Zekkaapa tartuntatilastot kesäkuulta. Olisiko perustuslain mukainen kansalaisen vapaa kulkeminen maahan/maasta pitänyt evätä niiden perusteella? Ketäs muuten siellä perustuslakivaliokunnassa istuu? Tunareita iso liuta kai kun ei tuossa ajassa onnistu sulkemaan rajoja koronalta, ja tarkasti vain koronalta, ei muulta maahantuonnilta tai työliikenteeltä.
Kuinka tarkennat lain osumaan pelkästään tautia levittäviin idiootteihin? Ja miten erotat futisurpon perusurposta joka hakee vain halpaa bensaa?
Rajat-kiinni yhteisössä on varmasti nämä kaikki jo mietitty huolellisesti ja kattavasti. Tai ehkä siellä on jo arveltu ketkä 'osaisivat hoitaa asiaa'.
Jos tämä ns perustuslaki on ns ongelma, niin sitä voidaan tarvittaessa muuttaa. Aikaa on ollut yli puolitoista vuotta!!
Ja kyse ei nyt ole mistään "kulkemisen estämisestä", vaan vain ja ainoastaan siitä,. etttä kun menet maahan, jossa esim korona (tai vastaava) jyllää, niin takaisin tuloon liittyy tietyt toimet:
1. Pakollinen koronatesti, josta ei voi kieltäytyä.
- Jos ei onnistu rajalla, niin osoitetaan paikka, jonne mennään testiin /odottamaan. Jos ei sekään onnistu, niin kotiin pakkokaranteeniin.
2. Pakollinen 3 pv karanteeni, jota on noudatettava tai esim sakkoja esim 2000e / rikkomus.
3. Pakollinen toinen koronatesti.
4.. Pakollinen karanteeni testin jälkeen, max 2 viikkoa, jos testi positiivinen.
Venäjältä työliikenne on "hyvä syy" käydä maassa. Täysin 100% eriasia, kuin potkupallo - ryyppy - ilotaloissa luuhaamismatka. Työmatkalaistenkin oleskeluaika maassa pitäisi minimoida, eli pelkät työasiat. Jos työaika on pitrempi, kuin 2 päivää, niin testit ja karanteenit.
Karanteenisäännöt pitäisivät koskea kaksoiskansalaisia.
Bensaa ei ole haettu suomalaisten toimesta (venäjältä) sitten koronan alun (kun ei onnistu).