Kun nyt triggeri iski, niin kirjoitetaan oma kokemukseni viime viikolta kun tuli itä-Lapissa pyörittyä. Koin asian nimittäin kovin eri tavalla, koska itse jouduin ajelemaan hieman pidempiä pätkiä. Lähtökohtaisesti sanoisin, ettei ongelma ole niinkään siirtyminen kunhan pysyttelee tietyllä seudulla, mutta heti sen ulkopuolella liikkuminen alkaa muuttumaan hyvin vaivaannuttavaksi.
Liikkumisesta sen verran siis, että ajelin 2+3 mukana perjantaina Saariselkä -> Kirkkonummi yhteen pötköön, vain latauspysähdykset. Eli hieman päälle 15h meni SR+:lla tuossa matkassa. Paluumatka onnistui niinkin helposti kuin Saariselkä -> Rovaniemi -> Oulu -> Pyhäjärvi (SC) -> Äänekoski (SC) -> Vierumäki (SC) -> Kirkkonummi. Äänekosken olisi voinut toki jättää välistä jos olisi Pyhäjärvellä vetänyt täyteen, mutta tuossa vaiheessa oli tuota matkaa jo tehty sen verran pitkään että ajattelin tällä tavalla tehdä.
Näin ajatellen homma siis toimii helposti, Vierumäellä (25kWh) tuli 9,25€ verran, Äänekoskella (21kWh) 7,35€, Pyhäjärvi (29kWh) 9,86€. Vierumäellä otin hieman liikaa, olisi vähemmälläkin päässyt jo Kirkkonummelle. Oulussa 225kW laturissa, Rovaniemellä valitettavasti vain 50kW laturissa - joten siellä pysähdys olikin sitten matkan hitain. Matkaan lähdin 93% akulla Saariselältä.
Ja sanoisin, ongelmana on nimenomaan kaikki tuon Oulun pohjoispuolella kun lähtee itäiseen Lappiin. Rovaniemellä menee jo aikaa lataamisessa, koska tuollaiset 50kW laturit eivät hirveästi anna (n. 37-41kW Tesloilla) ja niissä pitää kuitenkin vetää aika tappiin jotta pääsee seuraavaan kohteeseen. Mutta pahinta on liikkuminen sen jälkeen, sillä varsinaisesti latureita ei ole - tai jos ne eivät toimi, niin kusessa ollaan. Saariselällä oli yksi julkinen laturi (11kW), joka eräänä päivänä oli poissa toiminnasta. Laturikartan latauspisteisiin ei aina kovin luottaminen ollut, kun jossain oli viimeisimmät päivitykset vuodelta 2018 ja kyseistä laturia ei siis välttämättä ollut vuosiin olemassa. Ja vastaavasti tuo Saariselän ainoa vapaa laturi on merkitty hotellin omaksi laturiksi siellä latauskartat sivustolla ja netistä ei löydy mitään itse latauspisteestä muutenkaan. Sen piti olla maksullinen 5€/lataus, mutta jostain syystä oli ilmainen.
Eli jos olisin Saariselältä halunnut jatkaa matkaani Inariin samana päivänä, niin olisin tuon yhden 11kW laturin varassa. Tulisi aika pitkä pysähdys. Jos se olisi rikki, niin se olisi sitten hotelliyö. Meillä oli ns. rivitalomainen asumus ja siellä ei voinut ollenkaan ladata pihassa. Seuraava toimiva laturi oli joko Inarissa tai Sodankylässä, 150km yhteen suuntaan. Kävimme Inarissa, onneksi siellä oli toimiva tapaus (11kW), toki vain yksi paikka vapaana (jonka sitten vein). Siinä muutaman tunnin pysähdys kun kävimme syömässä (Aanaar) ja muuta ihmettelemässä. Enempää pohjoiseen emme sitten enää viitsineet lähteä, päiväreissu Nuorgamiin olisi merkinnyt uutta pysähdystä Inarissa à 5h jotta matkaa olisi voinut jatkaa takaisin Saariselälle.
En tiedä muista, mutta kyllä tuo itseäni söi. Ei autolla matkan jatkumista pitäisi joutua tuntikausia odottamaan, tai miettimään edes sitä jäänkö pariksi päiväksi jumiin jonnekin jos laturi ei toimisi (Rovaniemellä törmäsin yhteen rikkinäiseen ja Saariselällä toiseen, Saariselällä toki onneksi seuraavaksi päiväksi korjasivat kun asiasta ilmoitin). Auto pitäisi olla stressivapaa lomalla. Länsi-Lapissa ja Norjassa tilanne on toki parempi, mutta tuolla puolella Lappia ei kyllä pahemmin sähköautolle ole liikkuminen tehty mukavaksi. Jos haluaa nähdä vapaasti paikkoja, niin ottaisin jonkun muun käyttövoiman. Samoin jäin miettimään näiden 11kW laturien kanssa kannattaako enää ajaa 100km/h alueella 100, vai olisiko lataustauot ajatellen parempi vetää 95 tai 90. Tai jopa se mahdollisuus ettei laturi määränpäässä toimi, jotta olisi varmasti paluumatkallekin akkua tarpeeksi.
Ai niin ja se asia mitä en ymmärrä vieläkään - miksi latauspisteiden hintoja ei pidä ilmoittaa selvästi jossain? Esim. Virran laturit Rovaniemellä, en vieläkään tiedä mitä ne maksoivat (katsotaan sitten kun Helenin lasku tulee). Virran softa vain sanoi "Varaus tarvitaan" hinnan kohdalla Minimanin laturissa (se Tritium laturi siinä ostoskeskuksessa ei toiminut kun kävin siellä) ja itse pömpelissähän ei hintaa tietystikään tarvitse ilmoittaa. Ei näin saisi olla Suomessa, että joutuu arvailemaan mitä tuote maksaa. Saisi tulla vaatimukseksi että se lukee siinä ruudulla mikä se hinta on ennen kuin aloittaa ja pölinät pois. Varsinkin kun hinta saattaa olla joko kWh pohjainen tai minuuttipohjainen (sitäkään en siis tiedä kumman perusteella).
Pitäisi jatkaa varmaan vielä avautumista, mutta ABRT on kanssa aivan tuhnu softa, voisin laittaa 5 vuotiaani arvailemaan paremmin kauanko matkassa menee. Tai sitten se kuvittelee että ajan hitaammin kuin vanha mummo jos 150km siirtymään moottoritiellä menee sen mielestä 4h 37min.