Kokemuksia omista ja aiemmin ajetuista sähköautoista

Liitteet

  • Screenshot 2021-05-12 103335.png
    Screenshot 2021-05-12 103335.png
    26,9 KB · Luettu: 35
Minusta se on viistoperä. 5 ovinen se nyt ainakin on, kuten Model S.

"Liftback on hatchbackin muunnelma, jonka muotoilu muistuttaa sedania tai fastbackia, mutta takaluukku ulottuu kuitenkin kattoon saakka ja sisältää takaikkunan."

Volvon mukaan Fastback, mutta jonkun muun mukaan taisi olla Liftback.

Joku voisi sanoa että kaikki BEVit on Cashbackkeja mutta ei mennä siihen keskusteluun.

Käsittääkseni liftbackissä ja fastbackissa molemmista takaluukku alkaa "katon reunasta", erona näissä on se että fastback on ns. yhtäviivaa sivuprofiililtaan takaosan suhteen.

Eli vähän hiinä ja hiinä, joku puristi voisi sanoa ettei voi olla fastback juuri tuon takaluukun loppuosan "hyppyrin" takia.

CUV lienee aika hyvä kanssa.
 
Alkaa mennä pilalle tämäkin keskustelu. Fastback, Liftback tms. ei liity mitenkään kokemuksiin omista alla olevista sähköautoista niin kuin tässä ketjussa tarkoitus olisi.

Yritetään korjata tilannetta laittamalla omia kokemuksia VW Id.4 1st -mallista, joka on ollut käytössä noin kuukauden:

+ Aivan mahtava auto ajaa, liikkuu todella vaivattomasti, kaikki on helppoa
+ Suorituskyky on täysin riittävä, en oikein ymmärrä valituksia suorituskyvyn puutteesta. Ei toki ole samanlaista kiihtyvyyttä kuin joissakin toisissa täysäshköautoissa, mutta ei sellaista tarvitsekaan olla. Polttomoottoriautoon verrattuna suorituskyky on samalla tasolla sillä erolla, että voima on välittömästi saatavilla, sillä minkäänlaisia viiveitä ei ole. Osa suorituskyvyn puutteen tunteesta voi johtua siitä, että tässä autossa nopeus ei tunnu
+ Ainakaan toistaiseksi ei ole ollut mitään ongelmia softan kanssa, kaikki toimii
+ Käyttöliittymään tottuu nopeasti, minusta ratin napit toimivat ihan kuin minkä tahansa aiemmankin auton napit toisin kuin jotkut väittävät
+ Kosketusnäyttö toimii hyvin ja nopeasti
+ Tilava, hyvät penkit, hyvä ajoergonomia
+ Esilämmitys voittaa Webaston mennentullen ainakin minun käytössä. Ajan paljon lyhyttä ajoa, jolloin Webastoa on voinut käyttää akun keston takia vain kerran päivässä ja silloinkin rajoitetun ajan. Tässä voin käyttää esilämmitystä huolettomasti ja voin lämmittää myös penkit, ratin ja tuulilasin. Voi käyttää myös jäähdytykseen.
+ Hiljainen, mutta 20" renkailla ei ihan niin hiljainen kuin odotin rengasmelun takia
+ Android-auto toimii hyvin. Ainakin nämä toimivat: Google-navi, Spotify, PlugShare. ABRP en ole saanut näkyviin.
+ Minulla on mahdollisuus ladata kotona ja ajo on lähinnä lyhyttä ajoa kodin lähellä, joten kotilataus voittaa tankilla käynnit helposti. Lataus kerran-pari viikossa riittää hyvin.
+ Vaihdevalitsin on todella kätevä ja siihen tottuu nopeasti. Säästää tilaa keskikonsolissa.
+ Automaattinen hidastus liikenneympyröihin ja T-risteyksiin on kätevä. Jos hidastaa liikaa, niin pieni kosketus kaasupolkimeen saa sen pois päältä.
+ Rangesta ei ole vielä kovin paljon kokemusta, mutta reippaalla ajolla maantiellä voi oman arvion mukaan käytännössä ajaa karkeasti noin 350 km, kun lähtee täydellä akulla ja sen jälkeen taas noin 250 km ladattuna 80 %:iin. Rauhallisesti nopeusrajoituksia noudattamalla pääsee pidemmälle.
+ Kaistavahti toimii niin kuin pitääkin eli siitä ei ole normaaliajossa mitään haittaa, mutta kaistalta pois ajautumisen huomaa eikä korjausliike ole liian voimakas
+ Adaptiivinen vakkari toimii hyvin kunhan laittaa nopeusrajoituksiin perustuvan automaattisen nopeudensäädön pois päältä

Puutteita:
- Kännykkäsovellus on hyvin rajoittunut. Siinä on vain: lämmityksen käynnistys, latauksen käynnistys (kunhan kaapeli on kytketty), auton sijainti, navigointikohteen läheys autolle (vain yksi). Surkea suoritus.
- Nettisivulla näkee vain mallikuvia autosta ja rekkarin. Tämä on lähinnä vitsi. Joidenkin muiden maiden sivuilla on lisäksi linkki käyttöohjeeseen ja joihinkin ohjevideoihin. Ei sekään vielä kovin kummoista ole.
- Sovellukseen pitäisi aivan ehdottomasti saada ajopäiväkirja, tilastot sähkönkulutuksesta ja ovien avaus/lukitus.
- Automaattinen nopeudensäätö vakkarilla on käyttökelvoton, koska nopeusrajoitusten tunnistus on epäluotettava ja nopeutta ei voi säätää automaattisesti nopeusrajoitusta suuremmaksi esim. +5 tai +10. Ilman tällaista säätöä on muiden jaloissa.
 
ABRP androidauto on beta vaihdeessa, eli ei vielä saatavilla VW:lle.
 
ABRP Android auto integraatio on betassa, se on todennäköisesti tulossa loppuvuoden aikana.
Liityin beta-ohjelmaan ja nyt ABRP näkyy näytöllä. Osaa laskea reitin, mutta en keksinyt miten saan näkyviin, mikä on reitti ja mihin on suunniteltu lataukset. Kokeilin vain autossa paikallaan enkä lähtenyt ajamaan.
 
Alkaa mennä pilalle tämäkin keskustelu. Fastback, Liftback tms. ei liity mitenkään kokemuksiin omista alla olevista sähköautoista niin kuin tässä ketjussa tarkoitus olisi.

Yritetään korjata tilannetta laittamalla omia kokemuksia VW Id.4 1st -mallista, joka on ollut käytössä noin kuukauden:

+ Aivan mahtava auto ajaa, liikkuu todella vaivattomasti, kaikki on helppoa
+ Suorituskyky on täysin riittävä, en oikein ymmärrä valituksia suorituskyvyn puutteesta. Ei toki ole samanlaista kiihtyvyyttä kuin joissakin toisissa täysäshköautoissa, mutta ei sellaista tarvitsekaan olla. Polttomoottoriautoon verrattuna suorituskyky on samalla tasolla sillä erolla, että voima on välittömästi saatavilla, sillä minkäänlaisia viiveitä ei ole. Osa suorituskyvyn puutteen tunteesta voi johtua siitä, että tässä autossa nopeus ei tunnu
+ Ainakaan toistaiseksi ei ole ollut mitään ongelmia softan kanssa, kaikki toimii
+ Käyttöliittymään tottuu nopeasti, minusta ratin napit toimivat ihan kuin minkä tahansa aiemmankin auton napit toisin kuin jotkut väittävät
+ Kosketusnäyttö toimii hyvin ja nopeasti
+ Tilava, hyvät penkit, hyvä ajoergonomia
+ Esilämmitys voittaa Webaston mennentullen ainakin minun käytössä. Ajan paljon lyhyttä ajoa, jolloin Webastoa on voinut käyttää akun keston takia vain kerran päivässä ja silloinkin rajoitetun ajan. Tässä voin käyttää esilämmitystä huolettomasti ja voin lämmittää myös penkit, ratin ja tuulilasin. Voi käyttää myös jäähdytykseen.
+ Hiljainen, mutta 20" renkailla ei ihan niin hiljainen kuin odotin rengasmelun takia
+ Android-auto toimii hyvin. Ainakin nämä toimivat: Google-navi, Spotify, PlugShare. ABRP en ole saanut näkyviin.
+ Minulla on mahdollisuus ladata kotona ja ajo on lähinnä lyhyttä ajoa kodin lähellä, joten kotilataus voittaa tankilla käynnit helposti. Lataus kerran-pari viikossa riittää hyvin.
+ Vaihdevalitsin on todella kätevä ja siihen tottuu nopeasti. Säästää tilaa keskikonsolissa.
+ Automaattinen hidastus liikenneympyröihin ja T-risteyksiin on kätevä. Jos hidastaa liikaa, niin pieni kosketus kaasupolkimeen saa sen pois päältä.
+ Rangesta ei ole vielä kovin paljon kokemusta, mutta reippaalla ajolla maantiellä voi oman arvion mukaan käytännössä ajaa karkeasti noin 350 km, kun lähtee täydellä akulla ja sen jälkeen taas noin 250 km ladattuna 80 %:iin. Rauhallisesti nopeusrajoituksia noudattamalla pääsee pidemmälle.
+ Kaistavahti toimii niin kuin pitääkin eli siitä ei ole normaaliajossa mitään haittaa, mutta kaistalta pois ajautumisen huomaa eikä korjausliike ole liian voimakas
+ Adaptiivinen vakkari toimii hyvin kunhan laittaa nopeusrajoituksiin perustuvan automaattisen nopeudensäädön pois päältä

Puutteita:
- Kännykkäsovellus on hyvin rajoittunut. Siinä on vain: lämmityksen käynnistys, latauksen käynnistys (kunhan kaapeli on kytketty), auton sijainti, navigointikohteen läheys autolle (vain yksi). Surkea suoritus.
- Nettisivulla näkee vain mallikuvia autosta ja rekkarin. Tämä on lähinnä vitsi. Joidenkin muiden maiden sivuilla on lisäksi linkki käyttöohjeeseen ja joihinkin ohjevideoihin. Ei sekään vielä kovin kummoista ole.
- Sovellukseen pitäisi aivan ehdottomasti saada ajopäiväkirja, tilastot sähkönkulutuksesta ja ovien avaus/lukitus.
- Automaattinen nopeudensäätö vakkarilla on käyttökelvoton, koska nopeusrajoitusten tunnistus on epäluotettava ja nopeutta ei voi säätää automaattisesti nopeusrajoitusta suuremmaksi esim. +5 tai +10. Ilman tällaista säätöä on muiden jaloissa.

Toimiiko Waze suorilta käsin?
 
Jotenkin veden vuotaminen sähköauton rakenteisiin ei tunnu hyvältä ajatukselta. Olet kyllä oikeassa siinä, että ei se hyvä asia ole minkäänlaisessa autossa.

Itseasiassa ne komponentit jotka määrittelevät auton sähköautoksi ja luovat potentiaalisen vaaran ihmiselle ovat kaikki siellä matkustamon ulkopuolella "sään armoilla" jokatapauksessa. Nuo auton sisään tuodut palikat ovat käytännössä samoja kuin polttiksissakin, ja aiheuttavat samantyyppiset ongelmat kastuessaan.

Tosin mulla näin sähköalan ihmisenä on aina ollut jossainmäärin epäselvää että mikä noissa sähköautojen sähköissä tekee siitä jotenkin erityisen vaarallisen? Vai eikö noissa sähköautojen rakenteissa ole otettu tosiaan huomioon edes mitään perustason sähköturvallisuuden oppeja?
 
Tosin mulla näin sähköalan ihmisenä on aina ollut jossainmäärin epäselvää että mikä noissa sähköautojen sähköissä tekee siitä jotenkin erityisen vaarallisen?
Mun käsitys on se, että ei yhtään mikään. Eivät ne ole mitenkään vaarallisia.

Yksinkertaisempi kansanosa saattaa kyllä sellaista kuvitella ja jopa aivan totena eteenpäin kertoa, mutta ei se asiaa todeksi muuta.
 
Mun käsitys on se, että ei yhtään mikään. Eivät ne ole mitenkään vaarallisia.

Yksinkertaisempi kansanosa saattaa kyllä sellaista kuvitella ja jopa aivan totena eteenpäin kertoa, mutta ei se asiaa todeksi muuta.
Onhan noita palanut ja sammuttaminen vaikeaa. Miksi on syttynyt, niin varmaan joku komponentti elektroniikassa.

Yksinkertainen kansanosa monesti kuvittelee tietävänsä paljon asioista.
 
Onhan noita palanut ja sammuttaminen vaikeaa. Miksi on syttynyt, niin varmaan joku komponentti elektroniikassa.

Yksinkertainen kansanosa monesti kuvittelee tietävänsä paljon asioista.

Auton palaminen ei sinänsä ole erityisen poikkeuksellista, nuo syttyneiden akkupakettien sammutukset on tietysti hankalia, mutta ei ne oikeastaan kovin vaarallisia ole.

Mä kuitenkin viittaan siihen yleiseen käsitykseen että sähköautoissa olisi jonkinlainen sähköiskun vaara. Tietysti se sähköisku on mahdollista "ottaa", mutta ei sitä sieltä kovin helposti "saa", vaan sitä pitää ihan aktiivisesti lähteä kaivamaan sieltä työkaluilla.
 
Auton palaminen ei sinänsä ole erityisen poikkeuksellista, nuo syttyneiden akkupakettien sammutukset on tietysti hankalia, mutta ei ne oikeastaan kovin vaarallisia ole.

Mä kuitenkin viittaan siihen yleiseen käsitykseen että sähköautoissa olisi jonkinlainen sähköiskun vaara. Tietysti se sähköisku on mahdollista "ottaa", mutta ei sitä sieltä kovin helposti "saa", vaan sitä pitää ihan aktiivisesti lähteä kaivamaan sieltä työkaluilla.

Normaali käyttäjälle itse auton sähköiskuvaara on olematon. Sen sijaa kohonnut riski liittyy auton lautaukseen ja puolivillaisiin virityksiin siihen liittyen. Se varsinainen riski, joka poikkeaa polttomoottoriautoihin nähden on voimakas akkkupalo esmierkiksi kolaritilanteessa, jota on vaikea sammuttaa perinteisillä sammutusmenetelmillä. Minulla löytyy siihen liittyen dataa työkoneelta. Pitää huomenna katsella ja kommetoida lisää, jos se kuuluu tämän ketjun agendaan.
 
Auton palaminen ei sinänsä ole erityisen poikkeuksellista, nuo syttyneiden akkupakettien sammutukset on tietysti hankalia, mutta ei ne oikeastaan kovin vaarallisia ole.

No on ne vaarallisia, ensinnäkin akkupaketit suoraan matkustamon alla, toisekseen litium akustot palavat nopeasti ja erittäin kovalla lämpötilalla.

Kaikki varmaan nähnyt sen Teslan parkkihallipalon, siinä ei olisi kerinnyt ulos mitenkään esim lapset. Ja jos sama tapahtuisi ajossa niin pelottavaa. ICE vehkeet palaa hitaammin ja rauhallisemmin, pl. kolarit jossa bensatankki menee kerrasta rikki.
 
Tosin mulla näin sähköalan ihmisenä on aina ollut jossainmäärin epäselvää että mikä noissa sähköautojen sähköissä tekee siitä jotenkin erityisen vaarallisen? Vai eikö noissa sähköautojen rakenteissa ole otettu tosiaan huomioon edes mitään perustason sähköturvallisuuden oppeja?

Jos sähköautoon vuotaa sisään, voi siellä varmaan vuotaa muuallekin. En ainakaan itse haluaisi että akku kelluu vedessä jos vettä sattuisi vuotamaan vaikka sinne akkutilaankin. Varmaan turha huoli mutta tälläinen fiilis on, että sähkö ja vesi ei ole hyvä yhdistelmä.
 
Jos sähköautoon vuotaa sisään, voi siellä varmaan vuotaa muuallekin. En ainakaan itse haluaisi että akku kelluu vedessä jos vettä sattuisi vuotamaan vaikka sinne akkutilaankin. Varmaan turha huoli mutta tälläinen fiilis on, että sähkö ja vesi ei ole hyvä yhdistelmä.

Ne akkupaketit on kyllä tiiviitä, se on turha huoli.
 
Viikko takana Seat Miillä. Hyvin pelittää ja helppoa on ajelu. Tosin huomaa kyllä että lämmitys syö akkukapasiteettia paljon. Nyt kun on kesäkelit niin kulutus on parhaimmillaan 11 kWh/100 km 50 km lenkillä.
Yöllä töissä -5 C ja paljon pysähdyksiä, auto jäähtyy välillä - kulutus on kaksinkertainen samalla matkalla.

Automaatti-ilmastointi on nimensä veroinen: se haluaa aina pitää sen +22 C sisälämpötilan. Minä haluan lisää lämpöä ja säätelen sitä mutta auto ei muista säätöjä seuraavana päivänä. Ärsyttävää.

Kaistavahdista en pidä, se ei tykkää siitä että ajelen niin lähellä tien oikeaa reunaa. Laitan sen aina pois päältä, eikä sekään muista edellistä asetusta.

Ei ollut roiskeläppiä (missäpä nykyajan autoissa on?). Autoromuttamolta löytyi volkkari up:in eturoiskeläpät, ne meni heittämällä paikalleen. Taakse ruuvailin kumilevyä. Tunkin puuttumisen ratkaisin tilaamalla romuttamolta tunkkisarjan (40 euroa). Vielä jostain vararengas niin auto on siinä kunnossa kuin auton pitäisi olla.

Näytön kielen vaihdoin tietenkin espanjaksi. Heh.
 
Tänään ekat lämpimät kelit Kuusamossa. Kulutus nopeudella: 85km/h - 105km/h vakkarissa 191wh/km koko perhe kyydissä.

Reitti Kuusamo - käylä - Kuusamo , ei paha raskaalle autolle mäkisessä maastossa.


Model S 2015 85D kyseessä.
Nyt 20” vanteet alla, vielä vaikea sanoa kui iso ero VS viimekesän ajot 19” vanteilla.
 
Nyt kun tännekin alkaa tulemaan noita kulutuslukemia, niin onko se miten ylitsepääsemätön homma laittaa se keskinopeus mukaan? Ei noilla xxWh/km luvuilla tee yhtään mitään ilman keskinopeutta.

Edit. tosin itseäni kiinnostaisi myös ulkolämpötila.
 
Nyt kun tännekin alkaa tulemaan noita kulutuslukemia, niin onko se miten ylitsepääsemätön homma laittaa se keskinopeus mukaan? Ei noilla xxWh/km luvuilla tee yhtään mitään ilman keskinopeutta.

Tää nyt vaan oli kuriositeettina otettu kuva perillä, kun huomasin alhaisen kulutuksen. Matka oli kaupunkinopeuksissa, eli 40-50 km/h rajoitukset ja jokuset liikennevalopysähdykset siihen. Keskinopeuden ilmoitus ei ole "ylitsepääsemätöntä", mutta se vaatii trippimittarin resetoinnin etukäteen matkaa varten, ja se nyt ei rehellisesti ollut ihan ekana mielessä aamutuimaan.
 
Tänään ajelin ruka - kemijärvi -ruka välin, kulutus kuvan lukemissa koko matkan. Ei paha vanhalle S:lle, autopilotti ajoi. AC automaagisella.

Kyllä kelpaa ku kelit tästä vielä lämpee :)
7BEA0AD4-1F8E-483C-BD49-A938190F84D6.jpeg
 
Miten hyvin nuo auton ilmoittamat lukemat pitää paikkaansa? Onko sama kuin etenkin eco polttomoottorivehkeisså että vähintään 10% heittää sekä nopeus että kulutusmittarit?
 
Tuli ajettua nyt v-loppuna e-208:lla Kuopio-Kokkola-Kuopio reissu, perillä vähän taajama-ajoa mukana ja aika reippaalla jalalla kiihdyttelyä kaverin testatessa kiesiä. Itse siirtymät rajoitusten mukaan +5km/h vakkarilla. Aikalailla 50/50 80km/h ja 100km/h aluetta ja lisäksi vähän tietyöpätkiä 50km/h rajoituksella ja Kuopiossa motaria 120km/h. Mennessä ukkosti 80% ajasta ja vettä tuli ku aisaa. Lämpötila lähtiessä Kuopiossa +25C, perillä Kokkolassa +6C. Tullessa melkein poutakeli koko matkan ja 15-18C lämpötila. Koko reissu 729km, 16,7kWh/100km keskinopeuden ollessa 76km/h. Tällä reissulla ei ollut minkäälaista yritystä sen kummemmin ekologisuuteen vaan ihan normaalia ja jopa vähän agressiivista ajamista. Seuraavalla reissulla sitten pitää kokeilla miten paljon tuosta saa nipistettyä rauhallisella ajotyylillä mutta ei tuo mielestäni näinkään huono ollut. Niin ja AC automaatilla säädettynä +20C. :cool:

PS. Reitti meni Pyhäjärven ABC:n kautta jossa testasin ekaa kertaa 50kW pikalaturia, hyvin toimi. Siellä oli mennessä ja tullessa pari Teslaa Superissa latingissa kanssa.

edit. korjattu typoja.
 
Viimeksi muokattu:
Miten hyvin nuo auton ilmoittamat lukemat pitää paikkaansa? Onko sama kuin etenkin eco polttomoottorivehkeisså että vähintään 10% heittää sekä nopeus että kulutusmittarit?

Nopeus näyttää 1km/h liian vähä, gps jne mitattu monesti tarkkuus.

Kulutus pitää hyvin paikkansa, olen tullu pihaan siten et 1% jäljellä. Km/kulutus/kappasiteetti väylästä kertoo et tarkka on. Ainut että ennen auton liikkumista käytettyä energiaa ei laske mukaan eli esilämmitys yms ei näy.
 
Tuli ajettua nyt v-loppuna e-208:lla Kuopio-Kokkola-Kuopio reissu, perillä vähän taajama-ajoa mukana ja aika reippaalla jalalla kiihdyttelyä kaverin testatessa kiesiä. Itse siirtymät rajoitusten mukaan +5km/h vakkarilla. Aikalailla 50/50 80km/h ja 100km/h aluetta ja lisäksi vähän tietyöpätkiä 50km/h rajoituksella. Mennessä ukkosti 80% ajasta ja vettä tuli ku aisaa. Lämpötila lähtiessä Kuopiossa +25C, perillä Kokkolassa +6C. Tullessa melkein poutakeli koko matkan ja 15-18C lämpötila. Koko reissu 729km, 16,7kWh/100km keskinopeuden ollessa 76km/h. Tällä reissulla ei ollut minkäälaista yritystä sen kummemmin ekologisuuteen vaan ihan normaalia ja jopa vähän agressiivista ajamista. Seuraavalla reissulla sitten pitää kokeilla miten paljon tuosta saa nipistettyä rauhallisella ajotyylillä mutta ei tuo mielestäni näinkään huono ollut. Niin ja AC automaatilla säädettynä +20C. :cool:

PS. Reitti meni Pyhäjärven ABC:n kautta jossa testasin ekaa kertaa 50kW pikalaturia, hyvin toimi. Siellä oli mennessä ja tullessa pari Testaa Superissa latingissa kanssa.

E-peukku menee vähällä netin perusteella myös eli kokemuksesi vahvistavat vaan asiaa.

Ei ois hullumpi meidän perheen toiseksi autoksi.

Nyt tulee tohon ainokaiseen kilsaa kovasti , melkeen 15 tuhatta jo ajettu tälle vuodelle :P
 
Käsittääkseni liftbackissä ja fastbackissa molemmista takaluukku alkaa "katon reunasta", erona näissä on se että fastback on ns. yhtäviivaa sivuprofiililtaan takaosan suhteen.

Minulla taas on käsitys, että ainoa ero tulee siitä, mikä merkki auton nokalla ja ratin keskiössä on;

Jotkut merkit (mm. toyota, Skoda Octavia nykyään?) kutsuu sitä liftbackiksi, toiset fastbackiksi, kolmannet jopa hatchbackiksi(Skoda Octavia aiemmin?) ja neljännet jopa sedaniksi(Tesla Model S) vaikka hatchbackin pitäisi tarkoittaa lyhyempää ja pystympää perää, ja sedanin pientä takaikkunan alta saranoitua peräluukunkantta.

ja Mazda ilmeisesti sekä hatchbackiksi että fastbackiksi jopa saman auton kohdalla; omaan autoon liittyvissä papereissa on näkynyt molempia termejä.
 
Viimeksi muokattu:
Kokemuksia 28kwh Ioniqin kulutuksesta: Viime viikolla ajeltiin Kangasalta Kuopioon (295km) rajoitusten mukaan +20C kelissä ja kulutus oli 11,9kwh/100km. Paluumatkalla lähes sama keli ja kulutus oli 12,5kwh/100km. Menee kyllä pienellä kulutuksella ku on sopivat kelit.
 
Kokemuksia 28kwh Ioniqin kulutuksesta: Viime viikolla ajeltiin Kangasalta Kuopioon (295km) rajoitusten mukaan +20C kelissä ja kulutus oli 11,9kwh/100km. Paluumatkalla lähes sama keli ja kulutus oli 12,5kwh/100km. Menee kyllä pienellä kulutuksella ku on sopivat kelit.
Välilatauksen joutui tekemään kenties Jyväskylässä? Kauanko matka kesti suuntaansa?
 
Kokemuksia 28kwh Ioniqin kulutuksesta: Viime viikolla ajeltiin Kangasalta Kuopioon (295km) rajoitusten mukaan +20C kelissä ja kulutus oli 11,9kwh/100km. Paluumatkalla lähes sama keli ja kulutus oli 12,5kwh/100km. Menee kyllä pienellä kulutuksella ku on sopivat kelit.
Mukavan pieni kulutus.

Tänään 150km mökkireissu Seat Mii+:lla. Nopeus pääosin 90km/h ja 100km/h mittarin mukaan. Pieni osa 65km/h. Oikea nopeus taitaa olla jotain 3km/h vähemmän. Lenkin kulutus 14.9kWh/100km. 112km näytti jäävän vielä akkua jäljelle.

IMG20210518170039.jpg

Vaikka auto on pieni, niin silti ihan mukava ajella sillä. Suht maltilliset rengasäänet noin pieneksi autoksi.

Polttis tahtoo tuntua vähän vanhanaikaiselta jo Miin jälkeenkin, varsinkin kaupungissa.
 
Välilatauksen joutui tekemään kenties Jyväskylässä? Kauanko matka kesti suuntaansa?
Välilataus Jyväskylässä. Olis GOM mukaan kyllä riittäny Hankasalmen Jari-Pekan laturille kyllä mutta piti joka tapauksessa pysähtyä syömään ja en halunnu ottaa turhaa riskiä.
Ois riittäny 18min lataus ABRP mukaan, mutta latasin 94% asti kun Kotikeskuksen Hesen toimitus kesti pidempään kuin auton lataus. Piti alunperin ladata Tourulan mäkkärillä (laturi oli kyllä toiminnassa) mutta se oli kiinni remontin takia niin ajeltiin sit Kotikeskukselle. Siellä on muutenkin ilmainen pikalataus niin ei sinänsä haitannu.
Ilman tuota ylimääräistä sähläystä latauspaikan ja Hesen hitauden kanssa niin matka-aika olisi ollut jotain 3h 50min - 4h.
Sen verran hyvin tuli kikkailtua ilmaisten latausten kanssa että koko matkalla jouduin lataamaan Kuopiossa yhden akullisen vajaan 5€ hintaan.
 
Itselle on tulossa Enyaq noin kuukauden päästä. Kysynnästä johtuen taloyhtiöön valitut lataustolpat tulevat tuosta vasta parin viikon päästä ja siten onkin suunniteltua tärkeämpää tietää mitä latauslätkiä tms kannattaa hankkia näin etukäteen.
Saisiko esim tuohon ketjun aloituspostaukseen jonkin yhteenvedon vinkeistä aloittelijalle? @Haukka81
 
Tässä ehdotus aloituspostauksen yhteenvedon aloittajalle:

- snip -
Latausverkot ja niiden lätkät. Näillä kolmella pärjää alkuun
* K-lataus, rekisteröidy: K-Lataus on koko maan kattava sähköautojen latausverkosto
* Virta, rekisteröidy HELENin kautta niin ei tule kk-maksua ja tägi on ilmainen Helen
* Recharge infra. Helpointa käyttämällä Fortum Charge & Drive sovellusta, jolla pystyy maksamaan myös savosta löytyvät Lumme Enerfgia / Väre energia latauspisteet. Löytyy play/app storesta.

Latauspisteet löytyvät helpoiten näillä kahdella sovelluksella
* plugshare.com - kansainvälinen, vihreät pallurat hidaslatureita, oranssit pikalatureita
* latauskartta.fi - suomalainen yhteistötuote, vihreät hidaslatureita, muut erilaisia pikalatureita
- snip -

Tämä on tarkoituksella lyhyeksi jätetty, jottei aloittelija ahdistu heti alkuun. Erilaiset tarjous-latausmetodit joihin sisältyy ajokortin näyttäminen viivakoodin lukijalle tai pankkisi sepa-suoraveloitukseen tutustuminen ehtii opetelemaan myöhemminkin ;-)
 
Tässä ehdotus aloituspostauksen yhteenvedon aloittajalle:

- snip -
Latausverkot ja niiden lätkät. Näillä kolmella pärjää alkuun
* K-lataus, rekisteröidy: K-Lataus on koko maan kattava sähköautojen latausverkosto
* Virta, rekisteröidy HELENin kautta niin ei tule kk-maksua ja tägi on ilmainen Helen
* Recharge infra. Helpointa käyttämällä Fortum Charge & Drive sovellusta, jolla pystyy maksamaan myös savosta löytyvät Lumme Enerfgia / Väre energia latauspisteet. Löytyy play/app storesta.

Latauspisteet löytyvät helpoiten näillä kahdella sovelluksella
* plugshare.com - kansainvälinen, vihreät pallurat hidaslatureita, oranssit pikalatureita
* latauskartta.fi - suomalainen yhteistötuote, vihreät hidaslatureita, muut erilaisia pikalatureita
- snip -

Tämä on tarkoituksella lyhyeksi jätetty, jottei aloittelija ahdistu heti alkuun. Erilaiset tarjous-latausmetodit joihin sisältyy ajokortin näyttäminen viivakoodin lukijalle tai pankkisi sepa-suoraveloitukseen tutustuminen ehtii opetelemaan myöhemminkin ;-)


Lisäisin tuohon latausasemien etsintään ChargeFinder sovelluksen, omasta mielestä selkeämpi ja näyttää suoraan myös hinnat ja tilastatuksen suoraan samassa kohtaa. Puhuu myös Suomea toisin kuin PlugShare.
 
Olisiko minkälainen idea kehittää aloituspostaukseen jonkinlainen indeksi jossa on linkkejä myöhempiin viesteihin, johonka kerättäisiin mukava tietopaketti uusille sähköautoilijoille? FAQ tyylisesti
 
Vähän epäonnea kun auto (Mii) joutui pajalle 5 päivää sitten. Onko porukalla ollut autoissa vielä mitään vikoja?

Mulla siis laturi näytti punaista valoa, eli jotain häiriötä. Lisäksi akku oli ensin aivan täynnä, mutta sitten näyttikin yht äkkiä vain vajaa 3/4 akkua. Joku aika harvinainen vika siis iski päälle. Sähköjärjestelmän vika.

Ot: Sijaisauto asia myös kiinnostaisi, eli onko porukka saanut sähköautoa tilalle? Tai jotain avustusta, jos saakin tilalle bensiini auton?


Itsellä ei ole mitään diagnostiikka laitteita, mutta muistan, että ainakin Nissanista sai jotain tietoja kaivettua esille. Esim akun kunnosta jotain.
 
Vähän epäonnea kun auto (Mii) joutui pajalle 5 päivää sitten. Onko porukalla ollut autoissa vielä mitään vikoja?

Mulla siis laturi näytti punaista valoa, eli jotain häiriötä. Lisäksi akku oli ensin aivan täynnä, mutta sitten näyttikin yht äkkiä vain vajaa 3/4 akkua. Joku aika harvinainen vika siis iski päälle. Sähköjärjestelmän vika.

Ot: Sijaisauto asia myös kiinnostaisi, eli onko porukka saanut sähköautoa tilalle? Tai jotain avustusta, jos saakin tilalle bensiini auton?


Itsellä ei ole mitään diagnostiikka laitteita, mutta muistan, että ainakin Nissanista sai jotain tietoja kaivettua esille. Esim akun kunnosta jotain.

Kun joku kolhi Teslaani niin sain e-golffin lainaan, vääntämistä siinä oli kyllä, ja lopulta osa kuluista meni omasta keskeytysturvasta.

Sun tapauksessa kun ei ole vastapuolta syyllisenä, vaan auton vika, ehkä saat autoliikkeen kanssa jotain sovittua kun on takuukeikka. Jos ei niin omasta keskeytysturvasta sitten kyselemään mitä saa, jos sellainen löytyy

Jos ottaa sen polttisauton niin tuskin saa polttoainekuluista mitään korvauksia.
 
Sun tapauksessa kun ei ole vastapuolta syyllisenä, vaan auton vika, ehkä saat autoliikkeen kanssa jotain sovittua kun on takuukeikka. Jos ei niin omasta keskeytysturvasta sitten kyselemään mitä saa, jos sellainen löytyy

Jos ottaa sen polttisauton niin tuskin saa polttoainekuluista mitään korvauksia.
Keskeytysturvaa (sijaisauto) ei tullut otettua. Automyyjä täytti vakuutuksen tiedot, mutta ei ollut tullut vahingossakaan otettua keskeytysturvaa. Miihin se maksaisi vain 47€ vuosi, If.

Jos ja kun tuossa Miin korjaamisessa kestää kauan, niin ehkä ensi viikolla saisin jonkunlaisen sijaisauton käyttöön.

Facebookin puolelta:
"Laki edellyttää myös sitä, että vika korjataan kohtuullisessa ajassa. Tähänkin arviointiin sijaisautolla on aivan keskeinen merkitys. Kohtuullisena aikana ilman sijaisautoa pidetään 2-3 viikkoa, kun sijaisauton kanssa aika voi olla jopa kuukausia. Jos vikaa ei korjata kohtuulliseksi arvioitavassa ajassa ja olennaista haittaa aiheuttamatta, ostajalla on oikeus purkaa kauppa."

Lisäksi myös sieltä:
"Pakolliseen liikkumiseen menevät kulut, esim. vuokra-autosta saa periä myyjältä. Tästä syystä sijaisauto yleensä varsin mukisematta annetaan."


Nyt reilu 5 päivää kulunut, mutta korjauksen kannalta Mii on väärällä paikkakunnalla. Ainakin Vaasasta (75km) löytyy korjaamo. Jos on vähänkin hankalampi vika, niin mahtaa 2 viikkoa mennä nopeasti.

Alustava vika: akun jännitteen ohjauselektroniikka rikki.
Itse en ole perillä mitä mahtaa tarkoittaa tai onko vaikea korjata. Ilmeisesti ottavat akun pois, avaavat sen ja sitten rupeavat tutkimaan mitä menee vaihtoon.
 
Itselle on tulossa Enyaq noin kuukauden päästä. Kysynnästä johtuen taloyhtiöön valitut lataustolpat tulevat tuosta vasta parin viikon päästä ja siten onkin suunniteltua tärkeämpää tietää mitä latauslätkiä tms kannattaa hankkia näin etukäteen.
Saisiko esim tuohon ketjun aloituspostaukseen jonkin yhteenvedon vinkeistä aloittelijalle? @Haukka81

Lisäsin, muotoilen paremmin huomenna :)
 
Lisäsin, muotoilen paremmin huomenna :)

Pari hyödyllistä linkkiä vielä sähköautoiluun

 
Renault Zoe tuli haettua noutopisteestä eilen. Kotiin sillä pääsi. Seuraavana aamuna eka ongelma. Valittaa että check tire pressure sensors. No tarkistin paineet letkun kanssa huoltoasemalla ja valitsin auton viiksistä learn tire pressures toiminnon. Se opetteli sitten muutaman kilometrin matkan ja ilmotteli check tire pressure sensors. No ei kai siinä. Huono tsäkä että on ilmeisesti joku anturi saman tien entinen.

Edit: Käytin paikallisessa Renault korjaamossa. Kuulemma piti venttiilit ohjelmoida. Siis että mitäh?!? No lasku tuosta korjailusta menee auton myyjälle ja nyt ei auto valita mitään joten hyvältähän tää alkaa vaikuttaa.
 
Viimeksi muokattu:
Renault Zoe tuli haettua noutopisteestä eilen. Kotiin sillä pääsi. Seuraavana aamuna eka ongelma. Valittaa että check tire pressure sensors. No tarkistin paineet letkun kanssa huoltoasemalla ja valitsin auton viiksistä learn tire pressures toiminnon. Se opetteli sitten muutaman kilometrin matkan ja ilmotteli check tire pressure sensors. No ei kai siinä. Huono tsäkä että on ilmeisesti joku anturi saman tien entinen.

Edit: Käytin paikallisessa Renault korjaamossa. Kuulemma piti venttiilit ohjelmoida. Siis että mitäh?!? No lasku tuosta korjailusta menee auton myyjälle ja nyt ei auto valita mitään joten hyvältähän tää alkaa vaikuttaa.
Olen vuokraillut muutamaakin eri Zoeta (taitaa kaikki olleet vuosimallia Zoe 40), ja jokaisessa käyttämässäni autossa on palanut tuo samainen vikavalo. Siis 2-3 eri Zoessa muutaman eri vuoden ajalta. Mahtaakohan olla jokin mukava tyyppivika ranskalaisessa autossa?

Mitä sukupolvea ostamasi Zoe on?
 
Vähän epäonnea kun auto (Mii) joutui pajalle 5 päivää sitten. Onko porukalla ollut autoissa vielä mitään vikoja?

Mulla siis laturi näytti punaista valoa, eli jotain häiriötä. Lisäksi akku oli ensin aivan täynnä, mutta sitten näyttikin yht äkkiä vain vajaa 3/4 akkua. Joku aika harvinainen vika siis iski päälle. Sähköjärjestelmän vika.

Ot: Sijaisauto asia myös kiinnostaisi, eli onko porukka saanut sähköautoa tilalle? Tai jotain avustusta, jos saakin tilalle bensiini auton?


Itsellä ei ole mitään diagnostiikka laitteita, mutta muistan, että ainakin Nissanista sai jotain tietoja kaivettua esille. Esim akun kunnosta jotain.

Kaveri ehti ajelee 8000km+ ID3:lla kun mii oli vastaavassa huollossa, maahantuojan piikkiin..
 
Olen vuokraillut muutamaakin eri Zoeta (taitaa kaikki olleet vuosimallia Zoe 40), ja jokaisessa käyttämässäni autossa on palanut tuo samainen vikavalo. Siis 2-3 eri Zoessa muutaman eri vuoden ajalta. Mahtaakohan olla jokin mukava tyyppivika ranskalaisessa autossa?

Mitä sukupolvea ostamasi Zoe on?

2018 ze40 life. Oli vuoden käytetty pari vuotta käytetty ja 17tkm mittarissa. Tosiaan huoltoliikkeessä ihmettelivät että ei ollu venttiilejä ollenkaan ohjelmoitu. Myyntiliikkeestä sanoivat että jotkut pitää tosin semmosia renkaita noissa joissa ei oo ollenkaan niitä sensoreita niin sillon se valo palaa aina.Tiiä häntä sitte ku en näistä vielä paljoa tajua mutta nytpä tuo ei enää valita.

Tonnin maksaviin ja yli 20v vanhoihin pommiautoihin tottuneena tää on melkonen mullistus autoiluun kyllä. Kiva kun on autossa suoraan usb paikka puhelimen latausta varten ja luurin voi yhdistää bluetoothilla auton viihdesyateemiin jolloin puhelimelta voi soittaa autossa vaikka youtuben biisejä ja puhelut toimii hyvin kans niin että voi keskustella handsfreenä ilman kuulokkeita. Toisen tyypin ääni kuuluu kajareista ja se kuulee mun puheen. Ilmeisesti autossa on siis jossain mikrofonikin :)

Tämä siis siltä pohjalta että edellisessä autossa oli kasettisoitin. :) Voishan nuo kaiuttimet varmaan paremmatki olla jos oikein kunnolla haluais popittaa mutta taidan olla jo turhan wanha siihen ku ei niin tunnu olevan väliä.

edit: Toki saahan noita multimediasysteemeitä varmasti polttomoottoriautoihinkin ihan samalla lailla eivätkä nekään anturiongelmille ole immuuneja eli oliskohan tässä nyt jotain sellaista koettu hyvää tai pahaa, joka eroaisi polttomoottoriautosta? No eipä oikeastaan muuta kuin että tietää että tankille ei tarvi mennä ikinä ja että auto laitetaan usein johdon nokkaan muulloinkin kuin talvella. Niin ja eipä tää ainakaan pärise, pörise, tärise ja haise.

Pitkää matkaa tulee ajettua todella harvoin (ehkä kesälomalla yks vähän pitempi reissu per vuosi ja saattaa olla että joka toinen talvi johonkin). Muuten reissuilut jää kyllä sinne 100 kilometrin kantamalle Kokkolasta kyllä käytännössä aina ja 99.9% vain samassa kaupungissa kaupunkiajoa eli sinne minne menen pääsen lataamatta perille ja takaisin. Näin ollen en juuri koskaan tule kokemaan harmia siitä että en voi vain tosi nopeasti tankata ja jatkaa matkaa. Sen sijaan edullinen kotona yösähköllä ajastetusti lataaminen tulee varmasti hyödyksi.
 
Viimeksi muokattu:
2018 ze40 life. Oli vuoden käytetty pari vuotta käytetty ja 17tkm mittarissa. Tosiaan huoltoliikkeessä ihmettelivät että ei ollu venttiilejä ollenkaan ohjelmoitu. Myyntiliikkeestä sanoivat että jotkut pitää tosin semmosia renkaita noissa joissa ei oo ollenkaan niitä sensoreita niin sillon se valo palaa aina.Tiiä häntä sitte ku en näistä vielä paljoa tajua mutta nytpä tuo ei enää valita.

Tonnin maksaviin ja yli 20v vanhoihin pommiautoihin tottuneena tää on melkonen mullistus autoiluun kyllä. Kiva kun on autossa suoraan usb paikka puhelimen latausta varten ja luurin voi yhdistää bluetoothilla auton viihdesyateemiin jolloin puhelimelta voi soittaa autossa vaikka youtuben biisejä ja puhelut toimii hyvin kans niin että voi keskustella handsfreenä ilman kuulokkeita. Toisen tyypin ääni kuuluu kajareista ja se kuulee mun puheen. Ilmeisesti autossa on siis jossain mikrofonikin :)

Tämä siis siltä pohjalta että edellisessä autossa oli kasettisoitin. :) Voishan nuo kaiuttimet varmaan paremmatki olla jos oikein kunnolla haluais popittaa mutta taidan olla jo turhan wanha siihen ku ei niin tunnu olevan väliä.

edit: Toki saahan noita multimediasysteemeitä varmasti polttomoottoriautoihinkin ihan samalla lailla eivätkä nekään anturiongelmille ole immuuneja eli oliskohan tässä nyt jotain sellaista koettu hyvää tai pahaa, joka eroaisi polttomoottoriautosta? No eipä oikeastaan muuta kuin että tietää että tankille ei tarvi mennä ikinä ja että auto laitetaan usein johdon nokkaan muulloinkin kuin talvella. Niin ja eipä tää ainakaan pärise, pörise, tärise ja haise.

Pitkää matkaa tulee ajettua todella harvoin (ehkä kesälomalla yks vähän pitempi reissu per vuosi ja saattaa olla että joka toinen talvi johonkin). Muuten reissuilut jää kyllä sinne 100 kilometrin kantamalle Kokkolasta kyllä käytännössä aina ja 99.9% vain samassa kaupungissa kaupunkiajoa eli sinne minne menen pääsen lataamatta perille ja takaisin. Näin ollen en juuri koskaan tule kokemaan harmia siitä että en voi vain tosi nopeasti tankata ja jatkaa matkaa. Sen sijaan edullinen kotona yösähköllä ajastetusti lataaminen tulee varmasti hyödyksi.

Hienoa että olet löytänyt sopivan sähköauton omiin ajoihin :thumbsup:

Varmasti paljon kivempi ajella kuin >20v pommeilla :D

Oletko kokenut että ajamiseen lähtemisen kynnys on vähentynyt nyt kun ajelet sähköautolla? Tuleeko ajettua enemmän vai saman verran kuin aiemmin?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 423
Viestejä
4 507 288
Jäsenet
74 396
Uusin jäsen
A77A

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom