Kokemuksia omista ja aiemmin ajetuista sähköautoista



Et ole muistanut huutaa "Leviosa!"

Mutta tuolleen se aukeaa Model 3:ssa Teslan omalla piuhalla.

Edit: Ainakin EVChargeKingillä on johtoja missä on tuo nappi:
Mitä tuo tekee, jos luukku on esim. jäässä? Suojaus aktivoituu, sulakkeet palaa, moottori kärähtää vai luukun rattaat silputaan?
 
Samat huomiot. Pidemmät matkat tänäänkin -26 asteen pakkasessa menee ihan hyvin vaikka vauhtia se 100km/h.

Kulutus 230wh/km keskimäärin.
Lauhalla (-10/-15) 210wh/km helposti ihan normaalilla ajolla.

Kaupungissa saa kyllä pätkiä ajamalla hurjia lukemia :D

Optimikeli taitaa olla joku +15C, ei tarvitse lämmittää eikä jäähdyttää paljoa, mikä on kulutus vastaavalla nopeudella?
 
Et ole muistanut huutaa "Leviosa!"
Mutta tuolleen se aukeaa Model 3:ssa Teslan omalla piuhalla.

Toki, mutta puhuinkin ongelmana toisesta suunnasta. Tuohon suuntaan onnistuu auton ulkopuolelta painamalla reunasta, mutta jos piuha on kiinni niin se ei lähdekään kuin kännykästä tai näytöltä.
 
Optimikeli taitaa olla joku +15C, ei tarvitse lämmittää eikä jäähdyttää paljoa, mikä on kulutus vastaavalla nopeudella?
Kesällä meni jollain 170-189 kulutuksilla jos vauhtia se sata. Tien kunto , mäet sun muut toki vaikuttaa.

Mut noin.

Kesällä ei palanu juuri mitään keskustassakaan jos ajo normaalisti ilman revittelyä.

Tuo akun jäähtyminen ja kabiinin lämmitys pakkaslukemista edes takas tuntuu olevan talvella se mikä virtaa haukkaa.
Kabiinin lämmitys ei vie hirveitä kunhan on saatu ensin lämpimäksi.
 
Jos se on jäässä. Luukku pysyy kiinni. Koittaa avata mutta ei saa auki.
Ok, eli sulattelu ja homma taas toimii. Tuli vaan mieleen, kun tripletistä ilmeisesti muutamalla oli jäänyt luukku käteen. Tosin taisi olla kömpelyydelläkin asiaa moisissa tapauksissa. Aika huteran oloinen räppänä.
 
Ok, eli sulattelu ja homma taas toimii. Tuli vaan mieleen, kun tripletistä ilmeisesti muutamalla oli jäänyt luukku käteen. Tosin taisi olla kömpelyydelläkin asiaa moisissa tapauksissa. Aika huteran oloinen räppänä.
Juu ja eikä taida saada edes avustamalla auki.
 
Toki, mutta puhuinkin ongelmana toisesta suunnasta. Tuohon suuntaan onnistuu auton ulkopuolelta painamalla reunasta, mutta jos piuha on kiinni niin se ei lähdekään kuin kännykästä tai näytöltä.

Koitas vielä, keskuslukitus auki ja piuha irti? Niin se pitäisi toimia, Internet kertoo.

 
Model 3:ssa kännykkä taskussa on keskuslukitus auki, mutta ei se kyllä sillä irti lähde.

Onko ovet aina auki kotona?

Model S:ssä kun avaa keskuslukituksen, latausjohdon lukitus aukeaa mutta muutaman sekunnin kuluttua lopsahtaa takaisin lukkoon. Äänestä päätellen siellä on ihan sähkömagneetti sitä salpaa vetämässä, varmaan siitä käämi pimenisi jos pidettäisiin koko ajan auki.

Eli siis, auton pitää ehkä ensin olla lukittu, ja sitten keskuslukon auetessa pitäisi johtokin vapautua hetkeksi. Noin se ainakin joillain toimii, myös kolmosessa. :)

Noita avausnappeja myytiin joskus ihan irtotavarana, patterikäyttöisiä. Sen voisi siis vaikka nipparilla liittää siihen VW laturin kahvaan.
 
Liitin vapautuu myös pilot-signaali katkaisemalla, toinen niistä hitupiuhoista. Siihen voi laittaa kytkimen.
 
Teslan omasta 11kW laturista puuttui B-johdonsuoja, joten ostin sen sijaan VW:n vastaavan, joka tuntuu paremmin tehdyltä muutenkin. Myöskään mitään auton avainta ei ole, vaan on toki se läpyskä - tai voi laittaa sen kännykän taskuun. Kumpikaan ei kuitenkaan vapauta latausjohtoa missään tilanteessa (mielestäni myöskään tuossa matkalaturissa ei ole nappia), eikä takaluukussakaan ole mitään sellaista nappia mistä tuo onnistuisi. Ainoastaan luukun avaaminen onnistuu ulkopuolelta, silloin kun se toimii, painamalla kuskin puolen vilkun nurkkaa. Luukun alla ei myöskään ole nappia josta voisi vapauttaa mitään.

Näin homma on siis Model 3:ssa tehty, Model S:hän on vanhempaa suunnittelua - mutta Elonin mielestä kaikki napit ovat turhia, joten jokaisessa uudemmassa autossa noita mahdollisuuksia on aina vähemmän.
Matkalaturissa on nappi, jolla piuhan saa irti tai luukun auki. Kaikissa Teslan omissa on. On toisaalta kyllä ihan totta, että Teslan B-vikariton latausasema ei ole kauhean hintakilpailukykyinen enää, mutta muiden merkkien vastineeksi tulee sitten tuo irrotuksen hankaloituminen.
 
S mallissa itellä vakiintunu telewellin kans johdon vapautus avain fobista -> peräkontin kohdalta fobia pidempään painaa ni löysää kaapelin.

Teslan matkalaturin kans toki johdossa oleva nappi on kiva.
 
Belgialaisen evchargeking type2-kaapeleissa(Type 2 charging cables - evChargeking) on nappi+elektroniikka, joka toimii teslan kaapelin kanssa samankaltaisesti. Latausta aloittaessa nappia painamalla luukku aukeaa kun taas lopettaessa nappia painamalla lataus loppuu ja kaapelin lukitus autosta aukueaa. Erillinen versio 11kW ja 22kW latausteholle on siitä hyvä, että pienemmän kapasiteetin kaapeli on notkeampi käsitellä vaikka ei varmasti monessa tapauksessa haitariletkulle pärjää.

Oma tuli hankittua Green Drive -putkasta(Charging Cables Type2-Type2 (T2-T2) - Tesla) muutaman muun Tesla 3 -kohtaisen sälän kaverina. Latauslaitteena toimii go-eCharger (Sähköauton kotilaturi go-eCharger HOME+ 11kW | KOTILATURI). Melko kallista leikkiä kotilatauksen järjestäminen hifistellen kyllä on, mutta lienee pitkäikäinen sijoitus eikä ole autokohtainen pl. Teslanappiominaisuus.

evchargeking type2-kaapeli on vastannut odotuksia muilta osin, mutta sovitus auton latausporttiin on jämpti ja välillä kiinnityksessä tai irroituksessa vaaditaan toivottua enemmän voimaa. Kauaa ei tämä kaapeli ole vielä ollut käytössä, pitää perehtyä tähän paremmin.
 
Viimeksi muokattu:
Jos latauslaitteessa on kiinteä johto, voi koko johdon vaihtaa nappulalla varustettuun:

EVChargekingiltä löytyy myös tuota pelkkää elektroniikkapalikkaa minkä voi lisätä nykyiseen liittimeen:
 
Tämä olisi toteutuessaan aika reipas lisäys julkisten latauspömpeleiden määrään EU:ssa :happy:
"Autovalmistajien etujärjestö Acea, ympäristöjärjestö T&E sekä kuluttajien oikeuksia valvova järjestö Beuc vaativat yhteisessä kannanotossa, että EU asettaa tavoitteeksi, että vuonna 2024 mantereella olisi miljoona julkista sähköauton latauspistettä. Vuonna 2029 latauspisteitä pitäisi olla kolme miljoonaa.

Järjestöjen mielestä jokaiselle jäsenmaalle pitäisi asettaa oma sitova tavoite, joka olisi kytköksissä sähköautojen myyntimäärään.

Acean tilastojen mukaan EU:ssa on tällä hetkellä alle 200 000 julkista latauspistettä. Näistä alle 30 000 soveltuu nopeaan lataamiseen. Suomessa pisteitä on runsaat 2 000.
...
Acea on yksi Euroopan vaikutusvaltaisimmista etujärjestöistä. Se edustaa kaikkia Euroopan suuria autovalmistajia, muun muassa Daimleria ja Volkswagenia, sekä aasialaisia ja amerikkalaisia valmistajia. Autosektori työllistää Euroopassa miljoonia ihmisiä. "
 
evchargeking type2-kaapeli on vastannut odotuksia muilta osin, mutta sovitus auton latausporttiin on jämpti ja välillä kiinnityksessä tai irroituksessa vaaditaan toivottua enemmän voimaa. Kauaa ei tämä kaapeli ole vielä ollut käytössä, pitää perehtyä tähän paremmin.
Toimisikohan tuohon silikonispray? Mulla oli Priuksessa type1 latausjohdon tiiviste joka jumitti. Suihkaus spray:ta ja toimi aina jonkun viikon ongelmitta. Nykyinen nrgkick type2-kaapeli on myös suht nafti, mutta en ole kokenut tarvitsevani ekstra luistoa.
 
Toimisikohan tuohon silikonispray? Mulla oli Priuksessa type1 latausjohdon tiiviste joka jumitti. Suihkaus spray:ta ja toimi aina jonkun viikon ongelmitta. Nykyinen nrgkick type2-kaapeli on myös suht nafti, mutta en ole kokenut tarvitsevani ekstra luistoa.

Tämä silikonin kokeilu on ollut mielessä, kerron miten kävi.
 
Miillä ei toistaiseksi ole kuin hyviä kokemuksia, nyt kun puhelin äppsikin tuntuu toimivan luotettavasti. Ainoa mitä siitä moitin on kaistavahti. Sen olisivat saaneet jättää kokonaan pois tai tehdä siitä sellaisen, että muistaa käyttäjän asetuksen. Perin vittumaisesti välillä ohjailee päin liikenteenjakajia, jos kaistamerkinnät tiessä ei ole sille riittävän selkeitä.

Volt toiminut myös hyvin ja plugariksi se on sähköautomaisempi, kuin mikään muu plugari mitä olen ajanut. Pienenä miinuksena täytyy sanoa, että sytytti moottorin vikavalon ihan sen takia, kun luuli, että latausluukku ei ollut auennut ja jätti samalla myös akun lataamatta. Rattilukosta on myös alkanut välillä valitella, joten ehkä sen vaihto tulee myös eteen.
 
Miillä ei toistaiseksi ole kuin hyviä kokemuksia, nyt kun puhelin äppsikin tuntuu toimivan luotettavasti. Ainoa mitä siitä moitin on kaistavahti. Sen olisivat saaneet jättää kokonaan pois tai tehdä siitä sellaisen, että muistaa käyttäjän asetuksen. Perin vittumaisesti välillä ohjailee päin liikenteenjakajia, jos kaistamerkinnät tiessä ei ole sille riittävän selkeitä.
Tänään juuri avauduin huoltoneuvojalle tuosta "vaarallisuusvarusteesta" Miin huoltoaikaa varatessa takaisinkutsulle. Yllätys yllätys, että liike ei ollut tehnyt asialle yhtään mitään, vaikka puoli vuotta sitten jo vaadin, että tuolle "kaistan poistovahdille" tehdään joku korjaus, koska tuollaisenaan se vain lisää riskiä onnettomuudelle. Ei ollut huoltoneuvoja edes mitään kirjannut ylös oman auton kohdalle. Huomaa, ettei niitä kiinnosta.

Jokaisen tripletin omistajan pitäisi vaan tehdä huoltoilmoitus samasta asiasta (jos siis ongelmata kärsii) niin tehdas saattaisi joskus jopa tehdä asialle jotain.
 
Vaikea uskoa, että ei kärsisi. Onhan tuo ihan paska ja liittymien kohdalla jopa vaarallinen. Onneksi näyttää menevän päälle vain 60+ vauhdeissa, niin ei aina tarvitse kytkeä pois.

e: Sinällään tuon kanssa pystyy elämään, kun sen jo omilla kulmilla tietää missä kohtia se sekoaa.
 
Tänään juuri avauduin huoltoneuvojalle tuosta "vaarallisuusvarusteesta" Miin huoltoaikaa varatessa takaisinkutsulle. Yllätys yllätys, että liike ei ollut tehnyt asialle yhtään mitään, vaikka puoli vuotta sitten jo vaadin, että tuolle "kaistan poistovahdille" tehdään joku korjaus, koska tuollaisenaan se vain lisää riskiä onnettomuudelle. Ei ollut huoltoneuvoja edes mitään kirjannut ylös oman auton kohdalle. Huomaa, ettei niitä kiinnosta.

Jokaisen tripletin omistajan pitäisi vaan tehdä huoltoilmoitus samasta asiasta (jos siis ongelmata kärsii) niin tehdas saattaisi joskus jopa tehdä asialle jotain.
Mikäs tuo Miin takaisinkutsu on? Joku vähäisempi korjauskutsu vai?

Itsekään en kaistavahdista pidä, mutta vaaralliseksi olen sen kokenut vain kerran tietyömaalla. Normaalisti se on vain ärsyttävä tuntuen ratissa kuin sohjossa ajamiselta, kun tulee ajettua urien vieressä. Silloin se reagoi paljaan tien ja lumen mutkittelevaan rajaan. Aika herkästi tulee laitettua pois päältä.
 
Mikäs tuo Miin takaisinkutsu on? Joku vähäisempi korjauskutsu vai?

Itsekään en kaistavahdista pidä, mutta vaaralliseksi olen sen kokenut vain kerran tietyömaalla. Normaalisti se on vain ärsyttävä tuntuen ratissa kuin sohjossa ajamiselta, kun tulee ajettua urien vieressä. Silloin se reagoi paljaan tien ja lumen mutkittelevaan rajaan. Aika herkästi tulee laitettua pois päältä.
Jotain lataukseen liittyvää päivittelivät. Eivät kertoneet tarkemmin. Käsittääkseni oli pelkkä softapäivitys.
 
Kävin testaamassa Volvo XC40 P8. Tuo on niin perushelppo auto että löytyy kohta kaikkien eläkeläisten talleista, kun ne v70:t lähtee vaihtoon.

Useiden sähköautojen kokeilun jälkeen pakko tunnustaa, ettei se vauhti ja voima säväytä ilman koneen murinaa.

Nyt testattuna:
VW id.3 (tylsä)
Opel corsa-e (liian pieni, tylsä)
Honda e (tässä oli jo sitä jotain, vain range puuttuu)
Tesla model 3 LR (Ihan hieno ja hauska ajaa)
VW up! (Tylsähkö mutta järkevä)
Volvo XC40 P8 (tylsähkö mutta järkevä)

Jotain tässä jää kaipaamaan vielä. Ehkä FSD on sitten se juttu, tai ioniq 5 pyörivine penkkeineen. Id Buzz mahdollisesti.

Onko muille tullut vieroitusoireita moottorin äänistä?
 
Kävin testaamassa Volvo XC40 P8. Tuo on niin perushelppo auto että löytyy kohta kaikkien eläkeläisten talleista, kun ne v70:t lähtee vaihtoon.

Useiden sähköautojen kokeilun jälkeen pakko tunnustaa, ettei se vauhti ja voima säväytä ilman koneen murinaa.

Nyt testattuna:
VW id.3 (tylsä)
Opel corsa-e (liian pieni, tylsä)
Honda e (tässä oli jo sitä jotain, vain range puuttuu)
Tesla model 3 LR (Ihan hieno ja hauska ajaa)
VW up! (Tylsähkö mutta järkevä)
Volvo XC40 P8 (tylsähkö mutta järkevä)

Jotain tässä jää kaipaamaan vielä. Ehkä FSD on sitten se juttu, tai ioniq 5 pyörivine penkkeineen. Id Buzz mahdollisesti.

Onko muille tullut vieroitusoireita moottorin äänistä?

Onko mahdollisuutta johonkin harrastekulkineeseen? Siitä saisi annoksen perinnepärinää ja suuri kulutus ei haittaa kun ajoa tulee maltillisesti.
 
Sähköposti ja soittivat.

Okei. Itselleni ainoa sähköposti ollut vaan "onnea, seattisi on yhden vuoden ikäinen". Tosin ei kyllä ollut mitään ongelmiakaana laahaavien jarrujen lisäksi. No kattellaas, joka päivä tolla rullaa sen 20-50km vähintään ja silti halpaa kuin saippua näillä pakkasilla ja 4-5km siirtymillä.
 
Onko muille tullut vieroitusoireita moottorin äänistä?

Jos urheiluautoa hankkisin niin ihan varmasti. Onhan sähköauton veto ja äänimaailma tylsiä kuin mikä, ei niistä kiksejä saa. Model 3:n puuduttava ohjaus jossa ei ole mitään tuntoa ei kyllä paranna yhtään jos joku kuvittelee sen olevan urheilullinen auto. Kuminauhakone, kuminauhaohjaus. Kyllähän toki Formula-E sen on todistanut - ei yleisöä kiinnosta. Ei sillä että perusauton tarvitseekaan olla mielenkiintoinen, mutta varmasti jotain muuta tulee jossain vaiheessa hankittua kesäautoksi / kakkosautoksi (jos ei tuo perheen diktaattori vaihda mielipidettä jotta saisi taas hankkia pyörän).
 
Onko muille tullut vieroitusoireita moottorin äänistä?
Jos puhutaan jostain nelipyttysistä singereistä, niin ei todellakaan. Mikä tahansa dieselin ääni on jo vuosia nostattanut lähinnä oksennuksen maun suuhun. Mutta jos kyseessä joku makea V8-bensa niin eihän sellaisesta voi olla pitämättä!
 
Mikäs tuo Miin takaisinkutsu on? Joku vähäisempi korjauskutsu vai?
Joku korkeajänniteakun päivitys. Tunnin kestää päivitys. Mulle soittivat myyjäliikkeestä, ei tullut muuta kautta tietoa. Samalla saavat katsoa tuota kaistavahtia sekä CCS-latausta, koska satunnaisesti kättely ei onnistu ensimmäisellä kerralla.
 
Onko mahdollisuutta johonkin harrastekulkineeseen? Siitä saisi annoksen perinnepärinää ja suuri kulutus ei haittaa kun ajoa tulee maltillisesti.
Ei ole halua. Tilanne on enemminkin lievä versio jostain tupakoinnin lopettamisesta. Tietoisesti haluaa pärinän loppuvan, mutta joku juttu alitajuisesti silti moottorin murinassa vielä kiehtoo ja aistit hämääntyy. Tänään kokeilin äänettömiä 0-100 4sek kiihdytyksiä ja heti perään omalla autolla 0-100 15sek jotenkin tuntui mielekkäämmältä silti. Sähköautolla ei ehkä kerkeä tajuta kiihdyttävänsä ennenkuin se kiihdytys on jo ohi :D
 
Tää on niin makuasia.

Itsellä ei enää ole ääniä ikävä, harraste auton kasi toki on kivan kuuloinen mut lähinnä mietin et myis sen veke.

Jos tykkää soundeista niin eikun mieluisa peli alle toiseksi vermeeksi. :)
 
Jotain lataukseen liittyvää päivittelivät. Eivät kertoneet tarkemmin. Käsittääkseni oli pelkkä softapäivitys.
Softalla ei kyllä korjata vuotavia kennoja eli taitaa olla jostain muusta kyse takaisinkutsussa. Softalla korjataan, että akun ohjausmoduli ei rikkoudu latauksen päätteeksi. Uusi softa todennäköisesti rikkoo mätänetin pikalaturilla latauksen. Oma yksilö osuu takaisinkutsun VIN haarukkaan.

VSS ZZZ AA Z L D 502721 to VSS ZZZ AA Z L D 503477
Risk type: Fire
Damaged battery cells may cause a short circuit within a battery module due to an electrolyte leak. This may lead to a thermal overload within the battery, increasing the risk of fire. /

 
Softalla ei kyllä korjata vuotavia kennoja eli taitaa olla jostain muusta kyse takaisinkutsussa. Softalla korjataan, että akun ohjausmoduli ei rikkoudu latauksen päätteeksi. Uusi softa todennäköisesti rikkoo mätänetin pikalaturilla latauksen. Oma yksilö osuu takaisinkutsun VIN haarukkaan.

VSS ZZZ AA Z L D 502721 to VSS ZZZ AA Z L D 503477
Risk type: Fire
Damaged battery cells may cause a short circuit within a battery module due to an electrolyte leak. This may lead to a thermal overload within the battery, increasing the risk of fire. /

Niin huollosta sanoivat minulle, että kyseessä on latausyksikön softapäivitys. Eikä autoni osu tuohon valmistusajankohtaan (täytyy vielä vin tarkastaa). Pyysin muutoslokia, en saanut.
 
Jahas, tesla päivitty yön aikana > 2020.48.37

Ainakin tämän aamun pakkasissa (-24) automaatti ilmastointi tuntuu pitävän kaikki lasit taas kirkkaana ja suosivan enempi lasille puhaltamista märkien jalkatilojen sijaan.
(edit-) toki myös vast ikään suoritettu sisätilojen kuivaus voi vaikuttaa. Mut katsotaan miten jatkossa)

Isompi muutos on nätimpi mittaristo, fontti parempi ja uusi elementtien asettelu myös.

Plus myös ajastetun lähdön / latauksen ja lämmityksen säätö on parempi.


Niin ja yllärinä mcu1 selain on nyt käyttökelpoinen , enne päivitystä oli ihan jumissa. Nyt pika testillä Google , Iltalehti , yle ja aamulehti pelaa. Ei edelleenkään nopein mailmassa mutta käyttökelpoinen.
 
Viimeksi muokattu:
Jotain lataukseen liittyvää päivittelivät. Eivät kertoneet tarkemmin. Käsittääkseni oli pelkkä softapäivitys.

Oma e-up menee ainakin johonkin akkujen tiivistyskampanjaan, akkupaketti pois, uudet tiivisteet ja kasaan. 2 päivän homma :-)
 
Isompi muutos on nätimpi mittaristo, fontti parempi ja uusi elementtien asettelu myös.

Tuo muuttuu vielä kertaalleen seuraavassa päivityksessä, kun likinäköisiltä jenkeiltä tuli niin paljon valituksia että eivät erota uutta pienempää fonttia. :)

Outoa toisaalta että miksei tuo voisi olla asetuksissa jokaisen valittavissa mieleisekseen.

MCU2 menee jo versiossa 2021.4.3. Tuossa oli semmoinen merkittävä parannus että peruutuskameraa voi jälleen käyttää pilkkopimeässä. Siinä on joku sitkeä bugi ollut että MCU2:lla kuva on yöllä paljon tummempi kuin MCU1:llä. Bugi on ollut ihan kaikissa Model S/X MCU2:ssa, myös uutena ostetuissa, mutta asiaan kiinnitettiin huomiota vasta kun MCU1->MCU2 päivittäneet alkoivat valittamaan että kamera huononi päivityksessä..

Täällä ennen/jälkeen softapäivityksen kuvat:
 
Kävin testaamassa Volvo XC40 P8. Tuo on niin perushelppo auto että löytyy kohta kaikkien eläkeläisten talleista, kun ne v70:t lähtee vaihtoon.

Useiden sähköautojen kokeilun jälkeen pakko tunnustaa, ettei se vauhti ja voima säväytä ilman koneen murinaa.

Nyt testattuna:
VW id.3 (tylsä)
Opel corsa-e (liian pieni, tylsä)
Honda e (tässä oli jo sitä jotain, vain range puuttuu)
Tesla model 3 LR (Ihan hieno ja hauska ajaa)
VW up! (Tylsähkö mutta järkevä)
Volvo XC40 P8 (tylsähkö mutta järkevä)

Jotain tässä jää kaipaamaan vielä. Ehkä FSD on sitten se juttu, tai ioniq 5 pyörivine penkkeineen. Id Buzz mahdollisesti.

Onko muille tullut vieroitusoireita moottorin äänistä?
Sun listaus tosiaan lupaa hyvää Tesla Model 3 LR autolle. P8 oli myös ihan tehokas peli, mutta aika pehmeä jousitus.

Nyt Skoda Citigo iv:n ja vw id.3:n jälkeen 3 pyttyinen 182hv auto. Samaa mieltä tosiaan että vw up on ihan järkevä auto ja silläkin pääsee sähköautoilun makuun. Id.3 taas melko hintava. Eipä tule bensan käryä sähkäristä.

Itselle ei ehtinyt tulla vieroitusoireita puuttuvista äänistä. Usein kaupungissakin piti ajaa ilman musiikkia, että sai kuunnella hiljaisuutta :) Tosin tuo polttis on myös hiljainen, että melkein sama onnistuu silläkin.

Ehkä 2023 saisi jo noita jotain paremman luokan sähkiksiä vähän sopivampaan hintaan. Ehkä se Teslan neliveto voisi olla yksi houkutin, mutta en nyt tiedä mihin itse tarvitsisin sitä. Yleensä tulee ajettua vaan aika hiljaa, mutta id.3 oli kyllä ihan hyvä ajettava ripeämmässä ajossa. Ja Volvo xc40 P8 on taas paljon id.3:sta tehokkaampi.
 
Täytyy kyllä kompata tuota kans että Volvon xc40 p8 oli vähän "tylsä" sähköauto. Etenkin kun edellinen auto on ollut T8. Olemukseltaan melko samanlainen paitsi korkeammalla maavaralla ja pelkillä sähkömoottoreilla. Toki sekin voi vaikuttaa kun edeltävänä päivän Volvon testauksesta kävin kokeilemassa 20 mallisen Tesla model 3 sr+:ssan. Se näyttö ja yksinkertainen sisustus oli jotain uutta ja ihmeellistä. Toki Volvo oli hyvä ajaa, laadukas materiaaleiltaan mutta on kyllä vähän turhan kallis kun ei tämä mikään Volvon lippulaiva ole. Niin ja se kulutus, aika kova ~32kwh O_o Mitä sitten kun tulee jostakin xc90:sestä sähköauto, mitä se sitten maksaa saati kuluttaa? Edelleen toivoisin V60:sta sähköauto konversiota, oli se sitten vaikka pelkkä etuveto :thumbsup:

Nyt sitten oli niin kova sähköauto kuume päällä että menin T8:ni myymään ja tilalle Nissanin 2genin Leaffi 40kwh akulla kaikilla herkuilla. Nyt noin 2viikon ajojen jälkeen ei ole kyllä kaduttanut. Yllättävänkin asiallinen, tarpeeksi ripeä ja range itselleni riittävä, jopa talvikäytössä :) Toki se voisi se 62kwh mallikin olla...
 
Minkä verran oot tolla Leafilla päässyt nyt pakkasilla?

Tällä hetkellä paras päiväsuoritus on 122km mutta semmonen 130km menisi. Toki pakkanen oli koko päivän jotain -14c ja maantienopeutta enimmäkseen. Olen ymmärtänyt että 200km olisi mahdollista ajaa jos pakkanen olisi maks -10c. Kevät kesällä varmaan se ~250km
 
Suosittelen moottoripyörää matolaatikoiden rinnalle siihen hommaan ;)
Sehän tässä on kun olen alkanut myös katsella sähkömoottoripyöriä. :D

Kyllähän siihen lopulta tottuu, mutta vielä alkuun tuntuu siltä kuin olisi viety yksi aisti. Ehkä sähkömoottoriin voisi kytkeä pyykkipojan niinkuin fillariin nuorena.
 
Tällä hetkellä paras päiväsuoritus on 122km mutta semmonen 130km menisi. Toki pakkanen oli koko päivän jotain -14c ja maantienopeutta enimmäkseen. Olen ymmärtänyt että 200km olisi mahdollista ajaa jos pakkanen olisi maks -10c. Kevät kesällä varmaan se ~250km
122 ! , on kyllä vähän.. Minä ihan tosissani tuota kattelin 130km työmatkaa varten. Hyvä auto sinänsä varmaankin. Pitää tutki 64kw/h mallia.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 475
Viestejä
4 508 688
Jäsenet
74 405
Uusin jäsen
attesaarela

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom