ID.4 ensituntumat. Koeajettu malli 1st Edition Max.
Ajotuntuma ihan kiva ja hiljainen, tosin satasen vauhdissa tuuli hieman vihelsi panoraamakaton kautta. Tässä mallissa oli hierovat Ergoactive-istuimet, jotka olivat ihan ok, mutta eivät mitenkään erityisen mukavat. Lasikatto tulee kaikkiin malleihin Family-varustetasosta eteenpäin, halusi tai ei. Itse en ole lasikattojen suurin ystävä, joskin joissain autoissa se antaa keskitakapenkille hieman lisää päänvaraa. Itse arvostan kuitenkin enemmän umpiterästä auton kääntyessä katolleen.
Voimansiirto 150 kW/310 Nm oli ehkä vähän vaatimaton sähkäreihin tottuneelle, VW hakee tässä turvallisen perheauton tuntumaa, sporttisuuden hinnalla. Polttomoottoripöristimiin verrattuna kiihtyvyys on toki huikea. Takatuuppari tappaa vedon heti, jos rengas luistaa, eli turvallisuus tässäkin sporttisuuden edellä. En lähtenyt enempää lyhyellä koeajolla kokeilemaan luistoneston kanssa ja ilman.
Keskikulutus oli 27,1 kW / 100 km, moottoritiellä 85 km vauhdissa 28,9 kW / 100 km. Ulkona pikkupakkanen ja ilmanvaihto auto-smart 20 C. Volkkarin lupaaman 508 km kantaman voi siis heti kättelyssä unohtaa. Tämä on 250-350 km auto keleistä ja ajotavasta riippuen. Autoon hypätessä akku näytti n. 50 % ja kantama 140 km. Ajettuani 20 km hieman kiihdytellen ja tasaista satasta motarilla kantama tippui 109 km. Koeajoautoja toki rääkätään joka lähdöllä, eli quess-o-meteriin ei voi juurikaan näissä tapauksissa luottaa. En myöskään tiedä, miten hyvin ID.4 ottaa lämpötilan ja ilmastoinnin huomioon.
Sisusta on tosi kliini ja minimalistinen, kaikki vähät napit hipaisukytkimiä. Katse on siis siirrettävä pois tiestä keskinäyttöön, jos haluaa tietää menikö joku asetus päälle vai ei. Itse infortainment omaan makuun sekava, paljon valikoita ja alavalikoita, näytönpäivitys hidas, joskus pomppaa takaisin edelliseen näkymään.
Regeneratiivista jarrutusta voi säätää ratin takana olevasta futuristisesta kiertovivusta, josta laitetaan myös pakki ja seisontavaihde päälle. Autossa on myös virtapainike, mutta siitä ei tapahdu mitään?!? Auto käynnistyy ja sammuu kun siihen astuu sisään/poistuu ja lukitsee ovet. Vaihde ei käänny automaattisesti P-asentoon, jos kuskin oven avaa auton ryömiessä D-vaihteella, eli tällä autolla voi myös ajaa itsensä yli. Siitä pisteet volkkarille. Peruutuskameran kuva ihan ok, mutta 360 kamera oli ihan vitsi. Peruutustutka huusi kuin syötävä, vaikka takana ei ollut mitään, toisaalta peruttaessa autoa takaisin autoliikkeen pihaan olisin voinut ajaa lasijulkisivusta sisään ja tutka ei olisi reagoinut mitenkään. Takapuskurissa saattoi olla jäätä, omassa mesessäkin tämä sekoilee joskus lumipöperökeleillä.
Tavaratila omaan tarpeeseen ihan riittävä, mutta takapenkit kaadettuna ei saa tasaista alustaa, eli taulu-tv menee keskeltä poikki, jos sitä ei tue.
Infortainmentin lisäksi autosta löytyy muitakin raivostuttavia bugeja. Peruuttaessa takalasin pyyhin lähtee päälle ja loput puoli tuntia ajellessa se sitten narskuttikin kuraista takalasia. Missään ei ole nappia tai toimintoa, josta takalasin pyyhintä voi pysäyttää. Takapenkin ikkunoille ei ole kuskilla kytkimiä, eli jos lapset jättävät ikkunat auki, ne on käytävä itse sulkemassa takapenkillä/kuroteltava penkin yli. Etulasien vipuja hieman edes takasin rämpätessä ne menivät ihan sekaisin, eivätkä tienneet enää mihin suuntaan pitäisi mennä.
Volkkari on tehnyt tylsän ja käyttökokemukseltaan yksinkertaisen koko perheen kulkuvälineen, joka lähtöhinnaltaan alle 40k hintalapullaan houkuttelee jo monia perusperheitä sähkön piiriin. Tuolla hinnalla täytyy toki tyytyä pieneen akkuun ja vaatimattomampiin varusteisiin, mutta 10 v vanhasta diesel Golf Variantista ID.4:een siirtyvälle karvalakkimallikin on kuin avaruusalukseen astuisi. Parempaan luokkaan siirryttäessä, eli 77 kWh nettoakkuun ja 150 kW moottoriin, hinta kohoaa 48 tonniin ja kunnon varusteilla puhutaan jo 56k autosta. Mielestäni tuolla hinnalla Mustang Mach e on jo selvästi parempi auto, ainakin tälläiselle "oikeista autoista" tykkäävälle. Jään odottamaan, mitä kivaa Q4 tuolla samalla alustalla tarjoaa ja millä hinnalla.