Kokemuksia omista ja aiemmin ajetuista sähköautoista

Joo, kontin muoto merkkaa, että miten se omaan käyttöön passaa. Upin ja Yariksen osalta hattuhylly paikoillaan uudessa Yariksessa on itselle liian matala tavaratila.

Upissa merkkaa paljon se, että mahtuuko oma ego kyytiin. Normaalikokoiselle ihmiselle tilat on yllättävän väljät, kun verhoilut on karsittu pois ja penkit muotoiltu vähän tilaa vieviksi. Mopoautoksi sitä väittää yleensä vain ne, jotka eivät sellaisella ole ajaneet. Aygo on Uppia huomattavasti pienempi auto niin numeroiden valossa kuin käytännössäkin.

Eipä tuo tosin itseltä ole mitenkään pois, en minäkään tuolla pelkästään pärjäisi - vetoauto pitää olla erikseen ja pitkille matkoille pitkän rangen diisel on kätevämpi. Ja paikkoja tarvitsee usein enemmän kuin neljä.

Tuossa hieman vertailukohtaa Upin koon osalta:



Liinpään Anttikaan ei ihan pieni kaveri ole ja tuo saksalainen tyyppi on about itseni kokoinen penkin säätöjen ja takapenkille oman ajoasennon taakse mahtumisen perusteella.

Ettei mene ihan jankuttamiseksi, niin hieman statistiikkaa - Upilla on kuukaudessa ajettu n. 1500km - 60% perheen ajoista on saatu tuon kontolle. Noin 20kWh/100km menee näin talvella - suht kevythän tuo on, niin selviää melko vähällä. Plussakeleillä menee toki pienemmällä, katsotaan sitten kesällä miten tuo tuosta muuttuu. Hieman normaalia kylmempää ollut tässä marraskuun lopun jälkeen, mutta osaapahan varautua tammi-helmikuun pakkasiin kun oli jo -28 pahimmillaan tällä liikkuessa. Tarkoitus on laittaa töpseli kolmivaihevirralle autotalliin, mutta eka kuukausi on nyt mennyt normi-sukolla eikä kertaakaan ole siitä jäänyt ajot kiinni.
 
Tyypillisesti Ioniq taitaa olla valinta jos pitää tuossa hintaluokassa saada ykkösauto. Jos kakkosautollakin tulee pidempiä reissuja niin Ioniq on selvä valinta tuossa hintaluokassa, mutta jos on lähinnä lyhempää pätkää kotilatauksella niin oikeastaan mikä vaan käy. Ioniqissa toki aika hyvä takuu ja uskon että pitää arvonsa hyvin eli sikälikin mainio valinta.

Katsoin Mobilesta että noita uusia 38kwh versioita saisi alk. 23ke mutta taas halvimmat 28kwh versiot 2017-> oli jotain 19-20ke. Onkohan noissa uusissa laskettu mukaan ne hintatuet? Tai siis pakkohan on olla, olisi kiva nähdä niitä 6kk-> käytettyjä 38kwh akulla,
 
Katsoin Mobilesta että noita uusia 38kwh versioita saisi alk. 23ke mutta taas halvimmat 28kwh versiot 2017-> oli jotain 19-20ke. Onkohan noissa uusissa laskettu mukaan ne hintatuet? Tai siis pakkohan on olla, olisi kiva nähdä niitä 6kk-> käytettyjä 38kwh akulla,

Vanhempi malli on matka ajossa nopeampi. Lataa hurjasti nopeammin kuin tuo 38kwh malli jossa max 50kw tehot syystä jotai ei tiedä ku ioniq?
 
Kuusen alta löytyi meidän seuraava tessu.
5/2018 S 100D , toimitus pihaan piti olla ny sunnuntaina mutta viivästyy hieman. Ma tai Ti saapuu :)


646F3C79-6484-4709-A8A0-6E41715D6638.jpeg
 
Vanhempi malli on matka ajossa nopeampi. Lataa hurjasti nopeammin kuin tuo 38kwh malli jossa max 50kw tehot syystä jotai ei tiedä ku ioniq?
Toi uudemman huono lataus on kyllä harmillinen. Ehkä juuri kakkosautona jopa parempi kuin vanha 28kWh, mutta noin yleisesti tuo vanha on varmaan parempi ostos.
 
Tuli joulunalla vuosi täyteen Kia e-Nirolla. Tässä muutamia tilastoja muillekin nähtäville.

26300km
Ajotietokone näyttää kokoajalta 16.6 kWh/100km
OBD lukija kertoo akuista otetun 4952kWh, eli 18.8 kWh/100km
Energiahyötysuhde (purku/lataus kWh) 97.6%

En tiedä, onko 18.8 vs 16.6 ero vain todellisen ja ilmoitetun välillä, vai voiko osaltaan selittyä sillä, että toinen ottaa huomioon myös esilämmitykset ja toinen vain ajonaikaisen kulutuksen. Esilämmitystä tulee käytettyä aika paljon, tuskin kuitenkaan noin paljoa.

Akun SOH:n OBD-lukija kertoo olevan 100%.
 
Tuli joulunalla vuosi täyteen Kia e-Nirolla. Tässä muutamia tilastoja muillekin nähtäville.

26300km
Ajotietokone näyttää kokoajalta 16.6 kWh/100km
OBD lukija kertoo akuista otetun 4952kWh, eli 18.8 kWh/100km
Energiahyötysuhde (purku/lataus kWh) 97.6%

En tiedä, onko 18.8 vs 16.6 ero vain todellisen ja ilmoitetun välillä, vai voiko osaltaan selittyä sillä, että toinen ottaa huomioon myös esilämmitykset ja toinen vain ajonaikaisen kulutuksen. Esilämmitystä tulee käytettyä aika paljon, tuskin kuitenkaan noin paljoa.

Akun SOH:n OBD-lukija kertoo olevan 100%.

Mikä obd lukija? Meillä on ollu nyt 4kk käytössä ja 9tkm ens viikolla täynnä. Ainoa mitä kaipaisin olisi takaluukun avaus sähköisesti tai jalalla heilauttamalla puskuri alla yms.
 
Ajotietokone näyttää kokoajalta 16.6 kWh/100km
OBD lukija kertoo akuista otetun 4952kWh, eli 18.8 kWh/100km
Energiahyötysuhde (purku/lataus kWh) 97.6%
Miten voi laskea kokonaishyötysuhteen purku/lataus kun missään ei näy paljonko seinästä on otettu energiaa akkujen lataamiseen? Se mitä OBD näyttää akuista puretuksi energiamääräksi on eri kuin se mitä lataamiseen on tarvittu. Osa muuttuu latausvaiheessa väkisin elektroniikan ja akkujen lämmöksi eikä ole koskaan purettavissa akusta ulos.

Omissa mittauksissani Niron kanssa seinästä on otettu 21% enemmän kilowattitunteja kuin mitä auto raportoi kulutukseksi. Tässä lukemassa siis mukana sekä esilämmitykset että erilaiset lataushäviöt.
 
Kaikki seinästä otettu lasketaan auton kulutukseksi - ilman autoa seinästä otto olisi 0.
Eri homma on sitten hifistellä , miten auto sitä energiaa käyttää.
 
Mikä obd lukija? Meillä on ollu nyt 4kk käytössä ja 9tkm ens viikolla täynnä. Ainoa mitä kaipaisin olisi takaluukun avaus sähköisesti tai jalalla heilauttamalla puskuri alla yms.

NexLink Bluetooth 5.0 adapteri - Elekma.com
Car scanner OBD2 appina. Puhelimena iOS.
En tiedä voiko tuon kautta tehdä mitään muutakuin seurata numeropornografiaa, mutta siihen tuo taipuu mainiosti.

Sähköistä takaluukkua tuli kyllä aluksi ikävä, mutta siihen alkaa olemaan jo tottunut. Lämmitettävä tuulilasi, tai edes sen alareuna olisi itsellä toivelistan kärjessä, ellei sitten istuimen pidennettävä reisituki.

Miten voi laskea kokonaishyötysuhteen purku/lataus kun missään ei näy paljonko seinästä on otettu energiaa akkujen lataamiseen?
Omissa mittauksissani Niron kanssa seinästä on otettu 21% enemmän kilowattitunteja kuin mitä auto raportoi kulutukseksi.

En kirjoittanutkaan kokonaishyötysuhde, olen siis ihan samaa mieltä tuosta, OBD kertoo pelkän akun hyötysuhteen.
Onko tuo 21% ajotietokoneen ilmoittamaan kulutukseen verrattu? Kuulostaa aika hyvältä (alhaiselta) lukemalta.
 
Juu on. Ajotietokone näyttää 19,5 kWh kun todellinen seinästä otettu energiamäärä on 23,6 kWh (per 100km siis).
Jos AC-lataushäviöt ovat 14 %, niin auton kulutusmittari näyttää vain ~4 % liian vähän.
19,5 / (23,6 * 0,86) * 100 % = 96,1 %

Mukavan pieni virhe (tai sitten lataushäviöt ovat alle 14 %). Monissa muissa on 5-11 % heittoa.


Kaikki seinästä otettu lasketaan auton kulutukseksi - ilman autoa seinästä otto olisi 0.
Eri homma on sitten hifistellä , miten auto sitä energiaa käyttää.
Seinästä juu lasketaan, jos haluaa laskea autoilun energiakustannusta.

Toisaalta energiakulu kotona uudehkoa sähköautoa ladatessa on aika lillukan varsia. Meikäläisen Auris hybridin bensakulut ovat vaivaiset 19,x % autoilun kokonaiskuluista (@10 tkm/a). Mukana on arvonalennus, mutta en ole laittanut mitään vaihtoehtoiskustannusta (käteisellä ostettu 2016). Tällä perusteella uuden sähköauton kotilatauskulut olisivat luokkaa 5 % autoilun kokonaiskuluista, eli ei mitään merkitystä. Pelkkä arvonalennus on kertaluokkaa suurempi.

Paljon tärkeämpää sähköautoilijalle on toimintamatka. Toimintamatka on kääntäen verrannollinen auton ilmoittamaan kulutukseen (mittarivirhe toki pitää ottaa huomioon).


TLDR:
Seinämittarin lukemat eivät kiinnosta kuin taloyhtiön hallitusta kerran vuodessa. Minua kiinnostaa enemmän Miin kulutusmittari, 7 %:n kulutusmittarivirhe ja Testbedin lämpötila-/tuulitiedot.
 
Mukavan pieni virhe (tai sitten lataushäviöt ovat alle 14 %). Monissa muissa on 5-11 % heittoa.
Mahdoton näitä on saada laskettua. Seinästä otetaan lataushäviöiden lisäksi myös se sähkö jolla auto esilämmitetään (silloin kun se on laturissa kiinni) ja niitäkään kilowattitunteja ei näy auton kulutusmittarissa joka raksuttaa vain silloin kun auto on "käynnissä".

Mahdoton siis erotella paljonko on varsinaisen lataustapahtuman häviö.
 
Noniin, vähän lisää testiä ja vertailua taas. Talvikulutus e-208 GT:llä mutta nytten -9C pakkasessa, 100km/h nopeudessa maantiellä noin 22,5kW/100km ilmastoinnin ollessa AC +21. Normaali ajomoodi. Eli sama reitti, samat asetukset kuin edellisessä ajossa noin 25km matkalla mutta pakkasta 11C vähemmän. -5C lämpötilassa kulutus samalla nopeudella on noin 20kW/100km. Suhteellisen lineaarisesti ja paljon tuo kulutus nousee tällä kiesillä kun pakkanen lisääntyy. Oma veikkaus tähän on se, että kun tuo etusäleikkö on muihin sähköautoihin verrattuna hyvin avoin ja flätti, ajoviima tekee hallaa ILP:lle. Se tekee kovasti "turhaa" työtä, antamatta kuitenkaan lämpöä juurikaan. Kaikki lämpö tuotetaan vastuksilla kabiiniin.

Kesällähän tuo on päinvastoin, ja ajoviimasta on suuri hyöty ILP:lle hytin ja akuston viilennyksen suhteen. Lisäksi näin isoa kulutuksen kasvamista en ole havainnut taajama-ajossa pakkasilla, jossa nopeudet ovat max 60km/h ja ajoviima paljon pienempi.

Tässä huomaa nytten hieman sen ongelman, kun kaikissa voimanlähteissä käytetään samaa rakennetta. Ei tässä turhaan tainnut tulla noi viimasuojat mukana.. ehkä niitä pitänee jaksaa kokeilla vielä. :hmm:
 
Noniin, vähän lisää testiä ja vertailua taas. Talvikulutus e-208 GT:llä mutta nytten -9C pakkasessa, 100km/h nopeudessa maantiellä noin 22,5kW/100km ilmastoinnin ollessa AC +21. Normaali ajomoodi. Eli sama reitti, samat asetukset kuin edellisessä ajossa noin 25km matkalla mutta pakkasta 11C vähemmän. -5C lämpötilassa kulutus samalla nopeudella on noin 20kW/100km. Suhteellisen lineaarisesti ja paljon tuo kulutus nousee tällä kiesillä kun pakkanen lisääntyy. Oma veikkaus tähän on se, että kun tuo etusäleikkö on muihin sähköautoihin verrattuna hyvin avoin ja flätti, ajoviima tekee hallaa ILP:lle. Se tekee kovasti "turhaa" työtä, antamatta kuitenkaan lämpöä juurikaan. Kaikki lämpö tuotetaan vastuksilla kabiiniin.

Kesällähän tuo on päinvastoin, ja ajoviimasta on suuri hyöty ILP:lle hytin ja akuston viilennyksen suhteen. Lisäksi näin isoa kulutuksen kasvamista en ole havainnut taajama-ajossa pakkasilla, jossa nopeudet ovat max 60km/h ja ajoviima paljon pienempi.

Tässä huomaa nytten hieman sen ongelman, kun kaikissa voimanlähteissä käytetään samaa rakennetta. Ei tässä turhaan tainnut tulla noi viimasuojat mukana.. ehkä niitä pitänee jaksaa kokeilla vielä. :hmm:

Jos noita reissuja tulee useampi niin olisi mielenkiintoista nähdä graafina miten kulutus muuttuu pakkasen myötä, jos nopeuden saa vakioitua edes suunnilleen samaksi.

Paljonko kulutus oli -20C reissussa?
 
Tuossa vähän ylempänä sen postailin aikaisemmin mutta noin 26kW/100km oli -20C pakkasilla.
Sulla olisi hyvä tehdä laajempaakin testiä, miten eri muuttujia vaihtamalla vaikuttaa kulutukseen (olettaen, että samaa reittiä ajat useasti): nopeuden pudotus -10km/h / -20km/h; lämpötilapyyntö +-2 astetta; viimasuojan kanssa/ja ilman; jne. Lämpötila luonnollisesti mahdollisuuksien mukaan mahdollisimman lähelle identtisiä lukemia vertailukelpoisuuden vuoksi.
 
Loikka paremmin aiheeseen sopivaan lankaan tuosta yleisestä ghettoutuneesta sähköautoketjusta.

Kyllä nämä Joulun ajan kireähköt pakkaset opettivat minulle oleellisia asioita sähköautoilusta:

Ajoneuvoni yhdistetty toimintamatka on 484km (WLTP)
Pakkaset huitelivat -15'C ja -25'C välillä
Kohteiden välimatka oli n. 300km
Suurin osa matkasta 100km/h
  • Range puolittuu siitä mitä se on parhaimmillaan kesällä. Eli jos pääset kesällä 400km niin älä haaveile talvella -15'C eteenpäin taittavasi yli 200km
  • Moottoritieajo syö toimintamatkaa erityisen paljon pakkasessa, joten siedettäviin välimatkoihin päästäkseen on ajettava jatkuvasti alinopeutta
  • Latausnopeudet on tuskastuttavan hitaita, ihan riippumatta siitä menetkö laturille suoraan tien päältä vai et. Yhtälö on tavattoman epäedullinen sillä samaan aikaan kun kulutus on suurimmillaan on myös lataus hitaimmillaan.
  • DC-laturit olivat jo nykyisellä ajoneuvomäärällä varattu niin Mikkelissä (McDonald's) kuin Heinolassakin (ABC Heinola). Ruuhkia ei tien päällä ollut, eli tilanne olisi kyllä voinut olla paljon pahempikin
  • Jos keli on leudompi kuin -15'C on ilmalämpöpumpusta hyötyä ja range todennäköisesti jonkun verran pidempi tämän ansiosta
Käytännössä en pääse sitä matkaa minkä kesällä taitoin mökille ilman n. puolen tunnin pysähdystä. Kieltämättä tämä on asia joka vituttaa sillä oletin, että onnistun myös talvella taittamaan sen arviolta 300km taipaleen pysähtymättä, mutta reaalimaailma näköjään ei tätä tue. Tarvitsen siis auton jolla pääsee kesäkelissä varmuudella vähintään 600km, joka tarkoittaisi talvikelissä puolta siitä. Tälläisiä ei vaan ole tällä hetkellä juurikaan tarjolla.
Mun konalla ei ole päässyt ihan noin huonoihin lukuihin, -20c keleissä meni vielä 250km. Olen järkeillyt, että pakkasilla on turha hidastella, koska kasvanut kulutus on lähinnä lämmitystä, ja se on suhteessa aikaan, eikä kilometreihin. En kuitenkaan kaipaa isompaa akkua että pääsisi kovimmissakin pakkasissa tietyn matkan lataamatta. Sellaisia kertoja, jolloin on sekä kova pakkanen, pitää matkustaa pitkä matka, ja kyseessä on joulun kaltainen liikennesesonki jolloin pitää jännätä onko laturit varattu on kuitenkin tosi harvoin. Sensijaan haluaisin sen akun esilämmityksen laturille. Jos 300km matkalla pääsisis etenemään talvella 10-15min breikin jälkeen, se riittäisi. Asia joka olisi melkein Konankin 75kW latausnopeudella mahdollista, jos vaan akun saisi lämpimäksi...
 
Sain vihdoin tämän pihaan eilen , kyseessä meidän perheen toinen S , entinen 12/2015 85D meni vaihdossa.

Tää on 5/2018 valmistunut 100D, talvipaketti ja ihan kaikki mahdolliset varusteet. Lasikatto, kattoluukkua ei ole.

118 tuhatta mittarissa.

Ihan uskomaton ero entiseen, sekää huono ollu. Vaan tää on ku ilmatyynyalus, älytön mukavuus ajossa ja hiljanen ku mikä. Ei nastat ropise ja minkää sortin natinoita ja nitinöitä ei kuulu. 120 vauhdissa ei suhissu yhtää. Enempää en uskaltanu talvella kokeilla.

Akun käytössä oleva kapa 96kw (uutena 98.1)
Brutto näissä 102,jotain.

kulutus eilen -14 asteen lumituiskussa Isosyöte - Kuusamo - Sossoniemi 220wh/km



9F7F5FB8-6791-4919-A6DC-E67E8E231A97.jpeg
 
Kovalla pakkasella kovempaa ajaminen saattaisi auttaa hieman myös latausnopeuteen lisääntyneen lämmöntuoton myötä?
 
Vaan tää on ku ilmatyynyalus, älytön mukavuus ajossa ja hiljanen ku mikä. Ei nastat ropise ja minkää sortin natinoita ja nitinöitä ei kuulu. 120 vauhdissa ei suhissu yhtää. Enempää en uskaltanu talvella kokeilla.

Siis onko tossa jotain varustetta tms. joka tekee siitä hiljaisemman/mukavamman kuin vanha?
 
Pistetääs miinukset myös mistä on hyvä olla kartalla jos facelift mallia haaveilee:

Etu umpion led nauhat ”palaa” ajan kans, meilläkin toinen osittain himmennyt. Uusi umpio 1500e sis työt , pelkkä umpio ehkä tonnin. Pitää katsoa millo kehtaa alkaa tilaa, haitta kosmeettinen ja uusikaan ei kestä paljon paremmin, tulee itellä niin paljo ajoa vuodessa et varmaa pari vuotta ja taas nauha sökö.

Kahvat, periaatteessa 3gen kahvat kestää paremmin mutta yhä menee joitain. Pelkääjän kahva mököttää ny. Aukaisee kyl oven mut ei tule esiin itsekseen> 240e korjaus teslan tekemänä sis.kahva ja työ. Ranger tekee ton mulle Oulussa jahka ehdin käytä.

Muuten facelift mcu2 koneen kans on varmempi. Näyttö ei ala valumaa/kuplimaan, ei kellastu tai emmc pimene.
 
Pistetääs miinukset myös mistä on hyvä olla kartalla jos facelift mallia haaveilee:

Etu umpion led nauhat ”palaa” ajan kans, meilläkin toinen osittain himmennyt. Uusi umpio 1500e sis työt , pelkkä umpio ehkä tonnin. Pitää katsoa millo kehtaa alkaa tilaa, haitta kosmeettinen ja uusikaan ei kestä paljon paremmin, tulee itellä niin paljo ajoa vuodessa et varmaa pari vuotta ja taas nauha sökö.

Kahvat, periaatteessa 3gen kahvat kestää paremmin mutta yhä menee joitain. Pelkääjän kahva mököttää ny. Aukaisee kyl oven mut ei tule esiin itsekseen> 240e korjaus teslan tekemänä sis.kahva ja työ. Ranger tekee ton mulle Oulussa jahka ehdin käytä.

Muuten facelift mcu2 koneen kans on varmempi. Näyttö ei ala valumaa/kuplimaan, ei kellastu tai emmc pimene.
Ja tämä oli se auto minkä just ostit?
Mitenkä katsastus katsoo näitä valoasioita kun on hajonneet mutta toimivat?
 
Olen täysin ummikko tesloihin liittyvissä mallimerkinnöissä, mutta muistaakseni Bjornilla oli vastikään video näistä teslan himmenevistä valoista, jotka vaihdettiin.

Valotehoa kyllä ilmeisesti on edelleen, "sokeutuminen" tapahtuu vähitellen, joten siihen tottunee. Kuitenkin vaihdon jälkeen eron kuitenkin varmasti huomaa.
 
Ja tämä oli se auto minkä just ostit?
Mitenkä katsastus katsoo näitä valoasioita kun on hajonneet mutta toimivat?
Katsastuksessa valoteho arvioidaan kai silmämääräisesti. Luulen että tuohon tulee ajan saatossa muutos. LED-umpiot on yleistyneet lähes kaikkiin automalleihin, ja niitä kaikkia odottaa himmeneminen.
 
Mihin tämä väite perustuu? En ole kuullut, että tälläinen himmenemis ilmiö olisi mitenkään tavanomainen? Jos katsastusmies katsoo, ettei valoteho ole riittävä niin korjauskehotus tulee.
Kaikki ledit himmenevät - se on niiden fundamentaali ominaisuus ja liittyy puolijohdetekniikan ominaisuuksiin. Kyse on sen jälkeen enää siitä, että kuinka nopeasti sitä himmenemistä tapahtuu. Sopivasti mitoitettuna kestoikä on kymmeniä vuosia.
 
Eikö se ole se fosfori joka siellä väsyy, joka aikaansaa himmenemisen, eikä se puolijohde?

Tosin mä en usko että tuo himmeneminen muodostuu ongelmaksi, ellei siellä nyt ruveta ihan järjettömästi sitä fosforia paistamaan.

Ei auton ajovaloille kuitenkaan käyttötunteja ihan mahdottomasti tule.
 
Ja tämä oli se auto minkä just ostit?
Mitenkä katsastus katsoo näitä valoasioita kun on hajonneet mutta toimivat?

Autossa pitkä leima, tulee kyllä vaihdettua umpio jossia väliss enne sitä.

Näissä lämpö polttaa muovisen valojohteen, eli kellastuu ja pimenee lopulta. Uudemmissa umpioissa ehkä korjattu, ehkä
 
Onko omakohtaisia kokemuksia uudesta Fiat 500:sta? Kiinnostaisi tietää kuinka pakkanen vaikuttaa pikalatauksen nopeuteen. Tuo latauskäyrä kesäkeleillä on yllättävän hyvä 20-80% latausikkunassa ja käyttäisi tehokkaasti hyväksi 80kw teholaturit. Jos se kuitenkin pahasti hyytyy pakkasessa lienee tuskallista taittaa pidempää matkaa.

 
Kannattaa pidempiin matkoihin miettiä ihan muita autoja kuin tuollaista alepa-kippoa. Huonoissa olosuhteissa tuommoisella mennään <150km ja akku on tyhjä.
 
Kannattaa pidempiin matkoihin miettiä ihan muita autoja kuin tuollaista alepa-kippoa. Huonoissa olosuhteissa tuommoisella mennään <150km ja akku on tyhjä.

Pidempi matka siis itselle esim. PK-seutu Jyväskylä. Talvella tosiaan siinä ja siinä pääsisikö yhdellä lataustauolla, varmempi varmaankin ottaa kaksi vajaata. Jos lataus noista kesälukemista esim puolittuu, niin saattaisi mennä jo harrastamisen puolelle. Kesällä taas yhdellä lataustauolla ja osan matkasta katto auki ajaen ei haittaisi yhtään.

Nykyisin alla Ioniq HEV, jolla tankilla pääsee sen 800-1000 km. Täysin tyytyväinen nykyiseen kulkineeseen, mutta etelän lomalla jäi pieni kipinä avo Fiatiin. Polttisversio tuosta vaan niin vanhahtava tekniikaltaan ja olemukseltaan, ettei sitä omaksi oikeen huoli.

Tuo uusi rättikattoinen on livenä myös hieno ja sisustaltaan/ajoavuiltaan vaikuttaa modernilta. Toki aika kallis ja kompromissi koon/rangensa puolesta kun vertaan nykyiseen. Arkiajoon ja lyhyisiin roadtrippeihinhän tuollainen olisi omiaan koti/työpaikkalatauksella.
 
Kannattaa pidempiin matkoihin miettiä ihan muita autoja kuin tuollaista alepa-kippoa. Huonoissa olosuhteissa tuommoisella mennään <150km ja akku on tyhjä.

Ei tuo nyt niin kamala idea ole. Pidemmillä matkoilla hyvä latausteho ja pieni kulutus ovat kova sana. Ehkä silti ottaisin mieluummin PSA:n tuossa hintaluokassa, jos on tarve ajaa pidempääkin matkaa.
 
Lueskelin tuossa juuri Hesarin artikkelia EQS:stä, jossa olivat pakkasessa kaupunkipyörityksessä mitanneet kulutukseksi 43kWh/100km, jota kauhisteltiin siinä..

Mikä on suurin kulutus mitä ihmiset on saaneet sähköautoonsa liikenteessä? Oletan että tuossa 43kWh:ssa on mukana myös esilämmitystä, kuten nyt normaali ihminen tekee jos siihen on helppo mahdollisuus.
 
Lueskelin tuossa juuri Hesarin artikkelia EQS:stä, jossa olivat pakkasessa kaupunkipyörityksessä mitanneet kulutukseksi 43kWh/100km, jota kauhisteltiin siinä..

Mikä on suurin kulutus mitä ihmiset on saaneet sähköautoonsa liikenteessä? Oletan että tuossa 43kWh:ssa on mukana myös esilämmitystä, kuten nyt normaali ihminen tekee jos siihen on helppo mahdollisuus.

tänään oli jäisellä autolla ilman esilämpöä -28 kelissä ekat 25km kulutus 340wh/km eli 34kw per 100km, mutta nopeasti alkoi laskemaan tuon jälkeen.
 
Nissanissa (ilp) tammikuun kulutus 18.3kW/100km, mutta aika lämmintä on nyt vielä ollut. Esilämmitys tuolla 8A virrallakin mahtaa auttaa.
 
Mä oletan että tuo 43kWh sisältää esilämmityksen paikallaan akusta, kun siinä artikkelissa puhuttiin 150km keskikulutuksesta.

Sitä mä en usko että @jm82 kulutusennätys olisi 18,2kw/100km.

Tuosta kulutushuipusta mä olen kiinnostunut.. Itsellä ei ole sähköautosta tuollaista, aikanaan sain 1,4l bensavehkeellä 26l/100km kulutuksen, mutta ei se tähän auta.
 
Mä oletan että tuo 43kWh sisältää esilämmityksen paikallaan akusta, kun siinä artikkelissa puhuttiin 150km keskikulutuksesta.

Sitä mä en usko että @jm82 kulutusennätys olisi 18,2kw/100km.
Oon ajanut autolla vasta 8 päivää, niin siitä tuo kulutus. Eli keskiarvo tuo 18,2, mikä näkyy sovelluksesta. Esilämmitykset (johdolla) tosiaan auttaa, kun auto on valmiiksi jo lämmin.
 
Lueskelin tuossa juuri Hesarin artikkelia EQS:stä, jossa olivat pakkasessa kaupunkipyörityksessä mitanneet kulutukseksi 43kWh/100km, jota kauhisteltiin siinä..

Mikä on suurin kulutus mitä ihmiset on saaneet sähköautoonsa liikenteessä? Oletan että tuossa 43kWh:ssa on mukana myös esilämmitystä, kuten nyt normaali ihminen tekee jos siihen on helppo mahdollisuus.


Niro 2021 esilämmitys ja ajoa n.30km 33kwh/100 -26 taitaa olla kovin.
 
Seat Mii electric 35,9 kWh/100 km. Ei esilämmitystä, 50 km matka, -22 C ja välillä ikkuna auki ajoa. Työn takia.
 
Lueskelin tuossa juuri Hesarin artikkelia EQS:stä, jossa olivat pakkasessa kaupunkipyörityksessä mitanneet kulutukseksi 43kWh/100km, jota kauhisteltiin siinä..

Mikä on suurin kulutus mitä ihmiset on saaneet sähköautoonsa liikenteessä? Oletan että tuossa 43kWh:ssa on mukana myös esilämmitystä, kuten nyt normaali ihminen tekee jos siihen on helppo mahdollisuus.
Jouluaattona -16, ajomatka 1,5 km, lämmitys alussa sisätilat +21 puolisen tuntia, lähtö kylmästä katoksesta. Syötiin välillä jouluateria n 2 h, paluumatka ylämäkeä (sama 1,5 km). Kulutus 86 kWh/100km!!!! Auto ID.3 Max 1st.
 
Suurin Niron mittarissa näkemäni kulutus 244 kWh / 100 km. Kävin viemässä ison kasan kartonkia keräyslaatikkoon 300 metrin päähän.

Mitään pointtiahan tämmöisten lukemien ihmettelyssä ei oikein ole. Mitä lyhyempi matka, sen kovempi kulutus. Korostuu kun auto seisoo välillä vielä paikoillaan, lämmityslaite puhaltaa kuumaa mutta liikettä ei tapahdu niin tuleehan sitä kulutusta.
 
2020 Model 3 Long Range alla reilut kaksi viikkoa, ja noin 1000km ajoja takana. Mahtava peli kaiken kaikkiaan. Muutama havainto näiden ajojen pohjalta:
+ Erittäin intuitiivinen käyttöliittymä. Aluksi hieman jännitti miten tuohon tottuu, mutta alle viikossa kaikki alkoi löytymään luontevasti.
+ Älypuhelinavain on 5/5 yhdistettynä siihen, että mitään auton käynnistelyä ei tarvita. Senkun hyppää kyytiin, ajosuunta päälle ja menoksi.
+ Mobiilisovellus toimii erittäin hyvin ja on monipuolinen
+ Tehot, vääntö, hiljaisuus ym. ominaisuudet jotka johtuvat sähkövoimalinjasta polttiksen sijaan.
+ Laatuvaikutelma parempi kuin odotin, vaikka häviää kyllä yleisvaikutelmassa saman hintaluokan Saksalaisille

- Nypyttävä alusta. Sopivan epätasaisella tiellä pää kolisee niskatyynyyn kuoppien tahdissa. Täten epämukavampi kuin S-line varusteltu Audi (jossa siis madallettu alusta)
- Ohjaustuntumasta puuttuu kokonaan palaute tiestä. Ei haittaa normiajossa, ja ratin ohjausvaste ja palautus on hyvää. Liukkailla ja huonoilla teillä kaipaisi jotain lisää.
- Ovien sulkemisääni (kolahdus) muistuttaa jotain 90 luvun halppisautoa eikä 50+ tonnin 2020-luvun autoa.
- Neliveto ei toimi läheskään niin hyvin kuin Audin jatkuva neliveto. Eteen ei tunnu menevän tarpeeksi tehoa tarpeeksi nopeasti.

Kulutus ollut lataussähköstä mitattuna aika brutaalit n. 30 kWh/100km, mutta tämän selittää reilu esilämmityksen käyttö ja osin todella lyhyet ajomatkat. Ajossa auton ilmoittamat lukemat vaikuttavat erittäin kohtuullisilta ja talvellakin pääsee alle 20 kWh/100km ajossa.
 
+ Älypuhelinavain on 5/5 yhdistettynä siihen, että mitään auton käynnistelyä ei tarvita. Senkun hyppää kyytiin, ajosuunta päälle ja menoksi.
Pitääkö auto sammuttaa kun pääsee perille, vai heitetäänkö vain auto P:lle ja kävellään pois auton luota? Meneekö ovet lukkoon automaattisesti, vai onko kahvoissa tms. jokin toiminto millä ovet lukitaan?
 
Pitääkö auto sammuttaa kun pääsee perille, vai heitetäänkö vain auto P:lle ja kävellään pois auton luota? Meneekö ovet lukkoon automaattisesti, vai onko kahvoissa tms. jokin toiminto millä ovet lukitaan?
Heitetään P:lle (jolloin käsijarru aktivoituu automaattisesti) ja kävellään pois auton luota. Ovet lukkiutuvat automaattisesti kun autosta pääsee muutaman metrin päähän. Sovelluksen pitäisi lisäksi ilmoittaa jos joku ovi jäikin auki, mutten ole kokeillut tätä käytännössä.

Periaatteessa edes tuota P:lle laittoa ei tarvita, sillä käyttöohjeen mukaan "Model 3 vaihtaa automaattisesti pysäköintivaiheelle, kun se havaitsee kuljettajan poistuvan autosta (esimerkiksi kun kuljettajan turvavyö ei ole kiinnitettynä ja auto on lähes paikallaan). "
 
Tilasin nyt Tesla Model 3 long rangen ja siihen elämäni ensimmäiset kitkarenkaat. Aina aikaisemmin olen jänistänyt ja ottanut nastat mutta nyt ihastuin koeajoauton hiljaisuuteen. Onko mitään syytä miksi pitäisi vielä miettiä vaihtoa nastoihin? Pääkaupunkiseudulla päristelen ja maltillinen ajaja kaikki tyynni joten ainakaan tunnin koeajolla en saanut kovin helposti autoa luistelemaan kitkoilla. Pieni ääni pään sisällä kuitenkin huutaa nastojen perään.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 323
Viestejä
4 504 389
Jäsenet
74 380
Uusin jäsen
Santtuv

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom