Tervehdys uudelta jäseneltä näin alkuun!
Käyttökokemusta Ioniq 5:sta reilun viikon ajalta ja reilun tuhannen km verran nyt alla, joten muutama huomio. Erinomaisen mainio matka-auto kyseessä, kajuutta on hyvin hiljainen vielä yli satasenkin vauhdissa. Sisätilat ovat kooltaan suorastaan limusiini/ministeritasoa! Autossa on paljon fiksuja ratkaisuja, jotka itseä miellyttävät: esim. sähkön ulosottomahdollisuus, liukuva keskikonsoli, takapenkkien siirtomahdollisuudet ja etupenkkien laajat säädöt vaakanukkumismahdollisuuksineen. Kulutus sekalaisessa ajossa, jossa kuitenkin selvä maantieajopainotus, on pyörinyt 16,5-17,5 kWh raameissa. Bluelink on mainio ja monipuolinen etähallintakampe, me likes. Kulutus vaikuttaa sellaiselta kuin pitikin, joten aivan kovimpia pakkasia lukuun ottamatta tulen luultavasti pääsemään talvellakin ilman välilatausta välin Oulu - pohjoinen Kuusamo, mikä on se tärkein matkaväli itselle. Ja toisaalta auton latausnopeus on erittäin hyvä ja Kuusamossakin on nykyään parikin pikalaturia (jopa 200kW), joten pakkasillakaan ei ongelmaa. Häthätää ehtii taukokahvin juoda kun on jo hulppea määrä lisäkilometrejä auton massussa. Kaupalliset lataukset tulee kyllä muuten minimoitua, sillä kaikissa itselleni usein toistuvissa matkaväleissä on (hidas) kotilatausmahdollisuus: Oulu, Kuusamo, Sjoen seutu. Näin on tullut toimittua jo edellisen auton (Ioniq Plug-In) kanssa n. 4,5 vuotta ilman ongelmia.
Huonoja puolia:
-oli kyllä tiedossa jo ennen hankintaa, mutta kokemus vahvistaa: kankea parkkeerattava, joten ei hyvä auto pelkkään kaupunkikäyttöön
-takalasin pyyhin puuttuu, mikä ei kyllä toisaalta ainakaan vielä ole ärsyttänyt vaikka sateessakin on tullut ajettua
-kaista-avustin menee päälle joka käynnistyksen yhteydessä ja se pitää räplätä pois: ärsyttävä ominaisuus
-ärsyttävän kalliit renkaat ja vanteet, koska 19" (tosin talvikiekkojen osalta säästin huomattavasti ottamalla ne muualta)
Kyseessä siis takavetoinen ja isompiakkuinen malli, Premium-varustelutasolla, ilman koukkua tai sähköisesti ulostulevia ovankahvoja. Auto ei ole vuoden 2022 facelift-malli, vaan loppuvuoden 2021 spekseillä. Vielä en ole päättänyt otanko tähän mitään huolto- tai huolenpitosopparia.