• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 16:40 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Kokemuksia omista ja aiemmin ajetuista sähköautoista

- Nypyttävä alusta. Sopivan epätasaisella tiellä pää kolisee niskatyynyyn kuoppien tahdissa. Täten epämukavampi kuin S-line varusteltu Audi (jossa siis madallettu alusta)
- Neliveto ei toimi läheskään niin hyvin kuin Audin jatkuva neliveto. Eteen ei tunnu menevän tarpeeksi tehoa tarpeeksi nopeasti.
Tuo nypytys ilmeisesti johtuu kun on kova alusta ja metallijouset. Siihen päälle vielä epätasainen tie.

Teslahan ei ole nelivetoa nähnytkään. Se on dual motor /all wheel drive mutta ei neliveto. Auto on täysin takaveto kun lähdet ja etupää tulee mukaan jos sitä tarvitaan.

Matka-ajossa sitten auto taisi olla myös takaveto koska takamoottori on energiatehokkaampi vs etu. S ja X ovat taas etuvetoisia matka-ajossa vaikka ovatkin lähdössä takavetoja.
 
Onko joku laskenut paljon tollasen sähköauton arvonalenema on yleensä? Jos ostat nyt jonkun kian tms ja vaihdat sen pois toiseen autoon yli 100tkm ajettuna tai takuu loppuneena? Oliko kokonaiskustannukset kovat, vaikka ajo on halpaa?
 
Tämän hetken markkinoilla ovat pitäneet todella hyvin arvonsa. Hyödytöntä nyt laskea kun poliittinen kenttä muuttuu ja sirupula vaivaa. Mutta ainakin näyttää että pitävät paremmin arvonsa kuin dinot.
 
Tuo nypytys ilmeisesti johtuu kun on kova alusta ja metallijouset. Siihen päälle vielä epätasainen tie.

Teslahan ei ole nelivetoa nähnytkään. Se on dual motor /all wheel drive mutta ei neliveto. Auto on täysin takaveto kun lähdet ja etupää tulee mukaan jos sitä tarvitaan.

Matka-ajossa sitten auto taisi olla myös takaveto koska takamoottori on energiatehokkaampi vs etu. S ja X ovat taas etuvetoisia matka-ajossa vaikka ovatkin lähdössä takavetoja.
Jep, painavahko auto, metallijouset ja muutenkin jämäkäksi suunniteltu alusta niin nypyttäähän se.

Ja olet oikeassa että kyseessä ei ole "aito neliveto". Suomen kielessä ei taida olla termejä joilla erottaa 4WD ja AWD. Talvikeleillä tuo Model 3 kyllä laulattaa etumoottoria välillä ilman sutimistilannettakin, ainakin taajamanopeuksissa. Jotain monipuolista logiikkaa sen ohjauksessa siis on, mutta liikkeellelähdöissä ei tunnu osaavan ottaa tarpeeksi tehokkaasti mukaan. Laulattaa, koska etumoottorin äänen kuulee kevyesti ohjaamoon.
 
Tulipa itsekin sitten välipäivinä ostettua ensimmäiseksi sähköautoksi 2019 vuosimallin Hyundai Ioniq. Tämän mukana tuli ns. matkalaturi sekä type 2 -spiraalikaapeli asiointilataukseen. Harmittavasti tuo type 2 -kaapeli on vain yhteen vaiheeseen 20 A kykenevä ja Ioniq osaisi kuitenkin ottaa vastaan 30 A verran virtaa.

Onko kellään suosituksia hyvästä 30 A kykenevästä yksivaiheisesta type 2 -spiraalikaapelista?

Mitä mieltä olette ylipäätään aiheesta suora vs. spiraalikaapeli? Kumpi on mielestänne parempi?

Itse olen nyt parin viikon käyttökokemusten perusteella tykästynyt tuohon spiraalikaapeliin, kun siinä ei ole isoa kieppiä käsiteltävänä, eikä se varsinkaan nyt märällä kelillä uistentele missään lätäköissä tai loskassa.
 
Viimeksi muokattu:
Mitä mieltä olette ylipäätään aiheesta suora vs. spiraalikaapeli? Kumpi on mielestänne parempi?

Itse olen nyt parin viikon käyttökokemusten perusteella tykästynyt tuohon spiraalikaapeliin, kun siinä ei ole isoa kieppiä käsiteltävänä, eikä se varsinkaan nyt märällä kelillä uistentele missään lätäköissä tai loskassa.
Spiraalikaapeli olis jees. Teslassani tuli mukana 4-5m pitkä 3-vaihe latauskaapeli ja sen kanssa jumppailu on juurikin mainitsemistasi syistä aivan syvältä. Onneksi kotona on laturi kiinteällä johdolla, joten kotilataukset hoituu kätevästi.
 
Spiraali piuha pitää itelle hommata, vaikka harvoin type 2 käytössä niin silti tuo 5 metrin piuha turha kankea.

Kokemuksiin liittyen, nykysen 100D ero ex 85D malliin on parin Oulun keikan jälkeen vaan korostunut.

Rangea riittää talvellakin huomattavasti ex autoa reilummin. Normi talvikelillä pohjoisen (käyn myös lapissa) teitä ajelee lähes 400km ennen kuin laturi kutsuu.

Toki tässä on kapasiteettia jäljellä reipas 96kw + puskuri. Ex autossa oli n.70kw + puskuri.

Oulun reissu eilen lumisateessa pikku pakkasella oli kyllä helppo, ei tarvinnut niin miettiä latailuja edes takas tullessa. (ex autolla etenkin Oulusta Kuusamoon tullessa talvella piti ladata melko täyteen jotta ei kelin muutokset pakottanu himmailee. Nyt toki pudasjärven laturit helpottaa myös pienemmällä akulla matkaavia.
 
Heitetään P:lle (jolloin käsijarru aktivoituu automaattisesti) ja kävellään pois auton luota. Ovet lukkiutuvat automaattisesti kun autosta pääsee muutaman metrin päähän. Sovelluksen pitäisi lisäksi ilmoittaa jos joku ovi jäikin auki, mutten ole kokeillut tätä käytännössä.

Mites siinä tapauksessa että haluaa jättää ovet auki? Esim. kesämökillä ei tule koskaan pidettyä auton ovia lukossa. Tai mitäs jos haluat avata ovet jollekkin toiselle, vaikka lapselle joka menee etukäteen autolle vaikka aamulla? Oletan että kännyappsilla?
 
Mites siinä tapauksessa että haluaa jättää ovet auki? Esim. kesämökillä ei tule koskaan pidettyä auton ovia lukossa. Tai mitäs jos haluat avata ovet jollekkin toiselle, vaikka lapselle joka menee etukäteen autolle vaikka aamulla? Oletan että kännyappsilla?

Kännykällä teen itse tuon, toki siinä joskus kestää kunnes auto herää siihen.
 
Mites siinä tapauksessa että haluaa jättää ovet auki? Esim. kesämökillä ei tule koskaan pidettyä auton ovia lukossa. Tai mitäs jos haluat avata ovet jollekkin toiselle, vaikka lapselle joka menee etukäteen autolle vaikka aamulla? Oletan että kännyappsilla?
Toisaalta eihän niitä ovia "pidetä" lukossa. Jos ne menee kesämökillä automaattisesti lukkoon, niin sittenhän ne ovat vaan ovat lukossa.

Kyllähän nuo ovet lukittuvat joissain autoissa automaattisesti vaan aikaperusteisesti, joka on todella vittumainen ominaisuus jos avain jää auton sisään.
 
Toisaalta eihän niitä ovia "pidetä" lukossa. Jos ne menee kesämökillä automaattisesti lukkoon, niin sittenhän ne ovat vaan ovat lukossa.

Kyllähän nuo ovet lukittuvat joissain autoissa automaattisesti vaan aikaperusteisesti, joka on todella vittumainen ominaisuus jos avain jää auton sisään.

En ihan ymmärrä tuota ensimmäistä riviä, kysymys onkin että miten saa estettyä ettei ne ovet mene lukkoon esim. kesämökillä?

Käsittääkseni kaikista autoista saa valikoista kytkettyä pois tuon aikaperustaisen lukittumisen
 
En ihan ymmärrä tuota ensimmäistä riviä, kysymys onkin että miten saa estettyä ettei ne ovet mene lukkoon esim. kesämökillä?
Siis mitä siitä on haittaa että ovet on lukossa?

Ne auton ovethan on siellä auki lähinnä siksi ettei ole syytä nähdä sitä oven lukitsemisen vaivaa, mutta jos se toimii automaattisesti niin vaivaahan ei ole nähty.

Tosin täyssähköautossa on tietysti sekin puoli, että jos ovia ei lukitse niin auton sammuminen on syytä varmistaa sitten jotenkin muuten. TM:n juuri ilmestyneessä Teslan käyttötestissähän oli jollain koeajajalla jäänyt ovet lukitsematta ja siten auto "käyntiin". Auto oli kuitenkin latauksessa, joten varsinaista vahinkoa ei syntynyt, muuta kuin valtava sähkönkulutus kun auton lämmityslaite oli koko yön pakkasessa päällä. Sähköttömällä kesämökillä tuo voisi olla jo epämiellyttävämpi yllätys kesälläkin jos ilmastointi unohtuu päiväksi tai pariksi päälle.
 
Tosin täyssähköautossa on tietysti sekin puoli, että jos ovia ei lukitse niin auton sammuminen on syytä varmistaa sitten jotenkin muuten. TM:n juuri ilmestyneessä Teslan käyttötestissähän oli jollain koeajajalla jäänyt ovet lukitsematta ja siten auto "käyntiin". Auto oli kuitenkin latauksessa, joten varsinaista vahinkoa ei syntynyt, muuta kuin valtava sähkönkulutus kun auton lämmityslaite oli koko yön pakkasessa päällä. Sähköttömällä kesämökillä tuo voisi olla jo epämiellyttävämpi yllätys kesälläkin jos ilmastointi unohtuu päiväksi tai pariksi päälle.
Jos autossa ei ole kuskia, ei avaimia, ei yhtään matkustajaa sisällä, niin kai se nyt tajuaa jossain vaiheessa sammuttaa itsensä?
 
Mites siinä tapauksessa että haluaa jättää ovet auki? Esim. kesämökillä ei tule koskaan pidettyä auton ovia lukossa. Tai mitäs jos haluat avata ovet jollekkin toiselle, vaikka lapselle joka menee etukäteen autolle vaikka aamulla? Oletan että kännyappsilla?
Muistaakseni Model 3:n asetuksista löytyi kohta mistä tuon automaattilukituksen saa halutessaan pois. Tuohon oli myös mahdollista asettaa, että lukitus jätetään pois ainoastaan kotona (en muista oliko mahdollisuus asettaa lukitus automaattiseseti pois esimerkiksi mökillä, kuitenkaan asettamatta mökkiä kodiksi). Toisaalta kun känny toimii avaimena, niin eipä niitä avaimia erikseen tarvitse hakea sisältä jos äkkiä haluaakin käväistä lukitussa autossa. Kännysovelluksella saa tosiaan avattua ovet vaikka toiselta puolelta maapalloa, joten etukäteisavaus onnistuu helposti.

Tosin täyssähköautossa on tietysti sekin puoli, että jos ovia ei lukitse niin auton sammuminen on syytä varmistaa sitten jotenkin muuten. TM:n juuri ilmestyneessä Teslan käyttötestissähän oli jollain koeajajalla jäänyt ovet lukitsematta ja siten auto "käyntiin". Auto oli kuitenkin latauksessa, joten varsinaista vahinkoa ei syntynyt, muuta kuin valtava sähkönkulutus kun auton lämmityslaite oli koko yön pakkasessa päällä. Sähköttömällä kesämökillä tuo voisi olla jo epämiellyttävämpi yllätys kesälläkin jos ilmastointi unohtuu päiväksi tai pariksi päälle.
Tarkalleen ottaen TM:ssä luki, että "keskinäytön puhdistuksen jälkeen näyttö alkoi sekoilla ja vilkkua. Ongelma syntyi, koska näyttöä ei laitettu puhdistustilaan. Vikaa ei saatu heti korjattua, vaan auto laitettiin lataukseen olettaen, että näyttö kyllä sammuu. Eipä sammunut. Aamulla ihmetystä herätti latausenergian hurja määrä, 77,64 kWh, joka loppupäässä oli kulunut auton lämmitykseen. Kun tapahtumat selvisivät, näytön boottaaminen ohjauspyörän kahdesta rullasta opetettiin kaikille käyttäjille".
 
Siis mitä siitä on haittaa että ovet on lukossa?

Ne auton ovethan on siellä auki lähinnä siksi ettei ole syytä nähdä sitä oven lukitsemisen vaivaa, mutta jos se toimii automaattisesti niin vaivaahan ei ole nähty.

Mitä ihmettä nyt taas? Jos minä haluan että autossa on ovet auki kesämökillä niin että sieltä voi kuka tahansa tarvittaessa hakea vaikka tavaroita takakontista niin miksi alat selittämään jostain lukitsemisen tarpeesta?

Vai onko tämä nyt taas jotain sellaista että jos Teslalla asiat on näin niin se on Se Ainoa Oikea Tapa ja vika on käyttäjässä jos ei kelpaa?
 
Tarkalleen ottaen TM:ssä luki, että "keskinäytön puhdistuksen jälkeen näyttö alkoi sekoilla ja vilkkua. Ongelma syntyi, koska näyttöä ei laitettu puhdistustilaan. Vikaa ei saatu heti korjattua, vaan auto laitettiin lataukseen olettaen, että näyttö kyllä sammuu. Eipä sammunut. Aamulla ihmetystä herätti latausenergian hurja määrä, 77,64 kWh, joka loppupäässä oli kulunut auton lämmitykseen. Kun tapahtumat selvisivät, näytön boottaaminen ohjauspyörän kahdesta rullasta opetettiin kaikille käyttäjille".

Okei, en nyt tietenkään ole tuota artikkelia ulkoa opetellut, jäi vaan mieleen että autoon jäi lämmitys päälle, ja jotenkin oletin että se olisi vaan unohtunut jotenkin "käyntiin".

Mitä ihmettä nyt taas? Jos minä haluan että autossa on ovet auki kesämökillä niin että sieltä voi kuka tahansa tarvittaessa hakea vaikka tavaroita takakontista niin miksi alat selittämään jostain lukitsemisen tarpeesta?

Vai onko tämä nyt taas jotain sellaista että jos Teslalla asiat on näin niin se on Se Ainoa Oikea Tapa ja vika on käyttäjässä jos ei kelpaa?

No saahan ne ovat jäämään näköjään auki Teslassakin, koitin nyt vaan selvittää ettei se ovien automaattinen lukittuminen yleisesti ottaen ole mikään erityinen ongelma.

Ei se että Teslan jokaista ominaisuutta ei vihaa sielunsa palolla tee ihmisestä tesla fanboita.
 
Mitä ihmettä nyt taas? Jos minä haluan että autossa on ovet auki kesämökillä niin että sieltä voi kuka tahansa tarvittaessa hakea vaikka tavaroita takakontista niin miksi alat selittämään jostain lukitsemisen tarpeesta?
Vai onko tämä nyt taas jotain sellaista että jos Teslalla asiat on näin niin se on Se Ainoa Oikea Tapa ja vika on käyttäjässä jos ei kelpaa?

Kyllä ne saa jäämään auki, jos haluaa. Vaikka sitten käyttämällä avainkorttia avaamiseen, jolloin kännykän automaattinen sulkeminen ei tapahdu. Harvemmalla varmaan ikinä ollut tarvetta tuollaiseen, itse en muista edellistenkään autojen kanssa jättäneeni lukitsematta ovia.
 
No saahan ne ovat jäämään näköjään auki Teslassakin, koitin nyt vaan selvittää ettei se ovien automaattinen lukittuminen yleisesti ottaen ole mikään erityinen ongelma.

Ei se että Teslan jokaista ominaisuutta ei vihaa sielunsa palolla tee ihmisestä tesla fanboita.

No mutta kun tuossa oli suht selkeä käyttö-skenaario josta kysyin niin ihmettelen tarvetta alkaa kertomaan ettei tarvetta ole.

Kyllä ne saa jäämään auki, jos haluaa. Vaikka sitten käyttämällä avainkorttia avaamiseen, jolloin kännykän automaattinen sulkeminen ei tapahdu. Harvemmalla varmaan ikinä ollut tarvetta tuollaiseen, itse en muista edellistenkään autojen kanssa jättäneeni lukitsematta ovia.

No en tiedä muista mutta itsellä lähtökohtaisesti kesämökillä kun autossa voi ravata hakemassa/viemässä tavaraa lapset, sukulaiset yms. niin en koskaan laita ovia lukkoon, ei vaan jaksa availla lukituksia kun varsinaista tarvetta lukitsemiseen ei siellä ole. Kaupungissa tietysti aina lukossa.
 
En suosittele. Latauspönttö nappaa helposti väärän tägin ja sitten maksat roaming-hinnaston mukaisesti.
Luulisi että saman tagin saisi rekisteröityä kaikkiin verkostoihin, mutta ilmeisesti näinkään yksinkertainen asia ei vaan onnistu. Virran tagit tulivat ja koitin rekisteröidä sen Fortumin Charge & Driveen (ainoa minulla olevista appeista joka antaa edes rekisteröidä tagin numerolla) mutta eihän se tosiaan sille kelvannut.

Ehkä mä sit vaan käytän tagia Virran asemilla ja muut voi hoitaa appien kautta. Ei kiinnostaa mitään tagiarmeijaa alkaa keräämään.
 
3000km nyt 100D S:sän ratissa takana:

- Rangea riittää, 400km menee maantieajoa normi talvikelissä -15 , rajoitusten mukaan ajellessa. Meidän perheen käyttöön enempi ku tarpeeksi.

-Ajetaan paljon Kuusamosta päiväreissuja Ouluun, Rovaniemelle, Kemijärvelle > nämä menee nyt paljo lyhemmällä latailulla. Lataus viel nopeampi niin mikäs tässä matkatessa.

- Pelaa hienosti pakkasella, ratin ja pissapoikien ja tuulilasin alareuna lämmitys on mukavat, satoi alijäätynyttä vettä niin ei silti mene pyyhkijät ”tukkoon”

-Tosi hiljainen auto, laatuvaikutelma muutenkin parempi ku 85D:ssä.

-Loistava ajaa maantiellä, menee ku patjanpäällä istuis.

Auto ollu vajaan kuukauden. Kilsoja kertynee ekaan vuoteen taas 50-60 tuhatta, ni katsotaan mitä tuo tullessaan.
 
3000km nyt 100D S:sän ratissa takana:

- Rangea riittää, 400km menee maantieajoa normi talvikelissä -15 , rajoitusten mukaan ajellessa. Meidän perheen käyttöön enempi ku tarpeeksi.

-Ajetaan paljon Kuusamosta päiväreissuja Ouluun, Rovaniemelle, Kemijärvelle > nämä menee nyt paljo lyhemmällä latailulla. Lataus viel nopeampi niin mikäs tässä matkatessa.

- Pelaa hienosti pakkasella, ratin ja pissapoikien ja tuulilasin alareuna lämmitys on mukavat, satoi alijäätynyttä vettä niin ei silti mene pyyhkijät ”tukkoon”

-Tosi hiljainen auto, laatuvaikutelma muutenkin parempi ku 85D:ssä.

-Loistava ajaa maantiellä, menee ku patjanpäällä istuis.

Auto ollu vajaan kuukauden. Kilsoja kertynee ekaan vuoteen taas 50-60 tuhatta, ni katsotaan mitä tuo tullessaan.
Mites meni tuon pakkasjakson kanssa kulutuksen ja rangen osalta?
 
Mites meni tuon pakkasjakson kanssa kulutuksen ja rangen osalta?

Lämpimällä autolla reisuun -> 350+ km menee matkaa helposti kovemmillakin pakkasilla. Autohan tuli meille Joulun välipäivinä. -25 on ollut kylmin ny mitä ollut.

Ex auton kulutus oli -28 kelissä lämpimänä noin 250wh/km eli 25kw per 100km , tuolla matikalla tää menis samalla kulutuksella noin 380km , netto kapa akussa on 96kw nyt 120 tuhannen kilsan kohdalla.
Muuttujia on miljuuna ja täällä ei ole motaria, paljon 80 pätkiä ja jonku verra 100 pätkää. Ajan rajoitusten mukaan, eli vakkarissa 100 alueella 103km/h kun mittari virhe on tässä tuo 3km/h

Tarkempaa seurantaa ei ole tän kans viel tullu tehtyä kun range riittää vihdoin ilman et sitä edes tarvii ajatella.
 
Lämpimällä autolla reisuun -> 350+ km menee matkaa helposti kovemmillakin pakkasilla. Autohan tuli meille Joulun välipäivinä. -25 on ollut kylmin ny mitä ollut.

Ex auton kulutus oli -28 kelissä lämpimänä noin 250wh/km eli 25kw per 100km , tuolla matikalla tää menis samalla kulutuksella noin 380km , netto kapa akussa on 96kw nyt 120 tuhannen kilsan kohdalla.
Muuttujia on miljuuna ja täällä ei ole motaria, paljon 80 pätkiä ja jonku verra 100 pätkää. Ajan rajoitusten mukaan, eli vakkarissa 100 alueella 103km/h kun mittari virhe on tässä tuo 3km/h

Tarkempaa seurantaa ei ole tän kans viel tullu tehtyä kun range riittää vihdoin ilman et sitä edes tarvii ajatella.
Lämmin auto = lämpimästä tallista vai esilämmitetty jne.?
 
Onko sillä sitten suurtakin eroa onko auto esilämmitetty pistokkeesta saatavalla sähköllä vai tallissa?
 
Kyllä nyt pöpperökeleillä tulee taas väistämättä mieleen, että se neliveto olisi kuitenkin kiva. Alla on e-Niro ja kaikin puolin olen tyytyväinen autoon muuten, mutta ärsyttäähän se pieneen ylämäkeen lähteä liikennevaloista ja ihmetellä, että liikutaanko vaiko eikö. Vähän vaan hirvittäisi vaihtaa jo valmiiksi budjetin ylärajan ylittänyt auto uuteen, vielä kalliimpaan. Ja mikä se olisi?

EV6 luonnollisesti olisi se ykkösvaihtoehto, mutta miksei ID.4 tai skodan vastaava. On vaan ongelmana se, että jos haluan kaikki varusteet, mtiä nykyisessä, niin nelivedon kera se tulee melkoisen kalliiksi. Ja kulutuskin tulisi melkoisella varmuudella nousemaan.

Neliveto ja koukku toisivat kuitenkin sen viimeisen silauksen, eikä sen jälkeen oikein osaisi enää kaivata mitään. Kumpikin on sellainen hienostelujuttu, mitä ei tarvitse kuin erittäin harvoin. Mutta silloin kun tarvii, niin silloin tarvii. Ja nykyisen kanssa ärsyttää.
 
Kyllä nyt pöpperökeleillä tulee taas väistämättä mieleen, että se neliveto olisi kuitenkin kiva. Alla on e-Niro ja kaikin puolin olen tyytyväinen autoon muuten, mutta ärsyttäähän se pieneen ylämäkeen lähteä liikennevaloista ja ihmetellä, että liikutaanko vaiko eikö. Vähän vaan hirvittäisi vaihtaa jo valmiiksi budjetin ylärajan ylittänyt auto uuteen, vielä kalliimpaan. Ja mikä se olisi?

EV6 luonnollisesti olisi se ykkösvaihtoehto, mutta miksei ID.4 tai skodan vastaava. On vaan ongelmana se, että jos haluan kaikki varusteet, mtiä nykyisessä, niin nelivedon kera se tulee melkoisen kalliiksi. Ja kulutuskin tulisi melkoisella varmuudella nousemaan.

Neliveto ja koukku toisivat kuitenkin sen viimeisen silauksen, eikä sen jälkeen oikein osaisi enää kaivata mitään. Kumpikin on sellainen hienostelujuttu, mitä ei tarvitse kuin erittäin harvoin. Mutta silloin kun tarvii, niin silloin tarvii. Ja nykyisen kanssa ärsyttää.
Jos nelivedon hinta hirvittää, niin oletko harkinnut/kokeillut takatuuppareita vastaavilla keleillä? Itse ainakin olen ollut tyytyväinen takavetoiseen ID4:ään, ei ole missään talvikelitilanteissa käynyt suorastaan ärsyttämään, ja sanon tämän nelivedosta tuohon vaihtaneena. Sutiihan se vajaavetoinen aina, mutta ihan fysiikan laeista johtuen takaveto on ratkaisevan verran etuvetoa parempi huonolla alustalla.

Olen harmitellut että aasialaiset valmistajat ovat pysyneet etuvedossa myös sähköautoissaan. Mallit muuten olisivat itseä kiinnostavia, mutta juuri tuo etuvetoisuus on sitten lopulta se deal breaker. Ymmärrän toki bisneksen raa'at lait siinä takana miksi on vaikea vaihtaa etuvedosta takavetoon, kun on vuosikymmenien tuotantohistoria takana.
 
Toisaalta takavedolla jää helpommin kiinni talvella kun vetäviä pyöriä ei pääse kääntelemään.
Joo, puhuin säännöstä, en poikkeuksista sääntöön. Onhan sitä erilaisia argumentteja löydettävissä, myös esim. ylämäkeen peruuttaminen. Mutta tosiaan ajattelin sitä normaalia ajamista josta 99,9 % ajasta koostuu. Kyllä takaveto siinä on parempi.
 
Joo, puhuin säännöstä, en poikkeuksista sääntöön. Onhan sitä erilaisia argumentteja löydettävissä, myös esim. ylämäkeen peruuttaminen. Mutta tosiaan ajattelin sitä normaalia ajamista josta 99,9 % ajasta koostuu. Kyllä takaveto siinä on parempi.

Nojoo mutta 99,9% ajasta sillä etuvedolla pärjää ihan hyvin, sitten kun tulee vähän pahempi paikka niin etuveto on parempi.

Ja jäin miettimään tuota väitettäsi siitä että takaveto lähtee paremmin liikkeelle, sähköautoista en sano mitään mutta normaalisti polttikset ainakin lähtevät paremmin liikkeelle etuvetona kiitos painajakauman, sähkäreissä voi tosiaan olla eri tilanne.
 
Nojoo mutta 99,9% ajasta sillä etuvedolla pärjää ihan hyvin, sitten kun tulee vähän pahempi paikka niin etuveto on parempi.

Ja jäin miettimään tuota väitettäsi siitä että takaveto lähtee paremmin liikkeelle, sähköautoista en sano mitään mutta normaalisti polttikset ainakin lähtevät paremmin liikkeelle etuvetona kiitos painajakauman, sähkäreissä voi tosiaan olla eri tilanne.

Oma perstuntuma on kyl et etuveto lähtee talvikeleillä paremmin kui takatuuppari. Enkä ole huomannut eroa et lähteekö plugarin sähköllä vs polttisautolla. Ehketi ilmiön taustalla on se et vetäviä pyöriä ohjaamalla voit hakea sitä pitoa tms.

Nykyautoissahan on kyl painojakauma aika tasan?
 
Nykyautoissahan on kyl painojakauma aika tasan?
Sähköautossa varmaan onkin, mutta kyllähän etumoottorinen polttis on luonnostaan etupainoinen, ja tarvitaan huolellista suunnittelua että painojakauma saadaan tasan 50/50, johon ei varsinaisesti ole tavallisesti mitään erityistä tarvetta.
 
Jos kyse on täyssähköautoihin keskittyvästä ketjusta, niin onko noissa plugarien ja polttiksien etenemiskykyyn liittyvissä kommenteissa pointtia?

Ketjun aiheen mukaiset kommentit "omista ja aiemmin ajetuista sähköautoista" kyllä kiinnostaisivat juurikin tämän etenemiskyvyn osalta. Jos jäiseen ylämäkeen pysäytetään vierekkäin jokin etuvetoinen sähkäri kuten e-Niro tai karvalakki-Polestar ja vieressä on esim. takatuuppari-Ioniq 5, niin kumpi lähtee liikkeelle paremmin?

Tuollainen ylämäkilähtö on omissa ajoissani aika yleinen skenaario. Joskus vieläpä niin, että auton oikea puoli on lumihangessa, ja vasen jäisessä urassa (vastaantuleva liikenne pakottaa hidastamaan/pysähtymään ihan tien reunaan).
 
Kyllä itse sanoisin että tuo sähkisten takavetoisuus johtuu hyvin pitkälti siitä, että takavetoinen on vaan halvempi valmistaa.
Kustannustekniset seikat ovat varmasti yksi vaikuttava tekijä, mutta koska painavin yksittäinen elementti eli akku on sähköautoissa yleensä keskellä autoa, niin näkisin että takavetoisella pääsee helpommin talviliukkailla paikaltaan lähdettäessä ylämäen ylös kuin etuvetoisella.

Vastaavasti jos ajetaan lumituiskussa ja auto meinaa jäädä kinokseen jumiin ihan suoralla ja tasaisella tiellä, niin etuvetoisella pääsee helpommin pois peruuttamalla kuin takavetoisella.
 
Ihan jatkokommenttina, että tuo e-Niro ei mielestäni ole mitenkään erityisen huono etenemään etuvetoiseksi. Melkein päinvastoin. Toki nyt on kitkat verrattuna aiemman auton nastoihin, mutta silti tuntuu, että lumisohjossa tuo menee jopa paremmin kuin vanha.

Testeistä on myös saanut lukea negatiivista kommenttia takavetoisten sähköautojen ongelmista moottorijarrutuksen kanssa. Että perä meinaa lähteä alta, jos regeniä on enemmän. Tiedä sitten, onko tässä perää, mutta mm. TM kirjoitti taannoisessa Tesla Model 3 -testissään aiheesta ja muistelen jonkun Id.3 -kuskin kertoneen samanlaisia kokemuksia jossain foorumilla. En siis itse ole moista kokeillut, joten mitään omakohtaista kokemusasiantuntijuutta ei aiheesta ole.
 
Kyllähän se melkein väkisinkin on tilanne, että liukkaalla olisi syytä jarrutella etupyörillä. Ja jos taas regeni on vain takana, niin akun lataamisen kannalta olisi paras jarruttaa 100%:sesti takapyörillä -> onhan siinä ristiriita.
 
Kyllä itse sanoisin että tuo sähkisten takavetoisuus johtuu hyvin pitkälti siitä, että takavetoinen on vaan halvempi valmistaa.
Voisi ehkä olla jos riittäisi että sinne moottorille vedetään vain sähköt. Tästä syystä Renault-Nissanin uudessa EV-rakenteessa on etuveto. Myös VW:n ID.2 tulee etuvedolla. Miksi tekisivät sen kalliimmalla rakenteella kuin ID.3:n?
 
Voisi ehkä olla jos riittäisi että sinne moottorille vedetään vain sähköt. Tästä syystä Renault-Nissanin uudessa EV-rakenteessa on etuveto. Myös VW:n ID.2 tulee etuvedolla. Miksi tekisivät sen kalliimmalla rakenteella kuin ID.3:n?

Koska takaveto syö myös tavaratilaa ja pienessä autossa sitä ei ole liiaksi. Etuosa taas on suunnilleen saman kokoinen johtuen törmäysturvallisuuden vaatimuksista.
 
  • Tykkää
Reactions: P.T
Etuveto on jo todettu polttisaikakaudella parhaaksi jo 40-50 vuotta sitten ajo-ominaisuuksien suhteen. Miten se muuttuisi sähkön suhteen, paitsi 4-vedon suhteen. Tietysti on niitä, jotka tykkäävät ajaa kylki edellä. Tavallisille ja tavanomaisille keleille on etuveto paras ratkaisu
 
Etuveto on jo todettu polttisaikakaudella parhaaksi jo 40-50 vuotta sitten ajo-ominaisuuksien suhteen. Miten se muuttuisi sähkön suhteen, paitsi 4-vedon suhteen. Tietysti on niitä, jotka tykkäävät ajaa kylki edellä. Tavallisille ja tavanomaisille keleille on etuveto paras ratkaisu
Muuttuu sikäli että sähköautoilla painojakauma on yleensä aika tasan 50-50 kun taas etuvetoisilla polttiksilla 60-40. Näkyy käytännössä siten että sutii kuivallakin asfaltilla ja etenemiskyky talvella voi olla huonompi kuin polttiksilla.
 
Muuttuu sikäli että sähköautoilla painojakauma on yleensä aika tasan 50-50 kun taas etuvetoisilla polttiksilla 60-40. Näkyy käytännössä siten että sutii kuivallakin asfaltilla ja etenemiskyky talvella voi olla huonompi kuin polttiksilla.

Teoriassa näin, kyllä. Käytännössä esim. Model 3:ssa on erinomainen vetopito takavetoiseksi jos vertaan omistamiini Audeihin (ainoat etuvedot joita olen omistanut). En varsinaisesti ole edes kaivannut nelivetoa, nastarenkaita kyllä sitäkin enemmän tänä talvena (on se vaan tyhmän tuntuista katsoa kun auto valuu oman pihan ohi jos ei saa kanttarista vähän lisätukea).
 
Etuveto on jo todettu polttisaikakaudella parhaaksi jo 40-50 vuotta sitten ajo-ominaisuuksien suhteen. Miten se muuttuisi sähkön suhteen, paitsi 4-vedon suhteen. Tietysti on niitä, jotka tykkäävät ajaa kylki edellä. Tavallisille ja tavanomaisille keleille on etuveto paras ratkaisu
Nykyään etuvedot ovat parantuneet, mutta pitkään siinä kesti. Takaveto on aina tuntunut omaan käteen paljon loogisemmalta, ja se vaan korostuu talvella.
 
Kyllä nyt pöpperökeleillä tulee taas väistämättä mieleen, että se neliveto olisi kuitenkin kiva. Alla on e-Niro ja kaikin puolin olen tyytyväinen autoon muuten, mutta ärsyttäähän se pieneen ylämäkeen lähteä liikennevaloista ja ihmetellä, että liikutaanko vaiko eikö. Vähän vaan hirvittäisi vaihtaa jo valmiiksi budjetin ylärajan ylittänyt auto uuteen, vielä kalliimpaan. Ja mikä se olisi?
Sama auto ajossa ja samat mietteet. Joku nelikko pitäisi keksiä tilalle, mutta ei tahdo löytyä sopivaa. Jos olisi tilillä pitoa rajattomasti, niin olisihan noita, mutta kun ei.

Kia/Hyundai ei kiitos enää, liikaa pikku ärsytyksiä näissä.
 
Kyllä nyt pöpperökeleillä tulee taas väistämättä mieleen, että se neliveto olisi kuitenkin kiva. Alla on e-Niro ja kaikin puolin olen tyytyväinen autoon muuten, mutta ärsyttäähän se pieneen ylämäkeen lähteä liikennevaloista ja ihmetellä, että liikutaanko vaiko eikö.

En ole konalla ajellessa huomannut mitään ongelmaa (nastarenkailla) pidon suhteen. Meillä pihaan ajossa melkoisen jyrkkä kaartuva ylämäki ja se tuppaa jäätymään. Komeesti menee mäen ylös, vaikka joutuisi pysähtymäänkin. :cool: Kesällä oli vakiorenkailla kylläkin pito-ongelmia, kunnes vaihdoin isompaa ja leveämpää alle. ;)
 
ID4 GTX:än koeajaneena ja nykyisin 4motion golffilla ajelevana olen melko varma, että ekaan sähkikseen tulee myös valittua vetoa molempiin päihin.

Ainoa asia mikä voisi vaikuttaa toiseen suuntaan on se, että tarjolle tulisi niin ohittamattomia tarjouksia etu- tai takavetoisesta sähkiksestä, että nelikkoa ei voisi mitenkään perustella.

Toivon hartaasti, että joku osaa laittaa toiselle akselille induktiokoneen, jolloin nelikko ei edes heikennä hyötysuhdetta matka-ajossa.
 
Eikös id4 gtx:ssä ole juurikin tuo induktiokone edessä?

"The secret to a similar range and efficiency (both cars are equipped with the same battery) probably lies in the dual-motor all-wheel-drive system that uses a permanently excited synchronous machine in the rear and an asynchronous (induction) electric motor in the front."
 
Eikös id4 gtx:ssä ole juurikin tuo induktiokone edessä?

"The secret to a similar range and efficiency (both cars are equipped with the same battery) probably lies in the dual-motor all-wheel-drive system that uses a permanently excited synchronous machine in the rear and an asynchronous (induction) electric motor in the front."

Q4 nelikoissa ainakin on joten aika varmasti on myös muissa MEB vehkeissä
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
257 863
Viestejä
4 480 426
Jäsenet
74 021
Uusin jäsen
Lumikki

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom