästä" koska jokaisen pitäisi tietää että 2019 ja sitä edeltävään elämäntapaan ei ole mitään paluuta, tuli rokote tänään, ensi vuonna tai ei ollenkaan.

Nyt voittaa ne jotka osaa muuntautua tilanteeseen. Vanhan perään haihattelevat häviää.
Normaaliin elämään palattiin maailmansotienkin jälkeen. En mä nyt oikein keksi mihin tämäkin skenaariointi taas yrittää perustua.
 
Pääministeri Sanna Marin IS:lle: Huoltovarmuuskeskuksen johtaja ei nauti enää luottamustani

Se oli siinä, sai äijä kenkää, kun ei tajunnut erota.
Toivotaan, että se poliisitutkinta alkaa mahdollisimman nopeasti.
Tätä odottelinkin. Ei mikään tilanne voi sallia kriittisen kaman tilaamista aivan keneltä tahansa vaikka kuinka olisi tarve. Tätä on tälläkin palstailla joidenkin ollut hyvin vaikea sisäistää.
Pääministeri Sanna Marinin (sd) mukaan Huoltovarmuuskeskus on menetellyt väärin, kun se ei ole selvittänyt riittävästi niiden tahojen taustoja, keiden kanssa se on asioinut.
 
Täydellinen eristys on siis sellainen että kaikki muut pistetään kiinni kuin aivan täysin välttämättömät työpaikat. Esimerkiksi joku paperitehdas voisi pyöriä ja sairaalat ja vaikka ruokakaupat olla auki niin että siellä saisi kerran viikossa käydä yksi perheenjäsen ja sisään päästettäisiin vain rajuttu määrä asiakkaita kerralla. Samoin esimerkiksi poliisi olisi töissä ja sähkövoimaloissa porukka yms.

Sitten myös ulkonaliikkumiskielto ja kunnon rangaistukset sen rikkomisesta niin että tuntuu ja pamppua kaupantekijäisiksi.

Eli siis se vähintään puoli miljoonaa ihmistä käy edelleen töissä, autottomat eivät saa ruokaa ja poliisien määrä pitää kymmenkertaistaa. Kuulostaa toimivalta.

Niin ja verotulot valtiolle putoaa nollaan.
 
Ongelma tässä tapauksessa oli kyllä se, että HVK ei saanut tätäkään hoidettua, ja ministeriön olisi pitänyt tulla pitämään kädestä. Se siitä luottamuksesta.

Marin jo valitti julkisuudessakin, varmaan aiheesta, että yritä tässä nyt johtaa kun virkamiehet eivät kykene toteuttamaan mitä pyydetään. Tarvii varmasti olla joku poliisiohje, että jotain tapahtuu, virkamieskunnan ajatteluun ei taida mahtua, että toimitaan ylhäältä asetettujen tavaoitteiden mukaan, vaikka joka asiaa ei olisikaan erikseen kirjattu johonkin leimattuun paperiin.

Et ilmeisesti ole käynyt armeijaa tai jotain johtamisen koulutusta, kun vertaukseni ei auennut. Tässä vielä uusi yritys:

Viestini on, että komentoketjun pitää toimia. Se, että komentaja ei ole saanut toimivaa komentoketjua aikaiseksi ja vielä itsepäisesti lisää ketjuun pari ylimääräistä lenkkiä, joilla ei ole mitään ymmärrystä mistään ei ole organisaation vika vaan komentajan. Se, että johtaja puuhastelee tarkoittaa automaattisesti myös sitä, että alaiset alkavat puuhastelemaan.

Kun tuota HVK:n tapausta tutkitaan tarkemmin niin veikkaan, että siellä yritettiin toteuttaa ministerin/hallituksen toiveita ja jossain välissä komentoketju katkesi. Moka mikä moka, mutta johtamalla tälläiset ongelmat ratkeavat kuin itsestään.

Johtaminen ja sen kulttuuri lähtee aina ylimmästä tasosta. Jos capo di tutti capo on paska niin samanlaisia ovat sitten tämän alaisetkin. Johtajien pitää keskittyä johtamiseen ja mahdollistamaan suorien alaistensa parhaat mahdolliset toimintaolosuhteet. Tähän liittyy myös selkeä, suora ja looginen viestintä, joka toteuttaa kaikkein tietämää strategiaa. Poukkoilu, lyhytnäköiset päätökset, yleinen diskuteeraaminen ja pisteiden kerääminen on kriisitilanteissa (no oikeastaan kaikissa tilanteissa) aivan päinvastaista toimintaa, joka tuottaa todella onnettomia lopputulemia.

Nykyisen hallituksen toimintaa ei oikein mitenkään voi kääntää hyväksi - ei vaikka minkäväristen lasien lävitse katselee. Tietysti jos vetäytyy kuplaan ja alkaa keräilemään pisteitä, niin silloin voi hiukan helpottaa omaa oloa ja toistella, että kaikki hyvin. Toisten syyttäminen omista virheistä on myös hyvin toimivaksi todettu tapa.

Ei ole sattumaa, että johtajia ei kaikista tule ja jotkut ovat vaan selkeästi parempia johtajia kuin toiset. Tämä näkyy esimerkisi yritysmaailmassa siten, että osasta yrityksiä tulee suuryrityksiä ja osa menee konkurssiin.

Osoitus, että parempaa johtamista (ja viestien selkeyttä) tarvitaan, on myös tämän ketjun viestin lukumäärän/aiheiden kautta harvinaisen selkeää. Väitän, että suurinosa viesteistä jäisi kirjoittamatta, jos

1) Hallitus kertoisi selkeästi kokonaisstrategian tilanteen hoitamiseksi ->
2) Johtaminen olisi kunnossa ->
3) Olemassaolevat resurssit ja asiantuntijat olisi organisoitu tehokkaasti hoitamaan tilannetta ->
4) Kaikilla olisi selkeä ymmärrys mitä tapahtuu ja luottamus siihen, että asia hoituu

Tälläisistä asioista tulee se ns. Talvisodan-henki l. kaikki ymmärtävät mihin ollaan menossa ja miksi. Varmaan kaikki tietävät sen jutun, jossa NASAn siivoojalta kysyttiin mitä hän tekee työkseen ja hän vastasi: "Olen lähettämässä ihmistä kuulennolle".

Meillä on vielä aikaa korjata tilanne, mutta kello tikittää.
 
Tuo HVK alkaa juttu jutulta kuullostaa loistavalta valtion suojatyöpaikalta. Tittelien perusteella siellä on vaikka minkälaista johtajaa ja erikoisosaajaa. Mutta, kun korona osu tuulettimeen, niin ei tunnu kenelläkään olevan sitä vaadittavaa osaamista. Kirsikkana kakun päällä, homma vedettiin läpi hyväveliverkoston kautta, ilman isoimpia ihmettelyjä.

 
Et ilmeisesti ole käynyt armeijaa tai jotain johtamisen koulutusta, kun vertaukseni ei auennut. Tässä vielä uusi yritys:

Viestini on, että komentoketjun pitää toimia. Se, että komentaja ei ole saanut toimivaa komentoketjua aikaiseksi ja vielä itsepäisesti lisää ketjuun pari ylimääräistä lenkkiä, joilla ei ole mitään ymmärrystä mistään ei ole organisaation vika vaan komentajan. Se, että johtaja puuhastelee tarkoittaa automaattisesti myös sitä, että alaiset alkavat puuhastelemaan.

Kun tuota HVK:n tapausta tutkitaan tarkemmin niin veikkaan, että siellä yritettiin toteuttaa ministerin/hallituksen toiveita ja jossain välissä komentoketju katkesi. Moka mikä moka, mutta johtamalla tälläiset ongelmat ratkeavat kuin itsestään.

Johtaminen ja sen kulttuuri lähtee aina ylimmästä tasosta. Jos capo di tutti capo on paska niin samanlaisia ovat sitten tämän alaisetkin. Johtajien pitää keskittyä johtamiseen ja mahdollistamaan suorien alaistensa parhaat mahdolliset toimintaolosuhteet. Tähän liittyy myös selkeä, suora ja looginen viestintä, joka toteuttaa kaikkein tietämää strategiaa. Poukkoilu, lyhytnäköiset päätökset, yleinen diskuteeraaminen ja pisteiden kerääminen on kriisitilanteissa (no oikeastaan kaikissa tilanteissa) aivan päinvastaista toimintaa, joka tuottaa todella onnettomia lopputulemia.

Nykyisen hallituksen toimintaa ei oikein mitenkään voi kääntää hyväksi - ei vaikka minkäväristen lasien lävitse katselee. Tietysti jos vetäytyy kuplaan ja alkaa keräilemään pisteitä, niin silloin voi hiukan helpottaa omaa oloa ja toistella, että kaikki hyvin. Toisten syyttäminen omista virheistä on myös hyvin toimivaksi todettu tapa.

Ei ole sattumaa, että johtajia ei kaikista tule ja jotkut ovat vaan selkeästi parempia johtajia kuin toiset. Tämä näkyy esimerkisi yritysmaailmassa siten, että osasta yrityksiä tulee suuryrityksiä ja osa menee konkurssiin.

Osoitus, että parempaa johtamista (ja viestien selkeyttä) tarvitaan, on myös tämän ketjun viestin lukumäärän/aiheiden kautta harvinaisen selkeää. Väitän, että suurinosa viesteistä jäisi kirjoittamatta, jos

1) Hallitus kertoisi selkeästi kokonaisstrategian tilanteen hoitamiseksi ->
2) Johtaminen olisi kunnossa ->
3) Olemassaolevat resurssit ja asiantuntijat olisi organisoitu tehokkaasti hoitamaan tilannetta ->
4) Kaikilla olisi selkeä ymmärrys mitä tapahtuu ja luottamus siihen, että asia hoituu

Tälläisistä asioista tulee se ns. Talvisodan-henki l. kaikki ymmärtävät mihin ollaan menossa ja miksi. Varmaan kaikki tietävät sen jutun, jossa NASAn siivoojalta kysyttiin mitä hän tekee työkseen ja hän vastasi: "Olen lähettämässä ihmistä kuulennolle".

Meillä on vielä aikaa korjata tilanne, mutta kello tikittää.

Olen käynyt armeijan ja ollut myös töissä suurissa ja todella suurissa organisaatioissa. Mutta näillä ei ole varmaan mitään merkitystä, koska selvästi me eletään jossain täysin eri rinnakkaistodellisuuksissa.

Marin on ollut nyt muutaman kuukauden pääministerinä. Olkoon kyseessä sitten maailman paras tai paskin johtaja, niin se ei tuossa ajassa ole luonut kyllä tasan tarkkaan yhtään mitään toimintakulttuuria satojen tuhansien ihmisten organisaatioon. Se kulttuuri on siellä organisaatiossa paljon syvemmällä ja paljon pidemmän prosessin tuloksena. Koitas nyt edes vähän ajatella, mitä kirjoitat.

Se armeijakin toimii ihan samalla tavalla vaikka sinne ylipäälliköksi nimittäisi itse Uuno Turhapuron. Muutaman vuoden nyt ainakin. No Uunon ollessa kyseessä, ehkä vuoden.
 
Viestini on, että komentoketjun pitää toimia. Se, että komentaja ei ole saanut toimivaa komentoketjua aikaiseksi ja vielä itsepäisesti lisää ketjuun pari ylimääräistä lenkkiä, joilla ei ole mitään ymmärrystä mistään ei ole organisaation vika vaan komentajan. Se, että johtaja puuhastelee tarkoittaa automaattisesti myös sitä, että alaiset alkavat puuhastelemaan.

Kun tuota HVK:n tapausta tutkitaan tarkemmin niin veikkaan, että siellä yritettiin toteuttaa ministerin/hallituksen toiveita ja jossain välissä komentoketju katkesi. Moka mikä moka, mutta johtamalla tälläiset ongelmat ratkeavat kuin itsestään.

Eihän tuossa ole kyse komentoketjun katkeamisesta vaan siitä että HVK teki mitä ylempää käskettiin, eli hankkivat lisää suojaimia, mutta sössivät sen toteutuksen. Jos kenraali käskee everstiä valtaamaan jonkun kukkulan ja eversti itse toteaa että paras tapa hoitaa tämä on avoin rynnäkkö avoimella maalla ja homma menee perseelleen niin ei silloin tuossa komentoketju katkennut vaan eversti vaan ei osannut.
*edit*
Komentoketjun katkeaminen olisi ollut sitä että hallitus käskee HVK:ta hankkimaan suojavarusteita ja HVK päätyy ostamaan pari lentokoneellista kondomeja.
 
Et ilmeisesti ole käynyt armeijaa tai jotain johtamisen koulutusta, kun vertaukseni ei auennut. Tässä vielä uusi yritys:

Viestini on, että komentoketjun pitää toimia. Se, että komentaja ei ole saanut toimivaa komentoketjua aikaiseksi ja vielä itsepäisesti lisää ketjuun pari ylimääräistä lenkkiä, joilla ei ole mitään ymmärrystä mistään ei ole organisaation vika vaan komentajan. Se, että johtaja puuhastelee tarkoittaa automaattisesti myös sitä, että alaiset alkavat puuhastelemaan.

Kun tuota HVK:n tapausta tutkitaan tarkemmin niin veikkaan, että siellä yritettiin toteuttaa ministerin/hallituksen toiveita ja jossain välissä komentoketju katkesi. Moka mikä moka, mutta johtamalla tälläiset ongelmat ratkeavat kuin itsestään.

Johtaminen ja sen kulttuuri lähtee aina ylimmästä tasosta. Jos capo di tutti capo on paska niin samanlaisia ovat sitten tämän alaisetkin. Johtajien pitää keskittyä johtamiseen ja mahdollistamaan suorien alaistensa parhaat mahdolliset toimintaolosuhteet. Tähän liittyy myös selkeä, suora ja looginen viestintä, joka toteuttaa kaikkein tietämää strategiaa. Poukkoilu, lyhytnäköiset päätökset, yleinen diskuteeraaminen ja pisteiden kerääminen on kriisitilanteissa (no oikeastaan kaikissa tilanteissa) aivan päinvastaista toimintaa, joka tuottaa todella onnettomia lopputulemia.

Nykyisen hallituksen toimintaa ei oikein mitenkään voi kääntää hyväksi - ei vaikka minkäväristen lasien lävitse katselee. Tietysti jos vetäytyy kuplaan ja alkaa keräilemään pisteitä, niin silloin voi hiukan helpottaa omaa oloa ja toistella, että kaikki hyvin. Toisten syyttäminen omista virheistä on myös hyvin toimivaksi todettu tapa.

Ei ole sattumaa, että johtajia ei kaikista tule ja jotkut ovat vaan selkeästi parempia johtajia kuin toiset. Tämä näkyy esimerkisi yritysmaailmassa siten, että osasta yrityksiä tulee suuryrityksiä ja osa menee konkurssiin.

Osoitus, että parempaa johtamista (ja viestien selkeyttä) tarvitaan, on myös tämän ketjun viestin lukumäärän/aiheiden kautta harvinaisen selkeää. Väitän, että suurinosa viesteistä jäisi kirjoittamatta, jos

1) Hallitus kertoisi selkeästi kokonaisstrategian tilanteen hoitamiseksi ->
2) Johtaminen olisi kunnossa ->
3) Olemassaolevat resurssit ja asiantuntijat olisi organisoitu tehokkaasti hoitamaan tilannetta ->
4) Kaikilla olisi selkeä ymmärrys mitä tapahtuu ja luottamus siihen, että asia hoituu

Tälläisistä asioista tulee se ns. Talvisodan-henki l. kaikki ymmärtävät mihin ollaan menossa ja miksi. Varmaan kaikki tietävät sen jutun, jossa NASAn siivoojalta kysyttiin mitä hän tekee työkseen ja hän vastasi: "Olen lähettämässä ihmistä kuulennolle".
Meillä on vielä aikaa korjata tilanne, mutta kello tikittää.
Noissa meidän poikkeuslaeissa puhdasta komentoketjua pääsee luomaan vain, jos kyseessä on sotatila (oliko myös ydinkatastrofi...).
Pandemiapoikkeusolot ei sitä mahdollista, joten sen vaatiminen nyt on jokseenkin hedelmätöntä suunpieksäntää.

Kokonaan eri asia on sitten se, että valmiuslaki yms. kaipaa kovasti päivitystä. Ja uutta lakia säädettäessä on sitten korjattava näitäkin ongelmia.
Muita tunnettuja puutteita on, että siellä valmiuslainsäädännössä ei ole osattu varautua ns. vihreisiin miehiin (tyyliin Venäjän toiminta Ukrainassa), ei hybridivaikuttamiseen, eikä elektroniseen sodankäyntiin ja häirintään.
 
Ehkä tämän jo kirjoitit, mutta mitä siis pitäisi tehdä toisin? Mikä on kaikkein suurin virhe, jonka hallitus on tehnyt?

Mainitsen kaksi, joita en osaa laittaa järjestykseen:

1)
Olla tekemättä mitään ulkomailta palaavien ihmisten suhteen. Ei mitään tarkastuksia, ei ohjeistuksia, ei karanteeneja. Monille ei mahdollisuutta jäädä pois töistä. Eikä moneen viikkoon oireellisillekaan edes pääsyä koronatesteihin ellei tullut "epidemia-alueelta".

2) täydellinen piittaamattomuus ennakkovarustautumisen kanssa. Ei tiedetty mitään taudin leviämisestä eikä suomen todellisesta varautumistasosta, mutta pidettiin vaan puheita joissa valehdeltiin suoraan että Suomi on erinomaisesti varautunut. Olisi ollut tammikuu ja helmikuu aikaa hankkia niitä maskeja ja testikittejä, mitään ei tehty, kun pää oli "ei koske suomea"-puskassa.


Suomi on selvinnyt tästä pienillä kuolonureilla ihan lähinnä hyvän tuurin (syrjäinen sijainti, ei-sosiaaliset ihmiset) ja ei-valtiollisten toimijoiden (yliopistojen, yksiytyisten yritysten) omien toimien ansioista. Hallituksen sähläämisestä huolimatta.

Todella monet firmat alkoivat siis ajaa työntekijöitään etätöihin jo siinä vaiheessa kun hallitus oli vielä ihan pihalla.
 
Kuten sanoin, on vain sellainen tunne. Mutta jos jotain tarvitsee nimetä, niin olihan esim. tämä tietokatkos siitä, että kenen vastuulla oli ottaa paremmin haltuun ulkomailta palaavat matkustajat, on yksi esimerkki että jotenkin on hukassa asiat. Vasta kun Yle A-studiossa näytti (muistaakseni sen näki joku Viisikostakin tai edes joku "alempiarvoinen" ministeri) että tamperelaiset tjsp. tässä lähtevät julkisella kotiin, Panuko se oli vai mikä se bussifirman nimi, herätti Marinin tehokkaan hallituksen. :facepalm: Mutta ei siitä enempää, sitä lienee pohdittu ihan riittävästi täälläkin (kenen vika se täällä käydyn keskutelun mukaan oli, jos olette johonkin päätyneet?).
Kenestäkään muusta en tiedä, mutta tulipa muuten mieleen yksi syy miksi palikat vähän joka puolella maailmaa tuntuu olevan sekaisin. Yleensä hyvä tapa pysyä kärryillä jostain on mennä aina välillä paikan päälle katsomaan mikä on todellinen meininki, näin pysyy myös ymmärrys siitä kuinka luotettavia raportit on ym.. Mutta nyt tätä on vaikea tehdä sosiaalisen eristämisen takia. Rikkinäiset rakenteet mahdollistavat tässä tilanteessa monenlaisen soheltamisen ja veivaamisen.
 
Eli siis se vähintään puoli miljoonaa ihmistä käy edelleen töissä, autottomat eivät saa ruokaa ja poliisien määrä pitää kymmenkertaistaa. Kuulostaa toimivalta.

Niin ja verotulot valtiolle putoaa nollaan.

Autottomat saavat ruokaa entiseen malliin eikä poliisien määrääkään tarvi lisätä nykyisestä.

Valtion verotulot tosiaan kyykkäävät kuukaudeksi kenties puoleen nykyisestä.

Tuolla tavalla päästään siitä pandemiasta ja sen sulkutoimista pääosin eroon ja parin kuukauden jälkeen sulkutoimet voivat olla nykyistä lievempiä jo.

Toinen vaihtoehto on jatkaa nykyisellään vuoden pari. Silloin ne verotulot ja talous kyykkäävät paljon pahemmin.

Mallia voidaan ottaa myös Ruotsista ja olla tekemättä mitään. Silloin talous kyykkää Suomessa lähes nykyiseen tyyliin kun ihmiset eivät uskalla kuluttaa ja käyttää palveluita ja nysväävät kotona kuolemaa peläten. Tällä malilla saadaan myös kymmeniä tuhansia kuolleita lisää Suomeen.

Siinä on yllä kolme erilaista mallia joista voi valita mieleisensä.
 
Autottomat saavat ruokaa entiseen malliin eikä poliisien määrääkään tarvi lisätä nykyisestä.

Valtion verotulot tosiaan kyykkäävät kuukaudeksi kenties puoleen nykyisestä.

Tuolla tavalla päästään siitä pandemiasta ja sen sulkutoimista pääosin eroon ja parin kuukauden jälkeen sulkutoimet voivat olla nykyistä lievempiä jo.

Toinen vaihtoehto on jatkaa nykyisellään vuoden pari. Silloin ne verotulot ja talous kyykkäävät paljon pahemmin.

Mallia voidaan ottaa myös Ruotsista ja olla tekemättä mitään. Silloin talous kyykkää Suomessa lähes nykyiseen tyyliin kun ihmiset eivät uskalla kuluttaa ja käyttää palveluita ja nysväävät kotona kuolemaa peläten. Tällä malilla saadaan myös kymmeniä tuhansia kuolleita lisää Suomeen.

Siinä on yllä kolme erilaista mallia joista voi valita mieleisensä.

Ja yhtään noista tuskin tullaan näkemään. Nykytilannetta ei jatketa vuotta vaan rajoituksia aletaan kyllä purkaa. Sillä ei ole mitään mullistavaa merkitystä puretaanko niitä rajoituksia näiden toimien jälkeen vai sen kuukauden eristäytymisyrityksen (joka ei riitä mihinkään). Virusta ei saada poistettua kummassakaan tapauksessa, jos erittäin hyvin käy, saadaan pudotettua se esiintyvyys Stetson-Harrison menetelmällä arvioiden tuossa kuukaudessa ehkä puoleen, verrattuna nykyisiin toimiin.

Ja ilman autoa, sä et kanna viikon ruokaa kaupasta perheelle, eikä ne 7000 poliisia valvo tämänkokoista maata edes sinnepäin.
 
Viimeksi muokattu:
Jos pääsiäisen jälkeen saadaan paljon maskeja Lifa Airilta, kotimainen tuotanto polkaistaan käyntiin kuukauden päästä ja muitakin maskeja saadaan hankittua, niin käykös tässä nyt niin, että niitä nyt siten lopulta riittää siihen mihin tämän pandemian aikana pitikin riittää. Pulasta on puhuttu ja sitä on varmasti ollut, mutta jostain niitä nyt on kai saatu kaivettua että tähän asti on pärjätty. Vanhusten kotihoidossa on tainnut olla jotain vajetta ainakin joillakin toimijoilla.
 
Nykytiedon valossa tutkimus on alkanut nopeasti.

Kuulostaa nyt hyvin paljon THL:n tiedotukselta tämä. Mihin perustat näkemyksesi siitä, että vasta-ainetutkimus olisi Suomessa alkanut nopeasti, kun Saksassa on jo tuloksia ja Suomessa vasta lähetetään kirjeitä?
 
Olen käynyt armeijan ja ollut myös töissä suurissa ja todella suurissa organisaatioissa. Mutta näillä ei ole varmaan mitään merkitystä, koska selvästi me eletään jossain täysin eri rinnakkaistodellisuuksissa.

Marin on ollut nyt muutaman kuukauden pääministerinä. Olkoon kyseessä sitten maailman paras tai paskin johtaja, niin se ei tuossa ajassa ole luonut kyllä tasan tarkkaan yhtään mitään toimintakulttuuria satojen tuhansien ihmisten organisaatioon. Se kulttuuri on siellä organisaatiossa paljon syvemmällä ja paljon pidemmän prosessin tuloksena. Koitas nyt edes vähän ajatella, mitä kirjoitat.

Toisten (tai olosuhteiden/ajan puutteen) syyttäminen omista virheistä on se helpoin tapa väistää vastuuta. Kriisi ei odottele, että kalenterista löytyy aikaa tai sitä, että ehtii orientoitua. Erikoistilanteissa menään aina perusasioiden kautta.

Jätän tämän keskustelun nyt tähän, koska en usko toisen keskustelijan dissaamisen olevan oikea tapa keskustella ja aika selkeästi "me eletään jossain täysin eri rinnakkaistodellisuuksissa.", joissa on ihan erilaiset käyttäytymissäännöt.
 
Teki tällä hetkellä minkälaisen hienon strategian tahansa niin sillä on saman verran virkaa kuin Nokian Meego/Meltemi strategialla. Ei tästä ole niin paljon tietoa, että voitaisiin sanoa, että tehdään näin niin käy näin.

Tämän vuoksi tämänhetkisen strategian pitäisi olla tiedon hankkiminen mahdollisimman nopeasti. Eipä näytä olevan, kun vasta-ainetestaustakin puuhaillaan niin, että tuloksia on ehkä kuun loppupuolella valmiina.
 
Kuulostaa nyt hyvin paljon THL:n tiedotukselta tämä. Mihin perustat näkemyksesi siitä, että vasta-ainetutkimus olisi Suomessa alkanut nopeasti, kun Saksassa on jo tuloksia ja Suomessa vasta lähetetään kirjeitä?

No pitää ottaa huomioon se että kuinka pitkällä epidemia on kussakin maassa. Vasta-aine tutkimukset ovat hyödyllisiä vasta sitten kun merkittävä osa kansasta on sairastanut taudin. Saksassa on nyt melkein kolme kertaa enemmän todettuja tartuntoja väkilukuun suhteutettuna kuin Suomessa.

*edit*
Kuten myös kuolemia ja "serious / critical" kategorian sairaalatapauksia.
 
Viimeksi muokattu:
Miksi muuten tällaisen raskaan sarjan Huoltovarmuuskeskuksen pitää olla Ytimessä? Eikö luonnollinen paikka olisi jossain Keravalla muun logistiikan kanssa?
 
Sääi, että tulevaisuuden ennustaminen on niin vaikeaa....

Näin ne velkakierteessä olevatkin varmaan ajattelee, eihän sitä tiedä jos lotosta tulee voitto joskus ja saa kaikki kuitattua mäelle. Eletään hetkessä ja mietitään sitten myöhemmin.

Ihmetyttää kyllä että tälläistä pandemiaskenaarioita ei ole ilmeisesti missään THLssä tai muuallakaan valtiojohdossa mietitty tai mallinnettu yhtään aiemmin proaktiivisesti, vai onkohan ollut niin epätodennäköinen skenaario vaikka pari noita on lähellä ollutkin. Mikähän lie olisi oikea valmius sotatilaan, loppuukohan ammukset jo ekaan päivään...
 
Se nyt on vain niin, ettei yhdelläkään maalla ole olemassa toistaiseksi varsinaista exit-strategiaa ja joka maa joutuu toimimaan osittain lonkalta, koska nykyisenlaista tilannetta ei koskaan ole ollut. Ajatuksia erilaisista strategioista varmaankin on, mutta yhtäkään ei käytännössä ole, eikä ole voitu vielä testata. Lisäksi elämme globalisaation myötä maailmassa, jossa kaikkien maiden toiminta vaikuttaa käytännössä jollain tasolla toisiinsa, eikä Suomi voi minkäänlaista täysin toisista riippumatonta exit-strategiaa tehdäkään.

Norjassa strategia on tukahduttaminen, Etelä-Koreassa tukahduttaminen, Ruotsissa laumasuoja, Kanadassa rajoitukset rokotteeseen asti, Saksassa rajoitukset rokotteeseen asti. Strategioita siis on ja ihan julkilausuttunakin.

Suomi voi tehdä muista riippumattoman valinnan strategiastaan, koska rajan ylityksen ehdoksi voidaan laittaa karanteeni ja testaus. Tämän vuoksi Suomi voi olla erillinen saareke.
 
Marin on ollut nyt muutaman kuukauden pääministerinä. Olkoon kyseessä sitten maailman paras tai paskin johtaja, niin se ei tuossa ajassa ole luonut kyllä tasan tarkkaan yhtään mitään toimintakulttuuria satojen tuhansien ihmisten organisaatioon. Se kulttuuri on siellä organisaatiossa paljon syvemmällä ja paljon pidemmän prosessin tuloksena. Koitas nyt edes vähän ajatella, mitä kirjoitat.
Ehkä tämän takia pääministerinä olisi hyvä olla joku vähän kokeneempi(?), jonka ei välttämättä tarvitsisi pestin saatuaan opiskella näitä asioita.
 
Pitää, mutta ministeritasolla ei pitäisi esittää tietämätöntä siitä mitä alaiset häärää, levittää väärää tietoa koska ei ole tajuttu selvittää asioita ja sen jälkeen syytellä alaisiaan. Voisihan sen Harakan myös laittaa pihalle kun käsittääkseni nimitti pätevät kaverit sinne HVK:lle. Marinin hyökkäys myös kunnille jne. osoitti harkintakyvyn puutetta ja huonoa johtajuutta.
Kyllähän tuo HVK:n toimitusjohtaja on vastuullinen kaikista noista alaistensa tekemistä ostoista.
Omalla työnantajallani (Pörssiyritys, +1000 työntekijää) tuon tason (5M€) ostoihin ei välttämättä riitä toimitusjohtajan prokurakaan, vaan menee todennäköisesti yhtiön hallituksen päätettäväksi. Ja välissä on ostajaa, kontroleria, luotonvalvontaa ja ties mitä aika joukko.
Jos tuollla HVK:ssa on joku erityisasiantuntija ostanut pelkästään vaikka osastopäällikön päätöksellä jostakin kemikaliosta 5 miljoonalla vessapaperia, eikä toimitusjohtaja ole ollut tietoinen asiassta (ja allekirjoittanut ostosopimusta), niin pitäisi varmaan koko puljun kirjanpito tarkistaa.
Saattapi olla, että kampaviinerit ovat maksaneet 10€/kpl, mutta henkilökunnan virkistystiimile on 'lahjoitettu' vaikkapa 30 kpl. kuntosalikortteja tms.

Mutta eiköhän sen HVK:n toimitusjohtajan nimi löydy noidenkin ostomääräysten allekirjoituksista.
 
Todella monet firmat alkoivat siis ajaa työntekijöitään etätöihin jo siinä vaiheessa kun hallitus oli vielä ihan pihalla.
Itse työskentelen public-private yrityksessä ja valtion puolelta meille ainakin esitettiin toive (tulkitaan käsky) koko puljun nopeasta siirtymisestä etätyöhön (mahdollisuuksien mukaan) todella aikaisessa vaiheessa, esim. reagoimme paljon suht aikaisin reagoinutta paikallista yliopistoa nopeammin.
Samoin matkoilta vedettiin todella nopeasti väki Suomeen ja ohjeistettiin niille karanteenit.

Mutta valtionkin eri puljuilla on erilaisia nopeuksia. Parempi puolisko, joka on työssä eräässä erillislaitoksessa, pääsi etätyöhön vasta pari viikkoa sitten. Piti ensin odottaa päätöstä, sitten vielä toista viikkoa, että saivat sille puhelinliittymän, puhelimen, toisen telakan (työpisteellä olevaa ei saanut ottaa) ja pari monitoria yms. hankittua kokopäiväistä etätyötä varten. Siis puljun huomattavan kankeat prosessit oli se hidaste tässä, periaatepäätös oli sielläkin tehty ajoissa.
 
Olen käynyt armeijan ja ollut myös töissä suurissa ja todella suurissa organisaatioissa. Mutta näillä ei ole varmaan mitään merkitystä, koska selvästi me eletään jossain täysin eri rinnakkaistodellisuuksissa.

Marin on ollut nyt muutaman kuukauden pääministerinä. Olkoon kyseessä sitten maailman paras tai paskin johtaja, niin se ei tuossa ajassa ole luonut kyllä tasan tarkkaan yhtään mitään toimintakulttuuria satojen tuhansien ihmisten organisaatioon. Se kulttuuri on siellä organisaatiossa paljon syvemmällä ja paljon pidemmän prosessin tuloksena. Koitas nyt edes vähän ajatella, mitä kirjoitat.

Se armeijakin toimii ihan samalla tavalla vaikka sinne ylipäälliköksi nimittäisi itse Uuno Turhapuron. Muutaman vuoden nyt ainakin. No Uunon ollessa kyseessä, ehkä vuoden.
Aika huolestuttavalta kuulostaa, jos uusi "pomo" ei tutustu riittävällä tarkkuudella organisaation rakenteeseen ja toimintamalleihin aloittaessaan tehtäväänsä. Marinin tapauksessa on vielä armeija avustajia, niin mitä ihmettä ne siellä sitten tekevät?
 
Eikö loogisesti voisi ajatella että jos löytyy vähän vasta-aineita, tulisi tauti vähän lievempänä ja paljon vasta-aineita niin paljon lievempänä.
Tai voisi olettaa, että ko henkilöillä on joku muu syy: Tauti ei joko tarttunut kunnolla ja / tai hävisi pois ilman vasta-aine tarvetta. Ihan yhtähyvin niin voi käydä uudelleenkin. Tosin se pitäisi katsoa, löytyykö ko henkilöistä sitten esim virusta. Jos löytyy, niin miksei se reagoi?
 
Näin ne velkakierteessä olevatkin varmaan ajattelee, eihän sitä tiedä jos lotosta tulee voitto joskus ja saa kaikki kuitattua mäelle. Eletään hetkessä ja mietitään sitten myöhemmin.

Lottoaminen ei oikein liity tähän. Se on pelkkää tyhmyyttä kun ei odotusarvon käsite ole tuttu. Tai sitten se on juuri ennustamista, vaikka ei tajuta, ettei voida ennustaa. Pandemian suhteen mielestäni on katsottu tulevaisuuten miettimällä eri skenaarioita, miten tauti voisi kehittyä joillain eri alkuoletuksilla muiden maiden tilanteen pohjalta.

Ihmetyttää kyllä että tälläistä pandemiaskenaarioita ei ole ilmeisesti missään THLssä tai muuallakaan valtiojohdossa mietitty tai mallinnettu yhtään aiemmin proaktiivisesti, vai onkohan ollut niin epätodennäköinen skenaario vaikka pari noita on lähellä ollutkin. Mikähän lie olisi oikea valmius sotatilaan, loppuukohan ammukset jo ekaan päivään...

Käsittääkseni on pandemiaskenaarioihin varauduttu. (Lue: on varauduttu, voisi varmasti varautua vielä paremminkin. Mutta ei ole mikään täysin varautumaton tilanne.)

Varautuminen liittyy aina aiempaan kokemukseen plus hattuvakio. Esim. Suomi on varautunut pandemiaan, varautunut tyypilliseen sotaan. Mutta Suomi tuskin on varautunut siihen, jos avaruuden muukalaiset tulevat ilmakehään ja imevät sen pois. Tai ei olla varauduttu siihen, että tekoäly valtaa kaikki maailman kodinkoneet ja alkaa tapaa ihmisiä. Kaikkeen ei voi varautua, enkä itse nauraisi hallituksille, jos nyt jompi kumpi näistä jälkimmäisistä realisoituisi. Ensi kerralla sitten tajutaan varautua laittamalla happea enenmmän talteen.
 
Näin ne velkakierteessä olevatkin varmaan ajattelee, eihän sitä tiedä jos lotosta tulee voitto joskus ja saa kaikki kuitattua mäelle. Eletään hetkessä ja mietitään sitten myöhemmin.

Ihmetyttää kyllä että tälläistä pandemiaskenaarioita ei ole ilmeisesti missään THLssä tai muuallakaan valtiojohdossa mietitty tai mallinnettu yhtään aiemmin proaktiivisesti, vai onkohan ollut niin epätodennäköinen skenaario vaikka pari noita on lähellä ollutkin. Mikähän lie olisi oikea valmius sotatilaan, loppuukohan ammukset jo ekaan päivään...
On mallinnettu. On ihan Pandemiasuunnitelma influensssa varten vuodelta 2012, ja se olisi ollut päivitettävänä juuri keväällä 2020. Sitä on myös noudatettu.
Ongelma on enemmänkin, että edellisen hallituksen leikkausten vuoksi suunnitelma jätettiin ko. aikana päivittämättä. Ja aihealueen henkilöstöä mm. THL:sta irtisanottiin, sekä ajettiin tutkimusresursseja alas.
 
Tai voisi olettaa, että ko henkilöillä on joku muu syy: Tauti ei joko tarttunut kunnolla ja / tai hävisi pois ilman vasta-aine tarvetta. Ihan yhtähyvin niin voi käydä uudelleenkin. Tosin se pitäisi katsoa, löytyykö ko henkilöistä sitten esim virusta. Jos löytyy, niin miksei se reagoi?

Jos niitä vasta-aineita löytyy niin siloin taudin on pitänyt jyllätä jonkin aikaa kehossa ennenkuin se on nujerrettu ja antigeeni on tunnistettu sekä immuniteetti on siihen reagoinut. Tällöin vasta-aineita voidaan tarvittaessa tuottaa lisää kun samainen antigeeni tunnistetaan uudelleen ja reagoida siihen.

Maalaisjärjellä ajateltuna, kovemman taudin kokeneella vasta-aineita on luonnollisesti enemmän verenkierrossa pyörimässä kuin lievän taudin koska virusmäärätkin ovat eri luokassa. Kummallakin kuitenkin pitäisi olla kapasiteetti tällöin tuottaa tarpeen mukaan vasta-aineita. Tähän viittaava tutkimus oli, että vanhemmalla ikäluokalla oli vasta-aineita enemmän kehossa kuin sitten nuoremmilla joka korreloi mahdollisesti taudin kestoon ja vakavuuteen. Mutta kuten monestikin... odotellaan lisää tutkimuksia :)
 

Noita lukuja kun katsoo n. 1700 Uudellamaalla / 1000 muualla, niin tulee väkisin mieleen, että jos vain pistetään se Uusimaa säppiin ja puretaan rajoituksia muualla missä asutus on harvempaa. Säästäisi valtio pitkän pennin.

Tätä ei toki tulla ikinä esittämään koska, oikeudet, tasa-arvo ja itq ja parq.
HUS:in alueella eilen 77 tartuntaa. Muu suomi 87kpl. Olisi parempi jos maalaiset eivät tulisi tänne tartuttamaan kansalaisia.
Eli asiaa voidaan katsoa monelta kantilta. Täällä pörrää ihmisä töissä uudenmaan ulkopuolelta ja päinvastoin.
Koko suomi säppiin 2 viikoksi, niin eiköhän saada virus pysäytettyä.
 
Olen n. 10 sivua jäljessä tässä ketjussa eli en ole lukenut viimeisimpiä viestejä enkä tiedä onko ollut puhetta,

mutta kun nuo Kiinasta tuodut suojaimet oli kuulemma huonoja ja asiaa ei voi huomata ilman laboratoriokokeita niin tuli sellainen ajatus mieleen että olisikohan se ihan mahdotonta että kun Suomesta lähtee lentokone hakemaan tavaraa niin mukana lähtisi muutama asiantunteva laboratoriotyöntekijä ja sitten vuokrattaisiin Kiinassa joku laboratorio vähäksi aikaa (muutama tunti?, päivä?) ja nämä Suomalaiset asiantuntijat voisivat siellä testata satunnaisotannalla suojia ennen kuin niitä aletaan lennättää Suomeen?
 
1)
Olla tekemättä mitään ulkomailta palaavien ihmisten suhteen. Ei mitään tarkastuksia, ei ohjeistuksia, ei karanteeneja. Monille ei mahdollisuutta jäädä pois töistä. Eikä moneen viikkoon oireellisillekaan edes pääsyä koronatesteihin ellei tullut "epidemia-alueelta".

Eiköstä ohjeistuksia ollut, eli pysykää kotona jos on sairauden oireita. Etenkin jos olette käyneet riskialueilla. Se että lentokentillä ei ollut ohjeistusta erikseen oli toki virhe. Muuta ei hallitus tuossa vaiheessa oikein pysty tekemään. Toki ne olisivat voineet antaa vanhan suosituksen että pysykää kotona pari viikkoa jos olette tulleet ulkomailta mutta lopulta tuo on vain suositus ja pätee vain niihin joilla on etätyömahdollisuus. Kaikkien matkoilta tulleiden testaus taaskin olisi ollut ihan mahdotonta, ehkä joku kuumemittaus olisi voitu tehdä ja sitten siitä jatkotutkimuksiin.
 
Karua kuvaa New Yorkista. Ihmisiä haudataan joukkohautoihin.
Kuin Mustan Surman ajoilta (pl. traktori)
1586518488253.png

Mustaa surmaa tai muitakaan ruttoepidemioita ei pohjois-Amerikassa ole ainakaan suurempina epidemioina koskaan ollut, toisin isorokko- ja influenssaepidemiat ovat sielläkin niittäneet väestöä miljoonittain erityisesti alkuperäiskansojen piirissä.
 
Viimeksi muokattu:
Ehkä tämän takia pääministerinä olisi hyvä olla joku vähän kokeneempi(?), jonka ei välttämättä tarvitsisi pestin saatuaan opiskella näitä asioita.
Ei tarvitsisi olla kokeneempi, vaan vähemmän ylpeä. Pitäisi hyväksyä apua, sitä varmasti on tarjottu. Olisi pitänyt nimittää Nyrkki, jossa sitten olisi joku oikeasti kokenut henkilö tekemässä selvät linjaukset. Nyt on vaan iso joukko avustajia, päälliköitä ja asiantuntijoita ilman vastuuta ja johtajaa.
 
No pitää ottaa huomioon se että kuinka pitkällä epidemia on kussakin maassa. Vasta-aine tutkimukset ovat hyödyllisiä vasta sitten kun merkittävä osa kansasta on sairastanut taudin. Saksassa on nyt melkein kolme kertaa enemmän todettuja tartuntoja väkilukuun suhteutettuna kuin Suomessa.

Vasta-ainetutkimuksien tärkein hyöty päätöksenteolle on tieto siitä, kuinka suuri osa väestä on jo sairastanut taudin. Tämä kertoo siitä, onko laumasuojastrategia missään määrin mahdollinen eli mikä on oletettava kuolleisuus, jos laumasuojaa lähdetään hakemaan. Tätä tietoa varten merkittävän osan kansasta ei tarvitse sairastaa tautia, vaan riittää, että saadaan luotettava tieto ja suhteutetaan se kuolleisiin. On toki totta, että jonkin verran sairastavuutta tarvitaan, jotta saadaan riittävän luotettava tieto.

Suomessa on tällä hetkellä THL:n arvioiden mukaan 20-30 x ~2700 = ~54000 - 81000 taudin saanutta. Näistä vasta-aineita pitäisi olla suurimmalla osalla. Olennainen kysymys, johon vasta-ainetutkimuksella saadaan vastaus on se, onko tuo tekijä 20-30 oikealla suuruusluokalla. Jos se onkin todellisuudessa 1000, meillä on hyvät mahdollisuudet käyttää laumasuojastrategiaa. Jos se onkin todellisuudessa 5 (tai 20-30), meillä ei ole mitenkään mahdollisuutta käyttää laumasuojastrategiaa. Tämän eron näkee jo riittävän laajasta tutkimuksesta.
 
HUS:in alueella eilen 77 tartuntaa. Muu suomi 87kpl. Olisi parempi jos maalaiset eivät tulisi tänne tartuttamaan kansalaisia.
Eli asiaa voidaan katsoa monelta kantilta. Täällä pörrää ihmisä töissä uudenmaan ulkopuolelta ja päinvastoin.
Koko suomi säppiin 2 viikoksi, niin eiköhän saada virus pysäytettyä.
Väestöä on myös yli kaksi kertaa enemmän ulkopuolella.
 
Pääministerin työstä on aika harvalla kokemusta. Itse olen hiljaa kiitollinen, että pääministerinä on Marin eikä enää sentään Rinne.
On meillä kuitenkin pienyrittäjämyönteinen hallitus. 5M€ tuosta vaan sinne sun tänne.
Harmi ettei maksettu kotimaisille yrittäjille, kun noista suojainten 90% katteesta olisi jäänyt ehkä jotakin verotettavaksikin.
 
Vasta-ainetutkimuksien tärkein hyöty päätöksenteolle on tieto siitä, kuinka suuri osa väestä on jo sairastanut taudin. Tämä kertoo siitä, onko laumasuojastrategia missään määrin mahdollinen eli mikä on oletettava kuolleisuus, jos laumasuojaa lähdetään hakemaan. Tätä tietoa varten merkittävän osan kansasta ei tarvitse sairastaa tautia, vaan riittää, että saadaan luotettava tieto ja suhteutetaan se kuolleisiin. On toki totta, että jonkin verran sairastavuutta tarvitaan, jotta saadaan riittävän luotettava tieto.

Suomessa on tällä hetkellä THL:n arvioiden mukaan 20-30 x ~2700 = ~54000 - 81000 taudin saanutta. Näistä vasta-aineita pitäisi olla suurimmalla osalla. Olennainen kysymys, johon vasta-ainetutkimuksella saadaan vastaus on se, onko tuo tekijä 20-30 oikealla suuruusluokalla. Jos se onkin todellisuudessa 1000, meillä on hyvät mahdollisuudet käyttää laumasuojastrategiaa. Jos se onkin todellisuudessa 5 (tai 20-30), meillä ei ole mitenkään mahdollisuutta käyttää laumasuojastrategiaa. Tämän eron näkee jo riittävän laajasta tutkimuksesta.

Toki niitä vasta-ainetutkimuksia kannatta tehdä mutta verrataan sitä että koska Suomi aloittaa nuo testit vs koska Saksa aloitti ne niin silloin ei pidä verrata absoluuttista aikaa vaan suhteellista aikaa sen suhteen että missä pisteessä epidemia on. Ja Saksassa se epidemia on paljon edellä Suomea.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
286 053
Viestejä
4 909 378
Jäsenet
79 121
Uusin jäsen
Diskis

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom