Kyllähän tän kaltaiset tapahtumat saattaa saada aikaan myös levottomuuksia, ryöstelyä yms. varsinkin jos kaupatkin sulkeutuisi tai muuten vain poikkeustila kestää kauan, joten ei se kodin turvaaminen mikään huono idea ole.
Joo siis ymmärrän tämän logiikan kyllä, enkä mä noita aseenostajia mitenkään erityisen tyhminä pidä. Mutta jos Suomessa jotkut naureskelee vessapaperivarastoista, niin on tässä mun mielestä vähän samaa. Suurimmalla osalla noista aseiden ostajista kuitenkin on varmaan jo ihan hyvät arsenaalit kotona (en tarkoita tuota aasialaisten ryhmää joka on nyt uusi erikoistapaus), eikä tässä nyt kai mihinkään ydintalveen olla kuitenkaan varautumassa.
Siirrytään sitten ihan fundamentaalisti korona-aiheeseen liittyvän kysymykseen.
Eli, minulle ei ole ihan selvää miten ja milloin huomattiin, että tämä uusi virus ylipäätään on olemassa. Wikipediassa mainitaan kyllä ensimmäiset tartuntapäivät jne., mutta mikä siis oli se tekijä joka laukaisi tutkimukset, joiden tuloksena uusi virus löydettiin? Siis ei kai kaikkia sairaalahoitoa vaativia keuhkokuumeita rutiininomaisesti tutkita (varsinkaan Kiinassa) sillä tarkkuudella, että tiedetään aina täsmälleen mikä tunnetuista patogeeneista sen on aiheuttanut, tai että kyseessä on uusi patogeeni. Olin kerran kaksi viikkoa sairaalassa keuhkokuumeen takia, enkä ainakaan muista että kukaan olisi kertonut mistä se tarkalleen ottaen oli peräisin. Havaittiinko Kiinassa siis keuhkokuumeiden lukumäärissä, kuolleisuudessa, hoitovasteessa tms. niin poikkeavia arvoja, että asiaa ryhdyttiin erikseen tutkimaan? Jos näin on, niin silloinhan kaikki nämä "ihan kuin tavallinen influenssa" -argumentit on suoraan kumottu (ellei erikseen tarkoiteta esim. kuolleisuutta, mutta myönnetään poikkeava levinneisyys, tms.).
Tai ajatellaan asiaa näin: Jos joku päästäisi tällaisen uuden virustyypin liikkeelle vaikkapa Suomessa kesken influenssakauden, niin mikä on se tapahtumaketju jonka seurauksena huomattaisiin että uusi virus on liikkeellä?
edit: En siis yhtään ihmettele sitä, että uusi virustyyppi on löydetty, tai tuossa Suomi-esimerkissä löydetään. Mutta kiinnostaa tietää, mikä on se prosessi, ja erityisesti kuinka kauan se kestää, josta löydös seuraa.