Kokemuksia omista ja aiemmin ajetuista sähköautoista

En ainakaan tuollaista allekirjoittaisi itse, mutta täytynee seurailla tarkemmin kun käyttää seuraavan kerran yli 100kW latureita reissussa. Harmillista että noista latauksista ei jää mitään dataa talteen, josta voisi jälkikäteen katsoa miten on ladannut.

Luulisin että useimmilla näkyy käytetty aika ja ladattu energia jälkikäteen. Itsellä tosin kokemusta vain Helenistä ja K-latauksesta.
 
- VW:llä on ollut kesällä joku Huuhkaja-kamppis, jossa ID:n ostajille on tarjottu 500€ edestä ilmaista latausta K-Latauksessa. Kun ostin oman autoni, tämä kamppis ei ollut enää käynnissä, mutta hintaneuvotteluissa myyjä aika kevyesti heitti sen kuitenkin vielä lisäetuna pöytään. Kannattaa siis ensin tingata hinta mahdollisimman tiukaksi, ja sitten voi lopuksi mainita, että kaveri oli saanut tällaisen K-Latausedun, niin voipa olla että tuon saat itsekin vielä päälle ;) Kuulisin mielelläni myös muilta kokemuksia, onko ID.4:n ostajat saaneet kuinka yleisesti vielä nyt heinä/elokuussa tätä etua, tai onko tää peräti ihan defaulttina. Voisin kuvitella, että ainakin ID.3:een, joka käy nyt huonosti kaupaksi, tuo olisi ihan tuosta vaan tingattavissa mukaan.
Volkkarin sivujen mukaan ID4 ei kuulu kampanjaan mukaan eli ei ainakaan automaattisesti tule mukana. Puhumalla toki voi saada vielä mukaan kauppaan.
 
Luulisin että useimmilla näkyy käytetty aika ja ladattu energia jälkikäteen. Itsellä tosin kokemusta vain Helenistä ja K-latauksesta.

Juu toki näkyy käytetty aika ja määrä mitä on ladattu, mutta tarkoitan tuota latauskäyrää. Että näkisi millä teholla on tullut milläkin prosentilla. :geek:

Itse olen käyttänyt Helen (Virta), K-latausta sekä Fortum C&D.

edit. Lisätään vielä että Pösön oma info autossa sekä puhelimen apissa on myös sellainen että se ei näytä suoraan edes lataustehoa kW -lukemana, vaan se näyttää montako km/h on latausnopeus. Se näyttää sen myös vain realiaikaisena, eikä jälkikäteen voi selata/tutkia mitä on ladannut ja miten nopeasti. Akun tilaa prosentteina ei nää muuten kuin ladatessa auton näytöltä. Auton ollessa päällä sitä ei nää mistään. Puhelimen apista sen tosin näkee. Tuo on ehkä sellainen pieni kukkanen, mikä voisi olla toisin.
 
Viimeksi muokattu:
Juu toki näkyy käytetty aika ja määrä mitä on ladattu, mutta tarkoitan tuota latauskäyrää. Että näkisi millä teholla on tullut milläkin prosentilla. :geek:

Tässä yhteydessä kiinnostaisivat nuo tallessa olevat tiedotkin (aika ja energia) ja vielä parempi jos muistaisit jostain latauksesta, montako prosenttia akussa oli kun lataus alkoi.
 
Tässä yhteydessä kiinnostaisivat nuo tallessa olevat tiedotkin (aika ja energia) ja vielä parempi jos muistaisit jostain latauksesta, montako prosenttia akussa oli kun lataus alkoi.

ABC Riihimäki, Virran 150kW DC, ~40% -> ~75%, latausaika 13min, ladattu energia 15,75kWh. Ihan tarkkaa aloitusprosenttia en pysty takaamaan, mutta tuolla 40% tietämillä se oli. Saatto olla alle, saatto olla yli. Lopetus on paremmin muistissa, koska kyttäsin sitä tehon hiljentymistä tarkemmin, että milloin kannattaa minuuttiveloitteisessa lopettaa. Täsmäisi ainakin tuohon ladattuun kW määrään, kun tuostahan tulee akun kokoon verrattuna ~35%. Akkuhan on nettokapasiteetiltaan sen 45kWh. Eiköhän tämä riitä tällä erää tästä, menee vähän offariksi ja viilaamiseksi, kun kokemus on jo käynyt ilmi.
 
^Kiitos paljon :) Tuosta kun laskee keskitehon lataukselle niin saadaan 73kW ja sanoisin että autosi käyttäytyy melko vastaavasti kuin e-C4 Tesla Björnin 1000km testissä.
 
Jahas,
75 tuhatta kilsaa ajettu täyteen ny.
Auto saatiin alle 28.3.2020 tuolloin lasissa oli 200000km tasan, nyt sitten tuo 275000km. Ihan kohtuudella tulee kuukaudelle ajoa.
Auto siis Model S 85D , orkkis akku, moottorit jne.
Alustaan muutama tukivarsi vaihdettu ja jarrupalat sekä levyt.

Edelleen edullinen ollut pitää, etenkin kun S malliin saa hyvin tarvikeosaa autodoc, motonet , jne :)
 
Näitä laivoja voi seurailla vaikka täältä tai täältä Zeebruggeen asti mihin brittejä lukuun ottamatta suurin osa euroopan autoja tulee. Sieltä sitten pääsääntöisesti tulee autot Ruotsin kautta kuten laitoitkin, mutta näiden seuraamiseen en sen enempää keinoja tiedä.
Tässä näitä seuraillut ja vähän vois haiskahtaa että oma yksilö vois olla tuolla Glovis Superiorin kyydissä. Lisäksi sain tietoa että Suomeen tulevat Teslat tulee Hangon satamaan.
Mahtaakohan tuo Glovis Superior käydä nyt sitten tuolla Brixhamissa ja tulla sieltä vielä poikkeamaan Hangossa vai voiskohan oma ajatus osua oikeaan että tänne peräpohjolaan jatkavat autot vaihtavat tuossa kyytiä pienempään laivaan joka tuo ne Hankoon?

Teslan antama ETA 17.8.-31.8.

E: meneekö liikaa OT:ksi?
 
Tässä näitä seuraillut ja vähän vois haiskahtaa että oma yksilö vois olla tuolla Glovis Superiorin kyydissä. Lisäksi sain tietoa että Suomeen tulevat Teslat tulee Hangon satamaan.
Mahtaakohan tuo Glovis Superior käydä nyt sitten tuolla Brixhamissa ja tulla sieltä vielä poikkeamaan Hangossa vai voiskohan oma ajatus osua oikeaan että tänne peräpohjolaan jatkavat autot vaihtavat tuossa kyytiä pienempään laivaan joka tuo ne Hankoon?

Teslan antama ETA 17.8.-31.8.

E: meneekö liikaa OT:ksi?

Ainakin ku jenkeistä olen autoja uittanu suomee niin briteissä tais vaihtua pienempään laivaan millä tulee sit hankoon.
 
Tässä näitä seuraillut ja vähän vois haiskahtaa että oma yksilö vois olla tuolla Glovis Superiorin kyydissä. Lisäksi sain tietoa että Suomeen tulevat Teslat tulee Hangon satamaan.
Mahtaakohan tuo Glovis Superior käydä nyt sitten tuolla Brixhamissa ja tulla sieltä vielä poikkeamaan Hangossa vai voiskohan oma ajatus osua oikeaan että tänne peräpohjolaan jatkavat autot vaihtavat tuossa kyytiä pienempään laivaan joka tuo ne Hankoon?

Teslan antama ETA 17.8.-31.8.

E: meneekö liikaa OT:ksi?

Ei tule Glovis Superior Suomeen asti, muistelisin että Zeebruggessa Hollannissa heittävät pienempään laivaan ne jotka tulee Pohjoismaihin.
 
Ei tule Glovis Superior Suomeen asti, muistelisin että Zeebruggessa Hollannissa heittävät pienempään laivaan ne jotka tulee Pohjoismaihin.
Eli oiskohan mun yksilö sitten mennyt alkuviikosta Italian satamaan (en muista laivan nimeä) ja sieltä ois nyt Hoegh Target laivan kyydissä joka on menossa italiasta tuonne Zeebruggeen ja sieltä edelleen sitten toisen kyydissä pohjosen rahtiin?

Tuokin sopisi kyllä tuohon saamaani aikatauluun, pidetäämpä sekin vaihtoehto mielessä noita laivoja seuraillessa.
 
Eli oiskohan mun yksilö sitten mennyt alkuviikosta Italian satamaan (en muista laivan nimeä) ja sieltä ois nyt Hoegh Target laivan kyydissä joka on menossa italiasta tuonne Zeebruggeen ja sieltä edelleen sitten toisen kyydissä pohjosen rahtiin?

Tuokin sopisi kyllä tuohon saamaani aikatauluun, pidetäämpä sekin vaihtoehto mielessä noita laivoja seuraillessa.

Tietämättä tarkemmin epäilen vahvasti että kiertää Italian kautta mutta mistäs näitä tietää. Oma ymmärrys on että isot laivat tuo EU (ex-UK) Teslat ensiksi Hollannin Zeebruggeen josta ne jatkaa jollain toisella kyydillä eteenpäin.
 
Onkohan noissa sähköautoissa jotain spesiaaliasetuksia laivamatkan aikana? Vai onko se vaan sammutettu, ja tarkistettu että mikään senty tms ei jää päälle? RORO aluksillahan sähköautotkin tulee.
 
Ainakin volkkarikonsernin autot saa testerillä erikseen "Transport modeen" joka minimoi lepotilan virrankulutuksen ja estää osaa laitteista toimimasta vaikka virran laittaisi päällekin. Tuo on luonnollisesti päällä kun auto lähtee tehtaalta ja deaktivoidaan sitten luovutushuollossa.

Olettaisin, että muillakin valmistajilla on vastaavia. Faktaa ei kyllä asiasta ole.
 
Onkohan noissa sähköautoissa jotain spesiaaliasetuksia laivamatkan aikana? Vai onko se vaan sammutettu, ja tarkistettu että mikään senty tms ei jää päälle? RORO aluksillahan sähköautotkin tulee.
En nyt tarkemmin muista tai jaksa selvittää, mutta Enyaq ohjekirjassa oli kyllä kappale tätä varten. Eli vaatinee toimenpiteitä.
 
Ainakin volkkarikonsernin autot saa testerillä erikseen "Transport modeen" joka minimoi lepotilan virrankulutuksen ja estää osaa laitteista toimimasta vaikka virran laittaisi päällekin. Tuo on luonnollisesti päällä kun auto lähtee tehtaalta ja deaktivoidaan sitten luovutushuollossa.

Olettaisin, että muillakin valmistajilla on vastaavia. Faktaa ei kyllä asiasta ole.

PSA-konsernin autoissa on kanssa kuljetusmoodi (niin polttiksissa, kuin sähköautoissakin) joka aktivoidaan tai deaktivoidaan testerillä. Hyundai Motor Groupin autoissa taas on sulakerasiassa kytkin tälle kuljetusmoodille. Mutta nämä kuljetusmoodit on tarkotettu lähinnä siihen, kun autot kuljetetaan tehtaalta asiakkaalle. Eikä mihinkään säännölliseen autolauttakuljetukseen.
 
Juuri uuden auton toimitusta ajattelin. Jostain aasiasta se laiva kuitenkin jyskyttää muutaman viikon.
 
Surullinen ketju oli facessa Renault Zoesta. 4-vuotta vanha laitos, ajettu joku 45 tuhatta ja vikakoodilukija näytti vaikka mitä laturinvikoja yms. ja akkuakin oli jäljellä ilmeisesti 66/100 pros. Liekkö nämä sähköautot sittenkään mitään "säästöautomaatteja". Varsinkin tuo akun nopea kuluminen on kyllä surullista, kun eniten hyötyä sähkiksestä olisi nimenomaan pitkään pidettynä.
Noh ei nyt tuomita, mutta ei nyt mitään lupaavaakaan.
 
Surullinen ketju oli facessa Renault Zoesta. 4-vuotta vanha laitos, ajettu joku 45 tuhatta ja vikakoodilukija näytti vaikka mitä laturinvikoja yms. ja akkuakin oli jäljellä ilmeisesti 66/100 pros. Liekkö nämä sähköautot sittenkään mitään "säästöautomaatteja". Varsinkin tuo akun nopea kuluminen on kyllä surullista, kun eniten hyötyä sähkiksestä olisi nimenomaan pitkään pidettynä.
Noh ei nyt tuomita, mutta ei nyt mitään lupaavaakaan.

Ei taida nämä ranskalaiset olla kovin luotettavassa maineessa, vaikka pellin alla olisi bensa- tai dieselmoottori.
 
Surullinen ketju oli facessa Renault Zoesta. 4-vuotta vanha laitos, ajettu joku 45 tuhatta ja vikakoodilukija näytti vaikka mitä laturinvikoja yms. ja akkuakin oli jäljellä ilmeisesti 66/100 pros. Liekkö nämä sähköautot sittenkään mitään "säästöautomaatteja". Varsinkin tuo akun nopea kuluminen on kyllä surullista, kun eniten hyötyä sähkiksestä olisi nimenomaan pitkään pidettynä.
Noh ei nyt tuomita, mutta ei nyt mitään lupaavaakaan.

Meidän tesla model S 85D , 276000km nyt mittarissa. Vuosimalli 12/2015

Akun degraatio 5,3% uuteen nähden. Luettu väylästä.

Alkuperäinen akku ja moottorit.

Meillä tulee n.60 tuhatta vuodessa ajoa joten lisää kertyy kovaa kyytiä, enne joulua on 300 tuhatta täynnä näillä näkymin.

Teslan fleet datan mukaisella käyrällä mennää, eli jossain 400-500 kohdalla vois olla 10% kapasiteetista kadonnu.
 
Surullinen ketju oli facessa Renault Zoesta. 4-vuotta vanha laitos, ajettu joku 45 tuhatta ja vikakoodilukija näytti vaikka mitä laturinvikoja yms. ja akkuakin oli jäljellä ilmeisesti 66/100 pros. Liekkö nämä sähköautot sittenkään mitään "säästöautomaatteja". Varsinkin tuo akun nopea kuluminen on kyllä surullista, kun eniten hyötyä sähkiksestä olisi nimenomaan pitkään pidettynä.
Noh ei nyt tuomita, mutta ei nyt mitään lupaavaakaan.

Itsekin näin saman. Ensin epäilin trolliksi, mutta ei taida olla. Ihan mielenkiintoista nähdä, miten tuon kanssa käy.
 
Meidän tesla model S 85D , 276000km nyt mittarissa. Vuosimalli 12/2015
Akun degraatio 5,3% uuteen nähden. Luettu väylästä.

Sulla on toisaalta parempi tuuri kuin monella Model 3 LR/P omistajalla, kun katseli tuota Model 3 ketjua. Sieltä napattuna muutama esimerkki:

1. "P3D-, 09/2019, 29 tkm, 70-80 %, 755 kWh, 70,6 kWh, 77,8 kWh, 9,25 % (!) "
2. "Tähän päivityksenä: nyt 46 tkm mittarissa ja battery degradation 5,5 %. "
3. "LR AWD, 4/2019, 50 tkm, 70%, 2224 kWh, 73.4 kWh, 77.8 kWh, 5.66% "
4. "P3D, 06/2019, 30tkm, 80%(oma 6tkm siis), 818kWh, 72.0kWh, 77.8kWh, 7.45%. "

Ei valitettavasti ollut kukaan enemmän ajanut merkannut mitä lukemia. Mutta jos 30-50tkm ajoilla on 5,66 - 9,25% niin aika hurjia lukemiahan nuo ovat noissa 2019 autoissa. Se hidastuuko tuo alun jälkeen on sitten toinen tarina, ei taida olla valitettavasti oikeaa dataa tarpeeksi.
 
Sulla on toisaalta parempi tuuri kuin monella Model 3 LR/P omistajalla, kun katseli tuota Model 3 ketjua. Sieltä napattuna muutama esimerkki:

1. "P3D-, 09/2019, 29 tkm, 70-80 %, 755 kWh, 70,6 kWh, 77,8 kWh, 9,25 % (!) "
2. "Tähän päivityksenä: nyt 46 tkm mittarissa ja battery degradation 5,5 %. "
3. "LR AWD, 4/2019, 50 tkm, 70%, 2224 kWh, 73.4 kWh, 77.8 kWh, 5.66% "
4. "P3D, 06/2019, 30tkm, 80%(oma 6tkm siis), 818kWh, 72.0kWh, 77.8kWh, 7.45%. "

Ei valitettavasti ollut kukaan enemmän ajanut merkannut mitä lukemia. Mutta jos 30-50tkm ajoilla on 5,66 - 9,25% niin aika hurjia lukemiahan nuo ovat noissa 2019 autoissa. Se hidastuuko tuo alun jälkeen on sitten toinen tarina, ei taida olla valitettavasti oikeaa dataa tarpeeksi.

S malleissa fleet datan mukaan > eka vuosi noin 4% jonka jälkeen hidastuu todella paljon. Tuosta on netissä hyvät taulukot.

En uskalla kolmosten osalta sanoa mitään vielä.
luulis kyllä jotta menee samalla kaavalla. Alussa enempi ja sit tasoittuu.


Tuollainen tuli vastaan.
 
Tuollainen tuli vastaan.

Tuo, joka johti seuraavalle sivulle johti seuraavalle sivulle.. ja lopulta valitettavasti siihen ettei alkuperäistä dataa ole saatavilla. Kyseessä on kuitenkin belgialaiselta forumilta ihmisten kaivamia tietoja, joten mikään kovin kattava kattaus sekään ei ole. Valitettavasti yksikään valmistaja ei ole tainnut julkaista tietojaan.
 
Akkujen kulumisessa nähdään aivan varmasti se että laatua ja marginaaleja pienennetään niin kauan että kuluttajat älähtää.

Ei saa myydä liian hyviä tuotteita jos halvemmallakin pärjää
 
S malleissa fleet datan mukaan > eka vuosi noin 4% jonka jälkeen hidastuu todella paljon. Tuosta on netissä hyvät taulukot.

En uskalla kolmosten osalta sanoa mitään vielä.
luulis kyllä jotta menee samalla kaavalla. Alussa enempi ja sit tasoittuu.


Tuollainen tuli vastaan.
85:sissa on kait selkeästi enemmän noita kokonaan levinneitä akkuja vs. 75 ja 90:set. Se, että mikä prosentti autoista on noita on minulle epäselvää. Kuitenkin vähintään kohtuullinen, kun noita akku vaihdettuja 85:sia tulee vastaan vähän väliä netin palstoilla. 90:sissä taas degradation vaikuttaa kovemmalta ja superchargerointia on hidastettu kaikissa vanhoissa tesloissa. Nyt tuli tass pätsi joka nopeutti latausta tyhjänä, mutta hidasti 40+% soc:sta ylöspäin.

”Ongelma” on vähän se, että Tesla on vaihtanut akkujen koostumusta vähän väliä, ja pitkän ajan kulumiset näkee vasta sitten 5-8v julkaisun jälkeen, joten hankala noista on mitään suurempia johtopäätöksiä nykymallien suhteen tehdä.

Sen verran pitäisi olla selvää, että LFP-akkujen pitäisi kestää cyclejä ~loputtomasti, joten MIC-SR+:ien voisi olettaa kestävän sen osalta hyvin. Muita ongelmiahan voi tietty vielä tulla. LFP saattaa olla Suomen talvessa vähän ikävä.
 
LFP saattaa olla Suomen talvessa vähän ikävä.

Ei se niiden viimeisten päivitysten jälkeen muistaakseni enää ollut niin ongelmallinen. Jos esilämmitystä auton kanssa käyttää, niin samallahan se alkaa myös lämmittämään akkua - joten ei se LFP yleensä ainakaan itselläni ole täysin jääkylmä. Ne tarinat taas mitä paljon edelleen löytyy kylmäongelmista ovat ajalta ennen kuin ne softapäivitykset tulivat, jolloin tilanne oli kyllä huomattavasti heikompi.

Nythän se tosin nähdään vasta ensi talvena, mitä kaikkea Tesla on tässä välissä "päivitellyt". Toki, kontrasti kylmässä toimimisen ja lämpimässä toimimisen kanssa on suurempi LFP:llä kuin muilla tekniikoilla, joten osaa se voi kirvoittaa.
 
Onko tuohon LFP akkujen hitaaseen "kylmälataukseen" (normaali ajoa +10c ei lämmitä tarpeeksi pikalataukseen) jotain parannusta?
 
Onko tuohon LFP akkujen hitaaseen "kylmälataukseen" (normaali ajoa +10c ei lämmitä tarpeeksi pikalataukseen) jotain parannusta?

Ei tuo +10C ole ongelma, vaan -10C. Ne +10C jutut on jo korjattu, alunperin LFP-akullisissa oli latausteho jossain 35kW vaikka mitä teki. Nykyisin pääsee kyllä yli 100kW lataustehoihin pidempäänkin kuin alkuhetken.
 
Eikös näissä kasivitosissa tuo akku tapaa lävähtää kerrasta, ainakin monessa myynnissä olevassa on akku vaihdettu. Minkä verran tuon uusiminen maksaa jos menee omasta pussista?

Siitä leviää osa kennoista / myös bms yksiköitä on menny. Osalla oireillu pidempään osalla yks kaks.

Hinnoista ei tietoa täällä euroopassa, Suomessa kaikki vielä takuun alla myös.


Jenkeissä 11-22 tuhatta dollaria ollu ekat itse maksetut akun vaihdot.
 
Tuo, joka johti seuraavalle sivulle johti seuraavalle sivulle.. ja lopulta valitettavasti siihen ettei alkuperäistä dataa ole saatavilla. Kyseessä on kuitenkin belgialaiselta forumilta ihmisten kaivamia tietoja, joten mikään kovin kattava kattaus sekään ei ole. Valitettavasti yksikään valmistaja ei ole tainnut julkaista tietojaan.

juu, no teslan facessa usean enempi ajetun 85 akullisen kans jutellu niin alle 5-7% 400 tuhanne kohdalla. Mielestäni hyvä arvo.
 
Meidän tesla model S 85D , 276000km nyt mittarissa. Vuosimalli 12/2015

Akun degraatio 5,3% uuteen nähden. Luettu väylästä.

Mihin SOC% lataat enimmäkseen?
Ja mielenkiinnosta, tuleeko ladattua useinkin >100kW tehoilla?

Aika mukavan kuuloista akun tason säilymistä. Liekö enemmän kyse käytöstä kuin ”tuurista”.
 
Mihin SOC% lataat enimmäkseen?
Ja mielenkiinnosta, tuleeko ladattua useinkin >100kW tehoilla?

Aika mukavan kuuloista akun tason säilymistä. Liekö enemmän kyse käytöstä kuin ”tuurista”.

Auton ostin 200 tuhatta ajettuna ja on paljon superia saanu edellisen omistajan käytössä tukholmassa (tai no dc lataamista).
Tarkempaa määrää ei ole, ainostaan tuo tieto svenssonilta saatu.

Itse lataan arkisin joka yö 90% tasolle, reissut joita tulee useampi kuukaudessa sitten 100% ja reissuissa pikalatausta tarpeen mukaan.

Mulla uudempaa revisiota 85 sarjan akuista. Ihan vikoja 2015 vuoden autoja.
 
Auton ostin 200 tuhatta ajettuna ja on paljon superia saanu edellisen omistajan käytössä tukholmassa (tai no dc lataamista).
Tarkempaa määrää ei ole, ainostaan tuo tieto svenssonilta saatu.

Itse lataan arkisin joka yö 90% tasolle, reissut joita tulee useampi kuukaudessa sitten 100% ja reissuissa pikalatausta tarpeen mukaan.

Mulla uudempaa revisiota 85 sarjan akuista. Ihan vikoja 2015 vuoden autoja.

Kuulostaa hyvältä! Eiköhän tuota aika normaali käytöksi voisi luonnehtia.
 
Hyvää tekstiä kulutuksesta.
Fysiikka on armoton ja tuulipuku kansa saisi myös lukea tämän. Loppuisi ehkä se jatkuva valitus kun wltp kulutus ei toteudu (koska ajetaan ihan eri lailla ku miten se mitataan)
 
Vastaavasti WLTP on korvannut myös Yhdysvalloissa käytettyn EPA-normin.


Tuosta aika vahvasti eri mieltä, tähän asti kaikki jenkkilafkat ilmoittaa kulutukset EPA-normin mukaan ja sehän on aivan täysin arpapeliä eikä EPA tuloksia voi verrata keskenään mitenkään.

Eurooppalaisten EPAt yleensä pessimistisiä ja Teslan hyvin optimistisia vrt. todellisuus kuten tämä artikkeli kertoo

 
Outoa että WLTP olisi Jenkeissä.
No ennemmin WLTP kuin NEDC, W on kuitenkin worldwide ja E on European, niin voisi kuvitella että WLTP:n idea ainakin jollain aikajänteellä olisi olla oikeasti maailmanlaajuinen ja siten suoraan vertailtavissa. EPA:sta luopuminen on kyllä pitkässä puussa, mutta kuitenkin.
 
Ketjun aiheeseen:
80000km tuli ajettua ny sähköllä ja 1v 6kk auto alla about.

Mittarissa tasa 280 tuhatta, jouluksi ehtii 300000km täytee jos ajot ei vähene :)
 
Tärkein homma olisi ihmisten ymmärtää että luvattu range ei kerro juuri mitään.

Tuossa jutussa hyvin avattu kulutusta sen perusteella mikä siihen vaikuttaa.

Tuo oli tosi hyvä juttu ja nuo taulukot olivat informatiivisia, mielenkiintoista nähdä miten Teslan S ja 3 ovat niin hyviä ilmanvastuksen ja painon suhteen, tuossa huomaa sen miten ovat suunnitelleet ns. tyhjältä pohjalta autot kun legacyt vasta nyt tekee sitä. Toisaalta tuossa painon suhteen kyllä huomaa sen että varsinkin 3:een voisi laittaa 100kg äänieristettä lisää...

EDIT XC40 on kyllä fiasko ilmanvastuksen suhteen vaikka miten pyörittäisi, okei ICE pohjalta rakennettu mutta ei se ole mikään tekosyy tuolle tiiliskivelle.
 
No ennemmin WLTP kuin NEDC, W on kuitenkin worldwide ja E on European, niin voisi kuvitella että WLTP:n idea ainakin jollain aikajänteellä olisi olla oikeasti maailmanlaajuinen ja siten suoraan vertailtavissa. EPA:sta luopuminen on kyllä pitkässä puussa, mutta kuitenkin.
Niin meinaan sitä, että WLTP olisi korvaamassa Jenkeissä EPAn. Näin en ole kyllä nähnyt tapahtuvan väitti tuo blogi mitä tahansa.
 
EDIT XC40 on kyllä fiasko ilmanvastuksen suhteen vaikka miten pyörittäisi, okei ICE pohjalta rakennettu mutta ei se ole mikään tekosyy tuolle tiiliskivelle.

XC40:n ja monen muun polttiskonversion huonous on sääli. Autoja luultavimmin hankkivat varakkaammat ihmiset, joille on tärkeää tuttu ulkonäkö. Sähköautoilu saa turhaan huonoa mainetta kun nämä lähtevät ensimmäiselle pidemmälle matkalle ja pääsevät tuskailemaan pienen rangen (ai, se on motarilla puolet luvatusta), pitkien lataustaukojen (suuri kulutus -> pidempään laturilla) ja huonosti toimivan infran (luottokortti ei käy, rikkinäiset laturit) kanssa. Huonot kokemukset helposti leviävät.
 
Eikös teslakin jo ilmota wltp?

Kaikki EU:ssa myytävät autot pitää olla wltp-testattu ja luvut ilmoitettu.

EDIT: EPA-testaus on valmistajan itse tekemä tietyn säännöstön mukaan ja siksi alttiita kaikelle kikkailulle jota erityisesti Tesla harrastaa. EPA tekee satunnaiskokeita ja jos valmistaja fuulannut niin sitten tulee isot sakot. Mutta EPA tulokset eivät siis ole missään suhteessa vertailukelpoisia keskenään, wltp luvut taas on jollain tasolla vertailukelpoisia eli wltp syklin mukaiset nopeudet huomioiden niiden perusteella voi vertailla autoja. Tämä siis yleisesti, ei sinulle kohdistettu.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 935
Viestejä
4 483 461
Jäsenet
74 036
Uusin jäsen
Janezky

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom