Kokemuksia omista ja aiemmin ajetuista sähköautoista

Onko tosta Ioniq 5:n hinnasta ollut mitään luotettavia spekulaatioita? Jossain näin, että sen yksi kilpailija/vastine markkinoilla olisi Model 3, mutta jäi ehkä silti epäselväksi, asettuuko Ioniq 5 hinnaltaan sinne samaan päätyyn. Mulle on siis epäselvää, onko tämän tarkoitus olla lähempänä jotain premium-vehjettä vai ennemminkin Konaa/Niroa/ID:tä, jne.
Ei kai tuosta mitään varmaa tietoa ole ennen kuin suomihinnasto julkaistaan. Itse uskon, että hinnan on oltava lähellä ID4, Enyaq, Mach-e jne. tasoa tai muuten Hyundai hinnoittelee itsensä ulos pelistä. Ehkä eniten kiinnostaa se, että kuuluuko nuo kaikki, tai edes suurin osa, noista mainostetuista ominaisuuksista halvimpaan malliin vai tuleeko ne vasta jonkun kalleimman mallin mukana. Jos tuon "koko paketin" saa 50 kympin hintaan noilla kaikilla mukavuuksilla niin myynti varmasti vetää hyvin. Jos taas mennään siitä reilusti yli niin myynti voi olla paljon hankalampaa.
 


Björnillä Mach-E 1000km stream käynnissä ja juuri nyt DC-lataus meneillään.
 
Tässä faijan puolesta hieman selvittelen sähköauto asiaa, kun ei tuo internetin käyttö oikein ole vahvinta alaa hänellä.

Onkos tuossa "uudessa" Leafissa joko 40kwh tai 60kwh akulla jotain tiedossa olevaa robleemaa tai jotain muita syitä miksi kannattaisi kääntää katseita johonkin muihin merkkeihin? BMW on turhan pieni ja näkökään ei oikein iske, muut merkin toki myös mahdollisia mutta Leaffi on ainakin valmistettu kohtuu pitkään ja varmaan pahimmat lastentaudit saatu kitkettyä pois. Sen verran jo ikää, että ajon pitäisi olla mahd helppoa ja yksinkertaista kaikki ylimääräinen hilavitkutin on turhuutta :) Toyotan hyprideillä ajanu viimeset 12vuotta.

Muutama muu kysymys:
1. Onko täällä kokemuksia miten käy jos noita -20 - 30 kelejä sattuu kohdalle, onko mahdollista ettei koko auto suostu "käynnistymään". Onko latauksen aikana joku akkulämmitys tekniikka noissa vai lataako vaan kylmiä akkuja (jos on niin löytyykö tämä kaikista mallitasoista)?
2. Ajomäärät tulee olemaan keskimäärin 40km luokkaa per päivä, maksimissaan varmaan 100-120km pätkiä. Muutama harvinainen sitten tonne maksimi rangen rajoille ja latausta toisessa päässä. (Motari ajo käytännössä 0%, kaupunki 80%, taajama/maantie 20%)
3. Ylläolevaan liittyen ainoa mahdollisuus kotona on ladata 10A yksivaihe pistorasiasta. Onko kokemuksia miten 10A pistorasia on käytännössä riittänyt arkiajossa latauksen osalta? Auto pystyy toki 95% olemaan ilta 18:00 --> aamu 9:00 tms latauksessa jos tarve. Olihan kaikissa autossa mukana tulevissa latureissa tuo valinta että sai valittua ampeeri määrän mitä ottaa verkosta?
4. Varmaan näissä ihan järkevät lataus automatiikat eli auton voi aina jättää lataukseen pitkäksikin aikaa, kun tulee kotia. Ettei tuota tartte irrottella johdosta jos pitkään seisoo tms?
5. Onkos sähköautoissa edelleen kuukausien ja kuukausien jonot? Yhteen väliin jonot olivat ainakin järjestäen jo yli vuotta.
6. Mitään yksivaihe latausasemia ei varmaan ole tarjolla 10A virralle, eli ainoa mahdollisuus käyttää tuota auton mukana tulevaa erillistä laatikkoa?
 
Viimeksi muokattu:
Tässä faijan puolesta hieman selvittelen sähköauto asiaa, kun ei tuo internetin käyttö oikein ole vahvinta alaa hänellä.

Onkos tuossa "uudessa" Leafissa joko 40kwh tai 60kwh akulla jotain tiedossa olevaa robleemaa tai jotain muita syitä miksi kannattaisi kääntää katseita johonkin muihin merkkeihin? BMW on turhan pieni ja näkökään ei oikein iske, muut merkin toki myös mahdollisia mutta Leaffi on ainakin valmistettu kohtuu pitkään ja varmaan pahimmat lastentaudit saatu kitkettyä pois. Sen verran jo ikää, että ajon pitäisi olla mahd helppoa ja yksinkertaista kaikki ylimääräinen hilavitkutin on turhuutta :) Toyotan hyprideillä ajanu viimeset 12vuotta.

Muutama muu kysymys:
1. Onko täällä kokemuksia miten käy jos noita -20 - 30 kelejä sattuu kohdalle, onko mahdollista ettei koko auto suostu "käynnistymään". Onko latauksen aikana joku akkulämmitys tekniikka noissa vai lataako vaan kylmiä akkuja (jos on niin löytyykö tämä kaikista mallitasoista)?
2. Ajomäärät tulee olemaan keskimäärin 40km luokkaa per päivä, maksimissaan varmaan 100-120km pätkiä. Muutama harvinainen sitten tonne maksimi rangen rajoille ja latausta toisessa päässä. (Motari ajo käytännössä 0%, kaupunki 80%, taajama/maantie 20%)
3. Ylläolevaan liittyen ainoa mahdollisuus kotona on ladata 10A yksivaihe pistorasiasta. Onko kokemuksia miten 10A pistorasia on käytännössä riittänyt arkiajossa latauksen osalta? Auto pystyy toki 95% olemaan ilta 18:00 --> aamu 9:00 tms latauksessa jos tarve. Olihan kaikissa autossa mukana tulevissa latureissa tuo valinta että sai valittua ampeeri määrän mitä ottaa verkosta?
4. Varmaan näissä ihan järkevät lataus automatiikat eli auton voi aina jättää lataukseen pitkäksikin aikaa, kun tulee kotia. Ettei tuota tartte irrottella johdosta jos pitkään seisoo tms?
5. Onkos sähköautoissa edelleen kuukausien ja kuukausien jonot? Yhteen väliin jonot olivat ainakin järjestäen jo yli vuotta.
6. Mitään yksivaihe latausasemia ei varmaan ole tarjolla 10A virralle, eli ainoa mahdollisuus käyttää tuota auton mukana tulevaa erillistä laatikkoa?

Suosittelen katsomaan kaikki Bjorn Nylandin Leaf testit. Niissä on paljon dataa ja saa hyvin kuvaa miten se pelaa.

Tuohon 6. kysymykseen: Laitteiden mainostettu ampeerimäärä on aina se maksimi. Sen saa säädettyä alaspäin. Eli voit ostaa vaikka 32A laitteen ja säätää sen 10A. Ei ole itselle tullut vielä vastaan laitetta mitä ei voi säätää.
E: Ja vaikka laite on 3-vaihe, se toimii myös yhdellä vaiheella. Eli voit ostaa melkein minkä laitteen tahansa, kunhan se täyttää minimivaatimukset.
 
Esimerkiksi webasto purea et säädä kuin 16A/32A ~1/~3. Siinäkin 16A ja 32A välillä säätö onnistuu vain jos ostaa 32A mallin.
 
Pääsin ajelemaan viikonlopun yli Porschen Taycan 4S:llä ja kyllähän vanhaa bensalenkkaria hymyilyttää vieläkin. Vaikea keksiä tekosyitä sähköauton ostamiselle - muita kuin hankintahinta tietysti :)

Range pyöri vajaan 400km paikkeilla pakkasella, joka tuntui pitävän ainakin parin latauksen ajan paikkansa. Toki pidemmillä 140km/h siirtymillä range alkoi vähitellen sulamaan alta - hitaammin kuitenkin kuin kuvittelin.

4 aikuista mahtui helposti matkustamaan,mutta kontti on kyllä auttamattoman pieni ainakin isommalle perheelle.

Tesloihin verrattuna kiinnitin huomiota varsinkin hiljaiseen ajomeluun sekä pieniin yksityiskohtiin kuten latausluukun smoothiin avautumiseen.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä faijan puolesta hieman selvittelen sähköauto asiaa, kun ei tuo internetin käyttö oikein ole vahvinta alaa hänellä.

Onkos tuossa "uudessa" Leafissa joko 40kwh tai 60kwh akulla jotain tiedossa olevaa robleemaa tai jotain muita syitä miksi kannattaisi kääntää katseita johonkin muihin merkkeihin? BMW on turhan pieni ja näkökään ei oikein iske, muut merkin toki myös mahdollisia mutta Leaffi on ainakin valmistettu kohtuu pitkään ja varmaan pahimmat lastentaudit saatu kitkettyä pois. Sen verran jo ikää, että ajon pitäisi olla mahd helppoa ja yksinkertaista kaikki ylimääräinen hilavitkutin on turhuutta :) Toyotan hyprideillä ajanu viimeset 12vuotta.

Muutama muu kysymys:
1. Onko täällä kokemuksia miten käy jos noita -20 - 30 kelejä sattuu kohdalle, onko mahdollista ettei koko auto suostu "käynnistymään". Onko latauksen aikana joku akkulämmitys tekniikka noissa vai lataako vaan kylmiä akkuja (jos on niin löytyykö tämä kaikista mallitasoista)?
2. Ajomäärät tulee olemaan keskimäärin 40km luokkaa per päivä, maksimissaan varmaan 100-120km pätkiä. Muutama harvinainen sitten tonne maksimi rangen rajoille ja latausta toisessa päässä. (Motari ajo käytännössä 0%, kaupunki 80%, taajama/maantie 20%)
3. Ylläolevaan liittyen ainoa mahdollisuus kotona on ladata 10A yksivaihe pistorasiasta. Onko kokemuksia miten 10A pistorasia on käytännössä riittänyt arkiajossa latauksen osalta? Auto pystyy toki 95% olemaan ilta 18:00 --> aamu 9:00 tms latauksessa jos tarve. Olihan kaikissa autossa mukana tulevissa latureissa tuo valinta että sai valittua ampeeri määrän mitä ottaa verkosta?
4. Varmaan näissä ihan järkevät lataus automatiikat eli auton voi aina jättää lataukseen pitkäksikin aikaa, kun tulee kotia. Ettei tuota tartte irrottella johdosta jos pitkään seisoo tms?
5. Onkos sähköautoissa edelleen kuukausien ja kuukausien jonot? Yhteen väliin jonot olivat ainakin järjestäen jo yli vuotta.
6. Mitään yksivaihe latausasemia ei varmaan ole tarjolla 10A virralle, eli ainoa mahdollisuus käyttää tuota auton mukana tulevaa erillistä laatikkoa?
Ei lefassa pitäisi muita ongelmia olla kuin ne perinteiset cold ja rapidgatet, eli latauksen hidastuminen kun akku on liian kylmä tai kuuma.

1.Sähköautojen akut taitaa pysyä toimintakykyisinä melkein -30c asti ja silloin ulkona pitäisi olla vähintään -40c tai auton seisoa pitkiä aikoja ulkona.

3. Auton mukana tuleva on rajoitettu 8A, mutta jos ei aio ostaa kunnollista latausasemaa, kannattaa ostaa aliexpressistä reilulla satasella laturi, jolla voi valita 6-16A välillä. Tavallisesta pistorasiasta pitäisi pystyä ottamaan turvallisesti 10A, mutta järkevintä olisi vaihtaa rasia supersukoon, joka antaa 16A.

4. Auto kannattaa ajastaa, jotta ei seisoisi pitkiä aikoja täydessä latauksessa, ei ole akulle hyväksi.

5. Pitkiä jonoja ei pitäisi olla muilla kuin joillakin uusimmilla malleilla ja VAGin tripletillä.

6. Yksivaiheisia latausasemiakin on, mutta kaikkia ei varmaan voi rajoittaa 10A.
 
Suosittelen katsomaan kaikki Bjorn Nylandin Leaf testit. Niissä on paljon dataa ja saa hyvin kuvaa miten se pelaa.

Tuohon 6. kysymykseen: Laitteiden mainostettu ampeerimäärä on aina se maksimi. Sen saa säädettyä alaspäin. Eli voit ostaa vaikka 32A laitteen ja säätää sen 10A. Ei ole itselle tullut vielä vastaan laitetta mitä ei voi säätää.
E: Ja vaikka laite on 3-vaihe, se toimii myös yhdellä vaiheella. Eli voit ostaa melkein minkä laitteen tahansa, kunhan se täyttää minimivaatimukset.
Esimerkiksi webasto purea et säädä kuin 16A/32A ~1/~3. Siinäkin 16A ja 32A välillä säätö onnistuu vain jos ostaa 32A mallin.
Ei lefassa pitäisi muita ongelmia olla kuin ne perinteiset cold ja rapidgatet, eli latauksen hidastuminen kun akku on liian kylmä tai kuuma.

1.Sähköautojen akut taitaa pysyä toimintakykyisinä melkein -30c asti ja silloin ulkona pitäisi olla vähintään -40c tai auton seisoa pitkiä aikoja ulkona.

3. Auton mukana tuleva on rajoitettu 8A, mutta jos ei aio ostaa kunnollista latausasemaa, kannattaa ostaa aliexpressistä reilulla satasella laturi, jolla voi valita 6-16A välillä. Tavallisesta pistorasiasta pitäisi pystyä ottamaan turvallisesti 10A, mutta järkevintä olisi vaihtaa rasia supersukoon, joka antaa 16A.

4. Auto kannattaa ajastaa, jotta ei seisoisi pitkiä aikoja täydessä latauksessa, ei ole akulle hyväksi.

5. Pitkiä jonoja ei pitäisi olla muilla kuin joillakin uusimmilla malleilla ja VAGin tripletillä.

6. Yksivaiheisia latausasemiakin on, mutta kaikkia ei varmaan voi rajoittaa 10A.

Kiitoksia nopeista vastauksista. Pitää noita Bjorn Nyland videoita vilkuilla, näyttävät kyllä paneutuvan turhan teknisesti aiheeseen. Faijalla tuollaista intoa ei ole, mutta näkeehän tuolta ainakin että kovankin pakkasen reissut on onnistuneet ja voihan sieltä löytyä jotain perus esittelyäkin mut en heti löytänyt vaikka kaivelin oli niin hurja määrä Leaffinkin videoita.

Muutamia löytyi missä sai säädettyä 1vaihe virran 6-16A välille.

-------------------------------------------------

Ok rapidgate tulikin ohimennen vastaan tuolla Nylandin videoilla, mutta kerennyt siihen paremmin paneutua. Hieman tässä ollut mietteissä että olisko se 62kwh vai 40kwh akkuversio. Tuolla 62kwh olisi toki huolettomampaa kaikki, mutta voisi olla että 90% ajoista purkaisi akkua vaan 10% jos sitäkään :D 40kwh pitäisi siis riittää aivan täydellisesti, mutta toki harvinaisia pitempiä matkoja ja kylmiä kelejä voisi jouttua miettimään tarkemmin.

1. Ok hyvä tietää, että toimivat noinkin kylmiin keleihin vielä lataus/purku kelpoisina. Lipo tekniikan kanssa lähinnä touhunnut RC puolella ja siellä ei kylmillä akuilla oikein tehnyt mitään.

2. Ok tuo 8A rajoitettu on ihan riittävä, jossain Nissani sivuilla luki että mukana tuleva on säädettävä 6A, 8A, 12A ja 16A, mutta voinee olla väärää tietoa. Kuvassa oli vieressä ainakin se schuko töpselillä oleva perus tiiliskivi mikä mukana vissiin tulee.

3. Ok pitää jotain ajastusta miettiä, ihme ettei näin vuonna 2021 lataus elektroniikka osaa lopettaa latausta täysin kun akku on täynnä ja antaa sen vaikka purkautua x määrä ennenkun edes aloittaa uudelleen latauksen.

5. Ok hyvä tietää että jono tilanne hieman normalisoitunut.

6. Ok täytyy tuohon latausasema hommaan perehtyä enempi jos tulee ajankohtaiseksi 10A on vaan tarjolla tuonne talleihin ja rivitalo kyseessä niin ei tuo ennen muutu paremmaksi kunnes koko yhtiö remppaa nuo isommille syöttökaapeleille joka taloudesta tai tekee jonkun erillisen uuden keskitetyn keskuksen latauksia varten.


Kellään ei varmaan apsoluuttista tietoa, mutta mahtaako tuo Valtion tuki vielä jatkua 31.3. jälkeen? Siihen asti on ainaki Nissanilla noi aika ison tuntuiset alennukset kun yhteensä 5000-6000€ pois normaali hinnasta (valtion tuki + nissanin oma joku tuki).
 
3. Ok pitää jotain ajastusta miettiä, ihme ettei näin vuonna 2021 lataus elektroniikka osaa lopettaa latausta täysin kun akku on täynnä ja antaa sen vaikka purkautua x määrä ennenkun edes aloittaa uudelleen latauksen.

Kyllä se sen tottakai osaa, mutta jos olet asettanut latauksen 100%, se pitää sen mahdollisimman lähellä 100%. Päivittäiskäytossä monet valmistajat suosittelevat asettamaan latauksen sinne 80% kieppeille. Lainaan tähän tekemääni taulukkoa tuolta ekalta sivulta:
Eli tässä listaa suositelluista päivittäiskäytön latausrajoista

Tesla90% (LFP 100%)
Porsche85%
VW ID80%
Audi80%
Mercedes80%
Ford90%
HondaSuositellaan lataamaan täyteen aina ennen ajamista.
Polestar/Volvo90%
Mazda"Only charge the battery with as much power as needed, and do not always fully charge the battery."
MGEi tietoa
JaguarEi tietoa
CitroenEi tietoa (en löytänyt ohjekirjaa)
MiniEi tietoa
RenaultEi tietoa
SmartEi tietoa
PeugeotEi tietoa
NissanEi tietoa
Hyundai/KiaEi tietoa
OpelEi tietoa
BMWEi tietoa
 
Onko kukaan harkinnut sähköautoa Saksasta? Ainakin Renault Zoe saa sieltä aika halvalla, ilmeisesti tuota mallia on tuettu Saksassa, hinnat ovat alhaalla ja myytäviä autoja todella paljon.

2020 rekisteröity facelift 52kWh akulla ja parhaalla varustelutasolla näyttää olevan useita vaihtoehtoja alle 17k€. Välityspalveluja tuonne on useita ja niitä käyttämällä kaikki lisäkulut alle 2000€. Verot Suomeen max tonni? Eli Seat Miin hinnalla saisi vähän isomman auton, joka Suomessa on noin kymppitonnin kalliimpi. Huono puoli toki, että on ranskalainen.

Mitähän tuossa pitäisi ottaa vielä huomioon? Takuu siirtynee auton mukana?
 
Onko kukaan harkinnut sähköautoa Saksasta? Ainakin Renault Zoe saa sieltä aika halvalla, ilmeisesti tuota mallia on tuettu Saksassa, hinnat ovat alhaalla ja myytäviä autoja todella paljon.

2020 rekisteröity facelift 52kWh akulla ja parhaalla varustelutasolla näyttää olevan useita vaihtoehtoja alle 17k€. Välityspalveluja tuonne on useita ja niitä käyttämällä kaikki lisäkulut alle 2000€. Verot Suomeen max tonni? Eli Seat Miin hinnalla saisi vähän isomman auton, joka Suomessa on noin kymppitonnin kalliimpi. Huono puoli toki, että on ranskalainen.

Mitähän tuossa pitäisi ottaa vielä huomioon? Takuu siirtynee auton mukana?

Noihin ei kuulu akku eli joudut maksamaan akusta kk-maksua. Renaultille tyypillinen myyntimalli Keski-Euroopassa.
 
Onko kukaan harkinnut sähköautoa Saksasta? Ainakin Renault Zoe saa sieltä aika halvalla, ilmeisesti tuota mallia on tuettu Saksassa, hinnat ovat alhaalla ja myytäviä autoja todella paljon.

2020 rekisteröity facelift 52kWh akulla ja parhaalla varustelutasolla näyttää olevan useita vaihtoehtoja alle 17k€. Välityspalveluja tuonne on useita ja niitä käyttämällä kaikki lisäkulut alle 2000€. Verot Suomeen max tonni? Eli Seat Miin hinnalla saisi vähän isomman auton, joka Suomessa on noin kymppitonnin kalliimpi. Huono puoli toki, että on ranskalainen.

Mitähän tuossa pitäisi ottaa vielä huomioon? Takuu siirtynee auton mukana?


Jos sattuu tuore tai vähän ajettu yksilö vastaan, kannattaa huomioida seuraava:

https://www.vero.fi/henkiloasiakkaat/auto/autoverotus/uusien_ajoneuvojen_verotu/ sanoi:
Ajoneuvo luokitellaan arvonlisäverotuksessa uudeksi, kun jompikumpi seuraavista edellytyksistä täyttyy:

  • ajoneuvo on myyty enintään kuusi kuukautta sen jälkeen, kun se on ensimmäisen kerran otettu käyttöön
  • ajoneuvolla on ajettu ostohetkellä enintään 6 000 km.
 
Tässä faijan puolesta hieman selvittelen sähköauto asiaa, kun ei tuo internetin käyttö oikein ole vahvinta alaa hänellä.

Onkos tuossa "uudessa" Leafissa joko 40kwh tai 60kwh akulla jotain tiedossa olevaa robleemaa tai jotain muita syitä miksi kannattaisi kääntää katseita johonkin muihin merkkeihin? ...
Oletko tutustunut tuohon "Sähköautoileva motoristi" -blogiin? Sieltä kun arkistoja avaa v. 2018 lähtien, niin saa seurata yhden ihmisen kokemuksia kyseisen Leafin kanssa.

Leafissa tosiaan on ilmeisen perustoimivaa tekniikkaa, mutta verrattuna moneen muuhun sähköautoon, akun lämmönhallinta on vähän akilleen kantapää. Peräkkäiset pikalataukset tai jopa pelkkä moottoritieajo kuumana kesäpäivänä voi nostaa akun lämpötilan liian korkeaksi, jolloin latausnopeus putoaa ja pahimmillaan myös auton tehoa rajoitetaan.

Toisaalta, jos ajot ovat pääosin taajamassa, eikä tarkoitus ole vetää usein useamman pikalatauksen päähän, niin eipä tuo ongelma varmaan juurikaan haittaa.

Leafin ohjaamo on sellainen, että ilmeisesti toiset tykkäävät ja toiset taas eivät löydä hyvää asentoa. Ohjauspyörässä ei ole syvyyssäätöä (korkeussäätö löytyy) ja penkki on ainakin omasta mielestäni tosi pehmeä ja melko vähäisillä sivuttaistuilla varustettu. Sellainen "sohvafiilis" tuli, kun siihen ensimmäisen kerran istui. Kannattaa kokeilla, miltä se omalla kohdalla tuntuu.

Tuossa kysyjän esittämässä ajoprofiilissa valitsisin varmaan ennemmin 40 kWh version koska hinta 62 kWh akullisessa on kuitenkin reilusti isompi ja hyöty aika marginaalinen. Ennemmin sitten kääntäisi katseet esim. Peugeot e-208:aan, Id.3:een tai e-Niroon.
 
Ihan mielenkiintoinen tuo Nissanin tarjous, 5000€ alennus ja ilmeisesti romutuspalkkion saa vielä päällä. Mikäli nyt kuitenkin ymmärsin oikein, niin tarjous on vaan karvalakkimalliin, josta puuttuu mm. mukautuva vakionopeudensäädin ja kosketusnäyttö kameroineen?
 
Tuota julkistusta olen odottanut. Pitkästä aikaa kiinnostava vaihtoehto.
 
Ihan lupaava toi Ioniq 5. Sisätilat ei ainakaan tuon perusteella ole niin totaalinen turn-off, kuten Konassa.
 
Ioniq 5 kallein malli saksassa 60ke. Eli suomessa varmaan ainakin 65ke. Hinnat alkaen malli ilmeisesti 42ke saksassa.
 
Ioniq 5 kallein malli saksassa 60ke. Eli suomessa varmaan ainakin 65ke. Hinnat alkaen malli ilmeisesti 42ke saksassa.
Tätä mä just pelkäsin, että ne markkinoidut hienot ominaisuudet tulee vain tuohon kalleimpaan eli se Suomen "alle 50k€:n" malli on riisuttu ja varmaan pikkuakkuinen vajaaveto.
 
Tätä mä just pelkäsin, että ne markkinoidut hienot ominaisuudet tulee vain tuohon kalleimpaan eli se Suomen "alle 50k€:n" malli on riisuttu ja varmaan pikkuakkuinen vajaaveto.
Malttaa odotella pari vuotta, niin laivaa Saksasta käytetyn.
 
Malttaa odotella pari vuotta, niin laivaa Saksasta käytetyn.
Malttaa odottaa joku 5 vuotta niin ylipäänsä on tarjontaa varmasti ihan eri tavalla ja paljon kohtuullisempaan hintaan uutenakin. Itseäkin kiinnostaisi sinänsä sähköauto, mutta nykyinen tarjonta ja hinnat ei vaan ole järkeviä. Täytyy jaksaa vielä odotella ja mennä Dieselillä.
 
Malttaa odotella pari vuotta, niin laivaa Saksasta käytetyn.
Joo ja sitten on taas parempia malleja uutena saatavilla. Ei näissä kannata jäädä odottamaan vaan hommata heti, että niistä pääsee joskus nauttimaankin. Mieluummin maksan siitä jopa extraa ettei tarvitse polttiksella ajella.
 
Jos oikeasti mietitään että milloin alkaa olemaan jokaiselle sopiva sähköauto niin saa tässä välissä hakea kaupasta uuden dieselin ja ajaa sen loppuun. Loppupeleissä tämä on vieläkin hifistelyä kun katsotaan suurta mittakaavaa.

Tottakai toivoisin että mahdollisimman moni ajaisi sähköllä, mutta kaikille se ei ole mahdollista vielä
 
2025 taisi olla ennuste, että sähköauton valmistaminen on samanhintaista kuin polttomoottoriauton. Eli hinnat tulevat lähivuosina vauhdilla alas ja tuskin juuri kukaan haluaa ostaa polttomoottoria muutaman vuoden päästä.
 
2025 taisi olla ennuste, että sähköauton valmistaminen on samanhintaista kuin polttomoottoriauton. Eli hinnat tulevat lähivuosina vauhdilla alas ja tuskin juuri kukaan haluaa ostaa polttomoottoria muutaman vuoden päästä.

Tuo on hyvin paljon kiinni siitä, paljonko vaaditaan rangea. Saattaa päteä esim. C-segmentissä noin 60kWh:n akulla, mutta eihän noilla taiteta matkaa kuten polttiksella.
Kasvava pikalatausverkosto toki parantaa käytettävyyttä.
 
Tuo on hyvin paljon kiinni siitä, paljonko vaaditaan rangea. Saattaa päteä esim. C-segmentissä noin 60kWh:n akulla, mutta eihän noilla taiteta matkaa kuten polttiksella.
Kasvava pikalatausverkosto toki parantaa käytettävyyttä.
Tämä, itse neuvon yhä sähkäristä kiinnostuneita miettimään omat ajot ja ne pahimmat tilanteet ja sen mukaan katsomaan onko vielä itselle sopivaa.
 
Nyt kun on taas hiihtolomat käynnissä ja matkailijat suhailee sinne sun tänne, niin miten on riittänyt latausinfra? Hyvin moni, jopa varmaan itsekin pystyisin harkitsemaan sähköautoa jo hyvinkin pian, kunhan toisen auton vaihtohetki tulee, mutta vähintään infran tulee olla riittävä siinä vaiheessa, olisi vaan helpompi tinkiä rangesta siinä kohtaa.
 
Nyt kun on taas hiihtolomat käynnissä ja matkailijat suhailee sinne sun tänne, niin miten on riittänyt latausinfra? Hyvin moni, jopa varmaan itsekin pystyisin harkitsemaan sähköautoa jo hyvinkin pian, kunhan toisen auton vaihtohetki tulee, mutta vähintään infran tulee olla riittävä siinä vaiheessa, olisi vaan helpompi tinkiä rangesta siinä kohtaa.

Joku ainakin raportoi että Kajaanissa oli ollut jonoa K-latauksen pikalatureille ja niiden toimivuudenkin kanssa oli tainnut olla vähän ongelmia. Gastro pubin 30kW (muistaakseni) ei myöskään ollut tainnut toimia. Lisälatureille ois kyllä tarvetta kun Rukalle ajaessa käytännössä kaikilla autoilla joutuu lataamaan täyteen saakka Kajaanissa.

Oulun seudulla ei tainnut olla missään kohtaa kaikki varattuna kun joku oli seurannut eri appeista.
 
Joku ainakin raportoi että Kajaanissa oli ollut jonoa K-latauksen pikalatureille ja niiden toimivuudenkin kanssa oli tainnut olla vähän ongelmia. Gastro pubin 30kW (muistaakseni) ei myöskään ollut tainnut toimia. Lisälatureille ois kyllä tarvetta kun Rukalle ajaessa käytännössä kaikilla autoilla joutuu lataamaan täyteen saakka Kajaanissa.

Oulun seudulla ei tainnut olla missään kohtaa kaikki varattuna kun joku oli seurannut eri appeista.

Mitähän tuo jono käytännössä tarkoittaa? 1-2h?

Edit. ainakin vielä tuleva vkl ponnistaa tätä infraa, kun kerran vaihto vkl, ehkä seuraavakin, mutta tuskin niin isosti.
 
Mitähän tuo jono käytännössä tarkoittaa? 1-2h?

Olivat saapuneet Kajaaniin n. klo 16 ja päässeet jatkamaan matkaa klo 19. Autona 77kWh ID.3 ja eivät olleet ladanneet Kajaanissa riittävän täyteen eli olivat joutuneet turvautumaan type2:een matkalla ja olleet perillä Rukalla puolilta öin.
 
Olivat saapuneet Kajaaniin n. klo 16 ja päässeet jatkamaan matkaa klo 19. Autona 77kWh ID.3 ja eivät olleet ladanneet Kajaanissa riittävän täyteen eli olivat joutuneet turvautumaan type2:een matkalla ja olleet perillä Rukalla puolilta öin.

Joo, niin no, mitähän tähän sanoisi, onneksi ei riitä aika ja raha tähän hömppään, vielä...

Ajankohta on tuonne solmuun todella paha. Ymmärrän, että ei noi latausasemat ilmaisia ole ja ei ne mihinkään asfalttipellolle taivaasta tipu, mutta ihan oikeasti, kajjjaani-ruka väli paskimmillaan 8h, ei kyllä vie millään tavalla tätä hanketta eteenpäin. Ei paljoa tartteis painoa pudottaa ja opetella taas fillaroimaan, niin polkupyörällä samoihin keskinopeuksiin...
 
Onhan tuo aika karua. Luulisi että nuo pääväylät lapin kohteisiin olisi jo rakennettu täyteen lataustolppia mutta ilmeisesti liian kallista ? Mutta ilm siis jo tänä vuonna olisi tulossa uusia latauspisteitä runsaasti noille seuduille.
 
Ilmeisesti myös kustu infratukihomma eli tukea on vaikea saada, jos paikkakunnalla on minkäänlainen pikalaturi ennestään ja muutenkin kai tuetaan mahdollisimman halpoja hankkeita, mikä johtaa noihin yksittäisiin latureihin, jotka eivät edes toimi.

Kajaanin osalta en tosin tiedä, onko kukaan hakenut tukea tälle vuodelle. Myönnetty ei kai ainakaan ole.
 
Kyllä sähkäri meillekin tulisi kakkosautoksi, jolla ajetaan kaupunkialueella kaikki mahdolliset ajot. Isompi auto sitten mahdollisia pidempiä matkoja varten, en todellakaan ala jonottelemaan jossain bensiksellä latauksen takia.
 
Viitostien sähköistäminen alkaa tänä keväänä/kesänä. Sattumoisin työn puolesta aiheen reunassa kiinni.

Nythän rukalle tulo Kajaanin kautta on talvella pienempi akkuisilla tuskaa koska Kajaanin Cm on ainut 50kw masiinat sisältävä paikka ja niitä on vain kaksi.

Helpotusta on tulosssa mutta vasta kun lumet sulaa.
 
Niin ja Kajaanista on lähes pelkkää nousua kohti Kuusamoa niin pienempi akkuisella tärkeä siinä vetää täyteen. Väliltä toki saa monesta kohtaa type 2 virtaa mutta lähinnä hätävarana nuo.

Onglema ei tässä ole sähköautot vaan surkea laturitilanne 5 tien varrella.
 
Näin Kajaanissa asuvana epäilen että latureita on nii vähä kun kellää ei ole varaa maksaa Kajave:n (paikallinen sähköverkkoyhtiö) siirtomaksuja tommosille liittymille
 
Näin Kajaanissa asuvana epäilen että latureita on nii vähä kun kellää ei ole varaa maksaa Kajave:n (paikallinen sähköverkkoyhtiö) siirtomaksuja tommosille liittymille

Esim. 3x200A liittymän avaus näyttää maksavan Kajaanissa n. 20kE ja esim. Espoossa n. 12kE. Siirto Espoossa ehkä 1-2 snt/kWh halvempaa.
 
Näin Kajaanissa asuvana epäilen että latureita on nii vähä kun kellää ei ole varaa maksaa Kajave:n (paikallinen sähköverkkoyhtiö) siirtomaksuja tommosille liittymille
Sen hinnan voi laittaa siihen myytävän sähkön hintaan, eli siirtomaksu ei itsessään ole ongelma, mutta jos asemalla ei ole riittävästi kävijöitä, niin aloituskustannusten kattaminen käy haastavaksi.
 
Sen hinnan voi laittaa siihen myytävän sähkön hintaan, eli siirtomaksu ei itsessään ole ongelma, mutta jos asemalla ei ole riittävästi kävijöitä, niin aloituskustannusten kattaminen käy haastavaksi.
Itse olen siksi hyvin skeptinen, että noita usean latauspisteen(+100kW) paikkoja saadaan kannattavaksi. Ehkä jossain erittäin vilkkaan tien varrella. Ainakaan millään järkevillä hinnoilla. Varmaan on kannattavia jollain 1.5-2e/min hinnoilla, mutta käyttäjiä tuskin on jonoksi asti.
 
Kyllä sähkäri meillekin tulisi kakkosautoksi, jolla ajetaan kaupunkialueella kaikki mahdolliset ajot. Isompi auto sitten mahdollisia pidempiä matkoja varten, en todellakaan ala jonottelemaan jossain bensiksellä latauksen takia.
Tämä.
Vaikea kuvitella ,että ruuhkavuosia elävä perheellinen kykkii lomamatkalla tuntikausia huoltoasemalla ja vehtaa kännykkä appien kanssa. Latauspaikkoja tarvitaan paljon ja aikalailla ne on riippuvaisia valtion tuesta. Kaikille on selvää, että valtion talous on kuralla, eikä siihen lähivuosina parannusta tule. Mistä rahat otetaan? Vielä ei voi sähkistä pitää talouden ainoana autona.
 
Ei minun hermoilla jonotettaisi sähkölataukseen tuntikausia. Nyt jo menee hermot kun jonottaa bensalle sen muutaman minuutin ja edellä tankkaava on kuin hidastetusta filmistä ja loppuhuipennus kun hän istuu autoon ja ilmeisesti surffaa facebookin läpi ennenkuin lähtee paikalta :rage:

Kaupunkiajoon sähkis on juuri paras kun ei tarvii ikipäivänä huoltiksilla vierailla.
 
Viimeksi muokattu:
Jos viime vuodelta miettii niin jos olisi ollut käytössä sähköauto 200km rangella, kaikki lataukset olisi tapahtunut kotona öisin. 100km rangella olisi pitänyt ladata myös mökillä pari kertaa kuussa. Kertaakaan ei olisi joutunut menemään julkiselle laturille jonottelemaan. Bensa-autolla jouduin tankkaamaan melkein 20 kertaa samassa ajassa.

Nykyään jo täysin mahdoton ajatus ostaa enää muuta kuin sähköautoa, kun autonvaihto tulee ajankohtaiseksi.
 
Mitäs lottoatte tämän Hyundain akkujen vaihtoruljanssin tekevän Konien arvolle? Laskeeko se, koska remppa ahistaa vai nostaako jopa, koska "vanhat" autot saavat uuden akun?

 
Mitäs lottoatte tämän Hyundain akkujen vaihtoruljanssin tekevän Konien arvolle? Laskeeko se, koska remppa ahistaa vai nostaako jopa, koska "vanhat" autot saavat uuden akun?

Järjellä : Nostaa tai ainakin pitää arvon paremmin
Tunteella (essobaari ölinä): Ei voi hankkia ei kestä , syttyy tuleen.

Oikeasti tuo on hyvin toimittu ku vaihdetaa ja kannetaan vastuu.
 
Mitäs lottoatte tämän Hyundain akkujen vaihtoruljanssin tekevän Konien arvolle? Laskeeko se, koska remppa ahistaa vai nostaako jopa, koska "vanhat" autot saavat uuden akun?
Mieti asiaa omalla kohdalla kumman autovalmistajan auton haluaisit mieluummin omistaa tai ostaa? Sen joka suoraselkäisesti myöntää ongelman ja vaihtaa/korjaa ongelmallisen osan kokonaan tehtaan piikkiin. Vai sen joka yrittää piilotella mahdollisia ongelmia ja viivytellä korjauskampanjan kanssa mahdollisimman pitkään.

Itse en usko, että tuo vaikuttaa arvoon suuntaan tai toiseen, koska takaisinkutsuja tehdään autoille yhtenään. Paljon haitallisempia tehtaan imagolle on ne ongelmien salailut tai selkeät huijaukset, jotka joskus kuitenkin paljastuvat.
 
Kyllä tuo Ioniq 5 näyttää vaan koko ajan paremmalta ja paremmalta etenkin tuossa alla olevassa videossa eikä missään esittelymateriaalissa. Tuo kasariscifi lookki iskee todella osuvasti tällä kertaa ja saa monet uudetkin sähkärijulkaisut näyttämään jo valmiiksi vanhalta.



Jos Suomessa hintalappu jää alle 60k€ sille täysvarustellulle 45-edition mallille niin täytyy kyllä vakavasti harkita tätä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 936
Viestejä
4 483 465
Jäsenet
74 036
Uusin jäsen
Janezky

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom