Kokkiveitset

Valtsu_82

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.03.2021
Viestejä
305
En tiedä onko nämä todella parempia hinta-laatusuhteeltaan mutta tässä muutama vaihtoehto:

Jos 18cm gyuto riittää niin:

Takamuran veitsiä saa myös 21cm koossa mutta saatavuus on hieman heikkoa. R2 gyutoa olen meinannut ostaa useamminkin kun sitä on kehuttu paljon mutta toistaiseksi vaan jäänyt ostamatta.

cleancut.eu kaupan edullisemman pään veitset on ilmeisesti hyvää laatua esim:

Shiro Kamon veitsien profiili ja hionta on todella hyvä mutta linkkaamani veitsi ei ole ruostumatonta joten vaatii vähän enemmän huolenpitoa.
Hyviä veitsiä hintaluokassaan. Minustakin vaikuttaa kuvien ja painon perusteella, että Griphinityn terä on paksu. Samaa mieltä siitä, mitä totesit aiemmin, että hionta tai veitsen geometria on tärkeä, jopa tärkeämpi kuin teräslaatu tai kovuus. Griphinitystä puuttuu tärkein kuva eli terän geometrian paljastava kuva. Olisi mielenkiintoista saada sellainen, jos jollain on tuo Griphinity.

Itsellä on näistä Shiro Kamon sujihiki. On hyvä veitsi, ohut terä, pitää terävyyden kohtuullisen hyvin ja on helppo teroittaa. Lisäksi löytyy Takamura Migaki R2 Gyuto 21 cm. Jos @mcNahkahaulikko haluat kokeilla ja satsata vielä hieman enemmän suorituskykyiseen veitseen niin tässä on hinta-laatusuhteeltaan yksi parhaimmista. Se on myös absoluuttisesti yksi parhaimpia luokassaan 210 mm länsimaisella kahvalla oleva lasergyuto (= ohut terä, joka leikkaa helposti kovia juureksia, kuutioi hallitusti sipulia jne.). Tuosta paremmin leikkaavaa on vaikea saada ja lisähinnalla saa lähinnä erilaista estetiikkaa, tarinaa tai rajoitettua saatavuutta. Esim. KKF:ssä tämä on lähes aina suositusten joukossa jos haetaan laseria.

1663757649281.png
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
363
Hyviä veitsiä hintaluokassaan. Minustakin vaikuttaa kuvien ja painon perusteella, että Griphinityn terä on paksu. Samaa mieltä siitä, mitä totesit aiemmin, että hionta tai veitsen geometria on tärkeä, jopa tärkeämpi kuin teräslaatu tai kovuus. Griphinitystä puuttuu tärkein kuva eli terän geometrian paljastava kuva. Olisi mielenkiintoista saada sellainen, jos jollain on tuo Griphinity.

Itsellä on näistä Shiro Kamon sujihiki. On hyvä veitsi, ohut terä, pitää terävyyden kohtuullisen hyvin ja on helppo teroittaa. Lisäksi löytyy Takamura Migaki R2 Gyuto 21 cm. Jos @mcNahkahaulikko haluat kokeilla ja satsata vielä hieman enemmän suorituskykyiseen veitseen niin tässä on hinta-laatusuhteeltaan yksi parhaimmista. Se on myös absoluuttisesti yksi parhaimpia luokassaan 210 mm länsimaisella kahvalla oleva lasergyuto (= ohut terä, joka leikkaa helposti kovia juureksia, kuutioi hallitusti sipulia jne.). Tuosta paremmin leikkaavaa on vaikea saada ja lisähinnalla saa lähinnä erilaista estetiikkaa, tarinaa tai rajoitettua saatavuutta. Esim. KKF:ssä tämä on lähes aina suositusten joukossa jos haetaan laseria.

Kiitoksia hyvistä suosituksista! En ole ihan vielä toista veistä tilaamassa, mutta laitan nämä ideat talteen.

On tuossa Griphinityssa melko paksu terä ja aika massiivinen muutenkin. Tälläistä halusinkin veitsestä kun aikaisempi oli niin keppoisa. Tuollainen vähän ohuempi mutta iso japanilainen western kahvalla on varmasti tulevaisuuden panostus itselläni.

Tässä vielä kuva amazonista, jossa näkyy terän paksuus

71VDqbo5LSL._AC_SL1500_.jpg
 
Liittynyt
21.03.2019
Viestejä
448
Amatööri sunnuntaikokkaaja tarvitsee kapeateräisen lihanleikkuuveitsen ja teroittimen satunnaisia lihanleikkuita varten. Millä saan naudanfieestä kalvot pois ja leikattua palan pihveiksi? Tähän asti oon käyttänyt fiskarsin leveäteräistä 20cm kokkiveistä, mutta takuulla olis joku parempikin veitsi olemassa. Pari tuntia lueskelin tätä säiettä, mutta en kyllä viisastunut yhtään.
 
Liittynyt
21.03.2019
Viestejä
448
https://www.sissos.fi/retkeily-ja-o...akb3OFS-I5Iq7SSOANT-lh6Cr2qrdthoaAqhzEALw_wcB Vaikka tollasella onnistuu.Swibo ei ehkä ole terältään sieltä kovimmista päästä, mutta on kuitenkin niin kova, että pystyy teroittamaan. Ja kunnon hiomakivi, ei se teroitus kestä oikeasti kuin sen 5 - 10 min jos ei päästä tosi huonoon kuntoon terää.
Kiitoksia! Näyttääpä hyvältä. Olin just katselemassa Victorinoxeja ja Sanelleja. Taidan kuitenkin unohtaa ne. Mistä tunnistaa hiomakivistä, että se on kunnon hiomakivi? Eikö noilla esim. verkkokauppa.comin teroittimilla tee mitään? Onko hiomikivi edelleen paras, vaikka olisi tämmöinen kokematon teroittaja?
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 148
Amatööri sunnuntaikokkaaja tarvitsee kapeateräisen lihanleikkuuveitsen ja teroittimen satunnaisia lihanleikkuita varten. Millä saan naudanfieestä kalvot pois ja leikattua palan pihveiksi? Tähän asti oon käyttänyt fiskarsin leveäteräistä 20cm kokkiveistä, mutta takuulla olis joku parempikin veitsi olemassa. Pari tuntia lueskelin tätä säiettä, mutta en kyllä viisastunut yhtään.
Kyllä se onnistuu ihan perus kokkiveitselläkin. Tekniikka vain haltuun:

 
Liittynyt
16.03.2020
Viestejä
323




teroitukseen: https://www.amazon.de/-/en/gp/product/B08F26FPGJ
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
49
Amatööri sunnuntaikokkaaja tarvitsee kapeateräisen lihanleikkuuveitsen ja teroittimen satunnaisia lihanleikkuita varten. Millä saan naudanfieestä kalvot pois ja leikattua palan pihveiksi? Tähän asti oon käyttänyt fiskarsin leveäteräistä 20cm kokkiveistä, mutta takuulla olis joku parempikin veitsi olemassa. Pari tuntia lueskelin tätä säiettä, mutta en kyllä viisastunut yhtään.
Kiitoksia! Näyttääpä hyvältä. Olin just katselemassa Victorinoxeja ja Sanelleja. Taidan kuitenkin unohtaa ne. Mistä tunnistaa hiomakivistä, että se on kunnon hiomakivi? Eikö noilla esim. verkkokauppa.comin teroittimilla tee mitään? Onko hiomikivi edelleen paras, vaikka olisi tämmöinen kokematon teroittaja?
Victorinox veitset on ihan hyviä veitsiä.

kuten aiemmin todettu teroittaminen on aika helppoa kivillä. Youtubesta löytyy paljon hyviä videoita. Jos jaksaa perehtyä asiaan enemmän niin omasta mielestä parhaat ohjeet löytyvät JKI:n kanavalta
https://youtube.com/c/JKnifeImports

Amazonin hiomakivet suosittelen jättämään ostamatta. Kivet on niin pehmeitä, että noilla on vaikea teroittaa tai opetella. Lisäksi et tee mitään 400, 3000 tai 8000 karkeuden kivillä. 400 karkeutta tarvitaan vain todella tylsien veitsien teroitukseen. Victorinoxin veitsien karkaisu on liian pehmeä, että niitä hyödyttäisi hioa yli 1000 karkeudella.

Ostat alkuun yhden hyvän 800-1000 kiven millä opettelet teroittamaan ja pidät terän kunnossa. Ohjureilla ja kivien oikaisuun tarkoitetuilla kivillä et tee alkuun mitään. Kiven voi oikaista tarvittaessa vaikka pihalaattaan hinkkaamalla tai suoralla alustalla sekä hiomapaperilla. Säästät rahaa ja myöhemmin voit sitten ostaa vaikka Atoman timantin oikaisua varten.

Suehiro cerax on oikeasti hyvä kivi ja halpa SUEHIRO CERAX 1010 | SUEHIRO hiomakivet | Hiomakivi.fi
Naniva superstone 800 on myös hyvä mutta splash & go kivi Naniwa Super Stone 800 | Super Stone | Hiomakivi.fi
Haidun kivet on myös hyviä mutta nämä on todella kovia. Itse käytän 250 ja 600 kiviä ohentamiseen ja pieniä vastaavia puukkojen ja kirveen teroittamiseen HAIDU HCR 1000 | HAIDU Keraamiset hiomakivet | Hiomakivi.fi

Silikoninen alusta on aika kätevä teroittaessa ja vähentää sotkua. Itse käytän sellaista koirien kupeille tarkoitettua pientä silikonialustaa mikä ei luista ja on helppo huuhdella. Pidike kivelle helpottaa teroittamista Naniwa Hiomakiven pidike | Tarvikkeet | Hiomakivi.fi
 
Liittynyt
13.01.2021
Viestejä
842
Älä ota Sanellia jos haluat pitkäikäisen veitsen. Meillä mennyt 20 vuodessa kahva tahmean niljakkaaksi vaikka veitsi muutoin on todella hyvässä kunnossa. Saattaa syynä olla osittain konepesukin kun ei nuorempana tiennyt sen olevan haitaksi. Swiboa käytettiin ainakin siinä lihatehtaassa jossa itse olin töissä ja porukoilla on varmaan 35 vuotta vanha Swibo ihan iskussa edelleen. Kahvakin on hyvä konepesusta huolimatta.
 
Liittynyt
21.03.2019
Viestejä
448
Älä ota Sanellia jos haluat pitkäikäisen veitsen. Meillä mennyt 20 vuodessa kahva tahmean niljakkaaksi vaikka veitsi muutoin on todella hyvässä kunnossa. Saattaa syynä olla osittain konepesukin kun ei nuorempana tiennyt sen olevan haitaksi. Swiboa käytettiin ainakin siinä lihatehtaassa jossa itse olin töissä ja porukoilla on varmaan 35 vuotta vanha Swibo ihan iskussa edelleen. Kahvakin on hyvä konepesusta huolimatta.
Kiitos vinkistä. Onko se urbaanilegendaa, että veitset tylsyy konepesussa?
 
Liittynyt
13.08.2021
Viestejä
399
Muovihan juurikin kuluttaa, myös leikkuulauta. Menee max 1 min kun huuhtasee/hieroo sormin lian pois ja heti käyttövalmis seuraavaan haasteeseen.
 

Valtsu_82

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.03.2021
Viestejä
305
Muovihan juurikin kuluttaa, myös leikkuulauta. Menee max 1 min kun huuhtasee/hieroo sormin lian pois ja heti käyttövalmis seuraavaan haasteeseen.
Ei välttämättä, jotkut muovit jopa parantavat terävyyttä hetken aikaa. Tässä yksi testitulos, joka pätee mm. keinuvaan leikkaustyyliin, jossa vauriot ovat terän muodon muutoksia (tylppä vaurio, terän taittuminen), ei materiaalin hioutumista.

1666119901902.png


 
Liittynyt
01.01.2021
Viestejä
997

Valtsu_82

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.03.2021
Viestejä
305
nyt vaan testaamaan, mitkä telineet on tehty siitä muovista, joka kumman syystä teroittaa.
Ikean lauta oli yksi noista (Low density polyetylene). Sanoin väärin edellisessä viestissä, eivät testanneet keinuvalla leikkauksella vaan viiltävällä eli tylsymismekanismi on hionta. On ihan järkeenkäypä kun veitsen teroituksen saa viimeisteltyä vetämällä terä muutaman kerran päätypuuhun, mikä poistaa viimeisenkin jäysteen.
 
Liittynyt
19.11.2018
Viestejä
1 257
Kiitos vinkistä. Onko se urbaanilegendaa, että veitset tylsyy konepesussa?
On. Pesuaine tai leivänmurut eivät terää tylsytä. Täällä vähän väliä tämäkin myytti tulee näköjään esille ja kovin moni siihen haluaa uskoa. Vähemmän se tylsyy kuin käsinpesussa tai ihan käytössä.

Muovinen teline ei tylsytä ja aina voi laittaa terän poispäin muovista. Veitsen kannalta ylipäätään paras pestä se tiskikoneessa.

Mutta niinku tuossa linkatussa artikkelissa varoitetaan, perinteiseen kihvelitelineeseen haarukoiden ja veitsien sekaan toistuvasti inpimähkään heitetty terä tylsyy ennenaikaisesti, koska terä hinkkaa metalliesineitä. Sama tapahtuu jos veitsi on vetolaatikossa laarissa kaiken muun kanssa sekaisin.
 
Liittynyt
13.01.2021
Viestejä
842
En minäkään usko että astianpesukone tylsyttää ellei veitsi pääse osumaan muihin astioihin.

Sen sijaa käsinpesu ei kyllä tylsytä sen enempää, kun se vaan huuhtaistaan ja sormella pyyhkäistään tai korkeintaan harjalla myötäkarvaan pyyhkäistään. Ei siinä mikään edes hankaa terän leikkaavaa osaan.
 
Liittynyt
19.11.2018
Viestejä
1 257
En minäkään usko että astianpesukone tylsyttää ellei veitsi pääse osumaan muihin astioihin.

Sen sijaa käsinpesu ei kyllä tylsytä sen enempää, kun se vaan huuhtaistaan ja sormella pyyhkäistään tai korkeintaan harjalla myötäkarvaan pyyhkäistään. Ei siinä mikään edes hankaa terän leikkaavaa osaan.
Oikealla (normaalilla) käytöllä veitsi tylsyy pelkästään käytössä.

Mutta aina voi myös ottaa harrasteeksi teroittaminsen ja antaa veitsien tylsyä huonolla käytöllä. Mullakin osa ihan arvokkaista veitsistä makaa keskenään vetolaatikossa ja ne on niitä mitä käytetään luiden pilkkomiseen tai vaikka ruuvin vääntämiseen. Osa on sitten magneettissa paremmalla käytöllä.
 

Valtsu_82

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.03.2021
Viestejä
305
Sen sijaa käsinpesu ei kyllä tylsytä sen enempää, kun se vaan huuhtaistaan ja sormella pyyhkäistään tai korkeintaan harjalla myötäkarvaan pyyhkäistään. Ei siinä mikään edes hankaa terän leikkaavaa osaan.
Kyllä, ja kun pesusienellä pyyhkäisee taitavasti niin, ettei hio terää vaan kiillottaa terän sivut niin veitsi jopa teroittuu kuten stroppaamisessa. Vähän samalla tavalla kuin nuo veitsiystävälliset muoviset leikkuulaudat

”The Edge-refining effect of edge-friendly chopping boards is due to burnishing of the metal off the sides of the edge near the apex and smoothing away the apex irregularities. The tiny grooves on the board from slicing cuts are important for this effect to develop in full.”
 
Liittynyt
01.01.2021
Viestejä
997
Ikean lauta oli yksi noista (Low density polyetylene). Sanoin väärin edellisessä viestissä, eivät testanneet keinuvalla leikkauksella vaan viiltävällä eli tylsymismekanismi on hionta. On ihan järkeenkäypä kun veitsen teroituksen saa viimeisteltyä vetämällä terä muutaman kerran päätypuuhun, mikä poistaa viimeisenkin jäysteen.
Se mitä itse tarkoitin sanoa on, että kaikilla ei ole tuollaista telinettä ja tuskin sitä kannattaa hankkia vain saadakseen pestä veitset koneessa, kun se konepesu ei tuota mitään parempaa vs käsinpesu. Googlella tulee esiin muitakin harmia kuin tylsyminen, mutta jätetään ne nyt linkkaamatta.
 

Valtsu_82

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.03.2021
Viestejä
305
Se mitä itse tarkoitin sanoa on, että kaikilla ei ole tuollaista telinettä ja tuskin sitä kannattaa hankkia vain saadakseen pestä veitset koneessa, kun se konepesu ei tuota mitään parempaa vs käsinpesu. Googlella tulee esiin muitakin harmia kuin tylsyminen, mutta jätetään ne nyt linkkaamatta.
En minäkään laittaisi veitsiäni koneeseen vaikka olisi tuollainen teline. Terävä veitsi tuollaisessa telineessä terä ylöspäin on iso turvallisuusriski kun konetta täytetään päivän mittaan tai jopa useampi päivä ja veitse nököttää telineessä. Jollain aikajänteellä siihen terään putoaa lusikka tai vastaava ja sitten on pahimmillaan lovi terässä. Tai kun konetta täyttää huomio kiinnittyneenä muualle ja työntää kätensä terävään veitseen niin se on siinä. Toki tylsille veitsille konepesu on ihan omiaan. Ne jotka kysyvät neuvoa veitsien konepesusta niin huoletta voivat pestä koneessa. Veitset ei varmasti tylsy enempää niin että sen huomaisi.
 

MkH

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
432
Tuli alkuun hommattua tuollainen Victornoxin timanttipuikko Wüsthofille. Se oli huono hankinta, sillä söi terää ja jätti karkeammaksi, kuin mihin sen kivellä oli teroittanut. Ei siis ollenkaan vastine tavalliselle "teroituspuikolle". Vähän huonompien veisten terotteluun kyllä kelvollinen: saa helposti ja nopeasti riittävän terävän. Päädyinkin sen jälkeen Marttiini-brändättyyn tavalliseen teräspuikkoon (Solingenissa valmistettu kuitenkin) ja se on toiminut perhanan hyvin. Kiveä ei ole veitselle edes tarvinnut näyttää ja pysyy todella terävänä. Hyvä ja helppo yhdistelmä.
 
Liittynyt
13.01.2021
Viestejä
842
Martiinin teräspuikko itselläkin ollut käytössä. Nyt olen tosin kääntynyt enemmän hahloteroittimen keraamiseen hahloon tuohon tarkoitukseen kun jotenkin toimii paremmin. Teroituksen teen vaimon Victorinoxin veitselle sillä karbiditeräshahlolla, ja omalle Santokulle kivellä koska siinä on 12-15 asteen teroitus, mutta tuo keraaminen viimeistely toimii siihenkin hyvin kun ei ole kovin äkäinen. Vastaa varmaan lähinnä keraamista puikkoa jossa siinäkin olisi kulma vähän mitä sattuu meikäläisen käsittelyssä.
 

Valtsu_82

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.03.2021
Viestejä
305
Onko puikottamisesta tai stroppaamisesta konsensusta kovemmille teräksille? Itse käytän japanilaisille veitsille stroppilautaa kun en ole koskaan edes puikkoa opetellut käyttämään ja moni suosittelee kovemmille teräksille nimenomaan stroppia eikä puikkoa. Itsellä on Hiomakiven 40 x 7,5 cm medium lauta, jolla saa nopeasti palautettua erittäin terävän terän veitsiin. Jos tarvitsee erityisen terävää esim. paksu/sitkeäkuorisiin ja pehmeisiin kasviksiin (tomaatti, munakoiso, paprika jne.) niin stroppaan ennen jokaista pilkkomiskertaa.
 

MI7

Liittynyt
05.12.2020
Viestejä
197
Käytän japsiveitsille paksua keraamista puikkoa, jonka aikoinaan tilasin Usasta kun ei Suomesta löytynyt. Tavallisille Martiini, Sanelli, Victorinox veitsille tarjoan tavallista metallista puikkoa kierteen oikaisuun. Olen tehnyt omat stroppilaudat, mutta näitä tulee käytettyä lähinnä silloin jos alan hienostelemaan pitkän kaavan mukaan. Aloitan ensin japanilaisilla vesikivillä ja päädyn lopuksi vetelemään stroppeihin. Ensimmäiseen stroppiin pyyhkäisen hienoa hiontatahnaa. Tämän jälkeen lopuksi vedän vielä toiseen stroppiin ilman tahnaa. Tuolla saa lopullisen kiillon terään.
 

Valtsu_82

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.03.2021
Viestejä
305
Käytän japsiveitsille paksua keraamista puikkoa, jonka aikoinaan tilasin Usasta kun ei Suomesta löytynyt. Tavallisille Martiini, Sanelli, Victorinox veitsille tarjoan tavallista metallista puikkoa kierteen oikaisuun. Olen tehnyt omat stroppilaudat, mutta näitä tulee käytettyä lähinnä silloin jos alan hienostelemaan pitkän kaavan mukaan. Aloitan ensin japanilaisilla vesikivillä ja päädyn lopuksi vetelemään stroppeihin. Ensimmäiseen stroppiin pyyhkäisen hienoa hiontatahnaa. Tämän jälkeen lopuksi vedän vielä toiseen stroppiin ilman tahnaa. Tuolla saa lopullisen kiillon terään.
Itsekin harkinnut tahnalla terästettyä stroppia, jotta saa terävän vähemmillä vedoilla ja tehoaa vielä hieman "tylsempään" terään. Kuinka karkeaa tahnaa käytät? Vinkkejä, mistä voi ostaa, mielellään Suomesta ja kohtuulliseen hintaan? Kuinka usein tahnaa pitää lisätä stroppiin? Ymmärtääkseni tahnaa levitetään ohuesti ja sen pitää antaa ensin kuivua, jonka jälkeen kestää useita teroituskertoja (kotikäytössä kuukausia?).
 
Liittynyt
01.01.2021
Viestejä
997
Itsekin harkinnut tahnalla terästettyä stroppia, jotta saa terävän vähemmillä vedoilla ja tehoaa vielä hieman "tylsempään" terään. Kuinka karkeaa tahnaa käytät? Vinkkejä, mistä voi ostaa, mielellään Suomesta ja kohtuulliseen hintaan? Kuinka usein tahnaa pitää lisätä stroppiin? Ymmärtääkseni tahnaa levitetään ohuesti ja sen pitää antaa ensin kuivua, jonka jälkeen kestää useita teroituskertoja (kotikäytössä kuukausia?).
Tarvikkeet | Hiomakivi.fi Tuolta voi ostaa, nuo luxorit on tahnoja.

Lisää tahnaa aina kun se kuluu pois.
 

Valtsu_82

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.03.2021
Viestejä
305
Joo, varmaan ihan parin päivän aikana.
Mietin, että onko noista mitään hyötyä? Punainen on 6,5 µm eli vastaa #2000 kiveä ja on turha jos sellainen kivi löytyy. 0,1 µm ja 0,3 µm on taas aika hienoja, tuoko juuri mitään parannusta pelkkään nahkaan verrattuna? Itse olen harkinnut jotain 1-2 µm väliltä olevaa tahnaa, mutta saatan olla ihan hyvin hakoteilläkin tässä.
 
Liittynyt
01.01.2021
Viestejä
997
Mietin, että onko noista mitään hyötyä? Punainen on 6,5 µm eli vastaa #2000 kiveä ja on turha jos sellainen kivi löytyy. 0,1 µm ja 0,3 µm on taas aika hienoja, tuoko juuri mitään parannusta pelkkään nahkaan verrattuna? Itse olen harkinnut jotain 1-2 µm väliltä olevaa tahnaa, mutta saatan olla ihan hyvin hakoteilläkin tässä.
Itse tilasin tahnoja juuri 5 min sitten, joten ensi viikolla omakohtaisia kokemuksia (en tiedä kerkeekö lähteä tän päivän postiin), mutta on ne suosittuja harrastajien keskuudessa, ei ne ihan turhia ole. Googlasin, niin joku kertoi että pasta auttaa pidentämään stropin käyttöikää. Näki myöls kommentteja, että jotkut onnistuneesti käyttää hammastahnaa pastana. Ehkä pasta auttaa jos veitsi on hituse verran liian tylsä pelkästään stropilla teroitukseen.
 

Valtsu_82

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.03.2021
Viestejä
305
Itse tilasin tahnoja juuri 5 min sitten, joten ensi viikolla omakohtaisia kokemuksia (en tiedä kerkeekö lähteä tän päivän postiin), mutta on ne suosittuja harrastajien keskuudessa, ei ne ihan turhia ole. Googlasin, niin joku kertoi että pasta auttaa pidentämään stropin käyttöikää. Näki myöls kommentteja, että jotkut onnistuneesti käyttää hammastahnaa pastana. Ehkä pasta auttaa jos veitsi on hituse verran liian tylsä pelkästään stropilla teroitukseen.
Jep, stropin iän pidentäminen ja stroppaamisen tehostaminen on ainakin itsellä syy, miksi olen harkinnut. Tuo punainen 6,5 µm vastaakin #3000 karkeutta eikä #2000 (linkki kalkulaattoriin alla). Itselle tuosta olisi hyötyä. Äskettäin kokeilin hieman uudella tavalla kun nahkastroppi ei riittänyt, joten otin muutaman työnnön terä edellä kevyellä paineella #3000 kiveen niin, ettei kierrettä noussut lainkaan ja tuli kyllä terävä. Vastaavan voisi tehdä tuolla punaisella pastalla. Toinen hyvä käyttökohde olisi uusien veitsien käyttöönotto. Lähes kaikkia veitsiä pitää hieman teroittaa uutena, että saa haluamansa terän. Tähän ei tarvitse kuitenkaan karkeaa kiveä vaan voisi hoitaa ihan hyvin 6,5 µm tahnalla. Ulkonäön säilyttämisen kannalta se olisi myös helpompi tapa kun ei tarvitse niin pelätä kylkien raapimista kiveen.

 
Liittynyt
01.01.2021
Viestejä
997
Joo, saas nähdä minkälaisia efektejä tulee pastan kanssa stroppaamisessa. Itse en henk koht usko että tahnan karkeutta pystyy vertaamaan kiven karkeuteen, ainakaan "käyttökarkeuteen" vai miksikä sitä sanoo, onhan se hiomavaikutus ihan eri kun toisessa on kiinteää olomuotoa ja toinen sellanen tahnamainen joka antaa aina periksi jne. Onhan sitä eroa eri kivienkin välillä vaikka saman karkeuksinen saattaa olla ilmoitettu luku. Mutta ensi viikolla lisää.
 
Liittynyt
25.04.2019
Viestejä
107
Hankinnassa olisi Victorinoxin kokkiveitsi, ja mietin tuota teroituspuolta. Onko tälläisestä mihinkään Chez Marius timanttiteroitin hieno/superhieno (600/1000) - Chez Marius ? Näyttäisi noita teroituspuikkoja olevan myös montaa erinlaista mm timantti, teräksinen ja keraaminen. Ymmärtääkseni teräksinen olisi vain ylläpitoon mutta uskoisin että tarvitsisin jonkinlaisen teroitukseenkin. Haluan kuitenkin pitää homman edes jotenkuten simppelinä joten en kiviä halua. Manuaalisia fiskars sekä muita laitteita löytyy kanssa mutta haluaisin ensiksi tietää onko näistä puikoista mihinkään taikka tuosta linkkaamastani teroittimesta.
 

Valtsu_82

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.03.2021
Viestejä
305
Hankinnassa olisi Victorinoxin kokkiveitsi, ja mietin tuota teroituspuolta. Onko tälläisestä mihinkään Chez Marius timanttiteroitin hieno/superhieno (600/1000) - Chez Marius ? Näyttäisi noita teroituspuikkoja olevan myös montaa erinlaista mm timantti, teräksinen ja keraaminen. Ymmärtääkseni teräksinen olisi vain ylläpitoon mutta uskoisin että tarvitsisin jonkinlaisen teroitukseenkin. Haluan kuitenkin pitää homman edes jotenkuten simppelinä joten en kiviä halua. Manuaalisia fiskars sekä muita laitteita löytyy kanssa mutta haluaisin ensiksi tietää onko näistä puikoista mihinkään taikka tuosta linkkaamastani teroittimesta.
Kiviin riittäisi esim. yksi #1000 kivi (esim. Shapton Kuromaku #1000, joka on kyllä hyvä kivi) mutta toki se on vähän kalliimpi kuin linkkaamasi puikko. Puikko on varmaan hyvä peruskäyttöön kuten myös läpivedettävät teroittimet. Yleinen (harha)luulo on se, että puikko vain oikaisee terää, mutta kyllä se ottaa myös materiaalia pois eli teroittaa. Toki puikolla tulee kyseeseen taito pitää kulma ja paine oikeana. Itse en ole koskaan käyttänyt puikkoa enka osaa sitä hommaa lainkaan.

 

Valtsu_82

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.03.2021
Viestejä
305
Hankinnassa olisi Victorinoxin kokkiveitsi, ja mietin tuota teroituspuolta. Onko tälläisestä mihinkään Chez Marius timanttiteroitin hieno/superhieno (600/1000) - Chez Marius ? Näyttäisi noita teroituspuikkoja olevan myös montaa erinlaista mm timantti, teräksinen ja keraaminen. Ymmärtääkseni teräksinen olisi vain ylläpitoon mutta uskoisin että tarvitsisin jonkinlaisen teroitukseenkin. Haluan kuitenkin pitää homman edes jotenkuten simppelinä joten en kiviä halua. Manuaalisia fiskars sekä muita laitteita löytyy kanssa mutta haluaisin ensiksi tietää onko näistä puikoista mihinkään taikka tuosta linkkaamastani teroittimesta.
Vielä sen verran ettei hiomakivien käyttöä kannata pelätä. Itsellä homma ns. karkasi käsistä kun oli aluksi sähköteroitin, jonka huomasin naarmuttavan hienompia veitsiä ja ottavan liikaa metallia pois. Ostin peruskiven Shapton Kuromaku #1000 ja käytännössä jo ensimmäisellä viikolla sain parempaa terävyyttä kuin sähköteroittimella (Chef's Choice Trizor XV, joka on todella hyvä teroitin). Toki ensimmäiset teroitukset eivät olleet mitään täydellisiä eikä sitä kannata kokeilla perintökalleuksiin, mutta pointti on se, ettei se kivillä teroittaminen ole lainkaan vaikeaa. Kannattaa uppoutua siihen ja onhan se ihmiskunnan ensimmäisiä ja henkiinjäämisen kannalta ihan perustaitoja osata teroittaa leikkaavaksi jokin kova esine.
 
Liittynyt
01.01.2021
Viestejä
997
Jos yhdellä kivellä pitää mennä, niin hyvä vaihtoehto on sellanen kaksipuoleinen jossa toisella puolen toinen karkeus. Hiomakivelläkin laadukkaita myynnissä.
 
Liittynyt
14.09.2018
Viestejä
34
Tähän olen ollut tyytyväinen jo vuosia. Kun esim. tomaattia leikatessa tuntuu tylsältä, niin pari vetoa Vulkanuksessa ja taas leikkaa hienosti. Käytössä Arcosin Kyoto sarja. yksi Fiskarsin teurastajan veitsi sekä pari Japanista tuotua santokua.
 
Viimeksi muokattu:

Valtsu_82

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.03.2021
Viestejä
305
Tähän olen ollut tyytyväinen jo vuosia. Kun tomaattia leikatessa tuntuu tylsältä, niin pari vetoa Vulkanuksessa ja taas leikkaa hienosti.
Jep, tomaattisalsa kuoripäällisistä tomaateista 2x2x2 mm kuutioiksi on kyllä vittumainen. Pienimmillään tuohon riittää nahkastroppi muutaman tomaatin välein niin tuntuu terävältä mutta varmasti tuo on kyllä hyvä parilla vedolla leikkaamisten välillä.
 
Liittynyt
13.01.2021
Viestejä
842
Varmasti toimiva vehjes. Halvin samantyyppinen (ei timanttia) on Chef's Choice matkateroitin jossa 20 asteen kulmassa karbiditerä ja keraaminen viimeistelyterä. Kumpikaan ei ole agressiivinen, ja puikon olen korvannut sillä keraamisella viimeistelyhahlolla. Ei mihinkään ihokarvan leikkaamiseen sopivaan teroitukseen mutta normaaliin keittiöterävyyteen erittäin hyvä. Varmaan jossain välissä pitää kivellä laittaa kuitenkin terät ojennukseen, jos tuo kiinalainen ex-kaksipuoleinen kivi vielä kykenee - liotuksen vuoksi kivet erkani toisistaan :).
 

ebu

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
114
Sain melkein samanlaisen Vulkanuksen teroittimen lahjana. Hämmästyttävän ärhäkkä vehje. En tiedä millaisia veitsiä tuolla on tarkoitus teroittaa. Kokeilin sitä neljään erilaiseen veitseen, joita keittiössä käytän. Ei mitään erikoisia, mutta eri materiaalit, paksuudet ja eri terän kulmilla. Jokaisesta lohkesi paloja, eli menivät ihan reippaasti pilalle. Yritin säätää painetta, mutta tuo Vulkanus nappaa välillä pahasti kiinni terään ja silloin jää jälki tai lähtee pala irti.

Kivillä sain veitset takaisin kuntoon, mutta töitä sai tehdä kauan ja materiaalia piti poistaa oikein reippaasti. Pahimillaan Vulkanus oli tehnyt yli millin kokoisen kuopan.
Parempiin veitsiin en sentään Vulkanusta kokeillut.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 492
Viestejä
4 164 077
Jäsenet
70 416
Uusin jäsen
giantaxe

Hinta.fi

Ylös Bottom