Maski estää myös tehokkaasti tahattomat sormenpään lipaisut ja kutiavan nenän tonkimiset. Eli auttaa merkittävästi "opettamaan" mitä ei pidä tehdä.
Kirurgin maskikn suojaa MUITA ihmisiä tahattomilta aivastuksilta ja yskimiseltä.
Ja sen antama suoja itselle tähän päälle.
Pssst... kerron salaisuuden: THL dissaa maskeja siksi että niitä ei ole.
Plus suojaahan se kirurginen maski myös puheen tuottamia pisaroita myös. Silmien suojana olisi hyvä olla myös lasit. Tosin niihin aerosolitartuntoihin ei vaikut millään se maski jota mahdollisesti pitkäaikaisesta altistuksesta tulee henkilön kanssa samassa tilassa (spekulointia vielä tuo ko. tartuntatapa eikä varmaa tietoa).
THL Mika Salminen taisi nimenomaan sanoa, että maskien vaarana on lähinnä se että ihmiset koskettelevat maskia likaisilla käsillä tai korjailevat sitä jolloin ylimääräistä koskettelua tulee naaman alueelle. Voin tämän hyvinkin ymmärtää esimerkiksi vanhempien ihmisten kohdalla joilla ei ole mitään käryä miten tuota käytetään. Maskin pitäisi olla myös täysin tiivis että siitä saadaan täysi hyöty irti.
Itse olin aiemmin vielä sitä mieltä ennenkuin tämä alkoi, että ilman maskia pärjää mutta olen myös kallistunut kyllä siihen ihmisten välinpitämättömyyden kannalta että kaupassa ym. julkiset käynnit niin kaikilla pitäisi olla maskit päässä. Eriasia on sitten mennä yli kun käydään vaikka ulkona lenkillä niin pitääkö sitten olla se kirurginen suojain päässä kun ollaan 10m toisesta jossain metsän keskellä lenkkipolulla...
Viimeksi muokattu: