Kokemuksia omista ja aiemmin ajetuista sähköautoista

Onhan tuo kWh-hintaan yhdistettynä huomattavan fiksua verrattuna siihen että useimmilla muilla pikalatureilla on aikaveloitus joka käytännössä ajaa lopettamaan latauksen 80%:ssa vaikka ruuhkista ei olisi tietoakaan.

Mikäli se olisi vain silloin kun on oikeasti ruuhkaa, niin kenties. Mutta kun oli yksin laturilla illalla ja tulee tuollainen, niin ei siinä järkeä ole.
 
Mikäli se olisi vain silloin kun on oikeasti ruuhkaa, niin kenties. Mutta kun oli yksin laturilla illalla ja tulee tuollainen, niin ei siinä järkeä ole.
Tuo oli varmaan vaan etänä keskusvalvomosta napattu päälle ennen juhannuksen viettoon lähtöä?

Vai siis onko Teslalla joku käyttö% per tunti raja, millä tuo automaattisesti aktivoituu, tai jotain?
 
Mikäli se olisi vain silloin kun on oikeasti ruuhkaa, niin kenties. Mutta kun oli yksin laturilla illalla ja tulee tuollainen, niin ei siinä järkeä ole.
Sen pitäisi tulla vain kun on yli puolet superchargerin sloteista varattuna. Ja toimikin juuri näin juhannusaattona, kun kävin Vierumäellä.

Ehdottomasti hyvä systeemi, niin siellä ei lirutella viimeisiä prosentteja jollain 10 kW teholla ellei ole ihan pakko (jolloin voi maksaa sen lisämaksun).
 
Sen pitäisi tulla vain kun on yli puolet superchargerin sloteista varattuna. Ja toimikin juuri näin juhannusaattona, kun kävin Vierumäellä.

Niin, varmasti pitäisi. Mutta ei se noin toiminut juhannusaattona. Ei edes Vierumäellä (Vierumäellä ei ollut klo 23 puolia käytössä, mutta silti tuli tuo ilmoitus).
 
Jostain luin, että viimeisimmät softapäivitykset ovat tuoneet tähän parannusta. Itsellä ei ole vanhemmista kokemusta, mutta oli miten oli, hyvin lähtee pyyhkimään kun tuulilassa on vettä ainakin itselläni.



Varmaan vaihtoehtoja löytyy, mutta onhan Supercharger nyt käyttömukavuudeltaan ja toimintavarmuudeltaan aivan ylivertainen. Supereita on joka latauspisteillä runsaasti, aina löytyy vapaa ja ei tarvitse muuta kuin tökätä laturi autoon ja homma toimii. Ei mitään säätämistä polettien tai mobiiliappsien kanssa. Ja voihan Teslalla käyttää omien laturien lisäksi myös noita muita, jos siltä tuntuu. Eli selkeä etu kyseessä.



Supercharger + Ionity -verkosto on parempi kuin pelkkä Ionity-verkosto, joka tosin on tosiaan myös ihan helvetin kallis, taitaa olla myös VW:llä edelleen kalliimpi kuin Teslan Superchargerit (joihin myös tosiaan saa melko helposti täysin ilmaisia latauskilometrejä Teslan referral-ohjelman ansiosta). En ole vielä ehtinyt Eurooppaan, mutta suunnitelmissa se kyllä on ja on hyvä tietää, että ei tarvitse jännittää latausten suhteen kun reissun päälle lähtee.

No tämä. Vaikka 50 kW pikalatureita alkaa aika monella suunnalla olla, suurteholaturit ovat Suomessa vielä harvassa. Ja vielä vähemmän on sellaisia, joissa on tuollainen tyypillistä SC-asemaa vastaava määrä paikkoja. Latausverkosto on tässä kiihtyvässä sähköautomarkkinassa kaikkien muiden merkkien akilleen kantapää, kun autojen määrä teillä kasvaa nopeasti mutta latausverkosto tulee reippaasti perässä.

Oma käyttökokemukseni on myös se, että rullaan ihan any day SC:lle ennemmin kuin minkään muun operaattorin asemalle, koska käyttökokemus on noin kuusisataa kertaa parempi kuin muilla. Mihin tahansa muualle mennessä pätevät seuraavat:

- Maksamiseen vaaditaan puoli tusinaa eri tägiä jokaiselta yksittäiseltä operaattorilta tai niiden täysin turha mobiilisovellus, joka hukkaa siihen syötetyt luottokorttitiedot ajan t jälkeen.
- Latauksen hinta ei ole selkeästi esillä.
- Nopeaan lataamiseen soveltuvia paikkoja on huolestuttavan vähän (1-2 kpl) eikä niiden toimivuudesta tai vapaana olemisesta voi olla varma. Tyypillisin "nopea" lataus on käytännössä selvästi alle 40 kW.
- Lataaminen todella edellyttää, että olet varautunut toimimaan operaattorin X palvelun kanssa.

Tarkoitus ei ole tässä niinkään ylistää Teslaa kuin todeta se, että a) muiden latausoperaattoreiden toiminta on erittäin sekavaa ja asiakasvihamielistä (mikä on myös täysin tarkoituksellista) ja b) muut valmistajat eivät ole vieläkään riittävässä määrin tunnistaneet latausverkoston merkitystä (Euroopan unionin lailla toimiva Ionity milteipä lähinnä vahvistaa tätä vaikutelmaa).

Kyse ei ole siis siitä, että Tesla olisi ylivertainen vaan lähinnä että siellä on jonkinlainen käsitys siitä, mitä sähköautolla ajava ihminen voisi haluta ja tarvita. Muilla sitten kysymys on enemmän siitä, miten tämä pakollinen sähköautojuttu saataisiin pultattua mahdollisimman pienellä vaivalla olemassa olevan bisneksen kylkeen.

Auton mutkaton lataaminen ja riittävä verkosto ympäri maata liikkumiseen ovat näin yhtenä esimerkkinä aika olennaisia sähköautoilijalle.
 
No tämä. Vaikka 50 kW pikalatureita alkaa aika monella suunnalla olla, suurteholaturit ovat Suomessa vielä harvassa. Ja vielä vähemmän on sellaisia, joissa on tuollainen tyypillistä SC-asemaa vastaava määrä paikkoja. Latausverkosto on tässä kiihtyvässä sähköautomarkkinassa kaikkien muiden merkkien akilleen kantapää, kun autojen määrä teillä kasvaa nopeasti mutta latausverkosto tulee reippaasti perässä.

Oma käyttökokemukseni on myös se, että rullaan ihan any day SC:lle ennemmin kuin minkään muun operaattorin asemalle, koska käyttökokemus on noin kuusisataa kertaa parempi kuin muilla. Mihin tahansa muualle mennessä pätevät seuraavat:

- Maksamiseen vaaditaan puoli tusinaa eri tägiä jokaiselta yksittäiseltä operaattorilta tai niiden täysin turha mobiilisovellus, joka hukkaa siihen syötetyt luottokorttitiedot ajan t jälkeen.
- Latauksen hinta ei ole selkeästi esillä.
- Nopeaan lataamiseen soveltuvia paikkoja on huolestuttavan vähän (1-2 kpl) eikä niiden toimivuudesta tai vapaana olemisesta voi olla varma. Tyypillisin "nopea" lataus on käytännössä selvästi alle 40 kW.
- Lataaminen todella edellyttää, että olet varautunut toimimaan operaattorin X palvelun kanssa.

Tarkoitus ei ole tässä niinkään ylistää Teslaa kuin todeta se, että a) muiden latausoperaattoreiden toiminta on erittäin sekavaa ja asiakasvihamielistä (mikä on myös täysin tarkoituksellista) ja b) muut valmistajat eivät ole vieläkään riittävässä määrin tunnistaneet latausverkoston merkitystä (Euroopan unionin lailla toimiva Ionity milteipä lähinnä vahvistaa tätä vaikutelmaa).

Kyse ei ole siis siitä, että Tesla olisi ylivertainen vaan lähinnä että siellä on jonkinlainen käsitys siitä, mitä sähköautolla ajava ihminen voisi haluta ja tarvita. Muilla sitten kysymys on enemmän siitä, miten tämä pakollinen sähköautojuttu saataisiin pultattua mahdollisimman pienellä vaivalla olemassa olevan bisneksen kylkeen.

Auton mutkaton lataaminen ja riittävä verkosto ympäri maata liikkumiseen ovat näin yhtenä esimerkkinä aika olennaisia sähköautoilijalle.

Onhan tuo Teslan verkosto kauppamatkustajille ja muille paljon reissaaville aivan lyömätön etu, jonka painoarvolla voi mitätöidä jenkkiauton puutteet ja viat.

Se suurin ja sähköautoihin vielä siirtymätön yleisö ei vain tuosta juurikaan kostu, koska autojen range riittää aivan hyvin päivittäisiin ajoihin ja ne muutamat kuukausittaiset tai vuosittaiset pitkän matkan ajot menee vaikka käsillään seisten jos paletti on kuitenkin muilta osin kunnossa.
 
Mihin tahansa muualle mennessä pätevät seuraavat:

Oletan, että koet aikamoista ahdistusta ostaessasi kaupasta, kun joudut käyttämään NFC:tä luottokortin kanssa, tai Apple Pay / Google Pay. Nehän ovat yhtä monimutkaisia.

- Maksamiseen vaaditaan puoli tusinaa eri tägiä jokaiselta yksittäiseltä operaattorilta tai niiden täysin turha mobiilisovellus, joka hukkaa siihen syötetyt luottokorttitiedot ajan t jälkeen.

Itseasiassa, kaikki samat ongelmat ovat edelleen Tesla käyttäjällä. Ensinnäkin, kaikki tagit on oltava joka tapauksessa mukana, koska SC:t eivät kata kuin pienen osan Suomesta. Minkä operaattorin kanssa olet joutunut käyttämään tosin mobiiliappia josta on unohtunut luottokorttitiedot? Itselläni on vain Helen, Shell Recharge, Fortum ja K-Lataus lätkät. Yhdenkään mobiilisovellusta en käytä, vaan suoraan tagia näyttämällä toimineet (paitsi K-Latausta en ole koskaan edes kokeillut). Shellin versio ei edes käytä luottokorttia.

- Latauksen hinta ei ole selkeästi esillä.

Latauksen hinnan löytää osasta, osasta ei, mutta eipä löydä SC:nkään hintaa mistään näppärästi - se ei ole nimittäin edes se mikä Teslan sivuilla lukee (!). Paljonko on Teslan waiting-charge maksu muuten per minuutti? Tämä on toki se mitä kritisoin jo aiemmin, ei sillä että aina voisi siltikään valita kun latureita ei Suomessa ole kuin yhdellä operaattorilla ja yksi koko "kaupungissa".

- Nopeaan lataamiseen soveltuvia paikkoja on huolestuttavan vähän (1-2 kpl) eikä niiden toimivuudesta tai vapaana olemisesta voi olla varma. Tyypillisin "nopea" lataus on käytännössä selvästi alle 40 kW.

Kaikista taitaa löytyä jopa latauskartta.fi:n kautta sen hetkinen tilanne onko montako käytössä. Jopa Type 2 latauspisteillä. Minkä palveluntarjoajaa ei näe?

- Lataaminen todella edellyttää, että olet varautunut toimimaan operaattorin X palvelun kanssa.

Jonka joudut tekemään joka tapauksessa (oli auton merkki sitten mikä tahansa), joten tästä et pääse SuperChargereita käyttämällä eroon. Paitsi jos vaihdat polttomoottoriautoon aina kun ajat SC-alueen ulkopuolelle. Kenen etu tämä siis oli?

Toinen voisi valittaa, ettei Teslan kanssa auton kuski voi maksaa laskuja, vaan se menee aina auton omistajan pussista ja sen jälkeen joutuu käsin kikkailemaan tilisiirtojen kanssa, kunhan on toinen käynyt ensin Teslan sivuilla, loggannut sisään kun salasanat unohtuneet, kaivanut sieltä laskun, maksaa ja sitten odottaa luottokorttilaskua, tarvitsee suomalaisen pankkitilin, joutuu varautumaan olemaan pankin X kanssa yhteistyössä, ja muuta mitä keksii teennäistä .. kuulostaa jo hankalammalta verrattuna NFC:hen.
 
Eiköhän tuo jankkaus ole tullu selväksi.
Burmannin lasi on puoliksi aina tyhjä.
Muille puoliksi täysi.

Turha juupas eipäs jatkuu muuten vaan.

Latausverkostolle voi tehdä oman ketjun.
 
Eikö latausverkostojen käyttökään enää ole sähköauton kokemus?

On, mutta tuo teidän ”kokemusten” jakaminen on pelkkää jankkaamista. Kerta riittää, tässä ketjussa ei tarvitse toistaa samoja asioita sataa kertaa ja kyseinalaistaa muiden kokemuksia omilla päähänpinttymillä.
 
Ei ole kyllä korttitietoja unohtanut mikään sovellus. Vain sen että pitää toisinaan kirjautua sisään mutta sillä ei niin ole väliä kun tagit toimii. Ainut mikä mättää on se että käyttäjälle ei ole ilmoitettu jos kortti jäänyt vaihtamatta ja sen takia maksut eivät ole menneet. Ainut virhe latauksessa on että se epäonnistuu.
 
Oletan, että koet aikamoista ahdistusta ostaessasi kaupasta, kun joudut käyttämään NFC:tä luottokortin kanssa, tai Apple Pay / Google Pay. Nehän ovat yhtä monimutkaisia.

Siis tilannehan olisi todella hyvä, jos latauspalvelut toimisivat kuten Google / Apple Pay. Ne ovat täysin geneerisiä maksuvälineitä ja kaikin tavoin parempia kuin perinteinen korttimaksu. Juuri mikään latausoperaattori ei kuitenkaan hyväksy em. maksutavaksi vaan pakottaa ottamaan käyttöön vain yhdessä paikassa toimivan oman maksupalvelunsa, minkä johdosta omat luottokorttitietonsa joutuu toistuvasti syöttämään N + 1:een paikkaan ja näin heikentämään omaa tieto/maksuvälineturvaansa.

Tälle koko ruljanssille ei olisi edes mitään todellista tarvetta, vaan kyse on operaattoreiden tiedonkeruusta ja pyrkimyksestä lukita asiakas heikkolaatuiseen ja huonosti toteutettuun palveluunsa. "Joo, tää meidän palvelu on ihan tarkoituksella ripulia. Tilaapa tästä firman pilli ja ala ryystää."


Kaikista taitaa löytyä jopa latauskartta.fi:n kautta sen hetkinen tilanne onko montako käytössä. Jopa Type 2 latauspisteillä. Minkä palveluntarjoajaa ei näe?

Voiko sovellusta käyttää autoa ajaessa ilman, että rikkoo lakia ja aiheuttaa muille liikkujille vaaraa? Voiko mitään näistä latausoperaattorien sovelluksista? Saako yhdestäkään äänikomennolla tai yhdellä kahdella painalluksella navigoinnin lähimmälle vapaalle pikalaturille? Olen aika varma, että ei.

Kaikki sovellukset, joihin olen ehtinyt tutustua, ovat olleet sellaista insinööriaivojen tuottamaa käyttökelvotonta syheröä, että ihmettelen todella eikö näiden firmojen kannattaisi palkata ihmisiä, jotka kykenevät edes piirun verran miettimään asiakaskokemusta ja käyttöliittymää.
 
Tälle koko ruljanssille ei olisi edes mitään todellista tarvetta, vaan kyse on operaattoreiden tiedonkeruusta ja pyrkimyksestä lukita asiakas heikkolaatuiseen ja huonosti toteutettuun palveluunsa. "Joo, tää meidän palvelu on ihan tarkoituksella ripulia. Tilaapa tästä firman pilli ja ala ryystää."

Kyse on sähkölatausasemien huonosta tuotosta. Tuollainen luottokorttipääte ei ole todellakaan ilmainen noihin latausasemiin ja sen päälle vielä osuus jokaisesta maksutapahtumasta. Hinnan pitäisi nousta reippaasti jotta tuollainen kannattaisi. En tosin koe itse tageja varsinaiseksi ongelmaksi, siinähän ne menee ainakin mulla auton keskikonsolissa (kyynärnojan alla).

Tällä hetkellä myöskään osa latausasemista ei ole operaattorien omistamia, vaan saatat käyttää roaming-toiminnallisuutta.

Saako yhdestäkään äänikomennolla tai yhdellä kahdella painalluksella navigoinnin lähimmälle vapaalle pikalaturille? Olen aika varma, että ei.

Teslassa ei onnistu, ID3/ID4 saattaisi onnistua. Android Auton kanssa ei ainakaan pitäisi mitään rajoitteita olla (eiköhän Google assistant tuon osaa).
 
Superchargerit ovat kuitenkin ensi vuonna avautumassa muillekin käyttöön, käytön helppouteen se ei toki vaikuta.


(Helppous ratkeaa, kun Plug & Charge (ISO 15118-1:2019) tulee joku päivä käyttöön. Todella hiljaista kyllä ollut tästä viestintä, eli en pidättäisi henkeä :|
jaa tästä olikin jo tuolla toisessa ketjussa)
 
Tämä ei taida pitää paikkaansa, ainakaan mitään merkkejä tälläisestä ei ole. Eiköhän Superit pysy vielä pitkään Teslojen yksinoikeutena.
Vain Norjan joku uutisessa oli huhuiltu tätä. Ei mitään lausumaa vielä Teslalta.
 

Tesla has been in contact with Vestland fylkeskommune, the governing body of Vestland county in Norway, about getting access to incentives to deploy charging stations.

However, the government only gives incentives to charging stations open to all automakers.

In minutes of a council meeting obtained by Electrek (hat tip to Hillmann Hunter), government officials confirmed that Tesla told them that it plans to open the Supercharger network to other automakers by September 2022, and therefore, they agree to approve the incentives as long as Tesla goest through with the initiative.

Here’s the relevant segment of the meeting (translated from Norwegian via Google Translate):

“The condition for benefits is that infrastructure must be developed with a publicly available offer. Tesla applied for benefits to expand 5 fast-charging stations. Tesla’s charging stations today are just available for Tesla cars. That type of infrastructure is then only open for use by one group and not for the general public otherwise. In the application, Tesla describes the relevant charging stations will nevertheless be publicly available from the third quarter of 2022. The administration considers that the charging stations for which benefits have been applied for will then be eligible for the scheme, provided that the benefits paid out after Tesla opens the charging offer for all car brands no later than the end of September 2022. The administration recommends that Vestland County Municipality take note that the benefit can be removed if the conditions are not met.”

Kyllä se Norjassa tuntuu aika varmalta, mikäli Tesla apurahansa haluaa
 
Allekirjoitan kyllä ketjulaisten mielipiteet latauspisteiden käyttövaikeuksista. Itse käytän satunnaisesti vuokrasähkäriä, ja tuon lataaminen missään muualla kuin sen omalla latauspisteellä on suoraan sanottuna aivan perseestä. Miksi ihmeessä sähköauton lataukseen pitää ladata puhelinäppi, tilata jokin tägi ja käyttää vielä verkkosivua kaupan päälle? Nämä ongelmat on ratkaistu maailmanlaajuisesti bensapumpuilla jo vuosikymmeniä sitten: kortti sisään, katevaraus tai määrällinen maksu, tankki täyteen ja ajoon.

Kun äppin käytettävyys on luokkaa haista paska, niin en kovin luottavaisin mielin ole sinne myöskään omia luottokorttitietoja jättämässä. Esimerkiksi viimeksi sähköä ladatessa minulla meni luokkaa kymmenen minuuttia saada lataus edes käyntiin, koska puhelinaplikaation ja verkkosivun kombolla toimiva järjestelmä oli yksinkertaisesti niin paska. Samassa ajassa olisi tankannut varmaan kolme bensiiniautoa täyteen löpöä.
 

Tesla has been in contact with Vestland fylkeskommune, the governing body of Vestland county in Norway, about getting access to incentives to deploy charging stations.

However, the government only gives incentives to charging stations open to all automakers.

In minutes of a council meeting obtained by Electrek (hat tip to Hillmann Hunter), government officials confirmed that Tesla told them that it plans to open the Supercharger network to other automakers by September 2022, and therefore, they agree to approve the incentives as long as Tesla goest through with the initiative.

Here’s the relevant segment of the meeting (translated from Norwegian via Google Translate):



Kyllä se Norjassa tuntuu aika varmalta, mikäli Tesla apurahansa haluaa

Hiukan on toiveajattelua tuossa mukana.

Tässä esim. yksi kommentti uutiseen, jonka perusteella alkuperäisessä tekstissä ei ole mitään mainintaa siitä että Tesla olisi kertonut avaavansa SC-verkon muille automerkeille:

"Fred, I think Google translate (or whatever you used to translate the Norwegian text) fooled you (if you've read anything but Twitter).

Tesla has asked for $47000 from a single county for a single installation of four -4- Tesla supercharger stalls in Stryn, Norway. There is not a single clue throughout the document that states anything else, except for $47000 refunded IF Tesla opens the 4 superchargers for all EVs by third quarter 2022.

If Tesla doesn't meet the requirements of opening for all EVs, they don't get any money.

Greetings from Norway...."
 
Kun äppin käytettävyys on luokkaa haista paska, niin en kovin luottavaisin mielin ole sinne myöskään omia luottokorttitietoja jättämässä. Esimerkiksi viimeksi sähköä ladatessa minulla meni luokkaa kymmenen minuuttia saada lataus edes käyntiin, koska puhelinaplikaation ja verkkosivun kombolla toimiva järjestelmä oli yksinkertaisesti niin paska. Samassa ajassa olisi tankannut varmaan kolme bensiiniautoa täyteen löpöä.

<offtopic>Eli tuossa olisi kolme bensiiniautoa menossa tankin tyhjennykseen. Halpaa touhua.</offtopic>

Omakohtainen kokemus lataamisesta on ollut hyvä oikeastaan kaikilla operaattoreilla (Shell/Recharge, Virta, K-Lataus, Fortum C&D) ja näistä pääasiallinen on K-Lataus koska kauppareissun yhteydessä se menee sujuvasti. Fortumia taisin käyttää vasta kerran ja Virtaa silloin tällöin, kerran tai pari kuussa. Shellin tagi on mukana kaiken varalta, jos vaikka sattuisi joskus Rechargen suurtehopömpeliä käyttämään jossain, missä ei muuta sopivaa pikalatausta ole tarjolla.

Kerran tosin jäin "jumiin" laturille kun yritin lopettaa latausta tagilla ja jotain meni pieleen. Sitten yritin autosta käsin saada latausta katkottua siinä onnistumatta ja vasta aspapuhelun jälkeen saivat etänä naksautettua latauksen seis. Tämä taisi kylläkin olla toinen kerta kun ylipäätään latasin sähkäriä ja ensimmäinen ns. suurteholaturi. Plussana, en joutunut tuosta latauskerrasta maksamaan mitään. Tuostakin tuli opittua, nyt tiedän paremmin mitä pitää kokeilla ennen aspaan soittamista. Ihan mielenkiinnosta, mikä oli tuo paskakombinaatio jolla sulla oli ongelmia?
 
Mitäs se kannattaa kokeilla ennen aspaan soittoa, jos jää nalkkiin?

<offtopic>Eli tuossa olisi kolme bensiiniautoa menossa tankin tyhjennykseen. Halpaa touhua.</offtopic>

Omakohtainen kokemus lataamisesta on ollut hyvä oikeastaan kaikilla operaattoreilla (Shell/Recharge, Virta, K-Lataus, Fortum C&D) ja näistä pääasiallinen on K-Lataus koska kauppareissun yhteydessä se menee sujuvasti. Fortumia taisin käyttää vasta kerran ja Virtaa silloin tällöin, kerran tai pari kuussa. Shellin tagi on mukana kaiken varalta, jos vaikka sattuisi joskus Rechargen suurtehopömpeliä käyttämään jossain, missä ei muuta sopivaa pikalatausta ole tarjolla.

Kerran tosin jäin "jumiin" laturille kun yritin lopettaa latausta tagilla ja jotain meni pieleen. Sitten yritin autosta käsin saada latausta katkottua siinä onnistumatta ja vasta aspapuhelun jälkeen saivat etänä naksautettua latauksen seis. Tämä taisi kylläkin olla toinen kerta kun ylipäätään latasin sähkäriä ja ensimmäinen ns. suurteholaturi. Plussana, en joutunut tuosta latauskerrasta maksamaan mitään. Tuostakin tuli opittua, nyt tiedän paremmin mitä pitää kokeilla ennen aspaan soittamista. Ihan mielenkiinnosta, mikä oli tuo paskakombinaatio jolla sulla oli ongelmia?
 
Mitäs se kannattaa kokeilla ennen aspaan soittoa, jos jää nalkkiin?

Riippunee tilanteesta. Jos oma Type 2 kaapeli on jumissa, niin ei se lähde sieltä mitenkään ilman operaattorin apua. Muuten varmaan kaikissa autoissa on lukituksen poisto myös mekaanisesti (Model 3:ssa se on jossain takaluukussa).
 
Riippunee tilanteesta. Jos oma Type 2 kaapeli on jumissa, niin ei se lähde sieltä mitenkään ilman operaattorin apua. Muuten varmaan kaikissa autoissa on lukituksen poisto myös mekaanisesti (Model 3:ssa se on jossain takaluukussa).
Ok. Tänks.
Ens viikolla saadaan ID 4:nen.Seuraavaalle viikolle vuokrattu mökki vajaan 600 kilometrin päästä. Pääsee testaan sähköautoilua kunnolla heti kylmiltään.
 
Viimeksi muokattu:
Ihan mielenkiinnosta, mikä oli tuo paskakombinaatio jolla sulla oli ongelmia?

Taisi olla Plugit Cloudin verkossa toimiva laturi Toijalan Superchargerin vieressä.

Työketju tuon laturin kanssa meni suurin piirtein näin: suoraan kortilla en osannut maksaa, vaikka laturi mainosti kontaktitonta maksumahdollisuutta. Verkkosivu väitti olevansa deprekoitunut, joten latasin puhelimeen aplikaation. Aplikaatiossa ei voinut rekisteröityä, jonka hoidin verkkosivujen kautta, samoin jouduin verkkosivujen kautta lisäämään maksukortin koska sitä ei voinut applikaatiossa tehdä. Verkkosivut taas eivät löytäneet koko laturia laturin kyljessä lukevalla koodillakaan, joten latauksen joutui aloittamaan applikaation kautta. Ensimmäisellä kerralla lataus vaikutti lähtevän päälle, muttei oikeasti lähtenyt vaan 1-2 minuutin jälkeen, 0kw ladattuaan, lopetti koko homman kesken. johto irti ja uusiksi sisään ja latauksen aktivointi applikaatiosta toimi viimein.

Voi olla etten täysin muista tapahtumaketjua, mutta +25c helteessä auton ulkopuolella puhelin käden seistessä 10+ minuutin ajan tuo käytettävyys kyllä otti otsaan ja paljon. Viereisen superchargerin lataukset tuntuivat sentään toimivan mutkitta.
 
Itse kokeilin koeajossa olleen Enyaqin latausta ja yllätyin kuinka hyvin K-lataus toimi. Ajoin auton tolpalle, laitoin johdon kiinni ja swaippasin sovelluksesta latauksen päälle. Minkäänlaista hidastelua toiminnassa ei ollut ja hintakin oli niin selvästi esillä kuin olla ja voi. Jos joku tällaisen kokee vaikeaksi niin en tiedä mitä sellainen henkilö tekee auton ratissa ylipäätään.
 
Mitäs se kannattaa kokeilla ennen aspaan soittoa, jos jää nalkkiin?
Nyt tiedän että voin ensinnäkin koittaa lopettaa latauksen auton sovelluksesta tai löydän sen ns. hätäirroitusvaijerin jolla pääsee varmasti tilanteesta pois. Tai sitten lyö laturin hätäseis-nappulaa. Näistä mikään ei tullut silloin nyyppänä mieleen mutta nyt noin 2kk kokemuksella tietää jo tämän ja paljon muutakin sähköautoilusta. Oppia ikä kaikki.
 
Mitä toi tarkoittaa, että latauspiuha voi jäädä jumiin?
Tässä omassa tapauksessani tarkoitti sitä että sovellus tilttasi enkä saanut latausta seis mitenkään muuten kuin aspaan soittamalla. Ei muuten ollut tagia vielä silloin, toisin kuin aiemmin kirjoitin, vaan sovellus.
 
Kauan teillä on kestänyt RFID korttien tulo?
K-Lataus - 5pvä.
Virta ja Fortum cahrge tilattu 21.6 ja vieläkään ei näy eikä kuulu.

Pitääkö tuo tägi vielä erikseen rekisteröidä omalle käyttäjätilille vai onko se siellä automaattisesti?
K-latauksessa näkyy tägin tunniste mutta muilla ei ainakaan vielä.
 
Itse kokeilin koeajossa olleen Enyaqin latausta ja yllätyin kuinka hyvin K-lataus toimi. Ajoin auton tolpalle, laitoin johdon kiinni ja swaippasin sovelluksesta latauksen päälle. Minkäänlaista hidastelua toiminnassa ei ollut ja hintakin oli niin selvästi esillä kuin olla ja voi. Jos joku tällaisen kokee vaikeaksi niin en tiedä mitä sellainen henkilö tekee auton ratissa ylipäätään.
Ei tuo aina ole niin ihanaa. Kävin Tammiston mökissä latailemassa näillä uusilla Kempowereilla. Pistin johdon kiinni ja näytin tagia. Odottelin mutta ei alkanut lataamaan. Katkaisin latauksen. Johto irti ja takaisin. Näytin uudelleen tagia. Sitten lähti lataamaan. Menihän tuossa minuutteja.
 
Kauan teillä on kestänyt RFID korttien tulo?
K-Lataus - 5pvä.
Virta ja Fortum cahrge tilattu 21.6 ja vieläkään ei näy eikä kuulu.

Pitääkö tuo tägi vielä erikseen rekisteröidä omalle käyttäjätilille vai onko se siellä automaattisesti?
K-latauksessa näkyy tägin tunniste mutta muilla ei ainakaan vielä.

Tilasin 24.5 kaikki nuo kaikki. K-lataus tuli n. viikossa, Helen(/Virta) tuli n. kahdessa viikossa. Fortum charge ei ole vieläkään tullut, mutta tarkistin sovelluksesta että tilauksen tiedossa lukee "tilaus valmis" päivämäärällä 3.7. Kohta siis täällä, mutta hidasta on.
 
Tilasin 24.5 kaikki nuo kaikki. K-lataus tuli n. viikossa, Helen(/Virta) tuli n. kahdessa viikossa. Fortum charge ei ole vieläkään tullut, mutta tarkistin sovelluksesta että tilauksen tiedossa lukee "tilaus valmis" päivämäärällä 3.7. Kohta siis täällä, mutta hidasta on.

Mielenkiintoista, pitää siis alkaa kyselemään jos ei tällä viikolla ala tulemaan alkuviikosta.
ID4 saa hakea 15 päivä kun vihdoin saapui:whistling:
 
Tilasin 24.5 kaikki nuo kaikki. K-lataus tuli n. viikossa, Helen(/Virta) tuli n. kahdessa viikossa. Fortum charge ei ole vieläkään tullut, mutta tarkistin sovelluksesta että tilauksen tiedossa lukee "tilaus valmis" päivämäärällä 3.7. Kohta siis täällä, mutta hidasta on.
Itse tilasin 23.5. ja meni ihan samalla tavalla, eli Fortumin lätkä edelleen jossain matkalla.
 
Tilasin 24.5 kaikki nuo kaikki. K-lataus tuli n. viikossa, Helen(/Virta) tuli n. kahdessa viikossa. Fortum charge ei ole vieläkään tullut, mutta tarkistin sovelluksesta että tilauksen tiedossa lukee "tilaus valmis" päivämäärällä 3.7. Kohta siis täällä, mutta hidasta on.
Sama tarina, paitsi että tilasin Fortumin läpykän 23. toukokuuta. Samana päivänä tilaamani K-latauksen ja Virran RFID-tunnisteet tulivat varmaankin viikon parin sisään, mutta Fortumin tuotteen kohdalla mainitaan, että tilaus olisi valmis (3.7.). Eipä näillä kuitenkaan ole kiirettä, kun olen ladannut lataushybridiäni vajaan vuoden aikana vain kaksi kertaa julkisessa latauspisteessä, mutta syksyllä/talvella tilanne voi hieman muuttua, kun auto vaihtuu.
 
Itsellä ainakin se että voi jättää autoon kun itsellä äppi. Esim silloin kun parempi puolisko on matkalla on hyvät nuo tägit.

Soittelin virtaan kun ei tägiä kuulu, näemmä täällä saaneet 23.6 tilanneet ja itse tuolloin 21 tilattu. Alihankkijalla kuullemma ruuhkaa ja tägini laitettiin listalle että puuttuu vielä. Voi toki olla että tällä viikolla tulee mutta ohjeisti olemaan uudestaan yhteydessä jossei loppuu viikosta ole tullut.
 
Kauan teillä on kestänyt RFID korttien tulo?
K-Lataus - 5pvä.
Virta ja Fortum cahrge tilattu 21.6 ja vieläkään ei näy eikä kuulu.

Pitääkö tuo tägi vielä erikseen rekisteröidä omalle käyttäjätilille vai onko se siellä automaattisesti?
K-latauksessa näkyy tägin tunniste mutta muilla ei ainakaan vielä.

Tänne tuli pari kuukautta sitten K-lataus sekä Fortumi viikossa. Ne oli suoraan tiliin kytkettyjä kun tilauksen tein apin kautta. Virran tilauksen tein Helenin sivujen kautta, ja se piti erikseen syöttää ja rekisteröidä apissa, että sillä aloitetut lataukset näkyivät myös apissa. Tägi tuli sieltäkin noin viikossa. Se toimi kyllä, mutta ei näyttänyt apin kautta että olisi käynnissä ilman tuota paritusta.

Henkilökohtainen mielipide että nuo tägit ovat nopeampi ja helpoin tapa käynnistää/lopettaa lataus. Siinä ne avainnipussa kulkee mukana eikä tartte puhelinta räpeltää. Itsellä toiminut 100% varmuudella, kaikkia kolmea käyttänyt aika tasaisesti.

Laittelen varmaan tänään tänne illemmalla raporttia toisesta pidemmästä ajelusta Kuopiosta Vaasaan ja takaisin e-208:lla menneenä v-loppuna. Sen verran spoileria jo, että ei olisi paremmin voinut juurikaan mennä. :cool:
 
Viimeksi muokattu:
En suosittele. Latauspönttö nappaa helposti väärän tägin ja sitten maksat roaming-hinnaston mukaisesti.

Hyvä tietää, mutta ei ole ainakaan vielä näin päässyt käymään. Vaikuttanee varmaan se että miten niitä lätkiä sinne lukijan suuntaan sohii.
 
Okei, eli v-loppu reissu Kuopio -> Vaasa -> Kuopio. Menoreitti Jyväskylän kautta ja paluureitti Kyyjärven kautta. Jyväskylästä mennessä ilmaista latausta (50kW) kahvittelun/jäätelön ajan, vaikka ihan pakko ei olisi ollut. Hotelliyöt Seinäjoella sekä Vaasassa, molemmissa hotelleissa ilmaiset latausmahdollisuudet (11kW) joten tottakai ne hyödynnettiin ja akku täyteen. Vaasassa käynnit vanhassa kaupungissa sekä Raippaluodon sillalla. Paluumatka takaisin kokeiltiin eri reittiä vaihteluksi ja pysähdyspaikka Kyyjärvi. Kyyjärvellä pikalaturista (50kW) mehua akkuun n. 50min ajan ja murkinaa napaan matkustajille, sillä taisi prosentteja tulla 30% -> 94%. Tässä vaiheessa pitää sanoa, että ilman aktiivista akkujen jäähdytystä olisi saattanut olla tuskainen odottelu helteessä ajon jälkeen. Kotipihassa Kuopiossa akkua 13% jäljellä, tuo Kyyjärvi -> Kuopio oli varmasti keskinopeudeltaan matkan nopein osuus ollessa lähes koko matkan 100km/h rajoutusta sekä Kuopion 120km/h moottoritie ja muutama lyhyt 80km/h pätkä. Jonkun verran kohdekaupungissa Vaasassa oli kaupunkipyörittelyä siirtymissä ja pari hidastavaa työmaata/onnettomuutta kulkureitillä.

Koko matka ajettiin +2km/h yli rajoituksen, josta on vähennetty jo mittarivirhe. Kokonaismatka 879km, keskikulutus 15,5kW/100km ja keskinopeus 70km/h. Ilmastointi oli säädetty automaatille ja lämpötilaksi 21C, ulkolämpötila ajojen aikana pyöri 27-32C. Ajotila normaali. Mitään ekologisuus kikkailuja en harrastanut, vaan ajoin ihan "normaalisti". Tämä toki on hyvin suhteellista mikä on kenenkin "normaali" tapa. Useampi rekka tuli ohitettua. Kokonaisenergian kustannus ajon aikana muodostui tällä kertaa siis ainoastaan tuosta Kyyjärven pikalaturista, josta tuli n. 12€ edestä ladattua.

Auto toimi mainiosti, eikä mitään nikotteluja taikka ongelmia tullut vastaan. Auton jäljellä oleva toimintamatka piti hyvin paikkaansa ja siihen pystyi luottamaan. Latailut vaivattomia ja tällä kertaa myös todella edullisia. Eikai tässä muuta kuin seuraavia matkoja kohti. :cool:

Muoks. Selvennykseksi niille jotka ei sitä pari viestiä aikaisemmin huomanneet, että e-208 tosiaan kyseessä.
 
Viimeksi muokattu:
Okei, eli v-loppu reissu Kuopio -> Vaasa -> Kuopio. Menoreitti Jyväskylän kautta ja paluureitti Kyyjärven kautta. Jyväskylästä mennessä ilmaista latausta (50kW) kahvittelun/jäätelön ajan, vaikka ihan pakko ei olisi ollut. Hotelliyöt Seinäjoella sekä Vaasassa, molemmissa hotelleissa ilmaiset latausmahdollisuudet (11kW) joten tottakai ne hyödynnettiin ja akku täyteen. Vaasassa käynnit vanhassa kaupungissa sekä Raippaluodon sillalla. Paluumatka takaisin kokeiltiin eri reittiä vaihteluksi ja pysähdyspaikka Kyyjärvi. Kyyjärvellä pikalaturista (50kW) mehua akkuun n. 50min ajan ja murkinaa napaan matkustajille, sillä taisi prosentteja tulla 30% -> 94%. Tässä vaiheessa pitää sanoa, että ilman aktiivista akkujen jäähdytystä olisi saattanut olla tuskainen odottelu helteessä ajon jälkeen. Kotipihassa Kuopiossa akkua 13% jäljellä, tuo Kyyjärvi -> Kuopio oli varmasti keskinopeudeltaan matkan nopein osuus ollessa lähes koko matkan 100km/h rajoutusta sekä Kuopion 120km/h moottoritie ja muutama lyhyt 80km/h pätkä. Jonkun verran kohdekaupungissa Vaasassa oli kaupunkipyörittelyä siirtymissä ja pari hidastavaa työmaata/onnettomuutta kulkureitillä.

Koko matka ajettiin +2km/h yli rajoituksen, josta on vähennetty jo mittarivirhe. Kokonaismatka 879km, keskikulutus 15,5kW/100km ja keskinopeus 70km/h. Ilmastointi oli säädetty automaatille ja lämpötilaksi 21C, ulkolämpötila ajojen aikana pyöri 27-32C. Ajotila normaali. Mitään ekologisuus kikkailuja en harrastanut, vaan ajoin ihan "normaalisti". Tämä toki on hyvin suhteellista mikä on kenenkin "normaali" tapa. Useampi rekka tuli ohitettua. Kokonaisenergian kustannus ajon aikana muodostui tällä kertaa siis ainoastaan tuosta Kyyjärven pikalaturista, josta tuli n. 12€ edestä ladattua.

Auto toimi mainiosti, eikä mitään nikotteluja taikka ongelmia tullut vastaan. Auton jäljellä oleva toimintamatka piti hyvin paikkaansa ja siihen pystyi luottamaan. Latailut vaivattomia ja tällä kertaa myös todella edullisia. Eikai tässä muuta kuin seuraavia matkoja kohti. :cool:

Mikäköhän auto oli kyseessä? Ei osunut itselle silmään.
 
Käytössä BMW i3 2014, ei CSS-pikalausta, joka näissä on ollut valinnainen lisäominaisuus. Mitenköhän tuon saisi type2 -laturista lataamaan enemmän kuin 16A virralla? Luulin, että kyse on kaapelista, joka oli 16A, joten hankin uuden 22kW tukevan kaapelin, mutta testissä sekään ei ladannut kuin 16A. Tolpassa luki 22kw, ja auton pitäisi tukea 32A. Mikähän tässä kinnaa?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 415
Viestejä
4 507 039
Jäsenet
74 395
Uusin jäsen
amer

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom