Kokemuksia omista ja aiemmin ajetuista sähköautoista

Tärkein homma olisi ihmisten ymmärtää että luvattu range ei kerro juuri mitään.

Tuossa jutussa hyvin avattu kulutusta sen perusteella mikä siihen vaikuttaa.

Muuten kyllä hyvin avattu, mutta Suomessa ehdottamasti merkityksellisin asia sähköauton kulutuksen suhteen on ulkolämpötila. Se oli tuossa jutussa sivuutettu täysin, kuin myös WLTP mittauksissa, jotka pitäisi tehdä myös pakkasessa, että suomalainen pystyisi edes joten muodostamaan järkevän kuvan auton kulutuksesta ja rangesta.
 
Tuo oli tosi hyvä juttu ja nuo taulukot olivat informatiivisia, mielenkiintoista nähdä miten Teslan S ja 3 ovat niin hyviä ilmanvastuksen ja painon suhteen, tuossa huomaa sen miten ovat suunnitelleet ns. tyhjältä pohjalta autot kun legacyt vasta nyt tekee sitä.
EDIT XC40 on kyllä fiasko ilmanvastuksen suhteen vaikka miten pyörittäisi, okei ICE pohjalta rakennettu mutta ei se ole mikään tekosyy tuolle tiiliskivelle.

Miten polttomoottori vaikuttaa ilmanvastukseen?
 
No vaikka siten että moottorin & voimansiirron koko on suurempi keulassa ja niiden jäähdytys pitää huomioida. Se vaikuttaa keulan muotoiluun.

Naah, ei vaikuta tarpeeksi. Esim. 3-sarjan bemarilla on Cd 0,23 ja BMW i4:ssa on 0,24. Tuossa XC40:ssa on 0,34 - 0,37. Vuoden 1962 Saabissa oli 0,30.

Kyllä nuo on ihan muotoilullisia valintoja, eikä polttomoottori / sähköautoratkaisuja.
 
Naah, ei vaikuta tarpeeksi. Esim. 3-sarjan bemarilla on Cd 0,23 ja BMW i4:ssa on 0,24. Tuossa XC40:ssa on 0,34 - 0,37. Vuoden 1962 Saabissa oli 0,30.

Kyllä nuo on ihan muotoilullisia valintoja, eikä polttomoottori / sähköautoratkaisuja.

No ei se ihan noinkaan mene, BMW 3-sarjalaisella se olisi kaikella todennäköisyydellä vielä alhaisempi kuin tuo jos grilliä ei tarvitsisi.
 
i4:n grilli on umpinainen eli ei ime ilmaa sisään, 3-sarjalaisessa imee. On sillä vaikutus.
Kuvittelisin että kolmossarjalaisen kerroin on ilmoitettu optimitilanteessa eli luukut kiinni, joten luku huononee vähän tuosta kun kone tarvii enemmän jäähdytystä, eikä parane tukkimalla kokonaan. Samaten huononee isoilla koneilla joilla on alaosassa enemmän aukkoja(?).
 
Kyllä nuo on ihan muotoilullisia valintoja, eikä polttomoottori / sähköautoratkaisuja.
Polttiksessa kulutus ei niin paljoa nouse että merkittävästi heikentäisi käytettävyyttä. Se antaa suunnittelijoille vapauksia muotoilun suhteen.
 
Kuvittelisin että kolmossarjalaisen kerroin on ilmoitettu optimitilanteessa eli luukut kiinni, joten luku huononee vähän tuosta kun kone tarvii enemmän jäähdytystä, eikä parane tukkimalla kokonaan. Samaten huononee isoilla koneilla joilla on alaosassa enemmän aukkoja(?).

Tietämättä tarkemmin, voisin kuvitella että i4:n fake grill on suunniteltu aerodynaamiseksi pintakuvioltaan, tätä luksusta ei taida 3-sarjan suunnittelijoilla olla.
 
Aivan, eli polttomoottori ei ole se ongelma, rajoite eikä syy. XC40 on edelleen huono ilmanvastuskerroin, koska niin ovat päättäneet - myynnistä päätellen ihan sopivasti.

Polttomoottorin jäähdytys vaatii muotoilulta jotain sellaista mitä sähkis ei ja se vaikuttaa ilmanvastukseen. Kuinka paljon? Tähän ei varmaan kukaan meistä osaa vastata mutta jotain.
 
Polttomoottorin jäähdytys vaatii muotoilulta jotain sellaista mitä sähkis ei ja se vaikuttaa ilmanvastukseen. Kuinka paljon? Tähän ei varmaan kukaan meistä osaa vastata mutta jotain.

Kyllä ja sähköakun pohja vaatii jotain ilmanvastukselta mitä polttomoottori ei. Onko sillä mitään merkitystä lopputulokseen kun kaikki muutkin asiat otetaan huomioon? Ei taida. Keulan muotoilussa on edelleen rajoitteena mm. törmäysturvallisuus, niin jalankulkijalle kuin matkustajalle. Sen takia se ei ole aerodynamisesti ikinä täydellinen. Se ei myöskään ole lentokoneen nokan muotoinen yllättävistä syistä.

Joten nykyauton aerodynamiikassa tekniikan suhteen polttomoottori vs. sähköauto on täysin yhdentekevää, muut syyt määräävät sen miten auto muotoillaan. Onneksi näin, olisi se helvetin tylsää että kaikki autot olisivat samannäköisiä lentokoneita.
 
Aivan, eli polttomoottori ei ole se ongelma, rajoite eikä syy. XC40 on edelleen huono ilmanvastuskerroin, koska niin ovat päättäneet - myynnistä päätellen ihan sopivasti.
Tuo on turhan yksioikoinen tulkinta. Jos auto olisi suunniteltu sähköautoksi, noin huonon ilmanvastuskertoimen perusteleminen olisi vaikeampaa. Toisaalta, onhan polttistenkin markkinoinnissa hyödynnetty alhaista kerrointa ja kulutuksia optimoidaan mm päästörajojen takia.

Volvo on suunnitellut nykyiset autonsa lataushybrideiksi, joten sillä ei ole ollut kannustinta optimoida moottoritienopeuksien kulutuksia. Markkinoinnissa korostetaan alhaista wltp lukemaa ja taisipa Volvo alittaa EU:n sakkorajankin vaikkeivät sen katumaasturit mitään pihejä oikeassa elämässä ole.

Eli joo, XC40:n kohdalla ovat näin päättäneet, koska heillä on ollut siihen mahdollisuus. Mutta kaskummaa, tämän uuden C40:n suunnittelussa ilmanvastus on jo jouduttu ottamaan huomioon. Muotoilujohtaja tosin käänsi asian niin että "linjakkaat muodot ovat luontevammat sähköautolle kuin XC40:n kulmikkuus" (IS). Välttämättömyydestä tehtiin hyve.
 
Tuo on turhan yksioikoinen tulkinta. Jos auto olisi suunniteltu sähköautoksi, noin huonon ilmanvastuskertoimen perusteleminen olisi vaikeampaa.

Riippunee paljolti akkuteknologiasta. Kuten tuossakin todettiin: "Asiakkaat pitävät SUV-muotoilusta, mutta niiden ilmanvastuskerroin on suuri. On löydettävä tasapaino kuluttajien tyytyväisyyden, toiminnallisuuden ja akkujen keston välillä. ". Eli jos yhtäkkiä akuista saataisiin paljon irti, niin tuon perusteella Volvo palaisi takaisin kulmikkaisiin - koska asiakkaat tykkäävät siitä. Tulevaisuudessakin aikovat tehdä kompromissin maksimaalisen rangen ja ulkonäön suhteen, eli eivät edellenkään täysin ilmanvastuksen kautta lähde suunnittelemaan autoja.

Tähänkään ei varsinaisesti siis tekniikka vaikuta muuten kuin sähköautojen ongelmallien kautta.
 
Eli jos yhtäkkiä akuista saataisiin paljon irti, niin tuon perusteella Volvo palaisi takaisin kulmikkaisiin - koska asiakkaat tykkäävät siitä. Tulevaisuudessakin aikovat tehdä kompromissin maksimaalisen rangen ja ulkonäön suhteen, eli eivät edellenkään täysin ilmanvastuksen kautta lähde suunnittelemaan autoja.
Latausnopeus on tekijä myös. Mutta se puoli kehittynee akkujen kokoa nopeammin. Voi kyllä hetken joutua odottelemaan ennen kuin akkujen koko ja hinta ei aiheuta kompromisseja.
 
i4:n grilli on umpinainen eli ei ime ilmaa sisään, 3-sarjalaisessa imee. On sillä vaikutus.
En tuosta 3-sarjalaisesta tiedä, mutta kyllähän nuo ulkonäkögrillit alkaa polttiksissakin olla suurimmassa osassa jo umpinaisia. Syylari on oikeasti siellä alempana piilossa - toki ilmanvastusta sekin lisää, mutta ei niin paljon kun ilmavirtaus saadaan ohjattua auton alle.

Edit: Umpinainenhan se tuossa Bemarissakin on.
 
Äh, EQE:sta ei tullut hatcbackkia vaan sedan. Iso meh. Olisivat tehneet vaan sen liftback/hatcback, vaikka pääntila olisikin mennyt. Eikö siellä vaan lapsia istu kuitenkin 80% ajasta. Nyt taas ihan jonnin joutava, kun tavaratila 400litraa.
Mut hyvä range kyllä noissa Mersun EQS, EQE jne.
 
Äh, EQE:sta ei tullut hatcbackkia vaan sedan. Iso meh. Olisivat tehneet vaan sen liftback/hatcback, vaikka pääntila olisikin mennyt. Eikö siellä vaan lapsia istu kuitenkin 80% ajasta. Nyt taas ihan jonnin joutava, kun tavaratila 400litraa.
Mut hyvä range kyllä noissa Mersun EQS, EQE jne.
Jotenkin epäonnistunut toi mersujen muotoilu. Vision EQS konsepti oli todella hieno (kuva 1, kuva 2), mutta lopputulos on näissä jotain ihan muuta.

Erityisesti tuo etuosa valojen takaosasta peiliin on kummallinen. Ylhäältä ikkunasta tuleva linja katkaisee nokan ja autosta puuttuu kokonaan siten tyylikäs kylkilinja. Lisäksi on tuo pissapojan luukku tuossa kyljessä. En tiä näyttääkö sitten lopulta paremmalta luonnossa.

Tuosta hyperscreenistä myös hieman ristiriitaiset tunnelmat. Se perusmallin keskikonsoli näyttää paremmalta ja luontevammalta ratkaisulta.

mercedes-eqe-revealed-side-driving-2.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Äh, EQE:sta ei tullut hatcbackkia vaan sedan. Iso meh. Olisivat tehneet vaan sen liftback/hatcback, vaikka pääntila olisikin mennyt. Eikö siellä vaan lapsia istu kuitenkin 80% ajasta. Nyt taas ihan jonnin joutava, kun tavaratila 400litraa.
Mut hyvä range kyllä noissa Mersun EQS, EQE jne.
E-mersuhan on taksimersu ja takapenkillä jatkuvasti aikuisia.
Jotenkin epäonnistunut toi mersujen muotoilu.
Cd edellä kun suunnittelee autoa, niin tuollainen siitä aika helposti tulee. Jos pitäisi veikata, niin faceliftit vuosien saatossa parantavat tuloksia kun on enemmän aikaa optimoida ulkonäköä ilman, että Cd arvo nousee kovin paljon.
 
Viimeksi muokattu:
Eikös näissä kasivitosissa tuo akku tapaa lävähtää kerrasta, ainakin monessa myynnissä olevassa on akku vaihdettu. Minkä verran tuon uusiminen maksaa jos menee omasta pussista?

Tuohon vaikuttaa varmasrti pitkälti se että Tesla ei korjaa niitä akkuja, oli siinä miten pieni tai iso vika tahansa, vaan aina vaihdetaan koko akusto.

Naah, ei vaikuta tarpeeksi. Esim. 3-sarjan bemarilla on Cd 0,23 ja BMW i4:ssa on 0,24. Tuossa XC40:ssa on 0,34 - 0,37. Vuoden 1962 Saabissa oli 0,30.

Kyllähän saabinkin ilmanvastus kasvoi kun ne vaihtoi nelitahtiseen.
 
Mikä valmistaja korjaa ajoneuvojensa akkuja?
Ei tuo ollutkaan tarkoitettu teslan moitteeksi, vaan pelkästään sähköautoja myyneen valmistajan toimintamallin vaikutuksesta käytettyjen autojen akkujen vaihtoihin. Se että akkuja on vaihdettu ei tarkoita siis sitä että akku olisi "lävähtänyt kerrasta" kuten kirjoitit, vaan akkuja on vaihdettu koska mikä tahansa akustoon liittyvä ongelma on johtanut akuston vaihtoon, vaikka kyseessä olisi jokin täysin varsinaisiin akkuihin liittymätön vika.
 
Mitä mieltä raati on Huihain tulevasta Ioniq 5:stä? Ainakin ulkoisesti pätevän ja futuristisen näköinen pirssi. 800V/220kW pikalataus on aika hyvä ominaisuus, jonka myötä tankkaus/lataustapahtuma on ajallisesti aika kivuton toimitus.


Koeajossa. Lyhyesti: Muovinen kippo.

Varmaan menee jos Qashqai on itselle autoilun huipentuma. Ajotuntumaa ei oikein ole ja kaikkialta huokuu halpuus. 50k€ tällaisesta on ihan liikaa.

Ulkonäkö jostain syystä miellyttää. Vähän kuin olisi kasaria yhdistetty tulevaisuuteen. Sähköinen voimalinja toimii kivasti ja muutamia näppäriä ratkaisuja sisätiloissa.
 
Noniin arvon ID4 omistajat. Onko teillä ollut autoissa vikaa?
Meidän 4,5tkm ajettu First edition sanoi eilen että sähköjärjestelmässä vikaa, aja korjaamolle. No ajoin ja ilmeni että kiertovesipumppu sanonut itsensä irti.
Tapahtuma ketju lähti siitä kun emäntä laittoi WeConnectilla auton lämpiämään kun lapset piti viedä tarhaan/kouluun. Ulos tultuaan kuullosti ihan siltä kuin monta autoa olisi ajanut edes takaisin pihatietä. Autolle saapuessaan kauhea mekkala ja rohiseva ääni ja auton kaikki valot päällä. Ei siinä lähti käyntiin ja varoitus ilmotus näyttöön. Vei lapset ja ihan hyvin tuntui kaikki pelittävän. Otin yhteyttä volkswagenin omaan jatkuvuus turvaan ja sanoivat että tilaavat hinurin paikalle. Sanoin että ei tarvitse ja etkö autoa saa ajaa pajalle? Ilmeisesti kaikki paitsi ID4 on lavetilla kuskattava huoltoon mutta ID4 saa ajaa jos vain pystyy. Motaria kohti vantaata ja auto toimi hyvin, ei mitään huomattavaa. Perillä auto pikahuoltoon diagnosointiin ja itse sain uuden karhean Tiguanin EuropCarilta huollon ajaksi jonka siis volkswagen maksaa.

Asiaa tutkiessani muillakin ollut sama häiriöilmoitus ja jotkut jättäneet huomioitta ja ilmoitus kadonnut viikon sisään. Itse en tällaista viitsi harrastaa kun takuu on, toki jouduin työ päivää käyttämään 2h tähän mutta ei se niin justiinsa ole. Eilen siis vein auton, ip soittivat että kiertovesipumppu räks poks ja uusi osa tulee tänään ip. Hyvällä säkällä saa jo tänään auton takaisin.

Sellaista kokemusta.

Miten muilla muuten kulutus, ilmeisesti moni ajaa 16-17 kwh kulutuksella mutta me ei kyllä päästä tuohon millääm, Auto on ECO moodissa ja vaikka kuinka yrittää nätisti ajaa niin nytkin noin 20 kwh on kulutus. Mitä teen väärin? Ilmastointi näin syksyllä on päällä kosteuden takia. Samaa kulutusta oli koko kesän.
 
Noniin arvon ID4 omistajat. Onko teillä ollut autoissa vikaa?
Meidän 4,5tkm ajettu First edition sanoi eilen että sähköjärjestelmässä vikaa, aja korjaamolle. No ajoin ja ilmeni että kiertovesipumppu sanonut itsensä irti.
Tapahtuma ketju lähti siitä kun emäntä laittoi WeConnectilla auton lämpiämään kun lapset piti viedä tarhaan/kouluun. Ulos tultuaan kuullosti ihan siltä kuin monta autoa olisi ajanut edes takaisin pihatietä. Autolle saapuessaan kauhea mekkala ja rohiseva ääni ja auton kaikki valot päällä. Ei siinä lähti käyntiin ja varoitus ilmotus näyttöön. Vei lapset ja ihan hyvin tuntui kaikki pelittävän. Otin yhteyttä volkswagenin omaan jatkuvuus turvaan ja sanoivat että tilaavat hinurin paikalle. Sanoin että ei tarvitse ja etkö autoa saa ajaa pajalle? Ilmeisesti kaikki paitsi ID4 on lavetilla kuskattava huoltoon mutta ID4 saa ajaa jos vain pystyy. Motaria kohti vantaata ja auto toimi hyvin, ei mitään huomattavaa. Perillä auto pikahuoltoon diagnosointiin ja itse sain uuden karhean Tiguanin EuropCarilta huollon ajaksi jonka siis volkswagen maksaa.

Asiaa tutkiessani muillakin ollut sama häiriöilmoitus ja jotkut jättäneet huomioitta ja ilmoitus kadonnut viikon sisään. Itse en tällaista viitsi harrastaa kun takuu on, toki jouduin työ päivää käyttämään 2h tähän mutta ei se niin justiinsa ole. Eilen siis vein auton, ip soittivat että kiertovesipumppu räks poks ja uusi osa tulee tänään ip. Hyvällä säkällä saa jo tänään auton takaisin.

Sellaista kokemusta.

Miten muilla muuten kulutus, ilmeisesti moni ajaa 16-17 kwh kulutuksella mutta me ei kyllä päästä tuohon millääm, Auto on ECO moodissa ja vaikka kuinka yrittää nätisti ajaa niin nytkin noin 20 kwh on kulutus. Mitä teen väärin? Ilmastointi näin syksyllä on päällä kosteuden takia. Samaa kulutusta oli koko kesän.

Onko sulla mitkä renkaat ? paineet ? aurauskulmat
Nuo vaikuttaa paljo.

Nopeus on se kovin, eli jos muut ajaa vaan maantietä ja sä motaria niin eroa tulee.


Omalla teslalla (S 85D -15) kulutus syyskeleillä rajoitusten mukaan ajaen noin 17-19kwh välissä.
 
Noniin arvon ID4 omistajat. Onko teillä ollut autoissa vikaa?
Meidän 4,5tkm ajettu First edition sanoi eilen että sähköjärjestelmässä vikaa, aja korjaamolle. No ajoin ja ilmeni että kiertovesipumppu sanonut itsensä irti.
Tapahtuma ketju lähti siitä kun emäntä laittoi WeConnectilla auton lämpiämään kun lapset piti viedä tarhaan/kouluun. Ulos tultuaan kuullosti ihan siltä kuin monta autoa olisi ajanut edes takaisin pihatietä. Autolle saapuessaan kauhea mekkala ja rohiseva ääni ja auton kaikki valot päällä. Ei siinä lähti käyntiin ja varoitus ilmotus näyttöön. Vei lapset ja ihan hyvin tuntui kaikki pelittävän. Otin yhteyttä volkswagenin omaan jatkuvuus turvaan ja sanoivat että tilaavat hinurin paikalle. Sanoin että ei tarvitse ja etkö autoa saa ajaa pajalle? Ilmeisesti kaikki paitsi ID4 on lavetilla kuskattava huoltoon mutta ID4 saa ajaa jos vain pystyy. Motaria kohti vantaata ja auto toimi hyvin, ei mitään huomattavaa. Perillä auto pikahuoltoon diagnosointiin ja itse sain uuden karhean Tiguanin EuropCarilta huollon ajaksi jonka siis volkswagen maksaa.

Asiaa tutkiessani muillakin ollut sama häiriöilmoitus ja jotkut jättäneet huomioitta ja ilmoitus kadonnut viikon sisään. Itse en tällaista viitsi harrastaa kun takuu on, toki jouduin työ päivää käyttämään 2h tähän mutta ei se niin justiinsa ole. Eilen siis vein auton, ip soittivat että kiertovesipumppu räks poks ja uusi osa tulee tänään ip. Hyvällä säkällä saa jo tänään auton takaisin.

Sellaista kokemusta.

Miten muilla muuten kulutus, ilmeisesti moni ajaa 16-17 kwh kulutuksella mutta me ei kyllä päästä tuohon millääm, Auto on ECO moodissa ja vaikka kuinka yrittää nätisti ajaa niin nytkin noin 20 kwh on kulutus. Mitä teen väärin? Ilmastointi näin syksyllä on päällä kosteuden takia. Samaa kulutusta oli koko kesän.

Ikävä kokemus, päivitä toki lopputulos.

Kulutuslukemia vertaillessa ajoprofiili myös melko tärkeä. Kaupunki- ja maantiekulutuksia /tai yhdistettyä on turha verrata keskenään.

Itsellä ei sähkäriä vielä, mutta koeajossa Enyaq 18.8kwh/100 turku/helsinki -välillä, keskinopeuden näyttäessä karvan yli 100kmh. Muistaakseni oli 21" renkaat, lämmin kesäpäivä. 19" vanteilla voisi päästä johonkin 16kwh/100km pintaan. Kaupungissa en lukemia muistanut ottaa ylös.
 
Noniin arvon ID4 omistajat. Onko teillä ollut autoissa vikaa?
Meidän 4,5tkm ajettu First edition sanoi eilen että sähköjärjestelmässä vikaa, aja korjaamolle. No ajoin ja ilmeni että kiertovesipumppu sanonut itsensä irti.
Tapahtuma ketju lähti siitä kun emäntä laittoi WeConnectilla auton lämpiämään kun lapset piti viedä tarhaan/kouluun. Ulos tultuaan kuullosti ihan siltä kuin monta autoa olisi ajanut edes takaisin pihatietä. Autolle saapuessaan kauhea mekkala ja rohiseva ääni ja auton kaikki valot päällä. Ei siinä lähti käyntiin ja varoitus ilmotus näyttöön. Vei lapset ja ihan hyvin tuntui kaikki pelittävän. Otin yhteyttä volkswagenin omaan jatkuvuus turvaan ja sanoivat että tilaavat hinurin paikalle. Sanoin että ei tarvitse ja etkö autoa saa ajaa pajalle? Ilmeisesti kaikki paitsi ID4 on lavetilla kuskattava huoltoon mutta ID4 saa ajaa jos vain pystyy. Motaria kohti vantaata ja auto toimi hyvin, ei mitään huomattavaa. Perillä auto pikahuoltoon diagnosointiin ja itse sain uuden karhean Tiguanin EuropCarilta huollon ajaksi jonka siis volkswagen maksaa.

Asiaa tutkiessani muillakin ollut sama häiriöilmoitus ja jotkut jättäneet huomioitta ja ilmoitus kadonnut viikon sisään. Itse en tällaista viitsi harrastaa kun takuu on, toki jouduin työ päivää käyttämään 2h tähän mutta ei se niin justiinsa ole. Eilen siis vein auton, ip soittivat että kiertovesipumppu räks poks ja uusi osa tulee tänään ip. Hyvällä säkällä saa jo tänään auton takaisin.

Sellaista kokemusta.

Miten muilla muuten kulutus, ilmeisesti moni ajaa 16-17 kwh kulutuksella mutta me ei kyllä päästä tuohon millääm, Auto on ECO moodissa ja vaikka kuinka yrittää nätisti ajaa niin nytkin noin 20 kwh on kulutus. Mitä teen väärin? Ilmastointi näin syksyllä on päällä kosteuden takia. Samaa kulutusta oli koko kesän.
Meidän ID4 kävi huollossa takaovien kahvojen vaihdossa. Eivät aukasseet ovia ulko käsin , jos lapsilukko oli päällä.
Muuta vikaa ei vielä ole ilmaantunut. Kulutusta ei olla juurkaan seurattu. Sportilla koko ajan ja ilmastointi päällä aina. Täytyypä vilkasta tänään kulutuslukemat. Toissa päivänä imutteli juur uuden Wecharge äpin autoon.
 
Asiaa tutkiessani muillakin ollut sama häiriöilmoitus ja jotkut jättäneet huomioitta ja ilmoitus kadonnut viikon sisään. Itse en tällaista viitsi harrastaa kun takuu on, toki jouduin työ päivää käyttämään 2h tähän mutta ei se niin justiinsa ole. Eilen siis vein auton, ip soittivat että kiertovesipumppu räks poks ja uusi osa tulee tänään ip. Hyvällä säkällä saa jo tänään auton takaisin.

Kuulostaa aika hyvältä huoltoajalta ja palvelulta joka tapauksessa. Teslalle saa yleensä parin kuukauden päähän tuurilla jos ei satu asumaan sen rangerin alueella.. Kiertovesipumppuja nyt valitettavasti voi mennä millä tahansa autolla (tai kotona lämmityksessä, kahvinkeittimessä, tai missä tahansa - mekaanisia vehkeitä kuitenkin), ovat ihan standardikamaa jokaisessa.

Kulutukseen on vaikeampi sanoa, mutta jos matkat on lyhyitä (lapset päiväkotiin) ja lämmitys sitä ennen tai paljon moottoritietä, niin ei tuo 20kWh/100 km mikään ihmeellinen ole. Samaa tasoa se mullakin Model 3:ssa on talvella tuollaisessa ajossa. Kesällä sitten maanteillä pidemmillä matkoilla melkein puolikas siitä.
 
Varmaan tuo kulutus sitten on ihan reilassa. Ei siis esim motaria töihin tule mitään säästö ajoa tehtyä, yleensä juuri lämppäri päällä sun muuta niin kipuaa nopeasti 30kwh kulutus kun motaria 25km matkalle on noin 18km. Kesällä kun ajoi mökille (350km) yhtä matkaa niin kulutus saattoi jopa helteillä olla 19kwh. Mutta aika paljon sai silloinkin kikkailla että alle tuon 20kwh pääsi. Ehkä ei vain osata ajaa taloudellisesti :D.
Passat GTEllä ehkä tulee ajettua hivenen "paremmin" kun range kuitenkin paljon pienempi ja näillä keleillä tuon akun saa josyötyä tuolla samaisella työmatkalla kuiviin. Vaikka olisi ajastettu lähtö latauksella. Mutta siinäkään säästele koska töissä ilmainen lataus.

Tämä uusi Tiguan isommalla akulla toki houkuttelisi seuraavaksi mutta tilat harmillisen pienet verrattain Passattiin, mutta se niistä plugareista.

Mutta tuohon pumpun hajoamiseen, samana aamuna sanoi myös kahvinkeitin itsensä irti, sattumaa? :D

Päivittelen miten menee, oletan että huomenna vasta valmis mutta pieni mahdollisuus vielä tälle päivälle. Ilmeisesti nopea vaihtaa kuitenkin. Onhan tuo toki kuluva osa ja susia sattuu joukkoon mutta onneksi hajosi nyt eikä pahemmalla säällä/ajalla.
 
Noniin arvon ID4 omistajat. Onko teillä ollut autoissa vikaa?
Meidän 4,5tkm ajettu First edition sanoi eilen että sähköjärjestelmässä vikaa, aja korjaamolle. No ajoin ja ilmeni että kiertovesipumppu sanonut itsensä irti.
Tapahtuma ketju lähti siitä kun emäntä laittoi WeConnectilla auton lämpiämään kun lapset piti viedä tarhaan/kouluun. Ulos tultuaan kuullosti ihan siltä kuin monta autoa olisi ajanut edes takaisin pihatietä. Autolle saapuessaan kauhea mekkala ja rohiseva ääni ja auton kaikki valot päällä. Ei siinä lähti käyntiin ja varoitus ilmotus näyttöön. Vei lapset ja ihan hyvin tuntui kaikki pelittävän. Otin yhteyttä volkswagenin omaan jatkuvuus turvaan ja sanoivat että tilaavat hinurin paikalle. Sanoin että ei tarvitse ja etkö autoa saa ajaa pajalle? Ilmeisesti kaikki paitsi ID4 on lavetilla kuskattava huoltoon mutta ID4 saa ajaa jos vain pystyy. Motaria kohti vantaata ja auto toimi hyvin, ei mitään huomattavaa. Perillä auto pikahuoltoon diagnosointiin ja itse sain uuden karhean Tiguanin EuropCarilta huollon ajaksi jonka siis volkswagen maksaa.

Asiaa tutkiessani muillakin ollut sama häiriöilmoitus ja jotkut jättäneet huomioitta ja ilmoitus kadonnut viikon sisään. Itse en tällaista viitsi harrastaa kun takuu on, toki jouduin työ päivää käyttämään 2h tähän mutta ei se niin justiinsa ole. Eilen siis vein auton, ip soittivat että kiertovesipumppu räks poks ja uusi osa tulee tänään ip. Hyvällä säkällä saa jo tänään auton takaisin.

Sellaista kokemusta.

Miten muilla muuten kulutus, ilmeisesti moni ajaa 16-17 kwh kulutuksella mutta me ei kyllä päästä tuohon millääm, Auto on ECO moodissa ja vaikka kuinka yrittää nätisti ajaa niin nytkin noin 20 kwh on kulutus. Mitä teen väärin? Ilmastointi näin syksyllä on päällä kosteuden takia. Samaa kulutusta oli koko kesän.


Vituiksihan se meni.....

Oli virheellisesti ruotsin varastossa saldo heittoa eli pyöreää nollaa oli oikeasti hyllyssä. Tilaus meni saksaan pää varastolle ja arvio saapumisesta korjauksineen tästä hetkestä 5 arkipäivää. Olihan se liian hyvä ollakseen totta :rofl2:
 
Tilanne se että sähköauto jäi kummittelemaan takaraivoon ja vähän enemmän sohva olisi haussa vs nykyinen Fiesta ST. Olen siis huomenna menossa katsomaan saksasta uitettua Tesla Model 3 Performancea. Väitetysti MY21 mutta muutoksia tuli vissiin ihan äskettäin ja uudet turbiinimallin vanteet lisätty kippoon, onko mitään muita eroja alkuvuoden ja loppuvuoden malleissa? Ja mitä katsoa/tutkia/tietää näin yleisesti ja miten erottaa nuo toisistaan? Ja mitä ylipäätään mitä tietää moisesta muutoksesta?
 
Tilanne se että sähköauto jäi kummittelemaan takaraivoon ja vähän enemmän sohva olisi haussa vs nykyinen Fiesta ST. Olen siis huomenna menossa katsomaan saksasta uitettua Tesla Model 3 Performancea. Väitetysti MY21 mutta muutoksia tuli vissiin ihan äskettäin ja uudet turbiinimallin vanteet lisätty kippoon, onko mitään muita eroja alkuvuoden ja loppuvuoden malleissa? Ja mitä katsoa/tutkia/tietää näin yleisesti ja miten erottaa nuo toisistaan? Ja mitä ylipäätään mitä tietää moisesta muutoksesta?
Olikos siellä se octovalve ja tuplaikkunat vähentämässä melua ja uusi ei kiiltävä keskilokerikko mm.
 
Tilanne se että sähköauto jäi kummittelemaan takaraivoon ja vähän enemmän sohva olisi haussa vs nykyinen Fiesta ST. Olen siis huomenna menossa katsomaan saksasta uitettua Tesla Model 3 Performancea. Väitetysti MY21 mutta muutoksia tuli vissiin ihan äskettäin ja uudet turbiinimallin vanteet lisätty kippoon, onko mitään muita eroja alkuvuoden ja loppuvuoden malleissa? Ja mitä katsoa/tutkia/tietää näin yleisesti ja miten erottaa nuo toisistaan? Ja mitä ylipäätään mitä tietää moisesta muutoksesta?
Kannattaa ehkä siirtää tuonne keskustelu, kun kyse ei ole vielä omasta autosta ja sen kokemuksesta. Aika moneen kertaan täällä muistuteltu tästä asiasta.


Tai sitten sinne Teslan omaan ketjuun. Siellä varmaan vielä paremmin saa vastauksia.

Mutta yleisesti itse en tällä hetkellä ottaisi Model 3:sta muuten kuin Kiinassa kasattuna.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 410
Viestejä
4 506 995
Jäsenet
74 395
Uusin jäsen
amer

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom