Miten määrittelet sen, että päällä on tauti jolla muita tartutat? Joku yskä voi kestää useamman viikon ja siitä ei mitään saikkuja saa, niin miten silloin toimit? Omaan piikkiin kotona ja toivot, että työnantaja myös hyväksyy kotona olon ilman saikkua?
Hankalaahan se on, mutta onhan noille niitä ohjenuoria.
Todellisuudessahan ihmisissä nyt vaan on paljon sellaisia itsekkäitä ja/tai itsekeskeisiä kusipäitä jotka pistää omat asiat muiden edelle, osa kuvittelee olevansa jotain pyhimyksiä kun tulee kouluun/töihin kipeänä "katsokaas MINÄ tulen töihin kipeänä, olen niin tärkeä!" ja sitten aukovat päätä kun jengi sairastuu ja on tietenkin fiksumpina saikulla.
Eli noita ilmiselviäkin tapauksia on niin paljon, että helppo se olisi edes niitä karsia pois. Viimekin talvena toimistolla yksi mies röhi, köhi, niiskutti, kakisteli kurkkua yms. selkeästi kipeänä viikon, ja sitten puoliksi kehuen sanoi viikon päästä että "olinpa tuossa viikon kipeenä ja kuumeessa töissä kun ei kukaan näitä hommia osaa tehdä". Eli jengi tulee ihan tietoisesti kipeänä töihin, vaikka etänäkin saisi olla tarvittaessa ja nimenomaan on kielletty kipeänä töihin tulo. Ja ei ole ainut henkilö joka on selkeästi oireisena paikalle tullut, muutomat joutui lähtemään kesken päivän kotiin kun alkoi jo muut kyselemään että mitä sinä täällä kipeänä teet.
"kun toimistolla on helpompi tehdä töitä" oli yhdenkin selitys.
Samaa on tullut todistettua myös kaikissa opiskelupaikoissa yliopistoa myöten, eritoten naisilla vaikutti olevan tapana tulla todella räkäisenä paikalle buranan voimalla ja sitten tarttuikin puoli luokkaa. Miehethän kokee sairaudet ilmeisesti rajumpina, niin ehkä asia selittyy osaltaan tällä.
Itsekin olin lukuisia kertoja kipeänä pian näiden altistusten jälkeen, kun jossain pienessä huoneessa piti tehdä ryhmänä töitä ja 3 muuta räkii kuin kuolemaa tekevät, niin vituttaahan se.
Ja tuo että piti ravata "salaa" bileissä ryyppäämässä ja ties missä ulkomailla kertoo vaan yksinkertaisesti ihmisten itsekkyydestä, ei ne ryyppäämiset ja typerän urheilun tms katsomiset livenä niin tärkeitä ole, että ei voisi niitä joksikin aikaa karsia elämästä. Jälkiviisas on helppo olla, mutta ei siitä nyt ainakaan apua ole jos joku oikeasti erittäin tappava pöpö tulisi ja jengi vaan ravaa baareissa koska "mä haluan".
Sitkeä yskä on tietysti hankala, siinä voi edes sitten sen verta tehdä että yskii hihaan, eikä suu ammollaan ilmaan kuten todella moni edelleen tekee, ja pitää vaikka pahimpia roiskeita estämässä jotain kangasmaskia. Kyllä sekin kalliiksi tulee työnantajalle kun nämä sankarit tulee "kokeilemaan" toimistolle niin kipeinä että sen itsekin tietävät ja sitten vaikka 4-5 henkilöä saikuttaa 3-5 päivää tämän vuoksi. Osalle voi olla se toimisto ainoita paikkoja joissa tulee lähikontaktia, niin selvästi on suurin riski siellä sairastua.
Nuo saikutusajat on sinällään vähän lyhyitä, kun perusflunssakin voi osalla kestää pari kolme viikkoa päällä niin, että ei ainakaan fyysisestä työstä tule mitään.