Kokemuksia omista ja aiemmin ajetuista sähköautoista

Tullut vähän sellainen kuva että persjalkanen sopii paremmin autoon kuin autoon, oli istuin minkämallinen vaan. Tuo Leaffikin sopii tälläiselle 170cm oikein hyvin. Ilmeisesti +180cm:lle ei niinkään. Se ratin syvyyssäädön puutekaan ei tossa autossa haittaa :) Kokoni puolesta ei ollut ongelmia ID3, Tesla M3 sr+ tai xc40 recharge:kaan.
 
Minä haluaisin sen sijaan nähdä sen liittimen jossa autoon tungetaan yli megawatin teholla sähköä.
Melko nopeasti latausjännitteet saatiin kasvatettua 800V millä saadaan se 350Kw ladattua. Jos menisi lineaarisesti niin 2500V saataisiin 1Mw teholla ladattua samalla kuparin paksuudella. Muistaakseeni 1000V aletaan puhumaan korkeasta jännitteestä mikä saattaa tuoda lainsäädännöllisiä ongelmia.
Toinen vaihtoehto on vain lisätä latausporttien määrää autossa 3. On sitten omista mieltymyksistä kiinni, kytkeekö autoonsa 1 vai 3 piuhaa kiinni siksi aikaa, kun käy vessassa.
 
Q4:sta kävin tänään kyselemässä Audilta. Kuulemma salassapitovelvollisuus hintojen, teknisten tietojen yms. kohdalla päättyy kolmen viikon päästä ja autoa pääsee testaamaan heti huhtikuussa. Laitoin itseni koeajojonoon.
Autohan tulee sähkömekaanisesti olemaan täsmälleen sama kuin ID.4 ja Enyaq, eli 150kW ja 75kWh, mutta Audin, VW:n ja Skodan välillä pääsee sitten vertailemaan muun varustetason ja mukavuuden välillä.
 
Kun katselee Q4:n konseptikuvia, niin kuskin näyttö, keskinäyttö ja ilmastoinnin fyysiset painikkeet lienevät samat kuin E-Tron GT:ssä. Eli ei ehkä käytä samaa ohjelmistoa kuin ID.4 ja Enyaq, joten ohjelmistopuoli on siten hieman erilainen myös?
 
Kia EV6-mallista tiiseriä, ilmeisesti julkaistaan tässä kuussa. Ja tekniikka pitäisi olla aikalailla sama kuin Ioniq 5:ssa.


2022-Kia-ES6-2.jpg


2022-Kia-ES6-4.jpg
 
Noista teaser-kuvista päätellen Ioniq 5 olisi oma valinta ulkonäöllisesti näiden kahden väliltä. Jotenkin nuo Kian takavalot ei iske ja sivuprofiili ei myöskään ole yhtä puhutteleva.
 
Audin hinta varmaan kyllä karkaa sen verran korkeammaksi kuin Volkkarin tai Skodan, että sitten kilpailee jo selkeästi kalliimpien vaihtoehtojen kanssa. Ihan siisti "Star Wars cockpit" mustalla teemalla.
 
Tänään oli pakkas aamu, ilman esilämmitystä liikkeelle (unohdin ajastuksen edeltävänä iltana)
-35 , matkaa 25km , nopeus 80km/h, kulutus oli ekat 20km 365wh/km eli virtaa meni kivasti.
Auto toimi normaalisti, kuskin oven kahva osoitti tosin mieltä ja jäi ulos kunnes sitten ilmeisesti sulas ja suostu menee sisään työpaikan pihassa :D
 
Noista teaser-kuvista päätellen Ioniq 5 olisi oma valinta ulkonäöllisesti näiden kahden väliltä. Jotenkin nuo Kian takavalot ei iske ja sivuprofiili ei myöskään ole yhtä puhutteleva.
Pressikuvissa Ioniq 5 näyttää hyvältä, mutta hopeisen värinen näyttää aika hieman muoviselta helmojen ja puskurien vuoksi.

 
Onko kukaan bongannut Ioniq5:n pienempiakkuisen etuvetomallin hintaa Saksassa? Pystyyköhän kilpailemaan ID4 kanssa samassa hintaluokassa? Range taitaa olla samaa luokkaa.
 
Onko kukaan bongannut Ioniq5:n pienempiakkuisen etuvetomallin hintaa Saksassa? Pystyyköhän kilpailemaan ID4 kanssa samassa hintaluokassa? Range taitaa olla samaa luokkaa.

Tarkoitat varmaan takaveto? Oli sen joku tainnut bongata. Olikohan 42k€ .
 
Tarkoitat varmaan takaveto? Oli sen joku tainnut bongata. Olikohan 42k€ .

Juu totta. Hieman kalliimpi siis kuin ID4, jonka hinnat lähtevät 39k€. Jostain bongasin, ettei Suomeen tule alussa kuin nelivetoja, joten tätä saa odottaa.
 
Ehkä matalin kulutus mitä olen matkalla nähnyt. Ajelin Vantaalle, lämpötila oli tuon etapin alussa -7C ja Vantaalla -5C

Keskinopeus ~77km/h

Tie oli 50% märkä ja 50% kuiva, aurinko paistoi ja sulatti lunta tien vierestä. Mutta pääosin silti ihan mukava ajokeli.

Näillä lukemilla päästään jo kovin lähelle EPA rangea mikä tämän auton kohdalla on 299 mailia tai 480km. Mitä nopeasti sitä EPA testiä googlettelin, "highway" osuuden keskinopeus on myös noin 77km/h, mutta sitä ei kuitenkaan ajeta pakkasella. Tämä kulutus sähkökiukaalla ja normaalissa etelä-Suomen pakkaskelissä kyllä hämmästyttää. Autokin taisi yllättyä matalasta kulutuksesta, alussa sanoi että kohteessa olisi 22% jäljellä, mutta pikkuhiljaa arvio nousi ja perillä oli 28%.



Attachment-1 (1).jpg
 
Ehkä matalin kulutus mitä olen matkalla nähnyt. Ajelin Vantaalle, lämpötila oli tuon etapin alussa -7C ja Vantaalla -5C

Keskinopeus ~77km/h

Tie oli 50% märkä ja 50% kuiva, aurinko paistoi ja sulatti lunta tien vierestä. Mutta pääosin silti ihan mukava ajokeli.

Näillä lukemilla päästään jo kovin lähelle EPA rangea mikä tämän auton kohdalla on 299 mailia tai 480km. Mitä nopeasti sitä EPA testiä googlettelin, "highway" osuuden keskinopeus on myös noin 77km/h, mutta sitä ei kuitenkaan ajeta pakkasella. Tämä kulutus sähkökiukaalla ja normaalissa etelä-Suomen pakkaskelissä kyllä hämmästyttää. Autokin taisi yllättyä matalasta kulutuksesta, alussa sanoi että kohteessa olisi 22% jäljellä, mutta pikkuhiljaa arvio nousi ja perillä oli 28%.



Attachment-1 (1).jpg

Kyllä tuo kolmonen menee vähällä. :)



Tosin nolla tienoilla ja kuivahkolla tiellä noin 90km/h nopeudella menee oma 85D jo typical kulutukseen (191wh/km) jotain jos ei hirveä vastatuuli tms. Tämä nastoilla, kesärenkailla typical alittuu kunhan ei motaria ole.

Tekis mieli päästä testaa kitkoja et mikä niiden ero nastojen kulutukseen on. Luulis et menee vähemmällä helposti.


Tuo teslan navi on hieman pessimisti, toki parempi kuin toivoton optimisti.

Mutta sehän laskee ajon rajoitusten mukaan ja jos niistä poikkeaa osan matkaa alemmas alkaa prosentit nousta. Samoin jos myötätuuli tms. Navi myös huomioi reitin korkeusvaihtelut ja mäet, monesti saa pidemmällä matkalla ajettua ennustetta paremmin jo pelkästään sillä et isommat mäet laskee vapaalla alas :D
 
Viimeksi muokattu:
ID.4 ensituntumat. Koeajettu malli 1st Edition Max.

Ajotuntuma ihan kiva ja hiljainen, tosin satasen vauhdissa tuuli hieman vihelsi panoraamakaton kautta. Tässä mallissa oli hierovat Ergoactive-istuimet, jotka olivat ihan ok, mutta eivät mitenkään erityisen mukavat. Lasikatto tulee kaikkiin malleihin Family-varustetasosta eteenpäin, halusi tai ei. Itse en ole lasikattojen suurin ystävä, joskin joissain autoissa se antaa keskitakapenkille hieman lisää päänvaraa. Itse arvostan kuitenkin enemmän umpiterästä auton kääntyessä katolleen.

Voimansiirto 150 kW/310 Nm oli ehkä vähän vaatimaton sähkäreihin tottuneelle, VW hakee tässä turvallisen perheauton tuntumaa, sporttisuuden hinnalla. Polttomoottoripöristimiin verrattuna kiihtyvyys on toki huikea. Takatuuppari tappaa vedon heti, jos rengas luistaa, eli turvallisuus tässäkin sporttisuuden edellä. En lähtenyt enempää lyhyellä koeajolla kokeilemaan luistoneston kanssa ja ilman.

Keskikulutus oli 27,1 kW / 100 km, moottoritiellä 85 km vauhdissa 28,9 kW / 100 km. Ulkona pikkupakkanen ja ilmanvaihto auto-smart 20 C. Volkkarin lupaaman 508 km kantaman voi siis heti kättelyssä unohtaa. Tämä on 250-350 km auto keleistä ja ajotavasta riippuen. Autoon hypätessä akku näytti n. 50 % ja kantama 140 km. Ajettuani 20 km hieman kiihdytellen ja tasaista satasta motarilla kantama tippui 109 km. Koeajoautoja toki rääkätään joka lähdöllä, eli quess-o-meteriin ei voi juurikaan näissä tapauksissa luottaa. En myöskään tiedä, miten hyvin ID.4 ottaa lämpötilan ja ilmastoinnin huomioon.

Sisusta on tosi kliini ja minimalistinen, kaikki vähät napit hipaisukytkimiä. Katse on siis siirrettävä pois tiestä keskinäyttöön, jos haluaa tietää menikö joku asetus päälle vai ei. Itse infortainment omaan makuun sekava, paljon valikoita ja alavalikoita, näytönpäivitys hidas, joskus pomppaa takaisin edelliseen näkymään.

Regeneratiivista jarrutusta voi säätää ratin takana olevasta futuristisesta kiertovivusta, josta laitetaan myös pakki ja seisontavaihde päälle. Autossa on myös virtapainike, mutta siitä ei tapahdu mitään?!? Auto käynnistyy ja sammuu kun siihen astuu sisään/poistuu ja lukitsee ovet. Vaihde ei käänny automaattisesti P-asentoon, jos kuskin oven avaa auton ryömiessä D-vaihteella, eli tällä autolla voi myös ajaa itsensä yli. Siitä pisteet volkkarille. Peruutuskameran kuva ihan ok, mutta 360 kamera oli ihan vitsi. Peruutustutka huusi kuin syötävä, vaikka takana ei ollut mitään, toisaalta peruttaessa autoa takaisin autoliikkeen pihaan olisin voinut ajaa lasijulkisivusta sisään ja tutka ei olisi reagoinut mitenkään. Takapuskurissa saattoi olla jäätä, omassa mesessäkin tämä sekoilee joskus lumipöperökeleillä.

Tavaratila omaan tarpeeseen ihan riittävä, mutta takapenkit kaadettuna ei saa tasaista alustaa, eli taulu-tv menee keskeltä poikki, jos sitä ei tue.

Infortainmentin lisäksi autosta löytyy muitakin raivostuttavia bugeja. Peruuttaessa takalasin pyyhin lähtee päälle ja loput puoli tuntia ajellessa se sitten narskuttikin kuraista takalasia. Missään ei ole nappia tai toimintoa, josta takalasin pyyhintä voi pysäyttää. Takapenkin ikkunoille ei ole kuskilla kytkimiä, eli jos lapset jättävät ikkunat auki, ne on käytävä itse sulkemassa takapenkillä/kuroteltava penkin yli. Etulasien vipuja hieman edes takasin rämpätessä ne menivät ihan sekaisin, eivätkä tienneet enää mihin suuntaan pitäisi mennä.

Volkkari on tehnyt tylsän ja käyttökokemukseltaan yksinkertaisen koko perheen kulkuvälineen, joka lähtöhinnaltaan alle 40k hintalapullaan houkuttelee jo monia perusperheitä sähkön piiriin. Tuolla hinnalla täytyy toki tyytyä pieneen akkuun ja vaatimattomampiin varusteisiin, mutta 10 v vanhasta diesel Golf Variantista ID.4:een siirtyvälle karvalakkimallikin on kuin avaruusalukseen astuisi. Parempaan luokkaan siirryttäessä, eli 77 kWh nettoakkuun ja 150 kW moottoriin, hinta kohoaa 48 tonniin ja kunnon varusteilla puhutaan jo 56k autosta. Mielestäni tuolla hinnalla Mustang Mach e on jo selvästi parempi auto, ainakin tälläiselle "oikeista autoista" tykkäävälle. Jään odottamaan, mitä kivaa Q4 tuolla samalla alustalla tarjoaa ja millä hinnalla.
 
Ehkä matalin kulutus mitä olen matkalla nähnyt. Ajelin Vantaalle, lämpötila oli tuon etapin alussa -7C ja Vantaalla -5C

Keskinopeus ~77km/h

Tie oli 50% märkä ja 50% kuiva, aurinko paistoi ja sulatti lunta tien vierestä. Mutta pääosin silti ihan mukava ajokeli.

Näillä lukemilla päästään jo kovin lähelle EPA rangea mikä tämän auton kohdalla on 299 mailia tai 480km. Mitä nopeasti sitä EPA testiä googlettelin, "highway" osuuden keskinopeus on myös noin 77km/h, mutta sitä ei kuitenkaan ajeta pakkasella. Tämä kulutus sähkökiukaalla ja normaalissa etelä-Suomen pakkaskelissä kyllä hämmästyttää. Autokin taisi yllättyä matalasta kulutuksesta, alussa sanoi että kohteessa olisi 22% jäljellä, mutta pikkuhiljaa arvio nousi ja perillä oli 28%.



Attachment-1 (1).jpg
Kona 64, pakkasta -6 ja kehä 3 ,nopeus 100, kulutus 14.2 ...
 
Takapenkin ikkunoille ei ole kuskilla kytkimiä, eli jos lapset jättävät ikkunat auki, ne on käytävä itse sulkemassa takapenkillä/kuroteltava penkin yli. Etulasien vipuja hieman edes takasin rämpätessä ne menivät ihan sekaisin, eivätkä tienneet enää mihin suuntaan pitäisi mennä.
Siinä lasinnostimien kytkinten yläpuolella oli hiphaisukytkin jossa luki back. Se päälle niin samoista napeista ohjataan nyt takaikkunoita. Ei hirveen intuitiivista.
 
ID.4 ensituntumat. Koeajettu malli 1st Edition Max.

Ajotuntuma ihan kiva ja hiljainen, tosin satasen vauhdissa tuuli hieman vihelsi panoraamakaton kautta. Tässä mallissa oli hierovat Ergoactive-istuimet, jotka olivat ihan ok, mutta eivät mitenkään erityisen mukavat. Lasikatto tulee kaikkiin malleihin Family-varustetasosta eteenpäin, halusi tai ei. Itse en ole lasikattojen suurin ystävä, joskin joissain autoissa se antaa keskitakapenkille hieman lisää päänvaraa. Itse arvostan kuitenkin enemmän umpiterästä auton kääntyessä katolleen.

Voimansiirto 150 kW/310 Nm oli ehkä vähän vaatimaton sähkäreihin tottuneelle, VW hakee tässä turvallisen perheauton tuntumaa, sporttisuuden hinnalla. Polttomoottoripöristimiin verrattuna kiihtyvyys on toki huikea. Takatuuppari tappaa vedon heti, jos rengas luistaa, eli turvallisuus tässäkin sporttisuuden edellä. En lähtenyt enempää lyhyellä koeajolla kokeilemaan luistoneston kanssa ja ilman.

Keskikulutus oli 27,1 kW / 100 km, moottoritiellä 85 km vauhdissa 28,9 kW / 100 km. Ulkona pikkupakkanen ja ilmanvaihto auto-smart 20 C. Volkkarin lupaaman 508 km kantaman voi siis heti kättelyssä unohtaa. Tämä on 250-350 km auto keleistä ja ajotavasta riippuen. Autoon hypätessä akku näytti n. 50 % ja kantama 140 km. Ajettuani 20 km hieman kiihdytellen ja tasaista satasta motarilla kantama tippui 109 km. Koeajoautoja toki rääkätään joka lähdöllä, eli quess-o-meteriin ei voi juurikaan näissä tapauksissa luottaa. En myöskään tiedä, miten hyvin ID.4 ottaa lämpötilan ja ilmastoinnin huomioon.

Sisusta on tosi kliini ja minimalistinen, kaikki vähät napit hipaisukytkimiä. Katse on siis siirrettävä pois tiestä keskinäyttöön, jos haluaa tietää menikö joku asetus päälle vai ei. Itse infortainment omaan makuun sekava, paljon valikoita ja alavalikoita, näytönpäivitys hidas, joskus pomppaa takaisin edelliseen näkymään.

Regeneratiivista jarrutusta voi säätää ratin takana olevasta futuristisesta kiertovivusta, josta laitetaan myös pakki ja seisontavaihde päälle. Autossa on myös virtapainike, mutta siitä ei tapahdu mitään?!? Auto käynnistyy ja sammuu kun siihen astuu sisään/poistuu ja lukitsee ovet. Vaihde ei käänny automaattisesti P-asentoon, jos kuskin oven avaa auton ryömiessä D-vaihteella, eli tällä autolla voi myös ajaa itsensä yli. Siitä pisteet volkkarille. Peruutuskameran kuva ihan ok, mutta 360 kamera oli ihan vitsi. Peruutustutka huusi kuin syötävä, vaikka takana ei ollut mitään, toisaalta peruttaessa autoa takaisin autoliikkeen pihaan olisin voinut ajaa lasijulkisivusta sisään ja tutka ei olisi reagoinut mitenkään. Takapuskurissa saattoi olla jäätä, omassa mesessäkin tämä sekoilee joskus lumipöperökeleillä.

Tavaratila omaan tarpeeseen ihan riittävä, mutta takapenkit kaadettuna ei saa tasaista alustaa, eli taulu-tv menee keskeltä poikki, jos sitä ei tue.

Infortainmentin lisäksi autosta löytyy muitakin raivostuttavia bugeja. Peruuttaessa takalasin pyyhin lähtee päälle ja loput puoli tuntia ajellessa se sitten narskuttikin kuraista takalasia. Missään ei ole nappia tai toimintoa, josta takalasin pyyhintä voi pysäyttää. Takapenkin ikkunoille ei ole kuskilla kytkimiä, eli jos lapset jättävät ikkunat auki, ne on käytävä itse sulkemassa takapenkillä/kuroteltava penkin yli. Etulasien vipuja hieman edes takasin rämpätessä ne menivät ihan sekaisin, eivätkä tienneet enää mihin suuntaan pitäisi mennä.

Volkkari on tehnyt tylsän ja käyttökokemukseltaan yksinkertaisen koko perheen kulkuvälineen, joka lähtöhinnaltaan alle 40k hintalapullaan houkuttelee jo monia perusperheitä sähkön piiriin. Tuolla hinnalla täytyy toki tyytyä pieneen akkuun ja vaatimattomampiin varusteisiin, mutta 10 v vanhasta diesel Golf Variantista ID.4:een siirtyvälle karvalakkimallikin on kuin avaruusalukseen astuisi. Parempaan luokkaan siirryttäessä, eli 77 kWh nettoakkuun ja 150 kW moottoriin, hinta kohoaa 48 tonniin ja kunnon varusteilla puhutaan jo 56k autosta. Mielestäni tuolla hinnalla Mustang Mach e on jo selvästi parempi auto, ainakin tälläiselle "oikeista autoista" tykkäävälle. Jään odottamaan, mitä kivaa Q4 tuolla samalla alustalla tarjoaa ja millä hinnalla.

Hyvä raportti, täytyy käydä kanssa kokeilemassa. Perheluokan autolle olisi tarvetta, vähän on sellainen fiilis näiden jälkeen, että voisi odottaa Ioniq5:n julkaisun. Se ei ehkä ole yhtä tylsä auto kuin ID4. Kia voi myös yllättää omalla autollaan kun julkaisevat.
 
Pressikuvissa Ioniq 5 näyttää hyvältä, mutta hopeisen värinen näyttää aika hieman muoviselta helmojen ja puskurien vuoksi.



Ei vitun Tesla sekö nyt sai aikaan, että kaikki tekee näitä helvetin upotettuja ovenkahvoja mitkä ei sitten talvella toimi sopivilla keleillä.
 
Ehkä matalin kulutus mitä olen matkalla nähnyt. Ajelin Vantaalle, lämpötila oli tuon etapin alussa -7C ja Vantaalla -5C

Keskinopeus ~77km/h

Tie oli 50% märkä ja 50% kuiva, aurinko paistoi ja sulatti lunta tien vierestä. Mutta pääosin silti ihan mukava ajokeli.

Näillä lukemilla päästään jo kovin lähelle EPA rangea mikä tämän auton kohdalla on 299 mailia tai 480km. Mitä nopeasti sitä EPA testiä googlettelin, "highway" osuuden keskinopeus on myös noin 77km/h, mutta sitä ei kuitenkaan ajeta pakkasella. Tämä kulutus sähkökiukaalla ja normaalissa etelä-Suomen pakkaskelissä kyllä hämmästyttää. Autokin taisi yllättyä matalasta kulutuksesta, alussa sanoi että kohteessa olisi 22% jäljellä, mutta pikkuhiljaa arvio nousi ja perillä oli 28%.



Attachment-1 (1).jpg

Joo o ja kabiini oli kuinka lämpimänä?
 
Omat arvaukset:
ID.4 hinta pomppaa nelivedolla 6-10k
Audi Q4 on sitten 15-20k kalliimpi kuin vastaava ID.4

No, pitää ID.4 käydä testaamassa kun neliveto tulee. Oisko se sitten pykälää isompi jo vaihdon paikka...
 
ID.4 hinta pomppaa nelivedolla 6-10k
Audi Q4 on sitten 15-20k kalliimpi kuin vastaava ID.4

No, pitää ID.4 käydä testaamassa kun neliveto tulee. Oisko se sitten pykälää isompi jo vaihdon paikka...

ID.4 hinnasto nelikkona julkaistaan ensi kuussa ja koeajoautot maassa joskus loppusyksystä. Veikkaan, ihan samoja, eli hinta pomppaa tuon 6-10k. Mielenkiintoiseksi jää, pystyykö VW säilyttämään akkukapasiteetin samana nelivedolle, tai jopa kasvattamaan. Neliveto syö kuitenkin jonkin verran enemmän energiaa ja tulla 77 kWh akulla nelikon tosimaailman kantama putoaa jo varmaan tuonne 200-250 km paikkeille.

Audimyyjällä ei ollut vielä lupaa kertoa, mitä Q4 tulee maksamaan, mutta "toivoi" hinnan bisness-varustelulla jäävän piirun verran alle 60k. Tämä tekee Q4:sta vajaa kympin kalliimman kuin ID.4. Sähkömekaanisestihan autot ovat identtisiä, eli hintaero muodostuu lähinnä brändistä, sisämukavuuksista ja mahdollisesti ajoasetuksista.
 
Ei vitun Tesla sekö nyt sai aikaan, että kaikki tekee näitä helvetin upotettuja ovenkahvoja mitkä ei sitten talvella toimi sopivilla keleillä.

Juuri näin se on! Tesla on vastuussa muiden autonvalmistajien käyttämistä ratkaisuista. :thumbsup:
Haukutaan kaikki joukolla hetki Teslaa tästä syystä!
 
Juuri näin se on! Tesla on vastuussa muiden autonvalmistajien käyttämistä ratkaisuista. :thumbsup:
Haukutaan kaikki joukolla hetki Teslaa tästä syystä!
Tämä on kuten Apple. Poisti kuulokkeet, muut tulivat perässä. Poistivat laturin ja muut perässä. Markkinajohtaja näyttää aina mallia ja muut seuraa.
 
No, kahvat on pelannu hyvin koko talven täällä Kuusamossa. Toki esilämmitän auton aamuksi mutta työpaikan pihassa saa 8h jäätyä ja silti pelaa.

Ei ole tarvinnu niitä miettiä sen enempää ku ex bemarissa.


Mutta kaipa se voi olla haastavaa poistaa hieman jäätä jos vaikka ois kahvan päälle päässy jäätymään :P
 
Minkä takia sähköautoilla on niin jäätävät vakuutusmaksut?

Esim 2015 vuosimallin B-mersulla nousee 800€:llä vuodessa kun vaihtaa bensa->sähkö?
 
Minkä takia sähköautoilla on niin jäätävät vakuutusmaksut?

Esim 2015 vuosimallin B-mersulla nousee 800€:llä vuodessa kun vaihtaa bensa->sähkö?

Vaihtelee tosi paljon. Itsellä oli 1100€ Pohjolassa ja reilu 600 IFissä... Sähköautot tuntuu olevan jotenkin kovin uusi asia vieläkin vakuutusyhtiöille.
 
Korvaukset on kovempia, jos sattuu osumia. En tiedä koskeeko kaikkia malleja, vai onko vain joidenkin sähköautojen ongelma nuo korkeat vakuutusmaksut?
 
Minkä takia sähköautoilla on niin jäätävät vakuutusmaksut?

Esim 2015 vuosimallin B-mersulla nousee 800€:llä vuodessa kun vaihtaa bensa->sähkö?

Ex BMW 520D F10 oli noin 750e ihan kaikki. (Pohjantähti)

Nyt Tesla model S 85D , 860e kaikki mahdollinen. Pohjantähti.


OP vakuutus sanoi että hankala hinnoitella kun dataa on vielä vähän, eli ihan matematiikkaa ja riskien puntarointia. Ja korjaushinnat myös vielä vaatii dataa kuulemma.
 
ID.4 hinnasto nelikkona julkaistaan ensi kuussa ja koeajoautot maassa joskus loppusyksystä. Veikkaan, ihan samoja, eli hinta pomppaa tuon 6-10k. Mielenkiintoiseksi jää, pystyykö VW säilyttämään akkukapasiteetin samana nelivedolle, tai jopa kasvattamaan. Neliveto syö kuitenkin jonkin verran enemmän energiaa ja tulla 77 kWh akulla nelikon tosimaailman kantama putoaa jo varmaan tuonne 200-250 km paikkeille.

Audimyyjällä ei ollut vielä lupaa kertoa, mitä Q4 tulee maksamaan, mutta "toivoi" hinnan bisness-varustelulla jäävän piirun verran alle 60k. Tämä tekee Q4:sta vajaa kympin kalliimman kuin ID.4. Sähkömekaanisestihan autot ovat identtisiä, eli hintaero muodostuu lähinnä brändistä, sisämukavuuksista ja mahdollisesti ajoasetuksista.
Mitähän tarkoitat tuolla "tosimaailman kantamalla"? Onko se akku täydestä tyhjäksi, vai että laturille pitää hädissään luikkia jo siinä vaiheessa kun rangea on jäljellä vielä 100 km? Jos ensimmäinen vaihtoehto, niin 200-250 km ei voi pitää paikkaansa 77 kWh:n nettokapasiteettiselle nelivedolle. Keskikulutuksen pitäisi olla silloin 30,8 - 38,5 kWh/100 km, mikä on täysin absurdi lukema matka-ajossa. Ymmärtäisin, jos olisit sanonut 250 - 400 km matka-ajossa riippuen siitä onko talvi vai kesä.

Nurkka-ajossa/lyhyellä koeajolla kylmällä autolla moisiin lukemiin voi toki päästä, mutta sellaisissa lyhyissä ajoissa rangella ei juuri ole merkitystä. On melko samantekevää pääseekö yhdellä latauksella neljä vai viisi päivää. Rangea tarvitaan pidemmillä matkoilla, jolloin kulutus asettuu matkustamon ilman ja rakenteiden lämpenemisen jälkeen maltillisemmaksi.

Nelivetoisen Skoda Enyaqin (77 kWh) kulutuksia, EV-database, kWh/100 km:

16,7 WLTP, 460 km

City
13,8@+23 C, 560 km
20,0@-10 C, 385 km

Highway
22,0@+23 C, 350 km
28,0@-10 C, 275 km

Combined
17,5@+23 C, 440 km
23,3@-10 C, 330 km


 
Viimeksi muokattu:
Mitähän tarkoitat tuolla "tosimaailman kantamalla"? Onko se akku täydestä tyhjäksi, vai että laturille pitää hädissään luikkia jo siinä vaiheessa kun rangea on jäljellä vielä 100 km? Jos ensimmäinen vaihtoehto, niin 200-250 km ei voi pitää paikkaansa 77 kWh:n nettokapasiteettiselle nelivedolle. Keskikulutuksen pitäisi olla silloin 30,8 - 38,5 kWh/100 km, mikä on täysin absurdi lukema matka-ajossa. Ymmärtäisin, jos olisit sanonut 250 - 400 km matka-ajossa riippuen siitä onko talvi vai kesä.

Nurkka-ajossa/lyhyellä koeajolla kylmällä autolla moisiin lukemiin voi toki päästä, mutta sellaisissa lyhyissä ajoissa rangella ei juuri ole merkitystä. On melko samantekevää pääseekö yhdellä latauksella neljä vai viisi päivää. Rangea tarvitaan pidemmillä matkoilla, jolloin kulutus asettuu matkustamon ilman ja rakenteiden lämpenemisen jälkeen maltillisemmaksi.

Nelivetoisen Skoda Enyaqin (77 kWh) kulutuksia, EV-database, kWh/100 km:

16,7 WLTP, 460 km

City
13,8@+23 C, 560 km
20,0@-10 C, 385 km

Highway
22,0@+23 C, 350 km
28,0@-10 C, 275 km

Combined
17,5@+23 C, 440 km
23,3@-10 C, 330 km


Tämä.

Plus neliveto ei syö enempi, ainakin teslalla nelivedot on taloudellisempia S 85 vs 85D , koska etumoottoria käytetää matkaajossa enempi (on parempi hyötysuhteeltaan)
 
ID4 77kWh takaveto todellinen kantama EV databasen mukaan 285km (talvi+motari) - 580km (kesä+kaupunki).

52kWh akulla vastaavat 195km - 405km.

Ihan hyvät lukemat siis.
 
Melko nopeasti latausjännitteet saatiin kasvatettua 800V millä saadaan se 350Kw ladattua. Jos menisi lineaarisesti niin 2500V saataisiin 1Mw teholla ladattua samalla kuparin paksuudella. Muistaakseeni 1000V aletaan puhumaan korkeasta jännitteestä mikä saattaa tuoda lainsäädännöllisiä ongelmia.
Toinen vaihtoehto on vain lisätä latausporttien määrää autossa 3. On sitten omista mieltymyksistä kiinni, kytkeekö autoonsa 1 vai 3 piuhaa kiinni siksi aikaa, kun käy vessassa.

Tuossa on se että 800VDC on helppo tehdä kun jakeluverkko on normaali 400VAC, se on periaatteessa vaan vähän toisentyyppinen tasasuuntaaja. Tuota korkeammat jännitteet täytyy tehdä sitten jo muuntajilla..

Tosin todennäköisesti käytännössä MW tason latusasemat todennäköisesti liitettäisiin keskijännite verkkoon jokatapuksessa.

Ainakin Norjassa kun pörräävät niillä sähkökuorkeilla roskia yms, niissä näkyy olevan ainakin osassa useampi lataustöpseli.
 
ID4 77kWh takaveto todellinen kantama EV databasen mukaan 285km (talvi+motari) - 580km (kesä+kaupunki).

Uskoo ken tahtoo. Mikä tää EV-Database.org on? Sivusto ei kerro, mistä tiedot tulevat, joten "todellinen" kantama on vain heidän (tai autotehtaan) hyvä arvaus.
 
Uskoo ken tahtoo. Mikä tää EV-Database.org on? Sivusto ei kerro, mistä tiedot tulevat, joten "todellinen" kantama on vain heidän (tai autotehtaan) hyvä arvaus.

Ei noiden kantamien arviointi kohtalaisella tarkkuudella mitään rakettitiedettä ole. Itsekään en tosin tiedä tarkalleen, mihin lukunsa perustavat ja päivittävätkö niitä kun kokemusta karttuu. Näkisin että noiden luvut ovat kuitenkin aivan riittävän hyviä, jos ajatellaan että olisi tekemässä autokauppoja. ABRP on toinen, johon kannattaa tutustua, mutta siellä on puutteita esim. kylmän akun lataukseen liittyen.
 
No, kahvat on pelannu hyvin koko talven täällä Kuusamossa. Toki esilämmitän auton aamuksi mutta työpaikan pihassa saa 8h jäätyä ja silti pelaa.

Ei ole tarvinnu niitä miettiä sen enempää ku ex bemarissa.


Mutta kaipa se voi olla haastavaa poistaa hieman jäätä jos vaikka ois kahvan päälle päässy jäätymään :p
Model 3:ssa joutuu sopivilla keleillä painamaan peukalon päällä kahvan kärjestä, että jäät murtuvat ja kahva vapautuu. Tämä on silti aika paljon pienempi murhe kuin aikanaan VAG-kulkineiden lukot, jotka jäätyivät aina auki tai kiinni. Se oli hieno homma pitkin talvea miettiä, mistä ovesta pääsee sisään tai vaihtoehtoisesti miten oven saa pysymään kiinni.

Syy, miksi näitä upotettuja kahvoja harrastetaan, on tietysti aerodynamiikassa. Muistelisin, että toimintamatka kasvaa pari prosenttia näillä.
 
Model 3:ssa joutuu sopivilla keleillä painamaan peukalon päällä kahvan kärjestä, että jäät murtuvat ja kahva vapautuu. Tämä on silti aika paljon pienempi murhe kuin aikanaan VAG-kulkineiden lukot, jotka jäätyivät aina auki tai kiinni. Se oli hieno homma pitkin talvea miettiä, mistä ovesta pääsee sisään tai vaihtoehtoisesti miten oven saa pysymään kiinni.

Syy, miksi näitä upotettuja kahvoja harrastetaan, on tietysti aerodynamiikassa. Muistelisin, että toimintamatka kasvaa pari prosenttia näillä.
Isompi ongelma on oikeasti noi frameless-ovet, ja niiden luomat ongelmat. Ja tämä ei mitenkään ole mikään Teslan luoma ongelma, vaan jokainen "coupe"-autoilija tietää että nämä ovet on tehty lähtemään lämpimästä, joko ulkona tai tallissa.

Jäätyvät kahvat, lukot ja luukut on vaan sitä realisimia mikä Pohjoismaiseen autoiluun liittyy, ja tulee aina liittymään. No, ainakin siihen asti että ilmastonmuutos deletoi pakkasen.
 
Model 3:ssa joutuu sopivilla keleillä painamaan peukalon päällä kahvan kärjestä, että jäät murtuvat ja kahva vapautuu.

Niin, tai hakkaamaan oikeastaan nyrkillä ovea, ei tuo peukalolla tule aina tuolta pois. Sittenhän nuo kahvat toki myös murtuvat, mutta se taas johtuu heikosta materiaalivalinnasta.
 
Isompi ongelma on oikeasti noi frameless-ovet, ja niiden luomat ongelmat. Ja tämä ei mitenkään ole mikään Teslan luoma ongelma, vaan jokainen "coupe"-autoilija tietää että nämä ovet on tehty lähtemään lämpimästä, joko ulkona tai tallissa.

Jäätyvät kahvat, lukot ja luukut on vaan sitä realisimia mikä Pohjoismaiseen autoiluun liittyy, ja tulee aina liittymään. No, ainakin siihen asti että ilmastonmuutos deletoi pakkasen.

Jännä et ite pärjään karmittomien kans ?? Teen jotain väärin?

:D

Tälle naurettu työkaverin kans, amg mesessä sillä kans karmittomat ja kunhan putsaa ja käsittelee syksyllä aineilla ei ongelmia.

Ovet aukee, lasit ei repee irti tai mitä täs pitäs tapahtua ?

Tuntuu et etelässä ne onglemat, väki vaan ulisee siinä missä täällä pohjoisessa eletään menee. :P

Ja kyllä, ei karmiton ovi niin ongelmaton tai huoleton ole mitä karmin kans mut aika vahvasti ongelmia liioitellaan.

Kuite celicat yms subarut noilla ollu jo föever

-edit- ehkä vähä kärkkäästi kirjotin mut väsyny ainaiseen karmiton ovi , kahva tms itkuun. :D

Ja ei mitään sun kirjoitusta vastaan vaikka sitä lainasin, jatkoin vaan aiheesta
 
Viimeksi muokattu:
Eniten tänää ärsytti sähköautoilussa surkea laturi tilanne, Posion ainut virran pönttö ei pelannu ja Ranualla ei ollut kartan mukaan mitään mutta näemmä siellä TK tarjoaa type 2 ja eläinpuistossa perus pistorasiat tarjolla myös.

Kuusamo/Ranua seutu on kyl aika autiomaata. Vielä.
 
Vähän eri hintaluokkaan tulevan Dacia Springin hinnat on julkistettu Ranskassa. Akku taitaa olla alle 30kwh joten alta jää pariin sataan mutta ei se kalliskaan ole. Lähtöhinta ennen tukia 16990€, Ranskassa hankintatukien jälkeen n. 12,5k€

Sopii lyhyempää matkaa ajaville jotka saavat töissä tai kotona ladattua kWh pohjoisella hinnalla.

Ilppia yms ei löydy mutta mielummin itse tuon Dacian ottaisin kuin vag:in tripletistä mitään.

 
Ei paha hinta Dacialle. Veikkaan, että Suomessakin nostetaan hankintatuki muun Euroopan tasolle, eli vähintään 5000€:n tässä keväällä. Keväällehän on jo luvattu ensimmäiset päätökset ja eiköhän hankintatuki siihen kuulu. Dacian voisi halvimmillaan saada vähän päälle kymppitonnin tuon jälkeen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 365
Viestejä
4 492 868
Jäsenet
74 120
Uusin jäsen
Lähiverkkopaita

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom