Kokemuksia omista ja aiemmin ajetuista sähköautoista

Käytössä BMW i3 2014, ei CSS-pikalausta, joka näissä on ollut valinnainen lisäominaisuus. Mitenköhän tuon saisi type2 -laturista lataamaan enemmän kuin 16A virralla? Luulin, että kyse on kaapelista, joka oli 16A, joten hankin uuden 22kW tukevan kaapelin, mutta testissä sekään ei ladannut kuin 16A. Tolpassa luki 22kw, ja auton pitäisi tukea 32A. Mikähän tässä kinnaa?
Se on 32A yhdestä vaiheesta.
Eli et tule saa kovin monessa paikassa ku tuon 3x16 > 11kw
 
Se on 32A yhdestä vaiheesta.
Eli et tule saa kovin monessa paikassa ku tuon 3x16 > 11kw

mutta jos tolpassa lukee 22kw, niin eikö yhdestä vaiheesta pitäisi tulla 7,3 kw, eli 32A?

32A 7,2kW lataus taitaa kans olla lisävaruste.

Mistähän sen näkee, mitä saksalainen on aikoinaan autoon tilannut? Pikalatauksen puuttumisen nyt näkee liittimestä, mutta mistähän muut tiedot?
 
Yhdestä vaiheesta tulee (tai on käytettävissä) 230V ja kahdesta tai kolmesta vaiheesta 400V (kahden vaiheen välinen jännite-ero) ja siitä johtuu että yhdestä vaiheesta et saa 1/3 kolmivaihetehosta.
 
Yhdestä vaiheesta tulee (tai on käytettävissä) 230V ja kahdesta tai kolmesta vaiheesta 400V (kahden vaiheen välinen jännite-ero) ja siitä johtuu että yhdestä vaiheesta et saa 1/3 kolmivaihetehosta.
Aivan höpöhöpöä.

Yhdestä vaiheesta saa 16A * 230V = 3.7 kW tai 32A * 230V = 7.3 kW.
Kolmesta vaiheesta saa 3 * 16A * 230V = 11 kW tai 3 * 32A * 230V = 22 kW.

i3:n omistanena muistelen, että ensimmäisissä oli vain 1-vaihe 16A eli 3.7 kW lataus, lisävarusteena sai 32A eli 7.3 kW. Myöhemmin sai lisävarusteena myös CCS:n. Ja sen jälkeen päivitettiin 1-vaihe AC kolmeen vaiheeseen, mutta toki vain 16A eli 11 kW.
 
bimmer.work : VIN Decoder for BMW Tuolta näytttäis jotain varustelistaa tulevan alustanumerolla.
"570 Stronger Electricity Supply" Taitaa olla 7,2kW latauksen varuste.


Tämähän oli hyvä, kiitos. Tommonen 570 -optio listalla näyttää olevan, kaikki muut optiot on juuri oikein, joten tuonkin luulisi olevan. En silti ole saanut 16A/3.7KW suurempaa lataustehoa. Mikähän???

Mitenköhän nuo kahden auton tolpat on tehty, tuleeko sinne 2*22 KW sähköä, vai yhteensä 22KW, joka sitten jaetaan kahdelle autolle?

Lidlin tolpasta, jossa on Lidlin oma kaapeli, lataa myös tuolla 16A virralla. Mites muut autot, lataako ne nopeammin Lidlin type-2:sta?
 
Viimeksi muokattu:
Aivan höpöhöpöä.

Yhdestä vaiheesta saa 16A * 230V = 3.7 kW tai 32A * 230V = 7.3 kW.
Kolmesta vaiheesta saa 3 * 16A * 230V = 11 kW tai 3 * 32A * 230V = 22 kW.

Kyllä kahden 230 V (vaihejännite) vaiheen välinen jännite, eli pääjännite todellakin on 400 V ja kolmivaiheisten laitteiden tehojen laskeminen on periaatteessa vähän monimutkaisempaa, mutta sinänsä irrelevanttia, kun ei sitä tehoa enempää lähde kuin noinkaan laskettuna. Mutta sikäli taas relevanttia, että jos autossa on yksivaiheinen 32 A lataus, mutta sulakkeet ei anna myöten ottaa 32 A yhdestä vaiheesta, niin on olemassa latureita, jotka käyttävät kolmivaihejärjestelmän pääjännitettä ja saavat siis ulos tehoa vaikkapa 16 A virralla 400 V * 16 A = 6,4 kW. Jännite puolestaan alennetaan muuntajalla 230 V:ksi, joka kelpaa autolle, lisäksi häviöt pois niin ollaan 6 kW:ssa.

Voi olla että kesäaivot laski tai tajusi jotain väärin, korjatkaa jos meni pieleen.
 
Jotta saadaan myös vähän sisältöä suomi-internetiin, heittäkääpä parhaita vähän puhuttuja vinkkejä tähän latausbisneksen luovimiseen?

Oma kontribuutio; Motonetin latauspalvelut on verrattain halpoja, vaikka lataaja maksaa hintaa käyttömukavuudessa tuon prepaidsaldon kanssa. Eli 50kW laturit ja 10 senttiä kilowatille.
 
Kävin koeajamassa Model 3 Perfonmance. Olipa hyvä auto. Tulen varmaankin ostamaan teslan joskus .
Keskinäyttö oli hyvä ja tehokas. Yllätyin että nopeusmittari vaikutti olevan hyvällä paikkaa siinäkin. Adaptiivinen vakkari toimi ok ja ns. autopilot myös, osasi ajaa mutkat ite mikä itelle täysin riittävä. En tiedä, mitä muiden merkkien ns. kaistaavustimet osaa tehdä mutta tämä seurasi ainakin hyvin ja suhteellisen keskellä.
Positiivista oli myös hiljaisuus ja musiikit. Penkit ok, tavaratila melko ok myös.
Lastenistuimen telakka meni helposti, mutta korkeus sen verta matala lastaukseen että ainakin e Mersuun helpompi lastata. Tuon kanssa voi kyllä elää.
Materiaalit riittävän laadukkaita siellä missä kättä pidän, keskikonsolia ei tullut testattua että onko siinä sellaista ns skodamaista korkeuden säätöä.
Takapeilistä ei mielestäni kummoista näkyvyyttä ollut. Ratti ok, ja tärkeimmät adaptiivinen vakkari ja autopilotin päälle laitto helppoa.
Hyvä ajaa, melko terävä. Pomput ns. Teräviä mut ei haittaa. Teho todella riittävä, ja jopa mahasta otti. Tehoon tottuu aina, varmaan kyl pärjäisi vähemmälläkin. Range 300km kyllä pettymys??
Aikuiselle takapenkit liian sellaiset että katto ottaa mut menettelee satunnaisesti.
Kokonaisuuteen olin tyytyväinen. Sähköauton välitön voimalinja on kiva mutta mielestäni hyvä automaatti pääsee riittävän lähelle.
Oli ihan helppoa ja kivaa. Eniten tykkäsin itse ohjautuvuudesta teillä ja motarilla, että Rattia ei tarvinnut vahtia vaan auto kaartoi nätisti.
Hieno auto, model S seuraavaksi testiin..
Sen verta hyvä kokemus että voisin ostaa Teslan osakkeita tämän koeajon perusteella, sillä ID4 oli kyl paljo heikompi kauttaaltaan jos valita saa.
Niin ja 2021 Tesla siis, kaikilla herkuilla.
 
Mitä mieltä raati on Huihain tulevasta Ioniq 5:stä? Ainakin ulkoisesti pätevän ja futuristisen näköinen pirssi. 800V/220kW pikalataus on aika hyvä ominaisuus, jonka myötä tankkaus/lataustapahtuma on ajallisesti aika kivuton toimitus.

 
Ioniq 5 oli harkinnassa, mutta vaihtotarjous ei ollut kovin hyvä, ja auton toimitus olisi mennyt lähes vuoden päähän, joskin saattaa olla että sen kuitenkin saisi jo aikaisemmin. Pidän sen 2020-luvun sähköautolle sopivasta ulkonäöstä, joka on hieman hämäävä. Äkkiseltään auto näyttää pienehköltä hatchbackilta, mutta oikeasti auto on melko isokokoinen. Erikoisuutena on myös mm. se, että takapenkkejä voi hieman säätää eteen/taakse, samoin myös takapenkkien selkänojaa voi hieman laskea. Ioniq 5:stä, samoin myös Kia EV 6:sta voi myös tarjota virtaa vaikka matkalla kulkevaan vedenkeittimeen tai ilmeisesti tarvittaessa vaikka toisen sähköauton lataamiseen.
 
Liitytääs keskusteluun lukematta sen kummemmin.
Paatuneena diesel miehenä jostain kumman syystä päädyin maaliskuussa hankkimaan Opel Amperan ja vielä ihan ensimmäistä sukupolvea.

Varmaan vuoden katsellut sähköautoja joita saisi vetokoukulla ja järkevillä vetomassoilla. Vaihtoehdot minun budjetilla oli about seuraavat: Model 3 SR+, ID4/Enyaq, Ioniq5, EV6 ja mahdollisesti Polestar2... No perjantaina kävin koeajamassa Model 3 SR+ ja siinä ehtoolla viisauden elixiiriä nautiskellessa tuli sellanen sitten tilattua... Tosin ilman vetokoukkua. Ajattelin et jätetään toi tonnin ritsa tuohon sitten vaikka seisomaan niin saa ne vähäiset kärrynvetotarpeet hoidettua vaikka sitten siirtokilvin jossei mene leimasta enään. Toisena pointtina ulkopuolelta tuli että melkeen keneltä tahansa kaverilta saa kyllä koukullista autoa lainaan kun tarjoaa Teslaa vastineeksi =).

Noh tässä nyt odotellaan Marraskuuhun saakka, Amperasta saadaan käsiraha ja hankintatuki oli tarkotus käyttää siihen myös. Amperalle pari potentiaalista ostajaa. Myös pankille vakuudellinen lainahakemus vetämässä jos sais paremman diilin kun tuo Teslan tarjoama joka on sekin aika kova mielestäni.

Jos jotain isompia muutoksia Teslan hintaan tai hankintatukeen tässä tulee loppuvuoden aikanana niin olen varautunut perumaan tilauksen ja tilaamaan uudelleen josse on huomattavasti fiksumpi diili. Esim koukku menis hankintatukeen tai hankintatuki nousee / Teslan hinta laskee merkittävästi. Nyt on ilmeisesti Model 3 SR+ saatavuus aika huono koska Model Y:tä paukutetaan euroopan markknoille, mistähän mahtaa tulla tulevan kvartaalin teslat? Made in China LFP akulla?
 
Viimeksi muokattu:
Mitä mieltä raati on Huihain tulevasta Ioniq 5:stä?
Saattaisi olla mun seuraava auto, jos nyt jossain vaiheessa saavat N Performance -mallin julkaistua. Siitä on jo tuubi täynnä videoita, vaikka mitään virallista ei ole kerrottu.

Akku on hitusen pieni, tai kulutus liian iso. Model Y LR menee saman kokoisella akulla selvästi pidemmälle.

Koeajopätkistä päätellen siinä on jonkinlainen kaista-avustin, joka täytyy käydä joka kerta liikkeelle lähdettäessä kytkemässä pois valikoiden syövereistä. Vaikuttaa raivostuttavalta. Toivottavasti se ei ole Euroopan malleissa defaulttina päällä. Miksei voi olla vain ratissa nappia, josta saa avustimet päälle/pois?
 
Kävin koeajamassa Model 3 Perfonmance. Olipa hyvä auto. Tulen varmaankin ostamaan teslan joskus.

Teho todella riittävä, ja jopa mahasta otti. Tehoon tottuu aina, varmaan kyl pärjäisi vähemmälläkin. Range 300km kyllä pettymys??
Koeajoit autoa nilkka oikoisena ja ihmettelet kun kulutus oli 30% enemmän kuin spekseissä. Tätä ei varmaan ole koskaan millään muulla autolla tapahtunut?:hmm:
 
Koeajoit autoa nilkka oikoisena ja ihmettelet kun kulutus oli 30% enemmän kuin spekseissä. Tätä ei varmaan ole koskaan millään muulla autolla tapahtunut?:hmm:

Täähän se ois.

IMG_3336.jpg


Jos olettaa että akussa on ainakin se 68kWh käytettävissä olevaa energiaa, tuolla kulutuksella range olisi jotain 450km luokkaa. Tämä ajettu lämpimällä kelillä, rajoitukset +5km/h mittarin mukaan ja rekat ohi kun tulee vastaan. Ja ehkä muutama huvin vuoksi ohitus, koska se on hauskaa :D Ei mitään koeajorellestystä siis, mutta ei mitään hissutteluakaan.

Vieläkään en ole akkua ladannut kertaakaan 100% asti. Tuollainen 300km pätkä on jo ajallisestikin niin pitkä että pitää pysätä.

E: Tämä siis normaaleilla maanteillä 80-100km/h, ei motarilla
 
Viimeksi muokattu:
Täähän se ois.

IMG_3336.jpg


Jos olettaa että akussa on ainakin se 68kWh käytettävissä olevaa energiaa, tuolla kulutuksella range olisi jotain 450km luokkaa. Tämä ajettu lämpimällä kelillä, rajoitukset +5km/h mittarin mukaan ja rekat ohi kun tulee vastaan. Ja ehkä muutama huvin vuoksi ohitus, koska se on hauskaa :D Ei mitään koeajorellestystä siis, mutta ei mitään hissutteluakaan.

Vieläkään en ole akkua ladannut kertaakaan 100% asti. Tuollainen 300km pätkä on jo ajallisestikin niin pitkä että pitää pysätä.

E: Tämä siis normaaleilla maanteillä 80-100km/h, ei motarilla

Tästä jää nyt mielestäni jotain oleellista puuttumaan eli millä akun varaustilalla on lähdetty liikenteeseen ja mitähän tossa kohtaa on ollut patterin varaus? Kuvan rajauksen vuoksi akun varaustila ei selviä...
 
Tästä jää nyt mielestäni jotain oleellista puuttumaan eli millä akun varaustilalla on lähdetty liikenteeseen ja mitähän tossa kohtaa on ollut patterin varaus? Kuvan rajauksen vuoksi akun varaustila ei selviä...
Miten niin? Kulutus 310,7 km matkalta on keskim. 151 Wh/km ja siitä voi laskea 68 kWh / 0,151 kWh / km ~= 450 km. Patterin varaustila ei vaikuta kulutukseen (tainno, ehkä joku turtle-mode sitten vaikuttaa, jos ajetaan ihan viimeisillä prosenteilla).

Edit: Jos varaustila oli lähtiessä 90%, noiden lukujen perusteella se oli perillä suunnilleen* 21%**

* Sentry ei mene päälle alle 20% varaustasolla, kulutuksen ka * km != oikean hetkittäisen kulutuksen summa
** (68 kWh * 0,9 - [310,7 km * 0,151 kWh] / 68 kWh) * 100%
 
Viimeksi muokattu:
Tästä jää nyt mielestäni jotain oleellista puuttumaan eli millä akun varaustilalla on lähdetty liikenteeseen ja mitähän tossa kohtaa on ollut patterin varaus? Kuvan rajauksen vuoksi akun varaustila ei selviä...

En enää muista tismalleen paljon oli perillä, varmaan joku 18%. Sentry ei aktivoidu jos on alle 20%. 90% oli lähtiessä. Matkalla oli pysähdyksiä myös, ja siinä meni ilmastointiin sähköä jota tuo ei taida laskea tuohon matkantekokulutukseen.

Mutta tosiaan niillä prosenteilla ei niin suurta väliä ole, tuosta näkee paljon energiaa on mennyt matkaan.
 
D5E687BA-4E15-418B-A67D-D73AB1ADA266.jpeg


Kyllä nuo uudet menee normaali ajossa vähällä jos oma -15 vuoden 85D S menee ilman kikkailua autopilotilla 105 mittarissa alle 170wh/km. Autossa neljä ihmistä ja tavaraa perä ja keula täynnä. Kuusamo - Kemijärvi

400-450km on maantieajossa kesällä helppo saavuttaa. Satunnaiset ohitukset ei hirveästi syö, motari nopeus sit toki enempi.

271000km jo lasissa :) 6000km tulee noin per KK lisää
 
Keskinäyttö oli hyvä ja tehokas. Yllätyin että nopeusmittari vaikutti olevan hyvällä paikkaa siinäkin.

Tesloista ei ole kokemusta, mutta Nissan Primerasta paljonkin, siinähän on mittaristo keskellä ja tottumisaika nolla sekkaa. Täysin luonteva paikka.
 
Primerassa se on enemmän kohden kuin Teslassa.
Ei se kyllä Teslassakaan varsinaisesti pielessä ollut, vaikka muuta arvelin ennen koeajoa.
Tesla mahdollistaa uuteen kotilatausasemaan seuraavanalaisen käytön karrikoidusti:
1. Omaat Teslan kotilaturin
2. Ilmoitat sen julkiseksi latauspisteeksi
3. Ihmiset voi tulla lataamaan autoaan siihen, jos se on vapaana
4. Softa ottaa automaattisesti veloituksen latauksesta (esim. 20snt/kwh tms..) ja maksaa Teslalle komission ja sähkön myyjä eli yksityinen saa rahat siitä itselleen toki myös.
5. Eli kotilatureista tulee "hätävaralatureita".

Minusta aika nerokas. Toki se, että onko jonkun koti just sellaisessa paikkaa missä viitsisi muutenkin pysähtyä lienee vähän niin ja näin, mutta ainakin itse voisin tuolle käyttöä joissakin vähäisissä tilanteissa löytää.
-
Ai että toi Model S Plaid näyttäisi käytännölliseltä autolta, tekisi hirmuisesti mieli...Vielä joskus.
 
Minusta aika nerokas.

Erittäin, saat tehtyä omasta pihasta julkisen paikan. Siinä menisi varmaan samalla kotipihan lainsuoja (oishan se ihanaa kun keskellä yötä joku töräyttäisi siihen ikkunan alle latailemaan autoa), mutta luultavasti ensin tulisi esteeksi kaava sun muut, joissa alueella ei saa tehdä liiketoimintaa ilman erillistä muutosta.

Toki saman voisi tehdä monillakin latureilla, sitten voi myydä muillekin muin Teslalle. En jotenkin näe tätä kyllä yleistyvänä..
 
Erittäin, saat tehtyä omasta pihasta julkisen paikan. Siinä menisi varmaan samalla kotipihan lainsuoja (oishan se ihanaa kun keskellä yötä joku töräyttäisi siihen ikkunan alle latailemaan autoa), mutta luultavasti ensin tulisi esteeksi kaava sun muut, joissa alueella ei saa tehdä liiketoimintaa ilman erillistä muutosta.

Toki saman voisi tehdä monillakin latureilla, sitten voi myydä muillekin muin Teslalle. En jotenkin näe tätä kyllä yleistyvänä..
Lakiteknisesti en tiedä, mutta noin muuten minusta hyvä idea. Jos voisi vaikka kännykkäsoftalla laittaa että laturiani saa käyttää tiettyinä päivinä tiettyyn kellonaikaan ja tämä sitten näkyisi muille softan käyttäjille että tuolla olisi vapaa laturi nyt.

Yöksi laittaisi pois käytöstä ja sitten jos on vaikka reissussa niin laittaisi käyttöön 24/7.

Näitä kun olisi riittävän monella yksityisellä niin olisi paljon latureita niitä tarvitseville saatavilla. Oman laturin käyttöaste kuitenkin varmaan lopulta aika pieni.

Ongelmana tietysti se että kotilaturit yleensä tietysti tehottomia, joten lataus sitten mahdollisesti aika hidasta. Mutta tuolla voisi saada oman laturinsa kulut katettua kun vuokraisi muille.

Tietysti riippuu paljon pihasta ja pihan muodosta jne että toimiiko ollenkaan. Joku siinä pihallasi latailee kun tulet itse kotiin ja onkin pihan ainoa autopaikla tms. Mutta monilla on toki isoja pihoja useilla autopaikoilla.
 
Tietysti riippuu paljon pihasta ja pihan muodosta jne että toimiiko ollenkaan. Joku siinä pihallasi latailee kun tulet itse kotiin ja onkin pihan ainoa autopaikla tms. Mutta monilla on toki isoja pihoja useilla autopaikoilla.

Täytyy kysyä - onko sinulla oma piha? Itse en kyllä voisi sietää että joku on omalla pihallani (vaikka useammalle autolle tilaa on), senhän takia nimenomaan muutin pois paikasta jossa omaa rauhaa ei olisi.

Joka tapauksessa, itse ansaintamalli on aika heikko - jos sähkö ei olisi todella kallista. Jos vaikka olisi Superchargerin 37c/kWh hinta siinä kotilaturissa (maksaisiko joku hidaslatauksesta sitä?) niin siitä pitäisi saada aika paljon käyttötunteja. 12c/kWh menisi ensin sähköyhtiölle, tuossa kuvattiin että Tesla saisi oman osuuden, loppusummasta vielä tietysti verot maksettavaksi (ALVi? pääoman tuotto?, eli 24-30%) eli jäljelle jäisi n. 15c/kWh varmaankin jos Teslan osuus olisi sentti pari. Jos oletat laturin olevan sen 1000€ asennuksineen, niin melkein 7000kWh ulkopuolista käyttöä pitäisi olla (11kWh vauhdilla jos sulakkeet kestää niin mennään siinä ~650h käyttöä).

Tämä olettaen että kukaan ei kuluta pihaasi, tee muuta ilkivaltaa kuten aja kukkiesi päältä, kuse postiluukkuusi perinteiseen suomalaiseen malliin, et joudu hankkimaan kameravalvontaa, laite kestää (eikä esim. kaapeli mene rikki kun ei ole oma), etc.
 
Minulla on kolme kuukautta ollut Seat Mii electric. Ajelen melko samoja reittejä samalla tyylillä eli jos suinkin tarkenee niin ei lämmitystä, ei ilmastointia, ecomode+ päällä, ei ohitteluja ym. Siistiä ajoa siis.
Ihmettelen vaan että mitä kuumempi keli niin sitä pienempi kulutus. Tuntuu siltä että auto toimii paremmin helteissä ja niitähän on todellakin riittänyt.
Toimiiko akut jotenkin paremmin lähempänä +30 C lämpötiloja?
 
Minulla on kolme kuukautta ollut Seat Mii electric. Ajelen melko samoja reittejä samalla tyylillä eli jos suinkin tarkenee niin ei lämmitystä, ei ilmastointia, ecomode+ päällä, ei ohitteluja ym. Siistiä ajoa siis.
Ihmettelen vaan että mitä kuumempi keli niin sitä pienempi kulutus. Tuntuu siltä että auto toimii paremmin helteissä ja niitähän on todellakin riittänyt.
Toimiiko akut jotenkin paremmin lähempänä +30 C lämpötiloja?
Sama havainto hybridillä. Lämmin ilma vastustaa vähemmän ja toki auto yleensäkin toimii sulavammin lämpimässä.
 
Teslan kans todennu näin 74 tuhanne kilsan jälkeen että paras lämpötila 22-25 kieppeillä, tuon alle tai yli niin kulutus kasvaa.

Toki tuuli on iso vaikuttaja. Kova vastatuuli on helposti 20km/h nopeuden lisäystä vastaava kulutuksen kasvu.

Esim maltillinen 5m/s vastatuuli on sama ku 85km/h köröttelystä nostaisi nopeuden 120km/h
 
Viimeksi muokattu:
Heinäkuun alussa tilattu model 3 on sitten luovutuksessa n. 3-4 viikon päästä.

10.7. tilasin ja arvio oli marraskuu, siitä se tuli viimeviikolla 23.8.-6.9. arvioon ja nyt alkuviikosta tarkentui 17.-31.8.
Valmistenumeronkin sai jo tietoon kun soitti ja kysyi. Valmistenumerosta kävi myös ilmi että kyseessä on MIC malli joka on minulle vain positiivinen asia.

Miten tuo hankintatuki käytännössä Teslaa hankkiessa toimii? Hoitaako myyjä luovutuksen yhteydessä siihen liittyvät muodollisuudet ja hinnasta putoaa se 2000€ vai vaatiiko tämä tässä vaiheessa jotain toimenpiteitä jotta asia hoituu sujuvasti?
 
Heinäkuun alussa tilattu model 3 on sitten luovutuksessa n. 3-4 viikon päästä.

10.7. tilasin ja arvio oli marraskuu, siitä se tuli viimeviikolla 23.8.-6.9. arvioon ja nyt alkuviikosta tarkentui 17.-31.8.
Valmistenumeronkin sai jo tietoon kun soitti ja kysyi. Valmistenumerosta kävi myös ilmi että kyseessä on MIC malli joka on minulle vain positiivinen asia.

Miten tuo hankintatuki käytännössä Teslaa hankkiessa toimii? Hoitaako myyjä luovutuksen yhteydessä siihen liittyvät muodollisuudet ja hinnasta putoaa se 2000€ vai vaatiiko tämä tässä vaiheessa jotain toimenpiteitä jotta asia hoituu sujuvasti?

Tais olla että myyjä laskee sen suoraan pois auton hinnasta.
 
Miten tuo hankintatuki käytännössä Teslaa hankkiessa toimii? Hoitaako myyjä luovutuksen yhteydessä siihen liittyvät muodollisuudet ja hinnasta putoaa se 2000€ vai vaatiiko tämä tässä vaiheessa jotain toimenpiteitä jotta asia hoituu sujuvasti?

Se 2k€ vähennetään ensimmäisestä erästä (oli se sitten koko hinta tai osarin ensimmäinen erä). Eli Teslan kanssa sovittu vaikka 20k€ ensimmäiseksi eräksi, niin saat 18k€ laskun jonka maksat Teslalle. Niin ja jouduit jonkun paperilapun (sähköisen) allekirjoittamaan jossa annat Teslan hakea se tuki sinun puolestasi.
 
Se 2k€ vähennetään ensimmäisestä erästä (oli se sitten koko hinta tai osarin ensimmäinen erä). Eli Teslan kanssa sovittu vaikka 20k€ ensimmäiseksi eräksi, niin saat 18k€ laskun jonka maksat Teslalle. Niin ja jouduit jonkun paperilapun (sähköisen) allekirjoittamaan jossa annat Teslan hakea se tuki sinun puolestasi.
Juu sainkin tähän hetki sitten vastauksen kun yllättäen sain vetokujalta jonkun kiinni. Sain valtakirjapohjan jonka palauttelin. Hakevat hankintatuen ja se vähennetään käsirahasta kuten kuvasit.
 
Missäs se Model Y tuotanto nyt sitten aloitettiin? Epäilen että oma autoni on ollut jo laivassa tännepäin ennenkuin tein tilauksen.

Hiukan pisti huvittamaan kun tää Ville Teslalta vastas tiedusteluun mahdollisesta tarkemmasta päivästä sanoin "On varmaan 24.8. Lempäälässä tällä tietoa mutta kun tästä logistiikasta ei voi olla aina varma jos sinne sattuu joku laiva jäämään kanavaan tms."

Onkos tietoa noista miten ne rahdataan? Tuleeko johonkin päin eurooppaa ja sieltä tänne peräpoohjolaan kumipyörien päällä? En tiedä muistanko lukeneeni jonkun jutun että tulisivat Tukholmaan ja sitä kautta sitten Suomeen jotain reittiä, saattoi kyllä liittyä johonkin muuhun valmistajaan.+
 
Onkos tietoa noista miten ne rahdataan? Tuleeko johonkin päin eurooppaa ja sieltä tänne peräpoohjolaan kumipyörien päällä? En tiedä muistanko lukeneeni jonkun jutun että tulisivat Tukholmaan ja sitä kautta sitten Suomeen jotain reittiä, saattoi kyllä liittyä johonkin muuhun valmistajaan.+

Näitä laivoja voi seurailla vaikka täältä tai täältä Zeebruggeen asti mihin brittejä lukuun ottamatta suurin osa euroopan autoja tulee. Sieltä sitten pääsääntöisesti tulee autot Ruotsin kautta kuten laitoitkin, mutta näiden seuraamiseen en sen enempää keinoja tiedä.
 
Missäs se Model Y tuotanto nyt sitten aloitettiin? Epäilen että oma autoni on ollut jo laivassa tännepäin ennenkuin tein tilauksen.

Hiukan pisti huvittamaan kun tää Ville Teslalta vastas tiedusteluun mahdollisesta tarkemmasta päivästä sanoin "On varmaan 24.8. Lempäälässä tällä tietoa mutta kun tästä logistiikasta ei voi olla aina varma jos sinne sattuu joku laiva jäämään kanavaan tms."

Onkos tietoa noista miten ne rahdataan? Tuleeko johonkin päin eurooppaa ja sieltä tänne peräpoohjolaan kumipyörien päällä? En tiedä muistanko lukeneeni jonkun jutun että tulisivat Tukholmaan ja sitä kautta sitten Suomeen jotain reittiä, saattoi kyllä liittyä johonkin muuhun valmistajaan.+
Koska Berliinin kanssa tuli ongelmia, niin nyt saat Kiinasta. Model Y tuodaan nyt erä LR malleja Eurooppaan Kiinasta. Todennäköisesti seuraavakin eräkin tulee jos Berliinin tilanne näyttää vielä huonolta.
 
Näitä laivoja voi seurailla vaikka täältä tai täältä Zeebruggeen asti mihin brittejä lukuun ottamatta suurin osa euroopan autoja tulee. Sieltä sitten pääsääntöisesti tulee autot Ruotsin kautta kuten laitoitkin, mutta näiden seuraamiseen en sen enempää keinoja tiedä.
Kiitoksia näistä, arvailuahan se on noidenkin kanssa mutta katsellaan, ei oo enää pitkä aika. Paitsi odottavan aika on taas niin julmetun pitkä ettei kukaan usko.
 
Teslan kans todennu näin 74 tuhanne kilsan jälkeen että paras lämpötila 22-25 kieppeillä, tuon alle tai yli niin kulutus kasvaa.

Toki tuuli on iso vaikuttaja. Kova vastatuuli on helposti 20km/h nopeuden lisäystä vastaava kulutuksen kasvu.

Esim maltillinen 5m/s vastatuuli on sama ku 85km/h köröttelystä nostaisi nopeuden 120km/h

Ei nyt sentään ihan. 5 m/s = 18 km/h, joten tuollaiseen vastatuuleen ajo 85 km/h vastaa samaa kuin tyynellä säällä ajo 103 km/h.

Edit: Otin mittarissa-sanan pois, niin ei tarvitse mittarivirhe-asioilla kenenkään päätä sekoittaa.
 
Viimeksi muokattu:
Pieni raportti taas e-208 GT ajelusta v-loppuna Kuopio - Jyväskylä - Hämeenlinna - Koski Tl - Riihimäki - Lahti - Mikkeli - Kuopio. Kokonaismatka 914km, keskikulutus 15,7kWh/100km keskinopeuden ollessa 72km/h. Mennessä Jyväskylä - Hämeenlinna väli satoi koko matkan kaatamalla vettä, lämpötila pyöri reissussa ulkona 15-22C välillä. Lämpötila AC asetuksella autossa asetettuna 20C. Nopeusrajoitusten mukaan 2km/h yli rajoituksen todellista. Matkalla oli maantietä, motaria sekä taajamaa ja pientä sivutietä. Useita rekkoja ohiteltiin mennessä ja tullessa sekä tulomatkalla Lahden moottoritiellä reipasta 124km/h todellista. Tulomatkalla oli myös todella pitkä tietyömaa jossa rajoitus 50km/h, joten ei tuo keskinopeus ja kulutus päässyt kovin nousemaan vaikka vähän tällä kertaa tuli yritettyä revitellä ronskimmin vaihtelun vuoksi.

Myös latailut hoidettiin mahdollisimman nopeasti ja hintoja katselematta, ja olikin tähän mennessä kalleimmat lataukset reissun osalta, eli 31,91€. Mutta eipä tuosta silti erityisen kallista/100km saa silti tekemälläkään. Tuli siis ladattua perus k-latauksen 50kW pikalaturista sekä Virran 150kW ja C&D 225kW laturista, joista pösö osaa ottaa siis maksimissaan 100kW/h. Aika hyvin se siellä yli 92-96kW vauhtia lataili aina tuonne 70% jonka jälkeen alkoi sitten hidastumaan. Joten max 80% ehdottomasti paras ainakin noissa minuuttiveloitteisissa pikalatureissa tällä autolla.

Kaikki toimi jälleen hienosti, eikä minkäänlaisia laturiongelmia esimerkiksi ollut. Tässä on nyt tullut 3 vähän pidempää (yli 800km) ajelua tehtyä etelä/keskisuomessa, eikä ole ollut ongelmia ajella tämmösellä ~300km "todellisen" kantaman omaavalla pienemmällä sähköautolla. Pohjoisen suunta on vielä kokeilematta, mutta koska viimeksi tullut muutenkin pohjoisessa käytyä ehkä 10 vuotta sitten viimeksi, ei hirveää huolta ole vielä päässyt syntymään pääsemisestä sinne tällä autolla. Ehkä testaan, ehkä en. Sen näkee sitten joskus tulevaisuudessa mahdollisesti. Toki talvikeli tulee muuttamaan ajoja merkittävästi myös keskisuomessa ja etelässä, mutta koska talvisinkaan ei tule juuri käytyä roadtripeillä, en olisi huolestunut siitäkään suuremmalti. Lisäksi latureita on mielestäni lähes joka pitäjässä Kuopiosta etelään mentäessä, voi pysähdellä sitten vaikka vähän tiuhemmin tarvittaessa. En koe itse ongelmaksi.

Näillä jatketaan. :cool:
 
Mukava kuulla hyvistä kokemuksista e-208:lla! Itse olen nyt ajellut tuoreella 52 kWh:n ID.4 Pure Performancella n. 2 000 km, ja tässä vähän ensikokemuksia:

- Päällimmäisenä kokemuksena on, että ID.4 on laadukas ja hyvin miellyttävä auto ajaa. Tosin auto on katumaasturi, eli näille tyypillistä kallistelua jonkin verran esiintyy mutkissa. Auton yleinen mekaaninen laatuvaikutelma on parempi kuin ajamassani Teslassa, toisaalta Teslan digitaalinen käyttöliittymä on kyllä edellä VW:tä.
- ID4:n pieni kääntösäde on asia jota ei ajattele ostaessa, mutta käytännön elämässä se tuo hymyn huulille monta kertaa.
- Omat ajot ovat olleet sekalaisia: ehkä eniten maantietä 80-100 km/h mutta myös kaupunkia ja motaria. Ajotietokone näyttää keskinopeudeksi 55 km/h ja keskikulutus 15.8 kWh/100 km, eli periaatteessa näin kesäaikana 52 kWh akustolla kantamaksi tulee 329 km - siis hyvin lähellä WLTP-kantamaa (340 km), vaikken ole mitenkään pihistellä yrittänyt. Ajelen yleensä rajoitus+3 km/h todellista nopeutta ja ohittelen hitaammat, ilmastointi on ollut koko ajan päällä. Toisaalta oma ajotapa on ennakoiva. Sanoisin, että vähänkin jos panostaa säästäväisyyteen, niin maantiepainotteisessa ajossa yltää kesällä suht helposti 340-350 km rangeen. Kaupunkiajossa paljon enemmänkin.
- Latauksien kanssa ei ole ollut mitään ongelmia, lukuun ottamatta Lahden Kärkkäisen ilmaista pikalaturia, joka näköjään ei enimmäkseen ole toiminnassa muutenkaan (älkää vaivautuko). Sähköauton lataaminen on helppoa ja mukavaa, ja onhan tämä naurettavan halpaa kyytiä.
- Vakionopeudensäätimen kytkimet ja toisaalta nopeusrajoitusten automaattinen tunnistus ovat mielestäni ID.4:n huonoimmin toteutettuja osioita. Ylipäänsä autonrattiin ei pitäisi laittaa mitään hipaisukytkimiä. Vakkarin säätimiin on siis pitkä tie tottua. Automaattinen säätyminen tapahtuu aina tasalukemiin (esim. 80) ja jos haluaa ajaa esim. 75 tai 85 niin naputtelu on rasittavaa, ja helposti lipsahtaa 10 km vahingossa. Lisäksi ACC tunnistaa aika usein "haamurajoituksia", esim. keskellä maantietä jossa on vain pusikkoa tien sivussa, yhtäkkiä saattaa pudottaa nopeuden 80->50 tms. Tällaiset pitäisi kuskin voida jollain pikanapilla nopeasti "kumota", jolloin ACC säätyisi takaisin aiempaan nopeuteen.
- Toisaalta ACC on tehty joiltain osin tosi hyvinkin: esim. säätyminen edellä ajavan mukaan sekä ennakoivasti tulevaan matalampaan rajoitukseen/liikenneympyrään tms. Tämä on minusta smoothisti toteutettu, ja auttaa ekonomisessa ajossa.
- Kannattaa tiedostaa, että ID.4:ssä lähes kaikki ei-kiihtyvä (tai ei-ylämäkeen) liike on jossain määrin regeneratiivista. B-vaihteelle tai jarrupaloille tulee harvoin käyttöä, koska ennakoivassa ajossa lähes kaikki hidastukset tapahtuvat joko ACC:n, jarrupolkimen kevyen pintakosketuksen tai regeneroivan rullailun myötä. Tämän kun sisäistää, niin ajon energiatehokkuus entisestään paranee.
- VW:n kaistavahti (ym. turvallisuusautomatiikka) on parhaasta päästä, sopivan opastava mutta ei aggressiivinen. Esim. e-Nirossa on tähän verrattuna lähes käyttökelvoton kaistavahti joka pakottaa ajamaan tasan keskellä eli syvimmissä urissa.
- Mainittakoon että yhden kerran on ID varoittanut "Väsymystä tunnistettu. Pidä tauko." ja se tosiaan oli ainoa kerta, kun olen ajanut selvästi väsyneenä - tämä homma on näköjään hyvin opiskeltu VW:n pajalla :lol:

Kokonaisuutena 52 kWh:n Pure malli tarjoaa kyllä erittäin paljon sähköautoa reilun 39 000 €:n hintaan. Kannustan siis etukäteen tarkkaan miettimään ne omat ajotarpeet, ja välttämään "varalta" isomman akun ostamista, jos sille ei ihan oikeasti ole tarvetta. (Se on sitäpaitsi ympäristöllekin hyväksi)
 
Laitetaas sitten vielä muutama vinkki ID:n ostoa harkitseville:

- Kannattaa ennen ID.4:n koeajoa etukäteen vähän perehtyä auton kytkimiin ja infotainmentiin! Noiden kanssa voi aika kulua ihmetellessä, jos on vain tunnin koeajo varattuna. Silloin ei pysty kunnolla käyttämään autoa niin kuin se on suunniteltu. Esimerkiksi täältä löytyvässä pikamanuaalissa on tärkeimmät asiat käyty läpi. Itse menin 1. koeajolle ihan ummikkona, jolloin auton tekniikasta ja säädöistä jäi huono vaikutelma, kun en niitä osannut kunnolla käyttää. (Joo, eihän noi kytkimet sittenkään kaikilta osin niin sujuvat ole kuin voisi toivoa, mutta se on sitten toinen juttu...)

- VW:llä on ollut kesällä joku Huuhkaja-kamppis, jossa ID:n ostajille on tarjottu 500€ edestä ilmaista latausta K-Latauksessa. Kun ostin oman autoni, tämä kamppis ei ollut enää käynnissä, mutta hintaneuvotteluissa myyjä aika kevyesti heitti sen kuitenkin vielä lisäetuna pöytään. Kannattaa siis ensin tingata hinta mahdollisimman tiukaksi, ja sitten voi lopuksi mainita, että kaveri oli saanut tällaisen K-Latausedun, niin voipa olla että tuon saat itsekin vielä päälle ;) Kuulisin mielelläni myös muilta kokemuksia, onko ID.4:n ostajat saaneet kuinka yleisesti vielä nyt heinä/elokuussa tätä etua, tai onko tää peräti ihan defaulttina. Voisin kuvitella, että ainakin ID.3:een, joka käy nyt huonosti kaupaksi, tuo olisi ihan tuosta vaan tingattavissa mukaan.

- Tinkauksessa kannattaa kysyä myös 2+1v lisätakuuta (joka periaatteessa on "lisävaruste" ja maksaa jotain yli 600 €). Takuuajan pidennyshän ei käytännössä maksa valmistajalle mitään, eli se varmaan aika kevyesti lohkeaa hintaneuvottelussa. Ainakin itselle lohkesi :)

- Vakuutuksien hinnassa on isot erot, hintahaitaria kertyi peräti n. 500 € neljän yhtiön kilpailutuksessa. Ja sitten vielä sellainen vinkki, jos joku ei tiennyt, että autovakuutus kannattaa aina ostaa puhelimella soittaen, ei sieltä yhtiön nettilomakkeesta...
 
Myös latailut hoidettiin mahdollisimman nopeasti ja hintoja katselematta, ja olikin tähän mennessä kalleimmat lataukset reissun osalta, eli 31,91€. Mutta eipä tuosta silti erityisen kallista/100km saa silti tekemälläkään. Tuli siis ladattua perus k-latauksen 50kW pikalaturista sekä Virran 150kW ja C&D 225kW laturista, joista pösö osaa ottaa siis maksimissaan 100kW/h. Aika hyvin se siellä yli 92-96kW vauhtia lataili aina tuonne 70% jonka jälkeen alkoi sitten hidastumaan. Joten max 80% ehdottomasti paras ainakin noissa minuuttiveloitteisissa pikalatureissa tällä autolla.

Kiitos kun jaoit kokemuksia! Ei kai tuo kuitenkaan ihan noin hyvin lataa vaikka uudemmissa latauskäyrä kai on parempi kuin ev-databasesta löytyvä?
 
Kiitos kun jaoit kokemuksia! Ei kai tuo kuitenkaan ihan noin hyvin lataa vaikka uudemmissa latauskäyrä kai on parempi kuin ev-databasesta löytyvä?

Ihan koko latausaikaa en seurannut tiiviisti miten eteni mutta kyllä se mielestäni 40% -> 70% yli 90kW teholla meni, sitten alkoi nopeasti tippumaan nopeus. En tiedä miten paljon noissa pömpeleissä eroja sitten on, koska McDonaldsin C&D ei antanut läheskään samoja lukemia. Tuo nopeampi oli siis se Virran 150kW laturi, ei tullut sitä tuossa täsmennettyä. Siinä olin pömpelissä yksin, tuossa C&D 225kW pömpelissä oli samaan aikaan e-tron latauksessa. Mutta tiedä sitten, siinä se aloitti myös ensin todella hyvin ~96kW tehoilla 35% varauksella mutta tippui sitten jo 60% kohdilla jopa ~55kW paikkeille. Nuo 50kW laturit menee lähes täydellä teholla sinne 80% hujakoille järjestään myös jonka jälkeen sitten alkaa hidastumaan hiljalleen. Itse en ole latauskäyriä edes tutkinut, mitä ne virallisesti pitäisi olla. Seurannut itse latauspömpeleistä/autosta/apista.
 
^Ainakin vastaavalla sitikalla latausteho putoaa 100kW->80kW vähän 30%:n jälkeen ja siitä n. 65kW:n tasolle 60%:n kohdalla.
 
^Ainakin vastaavalla sitikalla latausteho putoaa 100kW->80kW vähän 30%:n jälkeen ja siitä n. 65kW:n tasolle 60%:n kohdalla.

En ainakaan tuollaista allekirjoittaisi itse, mutta täytynee seurailla tarkemmin kun käyttää seuraavan kerran yli 100kW latureita reissussa. Harmillista että noista latauksista ei jää mitään dataa talteen, josta voisi jälkikäteen katsoa miten on ladannut.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 415
Viestejä
4 507 040
Jäsenet
74 395
Uusin jäsen
amer

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom