Kokemuksia omista ja aiemmin ajetuista sähköautoista

Kyllä nyt pöpperökeleillä tulee taas väistämättä mieleen, että se neliveto olisi kuitenkin kiva. Alla on e-Niro ja kaikin puolin olen tyytyväinen autoon muuten, mutta ärsyttäähän se pieneen ylämäkeen lähteä liikennevaloista ja ihmetellä, että liikutaanko vaiko eikö. Vähän vaan hirvittäisi vaihtaa jo valmiiksi budjetin ylärajan ylittänyt auto uuteen, vielä kalliimpaan. Ja mikä se olisi?

EV6 luonnollisesti olisi se ykkösvaihtoehto, mutta miksei ID.4 tai skodan vastaava. On vaan ongelmana se, että jos haluan kaikki varusteet, mtiä nykyisessä, niin nelivedon kera se tulee melkoisen kalliiksi. Ja kulutuskin tulisi melkoisella varmuudella nousemaan.

Neliveto ja koukku toisivat kuitenkin sen viimeisen silauksen, eikä sen jälkeen oikein osaisi enää kaivata mitään. Kumpikin on sellainen hienostelujuttu, mitä ei tarvitse kuin erittäin harvoin. Mutta silloin kun tarvii, niin silloin tarvii. Ja nykyisen kanssa ärsyttää.
Pöperökelillä kaupungissa missä kova alusta niin moderni etuveto missä sutimisen esto ja esp missä jarruilla ohjataan pitoa pitävälle renkalle on oikea kaava painaa kaasupoljin tulipeltiin kiinni ja antaa elektroniikan tehdä työ.

Hissuttelemalla ja välttämällä sutimista ei liikkeelle pääse kunnolla...
 
Pöperökelillä kaupungissa missä kova alusta niin moderni etuveto missä sutimisen esto ja esp missä jarruilla ohjataan pitoa pitävälle renkalle on oikea kaava painaa kaasupoljin tulipeltiin kiinni ja antaa elektroniikan tehdä työ.

Hissuttelemalla ja välttämällä sutimista ei liikkeelle pääse kunnolla...
Sähköneliveto moottori kummallakin akselilla on vielä parempi ratkaisi pidon suhteen.
Eikös id4 gtx:ssä ole juurikin tuo induktiokone edessä?

"The secret to a similar range and efficiency (both cars are equipped with the same battery) probably lies in the dual-motor all-wheel-drive system that uses a permanently excited synchronous machine in the rear and an asynchronous (induction) electric motor in the front."
id4 gtx ei kyllä ainakaan speksien mukaan mainosta samaa rangea takavetoisen kanssa.
 
Edit. Näistä olikin jo näköjään keskusteltu. Tuli joku aivopieru näin aamusella.
 
Viimeksi muokattu:
Sähköneliveto moottori kummallakin akselilla on vielä parempi ratkaisi pidon suhteen.

id4 gtx ei kyllä ainakaan speksien mukaan mainosta samaa rangea takavetoisen kanssa.
Totta kai on ja paras on lukittava neliveto jossa jokainen rengas pyörii samaa vauhtia alustasta riippumatta. Lähinnä sitä tarkoitin että etuvetoisella pääsee hyvin liikkeelle kun tietää mitä tekee.

Ihminen joka ei tiedä mitä etuvetoisen kanssa tehdään, ajaa nelivedon vain syvemmälle jumiin.
 
id4 gtx ei kyllä ainakaan speksien mukaan mainosta samaa rangea takavetoisen kanssa.

Ei, mutta eihän se ole myöskään täysin samoilla varusteilla kuin WLTP varusteltu 77kWh RWD. Suurin ero saattaa tulla aivan vanteista, 77kWh RWD (Pro) on 18" siinä missä GTX on 20" vanteilla.
 
Melkoista etuveto takaveto neliveto höpötystä alkaa olemaan taas, mutta laitetaan omakin kokemus samasta asiasta Peugeot e-208 GT:n myötä. Auton ollessa etuvetoinen, vakio 17" 205 renkulit pitää täydessä kiihdytyksessä nipin napin kuivalla tiellä jos ei likainen pinta ole, mutta sateella sutii jo sitten herkästi jos napakammin paikaltaan kiihdyttelee. Nyt talvella kitkarenkailla liikkeelle lähtö pitää tehdä todella varovasti, meinaa sutia herkästi. Muuten pito on ihan hyvä, mutta tuo liikkeelle lähteminen on kyllä selvästi huonompaa, kuin autoissa aiemmin missä oli keulalla jonkin sortin polttoaine päristin painona. Nastat varmasti auttaisi omansa, mutta hiljaisuus miellyttää.
 
Etuveto on jo todettu polttisaikakaudella parhaaksi jo 40-50 vuotta sitten ajo-ominaisuuksien suhteen. Miten se muuttuisi sähkön suhteen, paitsi 4-vedon suhteen. Tietysti on niitä, jotka tykkäävät ajaa kylki edellä. Tavallisille ja tavanomaisille keleille on etuveto paras ratkaisu
Etuveto on (polttiksissa) edullinen valmistaa ja turvallinen ajaa. Nykyautoissa elektroniikka joka tapauksessa estää luistoa ja vakauttaa ajoa, joten eroa ei pitäisi turvallisuuden puolesta olla. Kustannusten osalta enää ei tarvita kardaania, joten siinäkään suhteessa ei ole eroa.
Ajettavuuden osalta taas en muista koskaan kenenkään väittäneen etuvedon olevan parempi.

Ainakaan sähköinen skodillac ei regenillä vetele sivulle koskaan, tämä lienee vain Teslan ominaisuus.
 
Ajettavuuden osalta taas en muista koskaan kenenkään väittäneen etuvedon olevan parempi.

Ralliautoilijat varmasti, onhan etuveto siellä takavetoon verrattuna parempi ratkaisu. Ei tosin FIA:n virallisissa sarjoissa taida olla kuin neliveto ja etuveto mahdollisuuksia.
 
Ainakaan sähköinen skodillac ei regenillä vetele sivulle koskaan, tämä lienee vain Teslan ominaisuus.
Jos ESP toiminnallisuus on koodattu hyvin, niin toimii varmasti aika mukavasti - mutta vastaavasti ei sitten myöskään regeneroi niin kovaa ja hyvällä hyötysuhteella kuin voisi jos on liukkaammalla alustalla.

Eipä sillä kyllä matka-ajossa paljon vaikutusta ole, mutta kaupunkipyörittelyssä range kärsii aavistuksen, mutta riittää varmasti siihen hommaan joka tapauksessa.
 
Jos ESP toiminnallisuus on koodattu hyvin, niin toimii varmasti aika mukavasti - mutta vastaavasti ei sitten myöskään regeneroi niin kovaa ja hyvällä hyötysuhteella kuin voisi jos on liukkaammalla alustalla.

Eipä sillä kyllä matka-ajossa paljon vaikutusta ole, mutta kaupunkipyörittelyssä range kärsii aavistuksen, mutta riittää varmasti siihen hommaan joka tapauksessa.
Jos regen vetelee liukkaalla, ei ole pitoa regeneroida enempää. Vaikea nähdä miten se vaikuttaa rangeen, kun pito joka tapauksessa määrittää maksimit.
 
Jos regen vetelee liukkaalla, ei ole pitoa regeneroida enempää. Vaikea nähdä miten se vaikuttaa rangeen, kun pito joka tapauksessa määrittää maksimit.
Siinä olet oikeassa, että liukkaalla pito määrittää regenin maksimit. Dynaamisen painonsiirron ansiosta 50/50 -painonjakaumallisessakin autossa etupyörillä on enemmän pitoa jarrutuksessa kuin takapyörillä. Tämän takia regen voi saada etupyöriltä enemmän energiaa talteen, mikä parantaa toimintamatkaa.

Esim. auton massa 2000 kg, 50 %/50 %, eli levossa edessä 10 kN ja takana 10 kN, hidastuvuus lumella 0,2 G (4 kN), painopisteen korkeus 0,7 m, akseliväli 2,8 m:

Painoa etupyörillä jarrutuksen aikana:
10 kN + 4 kN * (0,7 m / 2,8 m) = 11 kN

Takapyörillä:
20 kN - 11 kN = 9 kN

Dynaaminen painonjakauma onkin 55 %/45 % (e/t). Ero on vielä suurempi, jos kitkakerroin on suurempi kuin esimerkin 0,2.

Jos etuvetoisen regenteho on tietyssä nopeudessa 55 kW, niin yhtä raskaan ja levossa samalla painonjakaumalla olevan takavetoisen regenteho on vain 45 kW, eli 18 % vähemmän.


Edit. Liikkeellelähdössä (eteenpäin) homma toimii toiseen suuntaan, eli etuvetoisen pyöriltä lähtee painoa pois ja toisaalta takavetoinen saa lisää painoa vetäville.

Polttomoottoriaikoina etuvetoinen oli kevyillä kuormilla takavetoista parempi lähtemään liikkeelle, koska moottori ja vaihteisto toivat painonjakaumaetua enemmän kuin mitä etuveto menetti dynaamisen painonsiirron takia. Täyskuormalla takavetoinen saattoi voittaa etuvedon, ja erityisesti ylämäessä.

Sähköautoissa moottori on kevyempi, vaihteiston tilalla on vain alennusvaihde. Eniten sähköauton painonjakaumaa määrittää akku, joka sijaitsee akselien välissä. Siksi painonjakaumat ovat hyvin lähellä 50/50.

Painonjakaumia näppituntumalla (e/t):

Polttikset:
Pieni etuveto, 61-65 %/39-35 % (peto etenemään, tosin näissä renkaat yleensä liian vanhat ja liukkaat)

Isommat etuvedot, 57-61 %/43-39 % (melko hyvä)

Pieni takaveto, 51-57 %/49-43 % (Näiden haarukan heikompaa päätä sanottiin kevytperäisiksi ja jäivät helposti sutimaan. Parempaan päähän päästään laittamalla etuakseli edemmäs ja 12 V -akku taakse. Nykyään on parempia renkaita ja luistonesto helpottamassa.)

Isommat takavedot, 54-50 %/46-50 % (Näillä pärjää nykyään melko hyvin, mutta etuvetoinen on kevyellä kuormalla parempi liukkaalla. Isä käyttää C220 T CDI:ssä 2 * 20 kg soralaatikoita välipohjan alla läpi talven. Ilman noita takana on vain noin 47 %, ja noiden kanssa liikkeellelähtö on juuri ratkaisevan verran parempaa, jottei ala harmittaa. Etuvetoisilla Volvo/Pösö/Opel ei ole ollut ongelmia mökkitiellä, mutta mese vaatii 40 kg soraa taka-akselille.)


Sähköautot:
Pienet etuvedot, 54-56 %/46-44 % (Melko ok tyhjänä, mutta kuormalla vetopito alkaa olla kevytperäisten takavetojen tasolla, eli heikko.)

Isommat etuvedot, ?

Takavedot, noin 50 %/50 % (vastaavia kuin parhaat polttistakavedot, eli melko ok tyhjänä ja vielä parempi kuormalla)

Seat Mii Electric on pieni etuveto. Sillä huomaa hyvin, ettei vetopito ole polttisten veroinen muuttuneen painonjakauman takia. Onneksi voiman annostelu sentään on tarkempaa ja luistonesto toimii etevämmin, kun ei tarvitse niin paljon jarruilla pätkiä. Täyskuormalla (370 kg) vetopito oli normaalia heikompi.


TLDR: polttomoottorin puute ja raskas akku akselien välissä ovat muuttaneet etu- ja takavedon voimasuhteita liukkaalla.

Polttiksissa etuveto oli takavetoa selkeästi parempi lähtemään liikkeelle tyhjällä kuormalla. Vasta kunnon kuormalla ja erityisesti ylämäessä takaveto pääsi rinnalle ja jopa ohi. Keskimääräiselle autoilijalle etuveto oli parempi etenemään.

Sähkiksillä tyhjällä autolla tulee suunnilleen tasapeli (tai takaveto vähän parempi) ja kuormalla takaveto on selvästi parempi. Kokonaisuutena takaveto on kaikille autoilijoille parempi etenemään.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt on kuukauden verran ajeltu pikkuakku-Ioniqilla. Plussia ja miinuksia:
+ Muikean pieni kulutus. Pätkäajossa kahdella päiväkoti-/eskaripysähdyksellä töihin yhteensä n. 8 km matka, keskikulutus parilta viikolta 20,9 kWh/100 km. Pidemmälle lähtiessä 16-17 kWh/100 km talvinopeuksilla maantiellä. Arkiajoissa olen ladannut kerran viikossa, eikä ole tarvinnut huolia akun tyhjenemisestä. Maantiellä pääsee helposti 150 km pakkaskelillä.
+ Lämpenee todella nopeasti ja lämmityksen käyttämä teho tippuu nopeasti. Ykkösautona toimiva plugari-Passattini käyttää vielä puolen tunninkin jälkeen 5 kW pakkaskelillä (jos akkua ylipäätään enää riittää), Ioniq tipauttaa tehon muutamassa minuutissa 1 kW tietämille.
+ Jämäkän oloinen auto. Ei kuulu tärinöitä eikä kolinoita pahemmillakaan kuoppateillä.
+ Nopea lataus akun kokoon nähden, 75 % asti n. 50 kW pakkasella ja 90 % kohdallakin vielä 15 kW.
- - - Esilämmitys ei toimi, ellei auto ole laturissa. Olen estänyt jatkuvan latailun laturissa roikkumisesta huolimatta auton sähkötariffi-asetuksilla, mutta johdon on oltava kiinni tai lämmityksen ajastus ei tee mitään. Töistä saa lähteä aina kylmällä autolla.
- Nahkapenkki on kylmä ja lämpenee hitaasti
- vakionopeudensäädin ajelee maksimiasetuksella aivan liian lähellä liukkaalla kelillä
- GPS:n kartat saa päivitettyä SD-kortille, mutta päivitys vaatii Windows-softaa tiedostojen kopioinnin tai imagen kirjoittamisen sijaan
- Ei kassikoukkuja takakontissa :eek:

Miinuksia en usko unohtuneen, plussia varmasti. Ylipäätään loistoauto arkiajoihin.
 
- - - Esilämmitys ei toimi, ellei auto ole laturissa.
Eikö tosiaan löydy mitään asetusta tuohon? VW-konsernilla on silleen että Appissa jos laittaa lämmityksen päälle niin kysyy varmistuksen että saako varmasti lämmittää vaikka ei ole latauksessa ja weppikäyttöliittymässä taas on erikseen valinta "salli lämmitys akkuvirralla" tms. Eli jos jostain sieltä Hyundain valikoista löytyisi vastaava asetus kuin tuo jälkimmäinen, niin voisi lähteä toimimaan.
 
Eikö tosiaan löydy mitään asetusta tuohon? VW-konsernilla on silleen että Appissa jos laittaa lämmityksen päälle niin kysyy varmistuksen että saako varmasti lämmittää vaikka ei ole latauksessa ja weppikäyttöliittymässä taas on erikseen valinta "salli lämmitys akkuvirralla" tms. Eli jos jostain sieltä Hyundain valikoista löytyisi vastaava asetus kuin tuo jälkimmäinen, niin voisi lähteä toimimaan.
Näin sitä kuvittelisi, ja Passatissani asetus tosiaan löytyy. Ioniqille en ole löytänyt muuta kuin kyselyitä nettikeskusteluista, ja vastaus on aina ollut "ei".
 
Ioniqissa/Konassa/Nirossa voi ladata ilman laturia ainoastaan Bluelink sovelluksen kautta joka tuli MY21 malleissa Suomeen.
 
Ioniqissa/Konassa/Nirossa voi ladata ilman laturia ainoastaan Bluelink sovelluksen kautta joka tuli MY21 malleissa Suomeen.
Hyundailla Bluelink, Kia:lla UVO. Pitäisikin päivittää tuo e-Niron softa kun on se uusi revisio kait UVO:sta appinakin, auton nykysoftalla se ei oikein toiminut kunnolla kun välillä jäi yhteys muodostumatta. Jouduin palaamaan vanhempaan versioon jotta sai taas etälämmityksen tai yhteyden ylipäätään toimimaan. Ehdin jo autostakin resetoida UVO:n sun muut mutta mikään ei auttanut.
 
Eikö tosiaan löydy mitään asetusta tuohon? VW-konsernilla on silleen että Appissa jos laittaa lämmityksen päälle niin kysyy varmistuksen että saako varmasti lämmittää vaikka ei ole latauksessa ja weppikäyttöliittymässä taas on erikseen valinta "salli lämmitys akkuvirralla" tms. Eli jos jostain sieltä Hyundain valikoista löytyisi vastaava asetus kuin tuo jälkimmäinen, niin voisi lähteä toimimaan.
Ainakaan Enyaq ei kysele mitään, ellei akku ole todella vähissä.
 
Ihan jatkokommenttina, että tuo e-Niro ei mielestäni ole mitenkään erityisen huono etenemään etuvetoiseksi. Melkein päinvastoin. Toki nyt on kitkat verrattuna aiemman auton nastoihin, mutta silti tuntuu, että lumisohjossa tuo menee jopa paremmin kuin vanha.

Testeistä on myös saanut lukea negatiivista kommenttia takavetoisten sähköautojen ongelmista moottorijarrutuksen kanssa. Että perä meinaa lähteä alta, jos regeniä on enemmän. Tiedä sitten, onko tässä perää, mutta mm. TM kirjoitti taannoisessa Tesla Model 3 -testissään aiheesta ja muistelen jonkun Id.3 -kuskin kertoneen samanlaisia kokemuksia jossain foorumilla. En siis itse ole moista kokeillut, joten mitään omakohtaista kokemusasiantuntijuutta ei aiheesta ole.

Kaksi viikkoa sitten testattuja Ioniq 5 takavetoisena. Kovasti lähti perä alta jos täysi rege päällä.

Samana päivänä EV6 AWD testattu. Ei ongelmia täydellä regellä.

Edit: kummassakin kitkat
 
Viimeksi muokattu:
Nyt kun M3 meni ja pois tilalla on Polestar 2, ovat ne kuin eri maailmasta. Ei nitise, natise, irvistä joka paneeli, penkki tuntuu penkiltä jne. ja ajossa ei kokoaika jotain kummallisia sivuääniä milloin mistäkin. Saman hintaluokan autot kun on kyseessä, niin jännä miten toinen tuntui täysi kelvottomalta lelulta ja toinen oikealta autolta. Sisätilat taasen P2 on selkeesti pienemmät varsinkin takapenkkiläisille ja mielestäni kuormatilaakin on vähemmän. Näillä ei tosin itselläni ole väliä, kun yleensä perhematkoillakin on aika kevyet kantamukset kun ei lapsi enää ole pieni.
 
EIhän se hyvän auton tekeminen niin helppoa ole.. Sähköautona M3 on todennäköisesti parempi kuin Polestar, mutta autona ei.
 
EIhän se hyvän auton tekeminen niin helppoa ole.. Sähköautona M3 on todennäköisesti parempi kuin Polestar, mutta autona ei.

Jooh. Kyllähän toi P2 esimerkiksi kuluttaa enemmän normiajossa, kuin M3. Infotainment on aika peruskauraa ja käytettävyydessään itselleni sopiva... no perusjutut siinä toimii ja itse en ole ikinä kaivannut netflixiä tai muuta turhaketta - vaikka joillekin tuo voi hyvinkin olla tarpeellinen tilanteesta riippuen. Lähinnä tuossa on se melu, laatu ja yleinen kokonaisvaikutelma, joka on vaan parempi. M3:n etu oli tosiaan kevät/kesä/syksy -akselilla aika pieni kulutus, OTA-päivitykset ja Supercharger verkosto.
 
e2008 kuskit, mites talvi on mennyt? Paljonko tosielämän range pakkasella?

Mitä olennaista Active varustetasosta puuttuu?
 
e2008 kuskit, mites talvi on mennyt? Paljonko tosielämän range pakkasella?

Mitä olennaista Active varustetasosta puuttuu?

Olen tähän ketjuun kommentoinut hiukan miten talvi e2008:n kanssa on mennyt, voit koittaa kaivaa niitä viestejä. Sen lisäksi toisessa sähköautoketjussa myös joitain kommentteja.

-20c pakkasilla sanoisin tosielämän rangeksi 160-170km. Siitä sitten pikkuhiljaa range kasvaa kun lämpötila nousee. Viikonloppuna ajoin pienen matkan, ja laskeskelin että 290km olisi range (72km ajoin, 25% akusta oli lähtenyt, keskinopeus 75km/h).

Peugeotin sivuille on ilmestynyt tuollainen laskuri, josta voi hiukan koittaa arvioida paljonko range on. Mutuilen, että aika hyvin vastaa oikeaa rangea kun valkkaa dynaamisen ajotyylin ja niin että ilmastointi on päällä.

En tiedä olennaisista varusteista, mutta adaptiivinen vakkari on kyllä sellainen mistä en itse enää suostu luopumaan. Ja digitaalinen mittaristo ylipäätään.

Riippuu paljon siitä mitä sinä itse haluat, mutta tässä muutama asia mitkä pistivät silmään:
- avaimeton lukitus
- peruutuskamera
- Grip Control -pidonhallintajärjestelmä
- Navigointijärjestelmä 10"
- LED-sumuvalot ja kääntymisvalot
- ajolinja-avustin
- Katvehälytin
- automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä (AEBS3 [kamera ja tutka]) ja törmäysvaroitin

Täältä näkee aika hyvin sen, mitä eri varustetasoissa on: https://media.peugeot.fi/file/18/6/...innat-tekniset-tiedot-ja-varusteet.818186.pdf
 
Ymmärsinkö nyt oikein että Active e2008:ssa ei ole edes navigointijärjestelmää? Jos näin niin voi unohtaa sen
AA / carplay taitaa sentään olla. Langallisena tosin, mutta langattomuuden mahdollistavia mokkuloita taitaa olla saatavilla. Auton oma navi olisi varmaan joka tapauksessa huono googleen verrattuna.
 
e2008 kuskit, mites talvi on mennyt? Paljonko tosielämän range pakkasella?

Mitä olennaista Active varustetasosta puuttuu?

Peugeotin ILP riittää jonnekin -15...-20 välille asti, jonka jälkeen kulutus nousee hyvinkin 10%. Sanoisin että 80-90km/h nopeuksilla ja alle 15 asteen pakkasilla pääsee 200km, nopeuden noustessa tai pakkasen kiristyessä jäänee vajaaksi. Sukset katolla, -30 pakkasta ja 85km/h yhdistelmällä olisi päässyt n. 150km (120km ja 80% meni varausta). Tuo @vokE linkkaama laskuri vaikuttaa olevan hyvin paikkaansa pitävä, tosin omalla kohdalla ehkä "normaali" ajotyyli vastaa totuutta, toki matka-ajossa itse ajotyyli tuskin selittää eroa, vaan ero tulee lämmityksen käytöstä tms.. Jos keli sallii, niin tuulilasin puhalluksen ottaminen pois vaikuttaa kulutukseen yms. (tähän oli kai tulossa uusiin autoihin kosteusanturi lasille).

Pikalataus pakkasilla toimii ok, kunhan matkaa on alla JA akku tyhjähkö, mutta muuten latausnopeudet on helposti alle 30kw. Toimii siis matka-ajossa ok, mutta ei kannata haaveilla talvella lataavansa pikalaturilla sähköä kaupunkipyörittelyyn.

Näin 4kk ja reilu 9000km myöhemminkin tuo e-2008 on hyvä auto varsinkin kaupunkipyörittelyssä, mutta menee myöskin matka-ajossa jos ei joka kuukausi tarvitse Nuorgamiin ajella. 2500km reissu Inariin, 1000km Itä-Suomeen ja 800km Pohjanmaalle tullut tuolla ajettua ja loput kaupungissa/lähistöllä. Mitään merkittävää teknistä ongelmaa ei ole ollut kuin kerran Rovaniemellä, kun yksikään pikalaturi ei suostunut lataamaan vaan antoi erilaisia vikakoodinumeroita. Luulin ensin, että vika olisi ollut laturien päässä kun toinenkaan auto ei saanut ladattua ja Virran asiakaspalvelussa epäili laturin ongelmaa ja käynnisteli uudestaan. Lopulta keksin käydä paineilmalla puhaltelemassa liittimen puhtaaksi vaikka ei siellä lunta tai vettä edes näkynyt. Alkoi koko sekoilu naurattaa siinä kohtaa kun ajoin huoltoaseman pihaan paineilmaa varten ja se oli tupaten täynnä torviprotestin autoja :rofl:. Toista tuntia taisi mennä koko sekoiluun... Erikoista oli, että AC lataus toimi (onneksi, varausta oli muutama prosentti) ja vikakoodi oli joku "low level communication error", jonka luulisi viittaavan samoihin pinneihin joita AC-latauskin käyttää...
 
Erikoista oli, että AC lataus toimi (onneksi, varausta oli muutama prosentti) ja vikakoodi oli joku "low level communication error", jonka luulisi viittaavan samoihin pinneihin joita AC-latauskin käyttää...
AC-latauksen "kommunikaatio" on vain yksinkertainen PWM-signaali ja diodin tunnistus. DC-latauksessa on jo kommunikaatiotakin siinä mielessä kun IT-ihmiset sen ymmärtää.

Analogian voisi tehdä vaikka siitä, että gigabitin Ethernet vaatii paremmat liittimet ja kaapelit kuin 10Mbps Ethernet, vaikka molemmat kytketään tietokoneessa samaan liittimeen.
 
Peugeotin ILP riittää jonnekin -15...-20 välille asti, jonka jälkeen kulutus nousee hyvinkin 10%.
Alas on Pökökin tuon saanut. Volvo ja Polestar menevät valmistajan mukaan vain joko -5 tai 0 asteeseen. Ja sen kyllä huomaa. Muut sähköautot menevät tuonne noin -15 asteeseen myös ja sen alle harvempi
 
Alas on Pökökin tuon saanut. Volvo ja Polestar menevät valmistajan mukaan vain joko -5 tai 0 asteeseen. Ja sen kyllä huomaa. Muut sähköautot menevät tuonne noin -15 asteeseen myös ja sen alle harvempi
En uskoisi ihan varauksetta. Niin tympeetä kuin se onkin näin pyytää, joku lähde ois kiva tälle, @jnslnslt. :p

EDIT: Siis sille, että ILP toimisi tässä jopa -20 °C:een asti.
 
Ei siis ole tuolle mitään lähdettä, kulutus pomppaa tuossa 15-20 välillä selkeästi kun taas esim. 10-15 välillä en ole suurta eroa huomannut, enkä oikein keksi muuta selitystä kuin ilp vaikutus lämmityksen kulutukseen. Ja siis raja varmaan lähempänä 15 kuin 20, tarkoitin vain että jossain tuolla välillä se teho loppuu.
 
Osassa autoja ILP lisäksi on vastukset jotka tulevat auttamaan. Oisko Pösössä?

Kia/Hyundai/MB/Polestar/Volvo ainakin on.
 
Vuosi tuli täyteen Seat Mii electricin omistajana. Ajettu 23000 km, sähkö on maksanut 600 euroa, ei yhtään huoltoa vielä, ei edes yhtään vaihdettua lampun polttimoa ja yksi rengasrikko (ja sen takia pidän vararengasta mukana).
Ei tässä muuta voi kuin hymyillä ja toivoa että auto kestää vielä pitkään eikä kukaan kolaroi Miin kanssa. Eihän näitä enää tehdä.
Olen erittäin tyytyväinen.
 
Miillä ajettu 25 kk/15 tkm. Lataus on ryppyillyt tuona aikana yhden kerran niin, että käyttöohjeessa neuvotulle pistokkeen hätävapautukselle olisi ollut tarvetta. Kosla on jostain syystä luullut latauksen edelleen olevan käynnissä, eikä autoa siksi voinut käynnistää.

Tapaus 1 (04/2022):
Lidl DC ei alkanut lataamaan kahdellakaan yrittämällä, joten päätin siirtää auton normaaliin parkkiruutuun. Tämä ei kuitenkaan onnistunut, koska mittaristossa luki: "Battery charging... Engine cannot be started!". Kaapeli oli irronnut normaalisti ja laitettu latausasemaan. Yritin sulkea ja aukoa keskuslukitusta, mutta tuli sama herja starttia yrittäessä. SoC oli 22 %. En keksinyt muuta kuin yrittää uudelleen DC:tä. Tällä kolmannella kerralla lataus alkoi normaalisti, joten lähdin ostoksille. Palasin kaupasta puoli tuntia myöhemmin. SoC oli 69 % ja kaapeli irtosi normaalisti. Mittaristossa ei ollut enää herjaa, joten pääsin lähtemään kotiin. Hätävapautus olisi luultavasti tepsinyt, mutta en ollut lukenut käyttöohjetta. Toisaalta silloin olisi jäänyt maksuttomat sähköt saamatta.


Tapaus 2 (05/2022, Huom! ongelma johtuikin eläkeläisestä + uudenkarheasta kiinalaisesta pistokkeesta ja sen käyrästä muotoilusta):
Uusi 499 € maksanut Khons 11 kW mökin voimavirrassa ekaa kertaa. En ollut itse paikalla.


Auto latautui normaalia tahtia 49 % -> 90 %. Keskuslukituksen avaaminen ei kuitenkaan antanut irrottaa kaapelia autosta. Latausta oli yritetty lisäksi käynnistää/katkaista keskikonsolista ja kännykällä. Tämän jälkeen oli soitettu Seatille. Ohje oli käyttää liikkumisturvaa, eli soitettiin hinurille. Välittömästi tämän jälkeen kaapeli kuitenkin lähti irti, joten hinuri peruttiin. Kaapeli oli jumissa kaikkiaan noin vartin verran. Tänään selvisi, että lukitus oli ollut normaalisti auki, mutta ylimääräinen kitka esti irrottamisen. Uusi pistoke oli karheaa made in China -muovia. Kahva oli lisäksi melko käyrä, jolloin rasian suuntainen veto aiheuttikin momenttia, jolloin rasian ja pistokkeen välinen kitka kasvoi. Hieman alaviistoon vetämällä ei tule ylimääräistä kitkaa. Ehkä se käytössä silottuu ja nyt käyttäjä tietää vetää vähän alemmas.


Auto kävi noiden kahden tapauksen välissä 2-vuotishuollossa, missä mainitsin tuosta tapaus nro ykkösestä. Kirjasivat ylös, muuta eivät osanneet sanoa.

Onko muilla ollut vastaavaa, että auto luulee virheellisesti latauksen olevan meneillään, eikä käynnistys siksi onnistu? Letku on irti, mutta mittaristossa lukee: "Battery charging. Engine cannot be started!". Meillä on nyt kerran reilun parin vuoden aikana käynyt noin.


Edit. Kiitokset @totalitor liitteessä kuva käyttöohjeesta. Varmaan auttaa tuohon jumiin, jossa kaapeli ei oikeasti ole kiinni, mutta auto luulee sen olevan.

Edit 2. Tapaus kaksi johtuikin käyttäjästä ja pistokkeen kahvan käyrästä muodosta sekä uudenkarheasta kiinalaisesta muovista. Lukitus oli ollut asianmukaisesti auki, mutta kahvan vetosuunta oli ollut kitkaa lisäävä.

@totalitor
 

Liitteet

  • Screenshot_20220519-222547.png
    Screenshot_20220519-222547.png
    283,3 KB · Luettu: 64
Viimeksi muokattu:
Mach e SR AWD:llä nyt 3000km takana ja aika hyvin menee normiajot, enkä ole varsinaisesti edes ajatellut latauksia. Laiskana lataillut ainoastaan töissä 11KW laturilla, ei ole muita latauksia yhden mökkireissun ulkopuolella tarvinnut tehdä. Tuossahan ei ole ILP:tä, joten kylmällä rangeen sattuu jos haluaa auton lämpimäksi ja omilla ajotottumuksilla kulutus on aika korkealla, mutta ehkä sitä tässä rauhoittuu ensimmäisen rengaskierroksen jälkeen ja kulutus tippuu sinne alle 20KWh/100km.

Tällä on mielenkiintoista huomata, että auto tosiaan sutii nelivedolla, kun tallaa polkimen lattiaan ja varsinkin mutkissa loppuu usko kuskista ennen autoa helposti.
 
Seat Mii electric käyttöohjekirjasta löytyi ohje:

Latauspistokkeen hätävapautus ● Pidä keskikonsolin alaosassa olevaa lataustilapainiketta  painettuna. Paina samalla kuljettajan ovessa olevaa keskuslukituspainiketta . ● Vedä latauspistoke irti latausrasiasta
 
ID4:llä vuosi täynnä, ajotietokoneesta poimitut kulutukset kvartaaleittain:
Q3/21: 16,2 kWh/100km
Q4/21: 19,5
Q1/22: 21,9
Q2/22: 16,6
Keskikulutukseksi koko vuodelle tuli 18,2 kWh/100km, ajettu vuodessa aika tarkkaan 20 tkm sekalaista ajoa.

Pirun tyytyväinen olen edelleen autoon. Nautinto ajaa ja hiljainen eikä puhettakaan mistään nitinöistä tai kolinoista, joita tuntuu olevan jokaisessa saman verran ajetussa Teslassa. Range on 99% uuteen verrattuna, mikä on positiivinen yllätys. Olen aika tarkkaan noudattanut terveellisen lataamisen ohjeita, eli yleensä ladannut 80-90%:iin, ja täyteen lataus vain silloin kun heti perään lähdetään liikkeelle.

Ainoa vastaan tullut selvä vika on ollut etäkäytön eli WeConnectin ajoittainen toimimattomuus talvella. Sen seurauksena esilämmitys etänä jäi muutaman kerran onnistumatta ja jouduin käymään laittamassa sen käsin päälle autosta. Silloinkin kun yhteys toimi niin joutui tietty huolehtimaan että lähtihän se varmasti päälle... ärsyttävää. Lopputalvesta hommaa kuitenkin säädettiin VW:n kanssa ja sen jälkeen ei etäyhteydessä ole ongelmia ollut, katsotaan miten ensi talvena käy. Myös sitä 3.0 softapäivitystä edelleen odotellaan, huoh.
 
Pieni ajoraportti taas kesäreissusta viime viikolta. Auto reilun vuoden vanha e-208 GT, reittinä Kuopio - Jyväskylä - Lahti - Turku - Rauma - Pori - Tampere - Jyväskylä - Kuopio. Ajomatka yhteensä 1168km, keskinopeus 73km/h, keskikulutus 15,7kWh/100km. Rajoitusten mukaan +3km/h mittarissa mentiin. Ilmastointi päällä automaatilla säädettynä 21C. Ulkolämpötila vaihteli +19-27C välilllä.

Sen kummemmin yrittämättä osui ostos/ruoka/majoitus paussit niin hyvin kohdille ilmaisiin latureihin että kokonaiskustannus latauksiin koko reissulta 5,80€. :cool:

Minkäänlaisia ongelmia ei ilmennyt ja mukava oli ajaa. Tampereen Ideaparkin latureilla aiheutti itsellä pienen Wau -efektin, kun 42:sta laturista 41 oli käytössä kun saavuttiin pihaan. Eli kaikki paikat käytössä kun oma laitettiin lataukseen. Melkein oli koko markkinoilla oleva tarjonta näytillä siellä. Kun oltiin itse lähdössä, niin tuli Leaf kuski jutulle kysellen että onko ladannut normaalisti siinä. Hänellä oli tullut 1% 4h aikana, eli lataus oli keskeytynyt heti alussa. Itse tulee aina kännystä kateltua että lataus varmasti toimii. Tuossa vaiheessa voisi olla keljua aloitella latausta uusiksi jos on jo 4h ollut ja matkan pitäisi jatkua.. o_O
 
Auto reilun vuoden vanha e-208 GT ... Itse tulee aina kännystä kateltua että lataus varmasti toimii.
Itselläsikin ilmeisesti on sen verran usein ollut pätkimistä, että olet kokenut tuon tarpeelliseksi.

Olisi kiva kuulla onko kellään kokemusta millään automallilla, että ei koskaan olisi julkisilla latausasemilla pätkinyt... :o

Oma kokemus Seat Miillä, että AC toimii aina ongelmitta, DC pätkii joskus ainakin Lidlillä ja käynnistyminenkin voi olla vaikeaa. Maksullisilla asemilla DC:kin on toiminut onglemitta jos on suostunut lähtemään käyntiin. Käynnistymisen suhteen on ollut haasteita silloin tällöin Virta ja Recharge latureilla. Virran laturilla vika oli ilmeisesti kyserisessä laturissa kun muutkin sanoi että appin kautta ei käynnisty onnistuneesti, mutta tagilla käynnistyy. ABC:n Kempower latureista on tähän mennessä syntynyt ylivoimaisesti laadukkain vaikutelma. En ole nyt ihan varma olenko tässä mainittujen lisäksi muita DC-latureita edes käyttänyt.
 
Itselläsikin ilmeisesti on sen verran usein ollut pätkimistä, että olet kokenut tuon tarpeelliseksi.

Olisi kiva kuulla onko kellään kokemusta millään automallilla, että ei koskaan olisi julkisilla latausasemilla pätkinyt... :o

Oma kokemus Seat Miillä, että AC toimii aina ongelmitta, DC pätkii joskus ainakin Lidlillä ja käynnistyminenkin voi olla vaikeaa. Maksullisilla asemilla DC:kin on toiminut onglemitta jos on suostunut lähtemään käyntiin. Käynnistymisen suhteen on ollut haasteita silloin tällöin Virta ja Recharge latureilla. Virran laturilla vika oli ilmeisesti kyserisessä laturissa kun muutkin sanoi että appin kautta ei käynnisty onnistuneesti, mutta tagilla käynnistyy. ABC:n Kempower latureista on tähän mennessä syntynyt ylivoimaisesti laadukkain vaikutelma. En ole nyt ihan varma olenko tässä mainittujen lisäksi muita DC-latureita edes käyttänyt.
Meidän ID 4:llä ei ole pätkinyt julkisilla...vielä. Vuosi ollaan ajeltu sillä.
 
No mut toihan kuulostaa jo tosi hyvältä, varsinkin jos voin olettaa että aika paljon on DC-latauksia tehty.

Toivottavasti seuraavaan huoltoon sisältyvät "laadunparannuskampanjat" parantaisi tilannetta itselläkin.
 
Itselläsikin ilmeisesti on sen verran usein ollut pätkimistä, että olet kokenut tuon tarpeelliseksi.

Olisi kiva kuulla onko kellään kokemusta millään automallilla, että ei koskaan olisi julkisilla latausasemilla pätkinyt... :o

Oma kokemus Seat Miillä, että AC toimii aina ongelmitta, DC pätkii joskus ainakin Lidlillä ja käynnistyminenkin voi olla vaikeaa. Maksullisilla asemilla DC:kin on toiminut onglemitta jos on suostunut lähtemään käyntiin. Käynnistymisen suhteen on ollut haasteita silloin tällöin Virta ja Recharge latureilla. Virran laturilla vika oli ilmeisesti kyserisessä laturissa kun muutkin sanoi että appin kautta ei käynnisty onnistuneesti, mutta tagilla käynnistyy. ABC:n Kempower latureista on tähän mennessä syntynyt ylivoimaisesti laadukkain vaikutelma. En ole nyt ihan varma olenko tässä mainittujen lisäksi muita DC-latureita edes käyttänyt.

Eipä ole pätkinyt, ei kertaakaan. Olen vain sellainen että tykkään pelata varman päälle kerta on sovellukset mitä räplätä. :geek:

EDIT. korjataas, Lidlin laturit pätkii joskus. Ainakin 50kW DC. Mut noita ei tule käytettyä reissuissa, niin en ole kokenut ongelmaksi.
 
Ei oo kertaakaan pätkinyt mikään julkinen lataus. Recharge/Virta/K-lataus/Lidl/ABC/UC mitä olen kokeillut. Auto 2021 Model 3 Long Range.
Ei kotilatausta ja latailua yhteensä jo varmaan megawatti.
 
2020 MIC SR+ Model 3:n koko käytön aikaiset statsit 12/2020 puoliväli - nykyhetki:

19236 km
3230 kWh
16,8 kWh/100km

Talvella lähdöt aina kylmällä akulla ulkolämpötilassa, koska vielä ei ole kotilatausmahdollisuutta. Vuoden päästä saa tosin senkin :). Ja lataukset ovat toimineet kuin junan vessa.
 
2020 MIC SR+ Model 3:n koko käytön aikaiset statsit 12/2020 puoliväli - nykyhetki:

19236 km
3230 kWh
16,8 kWh/100km

Talvella lähdöt aina kylmällä akulla ulkolämpötilassa, koska vielä ei ole kotilatausmahdollisuutta. Vuoden päästä saa tosin senkin :). Ja lataukset ovat toimineet kuin junan vessa.
Voihan sitä silti lämmittää vaikka ei lataa.
 
Voihan sitä silti lämmittää vaikka ei lataa.

Öö, no toki ja niin teenkin. Pointti oli se, että tuo totaalikulutus sisältää lämmityksen ilman että se tehtäisiin etukäteen kaapelissa kiinni. Tuskinpa siinä kulutettu energia nimittäin matkamittarin puolelle merkitään.
 
Öö, no toki ja niin teenkin. Pointti oli se, että tuo totaalikulutus sisältää lämmityksen ilman että se tehtäisiin etukäteen kaapelissa kiinni. Tuskinpa siinä kulutettu energia nimittäin matkamittarin puolelle merkitään.
Olet kerännyt nämä 3rd softalla?
 
Olet kerännyt nämä 3rd softalla?

Ihan auton matkamittarista, kuten tuossa mainitsin. Voi olla rajoittunut näkymä, mutta ei ole scanmyteslaa käytössä. Toki matkamittarin lukemassa ei näy ilman latauskaapelia tehtävää esilämmitystä, mutta se on ainakin vähäisempää omassa käytössä kuin että olisi laturissa joka yö kiinni ja olisi ajastettu preconditioning joka aamulle tiettyyn kellonaikaan. Yleensä lämmityksen heittää kylmemmällä muutamaa minuuttia etukäteen päälle, jotta se ehtii lämmittää sisätiloja hieman.
 
Tässäpä Corsa-e:n kulutuksia eri nopeuksilla kesän ajalta. Keräsin datan OBD-lukijalla, ja analyysissäni suodatin pois pisteitä, joissa nopeus muuttuu huomattavasti. Tuolla regressiolla saakin sitten kivasti esiin keskimääräisen kulutuksen eri nopeuksilla, eli aika lailla tasamaan ajoa vastaavan kulutuksen.

1659091015767.png
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 840
Viestejä
4 479 648
Jäsenet
74 017
Uusin jäsen
Nooa11

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom