Kokemuksia omista ja aiemmin ajetuista sähköautoista

Teslabjörnin 1000km testissä ei juuri tainnut olla eroa sr+ ja long range välillä. Nopea latausnopeus ja energiatehokkuus tekee sr+ mallista erinomaisen matka-auton - jos vain niitä latureita on reitin varrella.

Jeps, mutta jos haluat matkustaa vaikkapa Jyväskylästä Ouluun, niin LR on paljon parempi siihen tai vaikkapa Oulu-Rovaniemi-Oulu saman päivän aikana.
Tuollaiset reissut ovat sitä tosi elämää monelle kaupparatsulle ja myös monelle perheelle lomalla. Olisi myös kiva että akku riittää vaikka olisi vähän pakkasta, eikä tarvitsisi vetää ihan rajoille.
 
Itse mietin harvoja pitkiä matkojani näin Teslaa hankkiessa: akkukokojen hintaero 10t josta vuodessa sulaa 10-15% arvonalenemaan tai vuokra-auto 10 pv vuodessa 1t jossa optio olla vuokraamatta jos ei tarvitse.

Päädyin hankkimaan pienemmän akun ja olen ollut tyytyväinen.
 
Jeps, mutta jos haluat matkustaa vaikkapa Jyväskylästä Ouluun, niin LR on paljon parempi siihen tai vaikkapa Oulu-Rovaniemi-Oulu saman päivän aikana.
Tuollaiset reissut ovat sitä tosi elämää monelle kaupparatsulle ja myös monelle perheelle lomalla. Olisi myös kiva että akku riittää vaikka olisi vähän pakkasta, eikä tarvitsisi vetää ihan rajoille.

Ero on 6 min Jyväskylä->Oulu välissä. Eikä tarvitse miettiä jääkö matkalle missään tapauksessa vaikka olisi kuinka pakkasta. LR:llä kannattaa pakkasella tehdä samassa paikassa pysähdys kuin SR+:llakin, koska muuten joudut vetämään ihan rajoille.
 
Ennen auton ostoa pähkäilin lr vs sr+. Sr+:lla on nyt menty ja vielä ei ole tilannetta tullut jossa lr lisärangesta olisi sanottavaa hyötyä. Arkiajot mennään kotilatauksella ja pidemmillä reissuilla latauksiin kuluva aika ei merkittävästi eroa. Toistaiseksi olen käyttänyt vain Teslan superchargereita. Nyt kun sähköautoiluun olen tottunut niin huomaan että vielä pienempiakkuinen (vaikka model 3 sr jos niitä Suomessa saisi) riittäisi aivan mainiosti. Ennustankin että akkujen koko tulee keskimäärin pienenemään ja isoakkuiset ovat spesiaalitapauksia varten.
 
Onko täällä ID.3-porukkaa jolla kokemusta talviajosta sillä? Olisi tulossa liisarina sellainen ja pitäisi päättää ottaako kitkoilla vai nastoilla. Ajelut 90% PK-seudulla. Takaveto ja viiveetön vääntö hieman mietityttää että miten etenee jäisillä keleillä kitkoilla.
 
Onko täällä ID.3-porukkaa jolla kokemusta talviajosta sillä? Olisi tulossa liisarina sellainen ja pitäisi päättää ottaako kitkoilla vai nastoilla. Ajelut 90% PK-seudulla. Takaveto ja viiveetön vääntö hieman mietityttää että miten etenee jäisillä keleillä kitkoilla.

Itse koeajoin ID.3:n kitkoilla viime talvena ja keli oli liukas. Kitkat toimi tosi hyvin. Varmaan hyvä painojakauma ja kova pintapaine auttaa asiaa.
 
Ero on 6 min Jyväskylä->Oulu välissä. Eikä tarvitse miettiä jääkö matkalle missään tapauksessa vaikka olisi kuinka pakkasta. LR:llä kannattaa pakkasella tehdä samassa paikassa pysähdys kuin SR+:llakin, koska muuten joudut vetämään ihan rajoille.

Mutta toisella pitää pysähtyä, toisella ei. LR toimii silläkin matkalla 80% vuodesta paremmin. Jos sinulla on SR+, niin tiedoksi että siinä on hyvä hinta/laatu suhde, mutta ei se ole parempi auto Suomessa kuin LR, vaikka miten rukoilisit joka ilta :)
 
Mutta toisella pitää pysähtyä, toisella ei. LR toimii silläkin matkalla 80% vuodesta paremmin. Jos sinulla on SR+, niin tiedoksi että siinä on hyvä hinta/laatu suhde, mutta ei se ole parempi auto Suomessa kuin LR, vaikka miten rukoilisit joka ilta

Ei, mutta Rolls-Royce olisi vielä parempi auto, vaikka miten rukoilisit LR:n olevan parempi. En koe pientä pysähdystä ongelmana, jos se on, niin miksei vaan käytä polttomoottoriautoa? Dieseleillä pääsee yli 1000km kuitenkin tankillisella, ei tarvi pysähtyä niin kuin LR:llä. Silti vaihdoin dieselistä SR+:aan, joten eiköhän se ollut itselleni se paras vaihtoehto.
 
Mutta toisella pitää pysähtyä, toisella ei. LR toimii silläkin matkalla 80% vuodesta paremmin. Jos sinulla on SR+, niin tiedoksi että siinä on hyvä hinta/laatu suhde, mutta ei se ole parempi auto Suomessa kuin LR, vaikka miten rukoilisit joka ilta :)
Näinhän se on. Minkä tahansa automallin isompiakkuinen versio on matkanteossa aina parempi ja lisää myös sitä arkimukavuutta ja -joustavuutta isomman akkunsa ansiosta. Etenkin Suomessa tuosta on apua, kun latausverkko ei ole vielä Norjan tasolla. Pienempi akkuinen on ainoastaan parempi hankintahinnan osalta ja suorituskyvyn sillä oletuksella, että molempien mallien moottoriteho on sama.
 
Itsellä SR+ on riittänyt mainiosti. Suurin osa ajelusta on kuitenkin itsellä lyhyitä reissuja ja kun vähän käyttää aikaa pidempien reissujen suunnitteluun latausten osalta, ei niissäkään ole mitään ongelmaa. Ja kun tulevaisuudessa kaikilla huoltiksilla on pikalatausasemat, ei tarvitse enää liiemmin suunnitella lataustaukoja etukäteen pidemmilläkään reissuilla. Toki LR olisi parempi mutta ei mielestäni hintaeron verran.
 
Onko täällä ID.3-porukkaa jolla kokemusta talviajosta sillä? Olisi tulossa liisarina sellainen ja pitäisi päättää ottaako kitkoilla vai nastoilla. Ajelut 90% PK-seudulla. Takaveto ja viiveetön vääntö hieman mietityttää että miten etenee jäisillä keleillä kitkoilla.

Millaisella diilillä otit ID3:n leasingilla? Ja millaisen varustelutason? Ensi syksynä olisi itsellä leasing-sähköauton valinta edessä.
 
Itse koeajoin ID.3:n kitkoilla viime talvena ja keli oli liukas. Kitkat toimi tosi hyvin. Varmaan hyvä painojakauma ja kova pintapaine auttaa asiaa.

Muistaakseni etenemiskykyä on hieman moitittukin eli ei ole välttämättä ihan 2-vetoisten aatelia kuitenkaan vaikka edellytykset olisivat hyvät juuri painojakauman takia sekä siksi että sähkömoottoria voi periaatteessa ohjata paljon tarkemmin kuin polttista.
 
Millaisella diilillä otit ID3:n leasingilla? Ja millaisen varustelutason? Ensi syksynä olisi itsellä leasing-sähköauton valinta edessä.

Ihan 48kk/72000 km käyttöetu-leasing kyseessä eli kaikki muut paitsi sähkö kuuluu hintaan (465 eur/kk). Varusterasona Business niin tulee peruutuskamera.

Vielä ei tosin ole nimeä paperissa ja kävin vielä tänään toistamiseen ajamassa Enyaqin niin se kyllä houkuttelisi... Hintaeroa olisi 50 eur/kk.
 
Varusterasona Business niin tulee peruutuskamera.
Mutta ei siltikään takakaiuttimia? Parhaassakin varustelutasossa äänentoisto on luokkaa surkeanpuoleinen, mm. subbari puuttuu. Sitten lisäksi "design"-hipaisukytkimet, sekavahko UI ja ämpärimuovit ovissa, niin en ainakaan itse innostunut vetämään ostohousuja jalkaan.

Maksaisin kyllä sen 50 €/kk enemmän Enyaqista milloin tahansa, tosin en tiedä minkä akku- ja varustelutason mahdat siihen hintaan saada? Tuollaisen reilusti yli 2-tonnisen möykyn liikkutteluun tarvitaan ihan vähintään se 265 hv versio, mutta mieluummin 305 hp RS.
 
Maksaisin kyllä sen 50 €/kk enemmän Enyaqista milloin tahansa, tosin en tiedä minkä akku- ja varustelutason mahdat siihen hintaan saada? Tuollaisen reilusti yli 2-tonnisen möykyn liikkutteluun tarvitaan ihan vähintään se 265 hv versio, mutta mieluummin 305 hp RS.

Miksi? Eihän se nyt painossa niin paljon id3:sta eroa. Kyllähän se 204hp ja ~8,5s pitäisi ihan mainiosti riittää, kun kuitenkin perusvääntö on kunnossa.
 
Miksi? Eihän se nyt painossa niin paljon id3:sta eroa. Kyllähän se 204hp ja ~8,5s pitäisi ihan mainiosti riittää, kun kuitenkin perusvääntö on kunnossa.
Eroaa se 200 kg + Enyaqiin mahtuu helposti 200 kg edestä enemmän ihmisiä ja tavaraa.

Joka tapauksessa 265 hp neliveto maksaa vain 3k enemmän kuin 204 hp takaveto, joten en näe kerta kaikkiaan mitään järkeä ottaa sitä takavetoa.

Lisäksi 8.5s alkaa olla nykymittapuulla jo aika surkea, varsinkin sähköautojen kesken. Perusautoista Ioniq 5 AWD, KIA EV6 AWD ja halvin Model 3 menee himpun yli 5 sekuntiin ja 400-heppaiset (kuten Polestar 2 ja TM3LR) vähän alle viiteen.
 
Ja vaikka ostaisinkin, niin ei sillä lähdetä mökkireissuja tekemään, kun kahden hengen kamat mahtuu juuri ja juuri tähän Model 3:een.

Mahtaa olla aikamoinen beauty box jos kahden hengen kamat mahtuu vain Model 3:n. En ymmärrä, mun mielestä meidän perheellä jäi vielä viidenkin kohdalla ihan hyvin tilaa.

M3SR+ on juuri ja juuri riittävän nopea että sillä ajaminen on hauskaa, mutta nilkka on suorana aika usein. Seuraavaan autoon täytyy saada sekuntti pois kiihtyvyydestä.

Model 3 on vain tylsempi ajaa kuin mikä tahansa tuhnumpi GTI tai vastaava pikkuauto. Jos oikeasti hauskan auton haluaa, niin ei osta Model 3:sta. Se on kuitenkin kohtuu harmaa auto ajaa, tylsä, tunteeton eikä moottorista saa mitään tunnelmaa.
 
Ihan 48kk/72000 km käyttöetu-leasing kyseessä eli kaikki muut paitsi sähkö kuuluu hintaan (465 eur/kk). Varusterasona Business niin tulee peruutuskamera.

Vielä ei tosin ole nimeä paperissa ja kävin vielä tänään toistamiseen ajamassa Enyaqin niin se kyllä houkuttelisi... Hintaeroa olisi 50 eur/kk.

Kiitti spekseistä! Kerrotko vielä mistä firmasta?

Itse haen työautoksi pk-seudulla pyörittelyyn 2-3v diiliä, 15-18km/v, max 550€/kk. Periaatteessa kaikki keskitason tai snadisti ylemmät sähköautot passaa ID3/ID4/Enyaq/Tesla M3/KIA EV6/Ioniq 5... jne. ID3:een saisi tuolla budjetilla varmaankin vähän parempaa varustelutasoa, tyyliin HUD, kamerat ja muut avustimet.

Nykyinen Kia Optima plugari palaa ensi alkuvuodesta takaisin Delta-autoon.
 
Mutta ei siltikään takakaiuttimia? Parhaassakin varustelutasossa äänentoisto on luokkaa surkeanpuoleinen, mm. subbari puuttuu. Sitten lisäksi "design"-hipaisukytkimet, sekavahko UI ja ämpärimuovit ovissa, niin en ainakaan itse innostunut vetämään ostohousuja jalkaan.

Maksaisin kyllä sen 50 €/kk enemmän Enyaqista milloin tahansa, tosin en tiedä minkä akku- ja varustelutason mahdat siihen hintaan saada? Tuollaisen reilusti yli 2-tonnisen möykyn liikkutteluun tarvitaan ihan vähintään se 265 hv versio, mutta mieluummin 305 hp RS.
Olen kokeillut kumpaakin autoa, eivätkä niiden ajo-ominaisuudet herättäneet innostusta. Kaupunkiajossa ne toki passaavat ja varmaan niillä pärjäisi ihan hyvin myös maantiellä varsinkin, jos käyttäjien edelliset autot ovat olleet samojen valmistajien perusmallistoa. Ulkonäöllisesti VW saa minulta paremman arvosanan, mutta Enyaqin ohjaamo ja varsinkin keskinäyttö tuntui toimivammalta. En tiedä, olisinko itse aivan valmis sitoutumaan neljäksi tai edes kolmeksi vuodeksi kumpaakaan näistä automalleista.
 
Mahtaa olla aikamoinen beauty box jos kahden hengen kamat mahtuu vain Model 3:n. En ymmärrä, mun mielestä meidän perheellä jäi vielä viidenkin kohdalla ihan hyvin tilaa.
Viiden? Ette ilmeisesti syö ja juo siellä mökillä mitään? Kalastuskamat, vaatteet ja pari kylmälaukkua ruokia ja juomia kahdelle hengelle, niin osa kamoista täytyy laittaa takapenkille kun konttiin ei mahdu.

Model 3:n takapenkillä ei myöskään kolme ihmistä kovin pitkää matkaa matkusta. Kuten ei Audi A4:ssä tai 3-sarjan Bemarissakaan.

ei se silti ole mikään yleinen mielipide jota kaikkien pitäisi noudattaa.
En ole väittänytkään, että pitäisi noudattaa. Miksi sulle on niin vaikeaa, että kaikki eivät halua ajaa arjenharmaalla lammasmobiililla, vaan valitsevat kaupasta jotain mielenkiintoisempaa.

Samoin itse ihmettelen miksi joku ostaa M3:n kun siihen ei saa edes kunnollista maalia tai suoria peltejä
Puhutko Bemarista? Mulla on Teslan M3:ssa on oikein suorat pellit ja multicoat-maali.
 
Viiden? Ette ilmeisesti syö ja juo siellä mökillä mitään? Kalastuskamat, vaatteet ja pari kylmälaukkua ruokia ja juomia kahdelle hengelle, niin osa kamoista täytyy laittaa takapenkille kun konttiin ei mahdu.

Ei ole mökkimatkat niin kaukana etteikö ruoat voisi ostaa sieltä lähistöltä. Pelkät vaatteet ja vastaavat mahtuvat aivan mainiosti. Kalastus hoituu kalatiskiltä, ei siihen hirveästi tilaa mene.

Model 3:n takapenkillä ei myöskään kolme ihmistä kovin pitkää matkaa matkusta. Kuten ei Audi A4:ssä tai 3-sarjan Bemarissakaan.

Hyvin kolme lasta sinne menee, ainakin sen viimeisimmän 1200km päivässä. Ei mitään ongelmaa. Ei meidän perheessä ainakaan aikuisia enempää kuin kaksi ole.
 
Meillä oli kans vähä tiukka budjetti, yläraja piti asettaa 60 tuhanteen joten valinta oli uuden kolmosen ja käytetyn S mallin välillä.

S:sä tuli taloon ja seuraavakin on varmaan S, tosinX kinostaa myös.

Vaan ajellaan tuo 300 tuhatta ainakin rikki viel tällä :)

Ihan mielenkiinnosta, millasta huoltoa/korjausta tämä on vaatinut, sekä paljonko tällä on teidän aikana ajettu?
 
Eikö se ole ihan validia ihmetellä, miksi ei edes harkitse monelta osin parasta vaihtoehtoa jos sähköautoa on hankkimassa?
Onhan se, eli miksi ostit M3, kun Enyaq olisi saatavilla?


Itseäkään ei Tesla sytyttänyt. Kävin loppuvuodesta koeajamassa ID.3, jonka jälkeen oli selvää, että sähköauto tulee seuraavaksi. Oli myös selvää, että tulee joku, jossa ei ole hipaisunappeja ratissa.
Jonkin verran tarvitsen tilaa, eikä budjettia ole ylähyllyn Teslaan, joten vaihtoehtoja ei ollut tarjolla valtavasti. Model 3 koeajon jälkeen lähti Enyaq tilaukseen, koeajamatta. Perjantaina viimein tulee.

Suomalaisilla teillä vika on täysin kuljettajan, jos ei tuollaisella alle yhdenksän sekunnin kiihtyvällä autolla pääse ohi. Viimeiset vuodet on suhailtu litraisella Octavialla, eikä yhtäkään ohitusta ole jäänyt silläkään tekemättä tehojen vuoksi. Menneisyydessä on autoilla tullut leikittyä, eikä viivalta lähettely ole lopulta kovin montaa kertaa kiinnostanut. Sen sijaan ajettavuus tuo sitä kuuluisaa ajamisen iloa. En tiedä vielä voiko sellaista saada sähkömöhköillä, mutta olettaisin siihen tarkoitukseen soveltuvan paremmin vaikka MX-5.
 
Ihan mielenkiinnosta, millasta huoltoa/korjausta tämä on vaatinut, sekä paljonko tällä on teidän aikana ajettu?
Lainaus ekan vuoden kohdalta:

Kilsoja tuli 57983km ekaan vuoteen. Matkamittarin kokonaislukeman ollessa nyt 257983km
Tuona aikana vaihdetiin:
- ylätukivarret taakse, 123e kpl
- Jarrupalat taakse, 20e pari
- Levyt taakse, 40e kpl
- Ohjauksen nivel heti alkuun myyjän toimesta koska oli tiedossa ostaessa (173e), tämä siis ei omasta pussista mennyt.
Auto ostettiin siis tukholmasta ekalta omistajaltaan ihan kuvien perusteella.
200 tuhatta ajettuna ostettu. 12/2015 85D

---------------

Tuon jälkeen lasinnostin leves ku vaijeri hyppäs rullasta veke, uusi oli sen 250e

Nyt sitten 270 tuhatta alkaa olla täynnä. Eipä ole isoja murheita ollut.

Niin ja Kuusamossa ollaan -> vähäset huollot alustaa yms onnistuu täällä ihan hienosti.
 
Viimeksi muokattu:
Onhan se, eli miksi ostit M3, kun Enyaq olisi saatavilla?

Itselläni vaakakupissa painoi:

- Tehot (oli niiden tarpeellisuudesta mitä mieltä tahansa, niin hyvältä se tuntuu kun auto kiihtyy hyvin)
- Latausverkosto (Superchargerit)
- Hinta (käytetty Model3 Saksasta oli huomattavasti edullisempi kuin uusi Enyaq/ID.4)
- Ulkonäkö (pidän Teslan autojen ulkonäöstä)
- Käyttöliittymän sulavuus + käyttökokemus (Applen tuotteiden tasolla Teslassa)
- Aktiivinen käyttäjäyhteisö, jolta saa vinkkejä auton käyttöön

Toistaiseksi en ole pettynyt, joitakin tuhansia kilometrejä ajettu nyt ja huolettomalta tuntuu kulku toistaiseksi. Joitain asioita on jotka ei ehkä ole ihan ollut mieleen Model3:ssa:

- Autopilot on mielestäni vähän turha. Ärsyttää, että rattia pitää nytkäytellä tasaisin väliajoin jotta AP pysyy päällä.
- Autopilot/vakkari on pari kertaa tehnyt haamujarrutuksia kun Tesla luulee jostain syystä esim. siltaa alittaessa, että edessä on este. Toivottavasti saavat korjattua jossain softapäivityksessä tämän.
- Pari kertaa näytölle on tullut jotain virheilmoituksia, esim. "Oikean puolen kameran näkyvyys estetty" vaikka mitään syytä tälle ei ole ollut. Herjat ovat kuitenkin hävinneet itsestään..

Kokonaisvaikutelma siis kuitenkin ehdottomasti positiivinen.
 
Itselläni vaakakupissa painoi:

- Tehot (oli niiden tarpeellisuudesta mitä mieltä tahansa, niin hyvältä se tuntuu kun auto kiihtyy hyvin)
- Latausverkosto (Superchargerit)
- Hinta (käytetty Model3 Saksasta oli huomattavasti edullisempi kuin uusi Enyaq/ID.4)
- Ulkonäkö (pidän Teslan autojen ulkonäöstä)
- Käyttöliittymän sulavuus + käyttökokemus (Applen tuotteiden tasolla Teslassa)
- Aktiivinen käyttäjäyhteisö, jolta saa vinkkejä auton käyttöön

Toistaiseksi en ole pettynyt, joitakin tuhansia kilometrejä ajettu nyt ja huolettomalta tuntuu kulku toistaiseksi. Joitain asioita on jotka ei ehkä ole ihan ollut mieleen Model3:ssa:

- Autopilot on mielestäni vähän turha. Ärsyttää, että rattia pitää nytkäytellä tasaisin väliajoin jotta AP pysyy päällä.
- Autopilot/vakkari on pari kertaa tehnyt haamujarrutuksia kun Tesla luulee jostain syystä esim. siltaa alittaessa, että edessä on este. Toivottavasti saavat korjattua jossain softapäivityksessä tämän.
- Pari kertaa näytölle on tullut jotain virheilmoituksia, esim. "Oikean puolen kameran näkyvyys estetty" vaikka mitään syytä tälle ei ole ollut. Herjat ovat kuitenkin hävinneet itsestään..

Kokonaisvaikutelma siis kuitenkin ehdottomasti positiivinen.
Autopilotti ei vaadi ratin nytkytystä > pistä kevyt paine sille eli itellä etusormi/peukalo lepää puolalla. Ratti tarvii vain kevyen vastuksen, ei liikettä.
 
Itselläni vaakakupissa painoi:

- Tehot (oli niiden tarpeellisuudesta mitä mieltä tahansa, niin hyvältä se tuntuu kun auto kiihtyy hyvin)
- Latausverkosto (Superchargerit)
- Hinta (käytetty Model3 Saksasta oli huomattavasti edullisempi kuin uusi Enyaq/ID.4)
- Ulkonäkö (pidän Teslan autojen ulkonäöstä)
- Käyttöliittymän sulavuus + käyttökokemus (Applen tuotteiden tasolla Teslassa)
- Aktiivinen käyttäjäyhteisö, jolta saa vinkkejä auton käyttöön

Toistaiseksi en ole pettynyt, joitakin tuhansia kilometrejä ajettu nyt ja huolettomalta tuntuu kulku toistaiseksi. Joitain asioita on jotka ei ehkä ole ihan ollut mieleen Model3:ssa:

- Autopilot on mielestäni vähän turha. Ärsyttää, että rattia pitää nytkäytellä tasaisin väliajoin jotta AP pysyy päällä.
- Autopilot/vakkari on pari kertaa tehnyt haamujarrutuksia kun Tesla luulee jostain syystä esim. siltaa alittaessa, että edessä on este. Toivottavasti saavat korjattua jossain softapäivityksessä tämän.
- Pari kertaa näytölle on tullut jotain virheilmoituksia, esim. "Oikean puolen kameran näkyvyys estetty" vaikka mitään syytä tälle ei ole ollut. Herjat ovat kuitenkin hävinneet itsestään..

Kokonaisvaikutelma siis kuitenkin ehdottomasti positiivinen.
Mukavaa, että löytyi sopiva auto. Itsella oli täysin eri kriteerit, eli miksi sitä Teslaa olisi väkisin pitänyt kummemmin harkita?
 
Onko jollain jo kokemusta nopeammasta matka-ajosta sähköautolla? Ei mitään "ajan nopeusrajoituksilla 80km/H" ja fiksusti, vaan aivot narikkaan ja vauhdilla päämäärään. 300km pitäisi päästä kesät talvet, toki talvella saattaa olla hieman hitaampi keskinopeus. 30 wh/100km?
Itse ajelen pitkää työmatkaa, monesti vakkarissa 108-127 km/h tms. Keskinopeus luokkaa 105 km/h. Paljonko nuo sähkikset vie reippaassa ajossa? Oma diesel vie 7.1l/100km "nopeassa matka-ajossa" ja 6l/100km rajoitusten mukaan. Pääsis laskemaan todellisia hintoja/säästöjä, jos ostaisi sähköauton (lähinnä Teslat S,X ja ta Y jos tulee hyvät hankintatuet).
 
Mitkä kriteerit sinulla on sähköauton hankinnalle, jos nuo minun listaamani eivät niihin kuulu?
Mulla riitti jo yli 70kWh kokoinen akku, tarpeeksi iso kontti ja sisätilat sekä hinta uutena alle 50k€. Lisäksi Teslassa häiritsee puutteet viimeistelyn laadussa sekä ajomelu etenkin kolmosen kohdalla. Latausverkoston osalta Teslalla ei ole mitään etumatkaa, kun kohta SC:t on kaikkien käytössä.
 
Mitkä kriteerit sinulla on sähköauton hankinnalle, jos nuo minun listaamani eivät niihin kuulu?
Tilat, toimivat varusteet, säällinen laatuvaikutelma, kohtuullinen latausnopeus ne pari kertaa vuodessa. Olisin mieluummin ottanut jonkin muun kuin SUV:n, mutta niitä joutuu vielä odottamaan.
 
Latausverkoston osalta Teslalla ei ole mitään etumatkaa, kun kohta SC:t on kaikkien käytössä.

Eikä Suomessa SC:tä ole niin montaa että niistä edes mitään etua tulisi.

Mitkä kriteerit sinulla on sähköauton hankinnalle, jos nuo minun listaamani eivät niihin kuulu?

Saanen katsoa listaamastasi:

- Tehot (oli niiden tarpeellisuudesta mitä mieltä tahansa, niin hyvältä se tuntuu kun auto kiihtyy hyvin)
- Latausverkosto (Superchargerit)
- Hinta (käytetty Model3 Saksasta oli huomattavasti edullisempi kuin uusi Enyaq/ID.4)
- Ulkonäkö (pidän Teslan autojen ulkonäöstä)
- Käyttöliittymän sulavuus + käyttökokemus (Applen tuotteiden tasolla Teslassa)
- Aktiivinen käyttäjäyhteisö, jolta saa vinkkejä auton käyttöön

Itse en näe yhtään noista syynä. Latausverkosto ei SC:n takia ole yhtään Suomessa parempi kuin ilman (SC:tä on aivan liian vähän), hinta uutena on se mitä itse katson, ulkonäkö on aika subjektiivinen (ja ID4 GTX on paremman näköinen mielestäni), käyttöliittymä on täysin kädetön räpellys kun asioita ei voi hoitaa niin kuin ne pitäisi. Meinasin nimittäin osua hirveen matkalla Rovaniemi -> Oulu välillä, koska katsoin ruutua säätääkseni pyyhkimien asentoa (koska sadetunnistinta ei ole Model 3:ssa). Muissa autoissa käyttöliittymänä on pyyhkijöille viiksi, joka toimii paremmin kuin tuo Teslan räpellys jostain ruudusta. Tosin sadetunnistin tekisi tuostakin paremman, ehkä Tesla joku päivä onnistuu sellaisen autoihinsa hankkimaan - vastahan se on 70 vuotta vanha teknologia. Käyttäjäyhteisöt on myös aktiivisia ID3/ID4 akselilla.
 
Onko jollain jo kokemusta nopeammasta matka-ajosta sähköautolla? Ei mitään "ajan nopeusrajoituksilla 80km/H" ja fiksusti, vaan aivot narikkaan ja vauhdilla päämäärään. 300km pitäisi päästä kesät talvet, toki talvella saattaa olla hieman hitaampi keskinopeus. 30 wh/100km?
Itse ajelen pitkää työmatkaa, monesti vakkarissa 108-127 km/h tms. Keskinopeus luokkaa 105 km/h. Paljonko nuo sähkikset vie reippaassa ajossa? Oma diesel vie 7.1l/100km "nopeassa matka-ajossa" ja 6l/100km rajoitusten mukaan. Pääsis laskemaan todellisia hintoja/säästöjä, jos ostaisi sähköauton (lähinnä Teslat S,X ja ta Y jos tulee hyvät hankintatuet).
Itse en laskisi enkä laske yhtään sen varaan, että hankintatuet nousisivat. On nimittäin vaikeaa uskoa siihen, että nykyinen hallituspohja saisi perusteltua omalle väelle yli 50ke maksavien autojen tukemista. Voi kuitenkin olla, että tuet säilyvät entisellään ja tukea ohjattaisiin yhä enemmän esim. taloyhtiöiden ja yritysten lataustekniikkaan. Kannattaa myös ottaa huomioon se, että huoltoasemien ja kauppojen yhteyteen rakennetaan yhä tehokkaampia latureita, mikä tietenkin vähentää suurten akkujen tarvetta, varsinkin, jos autoa pystyy lataamaan yli 200 kilowattitunnin teholla.
 
Poistin ja siirsin juuri noin 60-70 viestiä offtopicia tästä ketjusta, eli nyt sitten jokainen ketjuun kirjoittava taas ryhdistäytyy ja kiinnittää huomiota ketjun aiheeseen. Kuten otsikossa lukee, tämä ketju on tarkoitettu omassa käytössä olevaan/olleeseen sähköautoon liittyvistä kokemuksista, vinkeistä ja havainnoista keskustelemiseen. EI mihinkään yleisen tason speksivertailuun tai laatuväittelyyn ilman minkäänlaista omakohtaista kokemuspohjaista inputtia keskusteluun.

Yleistä sähköautokeskustelua varten on oma ketjunsa: Yleistä keskustelua sähköautoista
 
Eikä Suomessa SC:tä ole niin montaa että niistä edes mitään etua tulisi.

Helsingissä asuvalle nuo ovat ehdoton etu. Joka suuntaan lähtiessä on SC sopivan matkan päässä ja saa siten helposti lisää virtaa pidemmille reissuille. Itse kun sain vielä pari refe-koodia käytettyä, niin on muutama tuhat kilometriä ilmaista latausta noissa käytettävissä.

Puhumattakaan tietysti vaikka suunnitelmissa olevasta Euroopan roadtripistä. Euroopassa on paljon Superchargereita ja säätämisen määrä on Teslan kanssa todella paljon pienempi verrattuna mihin tahansa muuhun sähköautoon, jolla pitäisi alkaa selvittelemään miten paikallisten toimijoiden latureilla saa ladattua. Käytännössä Tesla onkin ainoa sähköauto, jolla tuollaisen reissun pystyy mukavasti tällä hetkellä tekemään.

Ja onhan noita Supereita tulossa myös koko ajan lisää Suomeenkin, luokkaa 10 kpl vuoden sisällä.

Itse en näe yhtään noista syynä. Latausverkosto ei SC:n takia ole yhtään Suomessa parempi kuin ilman (SC:tä on aivan liian vähän), hinta uutena on se mitä itse katson, ulkonäkö on aika subjektiivinen (ja ID4 GTX on paremman näköinen mielestäni), käyttöliittymä on täysin kädetön räpellys kun asioita ei voi hoitaa niin kuin ne pitäisi. Meinasin nimittäin osua hirveen matkalla Rovaniemi -> Oulu välillä, koska katsoin ruutua säätääkseni pyyhkimien asentoa (koska sadetunnistinta ei ole Model 3:ssa). Muissa autoissa käyttöliittymänä on pyyhkijöille viiksi, joka toimii paremmin kuin tuo Teslan räpellys jostain ruudusta. Tosin sadetunnistin tekisi tuostakin paremman, ehkä Tesla joku päivä onnistuu sellaisen autoihinsa hankkimaan - vastahan se on 70 vuotta vanha teknologia. Käyttäjäyhteisöt on myös aktiivisia ID3/ID4 akselilla.

Itselläni automaattipyyhkijät on toimineet sateella ihan ongelmitta Teslassa. Käyttöliittymä on myös mielestäni erittäin hyvä. Makuasioita varmaankin, mutta kyllä yleisesti taitaa mielipiteet olla sillä puolella, että käyttöliittymän käytettävyyden osalta Tesla on kärjessä.

Tilat, toimivat varusteet, säällinen laatuvaikutelma, kohtuullinen latausnopeus ne pari kertaa vuodessa. Olisin mieluummin ottanut jonkin muun kuin SUV:n, mutta niitä joutuu vielä odottamaan.

Model 3:ssa on mielestäni hyvin tilaa eikä laadussa ole mitään valittamista..
 
Itse ajelen pitkää työmatkaa, monesti vakkarissa 108-127 km/h tms. Keskinopeus luokkaa 105 km/h. Paljonko nuo sähkikset vie reippaassa ajossa?
Mulla on tämän vuoden kaikkien ajojen keskikulutus 151 Wh/km, auto M3SR+. Mökkimatkoja Keski-Suomeen, motarilla vakkarissa 130 km/h ja muuten lähinnä "kaupunkiajoa" Kehä III:n sisäpuolella. Talvella motarinopeudet on hitaampia, joten kulutus @ 108 km/h oli hyvinkin tarkkaan samoissa lukemissa kuin kesällä 130 km/h.

Sähkäreissä kulutuksella ei tosin ole mitään rahallista merkitystä, mutta rangeen se tietysti vaikuttaa. Erot on mallien välillä aika isoja, esim. XC40 P8 ei mene isommasta akustaan huolimatta yhtään sen pidemmälle kuin pieniakkuisin Tesla.

Tilat, toimivat varusteet, säällinen laatuvaikutelma, kohtuullinen latausnopeus ne pari kertaa vuodessa. Olisin mieluummin ottanut jonkin muun kuin SUV:n, mutta niitä joutuu vielä odottamaan.
Model 3:n tilat on mun mielestä oikein hyvät tuossa keskikokoisten sedanien luokassa. Sisältä se on avara eikä ole mitään hillitöntä kardaanitunnelia viemässä tilaa. Sisustan laatu on samaa tasoa kuin saman hintaisessa C-Mersussa tai 3-sarjan Bemarissa (joita mulla ollut E92 330d ja F34 328i). Mersun kiiltävät muovit vaikuttaa jopa halvemmalta kuin TM3:n pehmeät mattamateriaalit. Ainoa jonkin verran häiritsevä asia on penkit, jotka tuppaavat hiostamaan kesällä. Ilmastoidut oikeaa nahkaa olevat penkit säädettävällä reisituella saisi olla optiolistalla tai mukana "premium interiorissa".

Varusteissa Tesla todennäköisesti voittaa kaikki samanhintaiset verrokit. Tulevat korealaiset näyttää olevan hyvin lähellä, saa nähdä millaisia varustelutasoja niihin tulee.

Eikä Suomessa SC:tä ole niin montaa että niistä edes mitään etua tulisi.
Ei niitä tarvitse olla kuin yksi, jos se on sopivassa paikassa oman reitin varrella. Keski-Suomessa ajellessa Vierumäki osuu kivasti mun reitille, muita pikalatureita en ole koskaan tarvinnut.

käyttöliittymä on täysin kädetön räpellys
Teslan käyttöliittymä (mukaanlukien mobiili-appsit ja API:n kautta toimivat palvelut kuten Teslafi) on niin iso etu, että pelottaa harkita vaihtoa muihin merkkeihin.
 
Viimeksi muokattu:
Helsingissä asuvalle nuo ovat ehdoton etu. Joka suuntaan lähtiessä on SC sopivan matkan päässä ja saa siten helposti lisää virtaa pidemmille reissuille. Itse kun sain vielä pari refe-koodia käytettyä, niin on muutama tuhat kilometriä ilmaista latausta noissa käytettävissä.

Helsingissä asuvalle ei ole SC:ssä mitään ehdotonta. Vierumäen SC:n voi korvata viidellä eri suurteholaturilla, jotka taitaa kaikki olla SC:tä nopeampia vieläpä (tehokkain siellä suunnalla on 350kW ei-SC). Toijala suunta, siellä Hämeenlinna/Riihimäki etc ja taas mennään ei-SC:llä tehokkaammin. Turun suuntaan sama juttu.

Eli PK-seudun ympäristössä kaikki nuo suunnat on kyllä muidenkin toimesta hoidettu erittäin hyvin.

Puhumattakaan tietysti vaikka suunnitelmissa olevasta Euroopan roadtripistä. Euroopassa on paljon Superchargereita ja säätämisen määrä on Teslan kanssa todella paljon pienempi verrattuna mihin tahansa muuhun sähköautoon, jolla pitäisi alkaa selvittelemään miten paikallisten toimijoiden latureilla saa ladattua. Käytännössä Tesla onkin ainoa sähköauto, jolla tuollaisen reissun pystyy mukavasti tällä hetkellä tekemään.

IOnityllä on aika valtava verkosto Euroopassa, halvemmalla niissä tosin pääsee VW:llä lataamaan kuin Teslalla. Monestiko olet autollasi jo käynyt Euroopassa pyörimässä?

Ja onhan noita Supereita tulossa myös koko ajan lisää Suomeenkin, luokkaa 10 kpl vuoden sisällä.

Niitä ei ole vielä, eikä mitään taetta että yksikään niistä on tulossakaan (osa noista 10 kpl on ollut siinä listalla jo vuosia). Fortumkin jo yksinään lupaa 40 uutta suurteholaturia tälle vuodelle.

Kohtuullisen olematon SC:n etu kyllä tässä maassa on.
 
Itselläni automaattipyyhkijät on toimineet sateella ihan ongelmitta Teslassa.

Jostain syystä tämä feature toimii vain Teslafaneilla. Kaikki muut Tesla käyttäjät valittavat kun se ei toimi. Siihen on syynsä muuten miksei se toimi, koska se ei voi toimia. Model 3 ei pysty tunnistamaan, eikä näkemään onko tuulilasissa vettä - se pystyy vain arvailemaan onko siellä ja paljonko pitäisi pyyhkiä, mutta ei esim. suliko lumi siihen tuulilasille vai lensikö yli.
 
Teslalla nyt valitettavasti ei saa ilman kikkailuja sitä akun lämmitystä päälle kuin SC:lle

Näillä keleillä ainakaan sillä ei tunnu olevan kovin suurta merkitystä. Eilen ilman lämmitystä sain 227kW, ihan riittävästi mielestäni.

Miten mahtaa muilla autoilla olla, miten saa lämppärin päälle kun menee laturille?
 
Näillä keleillä ainakaan sillä ei tunnu olevan kovin suurta merkitystä. Eilen ilman lämmitystä sain 227kW, ihan riittävästi mielestäni.

Ei näillä kuumilla keleillä, mutta hiemankaan viileämmässä kyllä. Varsinkin kun moni HPC laturi on minuuttipohjainen (ainakin vielä), niin laskenut nopeus näkyy suoraan korkeampana maksuna.
 
Jostain syystä tämä feature toimii vain Teslafaneilla. Kaikki muut Tesla käyttäjät valittavat kun se ei toimi. Siihen on syynsä muuten miksei se toimi, koska se ei voi toimia. Model 3 ei pysty tunnistamaan, eikä näkemään onko tuulilasissa vettä - se pystyy vain arvailemaan onko siellä ja paljonko pitäisi pyyhkiä, mutta ei esim. suliko lumi siihen tuulilasille vai lensikö yli.

Jostain luin, että viimeisimmät softapäivitykset ovat tuoneet tähän parannusta. Itsellä ei ole vanhemmista kokemusta, mutta oli miten oli, hyvin lähtee pyyhkimään kun tuulilassa on vettä ainakin itselläni.

Helsingissä asuvalle ei ole SC:ssä mitään ehdotonta. Vierumäen SC:n voi korvata viidellä eri suurteholaturilla, jotka taitaa kaikki olla SC:tä nopeampia vieläpä (tehokkain siellä suunnalla on 350kW ei-SC). Toijala suunta, siellä Hämeenlinna/Riihimäki etc ja taas mennään ei-SC:llä tehokkaammin. Turun suuntaan sama juttu.

Eli PK-seudun ympäristössä kaikki nuo suunnat on kyllä muidenkin toimesta hoidettu erittäin hyvin.

Varmaan vaihtoehtoja löytyy, mutta onhan Supercharger nyt käyttömukavuudeltaan ja toimintavarmuudeltaan aivan ylivertainen. Supereita on joka latauspisteillä runsaasti, aina löytyy vapaa ja ei tarvitse muuta kuin tökätä laturi autoon ja homma toimii. Ei mitään säätämistä polettien tai mobiiliappsien kanssa. Ja voihan Teslalla käyttää omien laturien lisäksi myös noita muita, jos siltä tuntuu. Eli selkeä etu kyseessä.

IOnityllä on aika valtava verkosto Euroopassa, halvemmalla niissä tosin pääsee VW:llä lataamaan kuin Teslalla. Monestiko olet autollasi jo käynyt Euroopassa pyörimässä?

Supercharger + Ionity -verkosto on parempi kuin pelkkä Ionity-verkosto, joka tosin on tosiaan myös ihan helvetin kallis, taitaa olla myös VW:llä edelleen kalliimpi kuin Teslan Superchargerit (joihin myös tosiaan saa melko helposti täysin ilmaisia latauskilometrejä Teslan referral-ohjelman ansiosta). En ole vielä ehtinyt Eurooppaan, mutta suunnitelmissa se kyllä on ja on hyvä tietää, että ei tarvitse jännittää latausten suhteen kun reissun päälle lähtee.
 
Miillä tullut taas päästeltyä hymy huulilla. Pelkkää kaupunki ajoa ollut, niin range heilunut siinä 300km tuntumassa vaikka akun lataan vain 90% saakka. Varmaan täytyy tänä kesänä koittaa, että miten tuolla pidempi reissu missä joutuu latureita käyttään luonnistuu. 10 tkm nyt mittarissa ja toistaiseksi mitään itse huomaamia vikoja autossa ei ole ollut. Kerran kävi kutsusta laturin firmware päivityksessä. Takermmin asiaa ei K-Caara avannut mistä vähän pettynyt. En siis tiedä mitä tuossä päivityksessä oikeasti tehtiin. Ainoa asia mikä tuossa autossa nyppii on kaistavahti. Olisi paljon parempi auto ilman sitä tai vaihtoehtoisesti jos se aktivoituisi vasta esim. 80km/h vauhdissa.
 
Jostain luin, että viimeisimmät softapäivitykset ovat tuoneet tähän parannusta. Itsellä ei ole vanhemmista kokemusta, mutta oli miten oli, hyvin lähtee pyyhkimään kun tuulilassa on vettä ainakin itselläni.

Mikälii et ole tällä hetkellä 4.15.xx matkassa, niin ei ole mitään uusia päivityksiä. Samaa liian nopeasti pienellä tihkulla tai jättää pyyhkimättä joskus tekee edelleen.

Varmaan vaihtoehtoja löytyy, mutta onhan Supercharger nyt käyttömukavuudeltaan ja toimintavarmuudeltaan aivan ylivertainen. Supereita on joka latauspisteillä runsaasti, aina löytyy vapaa ja ei tarvitse muuta kuin tökätä laturi autoon ja homma toimii. Ei mitään säätämistä polettien tai mobiiliappsien kanssa. Ja voihan Teslalla käyttää omien laturien lisäksi myös noita muita, jos siltä tuntuu. Eli selkeä etu kyseessä.

Nuo poletit on oltava Suomessa Teslassa kuitenkin mukana, joten mitään sellaista etua siitä ei tule. Enkä koe sitä poletin näyttämistä ruudulla hankalaksi, enemmän aikaa menee siihen että saa osasta SC:stä irti sen kaapelin sieltä purnukasta (joissakin se on todella tiukka). Ja ei ole aina vapaata, juhannuksen ympärillä oli usein täynnä kaikki pisteet ja osassa rajoitus ettei yli 80% saa ladata.

Supercharger + Ionity -verkosto on parempi kuin pelkkä Ionity-verkosto, joka tosin on tosiaan myös ihan helvetin kallis, taitaa olla myös VW:llä edelleen kalliimpi kuin Teslan Superchargerit (joihin myös tosiaan saa melko helposti täysin ilmaisia latauskilometrejä Teslan referral-ohjelman ansiosta).

VW+IOnity näyttäisi olevan 0,3€ / kWh, eli halvempi kuin SuperCharger joka on 0,34-0,37€/kWh. Itselläni ei ole kyllä yhtään ilmaista referral kilometria, enkä näe että sellaisia mistään olisi tulossakaan itselleni.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 384
Viestejä
4 493 606
Jäsenet
74 123
Uusin jäsen
Eezy

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom