Kovasti ketjussa on kritisoitu THL:n toimintaa ja viimeisiä lausuntoja siitä, että WHO:n testausohjeet 'eivät toimi Suomessa tai Pohjoismaissa'. Mallia on toivottu katsottavan Etelä-Koreasta ja Singaporesta.
Pitää muistaa, että Etelä-Korea, Singapore ja Kiina ovat kaikki hyvin erilaisia yhteiskuntia kuin Suomi. Itse luonnehtisin Etelä-Korean ja Singaporen eräänlaisiksi Turkkia lähellä oleviksi puolidiktatuureiksi, joissa viranomaisilla on länsimaihin verrattuna hyvin laajat toimivaltuudet. Tältä kantilta suora vertaaminen Suomeen ei toimi.
Ketjussa tiedettiin jo helmikuun loppupuolella, että Italia on epidemia-aluetta ja ehdotettiin ja vaadittiin muun muassa seuraavia toimia:
1. Kielletään lennot epidemia-alueilta Suomeen
2. Asetetaan epidemia-alueilta tulleet karanteeniin
3. Testataan kaikki epidemia-alueilta tulleet
Alla olevat päätelmät ovat omaa mutu-tuntumaa, ja tietolähteenä on ollut lähinnä tämä ketju, joten esittäkää ihmeessä kritiikkiä ja huomauttakaa jos olen joltain osin väärässä.
1. Lentojen kieltäminen hankaloittaa matkustamista, mutta ei tee sitä mahdottomaksi. Sellaiset ihmiset, joiden on pakko matkustaa paikasta A paikkaan B, tekevät tuon matkan sitten paikan C kautta, jos heillä on tarpeeksi suuri tarve päästä paikkaan B. Italiassa (ja Itävallassa) oli tuhansia (ellei kymmeniä tuhansia) suomalaisia viettämässä hiihtolomaa. Jos suorat lennot olisi kielletty, olisivat nämä ihmiset palanneet Suomeen kuitenkin epäsuorilla lennoilla. Epidemia-alueilta Suomeen tuleva ihmismassa ei siis olisi merkittävästi, jos ollenkaan, vähentynyt.
Lentojen kieltäminen epidemia-alueilta ei siis olisi ollut tehokasta.
2. Karanteeniin asettaminen on pakkokeino, jonka tulee perustua lakiin. Luonnollisen henkilön karanteenista on säädetty Tartuntatautilain (1227/2016) 60 §:n 1 momentissa, jonka mukaan, jos yleisvaarallisen tartuntataudin tai yleisvaaralliseksi perustellusti epäillyn tartuntataudin leviämisen vaara on ilmeinen eikä taudin leviämistä voida muulla tavoin estää, virkasuhteinen kunnan tartuntataudeista vastaava lääkäri tai virkasuhteinen sairaanhoitopiirin kuntayhtymän tartuntataudeista vastaava lääkäri voi päättää henkilön karanteenista enintään yhden kuukauden ajaksi. Päätös karanteenista voidaan tehdä henkilölle, jonka on todettu tai perustellusti epäilty altistuneen yleisvaaralliselle tartuntataudille.
Koronaviruksen aiheuttama Covid19 on yleisvaarallinen tartuntatauti, jonka leviämisen vaara on ilmeinen. Tartuntataudeista vastaava lääkäri voi päättää henkilön asettamisesta karanteeniin. Päätös karanteenista voidaan kuitenkin tehdä vain sellaiselle henkilölle, jolla on joko todettu tai perusteltu epäily altistumisesta.
Testauskapasiteettia ei ollut testata kaikkia epidemia-alueilta saapuvia henkilöitä. Tämä nyt on oma mutu-tuntuma, mutta kun katsoo myös muiden Euroopan maiden toimintaa, jossa lainsäädäntö ja oikeuskulttuuri on samanlainen kuin Suomessa, vahvasti veikkaan, että jos tulet lennolla maakunnasta jossa on todettu muutamia kymmeniä koronatapauksia, ei 'perustellun epäilyn' kriteeri täyty. Tästä mutuilen seuraavan johtopäätöksen:
Italiasta palaavien asettaminen karanteeniin olisi ollut laitonta.
Etelä-Koreassa, Singaporessa ja Kiinassa nuo toimet ovat olleet laillisia ja karanteeni on voitu määrätä, vaikka varmuutta sairastumisesta ei ollut. Jos toimet olivat laittomia, ei kansalla kuitenkaan ole mahdollisuutta protestoida.
3. Koko homma tuntuu ainakin joltain osin kietoutuvan testauskapasiteetin - tai sen puutteen - ympärille. Jos meillä olisi ollut riittävä testauskapasiteetti heti helmikuun puolivälissä, olisi kaikki Italiasta saapuneet ollut syytä testata koronaviruksen varalta. Uskoisin, että ihmisiä ei olisi tarvinnut edes pakottaa siihen, vaan tiedotus olisi riittänyt. Testejä olisi kuitenkin pitänyt tehdä pelkästään Italiasta palaville turisteille tuhansia.
Tässä jää epäselväksi se, onko THL ja viranomaiset tehneet tarpeeksi testaamiskapasiteetin lisäämiseksi niillä tiedoilla, mitä on aina käytettävissä ollut. Vaikka kaikki mahdolliset ja mahdottomat toimet olisi tehty jo tammikuussa, olisiko meillä siltikään nyt tarpeeksi kapasiteettia testata kaikkia epäilyjä? Tätä voinemme vain arvailla.
Epäselväksi jää se, tekikö THL ja muut viranomaiset tarpeeksi toimenpiteitä testaamiskapasiteetin lisäämiseksi.
Joka tapauksessa pitää muistaa, että kaikki tähän mennessä tehdyt päätökset on tehty silloin käytettävissä olevilla tiedoilla. Tähän tilanteeseen mihin nyt on päädytty, ei ole päädytty yhden virkamiehen tai poliitikon päätöksen tai päättämättömyyden takia, vaan näihin on liittynyt pitkä ketju erilaisia päätöksiä. Nyt ainakin voidaan sanoa, että tilanne ei taida olla paras mahdollinen. Huonoin mahdollinenkaan se ei ole.
Edit: Sen verran voisin lisätä, että THL:n tiedottaminen kyllä ontuu, ainakin niiden silmissä jotka ehtivät esimerkiksi tätä ketjua tarkasti seurata. Mutta tiedottaminen on tietenkin tarkoitettu ns. peruspulliaiselle.
Internetin hive-mindit ovat siinä mielessä jänniä, että tällaisen ketjun läpi lukemalla voi osin tietää koronavirustilanteesta enemmän kuin asiasta päättävä ministeri, jolle kerrotaan tiivistetysti tilanne ja eri ratkaisuehdotukset. Se aiheuttaa sitten aina besserwisseröintiä. Mutta päätöksiä pitää tehdä rajallisella tiedolla.