Kokemuksia omista ja aiemmin ajetuista sähköautoista

Tuntuu et etelässä ne onglemat, väki vaan ulisee siinä missä täällä pohjoisessa eletään menee.

Johtuu siitä ettei siellä pohjoisessa nähdä jäätä, kun ei ole vaihtelevaa lämpötilaa. Jotta kondensaatiota ja jäätymistä tapahtuu, tarvitaan lämpötilan vaihteluita ja kosteutta ilmaan. Helpot olot siellä Kuusamossa on.
 
Johtuu siitä ettei siellä pohjoisessa nähdä jäätä, kun ei ole vaihtelevaa lämpötilaa. Jotta kondensaatiota ja jäätymistä tapahtuu, tarvitaan lämpötilan vaihteluita ja kosteutta ilmaan. Helpot olot siellä Kuusamossa on.

Vasta oli nollassa ja tovin päästä -20

Mutta joo harvemmin toki :)
 
Vasta oli nollassa ja tovin päästä -20

Mutta joo harvemmin toki :)
Itse olen sekä pohjoisessa että etelässä asunut ja autoillut, niin pakko todeta että ovien ja ikkunoiden jäätyminen on ihan oikea ongelma täällä etelässä. Ymmärrän jos monet kiroaa. Esilämmityksellä siitä toki selviää, että ei se sähkäreille niin iso ongelma pitäs kuitenkaan olla.
 
Ilppia yms ei löydy mutta mielummin itse tuon Dacian ottaisin kuin vag:in tripletistä mitään.

Ilppiä ei ole kyllä tripleteissäkään ja tuskin tulee noihin halvimpiin muutenkaan vähään aikaan. Mitkä lasket plussiksi ja miinuksiksi noissa autoissa? Liittyykö auton ominaisuuksiin vai käyttöympäristöön? Olen itse triplet omistaja niin kiinnostaa. Näin vuoden kokemuksella isoin miinus Mii Electricissä on hidas pikalataus ja pidemmän matkan ajaminen talvella. Talviautona muuten kyllä hyvä.
 
Ilppiä ei ole kyllä tripleteissäkään ja tuskin tulee noihin halvimpiin muutenkaan vähään aikaan. Mitkä lasket plussiksi ja miinuksiksi noissa autoissa? Liittyykö auton ominaisuuksiin vai käyttöympäristöön? Olen itse triplet omistaja niin kiinnostaa. Näin vuoden kokemuksella isoin miinus Mii Electricissä on hidas pikalataus ja pidemmän matkan ajaminen talvella. Talviautona muuten kyllä hyvä.

Täytyy myöntää että tripletin autoja en ole ajanut, eli kokemus on paljon mielikuvista kiinni.

Dacia on astetta suuremman tuntuinen vaikka ei sekään mikään iso perheauto ole. Mitoiltaan se on jonkin verran suurempi, myös istuinkorkeus on parempi (ilmeisesti) kuin tripletin autoissa.

Mutta nämä ovat suurimmalta osalta vain mielikuviani, eivät välttämättä totuus. Eli saa korjata jos olen väärässä.

Kona/E-Niro (64kwh) ollut vahvasti harkinnassa, ei ole vain mitään halua laittaa vähintään 35k€ autoon kiinni. Myös Ioniq kiinnostaisi, mutta sekin maksaisi sen 30k€ nykyisellä akulla. Nämä siis ovat käytettyjen hintoja.

Tuo Dacia kiinnostaa mutta oma ajo valtatie- moottoritie painotteista. Vaikka matkat eivät ole pitkiä ei taida Daciakaan riittää. Pitää katsoa jos tekevät suuremman auton paremmilla ominaisuuksilla.
 
Ainakin kulkevat kuin junat liukkaalla alustalla. Hämmentävän hyvä ajonvakautus.

Tästä olen itsekin yllättynyt. Ajonvakautus on kieltämättä aika aggressiivinen kaikkiaan. Toimii onneksi paremmin kuin kaistaltapoistumisavustin.
 
Toimii onneksi paremmin kuin kaistaltapoistumisavustin.
Käytin viime viikolla Miin takaisinkutsuhuollossa ja valitin tuota samaa vaarallisuusvarustetta. Voi sitä selittelyjen määrää jokaiselta huoltoneuvojalta, jotka eivät vain suostuneet uskomaan, että auto ajelee itsestään päin liikenteenjakajia. En ymmärrä miten autossa tänä päivänä edes saa olla tuollaisia varusteita, jotka todennäköisemmin aiheuttaa vaaratilanteen kuin pelastaa sellaisen syntymisen.
 
Eniten tänää ärsytti sähköautoilussa surkea laturi tilanne, Posion ainut virran pönttö ei pelannu ja Ranualla ei ollut kartan mukaan mitään mutta näemmä siellä TK tarjoaa type 2 ja eläinpuistossa perus pistorasiat tarjolla myös.

Kuusamo/Ranua seutu on kyl aika autiomaata. Vielä.

Julkiset laturit on kuitenkin satunnaiskäyttöä varten. Auton kulutusta/akun kokoa vastaava laturi pitää löytyä sieltä, missä auto seisoo eniten parkissa, eli yleensä kotoa. Muuten voi sähköautoilun unohtaa.
 
Julkiset laturit on kuitenkin satunnaiskäyttöä varten. Auton kulutusta/akun kokoa vastaava laturi pitää löytyä sieltä, missä auto seisoo eniten parkissa, eli yleensä kotoa. Muuten voi sähköautoilun unohtaa.

Höpötät joutavia tai trollaat ajan kuluksi, kotona on kyllä akun koolle riittävä laturi, mut reissun teko pelkästään kotona ladaten ei onnaa. Kyseessä oli hyvinkin satunnainen reissu ..
 
Julkiset laturit on kuitenkin satunnaiskäyttöä varten. Auton kulutusta/akun kokoa vastaava laturi pitää löytyä sieltä, missä auto seisoo eniten parkissa, eli yleensä kotoa. Muuten voi sähköautoilun unohtaa.
Jaa no sitten myydään sähköauto, kun ei kotilatausta ole ollut eikä ihan hetkeen tule. Kerrostalo Hki. Mutta tähänasti olen hyvin pärjännyt ilmankin. Tänävuonna olen kerran ollut laturilla ja istunut autossa niin, että odotan sähköä. 99% ajasta lataus tulee tehtyä kaupassa käydessä ja esim Oulussa kun kävin työreissulla ja taukoa kun pidin niin useimmiten tule kiire takas autolle, kun lataus oli ennen miestä valmis. ID.3 58 akulla autona ja sitä ennen e-up (tällä joutui oulussa käydessä odottelemaan kaffekupin jälkeenkin)
 
En ole koskaan ostanu
Julkiset laturit on kuitenkin satunnaiskäyttöä varten. Auton kulutusta/akun kokoa vastaava laturi pitää löytyä sieltä, missä auto seisoo eniten parkissa, eli yleensä kotoa. Muuten voi sähköautoilun unohtaa.

Autojen yleistymisen yksi suurimmista pullonkauloista on ettei töissä tai kotona saa ladattua järkihintaan autoa hidaslaturilla. Okt asujille ongelmaa ei ole, osalla rt asukkaita lataus onnistuu, osalla ei. Kt asukkailla lataus ei yleensä kotona fiksusti onnistu. Ei kotona eikä työpaikalla mitään latausasemia tarvita, useimmille 16a shuko joka kestää jatkuvaa latausvirtaa on vähintään riittävästi. Monille vähempikin riittäisi. Se päivittäinen ajomatka kun harvalla sataa kilometriä ylittää. Ja juu, ei tarvitse kertoa että juuri minulle ei riitä.. ajan 400km/päivä -ihmisistä. Näitäkin on.. mutta aika harvassa.

Mikäli työpaikkojen parkkipaikoilla tai kotona taloyhtöllä olisi hidas lataus tarjolla aika moni harkitsisi täyssähköä välittömästi. Esim. IT-alalla tuo voisi olla jopa melkoinen kilpailuetu kun kilpaillaan työntekijöistä.
 
Jaa no sitten myydään sähköauto, kun ei kotilatausta ole ollut eikä ihan hetkeen tule. Kerrostalo Hki. Mutta tähänasti olen hyvin pärjännyt ilmankin. Tänävuonna olen kerran ollut laturilla ja istunut autossa niin, että odotan sähköä. 99% ajasta lataus tulee tehtyä kaupassa käydessä ja esim Oulussa kun kävin työreissulla ja taukoa kun pidin niin useimmiten tule kiire takas autolle, kun lataus oli ennen miestä valmis. ID.3 58 akulla autona ja sitä ennen e-up (tällä joutui oulussa käydessä odottelemaan kaffekupin jälkeenkin)

Oletko laskenut vuoden aikana sähkön hintaa mitä olet joutunut maksamaan /kwh vai käytkö pelkästään Lidlissä ostoksilla ?

Motonet on yksi niistä harvoista joka tarjoaa kwh hintaista latausta, valitettavasti liikkeet ovat usein sellaisissa paikoissa ettei esim. isompaa pt-kauppaa ole samassa yhteydessä ja pelkästään Motonetissa tulee asioitua harvemmin.
 
Käytin viime viikolla Miin takaisinkutsuhuollossa ja valitin tuota samaa vaarallisuusvarustetta. Voi sitä selittelyjen määrää jokaiselta huoltoneuvojalta, jotka eivät vain suostuneet uskomaan, että auto ajelee itsestään päin liikenteenjakajia. En ymmärrä miten autossa tänä päivänä edes saa olla tuollaisia varusteita, jotka todennäköisemmin aiheuttaa vaaratilanteen kuin pelastaa sellaisen syntymisen.

Samaa saanut kuulla itsekin, kun tuosta turvallisuusvarusteesta sanoin. Motarilla ja maantievauhdeissa tuo toimii kohtuuhyvin, mutta näillä alemman nopeuden tiestöillä joissa rajoituksen se 60, tuo haluaa väkisin ajatuttaa kohti penkkoja, liikenteenjakajaa yms. Ehdotin kyllä et tulisi kyytiin ja ajettaisi parit paikat missä se sitä rattia kovin yrittää kääntää kohti keskellä sijoittavaa koroketta ja jakajaa, mutta ei kuulemma heillä aikoja ja ei voi silti noinkaan toimia. No whatever.
 
Oletko laskenut vuoden aikana sähkön hintaa mitä olet joutunut maksamaan /kwh vai käytkö pelkästään Lidlissä ostoksilla ?
30min k-latausta (50kw pika) on 6€ ja sillä saa vähän reilut 20kw ja sillä taas ajaa 100km eli vanhaan 7l/100 * 1.5€ = 10,5€ säästää sen 4,5€. Tuosta vielä tippuu kun tosiaan joskus lidlin ilmaset ja joskus töissä ilmaiset, kun siellä näin korona-aikaan käy, ehkä 1-2 krt kuussa.

Edit: vanha auto oli uutena ostettu Kia Ceed, osamaksulla 400€ /kk, vaihdoin e-up 340€/kk soppariin ja sen ID.3 350€/kk sopparilla. Säästöä joka kilometri :rofl: ja varsinkin säästöä, kun ajokortin saanut nuori sähköilee ja käyttää mun tägejä, niin saa nauttia ajamisen vapaudesta eikä tarvii ruinata bensa-rahaa.
 
Viimeksi muokattu:
Täytyy myöntää että tripletin autoja en ole ajanut, eli kokemus on paljon mielikuvista kiinni.

Dacia on astetta suuremman tuntuinen vaikka ei sekään mikään iso perheauto ole. Mitoiltaan se on jonkin verran suurempi, myös istuinkorkeus on parempi (ilmeisesti) kuin tripletin autoissa.

Mutta nämä ovat suurimmalta osalta vain mielikuviani, eivät välttämättä totuus. Eli saa korjata jos olen väärässä.

Kona/E-Niro (64kwh) ollut vahvasti harkinnassa, ei ole vain mitään halua laittaa vähintään 35k€ autoon kiinni. Myös Ioniq kiinnostaisi, mutta sekin maksaisi sen 30k€ nykyisellä akulla. Nämä siis ovat käytettyjen hintoja.

Tuo Dacia kiinnostaa mutta oma ajo valtatie- moottoritie painotteista. Vaikka matkat eivät ole pitkiä ei taida Daciakaan riittää. Pitää katsoa jos tekevät suuremman auton paremmilla ominaisuuksilla.
Dacia on ihan puhdas kaupunkiauto, pätkä kehää 80 alueella on jo varmaan aika tuskaa mutta tuon alla luulisi pärjäävän hyvin...
 
Menee vähän OT mutta mitä noihin sähkiksiin maksaa täysi rengassarja vanteineen? Uuden auton mukana jos ostaa on hinta lähes 2k€ joka tuntuu näin äkkiseltään korkealta.

Aina voi toisen sarjan koittaa saada kaupanpäälle ja näistä on jatkuvasti kampanjoita mutta ihan vaan vertailun vuoksi.
 
Menee vähän OT mutta mitä noihin sähkiksiin maksaa täysi rengassarja vanteineen? Uuden auton mukana jos ostaa on hinta lähes 2k€ joka tuntuu näin äkkiseltään korkealta.

Aina voi toisen sarjan koittaa saada kaupanpäälle ja näistä on jatkuvasti kampanjoita mutta ihan vaan vertailun vuoksi.
Ihan samat renkaat ja vanteet ne on kuin missä tahansa autossa. Ostaa mistä haluaa.
 
Joissain on erikoisrengastusta, muistaakseni esim. i3:ssa on isot mutta kapeat nakit jotka ei ole kovin edulliset ostaa.
Niimpä muuten näyttää olevankin (taisi muuten selvitä siitä Sampsan I3-esittelyvideostakin). Rengaskoot nopealla googletuksella 155/70r19, 175/60r19 ja tällä koolla hinnat pyörii 600-900€ välillä (sarja).
 
Menee vähän OT mutta mitä noihin sähkiksiin maksaa täysi rengassarja vanteineen? Uuden auton mukana jos ostaa on hinta lähes 2k€ joka tuntuu näin äkkiseltään korkealta.

Aina voi toisen sarjan koittaa saada kaupanpäälle ja näistä on jatkuvasti kampanjoita mutta ihan vaan vertailun vuoksi.

Jos ajatellaan, että sähköauto on tyypillisesti melko painava ja tehoakin on, renkaan on syytä olla laadukas. Tyypillisillä 18-20 vannekoilla yksittäinen rengas maksaa sen n. 200 € ja ylöspäin. Se toinen tonni menee sitten vanteisiin. Kaikenlaista kiinantinaa ja -kumia saa jonkin verran halvemmalla, mutta henk.koht. en renkaissa kauheasti säästelisi.
 
Ex BMW 520D F10 oli noin 750e ihan kaikki. (Pohjantähti)

Nyt Tesla model S 85D , 860e kaikki mahdollinen. Pohjantähti.


OP vakuutus sanoi että hankala hinnoitella kun dataa on vielä vähän, eli ihan matematiikkaa ja riskien puntarointia. Ja korjaushinnat myös vielä vaatii dataa kuulemma.
Laskin Pohjantähden laskurilla, mutta Teslan kohilla pitäisi soittaa. Otin markkinoiden halvimpiin kuuluvan sähkärin(Skoda Citigo) laskuriin, niin antoi kaikilla herkuilla ja alennuksilla 200€ omavastuulla 1105€ vuosihinnan
(Liikennevakuutuksen bonus81%
Kaskovakuutuksen bonus70%
Maksutapa-alennus -2,5%
Liikennevakuutuksen vuosimaksu239,30 €
Kaskovakuutuksen vuosimaksu866,50 €

Vakuutusten vuosimaksu yhteensä 1 105,80 €)
Epäilen että Teslaan kauppaavat alle 900€ vakuutusta kaikilla herkuilla, tai sitten asut jossain perähikiällä missä vakuutusmaksut on edullisempia, jos Helsinkin suunnalla alle 19000 euron pikku sähkökipon vakuutaminen maksaa enemmän kuin Teslan ovenkahva.
 
Jos ajatellaan, että sähköauto on tyypillisesti melko painava ja tehoakin on, renkaan on syytä olla laadukas. Tyypillisillä 18-20 vannekoilla yksittäinen rengas maksaa sen n. 200 € ja ylöspäin. Se toinen tonni menee sitten vanteisiin. Kaikenlaista kiinantinaa ja -kumia saa jonkin verran halvemmalla, mutta henk.koht. en renkaissa kauheasti säästelisi.

Juup, sen takia ajattelin kysäistä mitä hintaa porukka on maksanut täydestä sarjasta (renkaat+vanteet) omiin sähkiksiin. Renkaissa ja vanteissa suositushinnan ja todellisen pakettihinnan välillä on isojakin eroja.

Mitään kiinantinoja tai lingolongeja en ole edes harkinnut.
 
Laskin Pohjantähden laskurilla, mutta Teslan kohilla pitäisi soittaa. Otin markkinoiden halvimpiin kuuluvan sähkärin(Skoda Citigo) laskuriin, niin antoi kaikilla herkuilla ja alennuksilla 200€ omavastuulla 1105€ vuosihinnan
(Liikennevakuutuksen bonus81%
Kaskovakuutuksen bonus70%
Maksutapa-alennus -2,5%
Liikennevakuutuksen vuosimaksu239,30 €
Kaskovakuutuksen vuosimaksu866,50 €

Vakuutusten vuosimaksu yhteensä 1 105,80 €)
Epäilen että Teslaan kauppaavat alle 900€ vakuutusta kaikilla herkuilla, tai sitten asut jossain perähikiällä missä vakuutusmaksut on edullisempia, jos Helsinkin suunnalla alle 19000 euron pikku sähkökipon vakuutaminen maksaa enemmän kuin Teslan ovenkahva.
Tripletin vakuutus kaskolla on vuodessa 5-700 €. Apinaa koijataan, jos enemmän joutuu maksamaan.

e: Miillä nykyinen kausi turvasta kaikilla herkuilla 584 € Turun alueella. Pk-seudulta pois siirtyminen nosti autojen maksuja...
 
Tripletin vakuutus kaskolla on vuodessa 5-700 €. Apinaa koijataan, jos enemmän joutuu maksamaan.

e: Miillä nykyinen kausi turvasta kaikilla herkuilla 584 € Turun alueella. Pk-seudulta pois siirtyminen nosti autojen maksuja...

Nuo vakuutukset riippuu nykyään myös paljon henkilöstä. Sama auto voi toiselle henkilölle maksaa tuplaten, vaikka bonukset olisi molemmilla samat.
 
Ihan samat renkaat ja vanteet ne on kuin missä tahansa autossa. Ostaa mistä haluaa.

+ Teslan ilmanpainesensorit, joita ei välttämättä saa ihan joka paikasta. Tosin 2k€ ei kyllä mun mielestä kovin kallista tosin ole OEM-vanteista ja renkaista. Paitsi tietenkin jos ostaa kalliin auton ja halvimmat Kiinan liukkarit siihen, mut tietysti jokainen tyylillään..
 
Tripletin vakuutus kaskolla on vuodessa 5-700 €. Apinaa koijataan, jos enemmän joutuu maksamaan.

e: Miillä nykyinen kausi turvasta kaikilla herkuilla 584 € Turun alueella. Pk-seudulta pois siirtyminen nosti autojen maksuja...
Seat mii Helsingin alueella täysillä bonuksilla/liittalennukset ja -15% lisäalennuksella 1054€. Onko varmasti parhain kasko 200 eken omavastuulla?
53CA5295-50DE-42A9-AD1B-44EFFEF15C7F.jpeg
 
+ Teslan ilmanpainesensorit, joita ei välttämättä saa ihan joka paikasta. Tosin 2k€ ei kyllä mun mielestä kovin kallista tosin ole OEM-vanteista ja renkaista. Paitsi tietenkin jos ostaa kalliin auton ja halvimmat Kiinan liukkarit siihen, mut tietysti jokainen tyylillään..

Ainakin ≤ 2020 malleihin menee ihan normi 433MHz anturi. Orkkis on VDO merkkinen, itsellä talvirenkaissa CUB merkkiset. Niitä saa aikalailla joka paikasta. Uudempien bluetooth sensoreita en ole tutkinut, kun en sellaista omista. Service Centteristä kyllä saa jos ei muualta löydä.
 
Ainakin ≤ 2020 malleihin menee ihan normi 433MHz anturi. Orkkis on VDO merkkinen, itsellä talvirenkaissa CUB merkkiset. Niitä saa aikalailla joka paikasta. Uudempien bluetooth sensoreita en ole tutkinut, kun en sellaista omista. Service Centteristä kyllä saa jos ei muualta löydä.

Saa toki, mutta nekin lienee 50€/kpl. Nopeasti se 2k kuroutuu kiinni.
 
Seat mii Helsingin alueella täysillä bonuksilla/liittalennukset ja -15% lisäalennuksella 1054€. Onko varmasti parhain kasko 200 eken omavastuulla?
53CA5295-50DE-42A9-AD1B-44EFFEF15C7F.jpeg

Meillä Pohjolasta Miille 550e kaikkine herkkuineen pl. sijaisauto. Ensi viikolla saapuvaan Model 3een noin 850 euroa.

Ne uudet BT sensorit maksaa ihan hunajaa. Oliko joku 500€ Teslalta. Muualta ei vielä löytynyt 3rd party kamaa.

Eilen juuri tuli tilattua suoraan Teslalta hintaan 300 euroa.
 
Viimeksi muokattu:
Seat mii Helsingin alueella täysillä bonuksilla/liittalennukset ja -15% lisäalennuksella 1054€. Onko varmasti parhain kasko 200 eken omavastuulla?
53CA5295-50DE-42A9-AD1B-44EFFEF15C7F.jpeg
Tasan ei käy näköjään nallekarkit. Sijaisautoa ei tainnut olla, kun sen lisähinta on puhdas maantieryöstö, mutta siltikin sinulla on useita satkuja liikaa hintaa.
 
Meillä Pohjolasta Miille 550e kaikkine herkkuineen pl. sijaisauto. Ensi viikolla saapuvaan Model 3een noin 850 euroa.



Eilen juuri tuli tilattua suoraan Teslalta hintaan 300 euroa.
Mielenkiintoista...
Tämän vertailun perusteella Pohjola Vakuutus ja If eivät houkuttele Tesla-autoilijoita asiakkaikseen ainakaan hinnoilla. Kaikissa kysytyissä vaihtoehdoissa selviksi peränpitäjiksi jääneiden Pohjola Vakuutuksen
 
Mielenkiintoista...
Tämän vertailun perusteella Pohjola Vakuutus ja If eivät houkuttele Tesla-autoilijoita asiakkaikseen ainakaan hinnoilla. Kaikissa kysytyissä vaihtoehdoissa selviksi peränpitäjiksi jääneiden Pohjola Vakuutuksen



Minkäköhän takia?
 



Minkäköhän takia?

Korjaamot kirjaa mielettömiä tuntimääriä?
 
Laskin Pohjantähden laskurilla, mutta Teslan kohilla pitäisi soittaa. Otin markkinoiden halvimpiin kuuluvan sähkärin(Skoda Citigo) laskuriin, niin antoi kaikilla herkuilla ja alennuksilla 200€ omavastuulla 1105€ vuosihinnan
(Liikennevakuutuksen bonus81%
Kaskovakuutuksen bonus70%
Maksutapa-alennus -2,5%
Liikennevakuutuksen vuosimaksu239,30 €
Kaskovakuutuksen vuosimaksu866,50 €

Vakuutusten vuosimaksu yhteensä 1 105,80 €)
Epäilen että Teslaan kauppaavat alle 900€ vakuutusta kaikilla herkuilla, tai sitten asut jossain perähikiällä missä vakuutusmaksut on edullisempia, jos Helsinkin suunnalla alle 19000 euron pikku sähkökipon vakuutaminen maksaa enemmän kuin Teslan ovenkahva.

Asun Kuusamossa. Ja vajaata tonnia on yleisesti tesla porukassa ollut tuolla facessa.

Toki mulla talot sun muut siellä myös.
 
Sensorit, nämä tilasin itelle : näkyy paineet yms .. 28e kpl

 
Ihan samat renkaat ja vanteet ne on kuin missä tahansa autossa. Ostaa mistä haluaa.

Tämä.

Ja hyväksi havaittu rengas ainakin S malliin on Landsail 588, omassa oli 19” koossa kesärenkaina. Hyvä pito märällä ja hiljaiset.

245/45/19 setti oli 368e noin yht.

Tuota käyttävät paljon tesla kerhossa.
 
Kovasti kuumottaisi sähkärin hankinta, mutta todellisuudessa ei liene vielä aikoihin mahdollista, ainakaan ennen ammattiin valmistumista.

Käyttö olisi pääosin kaupunkiajoa sekä viikottaista n.50km säteellä seikkailua. Kuitenkaan en haluaisi edes 100km rangeen tyytyä, sillä monesti tie vie esim luontoretkelle tms, missä nyt harvemmin saa ladattua. Lisäksi semisäännöllistä Turku-Helsinki -välin kahlaamista ja myös keskisuomeenkin eksymistä tulee harrastettua. Näillä oletuksilla n. 300km range voisi olla jo aika huoleton, jolloin lataukset olisi helppo suunnitella.

Latausmahdollisuuttakaan nykyisessä kerrostalossa ei ole, joten säännöllinen latailu olisi esim kauppareissujen yhteydessä, minkä uskon myös riittäväksi, kun säännöllinen ajo on lyhyttä kaupunkimatkaa.

Mainittakoon, että pari kertaa vuodessa tulee ajeltua myös pohjoiseen laskettelemaan/retkeilemään, mutta tähän en nyt ole lähtökohtaisesti sähkärillä varustautumassa, vaan lainannen toisaalta polttispeliä.

Sinällään en ole hirveästi malleihin perehtynyt, mutta Enyaq ja ID3 vaikuttavat mukavilta peleiltä. Toki hintaakin on, mutta tässä kohtaa vain haaveillaan. Minkälaisia ajatuksia tämä case herättää?
 
Omalla kokemuksella OP Pohjolan kilpailuttamaton tarjous oli sähkö Konaan reilun 1100€, kilpailutuksen jälkeen sama paketti 680€
 
Kovasti kuumottaisi sähkärin hankinta, mutta todellisuudessa ei liene vielä aikoihin mahdollista, ainakaan ennen ammattiin valmistumista.

Käyttö olisi pääosin kaupunkiajoa sekä viikottaista n.50km säteellä seikkailua. Kuitenkaan en haluaisi edes 100km rangeen tyytyä, sillä monesti tie vie esim luontoretkelle tms, missä nyt harvemmin saa ladattua. Lisäksi semisäännöllistä Turku-Helsinki -välin kahlaamista ja myös keskisuomeenkin eksymistä tulee harrastettua. Näillä oletuksilla n. 300km range voisi olla jo aika huoleton, jolloin lataukset olisi helppo suunnitella.

Latausmahdollisuuttakaan nykyisessä kerrostalossa ei ole, joten säännöllinen latailu olisi esim kauppareissujen yhteydessä, minkä uskon myös riittäväksi, kun säännöllinen ajo on lyhyttä kaupunkimatkaa.

Mainittakoon, että pari kertaa vuodessa tulee ajeltua myös pohjoiseen laskettelemaan/retkeilemään, mutta tähän en nyt ole lähtökohtaisesti sähkärillä varustautumassa, vaan lainannen toisaalta polttispeliä.

Sinällään en ole hirveästi malleihin perehtynyt, mutta Enyaq ja ID3 vaikuttavat mukavilta peleiltä. Toki hintaakin on, mutta tässä kohtaa vain haaveillaan. Minkälaisia ajatuksia tämä case herättää?

Hyundai Ioniq? 2020 käytettynä n. 30k€. Akku vois olla isompi (itse ostaisin jos saisi 64kwh akulla kuten kona ja niro) mutta menee erittäin pienellä koulutuksella.
 
Kovasti kuumottaisi sähkärin hankinta, mutta todellisuudessa ei liene vielä aikoihin mahdollista, ainakaan ennen ammattiin valmistumista.

Käyttö olisi pääosin kaupunkiajoa sekä viikottaista n.50km säteellä seikkailua. Kuitenkaan en haluaisi edes 100km rangeen tyytyä, sillä monesti tie vie esim luontoretkelle tms, missä nyt harvemmin saa ladattua. Lisäksi semisäännöllistä Turku-Helsinki -välin kahlaamista ja myös keskisuomeenkin eksymistä tulee harrastettua. Näillä oletuksilla n. 300km range voisi olla jo aika huoleton, jolloin lataukset olisi helppo suunnitella.

Latausmahdollisuuttakaan nykyisessä kerrostalossa ei ole, joten säännöllinen latailu olisi esim kauppareissujen yhteydessä, minkä uskon myös riittäväksi, kun säännöllinen ajo on lyhyttä kaupunkimatkaa.

Mainittakoon, että pari kertaa vuodessa tulee ajeltua myös pohjoiseen laskettelemaan/retkeilemään, mutta tähän en nyt ole lähtökohtaisesti sähkärillä varustautumassa, vaan lainannen toisaalta polttispeliä.

Sinällään en ole hirveästi malleihin perehtynyt, mutta Enyaq ja ID3 vaikuttavat mukavilta peleiltä. Toki hintaakin on, mutta tässä kohtaa vain haaveillaan. Minkälaisia ajatuksia tämä case herättää?

Suosittelisin vuokraamaan sähköauton jostakin kuukaudeksi (minkä vaan).
Siinä näkee miten arki onnistuu, ilman mahdollisuutta ladata kotona.
Matkanteko onnistuu kyllä, mutta arjen sujuminen on hyvä kokea itse.
Samalla saat valtavan määrän tietoa mitä arvostat sähköautossa (range, kulutus, ym)
 
Katsoin Youtubesta Autobildin esittelyn Ioniq5:sta..

Muuten aivan mahtavan oloinen auto, kaikki niinkuin pitää, paitsi.. tuntuu että sisustus on matkittu vuoden 2000-luvun alun GrandVoyagerista. Makuasioita tietty mutta sisustasta tuli jotenkin mieleen jenkki tila-autot, ei SUV:it. Varsinkin kunnon keskikonsolin puute oli kyllä iso miinus.

Jos verrataan Konaa/E-Niroa/Ioniq5:sta niin Kona on ulkonäöllisesti rumin mutta sisätiloiltaan paras. E-Niro erittäin hyvä, mutta ei yhtä hyvä. Ioniq5.. hmm.. njaa.. en vaan tykkää.

Nyt odotetaan Kian uutuutta. Tietysti uusien Ioniq5:sen ja Kian sisarmallin hinnoittelu ovat myös mielenkiintoisia asioita.

Mitä mieltä muut ovat ?
 
Itseä ei toi Ioniq oikein sytytä ulkonäöllisesti, ei sisältä eikä ulkoa. Ulkoa jotenkin muovisen näköinen. 800V tekniikka on kiinnostavin asia Ioniqissa. Ehkä Kian tai Genesiksen näkemykset "samasta" autosta on paremmat.

Genesis merkkinä vissiin tulossa eurooppaan myyntiin tänä vuonna, tuleekohan suomeen. Viimeisimmät merkin tuotokset ovat olleet varsin hienoja.
 
ionoq5:ssa om vähän samma karua kauneutta mitä Model X:ssä on. Ymmärrän että moni ei pidä.. Itse pidän molemmista.

Ioniq5:sen paras puoli on keula, Model X:n taas.. tottakai lokinsiipiovet. :D
 
Sinällään en ole hirveästi malleihin perehtynyt, mutta Enyaq ja ID3 vaikuttavat mukavilta peleiltä. Toki hintaakin on, mutta tässä kohtaa vain haaveillaan. Minkälaisia ajatuksia tämä case herättää?
ID.3 itse tykkään, mutta kaikki nettiarvostelut on first malleista ja esim omassa fastlinen versiossa, se halvin pro performance Pure? ~40k€, ei ole suksiluukkua ja suksiboksia ei katolle saa. Ja olen kerrostaloasuja ilman latausmahdollisuutta kotona ja onnistuu hyvin minun tapauskessa. Citymarketissa on 50kw laturi jossa käyn samalla kun alko kaupassa käyn säännöllisillä ostoksilla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 384
Viestejä
4 493 602
Jäsenet
74 123
Uusin jäsen
Eezy

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom