Kokemuksia omista ja aiemmin ajetuista sähköautoista

Olen muutaman kerran miettinyt, ettei kai eteläisessä Suomessa ole kauheasti väliä onko autossa ILP vai ei? Toki on parempi, jos on ILP. Mutta en usko asian vaikuttavan lainkaan, jos seuraava auto sattuisi olemaan M3. Omassa miekka/kypärä-aikaisessa Leafissakaan ei ole ILP. Mitä mieltä M3:lla ajelevat on onko tuo varuste, jota kannattaa Etelä-Suomessa tavoitella?

Eniten ILPin puuttuminen lienee vaikuttaa kovalla pakkasella kylmiin lähtöihin ja jos niitä tulee paljon, jolloin auto lämmitetään ja sitten se pääsee taas jäähtymään. Ja erityisesti, jos kylmiä lähtöjä tulee paljon saman ajosuoritteen aikana.

Eipä tuolla ole mitään merkitystä ollut myöskään pidemmillä matkoilla, ero on niin pieni. Lähinnä vaan vaikutti olevan ongelmia sen kanssa talvella ja niitä on vaihdettu vaikka kuinka. Tyypillinen ominaisuus Teslan kanssa, testaus tehdään asiakkailla :) Veikkaan että tuo M3:sen sähköinen takaluukku on seuraava uusi ominaisuus mistä tulee ongelmia.
 
Jahas, tuli ajettua tänää Ouluun. AP1 ajo hienosti koko välin. Ei tarvinnu pelätä tai puuttua peliin :)

261 tuhatta meni samalla rikki mittarissa. :P

Kulutus oli kuusamo- oulu 191wh/km , 105km vakkarissa nopeutta
 
Sain Seat Mii Electricin puolentoista vuoden odottamisen jälkeen. Onpa hienoa ajaa.
Mutta tänään katselin että missäpä on tunkki ja pyöränpulttiavain? Ei löydy, soitin myyjälle. Sanoi että nykyautoissa jossa ei ole vararengasta ei ole myöskään tunkkia ja pyöränpulttiavainta.
Että mitä? Onko tämä oikeasti mennyt tällaiseksi nykymeno? Edellisissä uusissa autoissa oli itsestäänselvyytenä vararenkaat ja muut työkalut. Nyt on vaan jotain renkaanpaikkaussarjaa. Ja kuitenkin tilaa löytyisi vararenkaalle tavaratilan pohjalta. Väärää säästöä sanon minä.
 
Sain Seat Mii Electricin puolentoista vuoden odottamisen jälkeen. Onpa hienoa ajaa.
Mutta tänään katselin että missäpä on tunkki ja pyöränpulttiavain? Ei löydy, soitin myyjälle. Sanoi että nykyautoissa jossa ei ole vararengasta ei ole myöskään tunkkia ja pyöränpulttiavainta.
Että mitä? Onko tämä oikeasti mennyt tällaiseksi nykymeno? Edellisissä uusissa autoissa oli itsestäänselvyytenä vararenkaat ja muut työkalut. Nyt on vaan jotain renkaanpaikkaussarjaa. Ja kuitenkin tilaa löytyisi vararenkaalle tavaratilan pohjalta. Väärää säästöä sanon minä.
Yllättyneitä ovat .... sekä .....

edit. Itsellä nyt toinen uusi auto menossa. Ei näissä enää mitään vararenkaita ole. En muista oisko ollu lisävarustelistalla.
 
Sain Seat Mii Electricin puolentoista vuoden odottamisen jälkeen. Onpa hienoa ajaa.
Mutta tänään katselin että missäpä on tunkki ja pyöränpulttiavain? Ei löydy, soitin myyjälle. Sanoi että nykyautoissa jossa ei ole vararengasta ei ole myöskään tunkkia ja pyöränpulttiavainta.
Että mitä? Onko tämä oikeasti mennyt tällaiseksi nykymeno? Edellisissä uusissa autoissa oli itsestäänselvyytenä vararenkaat ja muut työkalut. Nyt on vaan jotain renkaanpaikkaussarjaa. Ja kuitenkin tilaa löytyisi vararenkaalle tavaratilan pohjalta. Väärää säästöä sanon minä.
Saahan sinne sen vararenkaan kun menee rengasliikkeeseen ja ostaa sellaisen. Myyjäliikekin sen sinulle varmasti myy.
 
Ei oo kyllä vararengasta ollu varmaan missään omassa autossa vm 2006 lähtien. Kompuraa ja paikkapulloa vaan. Erikseenhän sekin pitää valita jos välttämättä jonkun limpun sinne haluaa.
 
Tiesin että siellä ei ole vararengasta mutta mitenkäs minä vaihdan talvirenkaat? No onhan pihassa muitakin autoja, lainaan sieltä työkalut.
Olen ihmetellyt autonrengasvaihtoilmoituksia keväisin ja syksyisin. Olen luullut että ihmiset on laiskoja vaihtamaan renkaita mutta ehkäpä syynä onkin se että ei ole enää välineitä. Ei vaan ole tullut minulle tämä ikinä mieleen.

Mutta tykkään kovasti Miistä vaikka on kaksi päivää omistajana takana. On hiljainen, ei mitään keinotekoisia ääniä kuulu ulospäin. Vertailuautona on Suzuki Swift vm. 2013 ja ei ole ikävä enää polttomoottoriautoa (paitsi ehkä nelivetoa ja senkin tiedän vasta talvella). Ensimmäinen kotilataus on suoritettu ja hienolta tuntuu.
Silti säilytän kakkosautoa pihassa. Varmuuden vuoksi.

Jos sähköauton sähkö tuotetaan vesivoimalla (sähkösopimus on sellainen), taloani lämmitetään puulla (uusiutuva) ja koronan takia en ole lentänyt yli vuoteen niin vahingossa minusta tuli pihistelijä hiilijalanjäljessä.
Ei ollut ihan tarkoitus...
 
Joo. Jos auton mukana tulisi tunkki, niin se on vaan hätävaralle. Ei ole jatkuvaan käyttöön edes suunniteltu.

Tiesin että siellä ei ole vararengasta mutta mitenkäs minä vaihdan talvirenkaat? No onhan pihassa muitakin autoja, lainaan sieltä työkalut.
Olen ihmetellyt autonrengasvaihtoilmoituksia keväisin ja syksyisin. Olen luullut että ihmiset on laiskoja vaihtamaan renkaita mutta ehkäpä syynä onkin se että ei ole enää välineitä. Ei vaan ole tullut minulle tämä ikinä mieleen.

Mutta tykkään kovasti Miistä vaikka on kaksi päivää omistajana takana. On hiljainen, ei mitään keinotekoisia ääniä kuulu ulospäin. Vertailuautona on Suzuki Swift vm. 2013 ja ei ole ikävä enää polttomoottoriautoa (paitsi ehkä nelivetoa ja senkin tiedän vasta talvella). Ensimmäinen kotilataus on suoritettu ja hienolta tuntuu.
Silti säilytän kakkosautoa pihassa. Varmuuden vuoksi.

Jos sähköauton sähkö tuotetaan vesivoimalla (sähkösopimus on sellainen), taloani lämmitetään puulla (uusiutuva) ja koronan takia en ole lentänyt yli vuoteen niin vahingossa minusta tuli pihistelijä hiilijalanjäljessä.
Ei ollut ihan tarkoitus...
Onko sulla se perus Mii? Mulle tulee pian Mii+ ja siinä taitaa olla yksi pultti jollain erilaisella kannalla. Siihen löytyy avain sieltä peräkontista.
Joskus ostin tuollaisen halpis tunkin, joka ei nosta kovin korkealle. Mutta esim Seat Mii nousi aivan hyvin ilmaan. Ja tunkki on pysynyt vielä ehjänä. Normaali ristikkoavain sitten myös.
 
Joo. Jos auton mukana tulisi tunkki, niin se on vaan hätävaralle. Ei ole jatkuvaan käyttöön edes suunniteltu.


Onko sulla se perus Mii? Mulle tulee pian Mii+ ja siinä taitaa olla yksi pultti jollain erilaisella kannalla. Siihen löytyy avain sieltä peräkontista.
Joskus ostin tuollaisen halpis tunkin, joka ei nosta kovin korkealle. Mutta esim Seat Mii nousi aivan hyvin ilmaan. Ja tunkki on pysynyt vielä ehjänä. Normaali ristikkoavain sitten myös.
Nämä bulkki-tunkit ei ole yhtään sen kummempia, kuin auton oma tunkki: 4 eri halppistunkkia käyttänyt ja kaikki ovat vajonneet alas(tiivisteet vuotaa). Nostaahan nuilla, mutta pitää olla pönkkää väliin.
 
Nettiautossa runsaasti vuosien 19-20 Model 3:sia, jotka ovat Suomen oloihin nähden runsaasti uutta paskempia lämpöpumpun puuttumisesta johtuen. Silti noiden hinta on tuntunut laskevan "vain" luokkaa 3000€ per vuosi, joka on uudelle kalliille autolle todella vähän.

En nyt sanoisi että runsaasti paskempia vaan pikemminkin kun huomioi ILPittömyyden niin yllättävänkin taloudellisia kulutuksen suhteen.

Saa nähdä miten nuo käytettyjen hinnat alkavat elää.
Itsekin kyllä kummastellut tuota hyvin pientä hintaeroa uusiin verrattuna, varsinkin kun uusien toimitusaika on tilausajankohdasta riippuen jopa hyvinkin lyhyt.

Mutta asiaan:
Itsellä ollut kohta 2 kuukautta vuoden 21 SR+, ja olen kyllä ollut tyytyväinen. Tällaisilla perus pikkupakkasta - vähän plussaa keleillä heittämällä 300km range (jos ladataan täyteen) maantieajossa kesänopeuksilla olematta teiden tukkona. Ääriolosuhteet toki vaikuttaa. Latailen arkena siihen 90%, ajelen parin päivän työmatkat ja ipanoiden kuskaamiset, kylillä pyörimiset (240-250km), ja latailen taas. Ei ehtinyt paukkupakkasia kokea eikä oikein talvinopeuksiakaan mutta olen kyllä optimistinen tämän auton kyvyistä. +20 kelejä odotellessa. Ja -20 kelejä myös.

Aika raskaalla jalalla välillä pistellyt menemään kun latailen yleensä duunissa jos osuu akun tyhjeneminen silleen sopivasti kohdalle. 11KW 3-vaihelaturi on kova sana.

Autoilusta on tullut kyllä helkkarin hauskaa.
Voin lämpimästi suositella.

1620316441160678280105589253733.jpg
16203165244567980642010372369102.jpg
Screenshot_20210506-185748_Gallery.jpg

Takalasit on tummennettu, keraaminen pinta laitettu, siinä ne tuunaukset sitten olikin.
 
Ei tuo ILP tosiaan ole kovin iso asia. Björn taisi tehdä testit ja ero oli luokkaa 5% rangessa ILP:n eduksi Model 3:n kohdalla, jos en ihan väärin muista.
 
Ei tuo ILP tosiaan ole kovin iso asia. Björn taisi tehdä testit ja ero oli luokkaa 5% rangessa ILP:n eduksi Model 3:n kohdalla, jos en ihan väärin muista.

Varmaan saa huolettomammin nostaa ohjaamon lämpötilaa, jos autossa on ILP. Sitä suurempi vaikutus, mitä suurempi kabiinin lämpötila ja varmaan sama toisin päin kesällä.
 
Varmaan saa huolettomammin nostaa ohjaamon lämpötilaa, jos autossa on ILP. Sitä suurempi vaikutus, mitä suurempi kabiinin lämpötila ja varmaan sama toisin päin kesällä.

Perinteisellä sähkövastuksella itseasiassa kabiinin lämmöt nousee selkeästi nopeammin paukkupakkasilla, mikä on käyttäjän kannalta ihan mukavaa :).
 
Varmaan saa huolettomammin nostaa ohjaamon lämpötilaa, jos autossa on ILP. Sitä suurempi vaikutus, mitä suurempi kabiinin lämpötila ja varmaan sama toisin päin kesällä.

Autojen ilpit on aika pieniä, hyöty kovilla pakkasilla jää melko olemattomaksi (-20 ja kovemmat pakkaset)
 
Varmaan saa huolettomammin nostaa ohjaamon lämpötilaa, jos autossa on ILP. Sitä suurempi vaikutus, mitä suurempi kabiinin lämpötila ja varmaan sama toisin päin kesällä.

Sen verran kun tuota joskus tutkailin, niin vaikutti siltä, ettei minkään (sähkö)auton ILP hoitaisi jäähdytystä, ottavat vaan hukkalämmöt hyötykäyttöön.

Perinteisellä sähkövastuksella itseasiassa kabiinin lämmöt nousee selkeästi nopeammin paukkupakkasilla, mikä on käyttäjän kannalta ihan mukavaa :).

Paukkupakkasilla ei muutenkaan tule tuota hukkalämpöä jolloin ilp:n hyödyt ovat mitättömät. Toisaalta ei sen pitäisi pikkupakkasillakaan lämpenemistä hidastaa, rinnakkain ne toimivat.
 
Paukkupakkasilla ei muutenkaan tule tuota hukkalämpöä jolloin ilp:n hyödyt ovat mitättömät
Oikaisen nyt sen verran, että kyllä sillä sähköauton lämpöpumpulla on se iso kenno siellä auton keulalla. Aivan samalla tavalla kuin kodin ILPin ulkoyksikössä. Se ei siis vaadi toimiakseen mitään hukkalämpöä, vaan siirtää lämpöä ulkoilmasta ohjaamoon. Sen LISÄKSI se kyllä useissa autoissa pystyy ottamaan talteen eri komponenttien tuottamaa lämpöä jäähdytysvedestä, jos sitä on tarjolla.

Se on kyllä totta, että kaikkein kireimmissä pakkasissa se ei enää juuri lämpöä siirrä, aivan samoin kuin ei se kodinkaan ILP pysty siirtämään. Silloin ollaan sähkövastuksien varassa joka tapauksessa.
 
Paukkupakkasilla ei muutenkaan tule tuota hukkalämpöä jolloin ilp:n hyödyt ovat mitättömät. Toisaalta ei sen pitäisi pikkupakkasillakaan lämpenemistä hidastaa, rinnakkain ne toimivat.

Juu, tuo ihan käyttökokemuksista kuultuna, kun on ILP:n omaavaan M3:een vaihdettu. Ehkä vastusten tehossa on sitten eroja.
 
Sain Seat Mii Electricin puolentoista vuoden odottamisen jälkeen. Onpa hienoa ajaa.
Mutta tänään katselin että missäpä on tunkki ja pyöränpulttiavain? Ei löydy, soitin myyjälle. Sanoi että nykyautoissa jossa ei ole vararengasta ei ole myöskään tunkkia ja pyöränpulttiavainta.
Että mitä? Onko tämä oikeasti mennyt tällaiseksi nykymeno? Edellisissä uusissa autoissa oli itsestäänselvyytenä vararenkaat ja muut työkalut. Nyt on vaan jotain renkaanpaikkaussarjaa. Ja kuitenkin tilaa löytyisi vararenkaalle tavaratilan pohjalta. Väärää säästöä sanon minä.

Kyllä volkkarissa vaan on, eli muutamalla lisätonnilla oisit saanut nämä päheät varusteet :)

pitäkää tunkkinne.jpg
 
Kyllä kai siellä vastus on. Toki se lienee maltillisempi teholtaan ??

En löytänyt tähän mitään varmistusta, mutta netti (tm) kertoo että se käyttäisi samaa tekniikkaa kuin akun lämmitys saadakseen lämpöä kun sitä ei muuten olisi käytettävissä, eli varsinaiset lämpövastukset puuttuisivat kokonaan.
 
En löytänyt tähän mitään varmistusta, mutta netti (tm) kertoo että se käyttäisi samaa tekniikkaa kuin akun lämmitys saadakseen lämpöä kun sitä ei muuten olisi käytettävissä, eli varsinaiset lämpövastukset puuttuisivat kokonaan.

Joo, en löydä itsekkään netistä mitään varmaa tietoa.

Mielenkiintoinen kyllä jos vastus on jätetty pois. Oishan se hyvä varalla. Tosin en ole insinööri niin maalaisjärjellä kommentoin.

Akkua lämmittää S mallissa erillinen vastus 6kw teholtaan (tai siis lämmitää nestettä joka sitten akun)

Ilmeisesti model 3 autoissa ajatus et akussa kierrävän nesteen lämpöä siirretään koppiin sen octovalven kautta.
 
Autojen ilpit on aika pieniä, hyöty kovilla pakkasilla jää melko olemattomaksi (-20 ja kovemmat pakkaset)
Autojen ilpit ovat samaa kokoluokkaa kuin keskikokoisen koko asunnon lämmittävä ilp, eli huomattavasti isompia kuin nämä olkkarin seinälle jälkiasennettavat ilpit. Autoissa on vaan ihan älyttömn iso se lämmitystehon tarve suhteessa nykyaikaiseen taloon, käytännössä se teho jolla 100m² talo pysyy mukavan lämpimänä on autossa nippanappa.
 
Autojen ilpit ovat samaa kokoluokkaa kuin keskikokoisen koko asunnon lämmittävä ilp, eli huomattavasti isompia kuin nämä olkkarin seinälle jälkiasennettavat ilpit.

No nyt meni jo liioittelun puolelle. Ei ainakaan mun Model 3:n koskaan mahtuisi oikean ILPin kennoa, aivan liian matala on, eikä myöskään ilmamäärät riitä mitenkään niistä pienistä koloista joita Model 3:n etuosassa on. Vertailun vuoksi taas sitten isommasta, mun VILP on saman korkuinen kuin mun koko Model 3.

Model 3:n ILPin viemän tilan voi arvioida siitä että ILPillisessä on pienempi frunk kuin ILPittömässä ja se ero ei ole satoja litroja. Se pystyy kyllä tuottamaan kompurallaan toki paljon lämpöä, mutta jos SR+ pystyy moottorileikillään sen 3,5kW tuottamaan niin ei se Model 3:n kompura aivan hillittömän suuri ole.
 
Autojen ilpeissä käytettävän kylmäaineen ”teho” on myös huono -10 asteen jälkeen.

Eli kovalla pakkasella vähä nikeä odottaa et tuutais lämpöä scop 4 arvoilla tms :D
 
Sitä en tietysti tiedä miten hyviä ne lämpöpumput ovat, mutta kyllähän niistä tehoja lähtee jotain 5-7kW paikkeilla. Ne olkkarin seinään tökättävät lämpöpumput ovat yleensä jotain 1-2kW tehoisia, ellei nyt sitten ole poikkeuksellisen iso olkkari. Modernin 100m² talon lämmitystehoksi riittää sellainen 6kW.
 
Sitä en tietysti tiedä miten hyviä ne lämpöpumput ovat, mutta kyllähän niistä tehoja lähtee jotain 5-7kW paikkeilla. Ne olkkarin seinään tökättävät lämpöpumput ovat yleensä jotain 1-2kW tehoisia, ellei nyt sitten ole poikkeuksellisen iso olkkari. Modernin 100m² talon lämmitystehoksi riittää sellainen 6kW.

Vertaat eri tilanteita. Ei se auton ILP kykene 5-7kW kylmästä ilmasta, vaan tuskin edes 1kW paikkeille. Se lämpö Model 3:ssakin tuotetaan sillä moottorilla, jota sitten siirretään lämpöpumpulla (ja ilmasta otetaan vain pieni osa). Vastaavasti myös seinään tökättävät 35-malliset (joka on yleisin Suomessa myytävä koko) kykenevät n. 6-7kW lämmön tuottoon jos lämpötila on siinä +7C paikkeilla vaikka vain siihen 1-2kW kun pakkasta on paljon. Mutta niissä pakkaslukemissa tuo Model 3:n ILP ei enää kykene tuottamaan ulkoilmasta ollenkaan.
 
Eihän se sähköauton ILP tarkoita, että siellä jotain ylimääräistä kompuraa ja kennoja olisi. Onhan ILPittömissäkin autoissa jo kompura sekä lauhdutin ja höyrystin. ILP-toiminto vaatii tuohon kiertoon vain nelitieventtiilin ja ehkä vähän isomman ulkoilman lauhduttimen/höyrystimen sekä pikkaisen logiikkaa.

Näin yksinkertaistettuna. Tietysti jos tuo paketti on vielä kytketty akun lämmitykseen / jäähdytykseen niin vähän lisää venttiileitä, letkuja ja logiikkaa.
 
Eipä taida Volkkarinkaan kehuttu build quality ihan priimaa olla. Tuolla Vagarenalla on jo ainakin kaksi ID.3-kuskia ilmoittanut, että auto vuotaa ja sinne sataa sisään.. Sähköauton ollessa kyseessä, ei paras mahdollinen tilanne.
 
Eipä taida Volkkarinkaan kehuttu build quality ihan priimaa olla. Tuolla Vagarenalla on jo ainakin kaksi ID.3-kuskia ilmoittanut, että auto vuotaa ja sinne sataa sisään.. Sähköauton ollessa kyseessä, ei paras mahdollinen tilanne.

Miten sähköauto siihen vaikuttaa ettei ole parastilanne? Ihan samallalailla normi auton sisälle joutunut vesi aiheuttaa vakavia ongelmia, tästä on volkkarillakin kokemuksia jo 2000 luvulta kun laatikon ecu oli apparin jalkatilassa jolloin sisään päässyt vesi tuhosin sen ensimmäisenä. Sähköauton korkeajännite akuthan on verrattain hyvin suojattu, toki eihän nekään ihan mitä vain kestä, mutta enemmän mä olisi huolissani kolareista, siinä on oikeasti paha paikka jos olet jumissa ja akut syttyy tuleen...
 
Miten sähköauto siihen vaikuttaa ettei ole parastilanne? Ihan samallalailla normi auton sisälle joutunut vesi aiheuttaa vakavia ongelmia, tästä on volkkarillakin kokemuksia jo 2000 luvulta kun laatikon ecu oli apparin jalkatilassa jolloin sisään päässyt vesi tuhosin sen ensimmäisenä. Sähköauton korkeajännite akuthan on verrattain hyvin suojattu, toki eihän nekään ihan mitä vain kestä, mutta enemmän mä olisi huolissani kolareista, siinä on oikeasti paha paikka jos olet jumissa ja akut syttyy tuleen...

Jotenkin veden vuotaminen sähköauton rakenteisiin ei tunnu hyvältä ajatukselta. Olet kyllä oikeassa siinä, että ei se hyvä asia ole minkäänlaisessa autossa.
 
Eihän se sähköauton ILP tarkoita, että siellä jotain ylimääräistä kompuraa ja kennoja olisi. Onhan ILPittömissäkin autoissa jo kompura sekä lauhdutin ja höyrystin. ILP-toiminto vaatii tuohon kiertoon vain nelitieventtiilin ja ehkä vähän isomman ulkoilman lauhduttimen/höyrystimen sekä pikkaisen logiikkaa.

Näin yksinkertaistettuna. Tietysti jos tuo paketti on vielä kytketty akun lämmitykseen / jäähdytykseen niin vähän lisää venttiileitä, letkuja ja logiikkaa.

Teslan systeemi, Y videossa mutta sama myös kolmosissa joissa ILP. Aika hieno systeemi.
 
Miten Miissä laitetaan päälle taustapeilien lämmitys?
Olen luullut että tässä on myös lämmitettävä ohjauspyörä mutta ei taida ollakaan?
 
Miten Miissä laitetaan päälle taustapeilien lämmitys?
Olen luullut että tässä on myös lämmitettävä ohjauspyörä mutta ei taida ollakaan?
Id3 on lämmitettävä ratti, mutta Mii:ssä sitä ei ole. Mii:stä taas löytyy lämmitettävä tuulilasi.

Screenshot_2021-05-10-13-28-43-14.jpg
 
Eikös tämän ketjun pitänyt olla keskustelua omista sähköautoista eikä ilpeistä ja muusta yleisestä diipadaapasta? Tuolla on se Sähköautot yleinen keskustelu erikseen sitä varten..

Anyways, nyt on reilu viikko täällä ajeltu uudella Peugeot e-208 GT mallilla, ja hymyä on vaikea pyyhkiä pois kasvoilta. Auton hiljaisuus, mukavuus ja helppous jopa ylittää odotukset, vaikka koeajolla tuli käytyä ennen tilausta parikin kertaa ja hyvältä vaikutti jo silloin. Hitusen matalaprofiilisemmat 17” renkulit motarilla pitää enemmän ääntä kuin koeajoauton pienemmät, mutta tämä oli odotettavissa eikä häiritse oikeastaan.

Laatuvaikutelma sisällä on todella hyvä, varsinkin mittaristo, näytöt ja softa toimivat ja näyttävät moderneilta. Tässä olisi petrattavaa mm. Toyotalla reilusti, toivottavasti saavat omiin sähköautoihin laatua näiden osalta ennen kuin tulevat markkinoille. Oma edellinen autoni oli siis vm. 2019 Hybrid Corolla.

Otin omaan autoon kaiken mitä ruksittua sai, mutta montaa lisävarustetta GT varustelun lisäksi sieltä ei puuttunut, esim tuulilasin lämmitys ja puhelimen langaton lataus piti erikseen valita. Auton toimitus venyi maahantuojan mokan takia alkuperäisestä 2kk -> 6kk odotteluksi ja taisi siellä tämä meneillään oleva piiripulakin vähän vaikuttaa. Sain kuitenkin viivästyksestä mm valtion 2000€ hankintatuen tuplattuna eli 4000€ lähti pois hinnasta.

Todella tyytyväinen että jaksoin odotella ja auto on vielä paljon parempi kuin tosiaan odotus oli. Tiloiltaan auto ei juuri pienempi ole kuin vaikka tuo Corolla, mutta takakontissa pienuus näkyy enemmän. Yariksen omistaneena tilavampi siihen verrattuna. Lapsettomana kuljetustarpeita ei ole ja tilat riittävät todella hyvin. Ajoasento on todella hyvä ja säädöt riittävät 185cm pitkälle hienosti. Nuo GT mallin penkit ovat paljon paremmat kuin vakiomallissa. Alustan ollessa myös hieman jäykempi ja akkupaketin paino huomioiden auto kulkee todella napakasti tiessä eikä tunnu pieneltä autolta ollenkaan. Kiihtyvyys äänettömyyden siivittämä myös vähintään riittävä varsinkin 0-60km nopeuksissa. 0-100km näkyy olevan kirjoissa 8,1s, mutta tuntuu nopeammalta. Ehkä se alun repäisevämpi lähtö saa sen tuntumaan paremmalta vielä. Toki verrattuna tuon 1.8 hybrid Corollan yli 10s kiihtyvyyteen Atkinsson moottorin huutaessa monikin auto tuntuu ripeämmältä, vaikka ei siitä sen kummempaa pahaa ole sanottavaa.

Panoraamakatto tuo myös tilantuntua autoon yllättävän paljon, ja koska sisältää kaihdinverhon, saa tarvittaessa pienennettyä ja talvella estettyä hukkalämmön haihtumista. Kaupunkiajossa päässyt vähän yrittämällä parhaimmillaan 12,2kWh/100km kulutukseen, mutta sellaisella normaaliajolla siellä 16kWh tietämillä pyörii. Matka-ajot vielä testaamatta mutta motarilla 100km/h näytti hetkellistä kulutusta 18-20kWh/100km ulkolämpötilan ollessa 6C.

Kotiin tuli hommattua pelkkä hidaslataus Superschukolla, joka riittää omaan käyttöön mainiosti. 12 tunnin yön yli latauksella akku latautui 36% -> 91%. Lisäksi latausmahdollisuus löytyy työpaikalta ja kaupungista 5km säteellä kotoa yhteensä 28 latauspistettä. Keskinopeita sekä pikalatureita.

Pakko sanoa, että jopa tämän yhden viikon perusteella, ei ole varmasti paluuta muihin voimalähteisiin.
 
Juu, yritetään pysyä aiheessa. Vaikeaa

Äsken vaihdoin uuden parkkisatulan teslaan, helppo homma. Eniten meni aikaa auton tunkkaukseen ja renkaan irroitukseen.

Uusi satula, kalibrointi ja kovaa ajoa.
 
Eikös tämän ketjun pitänyt olla keskustelua omista sähköautoista eikä ilpeistä ja muusta yleisestä diipadaapasta? Tuolla on se Sähköautot yleinen keskustelu erikseen sitä varten..

Anyways, nyt on reilu viikko täällä ajeltu uudella Peugeot e-208 GT mallilla, ja hymyä on vaikea pyyhkiä pois kasvoilta. Auton hiljaisuus, mukavuus ja helppous jopa ylittää odotukset, vaikka koeajolla tuli käytyä ennen tilausta parikin kertaa ja hyvältä vaikutti jo silloin. Hitusen matalaprofiilisemmat 17” renkulit motarilla pitää enemmän ääntä kuin koeajoauton pienemmät, mutta tämä oli odotettavissa eikä häiritse oikeastaan.

Laatuvaikutelma sisällä on todella hyvä, varsinkin mittaristo, näytöt ja softa toimivat ja näyttävät moderneilta. Tässä olisi petrattavaa mm. Toyotalla reilusti, toivottavasti saavat omiin sähköautoihin laatua näiden osalta ennen kuin tulevat markkinoille. Oma edellinen autoni oli siis vm. 2019 Hybrid Corolla.

Otin omaan autoon kaiken mitä ruksittua sai, mutta montaa lisävarustetta GT varustelun lisäksi sieltä ei puuttunut, esim tuulilasin lämmitys ja puhelimen langaton lataus piti erikseen valita. Auton toimitus venyi maahantuojan mokan takia alkuperäisestä 2kk -> 6kk odotteluksi ja taisi siellä tämä meneillään oleva piiripulakin vähän vaikuttaa. Sain kuitenkin viivästyksestä mm valtion 2000€ hankintatuen tuplattuna eli 4000€ lähti pois hinnasta.

Todella tyytyväinen että jaksoin odotella ja auto on vielä paljon parempi kuin tosiaan odotus oli. Tiloiltaan auto ei juuri pienempi ole kuin vaikka tuo Corolla, mutta takakontissa pienuus näkyy enemmän. Yariksen omistaneena tilavampi siihen verrattuna. Lapsettomana kuljetustarpeita ei ole ja tilat riittävät todella hyvin. Ajoasento on todella hyvä ja säädöt riittävät 185cm pitkälle hienosti. Nuo GT mallin penkit ovat paljon paremmat kuin vakiomallissa. Alustan ollessa myös hieman jäykempi ja akkupaketin paino huomioiden auto kulkee todella napakasti tiessä eikä tunnu pieneltä autolta ollenkaan. Kiihtyvyys äänettömyyden siivittämä myös vähintään riittävä varsinkin 0-60km nopeuksissa. 0-100km näkyy olevan kirjoissa 8,1s, mutta tuntuu nopeammalta. Ehkä se alun repäisevämpi lähtö saa sen tuntumaan paremmalta vielä. Toki verrattuna tuon 1.8 hybrid Corollan yli 10s kiihtyvyyteen Atkinsson moottorin huutaessa monikin auto tuntuu ripeämmältä, vaikka ei siitä sen kummempaa pahaa ole sanottavaa.

Panoraamakatto tuo myös tilantuntua autoon yllättävän paljon, ja koska sisältää kaihdinverhon, saa tarvittaessa pienennettyä ja talvella estettyä hukkalämmön haihtumista. Kaupunkiajossa päässyt vähän yrittämällä parhaimmillaan 12,2kWh/100km kulutukseen, mutta sellaisella normaaliajolla siellä 16kWh tietämillä pyörii. Matka-ajot vielä testaamatta mutta motarilla 100km/h näytti hetkellistä kulutusta 18-20kWh/100km ulkolämpötilan ollessa 6C.

Kotiin tuli hommattua pelkkä hidaslataus Superschukolla, joka riittää omaan käyttöön mainiosti. 12 tunnin yön yli latauksella akku latautui 36% -> 91%. Lisäksi latausmahdollisuus löytyy työpaikalta ja kaupungista 5km säteellä kotoa yhteensä 28 latauspistettä. Keskinopeita sekä pikalatureita.

Pakko sanoa, että jopa tämän yhden viikon perusteella, ei ole varmasti paluuta muihin voimalähteisiin.

Laitas ehdottomasti lisää kokemuksia, hinta/ominaisuudet suhteen peukku kuulostaa hyvältä vermeeltä.

Niin ja tervetuloa sähköautoilun pariin, joskus voi huonojakin päiviä olla (laturit sekoilee tms) mutta kokonaisuus on vahvasti plussalla.
 
Kävin eilen tyypittämässä Polestar 2:sta. Luonnossa ei niin ruma mitä kuvia nähnyt. Lähtee mukavasti eteenpäin mutta kuskinpenkillä tuntuu vähän "tukkoinen" olo kuin olisi jossain kolossa. Tähän vaikuttaa toki se että keskikonsoli ja muut ovat aika massiivisia. Ei siis tietyllä tapaa tuonut tilan tunnetta kuin Model3/S tai ID sarja.

Takapenkillä keskellä on se nyppylä kun runko on sama kuin XC40 eli polttisrunkoa. Tuo ei kyllä enää sähköautoon kuuluisi.

Plussa Pilot Assistista että aktivoituu kun vaihtaa kaistan. Muistaakseni samanlainen oli ID:saa, että ei tarvitse joka kerta aktivoida. Voin muistaa väärinkin. BMW:saa oli samanlailla.

Renkaat puskee melua läpi ja eikä se nyt muihin verrattuna hiljainen ollut. Eli samaan pakettiin kaikkien muiden kanssa. Kaupunki ajossa ei ongelmaa mutta motarilla huomaa. Jotain pientä nitinää natinaa kuului takaa.

Vaikea sanoa menisikö ostoslistalle vai ei. Ehkä ei koska SUV ei vaan nappaa ainakaan vielä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 420
Viestejä
4 507 219
Jäsenet
74 396
Uusin jäsen
A77A

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom