Eikös tämän ketjun pitänyt olla keskustelua omista sähköautoista eikä ilpeistä ja muusta yleisestä diipadaapasta? Tuolla on se Sähköautot yleinen keskustelu erikseen sitä varten..
Anyways, nyt on reilu viikko täällä ajeltu uudella Peugeot e-208 GT mallilla, ja hymyä on vaikea pyyhkiä pois kasvoilta. Auton hiljaisuus, mukavuus ja helppous jopa ylittää odotukset, vaikka koeajolla tuli käytyä ennen tilausta parikin kertaa ja hyvältä vaikutti jo silloin. Hitusen matalaprofiilisemmat 17” renkulit motarilla pitää enemmän ääntä kuin koeajoauton pienemmät, mutta tämä oli odotettavissa eikä häiritse oikeastaan.
Laatuvaikutelma sisällä on todella hyvä, varsinkin mittaristo, näytöt ja softa toimivat ja näyttävät moderneilta. Tässä olisi petrattavaa mm. Toyotalla reilusti, toivottavasti saavat omiin sähköautoihin laatua näiden osalta ennen kuin tulevat markkinoille. Oma edellinen autoni oli siis vm. 2019 Hybrid Corolla.
Otin omaan autoon kaiken mitä ruksittua sai, mutta montaa lisävarustetta GT varustelun lisäksi sieltä ei puuttunut, esim tuulilasin lämmitys ja puhelimen langaton lataus piti erikseen valita. Auton toimitus venyi maahantuojan mokan takia alkuperäisestä 2kk -> 6kk odotteluksi ja taisi siellä tämä meneillään oleva piiripulakin vähän vaikuttaa. Sain kuitenkin viivästyksestä mm valtion 2000€ hankintatuen tuplattuna eli 4000€ lähti pois hinnasta.
Todella tyytyväinen että jaksoin odotella ja auto on vielä paljon parempi kuin tosiaan odotus oli. Tiloiltaan auto ei juuri pienempi ole kuin vaikka tuo Corolla, mutta takakontissa pienuus näkyy enemmän. Yariksen omistaneena tilavampi siihen verrattuna. Lapsettomana kuljetustarpeita ei ole ja tilat riittävät todella hyvin. Ajoasento on todella hyvä ja säädöt riittävät 185cm pitkälle hienosti. Nuo GT mallin penkit ovat paljon paremmat kuin vakiomallissa. Alustan ollessa myös hieman jäykempi ja akkupaketin paino huomioiden auto kulkee todella napakasti tiessä eikä tunnu pieneltä autolta ollenkaan. Kiihtyvyys äänettömyyden siivittämä myös vähintään riittävä varsinkin 0-60km nopeuksissa. 0-100km näkyy olevan kirjoissa 8,1s, mutta tuntuu nopeammalta. Ehkä se alun repäisevämpi lähtö saa sen tuntumaan paremmalta vielä. Toki verrattuna tuon 1.8 hybrid Corollan yli 10s kiihtyvyyteen Atkinsson moottorin huutaessa monikin auto tuntuu ripeämmältä, vaikka ei siitä sen kummempaa pahaa ole sanottavaa.
Panoraamakatto tuo myös tilantuntua autoon yllättävän paljon, ja koska sisältää kaihdinverhon, saa tarvittaessa pienennettyä ja talvella estettyä hukkalämmön haihtumista. Kaupunkiajossa päässyt vähän yrittämällä parhaimmillaan 12,2kWh/100km kulutukseen, mutta sellaisella normaaliajolla siellä 16kWh tietämillä pyörii. Matka-ajot vielä testaamatta mutta motarilla 100km/h näytti hetkellistä kulutusta 18-20kWh/100km ulkolämpötilan ollessa 6C.
Kotiin tuli hommattua pelkkä hidaslataus Superschukolla, joka riittää omaan käyttöön mainiosti. 12 tunnin yön yli latauksella akku latautui 36% -> 91%. Lisäksi latausmahdollisuus löytyy työpaikalta ja kaupungista 5km säteellä kotoa yhteensä 28 latauspistettä. Keskinopeita sekä pikalatureita.
Pakko sanoa, että jopa tämän yhden viikon perusteella, ei ole varmasti paluuta muihin voimalähteisiin.