Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Valmitajan itsensä mukaan fastback.Mikä siis on tulos?
Liftback
Minusta se on viistoperä. 5 ovinen se nyt ainakin on, kuten Model S.Mikä siis on tulos?
Minusta se on viistoperä. 5 ovinen se nyt ainakin on, kuten Model S.
"Liftback on hatchbackin muunnelma, jonka muotoilu muistuttaa sedania tai fastbackia, mutta takaluukku ulottuu kuitenkin kattoon saakka ja sisältää takaikkunan."
Volvon mukaan Fastback, mutta jonkun muun mukaan taisi olla Liftback.
ABRP Android auto integraatio on betassa, se on todennäköisesti tulossa loppuvuoden aikana.+ ABRP en ole saanut näkyviin.
Liityin beta-ohjelmaan ja nyt ABRP näkyy näytöllä. Osaa laskea reitin, mutta en keksinyt miten saan näkyviin, mikä on reitti ja mihin on suunniteltu lataukset. Kokeilin vain autossa paikallaan enkä lähtenyt ajamaan.ABRP Android auto integraatio on betassa, se on todennäköisesti tulossa loppuvuoden aikana.
Another Super Popular App Now Available on Android Auto
A Better Routeplanner has just announced that support for Android Auto is now live in beta, so the first testers can give it a try right now ahead of the general availability likely planned for later this year.www.autoevolution.com
Alkaa mennä pilalle tämäkin keskustelu. Fastback, Liftback tms. ei liity mitenkään kokemuksiin omista alla olevista sähköautoista niin kuin tässä ketjussa tarkoitus olisi.
Yritetään korjata tilannetta laittamalla omia kokemuksia VW Id.4 1st -mallista, joka on ollut käytössä noin kuukauden:
+ Aivan mahtava auto ajaa, liikkuu todella vaivattomasti, kaikki on helppoa
+ Suorituskyky on täysin riittävä, en oikein ymmärrä valituksia suorituskyvyn puutteesta. Ei toki ole samanlaista kiihtyvyyttä kuin joissakin toisissa täysäshköautoissa, mutta ei sellaista tarvitsekaan olla. Polttomoottoriautoon verrattuna suorituskyky on samalla tasolla sillä erolla, että voima on välittömästi saatavilla, sillä minkäänlaisia viiveitä ei ole. Osa suorituskyvyn puutteen tunteesta voi johtua siitä, että tässä autossa nopeus ei tunnu
+ Ainakaan toistaiseksi ei ole ollut mitään ongelmia softan kanssa, kaikki toimii
+ Käyttöliittymään tottuu nopeasti, minusta ratin napit toimivat ihan kuin minkä tahansa aiemmankin auton napit toisin kuin jotkut väittävät
+ Kosketusnäyttö toimii hyvin ja nopeasti
+ Tilava, hyvät penkit, hyvä ajoergonomia
+ Esilämmitys voittaa Webaston mennentullen ainakin minun käytössä. Ajan paljon lyhyttä ajoa, jolloin Webastoa on voinut käyttää akun keston takia vain kerran päivässä ja silloinkin rajoitetun ajan. Tässä voin käyttää esilämmitystä huolettomasti ja voin lämmittää myös penkit, ratin ja tuulilasin. Voi käyttää myös jäähdytykseen.
+ Hiljainen, mutta 20" renkailla ei ihan niin hiljainen kuin odotin rengasmelun takia
+ Android-auto toimii hyvin. Ainakin nämä toimivat: Google-navi, Spotify, PlugShare. ABRP en ole saanut näkyviin.
+ Minulla on mahdollisuus ladata kotona ja ajo on lähinnä lyhyttä ajoa kodin lähellä, joten kotilataus voittaa tankilla käynnit helposti. Lataus kerran-pari viikossa riittää hyvin.
+ Vaihdevalitsin on todella kätevä ja siihen tottuu nopeasti. Säästää tilaa keskikonsolissa.
+ Automaattinen hidastus liikenneympyröihin ja T-risteyksiin on kätevä. Jos hidastaa liikaa, niin pieni kosketus kaasupolkimeen saa sen pois päältä.
+ Rangesta ei ole vielä kovin paljon kokemusta, mutta reippaalla ajolla maantiellä voi oman arvion mukaan käytännössä ajaa karkeasti noin 350 km, kun lähtee täydellä akulla ja sen jälkeen taas noin 250 km ladattuna 80 %:iin. Rauhallisesti nopeusrajoituksia noudattamalla pääsee pidemmälle.
+ Kaistavahti toimii niin kuin pitääkin eli siitä ei ole normaaliajossa mitään haittaa, mutta kaistalta pois ajautumisen huomaa eikä korjausliike ole liian voimakas
+ Adaptiivinen vakkari toimii hyvin kunhan laittaa nopeusrajoituksiin perustuvan automaattisen nopeudensäädön pois päältä
Puutteita:
- Kännykkäsovellus on hyvin rajoittunut. Siinä on vain: lämmityksen käynnistys, latauksen käynnistys (kunhan kaapeli on kytketty), auton sijainti, navigointikohteen läheys autolle (vain yksi). Surkea suoritus.
- Nettisivulla näkee vain mallikuvia autosta ja rekkarin. Tämä on lähinnä vitsi. Joidenkin muiden maiden sivuilla on lisäksi linkki käyttöohjeeseen ja joihinkin ohjevideoihin. Ei sekään vielä kovin kummoista ole.
- Sovellukseen pitäisi aivan ehdottomasti saada ajopäiväkirja, tilastot sähkönkulutuksesta ja ovien avaus/lukitus.
- Automaattinen nopeudensäätö vakkarilla on käyttökelvoton, koska nopeusrajoitusten tunnistus on epäluotettava ja nopeutta ei voi säätää automaattisesti nopeusrajoitusta suuremmaksi esim. +5 tai +10. Ilman tällaista säätöä on muiden jaloissa.
Jotenkin veden vuotaminen sähköauton rakenteisiin ei tunnu hyvältä ajatukselta. Olet kyllä oikeassa siinä, että ei se hyvä asia ole minkäänlaisessa autossa.
Mun käsitys on se, että ei yhtään mikään. Eivät ne ole mitenkään vaarallisia.Tosin mulla näin sähköalan ihmisenä on aina ollut jossainmäärin epäselvää että mikä noissa sähköautojen sähköissä tekee siitä jotenkin erityisen vaarallisen?
Onhan noita palanut ja sammuttaminen vaikeaa. Miksi on syttynyt, niin varmaan joku komponentti elektroniikassa.Mun käsitys on se, että ei yhtään mikään. Eivät ne ole mitenkään vaarallisia.
Yksinkertaisempi kansanosa saattaa kyllä sellaista kuvitella ja jopa aivan totena eteenpäin kertoa, mutta ei se asiaa todeksi muuta.
Onhan noita palanut ja sammuttaminen vaikeaa. Miksi on syttynyt, niin varmaan joku komponentti elektroniikassa.
Yksinkertainen kansanosa monesti kuvittelee tietävänsä paljon asioista.
Auton palaminen ei sinänsä ole erityisen poikkeuksellista, nuo syttyneiden akkupakettien sammutukset on tietysti hankalia, mutta ei ne oikeastaan kovin vaarallisia ole.
Mä kuitenkin viittaan siihen yleiseen käsitykseen että sähköautoissa olisi jonkinlainen sähköiskun vaara. Tietysti se sähköisku on mahdollista "ottaa", mutta ei sitä sieltä kovin helposti "saa", vaan sitä pitää ihan aktiivisesti lähteä kaivamaan sieltä työkaluilla.
Auton palaminen ei sinänsä ole erityisen poikkeuksellista, nuo syttyneiden akkupakettien sammutukset on tietysti hankalia, mutta ei ne oikeastaan kovin vaarallisia ole.
Tosin mulla näin sähköalan ihmisenä on aina ollut jossainmäärin epäselvää että mikä noissa sähköautojen sähköissä tekee siitä jotenkin erityisen vaarallisen? Vai eikö noissa sähköautojen rakenteissa ole otettu tosiaan huomioon edes mitään perustason sähköturvallisuuden oppeja?
Jos sähköautoon vuotaa sisään, voi siellä varmaan vuotaa muuallekin. En ainakaan itse haluaisi että akku kelluu vedessä jos vettä sattuisi vuotamaan vaikka sinne akkutilaankin. Varmaan turha huoli mutta tälläinen fiilis on, että sähkö ja vesi ei ole hyvä yhdistelmä.
Ne akkupaketit on kyllä tiiviitä, se on turha huoli.
Nyt kun tännekin alkaa tulemaan noita kulutuslukemia, niin onko se miten ylitsepääsemätön homma laittaa se keskinopeus mukaan? Ei noilla xxWh/km luvuilla tee yhtään mitään ilman keskinopeutta.
Mitä tuo antaisi rangea jos tuolla kulutuksella menis?
Miten hyvin nuo auton ilmoittamat lukemat pitää paikkaansa? Onko sama kuin etenkin eco polttomoottorivehkeisså että vähintään 10% heittää sekä nopeus että kulutusmittarit?
Tuli ajettua nyt v-loppuna e-208:lla Kuopio-Kokkola-Kuopio reissu, perillä vähän taajama-ajoa mukana ja aika reippaalla jalalla kiihdyttelyä kaverin testatessa kiesiä. Itse siirtymät rajoitusten mukaan +5km/h vakkarilla. Aikalailla 50/50 80km/h ja 100km/h aluetta ja lisäksi vähän tietyöpätkiä 50km/h rajoituksella. Mennessä ukkosti 80% ajasta ja vettä tuli ku aisaa. Lämpötila lähtiessä Kuopiossa +25C, perillä Kokkolassa +6C. Tullessa melkein poutakeli koko matkan ja 15-18C lämpötila. Koko reissu 729km, 16,7kWh/100km keskinopeuden ollessa 76km/h. Tällä reissulla ei ollut minkäälaista yritystä sen kummemmin ekologisuuteen vaan ihan normaalia ja jopa vähän agressiivista ajamista. Seuraavalla reissulla sitten pitää kokeilla miten paljon tuosta saa nipistettyä rauhallisella ajotyylillä mutta ei tuo mielestäni näinkään huono ollut. Niin ja AC automaatilla säädettynä +20C.
PS. Reitti meni Pyhäjärven ABC:n kautta jossa testasin ekaa kertaa 50kW pikalaturia, hyvin toimi. Siellä oli mennessä ja tullessa pari Testaa Superissa latingissa kanssa.
Käsittääkseni liftbackissä ja fastbackissa molemmista takaluukku alkaa "katon reunasta", erona näissä on se että fastback on ns. yhtäviivaa sivuprofiililtaan takaosan suhteen.
Välilatauksen joutui tekemään kenties Jyväskylässä? Kauanko matka kesti suuntaansa?Kokemuksia 28kwh Ioniqin kulutuksesta: Viime viikolla ajeltiin Kangasalta Kuopioon (295km) rajoitusten mukaan +20C kelissä ja kulutus oli 11,9kwh/100km. Paluumatkalla lähes sama keli ja kulutus oli 12,5kwh/100km. Menee kyllä pienellä kulutuksella ku on sopivat kelit.
Mukavan pieni kulutus.Kokemuksia 28kwh Ioniqin kulutuksesta: Viime viikolla ajeltiin Kangasalta Kuopioon (295km) rajoitusten mukaan +20C kelissä ja kulutus oli 11,9kwh/100km. Paluumatkalla lähes sama keli ja kulutus oli 12,5kwh/100km. Menee kyllä pienellä kulutuksella ku on sopivat kelit.
Välilataus Jyväskylässä. Olis GOM mukaan kyllä riittäny Hankasalmen Jari-Pekan laturille kyllä mutta piti joka tapauksessa pysähtyä syömään ja en halunnu ottaa turhaa riskiä.Välilatauksen joutui tekemään kenties Jyväskylässä? Kauanko matka kesti suuntaansa?
Tässä ehdotus aloituspostauksen yhteenvedon aloittajalle:
- snip -
Latausverkot ja niiden lätkät. Näillä kolmella pärjää alkuun
* K-lataus, rekisteröidy: K-Lataus on koko maan kattava sähköautojen latausverkosto
* Virta, rekisteröidy HELENin kautta niin ei tule kk-maksua ja tägi on ilmainen Helen
* Recharge infra. Helpointa käyttämällä Fortum Charge & Drive sovellusta, jolla pystyy maksamaan myös savosta löytyvät Lumme Enerfgia / Väre energia latauspisteet. Löytyy play/app storesta.
Latauspisteet löytyvät helpoiten näillä kahdella sovelluksella
* plugshare.com - kansainvälinen, vihreät pallurat hidaslatureita, oranssit pikalatureita
* latauskartta.fi - suomalainen yhteistötuote, vihreät hidaslatureita, muut erilaisia pikalatureita
- snip -
Tämä on tarkoituksella lyhyeksi jätetty, jottei aloittelija ahdistu heti alkuun. Erilaiset tarjous-latausmetodit joihin sisältyy ajokortin näyttäminen viivakoodin lukijalle tai pankkisi sepa-suoraveloitukseen tutustuminen ehtii opetelemaan myöhemminkin ;-)
Vähän epäonnea kun auto (Mii) joutui pajalle 5 päivää sitten. Onko porukalla ollut autoissa vielä mitään vikoja?
Mulla siis laturi näytti punaista valoa, eli jotain häiriötä. Lisäksi akku oli ensin aivan täynnä, mutta sitten näyttikin yht äkkiä vain vajaa 3/4 akkua. Joku aika harvinainen vika siis iski päälle. Sähköjärjestelmän vika.
Ot: Sijaisauto asia myös kiinnostaisi, eli onko porukka saanut sähköautoa tilalle? Tai jotain avustusta, jos saakin tilalle bensiini auton?
Itsellä ei ole mitään diagnostiikka laitteita, mutta muistan, että ainakin Nissanista sai jotain tietoja kaivettua esille. Esim akun kunnosta jotain.
Keskeytysturvaa (sijaisauto) ei tullut otettua. Automyyjä täytti vakuutuksen tiedot, mutta ei ollut tullut vahingossakaan otettua keskeytysturvaa. Miihin se maksaisi vain 47€ vuosi, If.Sun tapauksessa kun ei ole vastapuolta syyllisenä, vaan auton vika, ehkä saat autoliikkeen kanssa jotain sovittua kun on takuukeikka. Jos ei niin omasta keskeytysturvasta sitten kyselemään mitä saa, jos sellainen löytyy
Jos ottaa sen polttisauton niin tuskin saa polttoainekuluista mitään korvauksia.
Itselle on tulossa Enyaq noin kuukauden päästä. Kysynnästä johtuen taloyhtiöön valitut lataustolpat tulevat tuosta vasta parin viikon päästä ja siten onkin suunniteltua tärkeämpää tietää mitä latauslätkiä tms kannattaa hankkia näin etukäteen.
Saisiko esim tuohon ketjun aloituspostaukseen jonkin yhteenvedon vinkeistä aloittelijalle? @Haukka81
Lisäsin, muotoilen paremmin huomenna
Olen vuokraillut muutamaakin eri Zoeta (taitaa kaikki olleet vuosimallia Zoe 40), ja jokaisessa käyttämässäni autossa on palanut tuo samainen vikavalo. Siis 2-3 eri Zoessa muutaman eri vuoden ajalta. Mahtaakohan olla jokin mukava tyyppivika ranskalaisessa autossa?Renault Zoe tuli haettua noutopisteestä eilen. Kotiin sillä pääsi. Seuraavana aamuna eka ongelma. Valittaa että check tire pressure sensors. No tarkistin paineet letkun kanssa huoltoasemalla ja valitsin auton viiksistä learn tire pressures toiminnon. Se opetteli sitten muutaman kilometrin matkan ja ilmotteli check tire pressure sensors. No ei kai siinä. Huono tsäkä että on ilmeisesti joku anturi saman tien entinen.
Edit: Käytin paikallisessa Renault korjaamossa. Kuulemma piti venttiilit ohjelmoida. Siis että mitäh?!? No lasku tuosta korjailusta menee auton myyjälle ja nyt ei auto valita mitään joten hyvältähän tää alkaa vaikuttaa.
Vähän epäonnea kun auto (Mii) joutui pajalle 5 päivää sitten. Onko porukalla ollut autoissa vielä mitään vikoja?
Mulla siis laturi näytti punaista valoa, eli jotain häiriötä. Lisäksi akku oli ensin aivan täynnä, mutta sitten näyttikin yht äkkiä vain vajaa 3/4 akkua. Joku aika harvinainen vika siis iski päälle. Sähköjärjestelmän vika.
Ot: Sijaisauto asia myös kiinnostaisi, eli onko porukka saanut sähköautoa tilalle? Tai jotain avustusta, jos saakin tilalle bensiini auton?
Itsellä ei ole mitään diagnostiikka laitteita, mutta muistan, että ainakin Nissanista sai jotain tietoja kaivettua esille. Esim akun kunnosta jotain.
Olen vuokraillut muutamaakin eri Zoeta (taitaa kaikki olleet vuosimallia Zoe 40), ja jokaisessa käyttämässäni autossa on palanut tuo samainen vikavalo. Siis 2-3 eri Zoessa muutaman eri vuoden ajalta. Mahtaakohan olla jokin mukava tyyppivika ranskalaisessa autossa?
Mitä sukupolvea ostamasi Zoe on?
2018 ze40 life. Olivuoden käytettypari vuotta käytetty ja 17tkm mittarissa. Tosiaan huoltoliikkeessä ihmettelivät että ei ollu venttiilejä ollenkaan ohjelmoitu. Myyntiliikkeestä sanoivat että jotkut pitää tosin semmosia renkaita noissa joissa ei oo ollenkaan niitä sensoreita niin sillon se valo palaa aina.Tiiä häntä sitte ku en näistä vielä paljoa tajua mutta nytpä tuo ei enää valita.
Tonnin maksaviin ja yli 20v vanhoihin pommiautoihin tottuneena tää on melkonen mullistus autoiluun kyllä. Kiva kun on autossa suoraan usb paikka puhelimen latausta varten ja luurin voi yhdistää bluetoothilla auton viihdesyateemiin jolloin puhelimelta voi soittaa autossa vaikka youtuben biisejä ja puhelut toimii hyvin kans niin että voi keskustella handsfreenä ilman kuulokkeita. Toisen tyypin ääni kuuluu kajareista ja se kuulee mun puheen. Ilmeisesti autossa on siis jossain mikrofonikin
Tämä siis siltä pohjalta että edellisessä autossa oli kasettisoitin. Voishan nuo kaiuttimet varmaan paremmatki olla jos oikein kunnolla haluais popittaa mutta taidan olla jo turhan wanha siihen ku ei niin tunnu olevan väliä.
edit: Toki saahan noita multimediasysteemeitä varmasti polttomoottoriautoihinkin ihan samalla lailla eivätkä nekään anturiongelmille ole immuuneja eli oliskohan tässä nyt jotain sellaista koettu hyvää tai pahaa, joka eroaisi polttomoottoriautosta? No eipä oikeastaan muuta kuin että tietää että tankille ei tarvi mennä ikinä ja että auto laitetaan usein johdon nokkaan muulloinkin kuin talvella. Niin ja eipä tää ainakaan pärise, pörise, tärise ja haise.
Pitkää matkaa tulee ajettua todella harvoin (ehkä kesälomalla yks vähän pitempi reissu per vuosi ja saattaa olla että joka toinen talvi johonkin). Muuten reissuilut jää kyllä sinne 100 kilometrin kantamalle Kokkolasta kyllä käytännössä aina ja 99.9% vain samassa kaupungissa kaupunkiajoa eli sinne minne menen pääsen lataamatta perille ja takaisin. Näin ollen en juuri koskaan tule kokemaan harmia siitä että en voi vain tosi nopeasti tankata ja jatkaa matkaa. Sen sijaan edullinen kotona yösähköllä ajastetusti lataaminen tulee varmasti hyödyksi.