Kokemuksia Ubiquitin reitittimistä (ja muista verkkovermeistä).

Nyt olisi tarkoitus saada verkot pelaamaan uudessa kämpässä ja ajattelin toteuttaa sen näillä Ubiquitin vehkeillä. Verkkopistokkeita neljässä huoneessa, joista kahteen tulee käytännössä piuhalla kiinni jotain.

Voisitteko kommentoida olisiko tämä toimiva setti vai kannattaisiko jotain muutella?

Katolle 4g-modeemi bridge tilaan (Zyxel LTE7460)
Reititin:Edgerouter X
Kytkin: Unifi Switch 8-60W
Wlan: joku Ubiquiti UniFi AP, ehkä UAP-AC-PRO mahdollisesti kaksi jos ei kantavuus riitä
ehkä vielä UniFi Cloud Key

4g-modeemi, reititin ja wlan-tukiasema ottaisivat virrat kytkimen poe liitännöistä.
 
Ihan hyvä setti näyttäs olevan. Ensimmäisenä tulee vaan mieleen että riittääkö tuossa kytkimessä virransyöttökapasiteetti? Varsinkin jos tulee 2 wlan ap. Kannattaa laskea noiden laitteiden tarvitsema yhteen laskettu maksimiteho.
 
Ihan hyvä setti näyttäs olevan. Ensimmäisenä tulee vaan mieleen että riittääkö tuossa kytkimessä virransyöttökapasiteetti? Varsinkin jos tulee 2 wlan ap. Kannattaa laskea noiden laitteiden tarvitsema yhteen laskettu maksimiteho.
Minulla on Unifi Switch 8-60W, jossa kolme UAP-AC-PRO-tukiasemaa + 3 PC:tä LANin takana. PoE-kaapelivedot aika pitkiä (pisin n. 12 metriä).
3 kerroksen leca/siporex -kivitalo (myös väliseinät, pohjapinta-ala n. 10x10m/kerrros). Kellarissa kaksi tukaria, ylimmässä kerroksessa avoimen porraskuilun tienoilla kolmas.

Kokoonpano on toiminut täysin ongelmitta ja kuuluu loistavasti. Lapsetkin ovat lopettaneet verkon lagittamisesta valittamisen tyystiin.
Kun saisivat vielä kuidun puhallettua taloon (putki on odottanut valmiina jo 1,5 kk) :D
 
Nyt olisi tarkoitus saada verkot pelaamaan uudessa kämpässä ja ajattelin toteuttaa sen näillä Ubiquitin vehkeillä. Verkkopistokkeita neljässä huoneessa, joista kahteen tulee käytännössä piuhalla kiinni jotain.

Voisitteko kommentoida olisiko tämä toimiva setti vai kannattaisiko jotain muutella?

Katolle 4g-modeemi bridge tilaan (Zyxel LTE7460)
Reititin:Edgerouter X
Kytkin: Unifi Switch 8-60W
Wlan: joku Ubiquiti UniFi AP, ehkä UAP-AC-PRO mahdollisesti kaksi jos ei kantavuus riitä
ehkä vielä UniFi Cloud Key

4g-modeemi, reititin ja wlan-tukiasema ottaisivat virrat kytkimen poe liitännöistä.
Samantapainen setti meillä toimistolla, Zyxel LTE7460 siltaavana katolla. Reitittimenä/palomuurina on UniFi Security Gateway, joka pelaa nätisti muiden UniFi-vehkeiden kanssa. Kytkin on 24-porttinen UniFi Switch ilman PoE:tä. PoE-laitteita löytyy kyllä valvontakamerasta lähtien, mutta katsottiin edullisemmaksi laittaa jatkojohto tekniseen tilaan ja kaikille vehkeille omat PoE-injektorinsa. UAP-AC-PRO on toiminut hyvin, ostin samanlaisen kotiinkin. UniFia pyörittää meillä vanhasta työasemasta tehty tiedostopalvelin.

USG hoitaa DynDNS-päivitykset, niin saa etäyhteydetkin pelaamaan vaihtuvalla IP-osoitteella. Alkuun käytin dy.fi:n dyndns:ää, mutta siinä tuli ongelmaksi osoitteen vanhentuminen. Vaihdoin sitten woima.fi:n vastaavaan palveluun, jossa tuota ongelmaa ei ole. Ja loin omalle domainille CNAME:n, niin ei tarvitse muistaa woiman osoitetta.

Ainut ongelma tässä setupissa on, että kestää n. 5 minuuttia saada yhteys uudestaan Zyxeliin ja internetiin, jos 4G pätkäisee hetkeksikään ja IP-osoite vaihtuu. En tiedä onko vika Zyxelissä vai USG:ssä. Sen verran harvassa nuo pätkimiset, etten ole jaksanut panostaa vianhakuun. Tänä vuonna saadaan myös valokuitu, kunhan lumet sulaa ja pääsevät kaivamaan katuja auki. Tuskin tarvitsee 4G:tä jättää edes failoveriksi.
 
Eurodk:lle täytyy laittaa alkavalla viikolla tilaukseen Unifi USG, US-24 ja UAC AC Lite kun tulee varastoon.

Eiköhän niillä mukavan setin rakenna? Sitten tosiaan Dovado 4GR siltaamaan.
Olikos @Lagittaja taas niitä konffausvideoita napin päässä, voisi tsekkailla etukäteen mahdolliset tipsit.
 
Eurodk:lle täytyy laittaa alkavalla viikolla tilaukseen Unifi USG, US-24 ja UAC AC Lite kun tulee varastoon.

Eiköhän niillä mukavan setin rakenna? Sitten tosiaan Dovado 4GR siltaamaan.
Olikos @Lagittaja taas niitä konffausvideoita napin päässä, voisi tsekkailla etukäteen mahdolliset tipsit.

Tämä nyt tuli ensimmäisenä mieleen koska liittyy eniten siihen mitä laitteita aiot hommata. Videolla toki Cloud Key mutta siihen liittyvät asiat kuten Unifi Controllerin IP on sitten se koneesi joka pyörittää sitä controlleria.


Mutta eipä tuo niin monimutkaista ole itse tuo Unifi setupin ylös saanti.
USG:kin on oletuksena DHCP käytössä WAN+LAN niin netti pitäisi lähteä toimimaan samantien jos modeemi tarjoaa IP:n DHCP:llä ja oman koneen saada IP automaagisesti 192.168.1.0/24 alueelta jos DHCP on käytössä.
Sitten vain controllerin ensi setuppi käyntiin ja toivon mukaan se löytää kaikki toosat automaagisesti.
Jossei niin Ubiquiti Device Discovery Tool ja set-inform avulla voi laitteille kertoa mistä IP:stä se controlleri löytyy.​

Muuten sitten Unifi video materiaalia löytyy ainakin näiltä herroilta
Crosstalk Solutions
Willie Howe
Ben Pin
Ja luku/kysymys muodossa sitten täältä
Ubiquiti Networks • r/Ubiquiti
Ubiquiti Networks Community
https://community.ubnt.com/t5/UniFi-Wireless-Beta/bd-p/UniFi_Beta
 
Viimeksi muokattu:
Kysytäänpä täälläkin Edgerouterista. Olisin korvaamassa TP-Link C5 -reititintä edgerouter+ac-lite -combolla, sillä ap olisi paljon paremmin sijoiteltavissa ja valkoisena voisi pistää näkyviin. Esim. Huen hubi vaatii jatkuvaa kaapeliyhteyttä ja pääsyä painamaan sitä nappia. Tällä hetkellä C5 on tv-tasossa ja johto viedään edestakaisin tekniseen tilaan ciscon kytkimeen, joka jakaa yhteyden muihin rasioihin.

Se varsinainen kysymys: toimisiko tuo Edgerouter X SFP Inteno EG300AC tilalla DNAn kuidussa? Saisi karsittua yhden laitteen pois. Aivan käsittämätöntä, että kyseinen laitteen hinta on 199e ja se sijoitetaan kuitenkin tekniseen tilaan, josta ei saa kunnon langatonta yhteyttä ja reititinkin toimii kehnosti.
 
Viimeksi muokattu:
Nostellaas vielä.

Optimaalinen paikka AP:lle taitaa olla katossa, mutta pitäisi varmaan koko okt olohuoneen katto repiä alas tätä varten :shifty: Toinen vaihtoehto heittää seinälle, mutta ei tuosta kovin nättiä saa, jos pitää listoja ja kouruja hyödyntää...
 
Näyttää siltä että nykyinen Asus 4G-AC55U 4G-reititin alkaa sanoa soppariaan irti, niin heräsi ajatus josko uudistaisi koko kotiverkon ja nämä Ubiquitit vaikuttaisi mielenkiintoisilta vermeiltä.

Nykyisellään on omakotitalossa työhuoneessa tuo Asus ja siihen on kytkettynä tietokone sekä NAS/serveri. Yksi ethernet-kaapeli menee seinäpistokkeeseen josta yhteys menee eteisen kytkentäkaapissa "hyppyjohdolla" olohuoneeseen menevälle pistokkeelle jossa on sitten vanha Asus GX-D1081 8-porttinen kytkin joka jakaa yhteyttä sitten telkkarille, Apple TV:lle, Blu-Ray soittimelle ja Xboxille.

Tuolla eteisen kytkentäkaapissa on aika vähän tilaa ja vain yksi vapaa pistorasia, niin alkoi nuo Ubiquitin PoE-hommelit kiinnostaa ja sitä myöden ottaa kaikki pistokkeet käyttöön.
Seinäpistokkeita on kahdet kappaleet olohuoneessa, eteisaulassa ja työhuoneessa. Oletettavasti toiset on tarkoitettu puhelinta ja toiset dataa varten.

Mielessä oli että laittaisi työhuoneeseen Ubiquiti UniFi ‐8-porttinen ‐kytkin 129,90 € kytkimen ja siihen kytkisi tietokoneen, NASin ja minkä 4G-modeemin nyt sitten hankinkaan (Todennäköisesti ZTE MF286). Virta tulisi tuolle kytkimelle normaalisti UPSin kautta.
Tuosta kytkimen PoE-Outista sitten kaapeli seinäpistokkeeseen ja kytkentäkaappiin jossa olisi sitten Ubiquiti EdgeRouter X ‐reititin 65,90 € joka saisi virtansa PoE:n kautta. Edgerouterista kaapelit olohuoneen pistokkeelle ja PoE-Outista eteisaulan pistokkeelle.
Eteisaulaan tulisi Ubiquiti UniFi UAP-AC-LITE Dual-band ‐WiFi-tukiasema 99,90 € jonka saisi sitten sijoitettua lähes keskelle taloa ja johdon saisi vedettyä ovenkarmin vierestä kaapelikourussa siististi. Tinoat langattomat laitteet on vanha iPadi, ikivanha läppäri sekä vaimon ja minun iPhonet (6S ja 7) joten tuo Lite-malli varmasti riittää.

PoE on vielä aikaa uusi juttu minulle, niin onko tuossa nyt jotain miksi homma ei toimisi ja onko tuollainen verkkoratkaisu yleensäkään mahdollista?
Ja olisiko tuossa ideassa mitään parannettavaa/korjattavaa?
 
@Rikardo Sanotaan nyt ensiksi se että sinällään ihan hyvä suunnitelma näin muuten mutta US-8 ei ole yhteensopiva 24V kanssa jota esimerkiksi ER-X käyttää (12-24V) tai AC Lite tukee (24V passiivi ja aktiivi 802.3af/at 48V).

Seinäpistokkeista sen verran että ei niiden kyllä pitäisi olla mitään "toinen puhelimelle ja toinen datalle" vaan pitäisi olla ihan "yleiskaapelointi standardin" mukaisesti 2 dataa.
Et kertonut että mitä pistokkeita siellä on mutta jos siellä on räpelletty jotain 1xRJ45 + 1xRJ11 tjsp niin kurkista seinän sisälle (eli rasia irti seinästä, ei ole monimutkaista) että mikä piuha siellä on. Todennäköisesti siellä on kuitenkin ihan vedetty tavallinen verkkopiuha (Cat5e/Cat6) joten mahdolliset RJ11 tökkelit on äärimmäisen helppo vaihtaa RJ45.
Tai jos siellä on 2xRJ45 rasiat niin voihan se olla että jostain käsittämättömästä syystä toiseen niistä on kytketty vain kaksi paria (puhelin) neljän parin (ethernet) sijaan ja ne loput kaksi paria sitten roikkuu käyttämättömänä. Siinä tapauksessa se on vielä helpompi asia korjata.
Kokeile nyt toki ensimmäisenä sitä että kulkeeko data molemmista porteista ja millä nopeudella (eli 1Gbit Full Duplex), helpoin selvittää. Jos ei kulje niin sitten rasiaa irti ja ihmettelemään mitä siellä on räpelletty.

Jos suunnittelit ER-X + AC Lite yhdistelmää niin voit hyödyntää ER-X:n 24V PoE passthrough ominaisuutta.
AC Lite/LR kun on alunperin vain 24V passiivi (nykyään tukee myös 802.3af/at) niin mukana tulee 24V passiivi injektori jonka teho riittää ER-X:lle ja AC Litelle.
Eli siis tuolla injektorilla saa vietyä virrat sekä ER-X:lle että tukiasemalle ja täten käytetään vain yksi pistorasia. Itselläni juuri näin käytössä.

Oletko varma että tarvitset hallittavan kytkimen? Jos et ole varma niin turha haaskata siihen rahaa, pelkkä tyhmä (=ei-hallittava) kytkin 5xGbit tai 8xGbit kustantaa Suomessa luokkaa ~20-30€.

Tuhersin Paintissa hienon, vaikka itse sanonkin (/s), kytkentäkaavion;
tässä yksi esimerkki miten asian voisit toteuttaa:
upload_2018-1-29_16-42-57.png

ER-X:ssä kun ei paikat riitä niin portti 4 jää pois verkosta mutta tuskimpa eteisessä on mitään langallisia laitteita.
Modeemi<>reititin väliä varten joudutaan dedikoimaan portti 1.
Reititin<>tukiasema välille joudutaan dedikoimaan portti 3.​
Tuossa tilanteessa liikenne PC/NAS välillä kulkee kytkimen kautta ja jos esim TV olohuoneessa haluaa keskustella NASsin kanssa niin liikenne kulkee reitittimen kautta. Tämä ei kuitenkaan haittaa koska ER-X:ssä on sisäänrakennettu kytkin.

Jos haluat myös tuon viimeisen portin käyttöön eteisessä ja sähkökaappiin mahtuisi ER-X:n lisäksi vielä pikku kytkin niin ratkaisu on siirtää se injektori samaan huoneeseen kuin modeemi.
Katsos näin:
upload_2018-1-29_17-20-57.png

Sivuhuomiona, jos et ole pitänyt ER-X:ää kädessä tai nähnyt livenä niin se on todella pieni, mitat on 110x75x22mm.
Se PoE injektori mikä tulee tukiaseman mukana on mitoiltaan 87x44x29mm.
Vertailun vuoksi D-Linkin "Go Easy" sarjan 5porttinen tyhmä kytkin on karvan verran pienempi, mitoiltaan 97x73x22mm + sitten 5V1A mini muuntaja.

Eli siinä vähän mittoja joiden mukaan voisit tutkia mitä sinne kaappiin mahtuu.


P.S. Ei kohdistettuna sinulle vaan yleisesti ottaen; olen tämän asian ennenkin maininnut tällä foorumilla mutta väännetään rautalankaa vielä kerran: Passiivi PoE:n kohdalla MUISTAKAA MERKITÄ ne portit ja kaapelit niin hyvin ettei niihin VAHINGOSSAKAAN mennä kytkemään mitään muuta!
cable tag - Google-haku
Jos piuhassa on passiivi PoE ja kytket sen esimerkiksi tietokoneeseen niin vähintäänkin verkkokortti kärähtää ellei sitten koko emolevy!

Edit: En lukenut viestisi alkua tarpeeksi tarkasti niin tuherruksesta jäi pois muut langalliset laitteet olohuoneessa, oh well. Noh en nyt näitä tuherruksia tarkoittanutkaan muuta kuin esimerkiksi.
 
Viimeksi muokattu:
Nostellaas vielä.

Optimaalinen paikka AP:lle taitaa olla katossa, mutta pitäisi varmaan koko okt olohuoneen katto repiä alas tätä varten :shifty: Toinen vaihtoehto heittää seinälle, mutta ei tuosta kovin nättiä saa, jos pitää listoja ja kouruja hyödyntää...

Katossa tietenkin paras paikka.
Eikö katossa ole missään mitään putkea tjsp väylää missä menee sähköjohtoja esim valaisimille tjsp?
Sitä pitkin osa matkasta ja loput sitten pintavetona jos ideaalinen sijoituspaikka ei osu sellaisen kohdalle..
Oma hommansa tietenkin kalastella sellaista pitkin se piuha mutta jos menisi ainakin osittain piilossa eikä tarvitsi koko kattoa repiä alas.
 
Katossa tietenkin paras paikka.
Eikö katossa ole missään mitään putkea tjsp väylää missä menee sähköjohtoja esim valaisimille tjsp?
Sitä pitkin osa matkasta ja loput sitten pintavetona jos ideaalinen sijoituspaikka ei osu sellaisen kohdalle..
Oma hommansa tietenkin kalastella sellaista pitkin se piuha mutta jos menisi ainakin osittain piilossa eikä tarvitsi koko kattoa repiä alas.
Itselläni on katon sisällä palovaroitinverkolle tehty putkitus, jota kautta vedin CAT6-kaapelin.
En koskaan tuota palovaroitinverkkoa ole rakentanut vaan laittanut erilliset palovaroittimet (kuvassa vieressä)
Näin sain valmiin putkituksen hyötykäyttöön.
upload_2018-1-29_20-52-57.png
 
Kiitos, juuri jotain tällaisia virheitä arvelinkin että suunnitelmassa voisi olla.

Seinäpistokkeet on tosiaan molemaat ihan RJ45. Aiemmin oli ADSL-modeemi toisessa pistokkeessa RJ11-RJ45-johdolla, niin liekö siitä jäänyt käsitys että toinen on puhelinlinja. Tokihan se tuolta kytkentäkaapista sitten kytketään miten tarvii.

Sepäs menikin ohi, että on hallittava kytkin. Ei ole kyllä sellaiselle mitään käyttöä.

Noiden sun piirrustusten pohjalta tein uuden suunnitelman ja taidan selvitä ER-X + AC Lite yhdistelmällä ja "tyhmällä" Gbit kytkimellä. Yksi seinäpistoke jää käyttämättä, mutta olohuoneessa on jo tv-tasolla kytkin niin sinne ei tarvitse kuin yhden toimivan seinäpistokkeen. Työhuoneessa olisi sitten myös modeemi, injektori ja kytkin UPSin takana, niin verkko pelittää sähkökatkonkin tullessa (paitsi olohuone).
verkkosuunnitelma.png

Tännehän kyllä mahtuis melkein minkä kokoinen kytkin/reitin hyvänsä. Ainoa rajoitus taitaa olla tuo että mahtuu sähköpistoke paikoilleen. Mielikuva on että kytkimissä olisi muuntaja heti tuossa pistokkeen yhteydessä, mikä voi toki olla väärä mielikuva ja ovikin on hieman ulkonevaa mallia. Olis tietty voinut tuossa samalla kurkkia mitä kaapelia tuolla menee mutta on varmastikin juuri Cat5e/Cat6.
2018-01-29 21.12.47.jpg

Seuraavaksi tietty vois kysyä onko tässä mitään järkeä, kun periaatteessa selviäis ihan vaan WLAN-reitittimellä ja kytkimellä. Ehkä ei, mutta jotenkin haluaisi että on erilliset modeemi, reititin ja WLAN-AP. Plus tietysti jää kytkentäkaapin toinen sähköpistoke varalle. En tiedä kyllä mitä varten, mutta eipähän tarvi sitten muuttaa laitteistoa uudestaan jos sitä tarviikin jotain varten.

Ja pitää kyllä ehdottomasti merkitä nuo PoE-kaapelit ja portit ettei käpy käy.

@Rikardo Sanotaan nyt ensiksi se että sinällään ihan hyvä suunnitelma näin muuten mutta US-8 ei ole yhteensopiva 24V kanssa jota esimerkiksi ER-X käyttää (12-24V) tai AC Lite tukee (24V passiivi ja aktiivi 802.3af/at 48V).

Seinäpistokkeista sen verran että ei niiden kyllä pitäisi olla mitään "toinen puhelimelle ja toinen datalle" vaan pitäisi olla ihan "yleiskaapelointi standardin" mukaisesti 2 dataa.
Et kertonut että mitä pistokkeita siellä on mutta jos siellä on räpelletty jotain 1xRJ45 + 1xRJ11 tjsp niin kurkista seinän sisälle (eli rasia irti seinästä, ei ole monimutkaista) että mikä piuha siellä on. Todennäköisesti siellä on kuitenkin ihan vedetty tavallinen verkkopiuha (Cat5e/Cat6) joten mahdolliset RJ11 tökkelit on äärimmäisen helppo vaihtaa RJ45.
Tai jos siellä on 2xRJ45 rasiat niin voihan se olla että jostain käsittämättömästä syystä toiseen niistä on kytketty vain kaksi paria (puhelin) neljän parin (ethernet) sijaan ja ne loput kaksi paria sitten roikkuu käyttämättömänä. Siinä tapauksessa se on vielä helpompi asia korjata.
Kokeile nyt toki ensimmäisenä sitä että kulkeeko data molemmista porteista ja millä nopeudella (eli 1Gbit Full Duplex), helpoin selvittää. Jos ei kulje niin sitten rasiaa irti ja ihmettelemään mitä siellä on räpelletty.

Jos suunnittelit ER-X + AC Lite yhdistelmää niin voit hyödyntää ER-X:n 24V PoE passthrough ominaisuutta.
AC Lite/LR kun on alunperin vain 24V passiivi (nykyään tukee myös 802.3af/at) niin mukana tulee 24V passiivi injektori jonka teho riittää ER-X:lle ja AC Litelle.
Eli siis tuolla injektorilla saa vietyä virrat sekä ER-X:lle että tukiasemalle ja täten käytetään vain yksi pistorasia. Itselläni juuri näin käytössä.

Oletko varma että tarvitset hallittavan kytkimen? Jos et ole varma niin turha haaskata siihen rahaa, pelkkä tyhmä (=ei-hallittava) kytkin 5xGbit tai 8xGbit kustantaa Suomessa luokkaa ~20-30€.

Tuhersin Paintissa hienon, vaikka itse sanonkin (/s), kytkentäkaavion;
tässä yksi esimerkki miten asian voisit toteuttaa:
upload_2018-1-29_16-42-57.png

ER-X:ssä kun ei paikat riitä niin portti 4 jää pois verkosta mutta tuskimpa eteisessä on mitään langallisia laitteita.
Modeemi<>reititin väliä varten joudutaan dedikoimaan portti 1.
Reititin<>tukiasema välille joudutaan dedikoimaan portti 3.​
Tuossa tilanteessa liikenne PC/NAS välillä kulkee kytkimen kautta ja jos esim TV olohuoneessa haluaa keskustella NASsin kanssa niin liikenne kulkee reitittimen kautta. Tämä ei kuitenkaan haittaa koska ER-X:ssä on sisäänrakennettu kytkin.

Jos haluat myös tuon viimeisen portin käyttöön eteisessä ja sähkökaappiin mahtuisi ER-X:n lisäksi vielä pikku kytkin niin ratkaisu on siirtää se injektori samaan huoneeseen kuin modeemi.
Katsos näin:
upload_2018-1-29_17-20-57.png

Sivuhuomiona, jos et ole pitänyt ER-X:ää kädessä tai nähnyt livenä niin se on todella pieni, mitat on 110x75x22mm.
Se PoE injektori mikä tulee tukiaseman mukana on mitoiltaan 87x44x29mm.
Vertailun vuoksi D-Linkin "Go Easy" sarjan 5porttinen tyhmä kytkin on karvan verran pienempi, mitoiltaan 97x73x22mm + sitten 5V1A mini muuntaja.

Eli siinä vähän mittoja joiden mukaan voisit tutkia mitä sinne kaappiin mahtuu.


P.S. Ei kohdistettuna sinulle vaan yleisesti ottaen; olen tämän asian ennenkin maininnut tällä foorumilla mutta väännetään rautalankaa vielä kerran: Passiivi PoE:n kohdalla MUISTAKAA MERKITÄ ne portit ja kaapelit niin hyvin ettei niihin VAHINGOSSAKAAN mennä kytkemään mitään muuta!
cable tag - Google-haku
Jos piuhassa on passiivi PoE ja kytket sen esimerkiksi tietokoneeseen niin vähintäänkin verkkokortti kärähtää ellei sitten koko emolevy!

Edit: En lukenut viestisi alkua tarpeeksi tarkasti niin tuherruksesta jäi pois muut langalliset laitteet olohuoneessa, oh well. Noh en nyt näitä tuherruksia tarkoittanutkaan muuta kuin esimerkiksi.
 
Seinäpistokkeet on tosiaan molemaat ihan RJ45. Aiemmin oli ADSL-modeemi toisessa pistokkeessa RJ11-RJ45-johdolla, niin liekö siitä jäänyt käsitys että toinen on puhelinlinja. Tokihan se tuolta kytkentäkaapista sitten kytketään miten tarvii.

En tiedä miten se ADSL modeemi oli aiemmin kytketty siellä mutta kaapissa on ilmeisesti ADSL tulo noissa "linja sisään" porteissa. (SI/SIVA eli sininen/sinivalkoinen ja OR/ORVA eli oranssi/oranssivalkoinen)
Eli jos ADSL modeemi on ollut kytkettynä esim työhuoneessa RJ11 > RJ45 adapterilla seinään niin silloin kytkentäkaapissa on mennyt piuha työhuoneen portista jompaan kumpaan noista "linja sisään" porteista.
Tämä toimii siksi kun se yksi pari mitä RJ11 käyttää on ne keskimmäiset liittimet (kts. alempi kuva) ja sehän on sama kuin RJ45:ssäkin.
Eli eiköhän siellä ole vedetty ihan tavalliset Cat5E tai Cat6 piuhat joilla nyt sattumoisin myös pystyy siirtämään sitä ADSL signaalia (tai VDSL2 jne)

Tietoiskuna "RJ11 piuhat" käyttää 6P2C (Position/Contact) liittimiä ja yhtä paria. Sattumoisin se uros RJ11 sopii myös siihen RJ45 liittimeen (8P8C) mutta hieman löysästi, ei suositeltavaa mutta menee sisään ja toimii kyllä jossei ole sovitin palikkaa saatavilla.
Useimmiten kyllä nuo RJ11 piuhat myydään 6P4C liittimellä ja Cat3 tjsp piuhalla eli siellä on kytkettynä kaksi paria kuten alla olevassa kuvassa näkyy mutta jos nussitaan pilkkua niin silloin se on RJ14 eikä RJ11..
upload_2018-1-29_23-12-50.png

Tännehän kyllä mahtuis melkein minkä kokoinen kytkin/reitin hyvänsä. Ainoa rajoitus taitaa olla tuo että mahtuu sähköpistoke paikoilleen. Mielikuva on että kytkimissä olisi muuntaja heti tuossa pistokkeen yhteydessä, mikä voi toki olla väärä mielikuva ja ovikin on hieman ulkonevaa mallia. Olis tietty voinut tuossa samalla kurkkia mitä kaapelia tuolla menee mutta on varmastikin juuri Cat5e/Cat6.
2018-01-29 21.12.47.jpg

Hyvinhän sinne näyttäisi mahtuvan tavaraa. Ja ovi kyllä varmaan mahtuu kiinni "normaalin" kokoisen möltti muuntajan kanssa jos tulkitsen kuvan mittasuhteita oikein.

Ja olet oikeassa, useimmissa (halvoissa) verkkotuotteissa se muuntaja on ulkoinen ja yleensä pistokkeessa. Harvemmissa on sisäistä muuntajaa kun se ulkoinen tulee halvemmaksi.
Toki sitten kun siirrytään SOHO/SMB kategoriaan niin alkaa jo kytkimistäkin pikkuhiljaa löytymään sisäistä muuntajaa. Muuntaja johtohelvetti ei oikein vetele siellä ja onhan se nyt paljon siistimmän näköinen kun laitteeseen menee vain se AC johto eikä hyppyjohdon paksuinen helposti sotkuun/rikki menevä muuntajan DC piuha eikä ole mitään mohloja vierekkäisiä pistokkeita tukkivia muuntajia.​
Mutta käytännössä kaikki halvemman pään kuluttaja markkinoiden kytkimet, reitittimet jne niin niissä on se ulkoinen muuntaja koska halvempi.

Jos sinua kiinnostaa katsoa mitä siellä on niin ei tuossa näköjään ole kuin yksi ruuvi millä tuo "ristikytkentäpaneeli" on kiinni, se irti niin se heilahtaa siitä auki.
Älä toki riuhtaise kovin rempseästi sitä auki jos siellä ei olekaan hirveästi löysää piuhoissa.

Seuraavaksi tietty vois kysyä onko tässä mitään järkeä, kun periaatteessa selviäis ihan vaan WLAN-reitittimellä ja kytkimellä. Ehkä ei, mutta jotenkin haluaisi että on erilliset modeemi, reititin ja WLAN-AP. Plus tietysti jää kytkentäkaapin toinen sähköpistoke varalle. En tiedä kyllä mitä varten, mutta eipähän tarvi sitten muuttaa laitteistoa uudestaan jos sitä tarviikin jotain varten.

No se on jokaisen oma asiansa miettiä onko jossain järkeä mutta kyllä minä kuulun siihen koulukantaan että yksi laite hoitaa oman roolinsa ja hoitaa sen hyvin. KISS, keep it simple stupid.
Varsinkin jos muuttaa ja internet tekniikka vaihtuu niin onhan se helppo iskeä muu vanha kalusto kiinni ja päivittää se modeemi.

Näillä hieman "erikoisemmilla" verkkotuotteilla joita enterprise/business/operator tahot käyttää eli enemmän "perinteistä" reititintä muistuttava reititin ja erillinen tukiasema niin on huomattavasti suurempi mahdollisuus saada tietoturva päivityksiä. Mitä veikkaat, kuinka monta kertaa vuodessa se Matti Meikäläiselle myyty modeemireititinkytkintukiasema toosa päivittyy? Tuskin kovin montaa jos yhtään kun rahat tuotteesta on jo saatu eikä tarvitse miellyttää käyttäjiä jotka eivät osaa odottaa sen tason tukea.
 
Itselläni on katon sisällä palovaroitinverkolle tehty putkitus, jota kautta vedin CAT6-kaapelin.
En koskaan tuota palovaroitinverkkoa ole rakentanut vaan laittanut erilliset palovaroittimet (kuvassa vieressä)
Näin sain valmiin putkituksen hyötykäyttöön.
upload_2018-1-29_20-52-57.png
Pitääkin tämä vaihtoehto nyt tutkia, kun tosiaan on tuo palovaroitin juuri siinä kohdassa, mistä parhaan kuuluvuuden saisi wifille!
 
Kiitos, juuri jotain tällaisia virheitä arvelinkin että suunnitelmassa voisi olla.

Seinäpistokkeet on tosiaan molemaat ihan RJ45. Aiemmin oli ADSL-modeemi toisessa pistokkeessa RJ11-RJ45-johdolla, niin liekö siitä jäänyt käsitys että toinen on puhelinlinja. Tokihan se tuolta kytkentäkaapista sitten kytketään miten tarvii.

Sepäs menikin ohi, että on hallittava kytkin. Ei ole kyllä sellaiselle mitään käyttöä.

Noiden sun piirrustusten pohjalta tein uuden suunnitelman ja taidan selvitä ER-X + AC Lite yhdistelmällä ja "tyhmällä" Gbit kytkimellä. Yksi seinäpistoke jää käyttämättä, mutta olohuoneessa on jo tv-tasolla kytkin niin sinne ei tarvitse kuin yhden toimivan seinäpistokkeen. Työhuoneessa olisi sitten myös modeemi, injektori ja kytkin UPSin takana, niin verkko pelittää sähkökatkonkin tullessa (paitsi olohuone).
verkkosuunnitelma.png

Tännehän kyllä mahtuis melkein minkä kokoinen kytkin/reitin hyvänsä. Ainoa rajoitus taitaa olla tuo että mahtuu sähköpistoke paikoilleen. Mielikuva on että kytkimissä olisi muuntaja heti tuossa pistokkeen yhteydessä, mikä voi toki olla väärä mielikuva ja ovikin on hieman ulkonevaa mallia. Olis tietty voinut tuossa samalla kurkkia mitä kaapelia tuolla menee mutta on varmastikin juuri Cat5e/Cat6.
2018-01-29 21.12.47.jpg

Seuraavaksi tietty vois kysyä onko tässä mitään järkeä, kun periaatteessa selviäis ihan vaan WLAN-reitittimellä ja kytkimellä. Ehkä ei, mutta jotenkin haluaisi että on erilliset modeemi, reititin ja WLAN-AP. Plus tietysti jää kytkentäkaapin toinen sähköpistoke varalle. En tiedä kyllä mitä varten, mutta eipähän tarvi sitten muuttaa laitteistoa uudestaan jos sitä tarviikin jotain varten.

Ja pitää kyllä ehdottomasti merkitä nuo PoE-kaapelit ja portit ettei käpy käy.

En halua tyrmätä ideaa jonka @Lagittaja esitti mutta heitän silti pohdittavaa toisesta vaihtoehdosta:)
Heität passiiviset injektorit ja ER-X boxsin pois ja laitat tilalle Unifi US-8-60W hallittavan kytkimen. Tästä saat 4 aktiivista POE porttia jos joskus tulevaisuudessa tulee laitteita joissa näitä voisi hyödyntää. Nyt esitetyssä ei ole minkäänlaista varaa laajentaa, esim. web kameraan, toiseen AP:hen tai ihan mihin vaan. Hinta tosin nousee pikkasen mutta on valmiiksi jo laajentamisen varaa tulevaisuuteen. Samalla innostut "kikkailemaan" hallittavuuden kanssa sekä rakentamaan itsellesi cloud pohjaisen hallintapaneelin jota voit seurata mistä vaan :)
 
En halua tyrmätä ideaa jonka @Lagittaja esitti mutta heitän silti pohdittavaa toisesta vaihtoehdosta:)
Heität passiiviset injektorit ja ER-X boxsin pois ja laitat tilalle Unifi US-8-60W hallittavan kytkimen. Tästä saat 4 aktiivista POE porttia jos joskus tulevaisuudessa tulee laitteita joissa näitä voisi hyödyntää. Nyt esitetyssä ei ole minkäänlaista varaa laajentaa, esim. web kameraan, toiseen AP:hen tai ihan mihin vaan. Hinta tosin nousee pikkasen mutta on valmiiksi jo laajentamisen varaa tulevaisuuteen. Samalla innostut "kikkailemaan" hallittavuuden kanssa sekä rakentamaan itsellesi cloud pohjaisen hallintapaneelin jota voit seurata mistä vaan :)

Tuohan tarvisi kuitenkin jonkun reitittimen vielä ellei käyttäisi tuota suunnitelmissa olevaa ZTE:tä hoitamaan myös sitäkin hommaa, mitä en haluaisi tehdä.
Talo on kuitenkin vain 90 neliöinen, niin varmasti tuolla yhdelläkin AP:llä pärjää kun tähänkin asti pärjännyt talon toisessa päässä olevalla 4G-WLAN-reititinhässäkällä. Uudella systeemillä tuo siirtyisi oikeastaan lähes täysin talon keskelle.

Tietysti nälkä kasvaisi syödessä kun pääsisi "kikkailemisen" ja "säätämisen" makuun, mutta yritän nyt kuitenkin tässä tapauksessa sitä vähän vältttää :D
 
Tuohan tarvisi kuitenkin jonkun reitittimen vielä ellei käyttäisi tuota suunnitelmissa olevaa ZTE:tä hoitamaan myös sitäkin hommaa, mitä en haluaisi tehdä.
Talo on kuitenkin vain 90 neliöinen, niin varmasti tuolla yhdelläkin AP:llä pärjää kun tähänkin asti pärjännyt talon toisessa päässä olevalla 4G-WLAN-reititinhässäkällä. Uudella systeemillä tuo siirtyisi oikeastaan lähes täysin talon keskelle.

Tietysti nälkä kasvaisi syödessä kun pääsisi "kikkailemisen" ja "säätämisen" makuun, mutta yritän nyt kuitenkin tässä tapauksessa sitä vähän vältttää :D

Joo, ZTE hoitaisi reitittimen roolin. En näe miksi tarvisi olla erillinen reititin. Mikä on use case tälle?
Itsellä ei ole ZTE:stä kokemusta. Käytän Huawein vastaavaa itselläni ja hienosti toimii. Kokemuksesta sanon, että "kikkailemiseen" jäi koukkuun vähäksi aikaa :)
 
Joo, ZTE hoitaisi reitittimen roolin. En näe miksi tarvisi olla erillinen reititin. Mikä on use case tälle?
Itsellä ei ole ZTE:stä kokemusta. Käytän Huawein vastaavaa itselläni ja hienosti toimii. Kokemuksesta sanon, että "kikkailemiseen" jäi koukkuun vähäksi aikaa :)
No vähän sama kuin @Lagittaja lla eli tuo "yksi laite hoitaa oman roolinsa ja hoitaa sen hyvin". Jos alkaa modeemi kenkkuilemaan enemmänkin, niin sen voi vaihtaa toiseen eikä tarvi alkaa asentamaan reititintä uusiksi jne.
Ei tuo ZTE:kään vielä ihan kiveen hakattu ole, vähän arvon vielä sen ja juuri Huawein välillä.

Sen tiedän kyllä että jos itekin lähden "kikkailemaan", niin sitten lähtee hommat lapasesta oikein kunnolla :D
 
No vähän sama kuin @Lagittaja lla eli tuo "yksi laite hoitaa oman roolinsa ja hoitaa sen hyvin". Jos alkaa modeemi kenkkuilemaan enemmänkin, niin sen voi vaihtaa toiseen eikä tarvi alkaa asentamaan reititintä uusiksi jne.
Ei tuo ZTE:kään vielä ihan kiveen hakattu ole, vähän arvon vielä sen ja juuri Huawein välillä.

Sen tiedän kyllä että jos itekin lähden "kikkailemaan", niin sitten lähtee hommat lapasesta oikein kunnolla :D

Katselin tuon ZTE:n speksejä juuri ja sen ilmeisesti saa siltaavaksi suoraan menusta. Itsellä Huawei E5186 vanha purkki ja hyvin toiminut ilman mitään säätöä jo monta monta vuotta. Kaikki toimii hienosti vaikka ei olekaan siltaavana. Itsellä lähti Unifi leikki aikoinaan täysin käsistä :) Piti vaihtaa 24 porttinen ei hallittava kytkin hallittavaan ja sitten paisuikin hieman uudistukset. Mutta tyytyväinen olen ollut. Ennen oli vähän joka merkin laitteita ja nyt ei ole kuin Unifi perhettä ja ongelmat hävis kyllä kokonaan.
1111.JPG

Seuraavaksi voisikin tietenkin "kikkailla" siltaavan modeemin kanssa kun saa sopivan inspiraation :)
 
En halua tyrmätä ideaa jonka @Lagittaja esitti mutta heitän silti pohdittavaa toisesta vaihtoehdosta:)
Heität passiiviset injektorit ja ER-X boxsin pois ja laitat tilalle Unifi US-8-60W hallittavan kytkimen. Tästä saat 4 aktiivista POE porttia jos joskus tulevaisuudessa tulee laitteita joissa näitä voisi hyödyntää. Nyt esitetyssä ei ole minkäänlaista varaa laajentaa, esim. web kameraan, toiseen AP:hen tai ihan mihin vaan. Hinta tosin nousee pikkasen mutta on valmiiksi jo laajentamisen varaa tulevaisuuteen.

Se on yllättävää kuinka noita kaikenlaisia härpättimiä alkaa nurkkiin kertymään modernina aikakautena. Kaikki alkaa olla netissä kiinni. Seuraavana se vanha talvitakkikin ottaa kaapista nettiyhteyden seuratakseen ulkolämpötiloja että voi olla valmiiksi lämmin kun tarvitaan.

Tuo että ottaa hieman etunojaa hankinnoissa on erittäin suositeltava ajatus.

Itsellä tällä hetkellä -kotona- esim. 2 kytkintä käytössä. Laitteet on:
- HP Aruba 2540 sarjan 48-porttinen GbE kytkin. Perusdata siirto.
- Ihan uusi Ubiquiti US-16-150W kytkin antamassa virtaa+verkkoyhteyden kameroille, Wlaneille, raspberrylle, jne.

Ja kun katsoo mitä on vapaana niin yhteensä porteista on vapaana 6. Ja kuitenkin perusportteja on siis 48+16. Suosittelen lämpimästi isomman laitteen ostamista mitä nyt on tarvetta niin sitten kun uusia tarpeita tulee niin ei tarvitse heti lähteä kauppaan ostamaan lisää rautaa. Ja sitten kun niitä vanhoja ja uusia alkaa ketjuttamaan niin siitä sotkusta ei ota kukaan selvää.

Se on kuin talon rakentaminen. Perustuksissa ja rungossa ei kannata säästää. Parasta laatua ja lujuuden mielellään yläkanttiin sekä mietittynä valmiiksi mihin tehdään sitten joskus (jos tehdään) talon laajennus. Tämä sen takia että kyllä sitä sisustusta voi vaihtaa usein ja helposti mutta jos lähtee rakenteita muokkaamaan niin sitten alkaa maksaa, on hidasta ja vaikeaa.

Ja joskus välillä tulee mieleen että olisipa kiva ostaa tuollainen vahvari tai telkka tai vaikka vessanpönttö jonka saa verkkoon mutta toteaa että ei ole mitään hyötyä kun ei ole infrassa tilaa. Ei voi hankkia ilman että kaikki menee uusiksi. Kytkininvestoinnissa kannattaa ehdottomasti ottaa hallittava kytkin. Vaikka se maksaa enemmän niin sen ominaisuudet voi hallita paremmin ja tietää mitä tapahtuu ja missä on ongelmia (jos on). Esimerkiksi LAG (Link Aggregation) on paljon helpompi virittää kun sen voi määrittää kytkimestä myös.
 
Se on yllättävää kuinka noita kaikenlaisia härpättimiä alkaa nurkkiin kertymään modernina aikakautena. Kaikki alkaa olla netissä kiinni. Seuraavana se vanha talvitakkikin ottaa kaapista nettiyhteyden seuratakseen ulkolämpötiloja että voi olla valmiiksi lämmin kun tarvitaan.

Tämä on kyllä niin totta. Laitteet lisääntyy nopeasti. Tottakai on wifi mutta ei se kaapeliverkosta tee turhaa. Raspeja paljon helpompi sijoitella poe letkun päähän kuin etsiä virran syöttömahdollisuutta aina jostain. Hallittavassa kytkimessä vielä sekin etu, että tarvittaessa pystyy käyttämään portin alhaalla ja buuttaamaan poe:ssa kiinni olevan esim. Raspin etänä. Joskus tullut tätäkin tarvittua.
 
Vähän tässä oli tarkoituskin lisätä porttimäärää. Nykyisellään on Asuksen reitittimestä kaikki portit käytössä ja olohuoneen 8-porttisesta kytkimestäkin yllättävän moni. Ehkä ei ihan täysin hullu ajatus olekaan jos hommaisikin työhuoneeseen ihan 16-porttisen kytkimen.

Olis kiva jos rakennuttajat olis laittanut nuo yleiskaapeloinnit ihan joka huoneeseen. Nyt jää makuuhuone, kodinhoitohuone ja lämmin ulkovarasto ilman pistokkeita. Joku katonrajasta tuleva kaapelinippu siellä varastossa kyllä on kerällä. Pitääpä tutkia sitä ja tuota kytkentäkaappia, jospa siellä olis vaan kytkemättömät johdot. Vähän kyllä epäilen että ei ole :)
 
Vähän tässä oli tarkoituskin lisätä porttimäärää. Nykyisellään on Asuksen reitittimestä kaikki portit käytössä ja olohuoneen 8-porttisesta kytkimestäkin yllättävän moni. Ehkä ei ihan täysin hullu ajatus olekaan jos hommaisikin työhuoneeseen ihan 16-porttisen kytkimen.

Itse en pidä siitä että mikään laite on suoraan ulkoreitittimessä kiinni eli reitittimen slotit täynnä. Ulkoreitittimessä on kiinni vain ja ainoastaan palomuuri. Ja palomuurin takana kaikki muu.

internet <-> reititin <-> palomuuri <-> kytkin <-> sisäverkko/24

Silloin olet kokonaan sisäverkon takana turvassa (tai ainakin tulee parempi illuusio että on turvassa). Välille reititin<->palomuuri voi laittaa DMZ:n ja vaikka vieras-WLANin jolloin kenelläkään satunnaisella matkaajalla ei ole pääsyä sisäverkkoon jos et anna lupaa. Ja silloin kaikkea liikennettä voi keskitysti hallita palomuurista. Silloin voit kontrolloida mitä verkossasi tapahtuu ja kenellä on pääsy mihin. Toki em. onnistuu muutenkin mutta tuo on ymmärrettävin tapa tehdä verkko.

Palomuuriin voi tarvittaessa porata reikiä haluamilleen sisäverkon palveluille (ei suositeltavaa, etenkään konkreettisesti :)). Tai sitten vain ottaa palomuuri jossa on tarvittavat palvelut itsellään kuten VPN-serveri. Itse alkaisin rakentaa verkkoa tuosta kytkimestä alkaen molempiin suuntiin. Pitää vain miettiä mihin pystyy laittamaan/haluaa kaapelimeren päätepisteen ja siihen länttää kytkimen paikan. Sitten kytkimestä yksi naru vaikka kytkimen päällä lojuvaan palomuuriin ja siitä laku reitittimen kautta ulos.

Jos sitten itse on kiinni "vierasverkossa" tai internetistä kytkeytyy vain palomuurin tai sisäverkon VPN-palveluun jos haluaa operoida ulkoa käsin mitä tahansa laitetta.

Kun ostat kytkintä niin katso että on ilman tuuletinta oleva malli. Mikään ei ole niin ärsyttävää kun että huoneen nurkassa vinkuu vielä joku laitekin. Riittää että eukko ja kakarat vinkuu. Minulla oli vielä pari viikkoa sitten pari sellaista myynnissä tällä palstalla mutta ne löysi jo uuden kodin. Mutta ne oli hyviä aparaatteja. Olivat ilman tuuletinta, luotettavia, hallittavia ja edullisia. Ne oli tyyppiä Zyxel GS1900-24E. TOSIN niissä ei ole PoE-ominaisuutta. Siihen joutuu sitten miettimään muuta ratkaisua, kuten tuota jo esillä ollutta US-8-60W lootaa.
 
Viimeksi muokattu:
UAP-AC-PRO -konffaamisesta kysymys:
Miten olette konffanneet 2/5G wlanien lähetystehot?

Nyt tuntuvat kännykät (iPhone SE/6/7+) tuntuvat tippuvan turhankin helposti 5G ac->2,4G n-verkkoon.
Nyt 5G on maksimiteho, 2G auto.
En löytänyt vielä keinoa pakottaa jotakin tiettyä laitetta pysymään 5G/ac-verkossa (ja 2G pitää olla päällä lasten läppärien vuoksi).
 
UAP-AC-PRO -konffaamisesta kysymys:
Miten olette konffanneet 2/5G wlanien lähetystehot?

Nyt tuntuvat kännykät (iPhone SE/6/7+) tuntuvat tippuvan turhankin helposti 5G ac->2,4G n-verkkoon.
Nyt 5G on maksimiteho, 2G auto.
En löytänyt vielä keinoa pakottaa jotakin tiettyä laitetta pysymään 5G/ac-verkossa (ja 2G pitää olla päällä lasten läppärien vuoksi).


Samaa olen itsekin pohtinut.
Perinteisesti olen tuon hoitanut eri ssid nimillä tyyliin: unifi2g ja unifi5g. PW voi olla molempiin sama. Puhelimeen voi laittaa vain toisen, eli 5G:n. Muuten se valitsee todennäköisesti sen 2,4G, kun sen kantavuus on hiukan parempi.
”Band Steering prefer 5G” toiminto ei auta tässä.

Jatkona tähän, onko kukaan testannut UniFi ”Fast Roaming” toimintoa? Miten vaihto onnistuu 2:sta eri tukiasemasta toiseen? Ovatko tukiasemat olleet eri kanava numeroilla?
 
Aloita 2.4G low ja 5G medium.
Testaa ja säädä tarvittaessa custom asetuksilla.

Kokeile myös band steering asetusta. Sama ssid molemmille.
Advanced features käyttöön Settings kautta ja sitten tukarin asetuksista band steering prefer 5G.
Näin tukari ohjaa 5G laitteita parhaansa mukaan 5G puolelle.

Kannattaa säätää myös ne minimi nopeus asetukset wireless networks puolelta.
 
Aloita 2.4G low ja 5G medium.
Testaa ja säädä tarvittaessa custom asetuksilla.

Kokeile myös band steering asetusta. Sama ssid molemmille.
Advanced features käyttöön Settings kautta ja sitten tukarin asetuksista band steering prefer 5G.
Näin tukari ohjaa 5G laitteita parhaansa mukaan 5G puolelle.

Kannattaa säätää myös ne minimi nopeus asetukset wireless networks puolelta.


Oletko saanut toimimaan? Oma kokeilu ei tuottanut tulosta, jäi roikkumaan 2.4G.
 
Oletko saanut toimimaan? Oma kokeilu ei tuottanut tulosta, jäi roikkumaan 2.4G.

Itse kanssa ihmetellyt välillä tätä samaa. Muuten toimii kyllä, eli ne clientit käyttävät 5G:tä joissa tuki löytyy. Oma iPhone7 vaan jostain syystä roikkuu aina 2.4G puolella. Tätä yhtä yksilöä en saa millään pysymään 5G puolella. Itselläni asetukset samoin kuin @Lagittaja yllä kuvasi.
 
Oletko saanut toimimaan? Oma kokeilu ei tuottanut tulosta, jäi roikkumaan 2.4G.

Tuossa nyt pari puhelinta ja läppäri roikkuu 5Ghz:ssa kiinni. Harvemmin näkyy 2.4Ghz:ssä mutta toki jos kävelen 5Ghz:n kantaman rajalle niin puhelin saattaa vaihtaa 2.4Ghz:iin koska parempi signaali ja jos palaan takaisin niin ei välttämättä vaihda takaisin tai sitten ei ihan heti tai sitten heti.
En sen kummemmin ole seurannut mutta logissa kyllä näkyy (säilytän kaikki) että puhelimet (LG G3 ja HTC 10) roamailee taajuudelta toiselle eli eivät jää roikkumaan.
Muista kuitenkin että se päätös mihin yhdistetään tai mihin roamataan on LAITTEELLA eikä tukiasemalla.

Minulla tässä 72m^2 betonikuutiossa AC Litellä käytössä näköjään medium lähetysteho 2.4Ghz:llä ja 15dBm 5Ghz:llä jotka kääntyy vastaavasti 15dBm ja 18dBm EIRP arvoihin.
Data rate control näyttää seuraavalta
upload_2018-1-31_19-52-1.png
Voisi noita lähetystehoja varmaan tässä tutkia jossain kohtaa, muistelisin että tuo 2.4Ghz lähetysteho pitäisi olla jollain custom arvolla mutta saatoin sen "väliaikaisesti" heittää kovemmalle kun grillailtiin KT:n takapihalla.

Jatkona tähän, onko kukaan testannut UniFi ”Fast Roaming” toimintoa? Miten vaihto onnistuu 2:sta eri tukiasemasta toiseen? Ovatko tukiasemat olleet eri kanava numeroilla?

En ole testaillut kun ei ole kuin yksi tukiasema mutta eipä tuo sen ihmeellisempi ole. Ubnt:n oma (osittainen) implementaatio 802.11r:stä joka lyhentää sitä vaihtoaikaa varsinkin jos WPA2-Enterprise käytössä. (Nykyään "täysi" 802.11r löytyy ja sen voi ottaa käyttöön jos haluaa ja laitteet/käyttöjärjestelmät sitä tukee.)
Eli vaihto onnistuu tukiasemasta toiseen niin hyvin kuin voisit olettaa; laite päättää roamaamisesta ja jos sinulla on vittupää laite joka haluaa roikkua niin...
WifiNigel: What Are Sticky Clients?
Ja tukiasemat pitää tietenkin olla eri kanavilla. Älä sekoita Fast Roamingia wanhaan "Zero-Handoff" ominaisuuteen joka on höyryävä kasa paskaa.

Oliko sinulla siis useampi tukiasema nyt käytössä? Oletko säätänyt lähetystehot oikein?
 
Aloita 2.4G low ja 5G medium.
Testaa ja säädä tarvittaessa custom asetuksilla.

Kokeile myös band steering asetusta. Sama ssid molemmille.
Advanced features käyttöön Settings kautta ja sitten tukarin asetuksista band steering prefer 5G.
Näin tukari ohjaa 5G laitteita parhaansa mukaan 5G puolelle.

Kannattaa säätää myös ne minimi nopeus asetukset wireless networks puolelta.
Laitoin 5G high ja 2G medium:

upload_2018-1-31_20-41-23.png
upload_2018-1-31_20-41-49.png

Band Steering -> Prefer 5G


upload_2018-1-31_20-53-57.png

Vieläkin vähän putoilee 2G:hen (iPhone 7+), mutta vähän pidempään pysyy 5G -puolella.
Nopeudet ihan OK.

upload_2018-1-31_20-46-12.png


Kiitoksia paljon avusta. Pitää vielä vähän viritellä.
 
Itsellä olikin koko Data rate control pois käytöstä (default asetukset käytössä tuossa kohtaa). Kopioin nuo samat niin rupes toiminaan 5G paremmin. Nousi kaikki puhelimet 5G puolelle.

Hieman epäilen että tuo itsessään mitään auttoi, muutit asetuksia niin se toosa provisioitui uudelleen ja laitteet yhdisti uudelleen mutta tällä kertaa päättivät hypätä 5G:hen kiinni?
Tai olithan varmasti provisioinut tukarille ne band steering asetukset eli painoit queue > apply? :D Muiden asetusten (ainakin wireless networks asetusten) tallennus kun tekee sen provisioinnin automaattisesti.

Ja sivuhuomiona, data rate control on se WiFi Nigelin "Making Life Difficult" vaihtoehto sticky clients artikkelissa.
Vaikuttaa tietenkin negatiivisesti kantamaan koska minimi linkkinopeus on nyt suurempi. Oletuksena kun se minimi on 1Mbps/6Mbps ja linkkinopeus liittyy suoraan siihen etäisyyteen koska linkkinopeus on funktio signaalin laadusta ja mitä kauempana olet niin sitä huonompi se laatu on = joudutaan käyttämään yksinkertaisempaa koodausmethodia (lue matalampi nopeus) jotta se signaalin SNR on tarpeeksi hyvä.

Vastaavasti "Getting Tough With Clients" vastine on Unifissa "Minimum RSSI" joka on piilotettu advanced features taakse. Löytyy Devices > valitse laite > Config > Radios > Advanced Options.
En kuitenkaan suosittele käyttämään ellei oikeasti tiedä mitä tekee; kuten Nigel sanoo niin tämä on spesialisti vaihtoehto.
Tämä on siis "RSSI Threshold with De-authentication". Kun laitteen signaali TUKIASEMAN näkökulmasta tippuu -xxdBm arvon alapuolelle niin se yksinkertaistettuna potkaisee sen laitteen pois ja pakottaa laitteen etsimään uuden tukiaseman mihin yhdistää.
Paikoitellen tämä on kuitenkin huono vaihtoehto koska parempaa tukiasemaa ei välttämättä ole olemassa eli laite potkaistaan pois, yhdistää takaisin, potkaistaan pois, yhdistää takaisin. On siis hyvin karu methodi ja jos ei normaalissa roaming tilanteessa esim VoIP puhelu pätkäise hetkeksi niin tässä ainakin.

@demu Toivottavasti asut paikassa jossa ei ole naapureita lähellä? (Kanavat automaatilla ja HT40 sekä VHT80 käytössä).

Ehdin jo tässä kirjoittaa jotain ihan muuta mutta nyt kun selasin ketjua taaksepäin niin sinullahan on ilmeisesti kolme tukiasemaa käytössä?
Onko kaikissa automaatti kanavat ja samat kaistanleveydet? Ja kaikissa molemmat taajuudet käytössä?
Jos on niin tuota nyt lähtisin heti ensimmäisenä säätämään johonkin suuntaan.

Oletusten perusteella kun en tiedä minkälainen konfiguraatio sinulla on:
Jos ei oikeasti ole yhtään naapureita niin sitten varmaan ok jatkaa sen 40Mhz kaistanleveyden käyttöä 2.4Ghz taajuudella mutta jos on niin tiputtaisin 20Mhz:iin ja ripottelisin tukarit 2.4Ghz taajuudella 1/6/11 kanaville sen mukaan miltä ympäristö näyttää.
Esimerkiksi kellarissa 1 ja 11 että ovat mahdollisimman kaukana toisistaan ja ylimmässä kerroksessa sitten 6. Tai jotain muuta riippuen miltä se ympäristö näyttää.
Eikä sitä 2.4Ghz:iä välttämättä tarvitse jokaisessa olla päällä eli yhdestä kellarin tukarista voisi 2.4Ghz:in ottaa pois.​

Samanlaista operaatiota sitten 5Ghz kanssa. DFS kanavia kannattanee myös hyödyntää, esim kellarissa toisella. Yläkertaan tuskin kumpikaan niistä kellarin tukareista hirmu hyvin kuuluu niin voisit säilyttää 80Mhz kaistanleveyden (olettaen ettei ole muita häiriöitä) kaikissa eikä mikään häiritse muita tukareita eli kellarissa toiseen normaali ja toiseen DFS kanava, yläkerrassa sitten normaali kanava. Tai jotain muuta riippuen miltä se ympäristö näyttää.
Ulkomuistista 120-128 alueen kanavat ovat niitä säätutkien aluetta eli tukarin pitää haistella 10min ennenkuin voi parkkeerata itsensä sinne, muut alueet eli 52-64, 100-116 ja 132-144 ovat vain 1min haisteluajalla.​

Nopeudet ihan OK.

Nopeudet ihan sitä mitä odottaisinkin. iPhone 7+:ssa on 2x2:2 radio eli maksimi linkkinopeus on 2.4Ghz 40Mhz 300Mbps* ja 5Ghz 80Mhz 867Mbps.
448/867 = 51.6%
165/300 = 55%
WiFin linkkinopeudesta kun otetaan pois 40-60% niin puhutaan oikean elämän siirtonopeudesta.

*Standardin mukaisena. Esim Broadcomin "TurboQAM" eli ei-standardi kötöstys käyttää 256 QAM modulaatiota eli +33% lisää (teoreettista) nopeutta. 1x1 40Mhz nousee 150Mbps > 200Mbps eli 2x2 40Mhz 400Mbps, 3x3 40Mhz 600Mbps jne. Nämä gen2 tukarit ei tuota tue. AC HD/SHD/nano en ole 100% varma mutta ne taisi tukea.​

---

Mainitaan tässä nyt myös sivuhuomiona että 80Mhz kaistanleveyden käyttöä 5Ghz:ssä kannattaa aina harkita ensin.
Niin helvetin leveä ja jos siellä on jotain muuta lähettämässä samaan aikaan tai jotain häiriöitä niin eipä siitä oikein mitään tule..
Kaiken kukkuraksi niitä normaaleja 80Mhz kanava vaihtoehtoja kun on tasan yksi. Loput on DFS:ää.

Nimimerkillä (kerrostalo) naapurin mokkulapelle istuu samalla kanavalla kuin oma AC Lite (minulla Ch36 40Mhz) mutta 80Mhz. Varmaan saman kerroksen naapuri kun 5Ghz kuuluu mutta vahvuus nyt on vain -87dBm eli hädin tuskin kuuluu.
Mutta voipahan mokkulisti nyt runkata sille hienolle linkkinopeudelle samalla kun kiroilee että netti pätkii. Paljompa siitä on hyötyä kun yhteyden nopeuden vaihteluväli jotain ihan naurettavaa, vähintään vielä käytössä joku 50M liittymä.

Jatketaan nyt tuolla kanava asialla, asun siis 8krs betonihelvetissä jossa 2 rappua ja yhteensä 48 asuntoa. Itse siis 1krs ja ns. talon keskellä.
Yllättävää kuitenkin kuinka sivistynyt tämä oma ympäristö (sisällä) noin niinkuin muuten on. (Eli lähimmät naapurit on järkeviä)
Tällä hetkellä tukari haistaa 13 muuta tukiasemaa, suurin osa tietenkin 2.4Ghz taajuudella ja kanavalla 1 tai 11 ja yllättäen kaikki 20Mhz leveydellä.
Toki jos historiaa katsoo kauemmas kuin 24h niin eilen joku oli käyttänyt Honor 8 Litellä hotspottia á la 40Mhz :rofl:

Toki jos kahlaisin lumihangessa takapihalle niin siitä näkövinkkelistä on kyllä...
...aikamoinen clusterfuck.
upload_2018-1-31_21-24-41.png

(ei, en kahlannut sinne vaan screenshot otettu kesällä)

On noista paksuista betoni seinistä/lattioista sentään jotain hyötyä..
En kyllä haluaisi asua jossain 3-6 krs :dead:
Omani olen 2.4Ghz taajuudella parkkeerannut kanavalle 11. Sattumoisin se häiriövapain RF skannausten perusteella enkä ole huomannut mitään ongelmia käyttöasteenkaan suhteen. *kop kop*
 
Ei hätää. Omakotitalo (Siporex-kivitalo) lähinnä eläkeikäisiä ympäröivissä omakotitaloissa.
Auto-asennossa (kaksi muuta tukaria) on kovemmat lähetystehot. Pitää säätää ne vielä (luulin tehneeni jo ryhmäasetuksina mutta taisin jossakin vaiheessa unohtaa painaa applyä).
taajuudet osin päällekäin (tämänkin mielestäni vaihdoin niin, että oli eri taajuudet, mutta taisin laittaa vain 2G-puolelle).

upload_2018-1-31_22-59-51.png


edit.
skannasin vähän wlaneja: ei kuulunut muita kuin omani.

edit. Nyt näin.
upload_2018-1-31_23-12-1.png

Näin laitteet kättelevät (ylimmässä kerroksessa, keski/alimmassa kaksi laitetta 433Mps kättelevinä).
upload_2018-1-31_23-13-10.png
 
Viimeksi muokattu:
No sitten on mukava ympäristö RF:n kannalta :)

Kannattaa nuo lähetystehot huomioida myös siltä kannalta että enemmän ei välttämättä ole parempi. Varsinkin jos käyttöalue on hyvinkin lähellä tukiasemaa. Tuollainen 20dBm (EIRP) karjaisu isosta tukiasemasta on todella paljon piskuiselle laitteelle, tämän takia oma suositus oli lähteä siitä low/med yhdistelmästä liikkeelle.

Vilkaise esim puhelimesi kanssa mikä on tukiaseman signaalin vahvuus ja sitten toisinpäin Unifi controllerista että mikä se puhelimen signaalin vahvuus on. (Eli laite näkee tukarin Tx vahvuuden ja tukari näkee laitteen Rx vahvuuden)
Näin kun mitoittaa ne lähetystehot sen heikoimman lenkin kautta niin kaikilla on mukavaa, mutta ei ehkä sellaisen lippulaiva puhelimen kanssa vaan joku vähän "huonompi" tai ~ keskiarvo laitteen kanssa mikä verkossa pyörii.
Applellahan on aika perhanan hyvä WiFi toteutus jos katsotaan ihan vain yksinkertaisesti suorituskykyä tai roamingin nopeutta. Mutta toisaalta taas välillä lukee noista roaming ongelmista juurikin iLuurien kanssa tämän tason laitteilla että mene ja tiedä.​
Eli ei kannata kävellä läppärin kanssa ympäri taloa mittaillen niitä signaaleja kun sen läppärin antennit on "hieman" isommat.
 
No sitten on mukava ympäristö RF:n kannalta :)

Kannattaa nuo lähetystehot huomioida myös siltä kannalta että enemmän ei välttämättä ole parempi. Varsinkin jos käyttöalue on hyvinkin lähellä tukiasemaa. Tuollainen 20dBm (EIRP) karjaisu isosta tukiasemasta on todella paljon piskuiselle laitteelle, tämän takia oma suositus oli lähteä siitä low/med yhdistelmästä liikkeelle.

Vilkaise esim puhelimesi kanssa mikä on tukiaseman signaalin vahvuus ja sitten toisinpäin Unifi controllerista että mikä se puhelimen signaalin vahvuus on. (Eli laite näkee tukarin Tx vahvuuden ja tukari näkee laitteen Rx vahvuuden)
Näin kun mitoittaa ne lähetystehot sen heikoimman lenkin kautta niin kaikilla on mukavaa, mutta ei ehkä sellaisen lippulaiva puhelimen kanssa vaan joku vähän "huonompi" tai ~ keskiarvo laitteen kanssa mikä verkossa pyörii.
Applellahan on aika perhanan hyvä WiFi toteutus jos katsotaan ihan vain yksinkertaisesti suorituskykyä tai roamingin nopeutta. Mutta toisaalta taas välillä lukee noista roaming ongelmista juurikin iLuurien kanssa tämän tason laitteilla että mene ja tiedä.​
Eli ei kannata kävellä läppärin kanssa ympäri taloa mittaillen niitä signaaleja kun sen läppärin antennit on "hieman" isommat.
OK. Säätelen näitä vähän pienemmälle kunhan samalla vähän ensin mittailen (huomenna) kuuluvuutta eri puolella taloa.
 
Tänne olisi nyt tällä tietoa tulossa EdgeRouter X + UniFi AP AC LR.

Menisiköhän verkko tähän tyyliin?

yJgDTja.png
 
Tänne olisi nyt tällä tietoa tulossa EdgeRouter X + UniFi AP AC LR.

Menisiköhän verkko tähän tyyliin?

yJgDTja.png
Käsittääkseni nämä Ubiquitin PoE-tukiasemat eivät toimi ilman virtalähdettä/PoE-adapteria tuossa Edgerouter X:ssä.
Nettisivulla sanotaan: Ubiquiti Networks - EdgeRouter™ X
*Requires 24V passive PoE or a 12W minimum power adapter (not included).
Eli 24V PoE-virta pitää tuoda tuon PoE input -liitännän kautta, josta se valuu PoE Output -portille -> tukarille.
Edgerouter X-SPF:ssä taas on suoraan 24V Passive PoE -tuki (ei tarvitse erillistä PoE-virtaa).

Lisäksi, jos tarvitset myöhemmin lisää PoE -tukareiita, tarvitset joko PoE-adapterin jokaiseen tukariin tai sellaisen kytkimen, jossa on PoE-tuettuja portteja.
Eli vaihda Edgerouter X joko Edgerouter X-SPF:ään, Edgerouter PoE-malliin tai hanki esim. Unifi Switch 8-60W (tai vastaava PoE-kytkin).
Tuossa Dlinkin kytkimessä ei käsittääkseni ole PoE-tukea.
 
Käsittääkseni nämä Ubiquitin PoE-tukiasemat eivät toimi ilman virtalähdettä/PoE-adapteria tuossa Edgerouter X:ssä.
Nettisivulla sanotaan: Ubiquiti Networks - EdgeRouter™ X
*Requires 24V passive PoE or a 12W minimum power adapter (not included).
Eli 24V PoE-virta pitää tuoda tuon PoE input -liitännän kautta, josta se valuu PoE Output -portille -> tukarille.
Edgerouter X-SPF:ssä taas on suoraan 24V Passive PoE -tuki (ei tarvitse erillistä PoE-virtaa).

Lisäksi, jos tarvitset myöhemmin lisää PoE -tukareiita, tarvitset joko PoE-adapterin jokaiseen tukariin tai sellaisen kytkimen, jossa on PoE-tuettuja portteja.
Eli vaihda Edgerouter X joko Edgerouter X-SPF:ään, Edgerouter PoE-malliin tai hanki esim. Unifi Switch 8-60W (tai vastaava PoE-kytkin).
Tuossa Dlinkin kytkimessä ei käsittääkseni ole PoE-tukea.
Dlink ei taida päästää poeta läpi. Tukarin mukana tulee poe-injektori, jolla saan sille ko. tukarille poen. Eikös se silloin ole siinä. Toisen tukarin voin tarvittaessa lisätä joskus ja sille virran saan myös kyseisellä tukarin mukana tulevalla inektorilla. Kolmatta tukaria ei ole tarvetta laittaa. Ja tuon TP-linkin pienen tukarin voisin napata vaikkapa autotalliin pelkkänä AP:na. Eikös poe tule kuitenkin joko Edgerouterin ja AP:n väliin tai Dlinkin ja AP:n väliin. Ajatus olisi kuitenkin laittaa AP kiinni suoraan Edgerouteriin ja siihen väliin poe-injektori: Ubiquiti Networks - PoE Adapters
 
Dlink ei taida päästää poeta läpi. Tukarin mukana tulee poe-injektori, jolla saan sille ko. tukarille poen. Eikös se silloin ole siinä. Toisen tukarin voin tarvittaessa lisätä joskus ja sille virran saan myös kyseisellä tukarin mukana tulevalla inektorilla. Kolmatta tukaria ei ole tarvetta laittaa. Ja tuon TP-linkin pienen tukarin voisin napata vaikkapa autotalliin pelkkänä AP:na. Eikös poe tule kuitenkin joko Edgerouterin ja AP:n väliin tai Dlinkin ja AP:n väliin. Ajatus olisi kuitenkin laittaa AP kiinni suoraan Edgerouteriin ja siihen väliin poe-injektori: Ubiquiti Networks - PoE Adapters
Toimii noin.
 
Sen PoE:n voi myös kierrättää Edgerouter-X läpi jos haluat että reititin ja tukari vie vain yhden pistorasian kahden sijaan.
Eli kuitumuuntimesta piuha tukarin injektorin LAN porttiin, injektorin PoE portista piuha ER-X eth0 ja ER-X eth4:stä piuha tukariin.

eth4 PoE output toki pitää manuaalisesti laittaa ensin päälle ennenkuin se toimii.
 
Kiitos tästä! Tilasin juuri eilen ER-X + UAP-AC-PRO -kombon ja ajattelin jo että tuliko sittenkin reitittimen vaihto/kytkimen osto eteen.

AC Pro käyttää 48V PoE:ta eli ei ole yhteensopiva ER-X:n kanssa.
ER-X tukee 12-24V.

Tukiaseman mukana tulee kuitenkin injektori joten tukarille tietenkin saat virrat.
 
Jjaa, eipä muuten tullut kiinnitettyä edes huomiota jännitteeseen. Onneksi kaapista löytyy useampi virtapistoke.
 

Sen PoE:n voi myös kierrättää Edgerouter-X läpi jos haluat että reititin ja tukari vie vain yhden pistorasian kahden sijaan.
Eli kuitumuuntimesta piuha tukarin injektorin LAN porttiin, injektorin PoE portista piuha ER-X eth0 ja ER-X eth4:stä piuha tukariin.

eth4 PoE output toki pitää manuaalisesti laittaa ensin päälle ennenkuin se toimii.
Elikkäs tämä uusi kuvaa sitä tulevaa topologiaa, lienee ok?

6KgAIlk.png
 
Elikkäs tämä uusi kuvaa sitä tulevaa topologiaa, lienee ok?
6KgAIlk.png

Toimii se noinkin, mutta jos on tosiaan tuo ER-X eikä ER-X-SPF niin silloin saisi tuolla Lagittajan kuvaamalla tavalla kytkettyä ja säästää yhden sähköpistokkeen.
Eli näin6KgAIlk_muoks.png
En nyt erottanut tuosta injetorista kumminpäin nuo portit on, mutta idea varmaan käy kuitenkin selväksi.

Toki jos tarvii noita tukiasemia myöhemmin lisää, niin ne tarvii sitten tuon injektorin reitittimen ja tukiaseman väliin.
 
^Kuin oppikirjasta.
 
Ok, ymmärsin sitten oikein. Ei mulla virran kanssa ole ongelmia. Teknisessä tilassa riittää kyllä paikkoja. Ja voihan se tulla se toinen tukari joskus.
 
Noniin, On tullut aika uusia Wlan-kikkare.

Elikkäs siis ajatuksena oli että kun nykyinen toteutus on niin että Wlan antenni on eteisen käytävällä ja menee siitä parin metrin kaapelilla "laitetilassa" olevalle tukiasemalle. Antenni poies ja ethernetkaapeli tilalle.

Mitenkähän tuollainen Ubi istuu tuohon kun nykyinen on tämä näköinen:

Antenni1.jpg


Antennin kaapeli lähtee heti tuolta ylälaidasta seinän läpi pitäisi mielellään saada niin ettei läpivienti jää näkyviin. Muutenkin mietityttää kun ovat ilmeisesti tarkoitettu kattoon laitettavaksi että onko säteilykuvio kuinka optimi seinällä.

Mikä se olisi sitten suositeltava tukiasema malli? Onko sellaista mallia että virransyöttö olisi mahdollista järjestää ERPoE5 kautta. Kyseessä on se 48v:n malli (ja vissiin passive poe).

Tarkoitus olisi saada sekä 2,4G että 5G verkot tulille, käyttö pääasiassa kännykät, tabletit ja läppäri eikä noilla millään tehdä "raskasta käyttöä"
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 702
Viestejä
4 563 059
Jäsenet
75 010
Uusin jäsen
MrBrutalMachine

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom