Kokemuksia omista ja aiemmin ajetuista sähköautoista

Mieti asiaa omalla kohdalla kumman autovalmistajan auton haluaisit mieluummin omistaa tai ostaa? Sen joka suoraselkäisesti myöntää ongelman ja vaihtaa/korjaa ongelmallisen osan kokonaan tehtaan piikkiin. Vai sen joka yrittää piilotella mahdollisia ongelmia ja viivytellä korjauskampanjan kanssa mahdollisimman pitkään.

TSI + DSG ja muut hyvät jutut jne.
 
Aiheeseen:

Jokunen päivä enää ja sähköauto ois ollu vuoden alla.
Ihan ei saada 60 tuhatta täyteen mutta 55tuhatta menee sentää rikki.

mittari lukema ny 254960km

Täytynee koostaa kokemuksia ja ajatuksia tuolta ajalta tekstiksi.. jahka vuosi täynnä.
 
Aiheeseen:

Jokunen päivä enää ja sähköauto ois ollu vuoden alla.
Ihan ei saada 60 tuhatta täyteen mutta 55tuhatta menee sentää rikki.

mittari lukema ny 254960km

Täytynee koostaa kokemuksia ja ajatuksia tuolta ajalta tekstiksi.. jahka vuosi täynnä.

Ihan kiitettävästi kilsoja :o Onko hajua paljonko on ollut päivittäisajoa ja paljonko matkaa? Matkaksi lasken että on täytynyt ladata muualla kuin kotona
 
Ihan kiitettävästi kilsoja :o Onko hajua paljonko on ollut päivittäisajoa ja paljonko matkaa? Matkaksi lasken että on täytynyt ladata muualla kuin kotona

No matkaa on ehkä 40% ? (Norja , muumimaa, Oulu, Iisalmi , Sodankylä , Rovaniemi , Kemijärvi ne mihin ajettu. (Kemijärvi ja Iisalmi sekä Oulu ne eniten ajetut reissut määrinä)

Arki ajo on> töihin kotia rallia 60km yht päivä.
Pari kertaa viikkoon lasten harrastukset joista sit 2x60km tulee viikkoon lisää. Plus vkl:Na yleensä kertaalleen tuo 60km myös Eli> 5x 60km + 2x 60km + 1x60km = viikossa jotain 480km ja kuukaudessa 1920km /kk (yleensä yksi reissu vielä per KK Kemijärvelle tai anoppilaan Iisalmeen niin siitä se kertyy) :D
 
Ei lefassa pitäisi muita ongelmia olla kuin ne perinteiset cold ja rapidgatet, eli latauksen hidastuminen kun akku on liian kylmä tai kuuma.

1.Sähköautojen akut taitaa pysyä toimintakykyisinä melkein -30c asti ja silloin ulkona pitäisi olla vähintään -40c tai auton seisoa pitkiä aikoja ulkona.

3. Auton mukana tuleva on rajoitettu 8A, mutta jos ei aio ostaa kunnollista latausasemaa, kannattaa ostaa aliexpressistä reilulla satasella laturi, jolla voi valita 6-16A välillä. Tavallisesta pistorasiasta pitäisi pystyä ottamaan turvallisesti 10A, mutta järkevintä olisi vaihtaa rasia supersukoon, joka antaa 16A.

4. Auto kannattaa ajastaa, jotta ei seisoisi pitkiä aikoja täydessä latauksessa, ei ole akulle hyväksi.

5. Pitkiä jonoja ei pitäisi olla muilla kuin joillakin uusimmilla malleilla ja VAGin tripletillä.

6. Yksivaiheisia latausasemiakin on, mutta kaikkia ei varmaan voi rajoittaa 10A.

Leaf tuli testattua, hyvän oloinen auto ja yllättävän tilava. Kulkee vakaasti motarilla ja kitkoilla ajaessa oli hiljaista. Hintakin nyt alle kolmekymppiä, menee harkintaan.

Sen sijaan kiinalaisista latureista tuli varoitteluja ja sanoohan sen järkikin, ettei niitä kannata hankkia. Suurin paloturvallisuusriski liittynee lataukseen.

Mitäs hyötyä 16A supersukopistorasiasta on, jos lataus on rajoitettu 8A auton mukana tulevalla laturilla?
 
Sen sijaan kiinalaisista latureista tuli varoitteluja ja sanoohan sen järkikin, ettei niitä kannata hankkia. Suurin paloturvallisuusriski liittynee lataukseen.

Mistä tuli varoitteluja ja millasia?

Mitäs hyötyä 16A supersukopistorasiasta on, jos lataus on rajoitettu 8A auton mukana tulevalla laturilla?

Ei mitään. Mutta jos hankkii 16A:n shuko laturin, niin sitten tuo on kyllä pakollinen hankita jos meinaa 16A:lla latailla.
 
Mistä tuli varoitteluja ja millasia?



Ei mitään. Mutta jos hankkii 16A:n shuko laturin, niin sitten tuo on kyllä pakollinen hankita jos meinaa 16A:lla latailla.

Liittyi lähinnä siihen, että niillä ei ole saanut ladattua luvatussa ajassa viottuneiden liittimien takia, eli ns. kiinalaisen laadun takia. Itseäni epäilyttää myös tuo paloturvallisuus.

Latausasia on hiukan hankala päättää, mikä on järkevää. Itsellä on käytössä normaali pistorasia oman varaston seinässä, pitääkö tuohon kutsua sähkäri katsomaan, että on turvallista ladata hitaasti, jos ottaa vaan tuota 8A? Miten muut ovat asian järjestäneet?
 
Liittyi lähinnä siihen, että niillä ei ole saanut ladattua luvatussa ajassa viottuneiden liittimien takia, eli ns. kiinalaisen laadun takia. Itseäni epäilyttää myös tuo paloturvallisuus.

Latausasia on hiukan hankala päättää, mikä on järkevää. Itsellä on käytössä normaali pistorasia oman varaston seinässä, pitääkö tuohon kutsua sähkäri katsomaan, että on turvallista ladata hitaasti, jos ottaa vaan tuota 8A? Miten muut ovat asian järjestäneet?

Suosittu ratkaisu on asentaa kolmivaihepistorasia ja siihen latauslaite perään. Leafiin jossa on perus yksivaihelaturi riittäisi yksivaihe "karavaani" pistoke myös. Kolmivaiherasia on silti järkevä laittaa jos on mahdollista. Kustannukset ei montaa euroa kasva.

Noita suko latauslaitteita kutsutaan myös tilapäislatauslaitteiksi ihan syystäkin.
 
Suosittu ratkaisu on asentaa kolmivaihepistorasia ja siihen latauslaite perään. Leafiin jossa on perus yksivaihelaturi riittäisi yksivaihe "karavaani" pistoke myös. Kolmivaiherasia on silti järkevä laittaa jos on mahdollista. Kustannukset ei montaa euroa kasva.

Noita suko latauslaitteita kutsutaan myös tilapäislatauslaitteiksi ihan syystäkin.
Onko noi 3-vaiheviritelmät nyt loppujen lopuksi niin suosittuja? Jos tallista löytyy valmis töpseli, niin ratkaisu on lähinnä helppo.

Laitteiden hinnoissa on paljon eroja, mutta riippuu enemmän laitteesta kuin kytkentätavasta. Töpselimalli on helpompi ottaa varkaan mukaan siinä vaiheessa, kun varkaat älyää uuden helpon rahan kohteen. Lisäksi eipä noissa taida olla kunnollisia mahdollisuuksi kääriä kaapelia säilytykseen(?) Varsin v-mäistä puuhaa, jos säilytysmahdollisuus puuttuu ja esim. lumituiskusuojan virkaa toimittaa joku "irto"tulppa. Latausjohdon ulottuvuuteen kannattaa myös kiinnittää huomiota, jos autoa ei saa ihan lähelle, pari extra metriä ovat kaiken rahansa arvoiset, jos sillä välttää pakon asetella auto juuri tietyllä tavalla. Jossain latureissa on schuko-lisätöpseliä ja lamppua tarjolla, integroituja vikasuojiakin on monenlaista. Ts. haluan sanoa vain, että ei kannata hätiköidä. Sillä tilapäisvehkeelle ja 8 ampeerilla pääsee jo alkuun ja käyttökokemuksia keräämään. Äkkiä sen sitten huomaa mitä tarvitsee, mikä toimii ja mikä ei.
 
Viimeksi muokattu:
Suosittu ratkaisu on asentaa kolmivaihepistorasia ja siihen latauslaite perään. Leafiin jossa on perus yksivaihelaturi riittäisi yksivaihe "karavaani" pistoke myös. Kolmivaiherasia on silti järkevä laittaa jos on mahdollista. Kustannukset ei montaa euroa kasva.

Noita suko latauslaitteita kutsutaan myös tilapäislatauslaitteiksi ihan syystäkin.
Sitä yksivaiheleafiakin voi ladata kolmivaihepistorasiasta sillä muuntajallisella laturilla 6kW teholla sen 3,6kW:n sijaan. Eli siis laturi jossa on sisäinen muuntaja jolla voimavirran kahdesta vaiheesta muunnetaan 1x6kW latausteho.

Nostaa tietysti latauslaitteen hintaa, mutta jos sen 3,6kW latauksen nopeden kanssa tulee ongelmia, tuo on helpoin tapa lisätä latausnopeutta.
 
Onko mielenkiintoisia sähköautomalleja tulossa Suomen markkinoille loppuvuoden aikana, mitä porukka odottaa. Kiinnostaisi hyödyntää sähköautotuki ja romutuspalkkio ja muutenkin olisi autolle tarvetta.

Ioniq 5 saattaa olla itselle liian kallis. Toisessa päässä ilmeisesti Dacia Spring, mielenkiintoista nähdä tuon hinnoittelu, kuinka alas laittavat. Leaf tuntuu tällä hetkellä parhaalta tuosta halvemmasta luokasta.
 
Onko mielenkiintoisia sähköautomalleja tulossa Suomen markkinoille loppuvuoden aikana, mitä porukka odottaa. Kiinnostaisi hyödyntää sähköautotuki ja romutuspalkkio ja muutenkin olisi autolle tarvetta.

Ioniq 5 saattaa olla itselle liian kallis. Toisessa päässä ilmeisesti Dacia Spring, mielenkiintoista nähdä tuon hinnoittelu, kuinka alas laittavat. Leaf tuntuu tällä hetkellä parhaalta tuosta halvemmasta luokasta.

paljon ajat päivässä ? Ja millaista matkaa pitäs minimissään päästä jos maailmanlopun keli eli vaikka -30 ja kova lumisade ja loskaa 10cm tiellä

helpompi tuumia ja ehdotella :P
 
paljon ajat päivässä ? Ja millaista matkaa pitäs minimissään päästä jos maailmanlopun keli eli vaikka -30 ja kova lumisade ja loskaa 10cm tiellä

helpompi tuumia ja ehdotella :p

Leafin 150-250km range riittää kyllä. Päivittäin max 100km. Oma budjetti voisi maksimissaan venyä 35k€ tukien ja romutuspalkkioiden jälkeen.
 
Onko tänä vuonna ylipäänsä tulossa ns. Halvemman hintaluokan sähköautoja?
Tuntuu, että kaikki tämän vuoden tulokkaat ovat (ainakin ok varusteilla) ~50k€ hintaluokassa.
Pätee jopa kiinalaiseen tulokkaaseen.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Onko tänä vuonna ylipäänsä tulossa ns. Halvemman hintaluokan sähköautoja?
Tuntuu, että kaikki tämän vuoden tulokkaat ovat (ainakin ok varusteilla) ~50k€ hintaluokassa.
Pätee jopa kiinalaiseen tulokkaaseen.

Joo ei taida olla kauheasti lisäystä halvempaan päähän tulossa. Mersut, bemarit sun muut mitkä tulevat menee aika varmasti tuon yli.
 
Viimeksi muokattu:
Hyundai uusii akkuja peräti 82 000 sähköauton ja 900 miljoonan dollarin, eli noin 740 miljoonan euron,verran.
Konan omistajia on kehotettu lataamaan auto toistaiseksi korkeintaan 90 prosentin varaukseen.
Syyksi kerrotaan tulipaloriski.
– Tämä on erittäin merkittävä tapaus sekä Hyundaille että LG:lle, sillä olemme sähköisen liikkumisen alkuvaiheissa. Se kuinka Hyundai hoitaa tilanteen muodostaa ennakotapauksen
Etelä-Korean lisäksi myös muita maita varten, sanoi Korean teollisuustaloustieteiden ja kaupan laitoksen vanhempi tutkija Lee Hang-koo Automotive News Europelle.
Takaisinkutsu koskettaa pääosin Hyundai Kona sähköautoa, eli valmistajan eniten myynyttä sähköautoa. Konaan liittyy jo yksi ohjelmistopuolen takaisinkutsu muutamien tulipalotapausten seurauksena. Tammikuussa eräs näistä jo takaisinkutsussa käyneistä Kona-sähköautoista kuitenkin syttyi palamaan, jonka seurauksena Korean viranomaiset aloittivat tutkimukset selvittääkseen,
olivatko edellisen takaisinkutsun toimenpiteet riittäviä.
Etelä-Korean liikenneministeriö on julkaissut tiedotteen, jossa he kertovat joitakin valmistusvirheitä löytyneen muutamista LG:n Kiinan tehtaan valmistamista akkukennoista.
 
Mutta aiheeseen: tuo Ioniq uutuus vaikuttaa oikein fiksulta, mutta hintaluokka liian korkea kyllä mulle. Mutta huomaa kyllä että tässä vaihtoehdot alkavat lisääntymään kivasti.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Onko muuten tietoa näistä karvalakin varusteista? Löytyykö tuollaisesta adaptiivista vakkaria (siihen ku erehtyy tottumaan, niin ei viitsisi luopua..).
Ei ole tietoa. Vähän mielenkiinnosta odottelen, että kuinka karvalakiksi se vedetään/voidaan vetää. Halvin 45kWh akkuinen on tällä hetkellä 35250e ja siitä pitäisi vielä 3500e ottaa pois.

Varmaan ainakin ilmalämpöpumppu lähtee, tuleeko esim. medianäytön tilalle vielä pienempi versio ja muutetaanko esim. joitain softatoimintoja maksullisiksi.
 
Karvalakissa ei ole mitään automatiikkaa. Se sitten nostaa hintaa.
 
Onko muuten tietoa näistä karvalakin varusteista? Löytyykö tuollaisesta adaptiivista vakkaria (siihen ku erehtyy tottumaan, niin ei viitsisi luopua..).
Kyllä siinä tuon hinnaston perusteella pitäisi adaptiivinen vakkari olla. Tehoa on vähemmän (93kW) ja akku on pienempi (pienin). Hinta pitäisi olla 31 900€ -2000 hankintatukea.

Toisaalta jos ei löydy acc tai ilp, niin ei ole oikein järkeä ostaakaan.
 
Onko tänä vuonna ylipäänsä tulossa ns. Halvemman hintaluokan sähköautoja?
Tuntuu, että kaikki tämän vuoden tulokkaat ovat (ainakin ok varusteilla) ~50k€ hintaluokassa.
Pätee jopa kiinalaiseen tulokkaaseen.

Se hiukan jo kohuttu Dacia Spring pitäisi olla tulossa. Alkuun oli juttua, että olisi alle 15k€, mutta taitaa mennä yli. Ihan ok näköinen auto pienellä akulla.
 
Se hiukan jo kohuttu Dacia Spring pitäisi olla tulossa. Alkuun oli juttua, että olisi alle 15k€, mutta taitaa mennä yli. Ihan ok näköinen auto pienellä akulla.
Kiinnostuin itsekin kunnes huomasin teholukeman: 33 kW / 44 hp.

WLTP range 225 km viittaisi noin 30 kWh akkuun, jota ei mielestäni mitenkään saada alle 20 k€ autoon. Jos hinta kuitenkin jää lähelle 15 keuroa, täytynee alkaa sovitella ostohousuja jalkaan.
 
Kiinnostuin itsekin kunnes huomasin teholukeman: 33 kW / 44 hp.

WLTP range 225 km viittaisi noin 30 kWh akkuun, jota ei mielestäni mitenkään saada alle 20 k€ autoon. Jos hinta kuitenkin jää lähelle 15 keuroa, täytynee alkaa sovitella ostohousuja jalkaan.

No johan tuo tripletti läkse alle 20k€
 
No mihkä sitä enempää tarvii? Lumisateella ~30kmh vauhdissa 17kW teholla alkaa mii suttaamaan. :D
 
Jonkin takia lähes kaikissa nykyautoissa on tuplasti tehoa tuohon nähden. Ehkä kesäkelin takia?
 
Kiinnostuin itsekin kunnes huomasin teholukeman: 33 kW / 44 hp.

WLTP range 225 km viittaisi noin 30 kWh akkuun, jota ei mielestäni mitenkään saada alle 20 k€ autoon. Jos hinta kuitenkin jää lähelle 15 keuroa, täytynee alkaa sovitella ostohousuja jalkaan.

Wikipedian mukaan 26.8kWh.

Huippunopeuskin vain 125km/h. Puhtaasti kaupunkiajoon tarkoitettu.

E: New Dacia Spring Electric: what we know so far
The Spring’s electric motor is fed by a 26.8kWh battery pack and produces just 44bhp, but that’s enough for a limited top speed of 78mph. It can travel for up to 140 miles between charges, according to the WLTP test cycle
 
Hinnaston mukaan Ioniq olisi yli 40k€ uutena. Onko tosiaan vuodessa lähtenyt kymppi arvosta, vai onko hinnat nousseet lähiaikoina?

Tuosta alenemista lähes puolet on hankintatukia jos on romuauto antaa kaupassa. Hyundai mainosti viime vuonna 3x hankintatukea uudelle sähköautolle.
 
Hinnaston mukaan Ioniq olisi yli 40k€ uutena. Onko tosiaan vuodessa lähtenyt kymppi arvosta, vai onko hinnat nousseet lähiaikoina?
Niillä on ollut ties miten pitkään "triplataan hankintatuki" kamppis ja tuolla on kuitenkin rullattu jo 31 tkm, niin ei kovin väärältä kuulosta hinnantiputus. Tuskin tuosta uutena paljoa yli 35 k€ on maksettu.
 
Hinnaston mukaan Ioniq olisi yli 40k€ uutena. Onko tosiaan vuodessa lähtenyt kymppi arvosta, vai onko hinnat nousseet lähiaikoina?

Kysy tarjousta uudesta, listahinnasta voi lähteä isompikin nalli. Vähintään hankintatuki.

Sikälikin kannattaa kysellä tarjouksia jo ennenkuin ehtii lukkiutua tiettyyn malliin, ellei sitten markkinoilla olen kuin vain yksi joka itselle sopii. Kampanjoitakin tulee säännöllisen epäsäännöllisesti.
 
18tkm ajettu 2020 Ioniq on tällä hetkellä Chättiauton edullisin viime vuoden malli. Aika paljon autoa sillä rahalla.
 
Norjassa ei ole paha hintalisä Enyaqin nelivedosta. 2800e hintaeroa suoralla valuuttakonversiolla. Eli suomessakin nelivedon + 45kW lisätehon hinta voisi asettua 3000-4000e välimaastoon. Ei kuulosta pahalta.
Capture.PNG
 
Jahas, tarkistin kauppakirjasta auton osto päivän. 28.3.2020 , nyt 255tuhatta tuli täyteen. Näemmä vielä ehtii tuon 60 tuhatta ajaa vuoteen, 55 tuhatta siis ny rullattu.

Mitähä tuo ois diesel hinnoilla tehny, ex bmw 520D xdrive keskikulutus näytti 6,9 koko omistuksen ajalta niin pitäs laskea paljo ois euroja menny.
 
Ajelin eilen Rukalta kotiin ja ekan kerran joutui jonottamaan Pyhäjärvellä noin 15 minuuttia. Takana oli 5 muuta joista pisin odotteli latauksen kanssa varmaan 1,5h. Pyhäjärven 50kw C&D oli myös rikki. Äänekoskella oli 2 stallia paskana ja vain 2 käytössä joten ajoin suosiolla Jyväskylään K-lataukseen.

Kyllä nuo muut automerkkien omistajat on ongelmissa jos latureita ei ala tulemaan pitkin Suomea muiltakin isosti.
 
ID4 tuli käytyä katso, ohjaamo vakuutti ja hieno auto kyllä.

Ratin napit yms toimi ku ajatus.

Ois paljon sähköautoa kohtuu hintaan /49 tuhatta , 77kw , takaveto.

Neliveto jos samoissa ni vois kyl houkuttaa :)
 
Toisaalta tuossa on aika ihanteelliset ajo-olosuhteet ja nopeus. Mutta ei missään nimessä huono suoritus.
 
Alkaa tarjonta kasvaa kovaa vauhtia ja vanhat mallit eivät kohta enää montaa kiinnosta.

Kävin kokeilemassa Leafia ja Ioniqia uusimmilla akuilla. Näistä kahdesta Ioniq oli enemmän omaan makuun, penkissä paremmat säädöt, laatuvaikutelma parempi ja range noin 50km isompi. Hinta aika sama jos vertaa vuoden vanhaa Ioniqia ja uutta Leafia.

Vähän kyllä mietityttää kannattaako siltikään näitä ostaa, kun omasta mielestä 400km rangea alkaa olla sellainen, mikä kelpaisi kaikille, eikä arvonlaskua tapahdu niin nopeasti. ID4 vaikuttaa hyvältä ja Ioniq 5 taitaa olla samaa luokkaa hinnankin puolesta. Kumpikohan tulee olemaan suositumpi?
 
Näkeekö muuten sähköautoissa kokonaissähkönkulutuksen auton logeissa? Tarkoitan siis koko auton käyttöhistoriasta
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 515
Viestejä
4 509 941
Jäsenet
74 410
Uusin jäsen
pp78

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom