Koronavirus SARS-CoV-2 ja sen aiheuttama tauti COVID-19 (Yleinen keskustelu)

Mitenköhän ne virukset sieltä vesilukon läpi pääsee tulemaan? Hajut kyllä todennäköisesti tulee likaa täynnä olevasta vesilukosta.

Jos vesilukko pääsee kuivumaan, niin sitten viemärin hajut kyllä tulee tehokkaasti huoneilmaan.
Erityisesti näin talvella, kun huoneilma on kuivaa, niin nuo kuivuu tosi nopsaan. Useissa kerrostalon portaikoissa haisee viemäriltä.
 
no tästä on seurauksena sellainen jättityöttömyys että kestää useita vuosia että päästään nousuun.. Kuinka moni konkurssin kokeneita vetää jojoon itsensä. Lapset jolla huonot kotiolot, voi ainoa päivän ruoka olla mikä koulussa tarjottais, nyt ei sitäkään ole. Mielenterveysongelmat lisäntyy räjähdysmäisesti. Kyllä parempi melkein ois Ruotsin malli, no aika näyttää..

OT:na taas, kyllä koulut ovat tarjonneet sulun ajan kuitenkin ruokaa, mikä mielestäni on vähän vesittänyt koko eristyksen ideaa mutta toisaalta ymmärrän.
 
Aika nopeasti löytyi kavereille(yrittäjille) miljardeja rahaa, ennekuin oli mitään sulkemispäätöksiä edes voimassa.
Nyt jos rahaa tarvittaisiin taudin hoitamiseen, pysäyttämiseen, tai edes hillitsemiseen, niin eipä rahaa niin helposti olekkan jaossa.
Tuo "raha" on lainaa, ei rahaa. Business Finland voi myöntää korkeintaan 100ke tuen johonkin yksittäiseen hankkeeseen joka auttaa yritystä selviämään tämän kuopan yli (no, oikeasti kovin tarkasti ei valvota että minne tuon rahan käyttää, mutta ei tuota 100ke:tä mikään 3 hengen firma saa vaan vähemmän eli ei tuolla rahalla kuuhun tai edes puuhun mennä).

Mitä tulee "finnvera takaa, pankit jakaa"-lauseeseen niin tuo(kin) on lainaa, lisäksi finnvera yritti aluksi saada super senioriteettiä lainaan (eli siis ko. laina menee kaikkien muiden edelle, kuka pankki tuollaista lainaa myöntäisi kun se menisi heidän omien saataviensakin ohitse). Lisäksi 20% vakuuksia pitää kaivaa jostain muualta.

ALVeja voi myös jättää maksamatta (mutta niin niitä voi jättää muutenkin), valtio ei nyt tässä tapauksessa peri "kuin" 4% korkoa normaalin 7% sijasta :). Ei puhettakaan että esim. alkuvuoden ALVeja palautettaisiin ja annettaisiin 0% korolla maksuaikaa tulevaisuuteen.

Työeläkemaksuja saa takaisin lainana (mutta niin niitä saa muutenkin), korkokin on käsittääkseni sama ja vakuuksia vaaditaan samalla tavalla kuin normaalisti.

Lisäksi noita lainoja ja tukia ei käsittääkseni myönnetä kuin yrityksille joilla ennen kriisiä meni edes kohtuullisesti eli jo valmiiksi liemessä ollut ranen pultti ja kuokka ei lainaa näillä "uusilla ehdoilla" saa.

Eli voisitko kertoa että missä niitä "ilmaisia" miljardeja jaetaan? Ne ketkä lainan ottaa ja firma sattuu pysymään pystyssä niin joka sentti menee maksuun... Firmoja varmasti tulee kaatumaan vaikka laina otettaisiin, kaatuu sitten myöhemmin syksyllä kun kriisin akuutein vaihe on ohi, mutta rahaa ei vaan tule.
 
Minulla ei kyllä ole kovin hyvää sanottavaa Suomen hallituksen toimista. Pääasia miksi Suomi on selviytynyt niin hyvin kuin on suurimmaksi osaksi tuuria, että olemme niin paljon myöhemmässä kuin muut.

Marin on hallituksensa kanssa ollut hukassa niin sisäisestikin kuin THLn kanssa, mutta ei tässä nyt vielä kaikki. Monet asiat olisi voitu välttää yhtään ihan perus järjellä mietittäessä. Kuten, että kannattaako päästää tuhansia potentiaalisia tartuttajia ympäri suomea ilman mitään kontrollia. Toisaalta entäpä tämä testaus Farssi niin se on jo ihan naurettava. Kaikki yhtään vakavammat tahot ovat tunnustaneet, että tärkeintä on pyrkiä testaamaan niin paljon kuin mahdollista. Kuitenkin Hallituksen toimet eivät ole mitenkään nostaneet tätä korkealle prioriteetille.

Yksinkertaisesti hallituksen vastuut ovat sekaisin ja sen kai nyt näkee ja kuulee heidän sisäisistä riitelyistäänkin. Tällainen tilanne vaatisi selkeän viranomaisjohtamisen ja tätähän kai presidentti ehdotti. Ei kelvannut eikä ilmeisesti nyt sitten ole saatu mitään järkevää toimintaa keskitetysti aikaiseksi.

Tässä vaiheessa pitäisi olla itsestään selvää, että tämä tauti pitää pysäyttää eikä vaan madaltaa käyrää, mutta nyt ei edes uskalleta näistä puhua. Ilmeisesti suunnitelma nyt ei ole mitenkään selvä sillä Hallitus, THL sekä muilla tahoilla on ihan erilaisia näkemyksiä tilanteesta.

YLE uutisten tärkeimmät jutut taas kerran ovat ihan omaa luokkaansa. Huolissa ollaan ilmastonmuutoksesta sekä tärkeä uutinen, että Marin on Voguessa kertomassa elämästään.
 
OT:na taas, kyllä koulut ovat tarjonneet sulun ajan kuitenkin ruokaa, mikä mielestäni on vähän vesittänyt koko eristyksen ideaa mutta toisaalta ymmärrän.
Tuo riippuu ihan kunnasta. Osa ei tarjoa mitään, kun velvollisuutta ei ole. Osa kunnista tarjoaa koululla ruokaa. Osa tarjoaa valmiiksi pakattuja eväskasseja kotiin haettavaksi. Ainakin yksi pikkukaupunki päätti tarjota lahja-/ostokortteja kauppaan. Voi olla muunkinlaisia ratkaisuja.
 
Testaamisesta tuli mieleen, että kiinassa testien epäillään tunnistaneen Koronan oikein vain 30-50% testeistä. Kuollut lääkäri oli testattu monta kertaa terveeksi ennen kuin tuli positiivinen tulos. Tämä tietty heittää epäilykset kuinka luotettavia mitkään tilastot ovat edes olleet.

 
Aika nopeasti löytyi kavereille(yrittäjille) miljardeja rahaa, ennekuin oli mitään sulkemispäätöksiä edes voimassa.
Nyt jos rahaa tarvittaisiin taudin hoitamiseen, pysäyttämiseen, tai edes hillitsemiseen, niin eipä rahaa niin helposti olekkan jaossa.

Mihin nyt viittaat? Tuo yritystukihan on nimenomaan kustannus taudin hillitsemisestä. Yrityksiä tuetaan, sillä maa on laitettu hallituksen toimesta kiinni. Toki talous sakkaisi muutoinkin, mutta silti.

Ja siis millä perusteella rahaa ei riitä "hoitamiseen, pysäyttämiseen, tai edes hillitsemiseen"? Viittaatko johonkin uutiseen vai mihin? Minkä mukaan raha on tässä se rajoittava tekijä? Nythän on todettu, että on selviä merkkejä, että rajoitustoimet (jotka siis maksavat miljardeja) ovat vaikuttaneet hidastavasti taudin leviämiseen.
 
Kyllähän tämä ikävällä tavalla on paljastanut miten (kriisi)johtaminen on yllätetty housut kintuissa. Päätöksenteko ja toiminta on aivan liian kankeaa ja Suomen päätöksenteko on tottunut siihen hitaaseen edes-takaisin soutamiseen malliin sote-uudistus, koska ei ole oikeasti kiire tehdä päätöksiä ja niitä voidaan siirtää hallitukselta toiselle. Esim. ketterrään malliin tottuneiden silmissä tämä voi vaikuttaa ihan katastrofilta johtamisen sekä tekemisen osalta. Toivon että jatkossa kun jälkipyykki puidaan, keskitytään myös kekkosenaikaisen johtamismallin päivittämiseen ja päättäjien sekä viranomaisten kouluttamiseen päätöksenteossa ja toimintamalleissa poikkeustilanteissa. Vaikka olen lähes täysin eri mieltä nykyhallituksen kaikista muista linjoista, en silti hauku sitä, koska on saatu jotain aikaan. Samaa koskee THL:ää - liian paljon leikattu rahaa sieltäkin ja olisi väärin vierittää syitä johonkin yhteen instanssiin, kun tuntuu että joka puolella on oltu kevyesti sanoen hukassa...paitsi tietenkin internetissä ja sanon tuon nyt ilman sarkasmia. Harvoin tilanne on noin ja se kertonee, että parantamisen varaa oikeasti on jatkossa.
 
Päätöksenteko ja toiminta on aivan liian kankeaa ja Suomen päätöksenteko on tottunut siihen hitaaseen edes-takaisin soutamiseen malliin sote-uudistus, koska ei ole oikeasti kiire tehdä päätöksiä ja niitä voidaan siirtää hallitukselta toiselle. Esim. ketterrään malliin tottuneiden silmissä tämä voi vaikuttaa ihan katastrofilta johtamisen sekä tekemisen osalta.

Niin se vaan Suomi sai valmiuslait pystyyn muutamassa päivässä (perjantaina asiasta kysyttiin koko eduskunnalta ja maanantaina päätettiin. Onpa helvetin hidasta ja kankeaa. Verrokkina muut pohjoismaat, joiden osalta Suomi on toiminut hyvin monessa asiassa paljon aikaisemmassa vaikeessa. Ja paljon ketterämmin kuin esim. juuri Ruotsi, jossa ymmärtääkseni ei voida tehdä päätöksiä näin nopeasti ja valtaa on ripoteltu suuremmalle joukolle. Ainakin tällä hetkellä näyttää, että toimet ovat myös alkaneet vaikuttaa. Mutta sen suhteen ei tietenkään voi vielä sanoa mitään lopullista. Alku ainakin toiveikas.

Musta tämä on ollut varsin nopeaa kun miettii, että kyse on demokraattisesta järjestelmästä. Parannettavaa toki on, kuten lentokentän hoitaminen, tiedottaminen, ravintoloiden ja hiihtokeskusten sulkemisen hitaus. Mutta keiken kaikkiaan, olemme paremmassa tilanteessa kuin moni muu.
 
Niin se vaan Suomi sai valmiuslait pystyyn muutamassa päivässä (perjantaina asiasta kysyttiin koko eduskunnalta ja maanantaina päätettiin. Onpa helvetin hidasta ja kankeaa. Verrokkina muut pohjoismaat, joiden osalta Suomi on toiminut hyvin monessa asiassa paljon aikaisemmassa vaikeessa. Ja paljon ketterämmin kuin esim. juuri Ruotsi, jossa ymmärtääkseni ei voida tehdä päätöksiä näin nopeasti ja valtaa on ripoteltu suuremmalle joukolle. Ainakin tällä hetkellä näyttää, että toimet ovat myös alkaneet vaikuttaa. Mutta sen suhteen ei tietenkään voi vielä sanoa mitään lopullista. Alku ainakin toiveikas.

Musta tämä on ollut varsin nopeaa kun miettii, että kyse on demokraattisesta järjestelmästä. Parannettavaa toki on, kuten lentokentän hoitaminen, tiedottaminen, ravintoloiden ja hiihtokeskusten sulkemisen hitaus. Mutta keiken kaikkiaan, olemme paremmassa tilanteessa kuin moni muu.

Kyllä tässä on itsepetosta alkaa taputella selkään miten hyvin ja nopeasti kaikki on mennyt, siitäkin huolimatta että on saatu tehtyä toimenpiteitä. Jos olisi tapahtunut vaikka ydinvoimalaonnettomuus tai levinnyt tappavampi virus ilman näin pitkää reagointiaikaa, niin ei toiminta kestäisi päivänvaloa. Poikkeuslaista veivattiin paljon pidempään kuin pari päivää, samoin Uudenmaan sulkeminen oli kaikkea muuta kuin nopeaa ja ravintolat menevät kiinni vasta lauantaina, jne. Ongelmia on nimenomaan kriisijohtamisessa (eli kaikki tahot ovat olleet vähän hukassa omilla tahoillaan koska ei ole hallittua johtamista), lain jarruna ymmärtää ja sen, että poikkeuslaki koeponnistettiin vasta nyt.

edit: poikkeuslaki voimassa yli pari viikkoa ja nyt (vasta) aletaan perustella sitä ja sun tätä, nopeaa toimintaa ja ei saisi arvostella hitautta sekä kankeutta?

Julkaistu: 10:36, Päivitetty 12:09 (1.4.2020)
HALLITUS aikoo vahvistaa koronakriisin johtamista. Jo olemassaolevaa koordinaatioryhmää laajennetaan ja valtioneuvoston kanslian organisoitumista poikkeusolojen johtamisessa vahvistetaan.

Valtioneuvoston kansliaan perustetaan operaatiokeskus, jotta poikkihallinnollinen valmistelu pystytään käynnistämään nopeasti. Keskus tuottaa myös analyysitietoa.

 
Viimeksi muokattu:
Minulla ei kyllä ole kovin hyvää sanottavaa Suomen hallituksen toimista. Pääasia miksi Suomi on selviytynyt niin hyvin kuin on suurimmaksi osaksi tuuria, että olemme niin paljon myöhemmässä kuin muut.

Marin on hallituksensa kanssa ollut hukassa niin sisäisestikin kuin THLn kanssa, mutta ei tässä nyt vielä kaikki. Monet asiat olisi voitu välttää yhtään ihan perus järjellä mietittäessä. Kuten, että kannattaako päästää tuhansia potentiaalisia tartuttajia ympäri suomea ilman mitään kontrollia. Toisaalta entäpä tämä testaus Farssi niin se on jo ihan naurettava. Kaikki yhtään vakavammat tahot ovat tunnustaneet, että tärkeintä on pyrkiä testaamaan niin paljon kuin mahdollista. Kuitenkin Hallituksen toimet eivät ole mitenkään nostaneet tätä korkealle prioriteetille.

Yksinkertaisesti hallituksen vastuut ovat sekaisin ja sen kai nyt näkee ja kuulee heidän sisäisistä riitelyistäänkin. Tällainen tilanne vaatisi selkeän viranomaisjohtamisen ja tätähän kai presidentti ehdotti. Ei kelvannut eikä ilmeisesti nyt sitten ole saatu mitään järkevää toimintaa keskitetysti aikaiseksi.

Tässä vaiheessa pitäisi olla itsestään selvää, että tämä tauti pitää pysäyttää eikä vaan madaltaa käyrää, mutta nyt ei edes uskalleta näistä puhua. Ilmeisesti suunnitelma nyt ei ole mitenkään selvä sillä Hallitus, THL sekä muilla tahoilla on ihan erilaisia näkemyksiä tilanteesta.

YLE uutisten tärkeimmät jutut taas kerran ovat ihan omaa luokkaansa. Huolissa ollaan ilmastonmuutoksesta sekä tärkeä uutinen, että Marin on Voguessa kertomassa elämästään.

Samaa mieltä mutta yhtä huonosti tätä oltaisiin hoidettu olisi sitten pääministerinä vielä Antti Rinne tai hallituksena olisi Persut + Kokoomus. Yhtälailla sielläkin oltaisiin kuunneltua THLää joka on ihan sekaisin. Ärsytti eilen kun kirjotettiin että syyt löytyy THL leikkauksista että ei ymmärretty siksi tätä korona epidemiaa. Paskat jos olisivat kuunnelleet WHO juttuja ja kattoneet mitä maailmalla tapahtuu niin oltaisiin reakoitu paljon nopeammin. Sitten tuo ilmastomuutos asia niin tämä korona taitaa nyt kivasti puhdistaa maailman ilmat ja vedet. Kuolleisuuskin voi täällä Suomessa mennä plussan puolelle kun ei varmaan samaan tapaan tule hukkuneita / autokolareita kun ei juhlita niin kovasti..
 
Poikkeuslaista veivattiin paljon pidempään kuin pari päivää, samoin Uudenmaan sulkeminen oli kaikkea muuta kuin nopeaa ja ravintolat menevät kiinni vasta lauantaina, jne.

Päätös siitä syntyi mielestäni nopeasti. Luojan kiitos valmiuslaista pitää hiukan "veivata" ja alistaa se perustuslakivaliokunnalle, eikä sitä voi tosta vain polkaista pystyyn. Vaihtoehto olisi sitten Unkarit, jossa diktaattori saa tosi ketterästi itselleen vallan määrättömäksi ajaksi. Ei tuotakaan kukaan halua.

Mutta musta on aivan liian aikaista vielä todeta, että hallitus toimi "katastrofaalisen hitaasti". Jossain asioissa meni enemmän aikaa kuin piti, kuten ravintolat. Mutta olisi voinut mennä helvetin paljon hitaamminin. Ja naapurimaata on ihan jännä seurata.
 
Kyllä tässä on itsepetosta alkaa taputella selkään miten hyvin ja nopeasti kaikki on mennyt, siitäkin huolimatta että on saatu tehtyä toimenpiteitä. Jos olisi tapahtunut vaikka ydinvoimalaonnettomuus tai levinnyt tappavampi virus ilman näin pitkää reagointiaikaa, niin ei toiminta kestäisi päivänvaloa. Poikkeuslaista veivattiin paljon pidempään kuin pari päivää, samoin Uudenmaan sulkeminen oli kaikkea muuta kuin nopeaa ja ravintolat menevät kiinni vasta lauantaina, jne. Ongelmia on nimenomaan kriisijohtamisessa (eli kaikki tahot ovat olleet vähän hukassa omilla tahoillaan koska ei ole hallittua johtamista), lain jarruna ymmärtää ja sen, että poikkeuslaki koeponnistettiin vasta nyt.
Mun mielestä taas homma on mennyt kutakuinkin täysin päinvastoin:
Ne näyttävät poikkeukselliset toimet, poikkeuslaki, ravintoloiden sulkemiset, Uudenmaan eristäminen on mennyt läpi hyvin nopeasti ja helposti, korkeintaan vähän liian nopeasti ja helposti, ottaen huomioon kuinka järeitä ja potenttiaalisesti vahingollisia työkaluja nuo ovat. Kyllä tämä on samalla ennakkotapaus siitä, että perusoikeuksia rajoittamisen välttämättömyysvaatimus voidaan tulkita aika suppeasti ja kevyellä todistustaakalla täytetyksi, eli perusoikeuksien suoja on pysyvästi heikentynyt epidemian seurauksena. Pitkällä aikavälillä tämä voi hyvinkin olla isompi vahinko kuin itse epidemia.

Sen sijaan pienet toimet, joilla olisi kenties voitus saada sama tai suurempi hyöty vähemmin vahingoin on se missä ongelmia on ollut. Kuten vaikka nämä byrokratian lievennykset kontaktien jäljittämisessä, ohjeiden jako lentokentällä, rajoitustoimet normaaliajan lainsäädännön kautta ja/tai viranomaisyhteistyöllä, suojavarustuksista huolehtiminen tarkistuspaikoilla, systemaattisempi tilannekuvan jakaminen, vähemmän sekava tiedotus, selkeämmät suositukset jne.

Tosin tästä syy on osittain myös kansalla, kansa vaatii nimenomaan näyttäviä ja poikkeuksellisia toimia.
 
Niin se vaan Suomi sai valmiuslait pystyyn muutamassa päivässä (perjantaina asiasta kysyttiin koko eduskunnalta ja maanantaina päätettiin. Onpa helvetin hidasta ja kankeaa. Verrokkina muut pohjoismaat, joiden osalta Suomi on toiminut hyvin monessa asiassa paljon aikaisemmassa vaikeessa. Ja paljon ketterämmin kuin esim. juuri Ruotsi, jossa ymmärtääkseni ei voida tehdä päätöksiä näin nopeasti ja valtaa on ripoteltu suuremmalle joukolle. Ainakin tällä hetkellä näyttää, että toimet ovat myös alkaneet vaikuttaa. Mutta sen suhteen ei tietenkään voi vielä sanoa mitään lopullista. Alku ainakin toiveikas.

Musta tämä on ollut varsin nopeaa kun miettii, että kyse on demokraattisesta järjestelmästä. Parannettavaa toki on, kuten lentokentän hoitaminen, tiedottaminen, ravintoloiden ja hiihtokeskusten sulkemisen hitaus. Mutta keiken kaikkiaan, olemme paremmassa tilanteessa kuin moni muu.

Joo valmiuslait saatiin voimaan, mutta ravintoloita (lähinnä baareja) ei nyt ole saatu kohta kahteen viikkoon suljettua, vaikka vievät pohjan koko valmiuslain muilta määräyksiltä. Yli 10 henkeä ei saa kokoontua torille, mutta yökerhoon saa vetää tappituntumalle satoja ihmisiä.
 
Itse ainakin arvostan sitä että mennään kuitenkin pykälien mukaan eikä lähdetä koronapaniikissa tekemään asioita vaan tekemisen takia. Kuten esimerkiksi jossain pakistanissa vai oliko intiassa jossa vaan yhtäkkiä päätettin että rekat seis ja ulkona ei liikuta oli mikä syy tahansa. Toki kokenut ja asiansatunteva valtionjohto nämä olisi voinut nopeastikin hoitaa ja on tässä tosi pahojakin kämmejä tehty kuten se että päästettiin lentoasemilla kaikki läpi ilman mitään ohjetta. Onko siinäkään vieläkään tiedossa kenen vastuulla se tiedotus on siellä paikanpäällä? Ei. Samaten kun tilanne alkoi olla päällä on nyt käynyt selväksi että varautuminen oli enemmänkin vain tilanteen seuraamista ennenkuin alettiin jotain tekemään.

Mutta ei tätä kukaan ole virheettömästi onnistunut hoitamaan ja varsinkin taloudelliset realiteetit on tosi vaikeita. Kun kansa huusi että hiihtokeskukset kiinni niin siellä oli kuitenkin vuoden parhain sesonki päällä. Samoin aikaisempien lapin lomien kannalta. Se että laitetaanko joku paikka kiinni kuukautta aiemmin tai myöhemmin voi tarkoittaa että puolet verotuloista esim jää saamatta. Rahalla ne ihmishenget ja yhteiskunta kuitenkin pelastetaan.
 
Joo valmiuslait saatiin voimaan, mutta ravintoloita (lähinnä baareja) ei nyt ole saatu kohta kahteen viikkoon suljettua, vaikka vievät pohjan koko valmiuslain muilta määräyksiltä. Yli 10 henkeä ei saa kokoontua torille, mutta yökerhoon saa vetää tappituntumalle satoja ihmisiä.
Toisaalta (suurin osa) baarit ovat suurelta osin olleet tyhjillään joten se virallinen sulkemismääräys on lähinnä vain baarinpitäjiä varten eikä koronan leviämisen estämistä.
 
Tuo kritiikkini koski nimenomaan poikkeusoloja sekä kriisijohtamista sen aikana. Poikkeuslain voimaan saattamisen jälkeen mentiin ikään kuin jäihin ja lisäksi osittain jo ennen sitä, tuo poikittainen johtaminen on ollut vähän hukassa. Tästä syystä mahdollisesti PM ja presidentti vähän kalistelleet kulisseissa. Lisättäkööt vielä, että kuten kirjoitin, en nimenomaan syyllistänyt tästä hallitusta, tai mitään muutakaan yksittäistä tahoa. Tilanne on kirjaimellisesti poikkeuksellinen.
 
Viimeksi muokattu:
Joo valmiuslait saatiin voimaan, mutta ravintoloita (lähinnä baareja) ei nyt ole saatu kohta kahteen viikkoon suljettua, vaikka vievät pohjan koko valmiuslain muilta määräyksiltä. Yli 10 henkeä ei saa kokoontua torille, mutta yökerhoon saa vetää tappituntumalle satoja ihmisiä.
Ehkä on kuitenkin syytä muistaa, että ravintoloiden kävijäkunta oli laskenut n. 90 % jo ennen näitä rajoituksia. Eli ei siellä nyt ihan normaalisti vedetty tähänkään asti.
 
vaikka vievät pohjan koko valmiuslain muilta määräyksiltä

Eivät tietenkään vie. Lukemani mukaan ravintolat ovat tyhjentyneet aika tehokkaasti jo ennen kieltoa. Osa laittanut omatoimisesti lapun luukulle, osa tyhjentynyt ihan vaan luonnollisesti, sillä kuka vitun urpo edes menee ravintolaan näinä aikoina. Esim. Night People Group sulki Helsingin ravintolat sosiaalisen paineen takia. Jotkut ravintolat raportoineet pitävänsä ovet auki mutta asiakkaita ei näy. Moni ravintola (esim. lähi-Kotipizza) lopetti tarjoilun ennen kuin määräys tuli voimaan jne.

On selvää, että hallituksen toimia tarvitaan, mutta ihmiset ovat vähentäneet sosiaalista kanssakäymistään ilmankin. Samoin matkustus romahti jo ennen kuin rajat suljettiin.
 
Niin kuten oletinkin ,, eli flunssa jolla on nimi onkin jotain ihmeellistä.



Kuolleisuus onkin aiempaa luultua matalampi
Lääketieteellinen Lancet-lehti julkisti uuden tutkimuksen, jonka mukaan koronaviruksen aiheuttama kuolleisuus on monia aikaisempia arvioita matalampi ainakin Kiinassa.


Kansainvälisen tutkijaryhmän tutkimus päätyi arvioon, jonka mukaan 0,66 prosenttia Kiinassa tartunnan saaneista kuolee. Monissa aiemmissa tutkimuksissa arviot ovat liikkuneet prosentin ja useiden prosenttien välillä.


Tutkimus pyrki ottamaan huomioon sen, kuinka paljon lieviä tapauksia jää tilastoimatta. Monissa maissa on testattu koronaviruksen varalta vain vakavasti sairaita, jolloin kuolleisuusprosentti nousee todellista korkeammaksi.


Jos raportoimattomat tapaukset jätetään pois, kuolleisuusprosentti nousee 1,38:aan.


Eli vastaa normaalia kausi influessaa.

Onneksi olkoon vouhottamisella tehty kärpäsestä härkänen.


"onhan teillä tarpeeksi paskapaperia?"
 
Itse ainakin arvostan sitä että mennään kuitenkin pykälien mukaan eikä lähdetä koronapaniikissa tekemään asioita vaan tekemisen takia. Kuten esimerkiksi jossain pakistanissa vai oliko intiassa jossa vaan yhtäkkiä päätettin että rekat seis ja ulkona ei liikuta oli mikä syy tahansa. Toki kokenut ja asiansatunteva valtionjohto nämä olisi voinut nopeastikin hoitaa ja on tässä tosi pahojakin kämmejä tehty kuten se että päästettiin lentoasemilla kaikki läpi ilman mitään ohjetta. Onko siinäkään vieläkään tiedossa kenen vastuulla se tiedotus on siellä paikanpäällä? Ei. Samaten kun tilanne alkoi olla päällä on nyt käynyt selväksi että varautuminen oli enemmänkin vain tilanteen seuraamista ennenkuin alettiin jotain tekemään.

Mutta ei tätä kukaan ole virheettömästi onnistunut hoitamaan ja varsinkin taloudelliset realiteetit on tosi vaikeita. Kun kansa huusi että hiihtokeskukset kiinni niin siellä oli kuitenkin vuoden parhain sesonki päällä. Samoin aikaisempien lapin lomien kannalta. Se että laitetaanko joku paikka kiinni kuukautta aiemmin tai myöhemmin voi tarkoittaa että puolet verotuloista esim jää saamatta. Rahalla ne ihmishenget ja yhteiskunta kuitenkin pelastetaan.
Pakko olla samaan mieltä tässä. Henkilökohtaisesti pidän myös siitä että epidemian ja kriisin aikana tehdään asioita samalla tavalla kun arjessa. Eli ei lähdetä oikomaan lakeja tai muuta vastaavaa. Tämä muuten johtaisi ainoastaan siihen että jatkossa joku marisee että "tehtiinhän poikkeus silloin ja silloin myös" jolloin se vie pohjan uskottavuudelle sekä koko byrokratialle.
 
no tästä on seurauksena sellainen jättityöttömyys että kestää useita vuosia että päästään nousuun.. Kuinka moni konkurssin kokeneita vetää jojoon itsensä. Lapset jolla huonot kotiolot, voi ainoa päivän ruoka olla mikä koulussa tarjottais, nyt ei sitäkään ole. Mielenterveysongelmat lisäntyy räjähdysmäisesti. Kyllä parempi melkein ois Ruotsin malli, no aika näyttää..
Edelleen: vaihtoehdot eivät ole elämä *tai* talous, vaan a) talousromahdus tai b) joukkokuolemat *ja* talousromahdus.

Hukkumiskuoleman pelko, tai rakkaiden (iso)vanhempien hukkumiskuoleman pelko, saa ihmiset panikoimaan joka tapauksessa. Siinä vaiheessa kun ruumiita alkaa kasautumaan joukkohautoihin, ja viranomaiset eivät tee mitään, ollaan hyvin lähellä ketjua hoitajalakko -> poliisilakko -> yleislakko -> sotilasvallankumous. Taloudelle jotenkin parempi vaihtoehto?
 
Eivät tietenkään vie. Lukemani mukaan ravintolat ovat tyhjentyneet aika tehokkaasti jo ennen kieltoa. Osa laittanut omatoimisesti lapun luukulle, osa tyhjentynyt ihan vaan luonnollisesti, sillä kuka vitun urpo edes menee ravintolaan näinä aikoina. Esim. Night People Group sulki Helsingin ravintolat sosiaalisen paineen takia. Jotkut ravintolat raportoineet pitävänsä ovet auki mutta asiakkaita ei näy. Moni ravintola (esim. lähi-Kotipizza) lopetti tarjoilun ennen kuin määräys tuli voimaan jne.

On selvää, että hallituksen toimia tarvitaan, mutta ihmiset ovat vähentäneet sosiaalista kanssakäymistään ilmankin. Samoin matkustus romahti jo ennen kuin rajat suljettiin.

Se on toki luojan kiitos, että ihmiset ja yrittäjätkin (vaikka on omat rahat kiinni) ovat toimineet vastuullisesti hallituksen tunaroinnista huolimatta, mutta ei siitä kyllä missään nimessä hallitusta tarvi kiitellä vaan niitä ihmisiä. Olen jo aikaisemminkin muistuttanut miten hallitus alkoi ylipäänsä tekemään mitään vasta kun julkinen paine kasvoi, ja selvästi oltiin aikalailla pallo hukassa kun vasta viikkoa myöhemmin ruvettiin puhumaan, että eihän me näitä ravintoloita voidakaan sulkea.

Hallitus ei ole oikeastaan johtanut maata vaan maa on lähinnä johtanut hallitusta.
 
Pakkohan tuolla Jenkeissä kohta rysähtää tuo kuolleisuus kun alkaa vakavien oireiden kehittymisaika olla ajankohtainen parhaillaan. Noin kahdessa viikossa rekisteröity tuo melkein 200k tapauksta, oikea määrä lienee joku 10x? Jotenkin vaikea uskoa, että siellä eristystoimissa onnistuttaisiin erityisen hyvin.
 
Se on toki luojan kiitos, että ihmiset ja yrittäjätkin (vaikka on omat rahat kiinni) ovat toimineet vastuullisesti hallituksen tunaroinnista huolimatta, mutta ei siitä kyllä missään nimessä hallitusta tarvi kiitellä vaan niitä ihmisiä. Olen jo aikaisemminkin muistuttanut miten hallitus alkoi ylipäänsä tekemään mitään vasta kun julkinen paine kasvoi, ja selvästi oltiin aikalailla pallo hukassa kun vasta viikkoa myöhemmin ruvettiin puhumaan, että eihän me näitä ravintoloita voidakaan sulkea.

Tai...ehkä niillä toimilla ei ole ollut niin kiire, kun ne ovat (enimmäkseen) tapahtuneet ilman pakkoakin?
 
Ei kiinnosta alkaa huolehtimaan koko taloyhtiön asioista, mutta siitä huolehdin, ettei ainakaan mun asuntoon tule viemäreistä mitään kaasuja.
Kai ymmärrät, että se korvausilmaventtiili siellä vessassa tuo ilmaa ulkoa sisälle, eikä todellakaan mistään viemäristä.

Nyt kun estät tuloilman tulemisen ilmanvaihtokanavasta vessaan / kylppäriin, niin mahdollinen alipaine vetää nimenomaan ilmaa sieltä viemäristä sisälle kämppään, koska se on ainoa hole mistä sitä voi tulla.

Teet juuri sillä tavalla, joka on oman terveytesi kannalta haitallisin mahdollinen :D
 
Tai...ehkä niillä toimilla ei ole ollut niin kiire, kun ne ovat (enimmäkseen) tapahtuneet ilman pakkoakin?

Kyllä niille olisi ollut kiire. Nyt koko tilanne hankaloituu ja pitkittyy vain täysin tarpeettomasti, koska joidenkin oli pakko päästä after skihin ja karaokeen.
 
Kausi-influenssan kuolleisuusprosentti on 0,1%..Ota asioista selvää, ennenkuin kirjoittelet.
Toki pääasiassa siksi, että pahin riskiryhmä, terveydenhuolto plus osa normikansalaisista on rokotettu ja tauti leviää siksi hitaasti ja pääasiassa vaan perusterveisiin.
 
Tällaista on kovin helppo toivoa, jos ei itse ole riskiryhmässä tai kukaan itselle tärkeä henkilö ei ole, tai ei ole kiinnostunut juurikaan muiden terveydestä. Mutta miksi kirjoitat "mitään muuta hyötyä"? Se on nimenomaan se hyöty, jolla säästyy kymmenien tai jopa satojen tuhansin yhtäaikaiselta kuolemalta. Eikä pelkästään riskiryhmien vaan ihan kenen tahansa, joka tarvitsee mitään akuuttia sairaalahoitoa.

Eli: ei mitään järkeä toivoa, ellei halua tapattaa isoa osaa väestöstä.
On siitä pitkittämisestä sekin hyöty että täten joku on töissä kaupassa jonne joku on kuskannut hernaria jota joku on purkittanut ja joku keitellyt. Verrattuna että kaikki yhtaikaa joko kipeitä tai kuolleita jolloin nälkä voi alkaa haitata harrastamista ja huumoria.
 
Edelleen: vaihtoehdot eivät ole elämä *tai* talous, vaan a) talousromahdus tai b) joukkokuolemat *ja* talousromahdus.

Hukkumiskuoleman pelko, tai rakkaiden (iso)vanhempien hukkumiskuoleman pelko, saa ihmiset panikoimaan joka tapauksessa. Siinä vaiheessa kun ruumiita alkaa kasautumaan joukkohautoihin, ja viranomaiset eivät tee mitään, ollaan hyvin lähellä ketjua hoitajalakko -> poliisilakko -> yleislakko -> sotilasvallankumous. Taloudelle jotenkin parempi vaihtoehto?


Yllä uusin tutkimus kuolleisuudesta oli 0,66%. Oletetaan sairastuneiksi pahimmassa tapauksessa 60 % kansasta eli 3300000 kpl. Näistä kuolisi 21800 ihmistä. Suomessa kuolee vuosittain 55000 ihmistä, joista 66,8 % oli yli 75 vuotiaita (36437 kpl) ja 52% yli 81 vuotiaita (28454 kpl). Italiassa Covidiin kuolleiden keski-ikä on 81 vuotta.
Yli 70 vuotiaiden kuolemansyyt: Tilastokeskus - Ikääntyneiden (70 vuotta täyttäneiden) yleisimmät kuolemansyyt vuonna 2004

60 % yli 70 vuotiaiden kuolemansyistä on myös covid-taudin riskitekijä. Voidaan vahvasti olettaa, että Covid-19 iskee pahimmin näihin ihmisiin. Silloin puheet "ruumiita alkaa kasautumaan joukkohautoihin" voidaan todellakin unohtaa. Kuolleiden määrä ei lissäänny tuota 21800 kappaletta tänä vuonna.
 
Pakkohan tuolla Jenkeissä kohta rysähtää tuo kuolleisuus kun alkaa vakavien oireiden kehittymisaika olla ajankohtainen parhaillaan. Noin kahdessa viikossa rekisteröity tuo melkein 200k tapauksta, oikea määrä lienee joku 10x? Jotenkin vaikea uskoa, että siellä eristystoimissa onnistuttaisiin erityisen hyvin.

Kyllä ne kai ovat jotenkin saaneet ihmiset pysymään sisällä. Tähän on varmaan valikoitu parhaat pätkät, mutta kun jotain Louis Rossmannin videoitakin katsoo, niin New York on aikas hiljainen

 
Jos raportoimattomat tapaukset jätetään pois, kuolleisuusprosentti nousee 1,38:aan.

Eli vastaa normaalia kausi influessaa.

Onneksi olkoon vouhottamisella tehty kärpäsestä härkänen.

"onhan teillä tarpeeksi paskapaperia?"
Kuinka tynnyrissä on pitänyt viime viikot olla jos luulee, että kaikki toimet on tehty vain tämän kyseisen taudin aiheuttamien kuolemien vähentämiseksi?
 
Yllä uusin tutkimus kuolleisuudesta oli 0,66%. Oletetaan sairastuneiksi pahimmassa tapauksessa 60 % kansasta eli 3300000 kpl. Näistä kuolisi 21800 ihmistä. Suomessa kuolee vuosittain 55000 ihmistä, joista 66,8 % oli yli 75 vuotiaita (36437 kpl) ja 52% yli 81 vuotiaita (28454 kpl). Italiassa Covidiin kuolleiden keski-ikä on 81 vuotta.
Yli 70 vuotiaiden kuolemansyyt: Tilastokeskus - Ikääntyneiden (70 vuotta täyttäneiden) yleisimmät kuolemansyyt vuonna 2004

60 % yli 70 vuotiaiden kuolemansyistä on myös covid-taudin riskitekijä. Voidaan vahvasti olettaa, että Covid-19 iskee pahimmin näihin ihmisiin. Silloin puheet "ruumiita alkaa kasautumaan joukkohautoihin" voidaan todellakin unohtaa. Kuolleiden määrä ei lissäänny tuota 21800 kappaletta tänä vuonna.

Lainaan eilistä omaa viestiäni:

Hommalla oli tällainen laskelma:

Wuhan Koronavirus-Pandemia (nCov) 2019/2020
Wuhan Koronavirus-Pandemia (nCov) 2019/2020
hommaforum.org

"Kokeilin vielä noilla infektiokuolleisuusluvuilla (IFR) pikaisesti Suomen ikäpyramidiin yhdistettynä ja oletettuna sillä, että 60 % suomalaisista sairastuu tasaisesti ikäryhmissä, laskea miten paljon silloin Suomessa tulisi kuolleita:

IkäryhmäIFR-kuolleisuusprosenttiIkäryhmän kokoSairastuviaKuolleita
80+7.830271018162614167
70-794.2853991932395113865
60-691.937247694348618393
50-590.5957327824396692616
40-490.161657943394766636
30-390.0844706147423688358
20-290.0309675248405149125
10-190.0069560170536102325
0-90.001615766963460186

Sairastuneita yhteensä: 3310751
Kuolleita yhteensä: 40191

Eli sairastuneista Suomessa kuolisi tuon kuolleisuusarvion pohjalta 1,2 prosenttia
, eikä 0,66 prosenttia niin kuin Kiinassa, koska Suomessa vanhempien ikäluokkien koko nuorempiin on suhteessa suurempi kuin Kiinassa. "


Kannattaa myös perehtyä siihen alkuperäiseen tutkimukseen. Siinähän kyseiselle "matalalle" kuolleisuudelle oli selityksenä myös se, että Wuhanissa sairaanhoito- ja tehohoitokapasiteetti ei pahasti ainakaan loppunut kesken.

Nehän siirsivät sinne Wuhaniin 40 tuhatta sairaanahoitajaa ja lääkäriä eri puolilta Kiinaa hoitamaan korona-potilaita ja rakensivat ennätysajassa parissa viikossa kokonaisen uuden ison sairaalankin. Vai olikos niitä peräti useampia uusia jättisairaaloita.

Suomessa tuo kapasiteetti tulee loppumaan kesken. Suomessa ei käsittääkseni edelleenkään ole pantua tikkua ristiin tilapäissairaaloiden rakentamiseksi minnekkään urheiluhalleihin, messukeksiin, hotelleihin ja niin edelleen.

Em. syistä väittäisinkin että esittämäsi laskelma on em. syista silkkaa scheissea.
 
Toki pääasiassa siksi, että pahin riskiryhmä, terveydenhuolto plus osa normikansalaisista on rokotettu ja tauti leviää siksi hitaasti ja pääasiassa vaan perusterveisiin.

Ei rokotteella ole mitään tekemistä viruksien leviämisluvun kanssa:
Basic reproduction number - Wikipedia
"By definition R0 cannot be modified through vaccination campaigns. "

Ihan turha yrittää laittaa samalle viivalle kausi-influenssaa ja Koronaa.
Kaksi täysin eri asiaa, niin kuolleisuuden, kuin leviämisen suhteen.
 
Ei rokotteella ole mitään tekemistä viruksien leviämisluvun kanssa:
Basic reproduction number - Wikipedia
"By definition R0 cannot be modified through vaccination campaigns. "

Ihan turha yrittää laittaa samalle viivalle kausi-influenssaa ja Koronaa.
Kaksi täysin eri asiaa, niin kuolleisuuden, kuin leviämisen suhteen.
Puhe oli viruksen leviämisestä, ei jonkun termin määritelmästä. Ei karanteenitoimillakaan ole mitään vaikutusta tuohon termiin, jonka valitsit, mutta kyllän ne leviämistä hidastavat.
 
Yllä uusin tutkimus kuolleisuudesta oli 0,66%. Oletetaan sairastuneiksi pahimmassa tapauksessa 60 % kansasta eli 3300000 kpl. Näistä kuolisi 21800 ihmistä. Suomessa kuolee vuosittain 55000 ihmistä, joista 66,8 % oli yli 75 vuotiaita (36437 kpl) ja 52% yli 81 vuotiaita (28454 kpl). Italiassa Covidiin kuolleiden keski-ikä on 81 vuotta.
Yli 70 vuotiaiden kuolemansyyt: Tilastokeskus - Ikääntyneiden (70 vuotta täyttäneiden) yleisimmät kuolemansyyt vuonna 2004

60 % yli 70 vuotiaiden kuolemansyistä on myös covid-taudin riskitekijä. Voidaan vahvasti olettaa, että Covid-19 iskee pahimmin näihin ihmisiin. Silloin puheet "ruumiita alkaa kasautumaan joukkohautoihin" voidaan todellakin unohtaa. Kuolleiden määrä ei lissäänny tuota 21800 kappaletta tänä vuonna.
Satelliittikuvat Iranin joukkohaudoista saattavat olla propagandaa, mutta..

Heikkokuntoisten vanhusten kuolleisuus on todella, todella hurjaa jos taudin leviämistä ei rajoiteta.

Pahimmillaan näin:
Eli. Hoitokodissa 130 asukkia, joista alle kuukaudessa ensimmäisestä tapauksesta 101 oli sairastunut ja 33.7% sairastuneista kuollut. Alle kuukaudessa. Kyseessä siis "preliminary case fatality rate", eli kuolemia on tullut vielä enemmän 18.3. jälkeen.

Kerrotaan tämä hoitokotien määrällä, ja niitä joukkohautoja alettaisiin oikeasti tarvitsemaan Suomessakin.

Talous edellä, sotaveteraanit hautaan? Nehän kuolee muutamassa vuodessa muutenkin pois.

Edit: lisäsin tarkennuksen "sairastuneista"
 
Eli vastaa normaalia kausi influessaa.
Onneksi olkoon vouhottamisella tehty kärpäsestä härkänen.
"onhan teillä tarpeeksi paskapaperia?"

influenssa.png

Katso sieltä

Muoks.
Ja mitä Kiinaan tulee, voidaan olla satavarmoja että siellä on tavallista enemmän keuhkokuumeeseen tms. vastaavaan kuolleita joita ei vaan ole otettu koronalukuihin. Tuota kikkaa Venäjällä käyttävät, "Sudden pulmonary infection".
 
Yllä uusin tutkimus kuolleisuudesta oli 0,66%. Oletetaan sairastuneiksi pahimmassa tapauksessa 60 % kansasta eli 3300000 kpl. Näistä kuolisi 21800 ihmistä. Suomessa kuolee vuosittain 55000 ihmistä, joista 66,8 % oli yli 75 vuotiaita (36437 kpl) ja 52% yli 81 vuotiaita (28454 kpl). Italiassa Covidiin kuolleiden keski-ikä on 81 vuotta.
Yli 70 vuotiaiden kuolemansyyt: Tilastokeskus - Ikääntyneiden (70 vuotta täyttäneiden) yleisimmät kuolemansyyt vuonna 2004

60 % yli 70 vuotiaiden kuolemansyistä on myös covid-taudin riskitekijä. Voidaan vahvasti olettaa, että Covid-19 iskee pahimmin näihin ihmisiin. Silloin puheet "ruumiita alkaa kasautumaan joukkohautoihin" voidaan todellakin unohtaa. Kuolleiden määrä ei lissäänny tuota 21800 kappaletta tänä vuonna.

Kiinnostavaa vertailu kuolleisuuden osalta esimerkiksi Hongkongin influenssaan, jossa kuolleisuus oli ilmeisesti 0,5%:


In comparison to other pandemics, the Hong Kong flu yielded a low death rate, with a case-fatality ratio below 0.5% making it a category 2 disease on the Pandemic Severity Index.

1585736154530.png


Tässä vähän ajankuvaa:


Tosin täällä kuolleisuudeksi kerrotaan aika pieniä lukuja:


Vuosina 1956–1958 riehui "aasialainen" influenssa, johon kuoli yhteensä 1 800 henkilöä. Vuosina 1968–1971 vuorossa oli "hongkongilainen", johon kuoli noina vuosina runsaat 1 000 henkilöä. Vuosina 1975–1976 "moskovalainen" aiheutti lähes 800 kuolemaa.

Isoäitikin tuon muisti, hänen muistikuviensa mukaan ei tuo aiheuttanut poikkeustilaa yhteiskuntaan. Ajatkin taisivat olla toiset ja tietysti tautikin eri. Rokotekin tuohon saatiin ilmeisesti melko nopeasti.

Tässä muuten oli ajatuksia tuosa koronarokotteesta:


Aika skeptisiä kannanottoja tuosta 1,5 vuoden aikataulusta.
 
Nyt ei ole tarkoitus dumata ihmisiä ihmisinä, vaan metahengessä pohdiskella tätä ketjua.
Tätä ketjua lukemalla tilannekuvasta muodostuu varsin lohduton. Olen jokaisen viestin lukenut ja minulle on muodostunut sellainen käsitys (ihan täällä olevista teksteistä), että meillä on tässä jonkin verran yliedustusta mt- ja erityisesti ahdistus-, masennus- ja pakko-oireisista, joiden oma tilannekuva kenties eroaa valtaväestöstä, poliitikoista ja asiantuntijoista. Lisäksi tuntuu olevan hyvin paljon poliittista kirjoittajaa, ja erityisesti ps-kirjoittajaa, mutta toisaalta, näissä tuskin on yliedustusta kun ps on nykyisin niin suosittu.
Kolmantena erottuu minusta tällaiset julkisorganisaatioallergiset, joiden pohjaoletus on negatiivinen viranomaisia ja virkamiehiä (ja/tai poliitikkoja) niin yksilöinä kuin organisaatioina.
Osa kirjoittajista edustaa yhtä, osa useampaa edellämainituista kategorioista, osa ei mitään.
On siis myös paljon analyyttisiä ja ns. puolueetonta uutisten ja tiedon välitystä, mutta yleensä nämä dumataan noiden edellämainittujen osalta nopeasti.
Olisi myös hyvä huomata, että tällaisessa ketjussa tulee niin paljon kirjoittajien erilaisia arvauksia, valistuneita arvioita ja mielipiteitä, että väistämättä osa niistä osuu oikeaan. Silti sellaiset voitonriemuiset ”tässä ketjussa jo kaksi viikkoa sitten tiedettiin ja viranomaiset vasta nyt” on harhaisia, koska niitä vastaan pitäisi sitten listata myös kaikki ne ohi menneet arvaukset, joita niitäkin riittää.
Sinällään tämä on minusta hyvä ketju. Kunhan muistaa suhteuttaa asiat ja olla linkkausten ja uutisten suhteen lähdekriittinen.
 
Lähde tälle lukemalle?

Vaikka tuossa jotain. Onhan noita ollut eri puolilta. Briteissä toistaiseksi vain puolet, Italiassa on menty siellä 70-80% alueella uutisten perusteella.

Varmasti silläkin on merkitystä prosentteihin laitetaanko tehohoitoon ollenkaan. Jos yritetään viimeiseen asti, suurin osa ei selviä ilmeisesti kuitenkaan. Nuoremmille tuo toki on varmaan useammin kohtalonkysymys, kun se keho kestää vielä enemmän niin kauan kuin happi kulkee.
 

Vaikka tuossa jotain. Onhan noita ollut eri puolilta. Briteissä toistaiseksi vain puolet, Italiassa on menty siellä 70-80% alueella uutisten perusteella.

Varmasti silläkin on merkitystä prosentteihin laitetaanko tehohoitoon ollenkaan. Jos yritetään viimeiseen asti, suurin osa ei selviä ilmeisesti kuitenkaan. Nuoremmille tuo toki on varmaan useammin kohtalonkysymys, kun se keho kestää vielä enemmän niin kauan kuin happi kulkee.

Hienot 20-30% selviää luvut sieltä kun todellisuus on 50%

Of 165 patients admitted to ICUs, 79 (48%) died. Of the 98 patients who received advanced respiratory support—defined as invasive ventilation, BPAP or CPAP via endotracheal tube, or tracheostomy, or extracorporeal respiratory support—66% died.
 
Hienot 20-30% selviää luvut sieltä kun todellisuus on 50%

Of 165 patients admitted to ICUs, 79 (48%) died. Of the 98 patients who received advanced respiratory support—defined as invasive ventilation, BPAP or CPAP via endotracheal tube, or tracheostomy, or extracorporeal respiratory support—66% died.

Hienoa cherry pickausta:

"We have some early published data on percentages which vary widely. A paper from China involved 710 Covid-19 patients; 52 were admitted to an ICU. Of the 22 who eventually required mechanical ventilation, 19 (86%) died. Another early study reported 31 of 32 (97%) mechanically ventilated patients died. "


Kuten sanoin, tämä ei ollut ainoa uutinen. Minulla ei ole mielenkiintoa nyt käyttää tässä kymmeniä minuutteja siihen, että etsin jo vanhentuneita artikkeleita sinulle. Pelkkää ystävällisyyttäni kaivoin sinulle tämän, ja sekin oli selvästi virhe. Joten, mitäpä jos nyt saivartelun sijaan yrittäisit ihan itse? Tässäkin langassa on ollut uutisia.
 

”Prosessin loppupäässä on tärkeää, että kun näyte saadaan, se edellyttää lisätoimia. Olipa näyte positiivinen tai negatiivinen, tarvitaan ammattilaisten päätöksiä. Jos näyte on positiivinen, mahdollisten tartuntaketjujen selvittäminen ja eristyksen ja karanteenipäätösten tekeminen on olennaista.”

Kiurun mukaan nyt etsitään joukkoja hoitamaan tartuntojen jäljittämistä. Sopivia voisivat olla esimerkiksi alan opiskelijat, yritykset ja sote-henkilöstö, joka on siirtynyt kiireettömästä työstä muihin tehtäviin.

Eli tätäkin kulisseissa tehdään.
 
Joten, mitäpä jos saivartelun sijaan yrittäisit ihan itse?

OT: Kyllä se yhä edelleen on väitteen tekijän homma löytää ne lähteet eikä lukijan. Ja se on ihan hyvä periaate silläkin uhalla, että joku on postannut saman uutisen 200 sivua aikaisemmin. Kun pistää sen lähteen, jää OT-mussutus kuten tämä viestini pois.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
283 325
Viestejä
4 865 319
Jäsenet
78 641
Uusin jäsen
Fintukani

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom