Kokemuksia Ubiquitin reitittimistä (ja muista verkkovermeistä).

Täältä voit käydä tarkastamassa antennien säteilykuviot, jos kiinnostaa optimoida. TLDR tukiaseman takapuolella tulee signaalitaso olemaan kovin heikko. Jos jostain syystä pitää laittaa jonnekkin selälleen, niin sohvapöytä tai vastaava matalalla oleva taso voisi olla tyydyttävä kompromissi.
Mulla on U6-LR keittiössä selällään lattialla tasojen sokkelin takana. Ei se täysin leikkaa selkänsä taakse, signaali kuuluu myös lattian alla kellarissa, mutta ei toki yhtä vahvana. Paremmin se silti kantaa tukarista sivulle katsoen ulkoseinän läpi pihan poikki ja toisen seinän läpi toiselle tukarille (mesh).

Ei toki optimaalisin sijoittelu, mutta mielummin laitteet poissa näkyvistä ja pieni suorituskyvyn lasku kuin paras mahdollinen suorituskyky ja rumilukset seinillä/katossa.

Itse en pitäisi tuota ongelmaa näin suurena. Käytännössä tuota alun hidastelua tuskin tulee huomaamaan, riippuen toki käytöstä. Yhtenä valintakriteerinä huomioisin virrankulutuksen. U6 Pro max on 13W ja U7 Pro 21W. Omien havaintojen mukaan U6 Pro virrankulutus pyörii tuolla 5-6W tienoilla. U7 Pron käytännön kulutuksesta ei ole tietoa. Pieniä kulutuksia toki mutta laitteet on 24/7/365 käytössä, joten laskisin arvon myös virrankulutukselle, etenkin jos on useampi AP.

Miettisin AP:n valinnassa: nettiliittymän nopeus, todellisen siirtonopeuden tarve sisäverkon wifissä, wifin kattavuus ja virrankulutus.

Vaikka U7 Pro 21W käyttäisi tuota max virrankulutusta 24/7/365 niin se maksaa vuodessa noin 15€ eli ei paljon mitään. U6 Pro max noin 10€ vuodessa. Eli ei kannata virrankulutuksesta välittää.

Mulla on U6-LR keittiössä selällään lattialla tasojen sokkelin takana. Ei se täysin leikkaa selkänsä taakse, signaali kuuluu myös lattian alla kellarissa, mutta ei toki yhtä vahvana. Paremmin se silti kantaa tukarista sivulle katsoen ulkoseinän läpi pihan poikki ja toisen seinän läpi toiselle tukarille (mesh).

Ei toki optimaalisin sijoittelu, mutta mielummin laitteet poissa näkyvistä ja pieni suorituskyvyn lasku kuin paras mahdollinen suorituskyky ja rumilukset seinillä/katossa.
Näissä on merkittäviä mallikohtaisia eroja, esimerkiksi NanoHDn säteilykuvio muistuttaa lähinnä rantapalloa, kun taas U7 Pro Maxin selkäpuolella olisi kantavuus murto-osan etupuolesta. U6 LRn näyttäisi olevan lähempänä tätä rantapalloa.

Onko täällä selkeä näkemys kannattaako nyt ostaa U7 Pro vai U7 Pro XG?
Tuossa näkyy erot kuvassa.
Eli erot on käytännössä uudistettu muotoilu, parempi lämmön kesto ja 10GbE uplink XG:n hyväksi.

Itse valitsisin uudemman XG:n

1741938176785.png

Viimeksi muokattu:
@JzC Kiitos korjauksesta. Julkaisuiltana tuo 320 mhz puuttui spekseistä. Redditissä joku teki huomion ja kävin sen itse tarkastamassa. Nyt menee xg takaisin ostoslistalle!

Kiitos korjauksesta. Julkaisuiltana tuo 320 mhz puuttui spekseistä. Redditissä joku teki huomion ja kävin sen itse tarkastamassa. Nyt menee xg takaisin ostoslistalle!
Huomasin siis saman, mutta sitten kaikissa YouTuben arvosteluissa vilahti 320Mhz ja tajusin ettei voi olla mahdollista....

Jos Ubiquitia on tilaamassa useamman kiloeuron edestä, niin saako jostain könttätarjousta?
Geticistä sai ainakin siihen aikaan kun nimi oli EuroDK, en tiedä miten asiat on nykyään. Kyseessä siis Latvialainen mm. Ubiquitin jälleenmyyjä.

Edit: Tuo on myös siitä mukava paikka tilata, että sinne voi pistää tilauksen sisään vaikkei kaikkea olisi vielä varastossa. Mukavaa kun ei tarvitse kytätä näitä varastohälyjä.

Viimeksi muokattu:
Jos Ubiquitia on tilaamassa useamman kiloeuron edestä, niin saako jostain könttätarjousta?
Ubiquitia saisit melkein kiittää vähänkuin trumppia, että saat etuoikeuden tilata kaikkea sitä mitä haluat ja on vielä varastossakin :asif:

U7 Prosta on olemassa useita eri versioita ja uusimmat revisiot Pro:sta eivät ymmärtääkseni sisällä esim tuuletinta.
Mulla on ihan ensimmäisiä U7 Pro versioita, melkeinpä heti launchissa tilasin. Ja vaikka korva on kiinni siinä mötikässä niin eipä sen tuulettimen hurinaa kyllä kuule. Isoin ongelma (voi) olla se että jos se tuuletin sattuu kuolemaan koska erittäin vaikea sitä on vaihtaa. Mutta äänen suhteen ei omassa yksikössäni se ainakaan ole ongelma.

Tässä on tovi tullut käytettyä Opnsense + HPE (Aruba) Instant On -kokoonpanoa.

Vaan ei ole enää aikaa tai innostusta harrastaa säätämistä. Ubiquiti voisi olla sopivan simppeli ratkaisu tilalle.

Ajattelin setiksi tällaista:

- UCG Ultra
- U7 Pro XG (+ PoE-injektori)

Liittymä on 300/150 kuitu.

Minulle on tärkeää saada hyvin toimiva QOS/SQM käyttöön.

Kai tuo UCG Ultra kuitenkin tällaisen liittymän jaksaa vielä hoitaa ilman, että rajoittaa liiaksi kaistaa?

UCG Fiber olisi toki tehokkaampi ja sisältää yhden PoE-lähdön, mutta se tuuletin... ei kiitos.

Onkohan täällä kellään kokemuksia noista unifin access kamoista?
Lähinnä näistä, tai oikeastaan tuosta electric lockista?

Pähkäilen näiden ja Yale doorman l3 välillä.

Onkohan täällä kellään kokemuksia noista unifin access kamoista?
Lähinnä näistä, tai oikeastaan tuosta electric lockista?

Pähkäilen näiden ja Yale doorman l3 välillä.
Jotenkaan itsellä ei vaan nää karmin puolen sähkölukot jotenkaan vakuuta. Jos tuota nyt sähkölukoksi voi edes sanoa.

Statistiikka

Viestiketjuista
271 192
Jäsenet
76 736
Uusin jäsen
K4hunnid

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom