Tämä on koronatautikeskustelu, ei "neuvo pystymetsästä tyhmää taksinkuljettajaa työssään"-keskustelu. Sellainen jälkimmäinen käytiin aikanaan ennen taksiuudistusta, ja se oli masentavaa luettavaa.
Sanotaan nyt kuitenkin, että kova veto autossa ja ilmanvaihdon säädöstä kieltäytyminen asiakkaan pyytäessä ei tietenkään kuulu työnkuvaan. Oikein helvetinmoinen puhuri aiheuttaa paitsi epämukavuutta ja sotii vastaan asiakaspalvelua, aiheuttaisi myös hyvin yleisesti kovia niska- ja hartiaseudun kipuja kuljettajille. Vammaiset asiakkaat saisivat kohtauksia. Lisäksi voitaneen pitää lähinnä uskomusperäisenä käsitystä siitä, että se jotenkin ehkäisisi tartuntaa. Saattaa paremminkin sekoittaa ilmaa sopivasti hengitysteiden välillä. Normaali ilmanvaihtonopeus on varsin tehokas.
Normaalissa henkilöautossa puhalluksen säätäminen hetkellisesti käytettäväksi tarkoitettuun "täysille"-asentoon on kovin kaukana tekosyystä. Se nyt vaan ei ole lähelläkään hyväksyttävää. Se on oikeasti sillä tasolla, että se aiheuttaa jo meluhaittaa. Kysymys ei ensisijaisesti edes ole meluhaitasta, vaan tämän mainitsen vain korostaakseni, miten idioottimainen ehdotus on. Asia on täysin riidaton.
Lisättäköön vielä, että kova puhallusnopeus on niin kova, että se nimenomaan estää kuumassa tai kylmässä tavoitelämpötilan saavuttamisen ilman sisäkiertoa, eli yllyttää automatiikkaa kierrättämään.
Tartuntavaaran minimointi julkisessa liikenteessä ei vaadi järjettömyyksiä, eikä se ole sellainen asia jonka takia kannattaisi laittaa täysi puhuri päälle jokaiseen bussiin tai lentokoneeseen. Tällä olisi myös varsin ilmeinen haittavaikutus, eli ihmiset kokisivat ylimääräisiä "vilustumisen" aiheuttamia oireita, jotka vaikeuttaisivat koronataudin leviämisen jäljittämistä. Ihmiset pelkäävät jo muutenkin tarpeeksi jokaista pölyaltistuksen tai heinäallergian tai sateen aiheuttamaa aivastusta ja vihlaisua. Testauskapasiteetti vaarassa ja yhteydenottokanavat menossa tukkoon, jos oikein haetaan.