Koronavirus SARS-CoV-2 ja sen aiheuttama tauti COVID-19 (Yleinen keskustelu)

Olen käynyt armeijan ja ollut myös töissä suurissa ja todella suurissa organisaatioissa. Mutta näillä ei ole varmaan mitään merkitystä, koska selvästi me eletään jossain täysin eri rinnakkaistodellisuuksissa.

Marin on ollut nyt muutaman kuukauden pääministerinä. Olkoon kyseessä sitten maailman paras tai paskin johtaja, niin se ei tuossa ajassa ole luonut kyllä tasan tarkkaan yhtään mitään toimintakulttuuria satojen tuhansien ihmisten organisaatioon. Se kulttuuri on siellä organisaatiossa paljon syvemmällä ja paljon pidemmän prosessin tuloksena. Koitas nyt edes vähän ajatella, mitä kirjoitat.

Toisten (tai olosuhteiden/ajan puutteen) syyttäminen omista virheistä on se helpoin tapa väistää vastuuta. Kriisi ei odottele, että kalenterista löytyy aikaa tai sitä, että ehtii orientoitua. Erikoistilanteissa menään aina perusasioiden kautta.

Jätän tämän keskustelun nyt tähän, koska en usko toisen keskustelijan dissaamisen olevan oikea tapa keskustella ja aika selkeästi "me eletään jossain täysin eri rinnakkaistodellisuuksissa.", joissa on ihan erilaiset käyttäytymissäännöt.
 
Teki tällä hetkellä minkälaisen hienon strategian tahansa niin sillä on saman verran virkaa kuin Nokian Meego/Meltemi strategialla. Ei tästä ole niin paljon tietoa, että voitaisiin sanoa, että tehdään näin niin käy näin.

Tämän vuoksi tämänhetkisen strategian pitäisi olla tiedon hankkiminen mahdollisimman nopeasti. Eipä näytä olevan, kun vasta-ainetestaustakin puuhaillaan niin, että tuloksia on ehkä kuun loppupuolella valmiina.
 
Kuulostaa nyt hyvin paljon THL:n tiedotukselta tämä. Mihin perustat näkemyksesi siitä, että vasta-ainetutkimus olisi Suomessa alkanut nopeasti, kun Saksassa on jo tuloksia ja Suomessa vasta lähetetään kirjeitä?

No pitää ottaa huomioon se että kuinka pitkällä epidemia on kussakin maassa. Vasta-aine tutkimukset ovat hyödyllisiä vasta sitten kun merkittävä osa kansasta on sairastanut taudin. Saksassa on nyt melkein kolme kertaa enemmän todettuja tartuntoja väkilukuun suhteutettuna kuin Suomessa.

*edit*
Kuten myös kuolemia ja "serious / critical" kategorian sairaalatapauksia.
 
Viimeksi muokattu:
Miksi muuten tällaisen raskaan sarjan Huoltovarmuuskeskuksen pitää olla Ytimessä? Eikö luonnollinen paikka olisi jossain Keravalla muun logistiikan kanssa?
 
Sääi, että tulevaisuuden ennustaminen on niin vaikeaa....

Näin ne velkakierteessä olevatkin varmaan ajattelee, eihän sitä tiedä jos lotosta tulee voitto joskus ja saa kaikki kuitattua mäelle. Eletään hetkessä ja mietitään sitten myöhemmin.

Ihmetyttää kyllä että tälläistä pandemiaskenaarioita ei ole ilmeisesti missään THLssä tai muuallakaan valtiojohdossa mietitty tai mallinnettu yhtään aiemmin proaktiivisesti, vai onkohan ollut niin epätodennäköinen skenaario vaikka pari noita on lähellä ollutkin. Mikähän lie olisi oikea valmius sotatilaan, loppuukohan ammukset jo ekaan päivään...
 
Se nyt on vain niin, ettei yhdelläkään maalla ole olemassa toistaiseksi varsinaista exit-strategiaa ja joka maa joutuu toimimaan osittain lonkalta, koska nykyisenlaista tilannetta ei koskaan ole ollut. Ajatuksia erilaisista strategioista varmaankin on, mutta yhtäkään ei käytännössä ole, eikä ole voitu vielä testata. Lisäksi elämme globalisaation myötä maailmassa, jossa kaikkien maiden toiminta vaikuttaa käytännössä jollain tasolla toisiinsa, eikä Suomi voi minkäänlaista täysin toisista riippumatonta exit-strategiaa tehdäkään.

Norjassa strategia on tukahduttaminen, Etelä-Koreassa tukahduttaminen, Ruotsissa laumasuoja, Kanadassa rajoitukset rokotteeseen asti, Saksassa rajoitukset rokotteeseen asti. Strategioita siis on ja ihan julkilausuttunakin.

Suomi voi tehdä muista riippumattoman valinnan strategiastaan, koska rajan ylityksen ehdoksi voidaan laittaa karanteeni ja testaus. Tämän vuoksi Suomi voi olla erillinen saareke.
 
Marin on ollut nyt muutaman kuukauden pääministerinä. Olkoon kyseessä sitten maailman paras tai paskin johtaja, niin se ei tuossa ajassa ole luonut kyllä tasan tarkkaan yhtään mitään toimintakulttuuria satojen tuhansien ihmisten organisaatioon. Se kulttuuri on siellä organisaatiossa paljon syvemmällä ja paljon pidemmän prosessin tuloksena. Koitas nyt edes vähän ajatella, mitä kirjoitat.
Ehkä tämän takia pääministerinä olisi hyvä olla joku vähän kokeneempi(?), jonka ei välttämättä tarvitsisi pestin saatuaan opiskella näitä asioita.
 
Pitää, mutta ministeritasolla ei pitäisi esittää tietämätöntä siitä mitä alaiset häärää, levittää väärää tietoa koska ei ole tajuttu selvittää asioita ja sen jälkeen syytellä alaisiaan. Voisihan sen Harakan myös laittaa pihalle kun käsittääkseni nimitti pätevät kaverit sinne HVK:lle. Marinin hyökkäys myös kunnille jne. osoitti harkintakyvyn puutetta ja huonoa johtajuutta.
Kyllähän tuo HVK:n toimitusjohtaja on vastuullinen kaikista noista alaistensa tekemistä ostoista.
Omalla työnantajallani (Pörssiyritys, +1000 työntekijää) tuon tason (5M€) ostoihin ei välttämättä riitä toimitusjohtajan prokurakaan, vaan menee todennäköisesti yhtiön hallituksen päätettäväksi. Ja välissä on ostajaa, kontroleria, luotonvalvontaa ja ties mitä aika joukko.
Jos tuollla HVK:ssa on joku erityisasiantuntija ostanut pelkästään vaikka osastopäällikön päätöksellä jostakin kemikaliosta 5 miljoonalla vessapaperia, eikä toimitusjohtaja ole ollut tietoinen asiassta (ja allekirjoittanut ostosopimusta), niin pitäisi varmaan koko puljun kirjanpito tarkistaa.
Saattapi olla, että kampaviinerit ovat maksaneet 10€/kpl, mutta henkilökunnan virkistystiimile on 'lahjoitettu' vaikkapa 30 kpl. kuntosalikortteja tms.

Mutta eiköhän sen HVK:n toimitusjohtajan nimi löydy noidenkin ostomääräysten allekirjoituksista.
 
Todella monet firmat alkoivat siis ajaa työntekijöitään etätöihin jo siinä vaiheessa kun hallitus oli vielä ihan pihalla.
Itse työskentelen public-private yrityksessä ja valtion puolelta meille ainakin esitettiin toive (tulkitaan käsky) koko puljun nopeasta siirtymisestä etätyöhön (mahdollisuuksien mukaan) todella aikaisessa vaiheessa, esim. reagoimme paljon suht aikaisin reagoinutta paikallista yliopistoa nopeammin.
Samoin matkoilta vedettiin todella nopeasti väki Suomeen ja ohjeistettiin niille karanteenit.

Mutta valtionkin eri puljuilla on erilaisia nopeuksia. Parempi puolisko, joka on työssä eräässä erillislaitoksessa, pääsi etätyöhön vasta pari viikkoa sitten. Piti ensin odottaa päätöstä, sitten vielä toista viikkoa, että saivat sille puhelinliittymän, puhelimen, toisen telakan (työpisteellä olevaa ei saanut ottaa) ja pari monitoria yms. hankittua kokopäiväistä etätyötä varten. Siis puljun huomattavan kankeat prosessit oli se hidaste tässä, periaatepäätös oli sielläkin tehty ajoissa.
 
Olen käynyt armeijan ja ollut myös töissä suurissa ja todella suurissa organisaatioissa. Mutta näillä ei ole varmaan mitään merkitystä, koska selvästi me eletään jossain täysin eri rinnakkaistodellisuuksissa.

Marin on ollut nyt muutaman kuukauden pääministerinä. Olkoon kyseessä sitten maailman paras tai paskin johtaja, niin se ei tuossa ajassa ole luonut kyllä tasan tarkkaan yhtään mitään toimintakulttuuria satojen tuhansien ihmisten organisaatioon. Se kulttuuri on siellä organisaatiossa paljon syvemmällä ja paljon pidemmän prosessin tuloksena. Koitas nyt edes vähän ajatella, mitä kirjoitat.

Se armeijakin toimii ihan samalla tavalla vaikka sinne ylipäälliköksi nimittäisi itse Uuno Turhapuron. Muutaman vuoden nyt ainakin. No Uunon ollessa kyseessä, ehkä vuoden.
Aika huolestuttavalta kuulostaa, jos uusi "pomo" ei tutustu riittävällä tarkkuudella organisaation rakenteeseen ja toimintamalleihin aloittaessaan tehtäväänsä. Marinin tapauksessa on vielä armeija avustajia, niin mitä ihmettä ne siellä sitten tekevät?
 
Eikö loogisesti voisi ajatella että jos löytyy vähän vasta-aineita, tulisi tauti vähän lievempänä ja paljon vasta-aineita niin paljon lievempänä.
Tai voisi olettaa, että ko henkilöillä on joku muu syy: Tauti ei joko tarttunut kunnolla ja / tai hävisi pois ilman vasta-aine tarvetta. Ihan yhtähyvin niin voi käydä uudelleenkin. Tosin se pitäisi katsoa, löytyykö ko henkilöistä sitten esim virusta. Jos löytyy, niin miksei se reagoi?
 
Näin ne velkakierteessä olevatkin varmaan ajattelee, eihän sitä tiedä jos lotosta tulee voitto joskus ja saa kaikki kuitattua mäelle. Eletään hetkessä ja mietitään sitten myöhemmin.

Lottoaminen ei oikein liity tähän. Se on pelkkää tyhmyyttä kun ei odotusarvon käsite ole tuttu. Tai sitten se on juuri ennustamista, vaikka ei tajuta, ettei voida ennustaa. Pandemian suhteen mielestäni on katsottu tulevaisuuten miettimällä eri skenaarioita, miten tauti voisi kehittyä joillain eri alkuoletuksilla muiden maiden tilanteen pohjalta.

Ihmetyttää kyllä että tälläistä pandemiaskenaarioita ei ole ilmeisesti missään THLssä tai muuallakaan valtiojohdossa mietitty tai mallinnettu yhtään aiemmin proaktiivisesti, vai onkohan ollut niin epätodennäköinen skenaario vaikka pari noita on lähellä ollutkin. Mikähän lie olisi oikea valmius sotatilaan, loppuukohan ammukset jo ekaan päivään...

Käsittääkseni on pandemiaskenaarioihin varauduttu. (Lue: on varauduttu, voisi varmasti varautua vielä paremminkin. Mutta ei ole mikään täysin varautumaton tilanne.)

Varautuminen liittyy aina aiempaan kokemukseen plus hattuvakio. Esim. Suomi on varautunut pandemiaan, varautunut tyypilliseen sotaan. Mutta Suomi tuskin on varautunut siihen, jos avaruuden muukalaiset tulevat ilmakehään ja imevät sen pois. Tai ei olla varauduttu siihen, että tekoäly valtaa kaikki maailman kodinkoneet ja alkaa tapaa ihmisiä. Kaikkeen ei voi varautua, enkä itse nauraisi hallituksille, jos nyt jompi kumpi näistä jälkimmäisistä realisoituisi. Ensi kerralla sitten tajutaan varautua laittamalla happea enenmmän talteen.
 
Näin ne velkakierteessä olevatkin varmaan ajattelee, eihän sitä tiedä jos lotosta tulee voitto joskus ja saa kaikki kuitattua mäelle. Eletään hetkessä ja mietitään sitten myöhemmin.

Ihmetyttää kyllä että tälläistä pandemiaskenaarioita ei ole ilmeisesti missään THLssä tai muuallakaan valtiojohdossa mietitty tai mallinnettu yhtään aiemmin proaktiivisesti, vai onkohan ollut niin epätodennäköinen skenaario vaikka pari noita on lähellä ollutkin. Mikähän lie olisi oikea valmius sotatilaan, loppuukohan ammukset jo ekaan päivään...
On mallinnettu. On ihan Pandemiasuunnitelma influensssa varten vuodelta 2012, ja se olisi ollut päivitettävänä juuri keväällä 2020. Sitä on myös noudatettu.
Ongelma on enemmänkin, että edellisen hallituksen leikkausten vuoksi suunnitelma jätettiin ko. aikana päivittämättä. Ja aihealueen henkilöstöä mm. THL:sta irtisanottiin, sekä ajettiin tutkimusresursseja alas.
 
Tai voisi olettaa, että ko henkilöillä on joku muu syy: Tauti ei joko tarttunut kunnolla ja / tai hävisi pois ilman vasta-aine tarvetta. Ihan yhtähyvin niin voi käydä uudelleenkin. Tosin se pitäisi katsoa, löytyykö ko henkilöistä sitten esim virusta. Jos löytyy, niin miksei se reagoi?

Jos niitä vasta-aineita löytyy niin siloin taudin on pitänyt jyllätä jonkin aikaa kehossa ennenkuin se on nujerrettu ja antigeeni on tunnistettu sekä immuniteetti on siihen reagoinut. Tällöin vasta-aineita voidaan tarvittaessa tuottaa lisää kun samainen antigeeni tunnistetaan uudelleen ja reagoida siihen.

Maalaisjärjellä ajateltuna, kovemman taudin kokeneella vasta-aineita on luonnollisesti enemmän verenkierrossa pyörimässä kuin lievän taudin koska virusmäärätkin ovat eri luokassa. Kummallakin kuitenkin pitäisi olla kapasiteetti tällöin tuottaa tarpeen mukaan vasta-aineita. Tähän viittaava tutkimus oli, että vanhemmalla ikäluokalla oli vasta-aineita enemmän kehossa kuin sitten nuoremmilla joka korreloi mahdollisesti taudin kestoon ja vakavuuteen. Mutta kuten monestikin... odotellaan lisää tutkimuksia :)
 

Noita lukuja kun katsoo n. 1700 Uudellamaalla / 1000 muualla, niin tulee väkisin mieleen, että jos vain pistetään se Uusimaa säppiin ja puretaan rajoituksia muualla missä asutus on harvempaa. Säästäisi valtio pitkän pennin.

Tätä ei toki tulla ikinä esittämään koska, oikeudet, tasa-arvo ja itq ja parq.
HUS:in alueella eilen 77 tartuntaa. Muu suomi 87kpl. Olisi parempi jos maalaiset eivät tulisi tänne tartuttamaan kansalaisia.
Eli asiaa voidaan katsoa monelta kantilta. Täällä pörrää ihmisä töissä uudenmaan ulkopuolelta ja päinvastoin.
Koko suomi säppiin 2 viikoksi, niin eiköhän saada virus pysäytettyä.
 
Olen n. 10 sivua jäljessä tässä ketjussa eli en ole lukenut viimeisimpiä viestejä enkä tiedä onko ollut puhetta,

mutta kun nuo Kiinasta tuodut suojaimet oli kuulemma huonoja ja asiaa ei voi huomata ilman laboratoriokokeita niin tuli sellainen ajatus mieleen että olisikohan se ihan mahdotonta että kun Suomesta lähtee lentokone hakemaan tavaraa niin mukana lähtisi muutama asiantunteva laboratoriotyöntekijä ja sitten vuokrattaisiin Kiinassa joku laboratorio vähäksi aikaa (muutama tunti?, päivä?) ja nämä Suomalaiset asiantuntijat voisivat siellä testata satunnaisotannalla suojia ennen kuin niitä aletaan lennättää Suomeen?
 
1)
Olla tekemättä mitään ulkomailta palaavien ihmisten suhteen. Ei mitään tarkastuksia, ei ohjeistuksia, ei karanteeneja. Monille ei mahdollisuutta jäädä pois töistä. Eikä moneen viikkoon oireellisillekaan edes pääsyä koronatesteihin ellei tullut "epidemia-alueelta".

Eiköstä ohjeistuksia ollut, eli pysykää kotona jos on sairauden oireita. Etenkin jos olette käyneet riskialueilla. Se että lentokentillä ei ollut ohjeistusta erikseen oli toki virhe. Muuta ei hallitus tuossa vaiheessa oikein pysty tekemään. Toki ne olisivat voineet antaa vanhan suosituksen että pysykää kotona pari viikkoa jos olette tulleet ulkomailta mutta lopulta tuo on vain suositus ja pätee vain niihin joilla on etätyömahdollisuus. Kaikkien matkoilta tulleiden testaus taaskin olisi ollut ihan mahdotonta, ehkä joku kuumemittaus olisi voitu tehdä ja sitten siitä jatkotutkimuksiin.
 
Karua kuvaa New Yorkista. Ihmisiä haudataan joukkohautoihin.
Kuin Mustan Surman ajoilta (pl. traktori)
1586518488253.png

Mustaa surmaa tai muitakaan ruttoepidemioita ei pohjois-Amerikassa ole ainakaan suurempina epidemioina koskaan ollut, toisin isorokko- ja influenssaepidemiat ovat sielläkin niittäneet väestöä miljoonittain erityisesti alkuperäiskansojen piirissä.
 
Viimeksi muokattu:
Ehkä tämän takia pääministerinä olisi hyvä olla joku vähän kokeneempi(?), jonka ei välttämättä tarvitsisi pestin saatuaan opiskella näitä asioita.
Ei tarvitsisi olla kokeneempi, vaan vähemmän ylpeä. Pitäisi hyväksyä apua, sitä varmasti on tarjottu. Olisi pitänyt nimittää Nyrkki, jossa sitten olisi joku oikeasti kokenut henkilö tekemässä selvät linjaukset. Nyt on vaan iso joukko avustajia, päälliköitä ja asiantuntijoita ilman vastuuta ja johtajaa.
 
No pitää ottaa huomioon se että kuinka pitkällä epidemia on kussakin maassa. Vasta-aine tutkimukset ovat hyödyllisiä vasta sitten kun merkittävä osa kansasta on sairastanut taudin. Saksassa on nyt melkein kolme kertaa enemmän todettuja tartuntoja väkilukuun suhteutettuna kuin Suomessa.

Vasta-ainetutkimuksien tärkein hyöty päätöksenteolle on tieto siitä, kuinka suuri osa väestä on jo sairastanut taudin. Tämä kertoo siitä, onko laumasuojastrategia missään määrin mahdollinen eli mikä on oletettava kuolleisuus, jos laumasuojaa lähdetään hakemaan. Tätä tietoa varten merkittävän osan kansasta ei tarvitse sairastaa tautia, vaan riittää, että saadaan luotettava tieto ja suhteutetaan se kuolleisiin. On toki totta, että jonkin verran sairastavuutta tarvitaan, jotta saadaan riittävän luotettava tieto.

Suomessa on tällä hetkellä THL:n arvioiden mukaan 20-30 x ~2700 = ~54000 - 81000 taudin saanutta. Näistä vasta-aineita pitäisi olla suurimmalla osalla. Olennainen kysymys, johon vasta-ainetutkimuksella saadaan vastaus on se, onko tuo tekijä 20-30 oikealla suuruusluokalla. Jos se onkin todellisuudessa 1000, meillä on hyvät mahdollisuudet käyttää laumasuojastrategiaa. Jos se onkin todellisuudessa 5 (tai 20-30), meillä ei ole mitenkään mahdollisuutta käyttää laumasuojastrategiaa. Tämän eron näkee jo riittävän laajasta tutkimuksesta.
 
HUS:in alueella eilen 77 tartuntaa. Muu suomi 87kpl. Olisi parempi jos maalaiset eivät tulisi tänne tartuttamaan kansalaisia.
Eli asiaa voidaan katsoa monelta kantilta. Täällä pörrää ihmisä töissä uudenmaan ulkopuolelta ja päinvastoin.
Koko suomi säppiin 2 viikoksi, niin eiköhän saada virus pysäytettyä.
Väestöä on myös yli kaksi kertaa enemmän ulkopuolella.
 
Pääministerin työstä on aika harvalla kokemusta. Itse olen hiljaa kiitollinen, että pääministerinä on Marin eikä enää sentään Rinne.
On meillä kuitenkin pienyrittäjämyönteinen hallitus. 5M€ tuosta vaan sinne sun tänne.
Harmi ettei maksettu kotimaisille yrittäjille, kun noista suojainten 90% katteesta olisi jäänyt ehkä jotakin verotettavaksikin.
 
Vasta-ainetutkimuksien tärkein hyöty päätöksenteolle on tieto siitä, kuinka suuri osa väestä on jo sairastanut taudin. Tämä kertoo siitä, onko laumasuojastrategia missään määrin mahdollinen eli mikä on oletettava kuolleisuus, jos laumasuojaa lähdetään hakemaan. Tätä tietoa varten merkittävän osan kansasta ei tarvitse sairastaa tautia, vaan riittää, että saadaan luotettava tieto ja suhteutetaan se kuolleisiin. On toki totta, että jonkin verran sairastavuutta tarvitaan, jotta saadaan riittävän luotettava tieto.

Suomessa on tällä hetkellä THL:n arvioiden mukaan 20-30 x ~2700 = ~54000 - 81000 taudin saanutta. Näistä vasta-aineita pitäisi olla suurimmalla osalla. Olennainen kysymys, johon vasta-ainetutkimuksella saadaan vastaus on se, onko tuo tekijä 20-30 oikealla suuruusluokalla. Jos se onkin todellisuudessa 1000, meillä on hyvät mahdollisuudet käyttää laumasuojastrategiaa. Jos se onkin todellisuudessa 5 (tai 20-30), meillä ei ole mitenkään mahdollisuutta käyttää laumasuojastrategiaa. Tämän eron näkee jo riittävän laajasta tutkimuksesta.

Toki niitä vasta-ainetutkimuksia kannatta tehdä mutta verrataan sitä että koska Suomi aloittaa nuo testit vs koska Saksa aloitti ne niin silloin ei pidä verrata absoluuttista aikaa vaan suhteellista aikaa sen suhteen että missä pisteessä epidemia on. Ja Saksassa se epidemia on paljon edellä Suomea.
 
Aika huolestuttavalta kuulostaa, jos uusi "pomo" ei tutustu riittävällä tarkkuudella organisaation rakenteeseen ja toimintamalleihin aloittaessaan tehtäväänsä. Marinin tapauksessa on vielä armeija avustajia, niin mitä ihmettä ne siellä sitten tekevät?
Niin varmaan kuulostaa. En tosin tiedä mitä hittoa tällä on tekemistä minkään aiemmian kanssa tai mistä helkutista sinä olet edes repinyt tiedot siitä miten Marin on tai on ollut tutustumatta organisaation rakenteeseen.
 
Toki niitä vasta-ainetutkimuksia kannatta tehdä mutta verrataan sitä että koska Suomi aloittaa nuo testit vs koska Saksa aloitti ne niin silloin ei pidä verrata absoluuttista aikaa vaan suhteellista aikaa sen suhteen että missä pisteessä epidemia on. Ja Saksassa se epidemia on paljon edellä Suomea.

Saksassakin testejä on tehty vain pienillä rajatuilla alueilla. Valtakunnalliset testit ovat käsittääkseni siellä alkamassa ensi viikolla ja tuloksia tulee toukokuussa, kuten postasin. Suomessa ollaan siis aikaisemmin liikkeellä puuhastelussa varsinkin kun suhteutetaan epidemian etenemiseen.
 
Kylmä sota, maailma jakautui kahtia, teollinenvallankumous jne tuli uusi normaali elämä.
Eli Neuvostoliitto oli sodan jälkeen ihan samanlainen uhka muille kuin se oli ennenkin sotaa. Tekniikka kehittyy ihan ilman mitään kriisejäkin. Jos sille linjalle lähtee niin han joka päivä elämä muuttuu sellaiseksi jota ei ole aiemmin tunnettu.
 
Karua kuvaa New Yorkista. Ihmisiä haudataan joukkohautoihin.
Muin Mustan Surman ajoilta (pl. traktori)
1586518488253.png

Mustaa surmaa tai muitakaan ruttoepidemioita ei pohjois-Amerikassa ole ainakaan suurempina epidemioina koskaan ollut, toisin isorokko- ja influenssaepidemiat ovat sielläkin niittäneet väestöä miljoonittain erityisesti alkuperäiskansojen piirissä.
Karua olisi, jos ruumeita ei kerettäisi keräämään tai jouduttaisiin hävittämään nopeammin keinoin, esim jätteidenkäsittelylaitoksessa polttamalla..
 
Lähinnä kun verrtaa lukuja ne pitää tietenkin suhteuttaa kokonaisväestöön.
Tietty niiinkin. Mutta mitä tapahtuu jos ja kun uusimaa pidettäisiin suljettuna vaikkapa toukokuun loppuun. Noh, täällä tietty virus elää omaa elämäänsä ja alkaa pikkuhiljaa kuihtua. Sen sijaan muu suomi jatkaa tasaista tartuntaansa ties kuinka pitkään.
Tältä kantilta en ymmärrä hyötyä uudenmaan eristyksen jatkamista.
 
Tietty niiinkin. Mutta mitä tapahtuu jos ja kun uusimaa pidettäisiin suljettuna vaikkapa toukokuun loppuun. Noh, täällä tietty virus elää omaa elämäänsä ja alkaa pikkuhiljaa kuihtua. Sen sijaan muu suomi jatkaa tasaista tartuntaansa ties kuinka pitkään.
Tältä kantilta en ymmärrä hyötyä uudenmaan eristyksen jatkamista.
Tämä perustuu sille oletukselle, että ei se leviämisluku ole varmasti yhtä korkea muualla Suomessa, jossa ihmisiä parveilee samassa tilassa paljon vähemmän kerrallaan kuin PK-seudulla ja se ihmiskontaktien määrä on selvästi pienempi ilman mitään rajoituksia. Muualla voisi siis pärjätä selvästi pienemmillä rajoituksilla.

Toinen, mutta huonompi vaihtoehto olisi, että vain rajoitukset olisivat alueellisia. Mutta, jos ei ole karanteenirajaa sitten ne ihmiset kulkisivat ees taas sinne missä rajoituksia ei ole.
 
Karua olisi, jos ruumeita ei kerettäisi keräämään tai jouduttaisiin hävittämään nopeammin keinoin, esim jätteidenkäsittelylaitoksessa polttamalla..

Oli aika karu video olikohan equadorista, missä koteihin kuolleita oli vain kannettu kadulle jätesäkeissä ja ilman. Siellä kuulemma osa maannut päiväkausia, kun ei kukaan niitä tule hakemaan. Kyseinen pätkä oli viikon takaa, mikä lie tilanne nyt?
 
Eli Neuvostoliitto oli sodan jälkeen ihan samanlainen uhka muille kuin se oli ennenkin sotaa. Tekniikka kehittyy ihan ilman mitään kriisejäkin. Jos sille linjalle lähtee niin han joka päivä elämä muuttuu sellaiseksi jota ei ole aiemmin tunnettu.
Väität että vuoden-kahden päästä Levillä kreisibailataan samalla tavalla kuin hiihtolomaviikolla?
 
Varautuminen liittyy aina aiempaan kokemukseen plus hattuvakio. Esim. Suomi on varautunut pandemiaan, varautunut tyypilliseen sotaan. Mutta Suomi tuskin on varautunut siihen, jos avaruuden muukalaiset tulevat ilmakehään ja imevät sen pois. Tai ei olla varauduttu siihen, että tekoäly valtaa kaikki maailman kodinkoneet ja alkaa tapaa ihmisiä. Kaikkeen ei voi varautua, enkä itse nauraisi hallituksille, jos nyt jompi kumpi näistä jälkimmäisistä realisoituisi. Ensi kerralla sitten tajutaan varautua laittamalla happea enenmmän talteen.

Varautuminen ei aina liity aiempaan kokemukseen, vaan se voi ja sen tulisi myös liittyä siihen, mitä nähdään mahdollisina (ja kuinka mahdollisena) ja mihin näistä skenaarioista varaudutaan.
 
Jälleen ihan hyvät luvut Suomessa:

  • 164 uutta todettua tartuntaa
  • sairaalassa 236 (-8)
  • teholla 81 (-1)
  • kuolleita 48 (+6)
Laskua kriittisissa luvuissa.
Vastapainoksi taas yksi hieman huonompi luku: yli 80-vuotiaiden tartuntoja havaittu 145 (+25).

Mutta näin se menee, tehohoidossa olevien tällä viikolla tasaantunut määrä on hyvä uutinen.
 
Tälläinen puolivillainen tehdään vähän jotain sinnepäin mutta ei kuitenkaan kunnolla. Joko oikeesti kaikki säppiin italian malliin tai sitten ruotsin malli hyväksyen uhrit. Lisäksi voisi katsoa vähän pidemmälle kun just tähän hetkeen.
Norjassa strategia on tukahduttaminen, Etelä-Koreassa tukahduttaminen, Ruotsissa laumasuoja, Kanadassa rajoitukset rokotteeseen asti, Saksassa rajoitukset rokotteeseen asti. Strategioita siis on ja ihan julkilausuttunakin.

Strategioita voi olla monenlaisia, mutta kellään ei tosiaan ole mitään tietoa siitä, mikä näistä strategioista on oikeasti toimivin. Siksi en nyt näe suureksi ongelmaksi sitä, vaikka "strategia" olisi tälläinen puolivillainen katsellaan-katsellaan tyyppinen, mikä se tällä hetkellä on. Lisätietoa tilanteesta ollaan nyt hakemassa esim. niiden vasta-ainetestien avulla eikä siinä olla tosiaan viimeisten joukossa. Suurempana ongelmana näkisin sen, jos suureen ääneen julistettaisiin jotain strategiaa ja sitten tuuliviirimäisesti vaihdettaisiin seuraavana päivänä toiseen. Sellainenkin strategia taitaa ehkä olla käytössä tuolla yhdessä suuren maailman maassa.

Edelleen myös ihmettelen, että miksi hemmetissä oppositio on niin hiljaa, jos hallitus tekee kerran kaiken ala-arvoisesti. Nythän sitä luulisi, että on hyvä tilaisuus alkaa kunnolla räksyttää?
 
Karua kuvaa New Yorkista. Ihmisiä haudataan joukkohautoihin.
Kuin Mustan Surman ajoilta (pl. traktori)
1586518488253.png

Mustaa surmaa tai muitakaan ruttoepidemioita ei pohjois-Amerikassa ole ainakaan suurempina epidemioina koskaan ollut, toisin isorokko- ja influenssaepidemiat ovat sielläkin niittäneet väestöä miljoonittain erityisesti alkuperäiskansojen piirissä.

Tuo kodittomien ja perheettömien hautaaminen on ollut hyvin samankaltaista jo ennen epidemiaa, kuten tämän dokkarin alussa nähdään (2 min eteenpäin):



Määrät toki ovat kasvaneet merkittävästi ja uutisointi toki nostaa noiden ihmisten kohtalon ihmisten näkyville, mikä tuossa dokkarissakin hämmästyttää haastateltuja ihmisiä. Dokumentti siis käsittelee vapaaehtoisia koululaisia kodittomien hautajaisissa.
 
Toki niitä vasta-ainetutkimuksia kannatta tehdä mutta verrataan sitä että koska Suomi aloittaa nuo testit vs koska Saksa aloitti ne niin silloin ei pidä verrata absoluuttista aikaa vaan suhteellista aikaa sen suhteen että missä pisteessä epidemia on. Ja Saksassa se epidemia on paljon edellä Suomea.

Suomen talouden kannalta on aivan sama, missä Saksan epidemia menee. Testit pitää aloittaa niin aikaisin kuin mahdollista (ja vaikka vähän liian aikaisinkin), koska näin saadaan tietoa strategian päättämistä varten. Jokainen päivä rajoituksia maksaa Suomelle paljon rahaa ja se aika on minimoitava. Sitä ei ole syytä käyttää siihen, että hoetaan, että epidemia on pidemmällä muissa maissa.
 
Ennustaminen , varsinkin tulevaisuuden ennustaminen on kelvää hommaa
Povaan teille :
Kesällä kolmasosa hoitohenkilökunnasta lähtee lomille
Sillä aikaa sitten toinen kolmasosa katkeaa sekä henkiseen että fyysiseen taakkaan
Ensimmäiset lomailijat palaavat töihin , katselevat päivän sitä epätoivoista raatamista ja lyövät hanskat naulaan
Hallitus ilmoittaa ettei kuulu sille vaan on puhtaasti työmarkkina ongelma
Kunnilla ei ole rahoja maksaa mitään palkkoja
Mutta onneksi maailmalta löytyy aina konsultteja , eiköhän tähän korona kriisiin löydy jotain terveysvarpuja ja vihkiveden sirottimia ,
Kyllä nyt nauru kelpaa.
 
Väität että vuoden-kahden päästä Levillä kreisibailataan samalla tavalla kuin hiihtolomaviikolla?
Kaikella todennäköisyydellä. Ihmiset haluaa sosiaalisina eläiminä kreisibailata myös jatkossa. Vuoden päästä voi olla vielä hissumpaa, mutta eiköhän kahden vuoden päästä ole jo ihan normaali hulabaloo.

Lentoliikenne palautunee hitaimmin, mutta varmasti siinäkin palataan normaaliin asteittain ja viimeistään heti kun tilanne sallii.

Kannattaa myös muistaa, että taloudellinen panostus yms. kohdistuu siihen mitä ihmiset haluavat tehdä. En usko, että ihmiset saavat karanteenissa herätyksen, että tätähän me oikeasti halutaankin tehdä, eikä olla tuolla jossain.
 
Suomen talouden kannalta on aivan sama, missä Saksan epidemia menee. Testit pitää aloittaa niin aikaisin kuin mahdollista (ja vaikka vähän liian aikaisinkin), koska näin saadaan tietoa strategian päättämistä varten. Jokainen päivä rajoituksia maksaa Suomelle paljon rahaa ja se aika on minimoitava. Sitä ei ole syytä käyttää siihen, että hoetaan, että epidemia on pidemmällä muissa maissa.
No. Se satunnaistestaushan on jo aloitettu.
Massatestauksen aika lienee heti sitten, kun on jonkinlainen mahdollisuus sellaiseen pikatestikittiin, joka on luotettava. Viime päivinä kun on tullut useasta suunnasta esiin näitä vasta-ainetestauksen luotettavuusongelmia maista, joissa ne on aloitettu.
 
Niin varmaan kuulostaa. En tosin tiedä mitä hittoa tällä on tekemistä minkään aiemmian kanssa tai mistä helkutista sinä olet edes repinyt tiedot siitä miten Marin on tai on ollut tutustumatta organisaation rakenteeseen.
Luuletko, ettei Marin/Haatainen ollut tietoinen maskien hankinnoista ja kevennetystä taustojen tarkistelusta? Aika heikosti tuntuu olevan tietoa organisaatiosta, kun sokeasti luottaa esim. Thl:n "asiantuntijoiden" lausuntoihin
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 254
Viestejä
4 491 086
Jäsenet
74 171
Uusin jäsen
äänihaitta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom