Kokemuksia omista ja aiemmin ajetuista sähköautoista

Alkaa tarjonta kasvaa kovaa vauhtia ja vanhat mallit eivät kohta enää montaa kiinnosta.

Kävin kokeilemassa Leafia ja Ioniqia uusimmilla akuilla. Näistä kahdesta Ioniq oli enemmän omaan makuun, penkissä paremmat säädöt, laatuvaikutelma parempi ja range noin 50km isompi. Hinta aika sama jos vertaa vuoden vanhaa Ioniqia ja uutta Leafia.

Vähän kyllä mietityttää kannattaako siltikään näitä ostaa, kun omasta mielestä 400km rangea alkaa olla sellainen, mikä kelpaisi kaikille, eikä arvonlaskua tapahdu niin nopeasti. ID4 vaikuttaa hyvältä ja Ioniq 5 taitaa olla samaa luokkaa hinnankin puolesta. Kumpikohan tulee olemaan suositumpi?

Leaf myynee jatkossa vain koska "halpa". Ei säätöjä mm. ratissa. Ei kukaan "premium"-asiakas tuollaista kelpuuta.
Ioniq 5 -tulee olemaan kova. Kyllä mä veikkaan, että Ioniq 5 on "parempi" kuin ID4 - tosin tavaratilakin merkkaa paljon. Itseä se kyllä kiinnostaa, noi makoilupenkitkin ois just eikä melkeen taukoiluun/odotteluun. Kiva, että alkaa näitä katumaasturikokoluokan sähköautoja tulla nyt useammalta merkiltä, vaikkakin vasta Enyaq, Id4, Model X ja Ioniq 5 näihin laskettaneen (joo bmw ix3 yms. mutta vielä aika kalliita ??)..
 
Kyllä täällä ainakin n 1kk@1000km ajettuna on hyvinkin maistunut tuo 40kwh -19kwh tekna malline Datsuni :)
Ihan ensi töikseeni luin/kuunteli juutuubin björnin kaikki 40/62kwh revikat ja totesin että tuo on se itselleni sopivin. Piti myös obd lukija bt:llä hommata Leafspyn kera että sai kaiken irti autosta Eipä vieläkään ole tuosta pahaa sanottavaa, ehkä tuo poikkeuksellinen talvikin täällä Satakunnassa sai mielen muuttumaan tuosta T8 Volvosta kun meni sitten enemmän tai vähemmän bensalla. Sitä ei jaksanut kun oli niin tarkkaa se polkimen käyttö ja ainakin ensi sähköautoilun nälkään tämä Leaf on todella hyvin maistunut ja hyvä että vaihdoin. Omat ajot kuitenkin 10tkm vuodessa ja päivässä keskimäärin 20km-50km.

Ehkä pikkaisen laadukkaampi yleisilme on se mitä jäi Volvosta kaipaamaan mutta muuten on ollut enemmän kuin hyvä sähköauto. Talvirange se 150km ja kesää odotellessa. Myös hyvin hiljainen on ja tilava.

Ehkä nyt mikä eniten Leafin kohdalla ressaa/mietityttää on se että mikä on Chademon kohtalo vs ccs? Tämä rapidgate ei ole ongelma, päinvastoin, talvella vaan hyvä kun käy "kuumana" ;) Sehän on ongelma vasta jos ajelee vuorokaudessa jotain 400km siivuja pikalatauksilla. Turhaan asiasta peloitellaan ns normi käytössä.
 
Youtubessa ID.Furcan testaillut ID4:n rangea 90km/h tasaisella ajolla. Tuloksena oli noin 17 asteen kelissä 19" talvirenkailla 16.5kWh/100km ja range noin 460km.

Kelpaisi. Tuollain pääsisin mökille ilman välilatauksia. Toki pitää ajaa nätisti eikä suurinta sallittua.

Sellainen tuli mieleen että varmasti tulee aiheuttamaan ärsytystä liikenteessä, kun osa kuskeista ajaa alinopeutta akkua säästellen ja osalla riittää lyhyt siirtymä jonka ajaa tulipalokiireellä.
 
Joo toivottavasti ei tule näillä sähkö-säästäjillä tavaksi se, että ajetaan reilusti alle rajoituksen, että ei joudu lataamaan. Ihan riittävästi noita karavaanareita ja rekkoja maanteillä. Tai sitten voisivat vaikka alkaa kulkea aamuyön aikaan, etteivät häiritse normaalia liikennettä.

Omalla kohdalla ainakin tuntuisi absurdilta ajatukselta, että ostaisin 50k auton, joka olisi tekinisesti niin vaatimaton, että joutuisin ajamaan hitaammin kuin polttomoottoriautolla..
 
Tää Volvo C40 tuli kyllä ihan puun takaa. Näyttäs pikkusen matalemmalta ja sulavalinjasemmalta XC40 Rechargelta:

Tekniset tiedot aika ~samat kuin XC40 ja Polestar 2.
Tosin tehty alusta asti sähkörunkoon mikä on hyvä asia.
 
Sellainen tuli mieleen että varmasti tulee aiheuttamaan ärsytystä liikenteessä, kun osa kuskeista ajaa alinopeutta akkua säästellen ja osalla riittää lyhyt siirtymä jonka ajaa tulipalokiireellä.
Eilen taas kehällä meni hermo (no ei oikeesti mutta ärsyttää) kun tietyissä kohdissa nopeus tippuu kaikilla ei vakkarisäädetyillä autoilla. Luo sellaista pumppausta sitten ja ihan turhaan. Odotan päivää jolloin vakkari on melkein kaikissa ja adaptiivisuus vielä nostaa käyttötasoa. Ei tarvii joka kerta ihmetellä, että miksi näissä isojen teiden ylitysten kohdalla tippuu nopeus 80 alueella alle 70 vauhtiin vaikka mitään syytä ei ole.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Eilen taas kehällä meni hermo (no ei oikeesti mutta ärsyttää) kun tietyissä kohdissa nopeus tippuu kaikilla ei vakkarisäädetyillä autoilla. Luo sellaista pumppausta sitten ja ihan turhaan. Odotan päivää jolloin vakkari on melkein kaikissa ja adaptiivisuus vielä nostaa käyttötasoa. Ei tarvii joka kerta ihmetellä, että miksi näissä isojen teiden ylitysten kohdalla tippuu nopeus 80 alueella alle 70 vauhtiin vaikka mitään syytä ei ole.
Kehä1 hämeenlinnan motarin yli menee niin iso mäki, että ei riitä henkilöautossa potku! Pääsin kyllä rekalla sen ihan hyvin ylös.
 
69A94729-97C0-47B4-9E85-043CD6951182.jpeg


Vanhakin S menee vähällä, roi - Posio pätkän ekat 50km :)
 
Kyllä täällä ainakin n 1kk@1000km ajettuna on hyvinkin maistunut tuo 40kwh -19kwh tekna malline Datsuni :)
Ihan ensi töikseeni luin/kuunteli juutuubin björnin kaikki 40/62kwh revikat ja totesin että tuo on se itselleni sopivin. Piti myös obd lukija bt:llä hommata Leafspyn kera että sai kaiken irti autosta Eipä vieläkään ole tuosta pahaa sanottavaa, ehkä tuo poikkeuksellinen talvikin täällä Satakunnassa sai mielen muuttumaan tuosta T8 Volvosta kun meni sitten enemmän tai vähemmän bensalla. Sitä ei jaksanut kun oli niin tarkkaa se polkimen käyttö ja ainakin ensi sähköautoilun nälkään tämä Leaf on todella hyvin maistunut ja hyvä että vaihdoin. Omat ajot kuitenkin 10tkm vuodessa ja päivässä keskimäärin 20km-50km.

Ehkä pikkaisen laadukkaampi yleisilme on se mitä jäi Volvosta kaipaamaan mutta muuten on ollut enemmän kuin hyvä sähköauto. Talvirange se 150km ja kesää odotellessa. Myös hyvin hiljainen on ja tilava.

Ehkä nyt mikä eniten Leafin kohdalla ressaa/mietityttää on se että mikä on Chademon kohtalo vs ccs? Tämä rapidgate ei ole ongelma, päinvastoin, talvella vaan hyvä kun käy "kuumana" ;) Sehän on ongelma vasta jos ajelee vuorokaudessa jotain 400km siivuja pikalatauksilla. Turhaan asiasta peloitellaan ns normi käytössä.

Vaihdoitko Volvon pois vai? Se ei kyllä kauaa kerennyt pihalla ruostumaan :alien:
 
Ioniq 5 nähty lataamassa kovalla 150kW keskinopeudella suunnilleen 20-80% akun varausväli. 80% tienoilla lataus vielä lähes 150kW.

Ihan hyvät lukemat jos käyrä on tuota. Kertoo myös että kobolttia lienee aika paljon akussa elleivät ole keksineet jotain muuta erikoista.

Jos nopeudet pitää paikkansa saa Teslan uusi akku olla aika ihmeellinen.
 
Ihan hyvät lukemat jos käyrä on tuota. Kertoo myös että kobolttia lienee aika paljon akussa elleivät ole keksineet jotain muuta erikoista.

Jos nopeudet pitää paikkansa saa Teslan uusi akku olla aika ihmeellinen.
Tämä olisi kyllä kovan luokan suoritus. Mitähän vaan tekee akun pitkäikäisyydelle. Ottaako se 58 kWh -akusto myös vastaan samoja tehoja? Sehän olisi melkein 3C latausteho :woot:

Näyttää muuten ihmisiä tämä kärry kiinnostavan, ainakin Hyundain mukaan:
 
Eilen taas kehällä meni hermo (no ei oikeesti mutta ärsyttää) kun tietyissä kohdissa nopeus tippuu kaikilla ei vakkarisäädetyillä autoilla. Luo sellaista pumppausta sitten ja ihan turhaan. Odotan päivää jolloin vakkari on melkein kaikissa ja adaptiivisuus vielä nostaa käyttötasoa. Ei tarvii joka kerta ihmetellä, että miksi näissä isojen teiden ylitysten kohdalla tippuu nopeus 80 alueella alle 70 vauhtiin vaikka mitään syytä ei ole.

Yhdysvaltain Nashvillessa sijaitsevassa Vanderbiltin yliopistossa tehdyn tutkimuksen tehtyjen havaintojen mukaan uusien autojen mukautuvat vakionopeudensäätimet eivät helpottaisikaan liikenneruuhkia, vaikka niin on tähän asti uskottu.

Vanderbiltin yliopistossa kuitenkin todettiin, että mukautuvaan vakionopeudensäätimeen liittyy myös ongelmia, jotka johtuvat siitä, ettei toiminto osaa reagoida kuin edellä olevaan ajoneuvoon. Ihmiskuljettaja osaa huomioida liikenteen sujuvuutta edellä menevää autoa pidemmälle.
Käytännössä vaatisi kommunikaatiota keskenään jonossa ajavilta autoilta, eli jonon edessä hidastetaan -> koko takana tulevaa jonoa hidastetaan samalla tavoin. Pelkkä jokaisen auton itsenäinen edessä ajavan seuraaminen johtaa liiallisiin hidastuksiin ja jojoilmiöön, jossa viimeisiltä putoaa jopa vakkari kokonaan pois päältä.
 
Tämä olisi kyllä kovan luokan suoritus. Mitähän vaan tekee akun pitkäikäisyydelle. Ottaako se 58 kWh -akusto myös vastaan samoja tehoja? Sehän olisi melkein 3C latausteho :woot:

Näyttää muuten ihmisiä tämä kärry kiinnostavan, ainakin Hyundain mukaan:
Kiinnostaisi itseäkin vähän jos tietäisi hinnat ja toimitukset.
 
Kian tuleva CV / EV5 voi olla myös todella kiinnostava vaihtoehto. Ilmeisesti hyvin pitkälle sama auto kuin Ioniq 5, mutta tarjoaa myös halutessa ihan eri tason suorituskyvyn:


0-62 mph acceleration time of just 3 seconds confirms that the Kia SUV on the E-GMP will be quicker than the Porsche Taycan Turbo (3.2 seconds) and a fraction of a second slower than the Porsche Taycan Turbo S (2.8 seconds). Biermann indicated that the Kia CV GT would be faster than the Taycan 4S (250 km/h), with a top speed that matches the Taycan Turbo (260 km/h) and Taycan Turbo 4S (260 km/h).
 
Tämä olisi kyllä kovan luokan suoritus. Mitähän vaan tekee akun pitkäikäisyydelle. Ottaako se 58 kWh -akusto myös vastaan samoja tehoja? Sehän olisi melkein 3C latausteho :woot:

Kai siitä voi olla aika varma että 58 kWh:n mallilla lataustehot ovat pienemmät. Toivottavasti kuitenkin sama 18min latausaika 10-80%.

Itselle suurin kysymysmerkki on latausnopeus muilla kuin 800V latureilla.
 
Kai siitä voi olla aika varma että 58 kWh:n mallilla lataustehot ovat pienemmät. Toivottavasti kuitenkin sama 18min latausaika 10-80%.

Itselle suurin kysymysmerkki on latausnopeus muilla kuin 800V latureilla.
Ainakin siellä on 400v to 800v invertteri että jotain pitäisi irrota.
 
Kian julkistus mahdollisesti jo reilun viikon päästä. Norjan sivuilla on jo laitettu jotain todella alustavaa tietoa:

 
3 vuotta, 100000 km kokemuksia:

Leaf 2015
MB B250e 2015

Molemmat ostettu n. 20k ajettuina 2018
Molemmissa nyt n. 75k mittarissa

Leafista lähtenyt 1/11 pykälää akkumittarista, todellinen kantama 80-110 km, säistä ja ajonopeudesta riippuen. Mese näyttää edelleen täysiä akkuja ja kantama 120-170 km, eli lähellä samaa kuin ostohetkellä. Mitään aitoja rasitustestejä ei ole koskaan tehty, mutta useita kertoja yritetty ajaa akut tyhjäksi, välillä jopa onnistuneesti. BTW: sähköautolla voi hinata toista sähköautoa, voimaa näistä löytyy riittävästi.

Ajo-ominaisuudet molemmilla täsmälleen samat kuin ostohetkellä, mitään väsymistä tai vastaavaa ei ei ole voimalinjastossa havaittavissa.”Älyominaisuudet”, kuten kuljettajan vireilläolon seuranta ja muut vaarantunnistusjärjestelmät vanhenevat kuten polttomoottorivehkeissäkin. Runsaasti vääriä negatiivisia ilmoituksia.

Laskimme IRR:n alunperin kahdelle autolle n. 2000 euroa polttoainesäästöä vuodessa siirryttäessä polttomoottorista sähköön kahdella autolla. Tämä piti karkeasti paikkansa vielä vuoden 2019 aikana. 2020 meni laskennallisesti täysin perseelleen, kun autojen käyttö alkoi vuoden edetessä painottua vapaa-ajan ajoon, eikä suunniteltuun työmatka-ajoon, liittyen vallitsevaan tilanteeseen. Ajokilometrejä ei ole tullut viimeisen vuoden aikana juurikaan, ja excelissä ikään perustuva arvonalenema on oikeastaan ainoa muuttuja.

Tällä viikolla kävin sudittamassa Mustang Mach e:n, ensi viikolla vuorossa ID.4:n. Lexus UX 300e ja Skoda Enyaq jonossa. Joku näistä lähtee mun fleettiin piakkoin johtuen verottajan avokätisestä suhtautumisesta työsuhdesähköilyyn vuosille 2021-2015.
 
Viimeksi muokattu:
Tällä viikolla kävin sudittamassa Mustang Mach e:n, ensi viikolla vuorossa ID.4:n. Lexus UX 300e ja Skoda Enyaq jonossa. Joku näistä lähtee mun fleettiin piakkoin johtuen verottajan avokätisestä suhtautumisesta työsuhdesähköilyyn vuosille 2021-2015.

Oletko tsekannut paljonko noille on käyttöedut uusien tukien myötä?
 
Mobile.destä tuli stalkattua ID3, ID4 ja Enyaq, halvimmat ID3:t 21K€, toimitus keväällä. Ilmeisesti noissa on jo kaikki tukiaiset sisällä koska muuten olisi jo pelottavan halpaa.

Nyt pitäisi vain löytää joku tuttu Saksasta joka kävisi ostamassa auton, pitäisi sitä 6kk ja myisi sitten käytettynä Suomeen.

Ei ollut ID4:tkaan hinnalla pilattuja, 26K€ hinnat alkaen ja 30K€ isommalla akulla (170hp versio siis)
 
Mobile.destä tuli stalkattua ID3, ID4 ja Enyaq, halvimmat ID3:t 21K€, toimitus keväällä. Ilmeisesti noissa on jo kaikki tukiaiset sisällä koska muuten olisi jo pelottavan halpaa.

Edulliset, tai siis kohtuulliset hinnat perustuvat siihen, että täyssähkäreissä ei ole juurikaan autoveroa, joka on siis epäsuora valtion tuki. Esim. Mach e:n verottomaan lähtöhintaan 49k lisätään autoveroa vain reilu tonni. Vastaavan hintaiseen bensa-Mustagiin lätkäistään veroa 30 000 €.

Työsuhdeautoilijan näkökulmasta sähkärit ovat juuri nyt todella houkuttelevia. Vapaata autoetua tuetaan vuosina 2021-2025 yhteensä 290 € vähennyksellä. Siirtymällä polttomoottoriautosta sähkäriin, voi joko ajaa todella huokeasti (Nissan Leaf vapaaetu alkaen 380€) tai siirtyä luokkaa arvokkaampiin autoihin.
 
Se on paraikaa koeajokiertueella.

Vapaita koeajo-aikoja ei kalenterissa juuri ole, ellei satu tulemaan peruutuksia. Itsellä kävi säkä, kun automyyjä sai suostuteltua maahantuojalta ylimääräisen auton testiajoon.

Koeajettu auto oli nelivetoinen 351 kaakkinen First Edition, jota ei saa edes rahalla enää. Ensimmäinen auto elämässäni, joka on ajo-ominaisuuksiltaan vähintään samaa tasoa oman B250e:n kanssa, ja olen ajanut lähes kaikilla tavallisen kuolevaisen ulottuvilla olevilla autoilla. 580 Nm vääntö kutitti kivasti vatsanpohjasta, kun kiesin laittoi kiihtymään motarin ramppiin. Kaiuttimista kuuluu halutessaan V8:n ääni kiihdyttäessä. :cool:
Auto antaa ainakin Untamed-moodissa hieman enemmän voimaa taka-akselille, jolloin auton saa kaarteissa sladittamaan. Jotain urheiluautomaisuutta on siis haluttu säilyttää, vaikka Mach e on kylläkin SUV:ksi suunniteltu. Itse en ole isojen kosketusnäyttöjen ylin ystävä, mielummin tykkään fyysisistä nupeista ja napeista, mutta toimintojen käyttäminen näytöltä oli ihan sujuvaa ja kaikkeen tottuu.
 
Edulliset, tai siis kohtuulliset hinnat perustuvat siihen, että täyssähkäreissä ei ole juurikaan autoveroa, joka on siis epäsuora valtion tuki. Esim. Mach e:n verottomaan lähtöhintaan 49k lisätään autoveroa vain reilu tonni. Vastaavan hintaiseen bensa-Mustagiin lätkäistään veroa 30 000 €.

Siis nyt puhuin Saksan hinnoista, siellä ei ole autoveroa missään autoissa. Sen sijaan suoria tukia on paljon, muistaakseni jopa 9000€ per auto viime vuonna. Ilmeisesti tänäkin vuonna tukia on paljon ja se näkyy nyt hinnoissa.
 
Kävin ajamassa ID3:n. Positiivinen yllätys, vähän hidas kiihtymään Leafiin verrattuna ja kuskin penkki liikaa takakenossa. Siinä puutteet mitä keksin. ID4 kävin myös koittamassa, siinä alkaa olla kahden lapsen perheelle jo sopiva auto kohtuuhintaan. Konttitila riittää ehkä juuri ja juuri ja sisätilat ovat tilavat.

ID4 olisi tarjolla noin 40k€ hintaan. Tuo alkaa olemaan jo houkutteleva monelle ja pistää paineita tuleville kilpailijoille (Hyundai, Kia, Nissan...), jotka tuon vastaavan kokoluokan SUV:ta kohta tuovat markkinoille.

Harakka aika suoraan vihjailee hankintatuen nostoa pian. Voisin veikata nostoa 5000€:n. Aika vaarallista vaan puhua, sillä moni voi siirtää hankintaa eteenpäin.
 
Siis nyt puhuin Saksan hinnoista, siellä ei ole autoveroa missään autoissa. Sen sijaan suoria tukia on paljon, muistaakseni jopa 9000€ per auto viime vuonna. Ilmeisesti tänäkin vuonna tukia on paljon ja se näkyy nyt hinnoissa.
Autoteollisuuden tuki 3000€ ja valtiolta voi saada maks 6000€.

Kävin ajamassa ID3:n. Positiivinen yllätys, vähän hidas kiihtymään Leafiin verrattuna ja kuskin penkki liikaa takakenossa. Siinä puutteet mitä keksin. ID4 kävin myös koittamassa, siinä alkaa olla kahden lapsen perheelle jo sopiva auto kohtuuhintaan. Konttitila riittää ehkä juuri ja juuri ja sisätilat ovat tilavat.

ID4 olisi tarjolla noin 40k€ hintaan. Tuo alkaa olemaan jo houkutteleva monelle ja pistää paineita tuleville kilpailijoille (Hyundai, Kia, Nissan...), jotka tuon vastaavan kokoluokan SUV:ta kohta tuovat markkinoille.

Harakka aika suoraan vihjailee hankintatuen nostoa pian. Voisin veikata nostoa 5000€:n. Aika vaarallista vaan puhua, sillä moni voi siirtää hankintaa eteenpäin.
Sen takia itsekin pistin nykyisen kiertoon ja ajelen toisella sen aikaa kun selviää tämä tukiasia. Sen perusteella sitten käytetty tai uusi sähkö.
 
Pahaa vaan pelkään, että kun korona vie huomion, niin päätöstä hankintatuen nostosta ei saada aikaan ja moni jää edelleen odottelemaan rahat taskussa.

Toisaalta jos Saksan hinnat ovat todella noin alhaiset, niin alkaa sekin houkuttelemaan. Ei tarvitsisi odotella kuin, että auto on 6kk iässä ja ostaa välityspalveluna auto Helsingin satamaan. Eiköhän noita kauppoihin tule, että ei tarvi tuttua pyytää ostamaan. Hyvä vaihtoehto, jos on vaan pätäkkää ja ei tarvi antaa omaa autoa vaihdossa.
 
Pahaa vaan pelkään, että kun korona vie huomion, niin päätöstä hankintatuen nostosta ei saada aikaan ja moni jää edelleen odottelemaan rahat taskussa.

Toisaalta jos Saksan hinnat ovat todella noin alhaiset, niin alkaa sekin houkuttelemaan. Ei tarvitsisi odotella kuin, että auto on 6kk iässä ja ostaa välityspalveluna auto Helsingin satamaan. Eiköhän noita kauppoihin tule, että ei tarvi tuttua pyytää ostamaan. Hyvä vaihtoehto, jos on vaan pätäkkää ja ei tarvi antaa omaa autoa vaihdossa.
Vaikea sanoa, sitten pitäisi myös lykätä tuota Suomen verotusta autoilun osalta ja se samalla lykkää myös tavoitteita.
Saksassa on kohtuu hintaan tarjontaa ja firma kuka tuota työkseen tekee niin 2k€ yleensä on palkkio, pieni raha jos sillä säästää 10k€.
 
Vaikea sanoa, sitten pitäisi myös lykätä tuota Suomen verotusta autoilun osalta ja se samalla lykkää myös tavoitteita.
Saksassa on kohtuu hintaan tarjontaa ja firma kuka tuota työkseen tekee niin 2k€ yleensä on palkkio, pieni raha jos sillä säästää 10k€.

Katsoin Saksan hintoja ID4 osalta. Ei kyllä puhuta kymppitonnin säästöstä. Mikäli nyt ymmärsin tuon city-varustelutason oikein, niin listahinnoissa olisi 9500€ ero (32 vs 41,5). Tuontikulut pari tonnia ja autovero Suomeen tonni. Ero kutistuu 6,5k€. Suomessa saa nyt hankintatukea 2000€ ja jos on romuauto niin 2500€ lisää. Ero enää 2000€ ja tuontiauton jälleenmyyntiarvo on heikompi, niin ei tuo taida kannattaa.
 
Olettaisin etta tuossa nopeassa tankkauksessa taytyy sitten olla latauskentalla akku puskuroimassa sahkonsiirtoa. Jos 1kwh akkukapasiteetti maksaa 100 euroa ja kestaa 2000 purkua niin 1khw puskuroinnin hinnaksi tulee 5 senttia. Eli sahkon osto hinta kaksinkertaistuu latauskentan operoijalle.
 
Olettaisin etta tuossa nopeassa tankkauksessa taytyy sitten olla latauskentalla akku puskuroimassa sahkonsiirtoa

Öö, miksi? Eiköhän latauskentälle joku 20kV jännite tule, kyllä niistä virtaa saa. Minä haluaisin sen sijaan nähdä sen liittimen jossa autoon tungetaan yli megawatin teholla sähköä.
 
Mitä tämä tarkoittaa? Eikö siinä ole selkänojan kallistuksen säätöä vai missä mättää?
Eiköhän tuossa tarkoiteta istuinosan kaltevuutta, mutta kyllä todella yllättävää että sitä ei voi säätää..

Mulla on aina ongelma päinvastainen, istuin on liian lättänä, joten kintut jää koukkuun tai ratti kauas.. Vanhat volvot on hvyiä kun ratti on lähellä ja penkin saa kallistettua jyrkästi taaksepäin.. Niissä tuo kallistuksen säätö on ollut jo luokkaa puoli vuosisataa.
 
Öö, miksi? Eiköhän latauskentälle joku 20kV jännite tule, kyllä niistä virtaa saa. Minä haluaisin sen sijaan nähdä sen liittimen jossa autoon tungetaan yli megawatin teholla sähköä.
Paha sanoa kumpi tulee edukkaammaksi. Ostaako sahkoyhtiolta valmiudet 1 Megawattiin per auton latauspaikka jota kaytettaan kuitenkin aika harvakseltaan. Tai sitten se etta jarjestaa itse 1 Mw maksimitehon akuilla ja ostaa sahkoyhtiolta vain 100 kw linjan. Kun tuollaisen 1-2 Mw sahkoliittyman kuukausimaksu ei kuitenkaan mikaan pieni ole.
 
Paha sanoa kumpi tulee edukkaammaksi. Ostaako sahkoyhtiolta valmiudet 1 Megawattiin per auton latauspaikka jota kaytettaan kuitenkin aika harvakseltaan. Tai sitten se etta jarjestaa itse 1 Mw maksimitehon akuilla ja ostaa sahkoyhtiolta vain 100 kw linjan. Kun tuollaisen 1-2 Mw sahkoliittyman kuukausimaksu ei kuitenkaan mikaan pieni ole.
Mistäpä sitä tavallinen kuolevainen tuollaisen liittymän hintaa voi tietää..

Eihän siinä ole välttämättä ollenkaan kuukausimaksua, sehän on täysin siitä diilistä kiinni jonka sähköyhtiön kanssa sopii.
 
Eiköhän tuossa tarkoiteta istuinosan kaltevuutta, mutta kyllä todella yllättävää että sitä ei voi säätää..

Mulla on aina ongelma päinvastainen, istuin on liian lättänä, joten kintut jää koukkuun tai ratti kauas.. Vanhat volvot on hvyiä kun ratti on lähellä ja penkin saa kallistettua jyrkästi taaksepäin.. Niissä tuo kallistuksen säätö on ollut jo luokkaa puoli vuosisataa.
Itellä kans ennemminkin tuota samaa ongelmaa, kaipaisi pidempää ja etenkin korkeammelle nousevaa reisitukea penkille.
 
Mistäpä sitä tavallinen kuolevainen tuollaisen liittymän hintaa voi tietää..

Eihän siinä ole välttämättä ollenkaan kuukausimaksua, sehän on täysin siitä diilistä kiinni jonka sähköyhtiön kanssa sopii.

Tuosta Helenin liittymähinnasto ja tästä siirtohinnasto. (*vastaavat löytyy kaikille energiayhtiöille. Kaikki ei välttämättä myy 110kV-liittymiä, mutta sitten ostat paksumpaa 20kV:sta)

Sieltä sitten sovittelet itsellesi 110kV-liittymän hinnat kuntoon. SJLE 2019 määrittelee ehtoja näille sitten, ja ne tulee Energiavirastolta. Ylipäänsä koko järjestelmä tulee viranomaisilta, eli sen takia nämä on ihan yleistä tietoa, ja kaikki toimijat noudattaa niitä. Sähkömarkkinalaki määrää niin.

Edit: Ja toki näiden päälle tulee sitten kohtuulliset kulut toteumien mukaan sen verkon rakentamisesta. Noita isoja linjoja ei ihan joka paikassa ole. Maltillisesti joka tapauksessa miljoonahanke rakentaa megawattien laitoksia.
 
Viimeksi muokattu:
Tuosta Helenin liittymähinnasto ja tästä siirtohinnasto. (*vastaavat löytyy kaikille energiayhtiöille. Kaikki ei välttämättä myy 110kV-liittymiä, mutta sitten ostat paksumpaa 20kV:sta)

Sieltä sitten sovittelet itsellesi 110kV-liittymän hinnat kuntoon. SJLE 2019 määrittelee ehtoja näille sitten, ja ne tulee Energiavirastolta. Ylipäänsä koko järjestelmä tulee viranomaisilta, eli sen takia nämä on ihan yleistä tietoa, ja kaikki toimijat noudattaa niitä. Sähkömarkkinalaki määrää niin.

Edit: Ja toki näiden päälle tulee sitten kohtuulliset kulut toteumien mukaan sen verkon rakentamisesta. Noita isoja linjoja ei ihan joka paikassa ole. Maltillisesti joka tapauksessa miljoonahanke rakentaa megawattien laitoksia.
Eihän sitä nyt määritellä pykälissä kuin maksimihintataso. Sehän on sitten sähköyhtiöstä kiinni katsooko se bisneksen kannalta tarpeelliseksi käyttää pienempää liittymismaksua.
 
Eihän sitä nyt määritellä pykälissä kuin maksimihintataso. Sehän on sitten sähköyhtiöstä kiinni katsooko se bisneksen kannalta tarpeelliseksi käyttää pienempää liittymismaksua.

Lue se laki, varsinkin 4. luku. Jatketaan sitten keskustelua, jooko? Nyt menee ihan typeräksi.

Ja niille jotka ei jaksa, mutta joita kiinnostaa:

27 §
Verkkopalvelujen myyntiehtojen ja tunnuslukujen julkaiseminen


Verkonhaltijan on julkaistava verkkopalvelujensa yleiset myyntiehdot ja -hinnat sekä niiden määräytymisperusteet.
 
Nopea katsaus hinnastoihin toi esiin etta 1Mw varaus sahkoyhtiolta yhtiolta on joku 3000 euroa kuukaudessa. Jos leikkii etta 2026 saa 200 euroa kwh akkupakettia huoltamolle niin 1 Mwh on 200keuroa. Sen akkupaketin hinnan saisi kuolletettu 8 vuodessa nain akkia paassa laskettuna. Oletan etta 1C purku ei lyhenna akun ikaan. Ei silla akkupaketilla oikein saastamaan paase. Jos akkukontin saa 100 euroa kwh niin alkaa tienaamaan.
 
Nopea katsaus hinnastoihin toi esiin etta 1Mw varaus sahkoyhtiolta yhtiolta on joku 3000 euroa kuukaudessa. Jos leikkii etta 2026 saa 200 euroa kwh akkupakettia huoltamolle niin 1 Mwh on 200keuroa. Sen akkupaketin hinnan saisi kuolletettu 8 vuodessa nain akkia paassa laskettuna. Oletan etta 1C purku ei lyhenna akun ikaan. Ei silla akkupaketilla oikein saastamaan paase. Jos akkukontin saa 100 euroa kwh niin alkaa tienaamaan.
Jonka lisäksi, käyttäen vaikka Heleniä, 1MVA 110kV jännitteellä maksaa varauksena 9800€/kk, kun taas vastaava teho 20kV:llä on 1980€/kk per 100kVA. Eli aika äkkiä menee kikkailuksi ylläpitää tuota marginaalia järkevänä.

*edit
 
Tuo akkupakerin investointi voi olla myös siksi fiksua että sellaista voi käyttää tehokkaasti energiankulutuksen tasaamiseen, josta sähkölaitokset ovat mielissään.

Lue se laki, varsinkin 4. luku. Jatketaan sitten keskustelua, jooko? Nyt menee ihan typeräksi.

Ja niille jotka ei jaksa, mutta joita kiinnostaa:

27 §
Verkkopalvelujen myyntiehtojen ja tunnuslukujen julkaiseminen


Verkonhaltijan on julkaistava verkkopalvelujensa yleiset myyntiehdot ja -hinnat sekä niiden määräytymisperusteet.
Ei tuossa kyllä sanota etteikö sitä tuotetta saisi myydä alle listahinnan.

En ole tuohon sähkömarkkinalakiin perehtynyt lakimies, mutta yleisesti ottaen hintojen määrääminen ei ole laillista, vain joidenkin maksimiarvojen määrittely, kuten oli esim aiemman taksilain aikaan. Tietysti hintojen polkemisestakin on olemassa jotain säädäntöä, mutta en nyt oikein tiedä miten tuo voisi luonnollista monopoli hallitsevaa sähköyhtiötä koskea.

Tietysti onhan meillä apteekkilaki, joka on oma erikoisuutensa.
 
Voi olla parempi busineskeissi niilla huoltamoilla joilla ei mene sellaista sahkolinjaa lahella josta voisi ostaa megawatin liittyman edukkaasti vaan se vaatisi uusien linjojen vetamista korpeen.
 
Tuo akkupakerin investointi voi olla myös siksi fiksua että sellaista voi käyttää tehokkaasti energiankulutuksen tasaamiseen, josta sähkölaitokset ovat mielissään.


Ei tuossa kyllä sanota etteikö sitä tuotetta saisi myydä alle listahinnan.

En ole tuohon sähkömarkkinalakiin perehtynyt lakimies, mutta yleisesti ottaen hintojen määrääminen ei ole laillista, vain joidenkin maksimiarvojen määrittely, kuten oli esim aiemman taksilain aikaan. Tietysti hintojen polkemisestakin on olemassa jotain säädäntöä, mutta en nyt oikein tiedä miten tuo voisi luonnollista monopoli hallitsevaa sähköyhtiötä koskea.

Tietysti onhan meillä apteekkilaki, joka on oma erikoisuutensa.

Niin, sähkömarkkina on vielä erikoisempi kuin apteekit, koska sen vaikutukset ja implikaatiot on todellisten monopolien kautta ihan järkyttävän suuret. Siksi siellä on vaikka miten paljon määräyksiä, joilla estetään kikkailut hinnoilla.

Koko idea on: koska sähköverkko on lupa printata rahaa, sen printaamisen tulee tapahtua täysin avoimesti, ja täysin tasapuolisesti. Ja sen printtaamisen ehdot määrää Energiavirasto. Energiayhtiö ei saa määrätä omaa hinnastoaan, vaan sen hyväksyy virasto.

Mutta eipä siinä, perusinternet; miksi perehtyä aiheeseen, kun voi mutuilla fiilispohjalta, ja verrata sähköverkkoja lenkkareiden myyntiin.
 
Eiköhän tuossa tarkoiteta istuinosan kaltevuutta, mutta kyllä todella yllättävää että sitä ei voi säätää..

Mulla on aina ongelma päinvastainen, istuin on liian lättänä, joten kintut jää koukkuun tai ratti kauas.. Vanhat volvot on hvyiä kun ratti on lähellä ja penkin saa kallistettua jyrkästi taaksepäin.. Niissä tuo kallistuksen säätö on ollut jo luokkaa puoli vuosisataa.

Juuri tuota istuinosan kaltevuutta tarkoitin. Itselle sopii aika suora istuinosa ja ryhdikäs asento. Volkkarissa oli vähän sellainen lepotuolifiilis, eikä tarpeeksi säätöjä. Oppii arvostamaan esim. Hyundain runsaita säätömahdollisuuksia.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 522
Viestejä
4 510 151
Jäsenet
74 411
Uusin jäsen
ööne

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom