Kokkiveitset

Fox-x

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
858
Onko kenelläkään tuoreita kokemuksia hiomakivi.fi kaupasta? Yritin tilata hiomakivisettiä sieltä laskulla, mutta toimitusehdoissa oli että lasku pitää maksaa ensin ja vasta sen jälkeen käsittelevät tilauksen:confused:
En ole ennen tällaiseen maksutapaan törmännyt, eikös laskun periaate ole tuoda hiukan turvaa ostajalle että saa tuotteen ensin ja pystyy vasta sitten maksamaan?
Ja edelleen, jos tulee hyviä kauppoja mikä muy hiomakivisettiä (1000-3000) mieleen niin saa ehdottaa.

Edit: eikä sivustolla pysty luomaan edes käyttäjätiliä mistään:hmm:
 

Valtsu_82

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.03.2021
Viestejä
305
Onko kenelläkään tuoreita kokemuksia hiomakivi.fi kaupasta? Yritin tilata hiomakivisettiä sieltä laskulla, mutta toimitusehdoissa oli että lasku pitää maksaa ensin ja vasta sen jälkeen käsittelevät tilauksen:confused:
En ole ennen tällaiseen maksutapaan törmännyt, eikös laskun periaate ole tuoda hiukan turvaa ostajalle että saa tuotteen ensin ja pystyy vasta sitten maksamaan?
Ja edelleen, jos tulee hyviä kauppoja mikä muy hiomakivisettiä (1000-3000) mieleen niin saa ehdottaa.

Edit: eikä sivustolla pysty luomaan edes käyttäjätiliä mistään:hmm:
Pari tilausta olen tehnyt ja maksanut etukäteen Paytraililla. Tilaus lähtee samana päivänä postiin, jos tilaa aamupäivällä. Todella nopea toimitus. Mielestäni hinnat ovat erittäin kilpailukykyisiä myös ulkomaisiin toimittajiin verrattuna ja tuotteiden laatu on hyvä. Aion ostaa jatkossakin ja suosittelen. Dictumista (www.dictum.com) olen suunnitellut tilaavani jotain, mutta lähinnä sellaista mitä Hiomakivestä ei löydy. Työpöytäversiossa pystyy luomaan tunnuksen, mutta ei näköjään puhelimella.
 

Fox-x

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
858
Pari tilausta olen tehnyt ja maksanut etukäteen Paytraililla. Tilaus lähtee samana päivänä postiin, jos tilaa aamupäivällä. Todella nopea toimitus. Mielestäni hinnat ovat erittäin kilpailukykyisiä myös ulkomaisiin toimittajiin verrattuna ja tuotteiden laatu on hyvä. Aion ostaa jatkossakin ja suosittelen. Dictumista (www.dictum.com) olen suunnitellut tilaavani jotain, mutta lähinnä sellaista mitä Hiomakivestä ei löydy. Työpöytäversiossa pystyy luomaan tunnuksen, mutta ei näköjään puhelimella.
Joo tietokoneella pystyi tunnuksen luomaan.
Tein nyt tilauksen, 10min kuluttua tilauksesta tuli jo lähetyskuittaus, nyt on nopeaa toimintaa:cigar2:
Tulen kyllä tilaamaan uudelleenkin tällä kokemuksella.
 
Liittynyt
13.01.2021
Viestejä
872
Dictum on hyvä kauppa myös käsityökalujen valikoimassa. Olen tilannut sieltä pari japanilaista vetosahaa, ja siirtokulman. Kaikenlaista perinteistä käsityökalua on aivan älyttömästi. Näköjään veitsiäkin.
 
Liittynyt
13.11.2018
Viestejä
221
Onko tuntemusta, hajua tai muuta tästä:
Jos investoit yhteen ruoanlaittovälineeseen, sen tulisi olla tämä | Huusk{lpurl}&sub2=huusk&sub3=e&sub4=131110386948&sub5=563869765367&sub6=13171880856&sub7=c&sub8=&sub9=g&sub10=&ref_id=EAIaIQobChMIlvLkq5L69QIVA9KyCh0DjwfcEAAYASAAEgIzSfD_BwE&subid3=13171880856&gclid=EAIaIQobChMIlvLkq5L69QIVA9KyCh0DjwfcEAAYASAAEgIzSfD_BwE
Kokemusta ei ole mutta kyseinen puukko on tiktok\instagram "huijaus". Tyyliin perus pellistä tehty ja "taottu" mukamas hienot jäljet ja maalattu päälle. En tuhlaisi rahoja tuommoiseen. Videossa mennään vähän syvemmälle tuon kanssa.
 

Sepek

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 165
Näin minäkin arvelin. Mikäs olis samannäköinen tilalle. Meillä on yli 30kpl erinäköisiä työkaluja Fiskars , Wenger, Sanelli, Wictorinox yms. Nyt taitaisi olla myös ulkonäkö.
 
Liittynyt
13.11.2018
Viestejä
221
Sekä että. Kokkiveitsiä ja nylkyveitsiä(~bowie) on jo tarpeeksi. Taitaaa tulla lähinnä ulkonäöksi.
Taitaa olla samaa kaliberia kuin tuo Huuskin veitsi. Samanlainen mutta erinäköinen. Kyllä varmasti saa leikattua ku vain teroittaa mutta en usko laadukkaaksi laadukkaaksi puukoksi (Hifistelyyn se menee kyllä välillä noi 200e puukotkin kun halvemmillakin pärjäisi). Hienon näköinen ja satunnaiseen varmasti toimiva. Itse varmaan käyttäisin kattauksessa pitsan leikkaamiseen.
 

Valtsu_82

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.03.2021
Viestejä
305
Taitaa olla samaa kaliberia kuin tuo Huuskin veitsi. Samanlainen mutta erinäköinen. Kyllä varmasti saa leikattua ku vain teroittaa mutta en usko laadukkaaksi laadukkaaksi puukoksi (Hifistelyyn se menee kyllä välillä noi 200e puukotkin kun halvemmillakin pärjäisi). Hienon näköinen ja satunnaiseen varmasti toimiva. Itse varmaan käyttäisin kattauksessa pitsan leikkaamiseen.
No onhan tuo Amazonin tuotekuvauskin ihan paskaa: "Premium quality: the Viking knife is made of 5Cr15Mov carbon steel, the steel has a hardness of 58-60 HRC. " Se kuitenkin sentään kertoo teräksen olevan 5C15MoV, joka on kiinalainen heikkolaatuinen kopio suositusta saksalaisesta teräksestä. Tämä kiinalainen teräs on todellisuudessa kovuudeltaan noin 54 HRC. Toki ei tuo 54 HRC kovuus ole mikään varsinainen kusetus kun halvan hinnan ottaa huomioon. Koristeveitsenä toimii varmaan ihan hyvin.

5Cr15MoV has a maximum Rockwell hardness of 54 Hrc.

The answer depends on which types of knives, it’s a good steel for kitchen knives since it has a good corrosion resistance and it’s easy to sharpen so that it will be a great knife for kitchen chef and fisherman, but if you intend to use it for an EDC knife or outside usage (like hunting, hiking, camping) I wouldn’t recommend it, it’s not a very hard knife, it doesn’t hold an edge for long ( which is understandable it’s alow-budget steel).

 

Sepek

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 165
On meillä myös yksi purkki ex veitsille ja sinne mahtuu aina lisää. Giesser ja Wüsthof tuntuvat hyvältä ja kestävältä. Sanelli tylsyy nopesta, tosin Kuha vaatii omansa.
 
Liittynyt
01.01.2021
Viestejä
1 017
Itsellä on Wusthoffia käytössä. Tekisi mieli ottaa rinnalle yksi japanilainen, mutta sen verta kalliita että pitäisi löytää se täydellinen itselle ja vielä ei sellaista ole ollut tarjolla, varsinkin kun ei Wusthoffit mitään huonoja ole, varmasti löytyy huonompiakin japanilaisia.
 
Liittynyt
01.01.2021
Viestejä
1 017
Minusta tomaatin onnistunut viipaloiminen kiinni pitämättä kuulostaa siltä, että veitsi on tullu ihan kunnolla teräväksi tai ainakin riittävän teräväksi. Mutta sen verran asiantuntematon näissäkin jutuissa kyllä olen, että en ollenkaan tiedä onko tomaatin leikkauskyky hyvä mittari veitsen terävyydelle, enkä sitäkään, miten teräväksi kokkiveitsen voi järkevästi saada ja kannattaa teroittaa. Ja jos haluaa terävämpää kuin mitä laite tuottaa, niin sitten laite ei varmastikaan vastaa sitä mitä on toivottu. Itse sain tuolla koneella veitset tosiaan niin teräviksi, että sanomalehden sivun saa leikattua reunasta alkaen, alkukohtana tuuman verran kiinnipitopisteestä, ja olen siitä hyvin vaikuttunut kun olin käyttänyt pitkään onnettoman tylsiä veitsiä. Itse olen tähän terävyyteen jo oikein tyytyväinen.
Terävyyshän on mitattavissa oleva asia, yksikkö on BESS, joka tulee sanoista "Brubacher Edge Sharpness Scale". Mitä pienempi lukema, sen terävempi. Kirurgin veitsi on 120, hyvä kokkiveitsi on siinä 170-200, Firskarssin veitset siinä 250 - 300. Yli 300 on jo tylsä veitsi. Tietysti jos ei teroitusta harrasta ei mittareita kannata hankkia, silloin lienee paras tyytyä juurikin noihin kokeiluihin, tomaatin leikkaamiseen, paperin viiltämiseen, sipulin leikkaamiseen jne.
 

Valtsu_82

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.03.2021
Viestejä
305
Terävyyshän on mitattavissa oleva asia, yksikkö on BESS, joka tulee sanoista "Brubacher Edge Sharpness Scale". Mitä pienempi lukema, sen terävempi. Kirurgin veitsi on 120, hyvä kokkiveitsi on siinä 170-200, Firskarssin veitset siinä 250 - 300. Yli 300 on jo tylsä veitsi. Tietysti jos ei teroitusta harrasta ei mittareita kannata hankkia, silloin lienee paras tyytyä juurikin noihin kokeiluihin, tomaatin leikkaamiseen, paperin viiltämiseen, sipulin leikkaamiseen jne.
Itselle näin kotikokkina riittää freestanding tomato test ja hanging hair test. Jos harrastaisin teroittelua niin en tyytyisi elektronimikroskooppia vähempään.

3A7C16CD-5470-4EA1-A78C-21508B59E96A.jpeg

 
Liittynyt
01.01.2021
Viestejä
1 017
Itselle näin kotikokkina riittää freestanding tomato test ja hanging hair test. Jos harrastaisin teroittelua niin en tyytyisi elektronimikroskooppia vähempään.
Kaikennäköisiä apuvälineitä on olemassa, mutta kuva vaikka tarkkakin ei loppupelissä kerro mitään.
 

Valtsu_82

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.03.2021
Viestejä
305
Kaikennäköisiä apuvälineitä on olemassa, mutta kuva vaikka tarkkakin ei loppupelissä kerro mitään.
Riittävän tarkka (elektronimikroskooppikuva) kertoo täsmällisesti terävyyteen vaikuttavat muuttujat eli terän leveyden ja kulman eli kuvasta voi suoraan analysoida terän terävyyden.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
49
Minusta ultimaattinen terävyys keittiöveitsessä on ihan turha. Toki terävä keittiöveitsi myös leikkaa karvaa kädeltä melkein kuin partaveitsi mutta sen ei tarvitse olla niin terävä. Usein myös liian terävän veitsen terä on hauras normaaliin kokkailuun. Itse tykkään jättää veitsen ”purevaksi”.
Minä testaan tavallisesti terän terävyyden kokeilemalla sitä peukalon kynteen kohtisuorasti ilman painoa kevyesti vetämällä. Mikäli terä tarraa kiinni kynteen heti, leikkaa se myös tomaattia hyvin. Tylsä veitsi luistaa kynnen päällä tarttumatta kiinni ja liian terävä luistaa päällä mutta samalla leikkaa hieman kynnen sisään ja tarraa sitten kiinni.
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
1 967
Olen tainnut kerran testata veitseni terävyyden. Sekin oli ensimmäisen teroituskerran jälkeen, kun opettelin käyttämään kiveä.
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 149
Minusta ultimaattinen terävyys keittiöveitsessä on ihan turha. Toki terävä keittiöveitsi myös leikkaa karvaa kädeltä melkein kuin partaveitsi mutta sen ei tarvitse olla niin terävä. Usein myös liian terävän veitsen terä on hauras normaaliin kokkailuun. Itse tykkään jättää veitsen ”purevaksi”.
Minä testaan tavallisesti terän terävyyden kokeilemalla sitä peukalon kynteen kohtisuorasti ilman painoa kevyesti vetämällä. Mikäli terä tarraa kiinni kynteen heti, leikkaa se myös tomaattia hyvin. Tylsä veitsi luistaa kynnen päällä tarttumatta kiinni ja liian terävä luistaa päällä mutta samalla leikkaa hieman kynnen sisään ja tarraa sitten kiinni.
Samaa mieltä. Ja vaikka sen veitsen saisikin ultimaattisen teräväksi, tylsyy se kun sillä pari kertaa pilkkoessa paukauttaa leikkuulautaan. Mutta kyllä hifistelijöitä on kaikessa missä vain joku on keksinyt rahastaa käyttäjiä luomalla jotakin erittäin kallista ja/tai ekslusiivistä. Eikä siinä mitään, kukin saa käyttää rahansa mihin itse haluaa.

Itse suosin käteen käypää veistä, mikä sopii paloiteltavalle/pilkottavalle materiaalille. Lihaa tulee leikattua knorrin kokkiveitsellä ja kasviksia victronicsin veitsillä tai keraamisella veitsellä. Nyt käytössä on 4 erikokoista veistä.
 
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
474
Ja vaikka sen veitsen saisikin ultimaattisen teräväksi, tylsyy se kun sillä pari kertaa pilkkoessa paukauttaa leikkuulautaan...
Kyllä laadukas pysyy terävänä varsin pitkään, vaikka sen teroittaakin "ultimaattisen teräväksi", sikäli jos veitsi on tarkoitettu tällaiseen(=siinä on kovaksi karkaistu terä). Tavan "markettiveitsen" terä harvoin on mitenkään erityisen kovaa materiaalia, joten se tylsyy nopeasti jos sen teroittaa terävämmäksi kuin on tarkoitettu. Toisekseen "paukuttaa leikkuulautaan" ei ehkä hirveän hyvin kuvaa sitä miten keittiöveistä normaalisti käytetään.

Se huono puoli kovaksi karkaistussa terässä on, että se on hauraampi ja saattaa lohjeta jos sitä käyttää huolimattomasti tai leikkaa luita tai jäisiä ruokia tms...
 

Valtsu_82

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.03.2021
Viestejä
305
Samaa mieltä. Ja vaikka sen veitsen saisikin ultimaattisen teräväksi, tylsyy se kun sillä pari kertaa pilkkoessa paukauttaa leikkuulautaan. Mutta kyllä hifistelijöitä on kaikessa missä vain joku on keksinyt rahastaa käyttäjiä luomalla jotakin erittäin kallista ja/tai ekslusiivistä. Eikä siinä mitään, kukin saa käyttää rahansa mihin itse haluaa.

Itse suosin käteen käypää veistä, mikä sopii paloiteltavalle/pilkottavalle materiaalille. Lihaa tulee leikattua knorrin kokkiveitsellä ja kasviksia victronicsin veitsillä tai keraamisella veitsellä. Nyt käytössä on 4 erikokoista veistä.
En ymmärrä, miksi ultimaattisen terävä terä ei olisi tavoittelemisen arvoinen? Jos pilkkoo vaikkapa kypsiä tomaatteja, sipulia, paprikaa, munakoisoa ja muita vittumaisen nahkeakuorisia, pehmeitä ja lipsuvia kasviksia niin mahdollisimman terävä on ainakin minusta kaikkein paras. Eikä siihen ultimaattiseen terävyyteen tarvitse uhrata rahaa tai aikaa. Sen veitsen voi stropata vaikka jokaista pilkkomissessiota varten erikseen eikä ota aikaa kuin alle minuutin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
1 967
Mä vedän terän riittävään terävyyteen. Silleen, että sillä on kiva työskennellä. Tiedän aika tarkkaan, miten paljon sitä tarttee siinä kiven kanssa hinkata. Varmaan tupla-ajalla saisi ehkä hiukan terävämmäksi, mutta en näe siinä mitään pointtia.
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 149
En ymmärrä, miksi ultimaattisen terävä terä ei olisi tavoittelemisen arvoinen? Jos pilkkoo vaikkapa kypsiä tomaatteja, sipulia, paprikaa, munakoisoa ja muita vittumaisen nahkeakuorisia, pehmeitä ja lipsuvia kasviksia niin mahdollisimman terävä on ainakin minusta kaikkein paras. Eikä siihen ultimaattiseen terävyyteen tarvitse uhrata rahaa tai aikaa. Sen veitsen voi stropata vaikka jokaista pilkkomissessiota varten erikseen eikä ota aikaa kuin alle minuutin.
Kyllä sitä saa ultimaattisen terävää tavoitella. Itselläni kaikki veitset ovat sellaisessa terässä, että nuo vittumaiset materiaalitkin menevät helposti. En silti niitä pidä ultimaattisen terävänä, enkä tuojottele niitä edes suurennuslasilla. Eli ne ovat "riittävässä terässä".

Kyllä laadukas pysyy terävänä varsin pitkään, vaikka sen teroittaakin "ultimaattisen teräväksi", sikäli jos veitsi on tarkoitettu tällaiseen(=siinä on kovaksi karkaistu terä). Tavan "markettiveitsen" terä harvoin on mitenkään erityisen kovaa materiaalia, joten se tylsyy nopeasti jos sen teroittaa terävämmäksi kuin on tarkoitettu. Toisekseen "paukuttaa leikkuulautaan" ei ehkä hirveän hyvin kuvaa sitä miten keittiöveistä normaalisti käytetään.

Se huono puoli kovaksi karkaistussa terässä on, että se on hauraampi ja saattaa lohjeta jos sitä käyttää huolimattomasti tai leikkaa luita tai jäisiä ruokia tms...
Uskallan väittää että joko käyttäjässä tai veitsessä on vikaa, jos sen saa lohkeamaan.
 
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
474
Uskallan väittää että joko käyttäjässä tai veitsessä on vikaa, jos sen saa lohkeamaan.
Kyllä tuollaisen ohuen kovan terän saa murtumaan yllättävänkin helposti, ei sitä tarvi ihan hirveän paljoa vääntää että rapsahtaa(olen kokeillut). Ja silloinhan se kyllä on nimenomaan käyttäjässä se vika.
Pointtina tässä lähinnä se että sitä joulutinasta valettua hackmannin keittiöveistä ei saa lohkeamaan vaikka yrittäisi, koska se materiaali on niin pehmeää, joten sitä voi käyttää hyvinkin "huolettomasti" ja vaikka leikata jäistä ja luista lihaa...
 

Valtsu_82

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.03.2021
Viestejä
305
Kyllä sitä saa ultimaattisen terävää tavoitella. Itselläni kaikki veitset ovat sellaisessa terässä, että nuo vittumaiset materiaalitkin menevät helposti. En silti niitä pidä ultimaattisen terävänä, enkä tuojottele niitä edes suurennuslasilla. Eli ne ovat "riittävässä terässä".
En edelleenkään ymmärrä tätä "teroitan veitseni teräviksi, mutta en ultimaattisen teräviksi", jos ei samalla selitä tarkemmin mitä sillä tarkoittaa. Asia on ymmärrettävä, jos kyseessä on teroituskulma - teroitan jyrkempään kulmaan, jotta terä on kestävämpi, mutta leikkaa vähän huonommin. Asia on ymmärrettävä, jos kyseessä on prosessin yksinkertaistaminen - käytän vain yhtä kiven karkeutta, koska haluan säästää aikaa ja minulle pureva terä sopii hyvin. Asia on ymmärrettävä, jos kyseessä on teroituskerroissa säästäminen - teroitan ultimaattisen teräväksi, mutta teroitan seuraavan kerran vasta pitkän ajan kuluttua ja väliajoilla veitsi ei ole niin terävä. Asia ei ole mielestäni ymmärrettävä, jos prosessilla saisi ultimaattisen terävän, mutta jostain syystä tekee sen huonosti - esimerkiksi 10 ° teroituskulma useammalla karkeudella, vaikkapa #1000, #3000, #5000 ja stroppaus, eikä terä ole ultimaattisen terävä niin jossain tekee virheitä.
 

Valtsu_82

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.03.2021
Viestejä
305
En aja sillä ihokarvojani teroittamisen jälkeen.
En minäkään aja. Mutta sillä voisi ajaa, sormella kokeilu riittää kertomaan sen. Mielenkiinnosta vielä kysyn, voisiko veitselläsi ajaa ihokarvoja vai jätätkö tarkoituksella niin tylsäksi ettei onnistu ajaa? Jos jätät tarkoituksella tylsäksi niin johtuuko se teroituskulmasta, yhden karkean kiven käytöstä vai jostain muusta syystä?
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
1 967
En minäkään aja. Mutta sillä voisi ajaa, sormella kokeilu riittää kertomaan sen. Mielenkiinnosta vielä kysyn, voisiko veitselläsi ajaa ihokarvoja vai jätätkö tarkoituksella niin tylsäksi ettei onnistu ajaa? Jos jätät tarkoituksella tylsäksi niin johtuuko se teroituskulmasta, yhden karkean kiven käytöstä vai jostain muusta syystä?
En tiedä, viekö ihokarvat. Ei vaan kiinnosta tippaakaan mikään kokeilu. Mulle riittää, että se toimii hyvin siinä käytössä, mihin se on tarkoitettu. Japsiveitsi kun on, niin silmämääräisesti asianmukainen kulma. Kivi 1000/3000, molemmat puolet käytössä. Tarkennan nyt vielä, että en jätä tarkoituksella tylsäksi, vaan vedän tarkoituksella teräväksi. Mutta en tavoittele mitään hifistely-terävyyksiä, tunnetaan myös nimellä ultimaattinen terävyys. Riittävän terävä riittää.

E. Ai niin, tiedän, ettei se ole minun jäljiltäni ikinä ultimaattisen terävä, koska sitä se oli paketista otettuna. Sanoin ekan kokeilun jälkeen, että se on naurettavan terävä. En ole samaan omalla kivellä pystynyt, en oikeastaan edes yrittänyt.
 

Valtsu_82

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.03.2021
Viestejä
305
...vedän tarkoituksella teräväksi. Mutta en tavoittele mitään hifistely-terävyyksiä, tunnetaan myös nimellä ultimaattinen terävyys...
Ihmettelen edelleen, että miten tämä tehdään kun tuolla 1000/3000 kivellä saa ultimaattisen terävää ihan samalla vaivalla ja samassa ajassa.

E. Ai niin, tiedän, ettei se ole minun jäljiltäni ikinä ultimaattisen terävä, koska sitä se oli paketista otettuna. Sanoin ekan kokeilun jälkeen, että se on naurettavan terävä. En ole samaan omalla kivellä pystynyt, en oikeastaan edes yrittänyt.
Tämä ehkä selittää jotain. Itsellä on toisin päin. Kaikkia veitsiä joutuu teroittamaan kun eivät mielestäni ole riittävän teräviä boksista otettuna. Eikä kyseessä ole mikään hifistely vaan se, että jos välineillä saa hyvää ja terävää jälkeä niin miksi sitä ei tekisi kun se ei vie sen enempää aikaa ja terä on kuitenkin ihan yhtä kestävä. Itse olen huomannut huipputerävyyden vaikuttavan jonkin verran kasvisten makuun ja säilyvyyteen. Todella terävällä veitsellä kasvikset säilyy pitempään hyvinä ja sen huomaa esimerkiksi siitä, että munakoiso tummuu huomattavasti vähemmän terävällä leikattuna.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
49
En edelleenkään ymmärrä tätä "teroitan veitseni teräviksi, mutta en ultimaattisen teräviksi", jos ei samalla selitä tarkemmin mitä sillä tarkoittaa. Asia on ymmärrettävä, jos kyseessä on teroituskulma - teroitan jyrkempään kulmaan, jotta terä on kestävämpi, mutta leikkaa vähän huonommin. Asia on ymmärrettävä, jos kyseessä on prosessin yksinkertaistaminen - käytän vain yhtä kiven karkeutta, koska haluan säästää aikaa ja minulle pureva terä sopii hyvin. Asia on ymmärrettävä, jos kyseessä on teroituskerroissa säästäminen - teroitan ultimaattisen teräväksi, mutta teroitan seuraavan kerran vasta pitkän ajan kuluttua ja väliajoilla veitsi ei ole niin terävä. Asia ei ole mielestäni ymmärrettävä, jos prosessilla saisi ultimaattisen terävän, mutta jostain syystä tekee sen huonosti - esimerkiksi 10 ° teroituskulma useammalla karkeudella, vaikkapa #1000, #3000, #5000 ja stroppaus, eikä terä ole ultimaattisen terävä niin jossain tekee virheitä.
Minä miellän ”ultimaattisen terävän” vastaavaksi kuin partaveitsi. Ei sellaisesta terävyydestä ole mitään hyötyä keittiössä. Sellaiseen terään myös tulee helposti micro chippejä tai pehmeämpi terä taittuu. Myös stroppaus on minusta täysin turhaa oikein tehdyn teroituksen jälkeen. Purevuudella tarkoitin sitä, että terää ei hiota turhan sileäksi jolloin se puree paremmin juuri niihin pehmeisiin tomaatteihin ja kestää pidempään.

Normaalisti ainakin minä lopetan 800, 1000, 4000 tai 5000 karkeuteen riippuen vähän mitä kiviä satun käyttämään ja millainen veitsi on kyseessä. Hackmanille ja myös monen muun valmistajan veitselle riittää 1000 karkeus kun ei niiden pehmeä terä hyödy mitään hienommista kivistä. Hiomakivissä on muuten uskomattomia eroja millaisen terän se jättää jälkeensä. Keittiöveitsiä minusta on täysin turhaa hioa yli 5000 kivillä tai stropata. Kyllä minunkin teroituksen jälkeen veitset leikkaa karvat kädestä mutta ei ne silti mitään partaveitsenteräviä ole.
 

Valtsu_82

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.03.2021
Viestejä
305
Minä miellän ”ultimaattisen terävän” vastaavaksi kuin partaveitsi. Ei sellaisesta terävyydestä ole mitään hyötyä keittiössä. Sellaiseen terään myös tulee helposti micro chippejä tai pehmeämpi terä taittuu. Myös stroppaus on minusta täysin turhaa oikein tehdyn teroituksen jälkeen. Purevuudella tarkoitin sitä, että terää ei hiota turhan sileäksi jolloin se puree paremmin juuri niihin pehmeisiin tomaatteihin ja kestää pidempään.

Normaalisti ainakin minä lopetan 800, 1000, 4000 tai 5000 karkeuteen riippuen vähän mitä kiviä satun käyttämään ja millainen veitsi on kyseessä. Hackmanille ja myös monen muun valmistajan veitselle riittää 1000 karkeus kun ei niiden pehmeä terä hyödy mitään hienommista kivistä. Hiomakivissä on muuten uskomattomia eroja millaisen terän se jättää jälkeensä. Keittiöveitsiä minusta on täysin turhaa hioa yli 5000 kivillä tai stropata. Kyllä minunkin teroituksen jälkeen veitset leikkaa karvat kädestä mutta ei ne silti mitään partaveitsenteräviä ole.
Samaa mieltä teroitusjutuista. "Ultimaattisen terävä" on kyllä häilyvä käsite ja minun kirjoissa se on hyvin teroitettu veitsi, mutta ei missään nimessä partaveitsen terävä. Leikkaa karvat kädestä, katkoo hiusten latvoja, leikkaa vapaana laudalla möllöttävää pyöreää tomaattia, mutta ei tällä olisi vielä mukava ajaa partaa. Itsellä on hienoin kivi karkeutta #6000, mutta se on vähän siinä ja tässä, saako sillä hyötyä/parannusta näillä omilla taidoilla #3000 kiven jälkeen. Itse pidän stroppaamista tärkeänä kun varsinkin opettelun alussa se viimeisteli terän, poisti hyvin viimeiset foil burrin rippeet ja teki helposti todella terävän lopputuloksen, mutta toki se vie pois samalla sitä purevuutta. Stroppaamalla tulee itsellä siis se viimeinen silaus, "ultimaattinen terävyys", mutta se ei kyllä kestä kovin kauan, kotikäytössä häviää noin viikossa. Stroppaaminen on mielestäni myös hyvä keino palauttaa nopeasti terävyyttä kun en japanilaisiin veitsiin käytä puikkoa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
49
Samaa mieltä teroitusjutuista. "Ultimaattisen terävä" on kyllä häilyvä käsite ja minun kirjoissa se on hyvin teroitettu veitsi, mutta ei missään nimessä partaveitsen terävä. Leikkaa karvat kädestä, katkoo hiusten latvoja, leikkaa vapaana laudalla möllöttävää pyöreää tomaattia, mutta ei tällä olisi vielä mukava ajaa partaa. Itsellä on hienoin kivi karkeutta #6000, mutta se on vähän siinä ja tässä, saako sillä hyötyä/parannusta näillä omilla taidoilla #3000 kiven jälkeen. Itse pidän stroppaamista tärkeänä kun varsinkin opettelun alussa se viimeisteli terän, poisti hyvin viimeiset foil burrin rippeet ja teki helposti todella terävän lopputuloksen, mutta toki se vie pois samalla sitä purevuutta. Stroppaamalla tulee itsellä siis se viimeinen silaus, "ultimaattinen terävyys", mutta se ei kyllä kestä kovin kauan, kotikäytössä häviää noin viikossa. Stroppaaminen on mielestäni myös hyvä keino palauttaa nopeasti terävyyttä kun en japanilaisiin veitsiin käytä puikkoa.
Minä joskus ”huijaan” kun en jaksa aina niin tarkkaan kivellä poistaa kierrettä niin vedän leikkaamalla pari kertaa viinipullonkorkkiin tai vähän kuin stroppaamalla keittiösieneen, toimii muuten todella hyvin. Joskus poistan kierteen kivellä ”leading edge” tavalla. Tärkeintä kuintenkin taitaa olla, että saa omaan käyttöön riittävän terävän ja mieleisen terän.
 

Valtsu_82

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.03.2021
Viestejä
305
Minä joskus ”huijaan” kun en jaksa aina niin tarkkaan kivellä poistaa kierrettä niin vedän leikkaamalla pari kertaa viinipullonkorkkiin tai vähän kuin stroppaamalla keittiösieneen, toimii muuten todella hyvin. Joskus poistan kierteen kivellä ”leading edge” tavalla. Tärkeintä kuintenkin taitaa olla, että saa omaan käyttöön riittävän terävän ja mieleisen terän.
Jep, korkki on tiedossa vaikka en ole itse kokeillut, päätypuuhun pari vetoa toimii myös hyvin. Edge leading on tehokas kierteen poistamiseen. Itse teroitan samalla kädellä molemmat puolet eli aloitan edge trailingilla ja toinen puoli edge leadingilla. Tämä poistaa hyvin kierteen ja sama tekniikka sopii tai oikeastaan tulee single bevel -veitsistä, joista yanagia olen jonkun verran teroitellut.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
1 967
Käytännössä jotkut tekee sen jopa nahkavyöhönsäkkin.
Eikös ton voi tehdä vaikka käsivarteensakin? Muistaa vaan, että terävä reuna osoittaa oikeaan suuntaan.

Muuten tää hifistely alkaa muistuttaa kamerakeskustelua, kun jengi kuvaa tiiliseinää ja tsekkaa kakkulan vääristymät. Sitten kakkula vaihtoon, kunnes geometria miellyttää. Sitten sen kalustonsa voikin laittaa vitriiniin, kunnes tulee uutta tavaraa valmistajilta. Sellanen pieni silmänisku perään.
 

Valtsu_82

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.03.2021
Viestejä
305
Mitä ovat nuo stroppaaminen ja edge leaning?
Edge leading on vain veitsen asento kivessä eli kun yleensä terää painetaan kiveä vasten eteen päin työnnettäessä niin edge leading on terä edellä työntämistä. Edge trailing on taas hamarapuoli edellä työntämistä. Jos aina haluaa teroittaa edge trailingilla/edge leadingilla niin kättä joutuu vaihtamaan. Edge leadingin etu on se, että poistaa tehokkaammin kierteen. On näillä tietysti muitakin etuja ja haittapuolia, mutta mielestäni ei ole yhtä oikeaa tyyliä vaan kaikilla tulee hyvä kun tietää mitä tekee.
Eikös ton voi tehdä vaikka käsivarteensakin? Muistaa vaan, että terävä reuna osoittaa oikeaan suuntaan.
Ei kai? Eikä ole sama stroppaako laudalla vai vyöllä. Kovalla laudalla stroppauskulma ei muutu sen enempää kuin pehmeä nahka joustaa, mutta periksi antava vyö joustaa huomattavasti enemmän niin, että kärjen lähellä kulma muuttuu jyrkemmäksi. Se pyöristää (vahvistaa) terää ja viimeistelee sen teräväksi. Partaveitsi stropataan juuri tämän takia yleensä vyöhön, kun kovalla laudalla ei ole mitään vaikutusta (partaveitsi teroitetaan aina niin, että hamarapuoli on kiveä vasten =>oikea kulman ohjaus). En stroppaisi vyöllä veistä kun liiallisella paineella (ja liian jyrkällä kulmalla) joustava vyö pyöristää terää liikaa ja lopulta tekee tylsemmäksi kuin kivellä teroituksen päätteeksi.

1648880975372.png


Muuten tää hifistely alkaa muistuttaa kamerakeskustelua, kun jengi kuvaa tiiliseinää ja tsekkaa kakkulan vääristymät. Sitten kakkula vaihtoon, kunnes geometria miellyttää. Sitten sen kalustonsa voikin laittaa vitriiniin, kunnes tulee uutta tavaraa valmistajilta. Sellanen pieni silmänisku perään.
No ei siinä mielessä kun kyse on taidon opettelusta eikä välineet näyttele pääosaa. Minusta on ihmeellistä, että samoilla välineillä, -prosessilla ja -käytetyllä ajalla ei tee parasta mahdollista vaan pitää sitä "hifistelynä" ja ei tavoittelemisen arvoisena.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
1 967
No ei siinä mielessä kun kyse on taidon opettelusta eikä välineet näyttele pääosaa. Minusta on ihmeellistä, että samoilla välineillä, -prosessilla ja -käytetyllä ajalla ei tee parasta mahdollista vaan pitää sitä "hifistelynä" ja ei tavoittelemisen arvoisena.
Tarraan nyt vielä tähän. Teen omilla välineilläni parasta mahdollista. Mutta minua ei kiinnosta pennin jeesusta sheivata itseäni tai teurastaa tomaatteja vain todetakseni, että taas tuli priimaa.
 

Valtsu_82

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.03.2021
Viestejä
305
Tarraan nyt vielä tähän. Teen omilla välineilläni parasta mahdollista. Mutta minua ei kiinnosta pennin jeesusta sheivata itseäni tai teurastaa tomaatteja vain todetakseni, että taas tuli priimaa.
Koska kyseessä on taitolaji, teet parasta mahdollista taitoihisi nähden. Asenteesi tai valintasi estävät nostamasta taitotasoa ja sitä kautta terävyyttä. Sellainen valinta on ihan ok. Tärkeintä on se, että itse on tyytyväinen. En nyt kuitenkaan tällaisissa taitoasioissa alkaisi kovin suurta negatiivista ääntä pitämään hifistelystä jos se tehdään täsmälleen samoilla välineillä ja aikaa käytetään täsmälleen saman verran. Itse en ole vielä löytänyt yhtään haittapuolta liian terävästä veitsestä jos teroituskulma pidetään vakiona. Terävä veitsi on turvallinen, mukava käyttää ja ruoasta tulee hyvää.



Voi tehdä itse tai ostaa valmiin. Käytännössä jotkut tekee sen jopa nahkavyöhönsäkkin.
Hyvä nosto selkeäksi esimerkiksi. Minulla on tuo hiomakiven pitkä stroppilauta ja teen samalla tavalla kuin Hiomakiven kaveri, stroppaus kerran, pari viikossa niin terä pysyy jatkuvasti "ultimaattisen terävänä".

Tässä vielä hieman tarkemmin stroppauksesta elektronimikroskooppikuvilla höystettynä (partaveitset näkökulmana, mutta samat periaatteet myös keittiöveitsillä). Vaikka teroitus on taitoa ja taidetta (uskomuksia) niin asiaa auttaa kun on faktapohjainen ymmärrys siitä mitä tekee.

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
1 967
Koska kyseessä on taitolaji, teet parasta mahdollista taitoihisi nähden. Asenteesi tai valintasi estää nostamasta taitotasoa ja sitä kautta terävyyttä. Sellainen valinta on ihan ok. Tärkeintä on se, että itse on tyytyväinen. En nyt kuitenkaan tällaisissa taitoasioissa alkaisi kovin suurta negatiivista ääntä pitämään hifistelystä jos se tehdään täsmälleen samoilla välineillä ja aikaa käytetään täsmälleen saman verran. Itse en ole vielä löytänyt yhtään haittapuolta liian terävästä veitsestä jos teroituskulma pidetään vakiona. Terävä terä on turvallinen, mukava käyttää ja ruoasta tulee hyvää.
Mulla on sellainen filosofia, että panos vs. tuotto täytyy olla jonkinlaisessa balanssissa. En ollut kovin tyytyväinen teroittamiseen käytettyyn aikaan ja vaivaan, enkä myöskään lopputulokseen, kun ekoja kertoja hommaa opettelin youtubesta löytämäni videon kautta. Niinpä hain lisäoppia jälleen youtubesta ja löysin suomalaisen videon, minkä tekniikan sitten opettelin ja totesin hyväksi. Olen sen joskus tänne linkannutkin ja tarvittaessa voin linkata uudelleen. Paljon terävämpi lopputulos ja vähemmällä ajalla ja ennen kaikkea vaivalla siihen ekaan tekniikkaan verrattuna. Miten niin en siis ole nostanut taitotasoani ja sitä kautta terävyyttä? Älä tee hätiköityjä johtopäätöksiä. Olen ainoastaan hiukan kritisoinut tuota "ultimaattista terävyyttä", mille en itse näe juurikaan pointtia. Minä koen ultimaattisen terävyyden yksisarvisen metsästyksenä. Aina on varaa parantaa ja sen eteen on tehtävä taloudellisia ja ajallisia uhrauksia. Panos vs. tuotto on aika huono, koska täysin kelvollisen työterävyyden saa helposti ja nopeasti. Taitolaji, taito kehittyy automaattisesti toistojen kautta ja n. kymmenennen onnistuneen lopputuloksen jälkeen viimeisen nanomillin hinkkaaminen menettää merkityksensä.

Jos teksteistäni saa kuvan, että sen kun vaan hutaisen menemään, niin ei pidä paikkaansa. Suhtaudun teroittamiseen asian vaatimalla vakavuudella, koska arvostan työvälineitäni. Mutta en ole valmis menemään äärimmäisyyksiin vain siksi, että netissä yks toinenkin teki silleen.
 

Valtsu_82

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.03.2021
Viestejä
305
Paljon terävämpi lopputulos ja vähemmällä ajalla ja ennen kaikkea vaivalla siihen ekaan tekniikkaan verrattuna. Miten niin en siis ole nostanut taitotasoani ja sitä kautta terävyyttä? Älä tee hätiköityjä johtopäätöksiä.
Jep näinhän se on, itellä tavoitteet nyt samanlaiset eli hyvä lopputulos nopeasti, vähällä vaivalla, mahdollisimman vähän terästä kuluttaen ja mahdollisimman vähän veistä naarmuttamalla. Sen käsityksen sain vaan aikaisemmasta viestistäsi, että luultavasti kivelläsi saisi terävämpääkin kuin suoraan kaupan boksista otetulla veitsellä on. Mutta nythän keskustellaan tosiaan vaan terän terävyydestä, mutta ei mitään geometriasta. Vähintään yhtä tärkeää on terän kestävyys ja miten se leikkaa muutakin kuin tomaattia kuten kovia juureksia, vesipitoisia tarttuvia kasviksia, tarttuvia proteiineja ja miten se sopii eri leikkaustyyleille ja henkilökohtaisiin mieltymyksiin.

Olen ainoastaan hiukan kritisoinut tuota "ultimaattista terävyyttä", mille en itse näe juurikaan pointtia. Minä koen ultimaattisen terävyyden yksisarvisen metsästyksenä.
Jep, ja lisäksi "ultimaattinen terävyys" on määrittelykysymys. Mulla se ei ole muuta kuin parasta, mitä itse saan huolellisella teroittamisella ja se riittää hyvin tällaiselle kotikokille. Nykyään tuntee peukalolla, että sillä saisi paperia halki, terä pysyisi viiston kynnen päällä, karvaa sheivattua, hiusten latvoja katkottua, laudalla möllöttävästä pyöreästä tomaatista vaakaviillolla siivuja ilman kiinni pitämistä, mutta ei se riitä kirurgille tai parturille. Terävämpää ei kannata mielestäni tavoitella vaan sitä, miten helposti sen saa teräväksi ja pidettyä siinä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
01.01.2021
Viestejä
1 017
Mulla on sellainen filosofia, että panos vs. tuotto täytyy olla jonkinlaisessa balanssissa.
Juu, kaikeen tarvitsee löytää itselle sopiva kombinaatio. Työkalukaupat on täynnä erilaisia työkaluja, mutta yleensä ammattilaiset tekee töitä niillä "iänikuisilla vanhoilla" työkaluilla. Useinmiten ne erikoisjutut onkin harrastelijoiden käytössä. Itse tunnustan olevani välineurheilija myös teroituksen suhteen, omaan hiomakivet karkeudesta 250 aina tuonne 12 000. Eikä se tee minusta yhtään parempaa teroittajaa, se vaan on mun harrastus, mulle varmasti riittäisi jos hionoin kivi olisi sen 6000 tms. Varmasti tuon hiomakivi.fi Sami teroittaa kiiltävämmän pinnan jopa 3000 kuin itse tuolla 12t. Tänään olen yhtä lapinleukua hionut jo pidemän tovin, eikä se minusta ole vieläkään niin terävä kuin sen haluaisin olevan. Silkkiä se leikkaa hyvin, mutta ärsyttävästi juuri terän keskikohdassa on sellanen väkänen, johon se tarttuu ikävästi kiinni. :( Joskus paremmalla ajalla pitää se hio pois. onneksi puukot ja veitset kestää varmaan tuhansia teroituskertoja.

Tietysti silloin kun pitää ryhtyä kokkaamaan ja veitsi on tylsä, niin tehdään se nopeasti mutta jos haluaa itselle jotain muuta ajateltavaa, niin mikäs sen mieltä rauhoittavampaa on kuin näyttää hiomakiveä metallille.
 

Yeenoghu

Neighbour of the beast
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
1 278
Sain joku aika sitten lahjaksi käsin tehdyn hiiliteräksestä (tarkempaa materiaalia tai karkaisua en tiedä) valmistetun kääntöveitsen. Mikä minua hämmästytti suuresti tuossa veitsessä oli sen terävyys ja aivan erityisesti se että miten tajuttoman hyvin tuo veitsi pitää terävyytensä. Siis aivan eri luokkaa kuin omat ruostumattomat keittiöveitseni.

Siitäpä juolahti mieleeni että löytyykö keittiöveitsistä hyväksi tiedettyä, hiiliteräksestä valmistettua kokkiveitseä, jota voitte suositella? Ja vinkkejä, mitä erityisesti pitäisi ottaa huomioon tai välttää? No, okei, konepesun tiedän jo välttää, mutta onko jotain karkaisutapoja tai terästyyppejä, joita kannattaa etsiä?

Pari suomalaista käsityöläistä näyttää valmistavan kokkiveitsiä, mutta entäpä jos laajentaa hakua myös ulkomaille. Hintaluokka mielellään alle 250€, joten mieluummin funktionaalisuus kuin näyttävyys edellä mennään.
 

Valtsu_82

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.03.2021
Viestejä
305
Sain joku aika sitten lahjaksi käsin tehdyn hiiliteräksestä (tarkempaa materiaalia tai karkaisua en tiedä) valmistetun kääntöveitsen. Mikä minua hämmästytti suuresti tuossa veitsessä oli sen terävyys ja aivan erityisesti se että miten tajuttoman hyvin tuo veitsi pitää terävyytensä. Siis aivan eri luokkaa kuin omat ruostumattomat keittiöveitseni.

Siitäpä juolahti mieleeni että löytyykö keittiöveitsistä hyväksi tiedettyä, hiiliteräksestä valmistettua kokkiveitseä, jota voitte suositella? Ja vinkkejä, mitä erityisesti pitäisi ottaa huomioon tai välttää? No, okei, konepesun tiedän jo välttää, mutta onko jotain karkaisutapoja tai terästyyppejä, joita kannattaa etsiä?

Pari suomalaista käsityöläistä näyttää valmistavan kokkiveitsiä, mutta entäpä jos laajentaa hakua myös ulkomaille. Hintaluokka mielellään alle 250€, joten mieluummin funktionaalisuus kuin näyttävyys edellä mennään.
Vaikea vastata näin laajaan kysymykseen, mutta heitän yhden valmistajan veitsisarjan eli Takamuran Migaki R2:n. Tämä on taottu SG2 pulveriteräksestä, joka on ruostumatonta, kovaa ja pitää erittäin hyvin terävyyden. Veitsi on terävimpiä mitä voi saada suoraan boksista vedettynä. Terä on erittäin ohut ja vaatii jonkin verran taitoa ja huolellisuutta ettei lohkaise sitä. Veitsi on hinta-laatusuhteeltaan yksi parhaista. Itsellä on tällainen ja suosittelen. Ainoa ”vika” on se, ettei sitä saa japanilaistyylisellä kahvalla ja 240 mm terällä.

 
Liittynyt
01.01.2021
Viestejä
1 017
Sain joku aika sitten lahjaksi käsin tehdyn hiiliteräksestä (tarkempaa materiaalia tai karkaisua en tiedä) valmistetun kääntöveitsen. Mikä minua hämmästytti suuresti tuossa veitsessä oli sen terävyys ja aivan erityisesti se että miten tajuttoman hyvin tuo veitsi pitää terävyytensä. Siis aivan eri luokkaa kuin omat ruostumattomat keittiöveitseni.

Siitäpä juolahti mieleeni että löytyykö keittiöveitsistä hyväksi tiedettyä, hiiliteräksestä valmistettua kokkiveitseä, jota voitte suositella? Ja vinkkejä, mitä erityisesti pitäisi ottaa huomioon tai välttää? No, okei, konepesun tiedän jo välttää, mutta onko jotain karkaisutapoja tai terästyyppejä, joita kannattaa etsiä?

Pari suomalaista käsityöläistä näyttää valmistavan kokkiveitsiä, mutta entäpä jos laajentaa hakua myös ulkomaille. Hintaluokka mielellään alle 250€, joten mieluummin funktionaalisuus kuin näyttävyys edellä mennään.
Tossa on tollanen vaihtoehto, ei tosin hiiliterästä mutta hyvää settiä kuitenkin Griphinity Pegasus | Hiomakivi.fi

Joku suomalainen seppä tekee veitsiä ja on näkyvästi esillä sosiaalisissa medioissa, sellasia "rustiikkisia" jne. Hän tekee veitset jostain sahoilta saadusta teristä. Jostain metrin halkasijasta olevasta vanhasta terästä leikkaa useita veitsi-aihioita. Varmasti on hyvä veitsiä, mutta itseäni mietittytäå se, että ne siellä jäähdyttää sitä terää ties millä myrkyllisillä liottimella, niin miten sitten ne veitset. Varmasti on pesty pois jne. ja varmasti on turvallisia koska hän niitä myy ja tutkinut sen verta tuotteitaan ettei tule sanomisia mutta itse ajattelin jättää ne ainakin keittiöstä pois ja vähän tyhmää olisi varastossa käyttää keitsiöveitsiä puukkoina.
 
Liittynyt
13.01.2021
Viestejä
872
Ei se metalli kyllä itseensä ime mitään joten siinä mielessä voi olla ihan huoletta.

Itsellä on yksi kiinalainen kokkiveitsi hiiliteräksestä ja ei se mitään taikametallia ole. Teroittuu helposti ja leikkaa hyvin mutta ruostuu myöskin erittäin nopeasti jos ei huuhtele ja kuivaa heti. Lisäksi jättää väriä ja makua esim. sipuliin. En ole huomannut eroa espanjalaiseen peruslaadukkaaseen rosteriveitseen käytännössä missään ominaisuuksissa. Japanilaisissa voi olla vaikka mitä erikoisia, niistä en tiedä.

Noin yleisesti sanoisin ettei hiiliteräs tarjoa mitään sellaista mitä rosteri ei pystyisi lunastamaan normaalissa keittiömeiningissä nykyisillä metallilaaduilla. Mettäpuukot on ihan eri asia kun ei siellä ole niin vihamielinen ympäristö ruostuvalle terälle.
 

Valtsu_82

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.03.2021
Viestejä
305
Ei se metalli kyllä itseensä ime mitään joten siinä mielessä voi olla ihan huoletta.

Itsellä on yksi kiinalainen kokkiveitsi hiiliteräksestä ja ei se mitään taikametallia ole. Teroittuu helposti ja leikkaa hyvin mutta ruostuu myöskin erittäin nopeasti jos ei huuhtele ja kuivaa heti. Lisäksi jättää väriä ja makua esim. sipuliin. En ole huomannut eroa espanjalaiseen peruslaadukkaaseen rosteriveitseen käytännössä missään ominaisuuksissa. Japanilaisissa voi olla vaikka mitä erikoisia, niistä en tiedä.

Noin yleisesti sanoisin ettei hiiliteräs tarjoa mitään sellaista mitä rosteri ei pystyisi lunastamaan normaalissa keittiömeiningissä nykyisillä metallilaaduilla. Mettäpuukot on ihan eri asia kun ei siellä ole niin vihamielinen ympäristö ruostuvalle terälle.
Joo, on vähän legendaa nyt mukana näissä vanhoista sahoista tehdyissä puukoissa. Yhdestä sepästä oli maininta tässäkin ketjussa, muistaakseni Cathill Knives. Katsoin vähän tarkemmin ko. sepän teräslaatua ( 80crv2) ja on tosiaan terästä, jota käytetään sahanteriin. Kuitenkin ko. teräs on pelkästään positiivisessa mielessä "sahanterälaatua" eli sitkeää ja kuitenkin suhteellisen kovaa, halpaa ja erityisesti helppo karkaista alkeellisillakin välineillä niin, että jopa itsekin suunnittelin kokeilevani puukon tai veitsen tekoa. Tuskin tuohon sentään mitään ruosteisia sahanteriä käytetään, jos teräs on helposti saatavaa ja halpaa. Karkaisu oli erityisen helppoa ihan vaan vedellä joten kemikaalien pelkokin on ihan turhaa.

Tuota hiiliteräs/ruostumaton teräs paremmuutta olen itsekin miettinyt ja nykyään mielenkiinnon kohteena on myös ruostumattomasta teräksestä tehdyt veitset. Hiiliteräksen etuja jos yritetään etsiä niin taitaa melkein ainoa etu olla se, että pienen karbidikoon vuoksi sen saa erityisen teräväksi, mutta rosteriteräksiä löytyy myös teräväksi teroittuvia esimerkiksi ruotsalainen teräs (AEB-L), jota käytettiin alunperin partaveitsiin ja kirurgin veitsiin.
 
Liittynyt
01.01.2021
Viestejä
1 017
Ei se metalli kyllä itseensä ime mitään joten siinä mielessä voi olla ihan huoletta.
Joo, on vähän legendaa nyt mukana näissä vanhoista sahoista tehdyissä puukoissa. Yhdestä sepästä oli maininta tässäkin ketjussa, muistaakseni Cathill Knives. Katsoin vähän tarkemmin ko. sepän teräslaatua ( 80crv2) ja on tosiaan terästä, jota käytetään sahanteriin. Kuitenkin ko. teräs on pelkästään positiivisessa mielessä "sahanterälaatua" eli sitkeää ja kuitenkin suhteellisen kovaa, halpaa ja erityisesti helppo karkaista alkeellisillakin välineillä niin, että jopa itsekin suunnittelin kokeilevani puukon tai veitsen tekoa. Tuskin tuohon sentään mitään ruosteisia sahanteriä käytetään, jos teräs on helposti saatavaa ja halpaa. Karkaisu oli erityisen helppoa ihan vaan vedellä joten kemikaalien pelkokin on ihan turhaa.
En nyt sanoisi että siinä on jotain legendaa mukana, koska en väittänyt muuta kuin sitä että itseäni mietityttää. Ja mainitsinhan myös että ovat turvallisia. Ja sen vuoksi itse en maininnutkaan veitsivalmistajan nimeä ettei tule mitään mainintoja tms.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 118
Viestejä
4 196 097
Jäsenet
70 851
Uusin jäsen
JoniKaup

Hinta.fi

Ylös Bottom