Tässä faijan puolesta hieman selvittelen sähköauto asiaa, kun ei tuo internetin käyttö oikein ole vahvinta alaa hänellä.
Onkos tuossa "uudessa" Leafissa joko 40kwh tai 60kwh akulla jotain tiedossa olevaa robleemaa tai jotain muita syitä miksi kannattaisi kääntää katseita johonkin muihin merkkeihin? BMW on turhan pieni ja näkökään ei oikein iske, muut merkin toki myös mahdollisia mutta Leaffi on ainakin valmistettu kohtuu pitkään ja varmaan pahimmat lastentaudit saatu kitkettyä pois. Sen verran jo ikää, että ajon pitäisi olla mahd helppoa ja yksinkertaista kaikki ylimääräinen hilavitkutin on turhuutta
Toyotan hyprideillä ajanu viimeset 12vuotta.
Muutama muu kysymys:
1. Onko täällä kokemuksia miten käy jos noita -20 - 30 kelejä sattuu kohdalle, onko mahdollista ettei koko auto suostu "käynnistymään". Onko latauksen aikana joku akkulämmitys tekniikka noissa vai lataako vaan kylmiä akkuja (jos on niin löytyykö tämä kaikista mallitasoista)?
2. Ajomäärät tulee olemaan keskimäärin 40km luokkaa per päivä, maksimissaan varmaan 100-120km pätkiä. Muutama harvinainen sitten tonne maksimi rangen rajoille ja latausta toisessa päässä. (Motari ajo käytännössä 0%, kaupunki 80%, taajama/maantie 20%)
3. Ylläolevaan liittyen ainoa mahdollisuus kotona on ladata 10A yksivaihe pistorasiasta. Onko kokemuksia miten 10A pistorasia on käytännössä riittänyt arkiajossa latauksen osalta? Auto pystyy toki 95% olemaan ilta 18:00 --> aamu 9:00 tms latauksessa jos tarve. Olihan kaikissa autossa mukana tulevissa latureissa tuo valinta että sai valittua ampeeri määrän mitä ottaa verkosta?
4. Varmaan näissä ihan järkevät lataus automatiikat eli auton voi aina jättää lataukseen pitkäksikin aikaa, kun tulee kotia. Ettei tuota tartte irrottella johdosta jos pitkään seisoo tms?
5. Onkos sähköautoissa edelleen kuukausien ja kuukausien jonot? Yhteen väliin jonot olivat ainakin järjestäen jo yli vuotta.
6. Mitään yksivaihe latausasemia ei varmaan ole tarjolla 10A virralle, eli ainoa mahdollisuus käyttää tuota auton mukana tulevaa erillistä laatikkoa?