Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Teslabjörnin 1000km testissä ei juuri tainnut olla eroa sr+ ja long range välillä. Nopea latausnopeus ja energiatehokkuus tekee sr+ mallista erinomaisen matka-auton - jos vain niitä latureita on reitin varrella.
Jeps, mutta jos haluat matkustaa vaikkapa Jyväskylästä Ouluun, niin LR on paljon parempi siihen tai vaikkapa Oulu-Rovaniemi-Oulu saman päivän aikana.
Tuollaiset reissut ovat sitä tosi elämää monelle kaupparatsulle ja myös monelle perheelle lomalla. Olisi myös kiva että akku riittää vaikka olisi vähän pakkasta, eikä tarvitsisi vetää ihan rajoille.
Onko täällä ID.3-porukkaa jolla kokemusta talviajosta sillä? Olisi tulossa liisarina sellainen ja pitäisi päättää ottaako kitkoilla vai nastoilla. Ajelut 90% PK-seudulla. Takaveto ja viiveetön vääntö hieman mietityttää että miten etenee jäisillä keleillä kitkoilla.
Ero on 6 min Jyväskylä->Oulu välissä. Eikä tarvitse miettiä jääkö matkalle missään tapauksessa vaikka olisi kuinka pakkasta. LR:llä kannattaa pakkasella tehdä samassa paikassa pysähdys kuin SR+:llakin, koska muuten joudut vetämään ihan rajoille.
Mutta toisella pitää pysähtyä, toisella ei. LR toimii silläkin matkalla 80% vuodesta paremmin. Jos sinulla on SR+, niin tiedoksi että siinä on hyvä hinta/laatu suhde, mutta ei se ole parempi auto Suomessa kuin LR, vaikka miten rukoilisit joka ilta
Näinhän se on. Minkä tahansa automallin isompiakkuinen versio on matkanteossa aina parempi ja lisää myös sitä arkimukavuutta ja -joustavuutta isomman akkunsa ansiosta. Etenkin Suomessa tuosta on apua, kun latausverkko ei ole vielä Norjan tasolla. Pienempi akkuinen on ainoastaan parempi hankintahinnan osalta ja suorituskyvyn sillä oletuksella, että molempien mallien moottoriteho on sama.Mutta toisella pitää pysähtyä, toisella ei. LR toimii silläkin matkalla 80% vuodesta paremmin. Jos sinulla on SR+, niin tiedoksi että siinä on hyvä hinta/laatu suhde, mutta ei se ole parempi auto Suomessa kuin LR, vaikka miten rukoilisit joka ilta
Onko täällä ID.3-porukkaa jolla kokemusta talviajosta sillä? Olisi tulossa liisarina sellainen ja pitäisi päättää ottaako kitkoilla vai nastoilla. Ajelut 90% PK-seudulla. Takaveto ja viiveetön vääntö hieman mietityttää että miten etenee jäisillä keleillä kitkoilla.
Itse koeajoin ID.3:n kitkoilla viime talvena ja keli oli liukas. Kitkat toimi tosi hyvin. Varmaan hyvä painojakauma ja kova pintapaine auttaa asiaa.
Millaisella diilillä otit ID3:n leasingilla? Ja millaisen varustelutason? Ensi syksynä olisi itsellä leasing-sähköauton valinta edessä.
Mutta ei siltikään takakaiuttimia? Parhaassakin varustelutasossa äänentoisto on luokkaa surkeanpuoleinen, mm. subbari puuttuu. Sitten lisäksi "design"-hipaisukytkimet, sekavahko UI ja ämpärimuovit ovissa, niin en ainakaan itse innostunut vetämään ostohousuja jalkaan.Varusterasona Business niin tulee peruutuskamera.
Maksaisin kyllä sen 50 €/kk enemmän Enyaqista milloin tahansa, tosin en tiedä minkä akku- ja varustelutason mahdat siihen hintaan saada? Tuollaisen reilusti yli 2-tonnisen möykyn liikkutteluun tarvitaan ihan vähintään se 265 hv versio, mutta mieluummin 305 hp RS.
Eroaa se 200 kg + Enyaqiin mahtuu helposti 200 kg edestä enemmän ihmisiä ja tavaraa.Miksi? Eihän se nyt painossa niin paljon id3:sta eroa. Kyllähän se 204hp ja ~8,5s pitäisi ihan mainiosti riittää, kun kuitenkin perusvääntö on kunnossa.
Ja vaikka ostaisinkin, niin ei sillä lähdetä mökkireissuja tekemään, kun kahden hengen kamat mahtuu juuri ja juuri tähän Model 3:een.
M3SR+ on juuri ja juuri riittävän nopea että sillä ajaminen on hauskaa, mutta nilkka on suorana aika usein. Seuraavaan autoon täytyy saada sekuntti pois kiihtyvyydestä.
Ihan 48kk/72000 km käyttöetu-leasing kyseessä eli kaikki muut paitsi sähkö kuuluu hintaan (465 eur/kk). Varusterasona Business niin tulee peruutuskamera.
Vielä ei tosin ole nimeä paperissa ja kävin vielä tänään toistamiseen ajamassa Enyaqin niin se kyllä houkuttelisi... Hintaeroa olisi 50 eur/kk.
Kiitti spekseistä! Kerrotko vielä mistä firmasta?
Olen kokeillut kumpaakin autoa, eivätkä niiden ajo-ominaisuudet herättäneet innostusta. Kaupunkiajossa ne toki passaavat ja varmaan niillä pärjäisi ihan hyvin myös maantiellä varsinkin, jos käyttäjien edelliset autot ovat olleet samojen valmistajien perusmallistoa. Ulkonäöllisesti VW saa minulta paremman arvosanan, mutta Enyaqin ohjaamo ja varsinkin keskinäyttö tuntui toimivammalta. En tiedä, olisinko itse aivan valmis sitoutumaan neljäksi tai edes kolmeksi vuodeksi kumpaakaan näistä automalleista.Mutta ei siltikään takakaiuttimia? Parhaassakin varustelutasossa äänentoisto on luokkaa surkeanpuoleinen, mm. subbari puuttuu. Sitten lisäksi "design"-hipaisukytkimet, sekavahko UI ja ämpärimuovit ovissa, niin en ainakaan itse innostunut vetämään ostohousuja jalkaan.
Maksaisin kyllä sen 50 €/kk enemmän Enyaqista milloin tahansa, tosin en tiedä minkä akku- ja varustelutason mahdat siihen hintaan saada? Tuollaisen reilusti yli 2-tonnisen möykyn liikkutteluun tarvitaan ihan vähintään se 265 hv versio, mutta mieluummin 305 hp RS.
Viiden? Ette ilmeisesti syö ja juo siellä mökillä mitään? Kalastuskamat, vaatteet ja pari kylmälaukkua ruokia ja juomia kahdelle hengelle, niin osa kamoista täytyy laittaa takapenkille kun konttiin ei mahdu.Mahtaa olla aikamoinen beauty box jos kahden hengen kamat mahtuu vain Model 3:n. En ymmärrä, mun mielestä meidän perheellä jäi vielä viidenkin kohdalla ihan hyvin tilaa.
En ole väittänytkään, että pitäisi noudattaa. Miksi sulle on niin vaikeaa, että kaikki eivät halua ajaa arjenharmaalla lammasmobiililla, vaan valitsevat kaupasta jotain mielenkiintoisempaa.ei se silti ole mikään yleinen mielipide jota kaikkien pitäisi noudattaa.
Puhutko Bemarista? Mulla on Teslan M3:ssa on oikein suorat pellit ja multicoat-maali.Samoin itse ihmettelen miksi joku ostaa M3:n kun siihen ei saa edes kunnollista maalia tai suoria peltejä
Viiden? Ette ilmeisesti syö ja juo siellä mökillä mitään? Kalastuskamat, vaatteet ja pari kylmälaukkua ruokia ja juomia kahdelle hengelle, niin osa kamoista täytyy laittaa takapenkille kun konttiin ei mahdu.
Model 3:n takapenkillä ei myöskään kolme ihmistä kovin pitkää matkaa matkusta. Kuten ei Audi A4:ssä tai 3-sarjan Bemarissakaan.
Meillä oli kans vähä tiukka budjetti, yläraja piti asettaa 60 tuhanteen joten valinta oli uuden kolmosen ja käytetyn S mallin välillä.
S:sä tuli taloon ja seuraavakin on varmaan S, tosinX kinostaa myös.
Vaan ajellaan tuo 300 tuhatta ainakin rikki viel tällä
Onhan se, eli miksi ostit M3, kun Enyaq olisi saatavilla?Eikö se ole ihan validia ihmetellä, miksi ei edes harkitse monelta osin parasta vaihtoehtoa jos sähköautoa on hankkimassa?
Lainaus ekan vuoden kohdalta:Ihan mielenkiinnosta, millasta huoltoa/korjausta tämä on vaatinut, sekä paljonko tällä on teidän aikana ajettu?
Onhan se, eli miksi ostit M3, kun Enyaq olisi saatavilla?
Autopilotti ei vaadi ratin nytkytystä > pistä kevyt paine sille eli itellä etusormi/peukalo lepää puolalla. Ratti tarvii vain kevyen vastuksen, ei liikettä.Itselläni vaakakupissa painoi:
- Tehot (oli niiden tarpeellisuudesta mitä mieltä tahansa, niin hyvältä se tuntuu kun auto kiihtyy hyvin)
- Latausverkosto (Superchargerit)
- Hinta (käytetty Model3 Saksasta oli huomattavasti edullisempi kuin uusi Enyaq/ID.4)
- Ulkonäkö (pidän Teslan autojen ulkonäöstä)
- Käyttöliittymän sulavuus + käyttökokemus (Applen tuotteiden tasolla Teslassa)
- Aktiivinen käyttäjäyhteisö, jolta saa vinkkejä auton käyttöön
Toistaiseksi en ole pettynyt, joitakin tuhansia kilometrejä ajettu nyt ja huolettomalta tuntuu kulku toistaiseksi. Joitain asioita on jotka ei ehkä ole ihan ollut mieleen Model3:ssa:
- Autopilot on mielestäni vähän turha. Ärsyttää, että rattia pitää nytkäytellä tasaisin väliajoin jotta AP pysyy päällä.
- Autopilot/vakkari on pari kertaa tehnyt haamujarrutuksia kun Tesla luulee jostain syystä esim. siltaa alittaessa, että edessä on este. Toivottavasti saavat korjattua jossain softapäivityksessä tämän.
- Pari kertaa näytölle on tullut jotain virheilmoituksia, esim. "Oikean puolen kameran näkyvyys estetty" vaikka mitään syytä tälle ei ole ollut. Herjat ovat kuitenkin hävinneet itsestään..
Kokonaisvaikutelma siis kuitenkin ehdottomasti positiivinen.
Mukavaa, että löytyi sopiva auto. Itsella oli täysin eri kriteerit, eli miksi sitä Teslaa olisi väkisin pitänyt kummemmin harkita?Itselläni vaakakupissa painoi:
- Tehot (oli niiden tarpeellisuudesta mitä mieltä tahansa, niin hyvältä se tuntuu kun auto kiihtyy hyvin)
- Latausverkosto (Superchargerit)
- Hinta (käytetty Model3 Saksasta oli huomattavasti edullisempi kuin uusi Enyaq/ID.4)
- Ulkonäkö (pidän Teslan autojen ulkonäöstä)
- Käyttöliittymän sulavuus + käyttökokemus (Applen tuotteiden tasolla Teslassa)
- Aktiivinen käyttäjäyhteisö, jolta saa vinkkejä auton käyttöön
Toistaiseksi en ole pettynyt, joitakin tuhansia kilometrejä ajettu nyt ja huolettomalta tuntuu kulku toistaiseksi. Joitain asioita on jotka ei ehkä ole ihan ollut mieleen Model3:ssa:
- Autopilot on mielestäni vähän turha. Ärsyttää, että rattia pitää nytkäytellä tasaisin väliajoin jotta AP pysyy päällä.
- Autopilot/vakkari on pari kertaa tehnyt haamujarrutuksia kun Tesla luulee jostain syystä esim. siltaa alittaessa, että edessä on este. Toivottavasti saavat korjattua jossain softapäivityksessä tämän.
- Pari kertaa näytölle on tullut jotain virheilmoituksia, esim. "Oikean puolen kameran näkyvyys estetty" vaikka mitään syytä tälle ei ole ollut. Herjat ovat kuitenkin hävinneet itsestään..
Kokonaisvaikutelma siis kuitenkin ehdottomasti positiivinen.
Mukavaa, että löytyi sopiva auto. Itsella oli täysin eri kriteerit, eli miksi sitä Teslaa olisi väkisin pitänyt kummemmin harkita?
Mulla riitti jo yli 70kWh kokoinen akku, tarpeeksi iso kontti ja sisätilat sekä hinta uutena alle 50k€. Lisäksi Teslassa häiritsee puutteet viimeistelyn laadussa sekä ajomelu etenkin kolmosen kohdalla. Latausverkoston osalta Teslalla ei ole mitään etumatkaa, kun kohta SC:t on kaikkien käytössä.Mitkä kriteerit sinulla on sähköauton hankinnalle, jos nuo minun listaamani eivät niihin kuulu?
Tilat, toimivat varusteet, säällinen laatuvaikutelma, kohtuullinen latausnopeus ne pari kertaa vuodessa. Olisin mieluummin ottanut jonkin muun kuin SUV:n, mutta niitä joutuu vielä odottamaan.Mitkä kriteerit sinulla on sähköauton hankinnalle, jos nuo minun listaamani eivät niihin kuulu?
Latausverkoston osalta Teslalla ei ole mitään etumatkaa, kun kohta SC:t on kaikkien käytössä.
Mitkä kriteerit sinulla on sähköauton hankinnalle, jos nuo minun listaamani eivät niihin kuulu?
- Tehot (oli niiden tarpeellisuudesta mitä mieltä tahansa, niin hyvältä se tuntuu kun auto kiihtyy hyvin)
- Latausverkosto (Superchargerit)
- Hinta (käytetty Model3 Saksasta oli huomattavasti edullisempi kuin uusi Enyaq/ID.4)
- Ulkonäkö (pidän Teslan autojen ulkonäöstä)
- Käyttöliittymän sulavuus + käyttökokemus (Applen tuotteiden tasolla Teslassa)
- Aktiivinen käyttäjäyhteisö, jolta saa vinkkejä auton käyttöön
Itse en laskisi enkä laske yhtään sen varaan, että hankintatuet nousisivat. On nimittäin vaikeaa uskoa siihen, että nykyinen hallituspohja saisi perusteltua omalle väelle yli 50ke maksavien autojen tukemista. Voi kuitenkin olla, että tuet säilyvät entisellään ja tukea ohjattaisiin yhä enemmän esim. taloyhtiöiden ja yritysten lataustekniikkaan. Kannattaa myös ottaa huomioon se, että huoltoasemien ja kauppojen yhteyteen rakennetaan yhä tehokkaampia latureita, mikä tietenkin vähentää suurten akkujen tarvetta, varsinkin, jos autoa pystyy lataamaan yli 200 kilowattitunnin teholla.Onko jollain jo kokemusta nopeammasta matka-ajosta sähköautolla? Ei mitään "ajan nopeusrajoituksilla 80km/H" ja fiksusti, vaan aivot narikkaan ja vauhdilla päämäärään. 300km pitäisi päästä kesät talvet, toki talvella saattaa olla hieman hitaampi keskinopeus. 30 wh/100km?
Itse ajelen pitkää työmatkaa, monesti vakkarissa 108-127 km/h tms. Keskinopeus luokkaa 105 km/h. Paljonko nuo sähkikset vie reippaassa ajossa? Oma diesel vie 7.1l/100km "nopeassa matka-ajossa" ja 6l/100km rajoitusten mukaan. Pääsis laskemaan todellisia hintoja/säästöjä, jos ostaisi sähköauton (lähinnä Teslat S,X ja ta Y jos tulee hyvät hankintatuet).
Eikä Suomessa SC:tä ole niin montaa että niistä edes mitään etua tulisi.
Itse en näe yhtään noista syynä. Latausverkosto ei SC:n takia ole yhtään Suomessa parempi kuin ilman (SC:tä on aivan liian vähän), hinta uutena on se mitä itse katson, ulkonäkö on aika subjektiivinen (ja ID4 GTX on paremman näköinen mielestäni), käyttöliittymä on täysin kädetön räpellys kun asioita ei voi hoitaa niin kuin ne pitäisi. Meinasin nimittäin osua hirveen matkalla Rovaniemi -> Oulu välillä, koska katsoin ruutua säätääkseni pyyhkimien asentoa (koska sadetunnistinta ei ole Model 3:ssa). Muissa autoissa käyttöliittymänä on pyyhkijöille viiksi, joka toimii paremmin kuin tuo Teslan räpellys jostain ruudusta. Tosin sadetunnistin tekisi tuostakin paremman, ehkä Tesla joku päivä onnistuu sellaisen autoihinsa hankkimaan - vastahan se on 70 vuotta vanha teknologia. Käyttäjäyhteisöt on myös aktiivisia ID3/ID4 akselilla.
Tilat, toimivat varusteet, säällinen laatuvaikutelma, kohtuullinen latausnopeus ne pari kertaa vuodessa. Olisin mieluummin ottanut jonkin muun kuin SUV:n, mutta niitä joutuu vielä odottamaan.
Mulla on tämän vuoden kaikkien ajojen keskikulutus 151 Wh/km, auto M3SR+. Mökkimatkoja Keski-Suomeen, motarilla vakkarissa 130 km/h ja muuten lähinnä "kaupunkiajoa" Kehä III:n sisäpuolella. Talvella motarinopeudet on hitaampia, joten kulutus @ 108 km/h oli hyvinkin tarkkaan samoissa lukemissa kuin kesällä 130 km/h.Itse ajelen pitkää työmatkaa, monesti vakkarissa 108-127 km/h tms. Keskinopeus luokkaa 105 km/h. Paljonko nuo sähkikset vie reippaassa ajossa?
Model 3:n tilat on mun mielestä oikein hyvät tuossa keskikokoisten sedanien luokassa. Sisältä se on avara eikä ole mitään hillitöntä kardaanitunnelia viemässä tilaa. Sisustan laatu on samaa tasoa kuin saman hintaisessa C-Mersussa tai 3-sarjan Bemarissa (joita mulla ollut E92 330d ja F34 328i). Mersun kiiltävät muovit vaikuttaa jopa halvemmalta kuin TM3:n pehmeät mattamateriaalit. Ainoa jonkin verran häiritsevä asia on penkit, jotka tuppaavat hiostamaan kesällä. Ilmastoidut oikeaa nahkaa olevat penkit säädettävällä reisituella saisi olla optiolistalla tai mukana "premium interiorissa".Tilat, toimivat varusteet, säällinen laatuvaikutelma, kohtuullinen latausnopeus ne pari kertaa vuodessa. Olisin mieluummin ottanut jonkin muun kuin SUV:n, mutta niitä joutuu vielä odottamaan.
Ei niitä tarvitse olla kuin yksi, jos se on sopivassa paikassa oman reitin varrella. Keski-Suomessa ajellessa Vierumäki osuu kivasti mun reitille, muita pikalatureita en ole koskaan tarvinnut.Eikä Suomessa SC:tä ole niin montaa että niistä edes mitään etua tulisi.
Teslan käyttöliittymä (mukaanlukien mobiili-appsit ja API:n kautta toimivat palvelut kuten Teslafi) on niin iso etu, että pelottaa harkita vaihtoa muihin merkkeihin.käyttöliittymä on täysin kädetön räpellys
Helsingissä asuvalle nuo ovat ehdoton etu. Joka suuntaan lähtiessä on SC sopivan matkan päässä ja saa siten helposti lisää virtaa pidemmille reissuille. Itse kun sain vielä pari refe-koodia käytettyä, niin on muutama tuhat kilometriä ilmaista latausta noissa käytettävissä.
Puhumattakaan tietysti vaikka suunnitelmissa olevasta Euroopan roadtripistä. Euroopassa on paljon Superchargereita ja säätämisen määrä on Teslan kanssa todella paljon pienempi verrattuna mihin tahansa muuhun sähköautoon, jolla pitäisi alkaa selvittelemään miten paikallisten toimijoiden latureilla saa ladattua. Käytännössä Tesla onkin ainoa sähköauto, jolla tuollaisen reissun pystyy mukavasti tällä hetkellä tekemään.
Ja onhan noita Supereita tulossa myös koko ajan lisää Suomeenkin, luokkaa 10 kpl vuoden sisällä.
Itselläni automaattipyyhkijät on toimineet sateella ihan ongelmitta Teslassa.
Teslalla nyt valitettavasti ei saa ilman kikkailuja sitä akun lämmitystä päälle kuin SC:lle
Näillä keleillä ainakaan sillä ei tunnu olevan kovin suurta merkitystä. Eilen ilman lämmitystä sain 227kW, ihan riittävästi mielestäni.
Jostain syystä tämä feature toimii vain Teslafaneilla. Kaikki muut Tesla käyttäjät valittavat kun se ei toimi. Siihen on syynsä muuten miksei se toimi, koska se ei voi toimia. Model 3 ei pysty tunnistamaan, eikä näkemään onko tuulilasissa vettä - se pystyy vain arvailemaan onko siellä ja paljonko pitäisi pyyhkiä, mutta ei esim. suliko lumi siihen tuulilasille vai lensikö yli.
Helsingissä asuvalle ei ole SC:ssä mitään ehdotonta. Vierumäen SC:n voi korvata viidellä eri suurteholaturilla, jotka taitaa kaikki olla SC:tä nopeampia vieläpä (tehokkain siellä suunnalla on 350kW ei-SC). Toijala suunta, siellä Hämeenlinna/Riihimäki etc ja taas mennään ei-SC:llä tehokkaammin. Turun suuntaan sama juttu.
Eli PK-seudun ympäristössä kaikki nuo suunnat on kyllä muidenkin toimesta hoidettu erittäin hyvin.
IOnityllä on aika valtava verkosto Euroopassa, halvemmalla niissä tosin pääsee VW:llä lataamaan kuin Teslalla. Monestiko olet autollasi jo käynyt Euroopassa pyörimässä?
Jostain luin, että viimeisimmät softapäivitykset ovat tuoneet tähän parannusta. Itsellä ei ole vanhemmista kokemusta, mutta oli miten oli, hyvin lähtee pyyhkimään kun tuulilassa on vettä ainakin itselläni.
Varmaan vaihtoehtoja löytyy, mutta onhan Supercharger nyt käyttömukavuudeltaan ja toimintavarmuudeltaan aivan ylivertainen. Supereita on joka latauspisteillä runsaasti, aina löytyy vapaa ja ei tarvitse muuta kuin tökätä laturi autoon ja homma toimii. Ei mitään säätämistä polettien tai mobiiliappsien kanssa. Ja voihan Teslalla käyttää omien laturien lisäksi myös noita muita, jos siltä tuntuu. Eli selkeä etu kyseessä.
Supercharger + Ionity -verkosto on parempi kuin pelkkä Ionity-verkosto, joka tosin on tosiaan myös ihan helvetin kallis, taitaa olla myös VW:llä edelleen kalliimpi kuin Teslan Superchargerit (joihin myös tosiaan saa melko helposti täysin ilmaisia latauskilometrejä Teslan referral-ohjelman ansiosta).
Mikä 80% rajoitus?
Just. Jopa on rajoituksen taas keksineet."High usage SuperCharger station". Silloin se app laittaa 80% rajoituksen ja laskuttaa ylimääräistä jos menee yli siitä. Tuli ainakin Pyhäjärvellä ja Äänekoskella mulle.
Just. Jopa on rajoituksen taas keksineet.