Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Käsittääkseni Saksassa siinä ainakin on lähes kaikki mahdollinen eli neliveto, iso akku, aurinkopaneelit jne.Mitä tuo 45-edition sisältää? 4-veto, isoin akku?
Mieti asiaa omalla kohdalla kumman autovalmistajan auton haluaisit mieluummin omistaa tai ostaa? Sen joka suoraselkäisesti myöntää ongelman ja vaihtaa/korjaa ongelmallisen osan kokonaan tehtaan piikkiin. Vai sen joka yrittää piilotella mahdollisia ongelmia ja viivytellä korjauskampanjan kanssa mahdollisimman pitkään.
Aiheeseen:
Jokunen päivä enää ja sähköauto ois ollu vuoden alla.
Ihan ei saada 60 tuhatta täyteen mutta 55tuhatta menee sentää rikki.
mittari lukema ny 254960km
Täytynee koostaa kokemuksia ja ajatuksia tuolta ajalta tekstiksi.. jahka vuosi täynnä.
Ihan kiitettävästi kilsoja :o Onko hajua paljonko on ollut päivittäisajoa ja paljonko matkaa? Matkaksi lasken että on täytynyt ladata muualla kuin kotona
Ei lefassa pitäisi muita ongelmia olla kuin ne perinteiset cold ja rapidgatet, eli latauksen hidastuminen kun akku on liian kylmä tai kuuma.
1.Sähköautojen akut taitaa pysyä toimintakykyisinä melkein -30c asti ja silloin ulkona pitäisi olla vähintään -40c tai auton seisoa pitkiä aikoja ulkona.
3. Auton mukana tuleva on rajoitettu 8A, mutta jos ei aio ostaa kunnollista latausasemaa, kannattaa ostaa aliexpressistä reilulla satasella laturi, jolla voi valita 6-16A välillä. Tavallisesta pistorasiasta pitäisi pystyä ottamaan turvallisesti 10A, mutta järkevintä olisi vaihtaa rasia supersukoon, joka antaa 16A.
4. Auto kannattaa ajastaa, jotta ei seisoisi pitkiä aikoja täydessä latauksessa, ei ole akulle hyväksi.
5. Pitkiä jonoja ei pitäisi olla muilla kuin joillakin uusimmilla malleilla ja VAGin tripletillä.
6. Yksivaiheisia latausasemiakin on, mutta kaikkia ei varmaan voi rajoittaa 10A.
Sen sijaan kiinalaisista latureista tuli varoitteluja ja sanoohan sen järkikin, ettei niitä kannata hankkia. Suurin paloturvallisuusriski liittynee lataukseen.
Mitäs hyötyä 16A supersukopistorasiasta on, jos lataus on rajoitettu 8A auton mukana tulevalla laturilla?
Mistä tuli varoitteluja ja millasia?
Ei mitään. Mutta jos hankkii 16A:n shuko laturin, niin sitten tuo on kyllä pakollinen hankita jos meinaa 16A:lla latailla.
Liittyi lähinnä siihen, että niillä ei ole saanut ladattua luvatussa ajassa viottuneiden liittimien takia, eli ns. kiinalaisen laadun takia. Itseäni epäilyttää myös tuo paloturvallisuus.
Latausasia on hiukan hankala päättää, mikä on järkevää. Itsellä on käytössä normaali pistorasia oman varaston seinässä, pitääkö tuohon kutsua sähkäri katsomaan, että on turvallista ladata hitaasti, jos ottaa vaan tuota 8A? Miten muut ovat asian järjestäneet?
Onko noi 3-vaiheviritelmät nyt loppujen lopuksi niin suosittuja? Jos tallista löytyy valmis töpseli, niin ratkaisu on lähinnä helppo.Suosittu ratkaisu on asentaa kolmivaihepistorasia ja siihen latauslaite perään. Leafiin jossa on perus yksivaihelaturi riittäisi yksivaihe "karavaani" pistoke myös. Kolmivaiherasia on silti järkevä laittaa jos on mahdollista. Kustannukset ei montaa euroa kasva.
Noita suko latauslaitteita kutsutaan myös tilapäislatauslaitteiksi ihan syystäkin.
Sitä yksivaiheleafiakin voi ladata kolmivaihepistorasiasta sillä muuntajallisella laturilla 6kW teholla sen 3,6kW:n sijaan. Eli siis laturi jossa on sisäinen muuntaja jolla voimavirran kahdesta vaiheesta muunnetaan 1x6kW latausteho.Suosittu ratkaisu on asentaa kolmivaihepistorasia ja siihen latauslaite perään. Leafiin jossa on perus yksivaihelaturi riittäisi yksivaihe "karavaani" pistoke myös. Kolmivaiherasia on silti järkevä laittaa jos on mahdollista. Kustannukset ei montaa euroa kasva.
Noita suko latauslaitteita kutsutaan myös tilapäislatauslaitteiksi ihan syystäkin.
Onko mielenkiintoisia sähköautomalleja tulossa Suomen markkinoille loppuvuoden aikana, mitä porukka odottaa. Kiinnostaisi hyödyntää sähköautotuki ja romutuspalkkio ja muutenkin olisi autolle tarvetta.
Ioniq 5 saattaa olla itselle liian kallis. Toisessa päässä ilmeisesti Dacia Spring, mielenkiintoista nähdä tuon hinnoittelu, kuinka alas laittavat. Leaf tuntuu tällä hetkellä parhaalta tuosta halvemmasta luokasta.
paljon ajat päivässä ? Ja millaista matkaa pitäs minimissään päästä jos maailmanlopun keli eli vaikka -30 ja kova lumisade ja loskaa 10cm tiellä
helpompi tuumia ja ehdotella
Onko tänä vuonna ylipäänsä tulossa ns. Halvemman hintaluokan sähköautoja?
Tuntuu, että kaikki tämän vuoden tulokkaat ovat (ainakin ok varusteilla) ~50k€ hintaluokassa.
Pätee jopa kiinalaiseen tulokkaaseen.
Ioniq vois olla aika varma diili. Se facelift eli https://www.nettiauto.com/hyundai/ioniq-electric/11893243Leafin 150-250km range riittää kyllä. Päivittäin max 100km. Oma budjetti voisi maksimissaan venyä 35k€ tukien ja romutuspalkkioiden jälkeen.
Ioniq vois olla aika varma diili. Se facelift eli https://www.nettiauto.com/hyundai/ioniq-electric/11893243
On pihi peli ja ainut miinus on karvan ekaa versiota hitaampi pikalataus.
Hyundai uusii akkuja peräti 82 000 sähköauton ja 900 miljoonan dollarin, eli noin 740 miljoonan euron,verran.
Konan omistajia on kehotettu lataamaan auto toistaiseksi korkeintaan 90 prosentin varaukseen.
Syyksi kerrotaan tulipaloriski.
– Tämä on erittäin merkittävä tapaus sekä Hyundaille että LG:lle, sillä olemme sähköisen liikkumisen alkuvaiheissa. Se kuinka Hyundai hoitaa tilanteen muodostaa ennakotapauksen
Etelä-Korean lisäksi myös muita maita varten, sanoi Korean teollisuustaloustieteiden ja kaupan laitoksen vanhempi tutkija Lee Hang-koo Automotive News Europelle.
Takaisinkutsu koskettaa pääosin Hyundai Kona sähköautoa, eli valmistajan eniten myynyttä sähköautoa. Konaan liittyy jo yksi ohjelmistopuolen takaisinkutsu muutamien tulipalotapausten seurauksena. Tammikuussa eräs näistä jo takaisinkutsussa käyneistä Kona-sähköautoista kuitenkin syttyi palamaan, jonka seurauksena Korean viranomaiset aloittivat tutkimukset selvittääkseen,
olivatko edellisen takaisinkutsun toimenpiteet riittäviä.
Etelä-Korean liikenneministeriö on julkaissut tiedotteen, jossa he kertovat joitakin valmistusvirheitä löytyneen muutamista LG:n Kiinan tehtaan valmistamista akkukennoista.
Onko tänä vuonna ylipäänsä tulossa ns. Halvemman hintaluokan sähköautoja?
Tuntuu, että kaikki tämän vuoden tulokkaat ovat (ainakin ok varusteilla) ~50k€ hintaluokassa.
Pätee jopa kiinalaiseen tulokkaaseen.
Onko muuten tietoa näistä karvalakin varusteista? Löytyykö tuollaisesta adaptiivista vakkaria (siihen ku erehtyy tottumaan, niin ei viitsisi luopua..).Id3n karvalakit tulee loppuvuodesta, hinnat 30ke pinnassa.
Ei ole tietoa. Vähän mielenkiinnosta odottelen, että kuinka karvalakiksi se vedetään/voidaan vetää. Halvin 45kWh akkuinen on tällä hetkellä 35250e ja siitä pitäisi vielä 3500e ottaa pois.Onko muuten tietoa näistä karvalakin varusteista? Löytyykö tuollaisesta adaptiivista vakkaria (siihen ku erehtyy tottumaan, niin ei viitsisi luopua..).
Kyllä siinä tuon hinnaston perusteella pitäisi adaptiivinen vakkari olla. Tehoa on vähemmän (93kW) ja akku on pienempi (pienin). Hinta pitäisi olla 31 900€ -2000 hankintatukea.Onko muuten tietoa näistä karvalakin varusteista? Löytyykö tuollaisesta adaptiivista vakkaria (siihen ku erehtyy tottumaan, niin ei viitsisi luopua..).
Onko tänä vuonna ylipäänsä tulossa ns. Halvemman hintaluokan sähköautoja?
Tuntuu, että kaikki tämän vuoden tulokkaat ovat (ainakin ok varusteilla) ~50k€ hintaluokassa.
Pätee jopa kiinalaiseen tulokkaaseen.
Kiinnostuin itsekin kunnes huomasin teholukeman: 33 kW / 44 hp.Se hiukan jo kohuttu Dacia Spring pitäisi olla tulossa. Alkuun oli juttua, että olisi alle 15k€, mutta taitaa mennä yli. Ihan ok näköinen auto pienellä akulla.
Kiinnostuin itsekin kunnes huomasin teholukeman: 33 kW / 44 hp.
WLTP range 225 km viittaisi noin 30 kWh akkuun, jota ei mielestäni mitenkään saada alle 20 k€ autoon. Jos hinta kuitenkin jää lähelle 15 keuroa, täytynee alkaa sovitella ostohousuja jalkaan.
Kiinnostuin itsekin kunnes huomasin teholukeman: 33 kW / 44 hp.
WLTP range 225 km viittaisi noin 30 kWh akkuun, jota ei mielestäni mitenkään saada alle 20 k€ autoon. Jos hinta kuitenkin jää lähelle 15 keuroa, täytynee alkaa sovitella ostohousuja jalkaan.
The Spring’s electric motor is fed by a 26.8kWh battery pack and produces just 44bhp, but that’s enough for a limited top speed of 78mph. It can travel for up to 140 miles between charges, according to the WLTP test cycle
Ioniq vois olla aika varma diili. Se facelift eli https://www.nettiauto.com/hyundai/ioniq-electric/11893243
On pihi peli ja ainut miinus on karvan ekaa versiota hitaampi pikalataus.
Hinnaston mukaan Ioniq olisi yli 40k€ uutena. Onko tosiaan vuodessa lähtenyt kymppi arvosta, vai onko hinnat nousseet lähiaikoina?
Niillä on ollut ties miten pitkään "triplataan hankintatuki" kamppis ja tuolla on kuitenkin rullattu jo 31 tkm, niin ei kovin väärältä kuulosta hinnantiputus. Tuskin tuosta uutena paljoa yli 35 k€ on maksettu.Hinnaston mukaan Ioniq olisi yli 40k€ uutena. Onko tosiaan vuodessa lähtenyt kymppi arvosta, vai onko hinnat nousseet lähiaikoina?
Hinnaston mukaan Ioniq olisi yli 40k€ uutena. Onko tosiaan vuodessa lähtenyt kymppi arvosta, vai onko hinnat nousseet lähiaikoina?