Terävyystestinä ihan vaan tuntuma kurkkua ja tomaattia leikatessa ja peukalon päällä kokeiltaessa. Kämmensyrjästä kokeilen myös joskus että saako leikattua karvat.Tuleeko tuolla 1. vaiheella jäyste? Pitää teroittaa niin kauan, että tulee selkeä jäyste. 2. vaihe on tärkeä ja kun teroittelin Chef’s Choice Trizorilla niin käytin sen hoonausvaihetta paljon ja huomasin, että sillä tekee selkeän eron melko terävän ja terävän välillä. Mikä on sinun testisi terävälle? Trizorilla sai terän, jolla voi esim. tomaatista leikata vaakavedoilla viipaleita ilman, että siitä pitää kiinni, mutta pohjasta pitää leikata pala pois, että pysyy laudassa. Kivillä saa sellaisen, että pyöreästä tomaatista lähtee vaakaviilloilla siivut ilman kiinni pitämistä.
Minun mielestä jäystettä kyllä tulee, mutta en sitten tiedä olenko kuitenkaan hionut tarpeeksi. Kymmenisen kertaa olen vetänyt molemmilta puolilta ja saman verran kakkosvaihetta. Kakkosvaiheen hoonauksen jälkeen terä tuntuu jotenkin toispuoleiselta, eli sormella poikkisyin kokeiltaessa toiseen suuntaan vastusta on enemmän. Olen tuolla laitteella nyt pari kertaa kokeillut teroittaa kuukauden vanhoja Victorinoxeja, joista mainitsin muutamaa viestiä aiemmin. Aihioiden pitäisi kyllä olla ihan laadukkaita. Pitää varmaan harjoitella vielä lisää.