Kokemuksia omista ja aiemmin ajetuista sähköautoista

Tässäpä Corsa-e:n kulutuksia eri nopeuksilla kesän ajalta. Keräsin datan OBD-lukijalla, ja analyysissäni suodatin pois pisteitä, joissa nopeus muuttuu huomattavasti. Tuolla regressiolla saakin sitten kivasti esiin keskimääräisen kulutuksen eri nopeuksilla, eli aika lailla tasamaan ajoa vastaavan kulutuksen.

1659091015767.png

Mielenkiintoista, onko nuo todellisia nopeuksia vai mittarin ilmoittamia?
 
Hieno analyysi. Mitä tuo SEC tarkoittaa? Olettaisin, että mukana on myös liikuttamiseen liittymätön kulutus (kun pienillä nopeuksilla tolleen raketoi) eli esim. sisätilojen lämmitys ja jäähdytys.
 
Hieno analyysi. Mitä tuo SEC tarkoittaa? Olettaisin, että mukana on myös liikuttamiseen liittymätön kulutus (kun pienillä nopeuksilla tolleen raketoi) eli esim. sisätilojen lämmitys ja jäähdytys.
Joo, siellä on sen verran pohjalla kuormaa ilmastoinnista ja muusta automatiikasta, että aivan pienillä nopeuksilla ei päästäkään enää energiayksikköä kohti yhtä pitkälle. SEC on tässä "Specific Energy Consumption". Ammattisanastoa, joka jäänyt mulla vaan kummittelemaan tuohon. Yksikön sentään tajusin laittaa! :D
 
Tässäpä Corsa-e:n kulutuksia eri nopeuksilla kesän ajalta. Keräsin datan OBD-lukijalla, ja analyysissäni suodatin pois pisteitä, joissa nopeus muuttuu huomattavasti. Tuolla regressiolla saakin sitten kivasti esiin keskimääräisen kulutuksen eri nopeuksilla, eli aika lailla tasamaan ajoa vastaavan kulutuksen.

1659091015767.png
Hieno kuvaaja. Kuinka pitkää aikaa tai matkaa yksi piste vastaa?
 
pikaraportti kesälomamatkasta sähköautolla saksaan ja takaisin. "Tarvittava" sovelluskirjo latauksien maksamiseksi on kyllä jo täysin naurettavaa siinä vaiheessa kun liikkuu kolmen eri valtion alueella. Onneksi Saksassa ja Tanskassa moni laturi toimi suoraan luottokortinlukijalla (halleluuja!). Yön yli lataus hotelleissa / airbnb:ssä tarkoitti että useimmiten ei tarvinnut ladata päivän aikana olleenkaan.

Etukäteen suunnitellut lataustauko-paikat jäivät pääsääntöisesti käyttämättä, sillä aina jollekkin kyydissä tuli pissahätä/nälkä/kahvintarve ennenkuin oltiin päästy suunnitellulle latauspaikalle. Sitten suunnitelmaa muutettiin lennosta, ja nuotinlukijan vuorossa oleva tarkisti sitten chargermap-sovelluksesta onko seuraavassa pysähdyspaikassa latureita. Yleensä oli - jokaisella moottorien risteyksellä oli yleensä useiden operaattorien latauskeskittymiä ravintoloiden ja huolto-asemien pihoissa.

Vain kerran jouduttiin jonottamaan, kohteessa jossa Cleverillä oli peräti 16 suurteholaturia, ja silti saapuessamme siellä kolmen auton jono! Emme jääneet jonottamaan, vaan ajoimme viereiselle hitaammalle 50kW laturille (koska loma ei niin kiire), ja kahville kävellessämme Suurteholaturin jono oli tyhjentynyt. Paluumatkalla huomasimme puolestamme että paikalla oli yhde 20:n stallin supercharger, jossa oli paljon vapaita paikkoja. Teslassa on edellen puolensa.

Todelliseksi kansanhuviksi sähköautoilu kyllä muuttuu vasta sitten kun appipelleilystä päästään eroon, ja auton navigaattori osaa automaattisesti navigoida latauspisteiden kautta (huomioden myös laturien varausasteen yms).
 
  • Tykkää
Reactions: dmn
Joo ihan niin montaa appia ei tarkalleen ottaen tarvitsisi, mutta kuka haluaa maksaa roaming-sähköstä 3-10 -kertaista hintaa?
 
Joo ihan niin montaa appia ei tarkalleen ottaen tarvitsisi, mutta kuka haluaa maksaa roaming-sähköstä 3-10 -kertaista hintaa?

Emmä kanssa tajua miksi roamingin pitää olla niin kallista. Tässä malli-esimerkkki Saksasta. Kuitenkin tällä latausaitteessa oli kortinlukija, jolla lataus onnistui kohtuullisella 69c/kWh hinnalla. Kotimaisten lataustarjoajien mielestä kortinlukijat on liian kalliita, mutta kummasti niillä lataaminen on kuitenkin halvempaa kuin samojen operaattorien roaming-palveluilla....

_20220812_075034.JPG
 
Toinen mikä ärsyttää suomessa on nää minuuttimaksulla menevät pikalaturit. No varmaan jollekin 200kW nopeudella lataavan auton omistajalle ne voi olla ihan hyviäkin diilejä kunhan vaan akku on riittävän tyhjä ja latausasema pystyy oikeesti sen 200kW syöttämään.

Miksei mansikanmyyjät torilla oo keksinyt tätä että veloitetaan siitä ajasta mikä jauhetaan paskaa sen myyjän kanssa eikä niistä mansikoista.

(Olis varmaan pitänyt laittaa eri ketjuun tää avautuminen mutta ei tätä taida saada poistettuakaan)
 
Toinen mikä ärsyttää suomessa on nää minuuttimaksulla menevät pikalaturit. No varmaan jollekin 200kW nopeudella lataavan auton omistajalle ne voi olla ihan hyviäkin diilejä kunhan vaan akku on riittävän tyhjä ja latausasema pystyy oikeesti sen 200kW syöttämään.

Miksei mansikanmyyjät torilla oo keksinyt tätä että veloitetaan siitä ajasta mikä jauhetaan paskaa sen myyjän kanssa eikä niistä mansikoista.

(Olis varmaan pitänyt laittaa eri ketjuun tää avautuminen mutta ei tätä taida saada poistettuakaan)
Tökkäsin Model 3:n kiinni suoraan ajosta 300kW minuuttimaksulliseen pömpeliin. Ensimmäset 5 minuuttia tuli 24kW ja seuraavat 5 minuuttia 44kW teholla. Sen jälkeen lopetin touhun. Ensimmäinen ja viimeinen kerta kun tuollaiseen pelleilyyn lähden. Taisi tulla hinnaksi vähän yli euron per kWh.
 
Toinen mikä ärsyttää suomessa on nää minuuttimaksulla menevät pikalaturit. No varmaan jollekin 200kW nopeudella lataavan auton omistajalle ne voi olla ihan hyviäkin diilejä kunhan vaan akku on riittävän tyhjä ja latausasema pystyy oikeesti sen 200kW syöttämään.

Miksei mansikanmyyjät torilla oo keksinyt tätä että veloitetaan siitä ajasta mikä jauhetaan paskaa sen myyjän kanssa eikä niistä mansikoista.

(Olis varmaan pitänyt laittaa eri ketjuun tää avautuminen mutta ei tätä taida saada poistettuakaan)
Samaa mieltä, lähtökohtaisesti nämä ovat todella ärsyttävä hinnoittelumalli.
Mutta, itse ajan Model 3 LR, joka pystyy ottamaan optimiolosuhteissa näistä minuuttitaksalatureista >180 kW ja hyvin pitkään yli 100 kW. Sen ansiosta muutama viimeisin Rechargen latauskerta on mennyt seuraavasti:
  • 47 kWh, 12,42 €. Hinta per kWh: 26 snt
  • 39 kWh, 11,88 €. Hinta per kWh: 30 snt
  • 20 kWh, 7,50 €. Hinta per kWh: 38 snt
  • 19 kWh, 4,32 €. Hinta per kWh: 23 snt
En silti erityisemmin nauti siitä, että pitää hyvin tarkkaan harkita milloin minuuttitaksaisella lataa ettei tule törkyhintainen lataussessio.
 
Toinen mikä ärsyttää suomessa on nää minuuttimaksulla menevät pikalaturit. No varmaan jollekin 200kW nopeudella lataavan auton omistajalle ne voi olla ihan hyviäkin diilejä kunhan vaan akku on riittävän tyhjä ja latausasema pystyy oikeesti sen 200kW syöttämään.

Miksei mansikanmyyjät torilla oo keksinyt tätä että veloitetaan siitä ajasta mikä jauhetaan paskaa sen myyjän kanssa eikä niistä mansikoista.

(Olis varmaan pitänyt laittaa eri ketjuun tää avautuminen mutta ei tätä taida saada poistettuakaan)

Hinnoittelussa on sekin haaste, että sen pitäisi tukea joustavaa asiointia joka siinä latauksen yhteydessä tehdään. Jossain isolla liikenneasemalla voi miettiä että kumpi on järkevämpää ja asiakkaille helpompaa: useampi alempitehoinen 50-75kW laturi maltillisemmalla minuuttihinnalla jotta keskiverto autoilija ehtii hoitaa ruokailut ja vessakäynnit, tai sitten harvempi 200kW suurteholaturi jossa on ideana että ruokatilauksen tai vessakäynnin jälkeen täytyy vielä käydä autolla siirtämässä se pois latauspaikalta.

Norja taitaa olla sellainen paikka josta voisi jo nyt nähdä tulevaisuuteen, ja siellä taidetaan ensin mennä jonottamaan sinne pikalaturille ja sitten ajetaan auto jollekin toiselle pysäköintipaikalle.
 
Samaa mieltä, lähtökohtaisesti nämä ovat todella ärsyttävä hinnoittelumalli.
Mutta, itse ajan Model 3 LR, joka pystyy ottamaan optimiolosuhteissa näistä minuuttitaksalatureista >180 kW ja hyvin pitkään yli 100 kW. Sen ansiosta muutama viimeisin Rechargen latauskerta on mennyt seuraavasti:
  • 47 kWh, 12,42 €. Hinta per kWh: 26 snt
  • 39 kWh, 11,88 €. Hinta per kWh: 30 snt
  • 20 kWh, 7,50 €. Hinta per kWh: 38 snt
  • 19 kWh, 4,32 €. Hinta per kWh: 23 snt
En silti erityisemmin nauti siitä, että pitää hyvin tarkkaan harkita milloin minuuttitaksaisella lataa ettei tule törkyhintainen lataussessio.
ABC-latauksen pikalaturit taitaa tällä hetkellä olla 27-30 c / kWh eli ihan hirveesti tuon alle et ole päässyt parhaimmillaankaan ja sit taas välillä reilusti yli. Tosin en sit tiedä onko nää nopeasti lataaville autoille liian hitaita. Esim. Hyvinkään Prismassa on ilmeisesti se 80kW maksimiteho myöskin maksimiteho kaikille latureille yhteensä. Viimeksi kun kävin siellä ja kaikki paikat oli varattuina niin hitaimmillaan tuli 16kW. Jos toi olis ollut minuuttihintainen niin voin kuvitella että asiakkaat olis vielä enemmän vihaisia. Sit taas toisaalta Prisma Palokankeskus Jyväskylä missä on 150kW maksimi niin oli ainakin omalla kohdalla vaan oman auton kyvyistä kiinni nopeus.

IONITYn laturit on (ilman kk-maksua) 350kW ja 79c/minuutti, niin tossahan sais ihan muikeella 0,14 c / kWh hinnalla, jos sähkö tosiaan liikkuis 350kW. Onkohan kellään kokemusta näistä, että mikä on todellisuus? 120kW tai hitaammalla on aika kallista.
 
Viimeksi muokattu:
ABC-latauksen minuuttihinnoitellut pikalaturit taitaa tällä hetkellä olla 27-30 c / kWh eli ihan hirveesti tuon alle et ole päässyt parhaimmillaankaan ja sit taas välillä reilusti yli. Tosin en sit tiedä onko nää nopeasti lataaville autoille liian hitaita.
ABC-latauksen 150 kW laturit rajoittuu muistaakseni johonkin noin 120 kW teholle Teslalla alemman akkujännitteen vuoksi. Kyllä silläkin pärjää, ja nuo kyseiset Recharget ovat valikoituneet erityisesti siksi että ovat olleet täydellisesti matkojen varrella.
 
ABC-latauksen 150 kW laturit rajoittuu muistaakseni johonkin noin 120 kW teholle Teslalla alemman akkujännitteen vuoksi. Kyllä silläkin pärjää, ja nuo kyseiset Recharget ovat valikoituneet erityisesti siksi että ovat olleet täydellisesti matkojen varrella.

Riippu tessun akusta, jos 350Voltin paketti ni rajaa, mut jos 400Voltin ni saat enempi.

Itse lataan 100D ässääni melko puhtaasti reissussa nykyään minuuttipöntöistä. Aina tulee kovaa tahtia ja ei tarvi jännätä et abc lataukseen tulee toinen auto ja homma menee mateluksi.

Bonuksena minutti hintaiset monesti vapaat, sillä hitaasti lataavat autot menee muualle ja samoin köyhät penninvenyttäjät pysyy jaloista pois.
 
EV Databasen Model S 100D:ssä on max latausteho 145kW. Pitääkö paikkansa vai saako esim. 350kW asemalla nopeammin?

149 kw on ccs adapterilla tullu, CCS adapterin max on 150kw. Eli tuota nopeampaa ei voi ladata.

400voltin akusto tässä. 70% stoppaan yleensä minuttipöntöissä. 10-70% välin lataamalla kilowatille tulee hintaa noin 30cent. (käytän fortumin lätkää rechargella)
 
ABC-latauksen minuuttihinnoitellut pikalaturit taitaa tällä hetkellä olla 27-30 c / kWh eli ihan hirveesti tuon alle et ole päässyt parhaimmillaankaan ja sit taas välillä reilusti yli. Tosin en sit tiedä onko nää nopeasti lataaville autoille liian hitaita. Esim. Hyvinkään Prismassa on ilmeisesti se 80kW maksimiteho myöskin maksimiteho kaikille latureille yhteensä. Viimeksi kun kävin siellä ja kaikki paikat oli varattuina niin hitaimmillaan tuli 16kW. Jos toi olis ollut minuuttihintainen niin voin kuvitella että asiakkaat olis vielä enemmän vihaisia. Sit taas toisaalta Prisma Palokankeskus Jyväskylä missä on 150kW maksimi niin oli ainakin omalla kohdalla vaan oman auton kyvyistä kiinni nopeus.

IONITYn laturit on (ilman kk-maksua) 350kW ja 79c/minuutti, niin tossahan sais ihan muikeella 0,14 c / kWh hinnalla, jos sähkö tosiaan liikkuis 350kW. Onkohan kellään kokemusta näistä, että mikä on todellisuus? 120kW tai hitaammalla on aika kallista.
Missä ABC-latauksella on minuuttihinnoiteltuja latureita? Tietääkseni kaikki kWh-hinnoiteltuja.
 
IONITYn laturit on (ilman kk-maksua) 350kW ja 79c/minuutti, niin tossahan sais ihan muikeella 0,14 c / kWh hinnalla, jos sähkö tosiaan liikkuis 350kW. Onkohan kellään kokemusta näistä, että mikä on todellisuus? 120kW tai hitaammalla on aika kallista.
Ioniq 5 latailee Ionityllä 224kW teholla kesäkeleillä ja hintaa on 0,34e/min Charge My Hyundai kortilla. Toki alun kättely jne. yleensä kaikkien operaattorien latureissa niin eka 30sec ei oikeen virtaa liiku mutta laskutus juoksee.
Rechargen minuuttihinnoittelu on siedettävä jos pääsee laturin kapasiteetin hyödyntämään, mutta jos 2 autoa latauksessa niin joka paikassa vaikka ollut 225kw tai 150kw tarjolla niin siitä saa vaa 75kw siivun jos jaettu. Ja dynaamisesti nopeus muuttuu vain alaspäin eli toinen auto kun lopettaa niin pakko katkaista oma ja aloittaa uusi jos tahtoo täyden vauhdin. Huonosti suunniteltu nuo laturit/tehomoduulit
 
Aikamoisesti offtopiciin mennyt nämä latauskeskustelut tässä... No koitetaan palauttaa keskustelua raiteileen ja muutama sananen ajoneuvosta Hyundai Kona 64kwh vm. 2022. Pari kuukautta ja vajaat 8000km mittarissa nyt.

- Keskikulutus tähän saakka asettunut 15.2 kWh/100km. Ei julkisia latureita muuten kuin kokeilun vuoksi pariin otteeseen, muuten lataillut kotoa 3-vaiheesta ja siinäkin riittänyt yleensä minimit, eli 8A -lataus. Eli halpaa on, meidän tapauksessa toistaiseksi vielä n. 2€/100km
- ajot motaria/maantietä /kaupunkia arviolta suhteessa 50/30/20. Moottoritiet näillä seuduin vain 100km/h, mutta aina vauhtia vähän yli.
- Ajotietokoneen antama rangearvio näkyy pitävän hyvin. Paljon paljon paremmin kuin VAG-konsernin diesel -vekottimien.
- Konasta en keksi oikein mitään valituksen aihetta. Hintaisekseen laadukkaanoloinen auto, ajettavuus omaan makuun aivan mainio. Rengasmelu voisi tietysti olla pienempi, mutta tuo mikään premium -luokan auto olekaan. Jotain äänieristystä ehkä voisi suorittaa kunhan sattuu sopiva väli jolloin autolla ei ole ajoa pariin päivään.
- Tilat riittää hyvin meidän ajoihin, kun pääsääntöisesti vain kuski kyydissä. On tuossa jo kyllä vauvaa turvaistuimessa selkämenosuuntan kuskailtu. Siinä ei etupenkkiläisellä kyllä kauhean mukavat oltavat ollut. Keskikokoinen koira mahtuu matkustamaan kontissa ihan hyvin
- Taloudessa löytyy myös polttomoottorikäyttöinen ajoneuvo. Sillä ei ole tullut sähköauton saamisen jälkeen ajeltua kuin ehkä max. 100km. Melkein voisi myydä pois, mutta toisaalta pakko olla toinenkin auto satunnaisten päällekkäisten kulkemisien takia. Ajaminen sillä sähköauton jälkeen tuntuu aina yhtä kauhealta. Etenkin kun on tottunut siihen "yhden polkimen" käyttöön, eli tuollaisen perinteisen polttiksin hidastuminen ei olekaan vastaava kuin sähköautossa kaasupoljinta nostaessa.

Ei tästä taida olla paluuta entiseen. Jos tuolla 2-3 vuotta ajelisi ja vaihtaisi sitten uudempaan sähköautoon. Täytyy vähän katsoa miten noiden hinta kehittyy, varmaan kannattaisi laittaa kiertoon vielä alle 100tkm ajettuna, mutta toisaalta se olisi meidän ajoilla jo n. 2vuoden iässä. Tiedäsitten miten miten on vaihtoarvolla väliä jos ajettu 3 vuoteen jo lähes 150tkm ja takuuta kuitenkin vielä jäljellä 2 vuotta.
 
Olen ollut tyytyväinen Peugeot e-208:n. Heinäkuun lopulla oli auton luovutus.

Kyseessä on ensimmäinen sähköautoni eli en osaa verrata muihin saman hintaluokan sähköautoihin. Kaupungissa ja kehäteillä keskikulutus on ollut 15 kWh/100km eli rangea noin 300 km. Ajelua lähinnä 50-80 km/h alueella, hyvin vähän 100 km/h alueella. 120 km/h motaria en ole ajanut lainkaan. Olen käyttänyt asiointilatausta 22 kW:n latauspisteillä, joilla autoon saa 93 %:n asti tulemaan virtaa tasaisesti auton laturin noin 10 kW:n teholla, 93 %:n jälkeen latausteho tippuu. Kerran kokeilin 50 kW:n pikalaturia, aloitin jostain 55 % ja latailin 83 % asti, laturin täydellä 50 kW:n teholla. Latausteho tippui 83 % kohdalla, joten lopetin latauksen siihen, kun oli minuuttihinnoiteltu laturi. Nopeampia lataustehoja en ole kokeillut, kun ei ole ollut tarvetta. Autohan pystyy hyödyntämään 100 kW:n lataustehoa olisikohan ollut 30 %:n asti, jonka jälkeen tippuu ensin 80 kW, sitten jossain kohtaa 50 kW. 83 %:n kohdalla latausteho tippuu alle 50 kW. 93 %:n kohdalla tippuu ilmeisesti alle 10 kW.
 
Kysytääs päivitystä Hullujen Päivien pösöjen osalta, onko tullut jo foorumisteille lisää aikatauluja toimituksista?
 
Kysytääs päivitystä Hullujen Päivien pösöjen osalta, onko tullut jo foorumisteille lisää aikatauluja toimituksista?

Mulla ei myyjä ei enää vastaa kyselyihin sähköpostilla, niin paha sanoa. Kiinnostaisi tietää kyllä onko rakennettu jo. Missäs kohtaa pösöllä muuten vaihtuu mallivuosi?
 
Hullujen päivä pösö luvattii alkuun joulukuussa. Nyt viimeksi kun kysyin nii vastattiin ettei tiedä milloin toimitus. N. Kk ennen kuin luovutus on tulee viesti.
 
Olen ollut tyytyväinen Peugeot e-208:n. Heinäkuun lopulla oli auton luovutus.

Kyseessä on ensimmäinen sähköautoni eli en osaa verrata muihin saman hintaluokan sähköautoihin. Kaupungissa ja kehäteillä keskikulutus on ollut 15 kWh/100km eli rangea noin 300 km. Ajelua lähinnä 50-80 km/h alueella, hyvin vähän 100 km/h alueella. 120 km/h motaria en ole ajanut lainkaan. Olen käyttänyt asiointilatausta 22 kW:n latauspisteillä, joilla autoon saa 93 %:n asti tulemaan virtaa tasaisesti auton laturin noin 10 kW:n teholla, 93 %:n jälkeen latausteho tippuu. Kerran kokeilin 50 kW:n pikalaturia, aloitin jostain 55 % ja latailin 83 % asti, laturin täydellä 50 kW:n teholla. Latausteho tippui 83 % kohdalla, joten lopetin latauksen siihen, kun oli minuuttihinnoiteltu laturi. Nopeampia lataustehoja en ole kokeillut, kun ei ole ollut tarvetta. Autohan pystyy hyödyntämään 100 kW:n lataustehoa olisikohan ollut 30 %:n asti, jonka jälkeen tippuu ensin 80 kW, sitten jossain kohtaa 50 kW. 83 %:n kohdalla latausteho tippuu alle 50 kW. 93 %:n kohdalla tippuu ilmeisesti alle 10 kW.

Varmaa jo tiedät mut minuutti hintaisiin Elli charge on hyvä appi, sieltä saa kortin tilattua myös.

5e/kk antaa jo hyvä alen minuutti hintaisiin 34cent/min .. kuukausimaksuton itellä käytössä ja sillä esim recharge 48cent/min joka sekin tarkoittaa et edullista lataamista 100D tessulla noin 75% tienoille.
 
Kysytääs päivitystä Hullujen Päivien pösöjen osalta, onko tullut jo foorumisteille lisää aikatauluja toimituksista?
Kaksi e-2008 hullua pösöä oli tullut liikkeeseen, mutta muille pösöille ei ole vielä valmistumispäivää. Itse tilasin ekana päivänä, mutta toimitusaikaa ei ole ollenkaan laitettu sopimukseen. Kai se 2023 tulee :)
 
Varmaa jo tiedät mut minuutti hintaisiin Elli charge on hyvä appi, sieltä saa kortin tilattua myös.

5e/kk antaa jo hyvä alen minuutti hintaisiin 34cent/min .. kuukausimaksuton itellä käytössä ja sillä esim recharge 48cent/min joka sekin tarkoittaa et edullista lataamista 100D tessulla noin 75% tienoille.
Kiitos tiedosta! En ollut kuullutkaan tällaisesta. Minulla on Helenin, Fortumin ja K-latauksen lätkät. kWh hinnoitelluissa 22 kW latauspisteitä tulee käytettyä eniten. Ei ole tarvetta pikalataukselle ainakaan toistaiseksi. Tuossa minuuttihintaisessa pitäisi sitten laskea aika tarkkaan tosiaan millä varausasteella menisi laturille, kun latauskäyrä on e-208:ssa tällainen kuin on. Ainakin toistaiseksi vielä löytynee kuitenkin kWh hinnoiteltuja pikalatureitakin (ainakin 50 kW) tosin näissäkin hinnat nousseet toki.
 
Viikon alusta tuli haettua e-2008 jolle olin ensimmäinen omistaja eli ollut siis esittelyautona.

Lämmitys toimii mahtavasti ja ei tunnu syövän akkua ainakaan vielä näillä keleillä. Ajettavuus 9/10 ja hiljaisuus 9/10. Varmaan hiljaisuuden nostan 10/10 sitten kun totun akun pieneen ininään kaasuttaessa. Isoin miinus on tällä hetkellä vakionopeuden säädin joka on ratin takana niin pahasti että koko kahvaa ei näe. Pitää totutella mitä painikkeet tekee ja näppituntumalla mennä.

60kmh ajossa tuntuu kilometrit hupenevan oikeaan tahtiin eli 2km ajat ja 2km häviää ruudulta. 120kmh ajossa tuntuu kilometrejä häviävän 2-3 kertaa nopeampaa eli ajan 2km ja 6km häviää. Pitää vielä vähän katsella pidemmällä matkalla miten käy.

Töissä 22kw laturi parkkipaikalla niin sillä tultu ladattua oikein edullisesti ja onnistuneesti. K-kaupan 100kwh ccs ja 22kwh type 2 laturit latas myös oikein hyvin. Rechargen/fortumin latureilla on sitten ollut ongelmia ihan kaiken suhteen. Kauppakeskus jumbossa koitin ladata kahdesta eri 22kwh laturista ja kumpikaan ei antanut virtaa vaikka sovelluksesta oli laitettu paikka aktiiviseksi.

Ison vika ja oikeastaan huolestuttavakin asia on kun vein mäkkärin edessä olevaan rechargen 250kwh ccs hpc laturiin. Auto otti 10-30 sec virtaa kerrallaan ja sitten katkaisi latauksen. Teki niin 5-6 kertaa ja sitten päätin että nyt on jotain vialla. Laturi irti autosta ja auto käyntiin ja iskikin eteen liitteen mukainen virhe ja sydän hyppäs kurkkuun. Vikaa googlettaessa löytyi että suhteellisen yleinen vika e-2008 autoissa eli ostajille tiedoksi. 2020 vuonna valmistetuissa e-2008 autoissa taitaa myös olla takaisinveto liittyne tuohon virheilmoitukseen.

Ajoin hissukseen kotiin ja odotin netistä löydettävien ohjeiden mukaisesti 30min auto suljettuna niin virhe hävisi ja auto rullasi taas normaalisti. Pitäisi käydä peugeot korjaamolta kysymässä että missä vika, mutta on jo tullut 4 kertaa soitettua korjaamoon ja kukaan ei vastaa tai soita takaisin. Huoltoajan pystyy varaamaan vasta 2 viikon päähän. Auton myynyt työntekijä myös lopetti viesteihin vastaamisen kun ilmoitin asiasta. Eiköhän ole autokaupan vastuulla korjata ostopäivänä havaittu virhe? Mitään tyytyväisyystakuuta / palautusoikeutta ei näyttäisi kaupalla olevan.

Vähän stressaa viedä autoa pikalataukseen jatkossa.
 

Liitteet

  • IMG20220901165907.jpg
    IMG20220901165907.jpg
    2,3 MB · Luettu: 405
Viimeksi muokattu:
Kiitos tiedosta! En ollut kuullutkaan tällaisesta. Minulla on Helenin, Fortumin ja K-latauksen lätkät. kWh hinnoitelluissa 22 kW latauspisteitä tulee käytettyä eniten. Ei ole tarvetta pikalataukselle ainakaan toistaiseksi. Tuossa minuuttihintaisessa pitäisi sitten laskea aika tarkkaan tosiaan millä varausasteella menisi laturille, kun latauskäyrä on e-208:ssa tällainen kuin on. Ainakin toistaiseksi vielä löytynee kuitenkin kWh hinnoiteltuja pikalatureitakin (ainakin 50 kW) tosin näissäkin hinnat nousseet toki.

Juu, oma S lataa suht nopeaa tuon 5-75% välin. 139kw johonkin 40% tienoille josta laskee sit 100kw kohdille 60% tienoille mennessä ja siitä loiva lasku taas. Soc 75% on jotain 70kw teho jolloin lopetan minsa hintaisilla.
 
Viikon alusta tuli haettua e-2008 jolle olin ensimmäinen omistaja eli ollut siis esittelyautona.

Lämmitys toimii mahtavasti ja ei tunnu syövän akkua ainakaan vielä näillä keleillä. Ajettavuus 9/10 ja hiljaisuus 9/10. Varmaan hiljaisuuden nostan 10/10 sitten kun totun akun pieneen ininään kaasuttaessa. Isoin miinus on tällä hetkellä vakionopeuden säädin joka on ratin takana niin pahasti että koko kahvaa ei näe. Pitää totutella mitä painikkeet tekee ja näppituntumalla mennä.

60kmh ajossa tuntuu kilometrit hupenevan oikeaan tahtiin eli 2km ajat ja 2km häviää ruudulta. 120kmh ajossa tuntuu kilometrejä häviävän 2-3 kertaa nopeampaa eli ajan 2km ja 6km häviää. Pitää vielä vähän katsella pidemmällä matkalla miten käy.

Töissä 22kw laturi parkkipaikalla niin sillä tultu ladattua oikein edullisesti ja onnistuneesti. K-kaupan 100kwh ccs ja 22kwh type 2 laturit latas myös oikein hyvin. Rechargen/fortumin latureilla on sitten ollut ongelmia ihan kaiken suhteen. Kauppakeskus jumbossa koitin ladata kahdesta eri 22kwh laturista ja kumpikaan ei antanut virtaa vaikka sovelluksesta oli laitettu paikka aktiiviseksi.

Ison vika ja oikeastaan huolestuttavakin asia on kun vein mäkkärin edessä olevaan rechargen 250kwh ccs hpc laturiin. Auto otti 10-30 sec virtaa kerrallaan ja sitten katkaisi latauksen. Teki niin 5-6 kertaa ja sitten päätin että nyt on jotain vialla. Laturi irti autosta ja auto käyntiin ja iskikin eteen liitteen mukainen virhe ja sydän hyppäs kurkkuun. Vikaa googlettaessa löytyi että suhteellisen yleinen vika e-2008 autoissa eli ostajille tiedoksi. 2020 vuonna valmistetuissa e-2008 autoissa taitaa myös olla takaisinveto liittyne tuohon virheilmoitukseen.

Ajoin hissukseen kotiin ja odotin netistä löydettävien ohjeiden mukaisesti 30min auto suljettuna niin virhe hävisi ja auto rullasi taas normaalisti. Pitäisi käydä peugeot korjaamolta kysymässä että missä vika, mutta on jo tullut 4 kertaa soitettua korjaamoon ja kukaan ei vastaa tai soita takaisin. Huoltoajan pystyy varaamaan vasta 2 viikon päähän. Auton myynyt työntekijä myös lopetti viesteihin vastaamisen kun ilmoitin asiasta. Eiköhän ole autokaupan vastuulla korjata ostopäivänä havaittu virhe? Mitään tyytyväisyystakuuta / palautusoikeutta ei näyttäisi kaupalla olevan.

Vähän stressaa viedä autoa pikalataukseen jatkossa.

Liike vastaa tuosta, eli heidän lompakosta on korjaus. EI muuta kuin käymään liikkeessä jos leikkivät mykkäkoulua.
 
Viikon alusta tuli haettua e-2008 jolle olin ensimmäinen omistaja eli ollut siis esittelyautona.

Lämmitys toimii mahtavasti ja ei tunnu syövän akkua ainakaan vielä näillä keleillä. Ajettavuus 9/10 ja hiljaisuus 9/10. Varmaan hiljaisuuden nostan 10/10 sitten kun totun akun pieneen ininään kaasuttaessa. Isoin miinus on tällä hetkellä vakionopeuden säädin joka on ratin takana niin pahasti että koko kahvaa ei näe. Pitää totutella mitä painikkeet tekee ja näppituntumalla mennä.

60kmh ajossa tuntuu kilometrit hupenevan oikeaan tahtiin eli 2km ajat ja 2km häviää ruudulta. 120kmh ajossa tuntuu kilometrejä häviävän 2-3 kertaa nopeampaa eli ajan 2km ja 6km häviää. Pitää vielä vähän katsella pidemmällä matkalla miten käy.

Töissä 22kw laturi parkkipaikalla niin sillä tultu ladattua oikein edullisesti ja onnistuneesti. K-kaupan 100kwh ccs ja 22kwh type 2 laturit latas myös oikein hyvin. Rechargen/fortumin latureilla on sitten ollut ongelmia ihan kaiken suhteen. Kauppakeskus jumbossa koitin ladata kahdesta eri 22kwh laturista ja kumpikaan ei antanut virtaa vaikka sovelluksesta oli laitettu paikka aktiiviseksi.

Ison vika ja oikeastaan huolestuttavakin asia on kun vein mäkkärin edessä olevaan rechargen 250kwh ccs hpc laturiin. Auto otti 10-30 sec virtaa kerrallaan ja sitten katkaisi latauksen. Teki niin 5-6 kertaa ja sitten päätin että nyt on jotain vialla. Laturi irti autosta ja auto käyntiin ja iskikin eteen liitteen mukainen virhe ja sydän hyppäs kurkkuun. Vikaa googlettaessa löytyi että suhteellisen yleinen vika e-2008 autoissa eli ostajille tiedoksi. 2020 vuonna valmistetuissa e-2008 autoissa taitaa myös olla takaisinveto liittyne tuohon virheilmoitukseen.

Ajoin hissukseen kotiin ja odotin netistä löydettävien ohjeiden mukaisesti 30min auto suljettuna niin virhe hävisi ja auto rullasi taas normaalisti. Pitäisi käydä peugeot korjaamolta kysymässä että missä vika, mutta on jo tullut 4 kertaa soitettua korjaamoon ja kukaan ei vastaa tai soita takaisin. Huoltoajan pystyy varaamaan vasta 2 viikon päähän. Auton myynyt työntekijä myös lopetti viesteihin vastaamisen kun ilmoitin asiasta. Eiköhän ole autokaupan vastuulla korjata ostopäivänä havaittu virhe? Mitään tyytyväisyystakuuta / palautusoikeutta ei näyttäisi kaupalla olevan.

Vähän stressaa viedä autoa pikalataukseen jatkossa.

Mistä liikkeestä ostit?
 
Laturi irti autosta ja auto käyntiin ja iskikin eteen liitteen mukainen virhe ja sydän hyppäs kurkkuun. Vikaa googlettaessa löytyi että suhteellisen yleinen vika e-2008 autoissa eli ostajille tiedoksi. 2020 vuonna valmistetuissa e-2008 autoissa taitaa myös olla takaisinveto liittyne tuohon virheilmoitukseen.
Selvisikö googlatessa minkälaatuinen vika, siis ohjelmistovirhe tai vikaa auton jossakin komponentissa (meinasin sanoa "laturissa" mutta sehän ohitetaan kokonaan DC-latauksessa, käsittääkseni...) tms.?
 
Selvisikö googlatessa minkälaatuinen vika, siis ohjelmistovirhe tai vikaa auton jossakin komponentissa (meinasin sanoa "laturissa" mutta sehän ohitetaan kokonaan DC-latauksessa, käsittääkseni...) tms.?

En oikeen saanut varmaa vastausta vaan kaikilta hieman erilaista kommenttia ja paljon mainintaa etenkin siitä miten korjaamot eivät keksineet vikaa tai tehneet asialle mitään. Akussa se vika kummiskin on.


Tuosta löytyy oikeaa keskustelua aiheesta
 
En oikeen saanut varmaa vastausta vaan kaikilta hieman erilaista kommenttia ja paljon mainintaa etenkin siitä miten korjaamot eivät keksineet vikaa tai tehneet asialle mitään. Akussa se vika kummiskin on.


Tuosta löytyy oikeaa keskustelua aiheesta
Ok kiits. Epäiltiin sekä 12V akkua ja viimeisessä viestissä viitataan tarpeeseen vaihtaa OBC DC/DC-yksikkö, mikä se sitten onkaan.
 
Varmaa jo tiedät mut minuutti hintaisiin Elli charge on hyvä appi, sieltä saa kortin tilattua myös.

5e/kk antaa jo hyvä alen minuutti hintaisiin 34cent/min .. kuukausimaksuton itellä käytössä ja sillä esim recharge 48cent/min joka sekin tarkoittaa et edullista lataamista 100D tessulla noin 75% tienoille.
Kiitos tästä vinkistä! En ollut kuullutkaan ja onhan tuo 11% hinnansäästö kuukausimaksuttomassa Fortumin C&D verrattuna ihan merkittävä.
 
Missäs kohtaa pösöllä muuten vaihtuu mallivuosi?

Peugeoteissa ei harrasteta käsitettä mallivuosi. Facelifitit ja muut tuotantomuutokset menevät DAM-numeron mukaisesti (ts. komponenttimuutoksia saattaa tulla kesken tuotannon etkä sitä saa selville muutenkuin DAMilla.).
 
Elli kun on Volkkareille, niin tuli Enyaq-kuskina ladattua Powerpass (sama softa, mutta Skodalle).
Hetken tutkailun jälkeen valkeni, että noiden ei-ilmaisten tilausten yhteydessä tulee viimein myös Plug & Charge. Autokin alkaa tukea sitä kunhan joskus saa päivityksen.
 
. Olen käyttänyt asiointilatausta 22 kW:n latauspisteillä, joilla autoon saa 93 %:n asti tulemaan virtaa tasaisesti auton laturin noin 10 kW:n teholla, 93 %:n jälkeen latausteho tippuu.
Tuo on kyllä yllättävää että se rupeaa lataustehoa himmailemaan noinkin pienellä virralla.

Tekeekö se tuon aina, vai onko kyse jostain kennojen balansoinnistä tms?
 
Tuo on kyllä yllättävää että se rupeaa lataustehoa himmailemaan noinkin pienellä virralla.

Tekeekö se tuon aina, vai onko kyse jostain kennojen balansoinnistä tms?

Kyllä se on ihan tyypillistä, että viimeiset prosentit menevät alle 11kW teholla sisään, ellei akussa ole todella isoa puskuria yläpäässä. Tuo 93% tuntuu hieman aikaiselta siihen, mutta kyse on vain siitä miten BMS:ssä on latauskäyrä viritetty ja lämpötilallakin on tuohon vaikutus. Zoen BMS voi suht täydellä akulla kylmällä säällä rajoittaa lataustehon (OBD:lla katsottu) pahimmillaan alle 2kW:n. En ole tullut katsoneeksi mikä on lämpimällä akulla 99% kohdalla teho. Tällöin ja vähän korkeammallakin maksimilatausteholla myös varoittaa mittaristossa että B-moodi (eli regen) on teholtaan rajoitettu, koska käyttää samaa rajaa siihenkin.
 
Tervehdys uudelta jäseneltä näin alkuun!

Käyttökokemusta Ioniq 5:sta reilun viikon ajalta ja reilun tuhannen km verran nyt alla, joten muutama huomio. Erinomaisen mainio matka-auto kyseessä, kajuutta on hyvin hiljainen vielä yli satasenkin vauhdissa. Sisätilat ovat kooltaan suorastaan limusiini/ministeritasoa! Autossa on paljon fiksuja ratkaisuja, jotka itseä miellyttävät: esim. sähkön ulosottomahdollisuus, liukuva keskikonsoli, takapenkkien siirtomahdollisuudet ja etupenkkien laajat säädöt vaakanukkumismahdollisuuksineen. Kulutus sekalaisessa ajossa, jossa kuitenkin selvä maantieajopainotus, on pyörinyt 16,5-17,5 kWh raameissa. Bluelink on mainio ja monipuolinen etähallintakampe, me likes. Kulutus vaikuttaa sellaiselta kuin pitikin, joten aivan kovimpia pakkasia lukuun ottamatta tulen luultavasti pääsemään talvellakin ilman välilatausta välin Oulu - pohjoinen Kuusamo, mikä on se tärkein matkaväli itselle. Ja toisaalta auton latausnopeus on erittäin hyvä ja Kuusamossakin on nykyään parikin pikalaturia (jopa 200kW), joten pakkasillakaan ei ongelmaa. Häthätää ehtii taukokahvin juoda kun on jo hulppea määrä lisäkilometrejä auton massussa. Kaupalliset lataukset tulee kyllä muuten minimoitua, sillä kaikissa itselleni usein toistuvissa matkaväleissä on (hidas) kotilatausmahdollisuus: Oulu, Kuusamo, Sjoen seutu. Näin on tullut toimittua jo edellisen auton (Ioniq Plug-In) kanssa n. 4,5 vuotta ilman ongelmia.

Huonoja puolia:
-oli kyllä tiedossa jo ennen hankintaa, mutta kokemus vahvistaa: kankea parkkeerattava, joten ei hyvä auto pelkkään kaupunkikäyttöön
-takalasin pyyhin puuttuu, mikä ei kyllä toisaalta ainakaan vielä ole ärsyttänyt vaikka sateessakin on tullut ajettua
-kaista-avustin menee päälle joka käynnistyksen yhteydessä ja se pitää räplätä pois: ärsyttävä ominaisuus
-ärsyttävän kalliit renkaat ja vanteet, koska 19" (tosin talvikiekkojen osalta säästin huomattavasti ottamalla ne muualta)

Kyseessä siis takavetoinen ja isompiakkuinen malli, Premium-varustelutasolla, ilman koukkua tai sähköisesti ulostulevia ovankahvoja. Auto ei ole vuoden 2022 facelift-malli, vaan loppuvuoden 2021 spekseillä. Vielä en ole päättänyt otanko tähän mitään huolto- tai huolenpitosopparia.
 
-oli kyllä tiedossa jo ennen hankintaa, mutta kokemus vahvistaa: kankea parkkeerattava, joten ei hyvä auto pelkkään kaupunkikäyttöön
Miksi on kankea parkkeerattava? Kääntösäde, iso koko...?

Paljonko maksoi, ja miten iso akku tuossa olikaan (mainitsit että isommalla akulla varustettu)?
 
Kääntösäde varsinkin. Autossahan on todella pitkä akseliväli, mikä on tietenkin valtava etu sisätilojen kannalta ja myös maantieajossa siitä on hyötyä. Mutta kaupunkiparkkeerauksessa ja -pyörittelyssä on tietenkin haitta. Tosin VW ID 4:sen kääntösäde on vissiin melkein sama. Ei Ioniq 5 toki pienikään ole, sillä on leveyttä ja pituutta ihan riittävästi ja nämäkin vaikuttaa jos on ahdasta.

Akku on vuoden 2021 speksien mukainen long range eli 72 kWh. Hinta taisi olla vajaat 56 000 eur sis. kumimatot, veron, toimituskulut jne.
 
Kääntösäde varsinkin. Autossahan on todella pitkä akseliväli, mikä on tietenkin valtava etu sisätilojen kannalta ja myös maantieajossa siitä on hyötyä. Mutta kaupunkiparkkeerauksessa ja -pyörittelyssä on tietenkin haitta. Tosin VW ID 4:sen kääntösäde on vissiin melkein sama. Ei Ioniq 5 toki pienikään ole, sillä on leveyttä ja pituutta ihan riittävästi ja nämäkin vaikuttaa jos on ahdasta.

Akku on vuoden 2021 speksien mukainen long range eli 72 kWh. Hinta taisi olla vajaat 56 000 eur sis. kumimatot, veron, toimituskulut jne.

En ole Ioniqia ajanut mutta ID4 oli todella ketterä kokoisekseen, 180 asteen käännös tapahtui yllättävän pienessä tilassa.
 
Tuo on kyllä yllättävää että se rupeaa lataustehoa himmailemaan noinkin pienellä virralla.

Tekeekö se tuon aina, vai onko kyse jostain kennojen balansoinnistä tms?
Kyllä, ainakin 22 kW latauspisteillä tuntuisi tuo 93 % olevan raja tässä e-208:ssa, jolloin nopeus tipahtaa alle 10 kW. Tosin autolla ajettu vasta alle 1000 km, joten en tiedä miten tuo asettuu. Pikalaturilla en ole kokeillut ladata tuonne asti, sillä ainakin minulla latausnopeus tippui 83 % paikkeilla alle 50 kW (yhden kerran pikalatauskokemuksella).

Kotilatausmahdollisuutta minulla ei tällä hetkellä ole, mutta sellaisen saisi jos itse asennuttaisi uuden rasian + kulutusmittarin. Juuri nyt ei ole tarvetta, mutta mikäli tarve ilmenee niin tuon voi toki muutostyönä teettää. Sähkön hintaa en ole tarkistanut taloyhtiöltä. Itse olen pärjännyt hyvin julkisilla latauspisteillä, kun kilometrejä tulee niin vähän tällä hetkellä.

Jos joku ihmettelee miksi ostin sähköauton vaikka kilometrejä tulee vähän, niin vastaan että koska halusin sähköauton. Olen ollut tyytyväinen. Tosi mukavaa on ajella sähköllä, edellinen auto oli Corolla hybridi - sekin kiva ajaa, mutta tämä sähköauto on vielä kivempi :)
 
Viimeksi muokattu:
Miten hyvin a better route plannerin algoritmit toimii todellisessa maailmassa latauspaikkojen ja -aikojen suhteen? Mitä olen tuota pyöritellyt, niin nykyisen diesel-auton voisi korvata 60+kWh akullisella autolla, ilman että tauot oleellisesti muuttuisi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 839
Viestejä
4 479 591
Jäsenet
74 017
Uusin jäsen
Nooa11

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom